- Jako Państwowa Inspekcja Pracy nie odnotowujemy wielu skarg w tym zakresie, nie prowadzimy też wielu kontroli, albowiem rozstrzyganie o tym, czy mamy do czynienia z dyskryminacją w zatrudnieniu, czy też nie, pozostaje w gestii niezawisłych sądów. Nasza działalność na rzecz przeciwdziałania dyskryminacji w miejscu pracy rozwijana jest przede wszystkim w obszarze prewencyjno-promocyjnym, a także szkoleniowym – powiedziała w czasie obrad Iwona Hickiewicz, główny inspektor pracy.
Szerzej działania PIP w tej sferze przedstawiła Halina Tulwin, dyrektor Departamentu Prawnego GIP. Wyjaśniła, że działania prewencyjne urzędu to przede wszystkim informacja kierowana w formie ulotek i broszur do możliwie najszerszego kręgu odbiorców o treści regulacji antydyskryminacyjnych, uprawnieniach osób dyskryminowanych oraz organach, instytucjach i organizacjach pozarządowych, mogących osobom zainteresowanym udzielić pomocy prawnej i psychologicznej. Do osób, które zgłaszają zaistnienie konkretnego problemu, kierowane jest z kolei poradnictwo. Natomiast w trakcie kontroli kwestie dyskryminacyjne badane są zarówno podczas realizacji zadań stałych, takich jak kontrole legalności zatrudnienia i innej pracy zarobkowej, kontroli inspirowanych skargą na dyskryminację, jak i kontroli poświęconych badaniu innych zagadnień.
W roku ubiegłym inspektorzy pracy skierowali do kontrolowanych agencji zatrudnienia 11 wniosków w wystąpieniach, zobowiązując je do zaniechania niedozwolonych praktyk dyskryminacyjnych oraz do przestrzegania przepisów prawa antydyskryminacyjnego w przyszłości. W związku z nieprzestrzeganiem przez podmioty świadczące usługi agencji zatrudnienia zasady równego traktowania i niedyskryminacji ze względu na płeć i wiek skierowano do sądów 4 wnioski o ukaranie.
W ramach prowadzonych kontroli legalności zatrudnienia, innej pracy zarobkowej oraz wykonywania pracy przez cudzoziemców inspektorzy pracy sprawdzali przestrzeganie zasady równego traktowania cudzoziemców w zakresie warunków pracy i innych warunków zatrudnienia - w porównaniu z obywatelami polskimi. Zagadnienie to było badane podczas 633 kontroli dotyczących 2876 cudzoziemców. Uchybienia wystąpiły w 3 kontrolowanych podmiotach i dotyczyły 61 świadczących pracę obcokrajowców. Nierówne traktowanie cudzoziemców w stosunku do obywateli polskich wynikało ze stosowania mniej korzystnych umów, na podstawie których cudzoziemcy świadczyli pracę (np. umowy cywilnoprawne zamiast umowy o pracę), ustalania niższych stawek wynagrodzeń za tę samą pracę oraz ze stosowania niekorzystnych systemów organizacji pracy.
Także w 2014 r. do Państwowej Inspekcji Pracy wpłynęło ogółem 41,7 tys. skarg, w tym 475 dotyczących dyskryminacji. Najczęściej wskazywaną przez skarżących przesłanką dyskryminacji była płeć, najrzadziej – wyznanie/religia.

Więcej na ten temat w Serwisie BHP.