Obecnie coraz częściej głównym źródłem wiedzy na temat pracodawców jest Internet. Zdecydowanie korzystniej dla pracodawcy będzie, jeśli informacje o nim kandydat znajdzie na firmowej stronie niż na forum internetowym, na które firma nie ma wpływu. - Wydzielona zakładka „kariera” na firmowej stronie www to jeden z elementów, który najbardziej interesuje kandydatów. Spełnia ona dwie podstawowe role. Z jednej strony stanowi cenne źródło informacji o firmie, jej kulturze organizacyjnej i podejściu do rekrutacji. Z drugiej zaś, to także bardzo istotny kanał poszukiwania pracy. Ponad połowa zapytanych przez Pracuj.pl specjalistów (55%) odpowiedziała, że szuka nowych wyzwań właśnie poprzez strony internetowe interesujących ich firm – mówi Marcin Sieńczyk, Business Development Director w eRecruiter.
Czytaj: Pracodawcy tracą klientów przez nieprzyjazną rekrutację
Wartościowa zakładka „kariera”, czyli jaka?
Kluczem do efektywnego wykorzystania zakładki „kariera” jest zadbanie o to, żeby dostarczyć kandydatowi odpowiednich informacji, które pozwolą lepiej poznać organizację, ocenić, czy oczekiwania pracodawcy i kandydata są zbieżne, znaleźć interesującą ofertę pracy oraz lepiej przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej. W szczególności, wartościowa zakładka:
• Przedstawia firmę kandydatowi
Kandydat, zanim podejmie decyzję o zgłoszeniu się do procesu rekrutacyjnego, z pewnością najpierw poszuka informacji o firmie i upewni się, czy chciałby zyskać takiego pracodawcę. Dlatego sekcja informacyjna zakładki powinna być w szczególności atrakcyjna. Po pierwsze, warto tutaj przedstawić kulturę organizacyjną i wartości, którymi kieruje się firma. Po drugie, w zakładce „kariera” kandydat powinien znaleźć informacje na temat korzyści i benefitów dostępnych w firmie, które z pewnością ułatwią mu podjęcie decyzji. - Ciekawym elementem są nagrania lub cytaty pracowników firmy, którzy przedstawiają opinię o swoim pracodawcy. Takie rozwiązanie wzbudza znacznie większe zaufanie wśród kandydatów, gdyż widzą oni prawdziwą osobę, która opowiada im o swoich doświadczeniach z firmą – doradza Izabela Bartnicka z eRecruiter.
Czytaj: Rekrutacja okiem pracodawcy
• Zapoznaje kandydata z procesem rekrutacyjnym
W zakładce warto przeznaczyć miejsce na opis procesu rekrutacji w firmie lub w jej poszczególnych departamentach. Bardzo często ta część zakładki składa się z trzech elementów, które w praktyce odpowiadają poszczególnym etapom procesu rekrutacyjnego: selekcja aplikacji, rozmowy kwalifikacyjne oraz informacje zwrotne. Zapoznanie kandydata z takimi informacjami wpłynie pozytywnie na jego pierwsze wrażenia i ułatwi przygotowanie się do kontaktu z potencjalnym pracodawcą.
• Informuje o aktualnych ogłoszeniach o pracę
Lista aktualnych ofert o pracę to element, który obowiązkowo powinien znaleźć się w naszej zakładce, a jeśli prowadzimy programy stażowe, również o nich warto zamieścić informacje. Warto także kandydatom dać możliwość składania tzw. spontanicznych aplikacji, czyli takich, które nie odpowiadają na opublikowane na stronie aktualne ogłoszenia o pracę. - Osoby, które wykazują się proaktywnością i same zgłaszają się do firmy, są z pewnością lepiej zmotywowane do pracy. Już sam fakt, że pracownicy sami nas znaleźli i zdecydowali się zgłosić swoją kandydaturę oznacza, że bardzo zależy im na tej pracy. Ponadto, nawet jeśli w danym momencie nie mamy możliwości zatrudnienia takiej osoby, możemy z takich spontanicznych aplikacji budować bazę potencjalnych kandydatów, z której z pewnością w przyszłości skorzystamy – podkreśla Izabela Bartnicka.
Czytaj: Pracodawcy nie potrafią prowadzić rekrutacji przez internet
• Jest mobilna
Poza zadbaniem o odpowiednią merytoryczną zawartość zakładki „kariera” warto, aby pracodawca dostosował tę podstronę do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Takie rozwiązanie ułatwia kontakt z kandydatami, którzy w dzisiejszych czasach coraz częściej przeglądają oferty pracy na urządzeniach mobilnych. W autobusie, pociągu czy na uczelni – niezależnie, gdzie kandydat przebywa, ma możliwość znalezienia informacji o pracodawcy na smartfonie lub tablecie.
Jeśli zatem firma jest dobrym pracodawcą, dba o rozwój swoich pracowników, stosuje ciekawe rozwiązania w zakresie motywacji, to zakładka „kariera” jest dobrym miejscem do zakomunikowania tego nowym, potencjalnym pracownikom. - Co więcej, z badania TalentBoard wynika, że kandydaci, którzy przed aplikowaniem na ofertę pracy mieli styczność z pracodawcą, jego produktami i usługami, kampanią employer brandingową czy właśnie zakładką „kariera” lepiej oceniają go już po zakończonym procesie rekrutacyjnym niż kandydaci, którzy przed zaaplikowaniem nie mieli szansy poznać firmy bliżej – dodaje Marcin Sieńczyk z eRecruiter.
Czytaj: Kompetencje rekruterów pod lupą (kandydatów)
Metodologia badania
Opinie kandydatów zostały zebrane podczas realizacji badania „Specjaliści na rynku pracy”, przeprowadzonego przez portal Pracuj.pl metodą ankiety dostępnej online na grupie 4656 osób z min. 2-letnim doświadczeniem na rynku pracy, pracujących na stanowiskach specjalistycznych, menadżerskich i wyższych. Badanie zostało przeprowadzone w październiku 2014 r.
Źrodło: inf. pras. pracuj.pl