Zgodnie z ustawą ustawa z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz. U. Nr 89, poz. 589 z późn. zm.) - dokumentacja wypadkowa pracownika agencji pracy tymczasowej powinna zostać sporządzona przez służbę BHP pracodawcy użytkownika.
Czy dotyczy to również statystycznej karty wypadku?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami dokumentacja wypadkowa pracownika agencji pracy tymczasowej powinna zostać sporządzona przez służbę BHP pracodawcy użytkownika ale zatwierdzeniem dokumentacji zajmuje się agencja pracy tymczasowej ponieważ to ona jest pracodawcą dla pracownika tymczasowego w rozumieniu k.p. Kartę statystyczną wypadku sporządza się na podstawie zatwierdzonego protokołu powypadkowego, w związku z tym to agencja pracy tymczasowej powinna sporządzić statystyczną kartę wypadku
Zgodnie z zapisami w ustawie art. 9 ust. 2a ustawy z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz. U. Nr 166, poz. 1608 z późn. zm.) pracodawca użytkownik dokonuje ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy, gdzie pracodawca użytkownik to pracodawca lub podmiot niebędący pracodawcą w rozumieniu Kodeksu pracy wyznaczający pracownikowi skierowanemu przez agencję pracy tymczasowej zadania i kontrolujący ich wykonanie.
Jest tutaj pewne odstępstwo od przepisów zawartych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (Dz. U. Nr 105, poz. 870) - dalej r.o.p.w., pomimo iż pracownik tymczasowy w myśl rozumienia prawa pracy nie jest "naszym pracownikiem" w takim wypadku rozporządzenie nakazywało ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku, który miał miejsce na terenie innego zakładu pracy, dokonuje zespół powypadkowy powołany przez pracodawcę poszkodowanego, w obecności przedstawiciela pracodawcy, na którego terenie miał miejsce wypadek.

Ustawa jest dokumentem wyższym i w związku z tym do pracodawcy użytkownika należy sporządzenie dokumentacji wypadkowej z pewnymi odstępstwami.
Pracodawca użytkownik, na którego terenie miał miejsce wypadek, zapewnia ustalenie okoliczności i przyczyny takiego wypadku w sposób określony w r.o.p.w.
Pracodawca użytkownik powinien bezzwłocznie podjąć określone przepisami działania.
1)
zapewnić udzielenie pomocy poszkodowanemu;
2)
zabezpieczyć miejsce wypadku w sposób wykluczający:
•dopuszczenie do miejsca wypadku osób niepowołanych,
•uruchamianie bez koniecznej potrzeby maszyn i innych urządzeń technicznych, które w związku z wypadkiem zostały zatrzymane,
•dokonywanie zmiany położenia maszyn i innych urządzeń technicznych, jak również zmiany położenia innych przedmiotów, które spowodowały wypadek lub pozwalają odtworzyć jego okoliczności;
3)
zawiadomić niezwłocznie o wypadku agencję pracy tymczasowej zatrudniającą poszkodowanego;
4)
udostępnić miejsce wypadku i niezbędne materiały oraz udzielić informacji, a także wszechstronnej pomocy zespołowi powypadkowemu ustalającemu okoliczności i przyczyny wypadku.
Dochodzenie powypadkowe:
•powołanie zespołu powypadkowego,
•postępowanie zespołu powypadkowego,
•sporządzenie szkicu, fotografii miejsca zdarzenia (w razie potrzeby),
•uzyskanie informacji od świadka wypadku (świadków),
•uzyskanie wyjaśnienia poszkodowanego,
•sporządzenie protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku (wypełniając protokół wypadkowy w miejscu danych pracodawcy powinno się wpisać dane agencji pracy tymczasowej; pracodawca użytkownik sporządzoną dokumentację powypadkową przekazuje agencji pracy tymczasowej do zatwierdzenia),
•zatwierdzenie protokołu powypadkowego,
•zarejestrowanie wypadku,
•sporządzenie karty statystycznej GUS.

Statystyczną kartę sporządza się na podstawie zatwierdzonego protokołu powypadkowego, sporządzonego według wzoru określonego w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 16 września 2004 r. w sprawie wzoru protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy (Dz. U. Nr 227, poz. 2298), w którym stwierdzono, że wypadek jest wypadkiem przy pracy lub wypadkiem traktowanym na równi z wypadkiem przy pracy, lub na podstawie karty wypadku, sporządzonej według wzoru określonego w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie trybu uznawania zdarzenia powstałego w okresie ubezpieczenia wypadkowego za wypadek przy pracy, kwalifikacji prawnej zdarzenia, wzoru karty wypadku i terminu jej sporządzenia (Dz. U. Nr 236, poz. 1992).

Roman Majer