Projekt przygotowany przez Ministerstwo Zdrowia przewiduje uzupełnienie zadań Inspektora ds. Substancji Chemicznych o dodatkowy obowiązek w zakresie rozpowszechniania informacji dotyczących zrównoważonego zarządzania chemikaliami oraz o obowiązek przekazywania Komisji Europejskiej i OECD informacji dotyczących funkcjonowania systemu Dobrej Praktyki Laboratoryjnej. Wprowadzenie nowych zadań jest konieczne z uwagi na zakres działania Biura ds. Substancji Chemicznych, którego znaczna część polega za rozpowszechnianiu informacji na temat chemikaliów.
Projektowana nowelizacja przewiduje także możliwość zakazania, w drodze decyzji Głównego Inspektora Sanitarnego lub Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, wprowadzenia do obrotu substancji, dla której nie został sporządzony raport bezpieczeństwa chemicznego lub stosowania na terytorium Polski do czasu sporządzenia takiego dokumentu. Jak wynika z uzasadnienia do projektu, dotychczasowa sankcja za brak raportu w postaci kary grzywny do 2000 zł wydaje się być niewystarczająca.
Celem nowelizacji jest dostosowanie krajowej regulacji m.in. do: rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 649/2012 z dnia 4 lipca 2013 r. dotyczącego wywozu i przywozu niebezpiecznych chemikaliów (Dz. Urz. UE L 201 z 27.07.2012, s. 60) oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin (Dz. Urz. UE L 353 z 31.12.2008, s. 1).