Szczegółowe zasady przydziału, opróżniania i norm zaludnienia lokali mieszkalnych oraz tymczasowych kwater przeznaczonych dla funkcjonariuszy Straży Granicznej.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 30 września 1997 r.
w sprawie szczegółowych zasad przydziału, opróżniania i norm zaludnienia lokali mieszkalnych oraz tymczasowych kwater przeznaczonych dla funkcjonariuszy Straży Granicznej.

Na podstawie art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. Nr 78, poz. 462, z 1991 r. Nr 94, poz. 422, z 1992 r. Nr 54, poz. 254, z 1993 r. Nr 12, poz. 52, z 1994 r. Nr 53, poz. 214, z 1995 r. Nr 4, poz. 17, Nr 34, poz. 163 i Nr 104, poz. 515, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 124, poz. 583 oraz z 1997 r. Nr 28, poz. 153, Nr 88, poz. 554 i Nr 121, poz. 770) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zarządzenie reguluje szczegółowe zasady przydziału i opróżniania lokali mieszkalnych, o których mowa w art. 92 ust. 1 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. Nr 78, poz. 462, z 1991 r. Nr 94, poz. 422, z 1992 r. Nr 54, poz. 254, z 1993 r. Nr 12, poz. 52, z 1994 r. Nr 53, poz. 214, z 1995 r. Nr 4, poz. 17, Nr 34, poz. 163 i Nr 104, poz. 515, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 124, poz. 583 oraz z 1997 r. Nr 28, poz. 153, Nr 88, poz. 554 i Nr 121, poz. 770), zwanej dalej "ustawą", normy zaludnienia tych lokali oraz szczegółowe zasady przydziału i opróżniania tymczasowych kwater przeznaczonych dla funkcjonariuszy Straży Granicznej, zwanych dalej "funkcjonariuszami".
§  2.
Funkcjonariuszowi w służbie stałej przydziela się lokal mieszkalny w miejscowości, w której pełni służbę, lub w miejscowości, do której czas dojazdu publicznymi środkami transportu przewidziany w rozkładzie jazdy, łącznie z przesiadkami, nie przekracza w obie strony dwóch godzin, licząc od stacji (przystanku) najbliższej miejsca pełnienia służby do stacji (przystanku) najbliższej miejsca zamieszkania, bez uwzględnienia dojazdu do i od stacji (przystanku) w obrębie miejscowości, z której funkcjonariusz dojeżdża, oraz miejscowości, w której wykonuje obowiązki służbowe, zwanej dalej "miejscowością pobliską", z zastrzeżeniem art. 99 ustawy.
§  3.
1.
Norma zaludnienia przysługująca funkcjonariuszowi wynosi od 7 do 10 m2 powierzchni mieszkalnej.
2.
Powierzchnią mieszkalną w rozumieniu zarządzenia jest powierzchnia pokoi.
3.
Przy przydzielaniu funkcjonariuszom lokali mieszkalnych uwzględnia się następujące normy zaludnienia:
1)
dla funkcjonariuszy posiadających rodziny - po jednej normie zaludnienia dla funkcjonariusza i każdego członka jego rodziny wymienionego w art. 93 ustawy, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3,
2)
dla funkcjonariuszy powołanych na stanowiska służbowe zaszeregowane w grupach od 0 do 02 oraz funkcjonariuszy posiadających stopień generała - trzy normy zaludnienia,
3)
dla funkcjonariuszy posiadających stopień starszego oficera lub zajmujących stanowiska służbowe starszego oficera - dwie normy zaludnienia.
4.
Bezdzietnemu małżeństwu przysługuje dodatkowo jedna norma zaludnienia należna ich przyszłemu dziecku.
5.
W razie zbiegu uprawnień funkcjonariusza i członków jego rodziny do norm zaludnienia z różnych tytułów, uwzględnia się normy zaludnienia tylko z jednego tytułu.
§  4.
1.
Funkcjonariuszowi przydziela się lokal mieszkalny o powierzchni mieszkalnej odpowiadającej przysługującym normom zaludnienia, z zastrzeżeniem ust. 2-5.
2.
Funkcjonariuszom samotnym:
1)
wymienionym w § 3 ust. 3 pkt 2 - przysługuje lokal o powierzchni mieszkalnej od 21 do 30 m2,
2)
pozostałym, bez względu na grupę zaszeregowania - przysługuje lokal o powierzchni mieszkalnej od 14 do 20 m2.
3.
Funkcjonariuszowi może być przydzielony lokal o powierzchni mieszkalnej mniejszej od przysługującej zgodnie z normami zaludnienia, jeżeli wyrazi na to pisemną zgodę lub wystąpi z takim wnioskiem. Przydział takiego lokalu nie pozbawia funkcjonariusza prawa do uzyskania lokalu o powierzchni mieszkalnej odpowiadającej przysługującym normom zaludnienia.
4.
Organy wymienione w § 19 ust. 1 pkt 2-5, w ramach swojej właściwości, mogą przydzielić funkcjonariuszowi, w szczególnie uzasadnionym przypadku i za zgodą organu wyższego stopnia, lokal o powierzchni mieszkalnej większej od przysługującej zgodnie z normami zaludnienia.
5.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji może przydzielić osobom wymienionym w § 19 ust. 1 pkt 1 lit. a) i b) lokal mieszkalny o powierzchni większej od przysługującej zgodnie z normami zaludnienia.
§  5.
Przydzielony lokal mieszkalny powinien znajdować się w należytym stanie technicznym i sanitarnym.
§  6.
Lokal mieszkalny przydziela się funkcjonariuszowi na jego wniosek. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 1 do zarządzenia.
§  7.
1.
Kolejność przydziału lokali mieszkalnych funkcjonariuszom ustala się, z zastrzeżeniem ust. 2, biorąc pod uwagę łącznie następujące kryteria:
1)
brak mieszkania albo konieczność poprawy dotychczasowych warunków mieszkaniowych z uwzględnieniem czasu oczekiwania na przydział lokalu mieszkalnego,
2)
kwalifikacje zawodowe, przydatność do służby i okres służby w jednostkach organizacyjnych podległych i podporządkowanych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji.
2.
Przydział lokalu mieszkalnego może nastąpić z pominięciem ustalonej kolejności, jeżeli funkcjonariusz zajmuje:
1)
tymczasową kwaterę w budynku przeznaczonym na cele służbowe lub znajdującym się na terenie obiektu zamkniętego,
2)
lokal mieszkalny w budynku stanowiącym własność osoby fizycznej.
3.
Funkcjonariuszowi, który był żołnierzem zawodowym Wojsk Ochrony Pogranicza, zalicza się do okresu oczekiwania na przydział lokalu mieszkalnego okres oczekiwania na przydział osobnej kwatery stałej.
§  8.
1.
Decyzję o opróżnieniu lokalu mieszkalnego, o którym mowa w § 1, wydaje się w razie:
1)
podnajmowania tego lokalu mieszkalnego w całości lub w części,
2)
zajmowania przez funkcjonariusza zwolnionego ze służby lub pozostałych po funkcjonariuszu członków rodziny lokalu mieszkalnego znajdującego się w budynku przeznaczonym na cele służbowe lub na terenie obiektu zamkniętego,
3)
gdy funkcjonariusz nie zwolnił lokalu mieszkalnego zajmowanego poprzednio,
4)
wykorzystywania tego lokalu mieszkalnego niezgodnie z jego przeznaczeniem,
5)
gdy funkcjonariusz lub członkowie jego rodziny w sposób rażący lub uporczywy wykraczają przeciwko obowiązującemu porządkowi domowemu, czyniąc uciążliwym korzystanie z innych lokali,
6)
uzyskania przez funkcjonariusza lub jego małżonka w miejscu pełnienia służby lub w miejscowości pobliskiej innego lokalu mieszkalnego (domu) o powierzchni mieszkalnej odpowiadającej co najmniej przysługującym funkcjonariuszowi i członkom jego rodziny normom zaludnienia,
7)
gdy ten lokal mieszkalny nie jest zamieszkiwany przez funkcjonariusza przez okres dłuższy niż 6 miesięcy, chyba że zachodzą okoliczności uzasadniające czasowy pobyt funkcjonariusza poza miejscem stałego zamieszkania,
8)
nieuiszczania czynszu i opłat za świadczenia związane z eksploatacją tego lokalu mieszkalnego przez sześć pełnych okresów płatności,
9)
zajmowania tego lokalu mieszkalnego bez tytułu prawnego,
10)
zrzeczenia się uprawnień do zajmowania tego lokalu mieszkalnego,
11)
zamiany tego lokalu mieszkalnego.
2.
Decyzja o opróżnieniu lokalu mieszkalnego dotyczy wszystkich osób zamieszkałych w tym lokalu.
§  9.
1.
W przypadkach określonych w § 8 ust. 1 pkt 2 przydziela się lokal mieszkalny w dotychczasowym miejscu zamieszkania lub w miejscowości pobliskiej o powierzchni odpowiadającej przysługującym normom zaludnienia oraz zapewnia przewiezienie przedmiotów urządzenia domowego.
2.
W przypadkach określonych w § 8 ust. 1 pkt 4, 5 i 7 może być przydzielony lokal mieszkalny o obniżonym wyposażeniu technicznym i o powierzchni mniejszej od przysługującej zgodnie z normami zaludnienia, nie mniejszej jednak niż 5 m2 na osobę.
§  10.
1.
Funkcjonariusze i członkowie ich rodzin wymienieni w art. 93 ustawy mogą dokonywać zamiany lokali mieszkalnych po uzyskaniu zgody właściwych organów, o których mowa w § 19 ust. 1. Odmowa wyrażenia zgody następuje w drodze decyzji administracyjnej.
2.
Nie podlegają zamianie lokale mieszkalne w budynkach będących w zarządzie jednostek organizacyjnych resortu spraw wewnętrznych i administracji, jeżeli w wyniku zamiany taki lokal mieszkalny zasiedlałaby osoba nie posiadająca uprawnień do jego zajmowania.
§  11.
Funkcjonariusz może złożyć wniosek do właściwego organu wymienionego w § 19 ust. 1 o umożliwienie mu nabycia przydzielonego lokalu mieszkalnego. Odmowa uwzględnienia wniosku następuje w drodze decyzji administracyjnej.
§  12.
1.
Były małżonek funkcjonariusza rozwiedzionego zachowuje prawo do zamieszkiwania w przydzielonym lokalu mieszkalnym do czasu uzyskania (nabycia) przez niego innego lokalu mieszkalnego (domu).
2.
Każdy z rozwiedzionych małżonków może złożyć wniosek do właściwego organu, o którym mowa w § 19 ust. 1, o zrzeczenie się dyspozycji przez ten organ zajmowanym przez nich lokalem mieszkalnym w celu umożliwienia rozkwaterowania we własnym zakresie. Odmowa uwzględnienia wniosku następuje w drodze decyzji administracyjnej.
3.
Przepisu ust. 2 nie stosuje się do lokali mieszkalnych pozostających w zarządzie jednostek organizacyjnych resortu spraw wewnętrznych i administracji.
4.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach rozwiedzionemu funkcjonariuszowi przydziela się inny lokal mieszkalny niż dotychczas zajmowany o powierzchni odpowiadającej przysługującym mu normom zaludnienia.
§  13.
Przepisy § 3, § 4 ust. 1-3 i § 5-12 stosuje się odpowiednio do lokali mieszkalnych zajmowanych przez osoby posiadające uprawnienia do tych lokali na podstawie przepisów ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. Nr 53, poz. 214, z 1995 r. Nr 4, poz. 17 i z 1997 r. Nr 28, poz. 153).
§  14.
1.
Na tymczasowe kwatery dla funkcjonariuszy przeznacza się lokale mieszkalne, pokoje gościnne, pokoje w hotelu lub w bursie albo pomieszczenia mieszkalne usytuowane w budynkach przeznaczonych na cele służbowe lub na terenie obiektu zamkniętego, w należytym stanie technicznym i sanitarnym.
2.
Tymczasową kwaterę przydziela się funkcjonariuszowi na jego wniosek. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 2 do zarządzenia.
§  15.
Przydział tymczasowej kwatery w budynku jednostki organizacyjnej Straży Granicznej przeznaczonym na cele służbowe lub znajdującym się na terenie obiektu zamkniętego może nastąpić tylko na okres pełnienia służby przez funkcjonariusza w tej jednostce.
§  16.
1.
Funkcjonariuszowi w służbie przygotowawczej można przydzielić tymczasową kwaterę, jeżeli on sam lub członkowie jego rodziny nie mają tytułu prawnego do zajmowania lokalu mieszkalnego (domu) w miejscowości, w której funkcjonariusz pełni służbę, lub w miejscowości pobliskiej.
2.
Funkcjonariuszowi przeniesionemu do pełnienia służby w innej miejscowości, który w poprzednim miejscu pełnienia służby nie zwolnił zajmowanego lokalu mieszkalnego (domu), można przydzielić tymczasową kwaterę, jeżeli występują okoliczności, o których mowa w ust. 1.
3.
Funkcjonariuszowi, o którym mowa w ust. 2, można przydzielić również tymczasową kwaterę na okres oczekiwania na przydział lokalu mieszkalnego w nowym miejscu pełnienia służby.
§  17.
Funkcjonariusze, o których mowa w § 16, ponoszą pełne koszty związane z zakwaterowaniem w tymczasowej kwaterze.
§  18.
Decyzję o opróżnieniu tymczasowej kwatery wydaje się w razie:
1)
zwolnienia funkcjonariusza ze służby w okresie służby przygotowawczej,
2)
upływu okresu, o którym mowa w § 15,
3)
wystąpienia okoliczności, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 1, 4-8 i 10.
§  19.
1.
Decyzje w sprawach przydziału i opróżniania lokali mieszkalnych i tymczasowych kwater wydają będący dysponentami lokali:
1)
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji - w stosunku do:
a)
Komendanta Głównego Straży Granicznej,
b)
zastępców Komendanta Głównego Straży Granicznej,
2)
Komendant Główny Straży Granicznej - w stosunku do:
a)
kierowników jednostek organizacyjnych Komendy Głównej Straży Granicznej,
b)
komendantów oddziałów Straży Granicznej,
c)
komendanta ośrodka szkolenia Straży Granicznej,
d)
funkcjonariuszy pełniących służbę w jednostkach organizacyjnych Komendy Głównej Straży Granicznej i jednostkach jej podporządkowanych,
e)
funkcjonariuszy oddelegowanych do pracy poza Strażą Graniczną,
3)
komendanci oddziałów Straży Granicznej i komendant Centralnego Ośrodka Szkolenia Straży Granicznej w Koszalinie - w stosunku do funkcjonariuszy pełniących służbę w podległych lub podporządkowanych im jednostkach organizacyjnych,
4)
komendant Warmińsko-Mazurskiego Oddziału Straży Granicznej po zasięgnięciu opinii komendanta Centrum Szkolenia Straży Granicznej w Kętrzynie - w stosunku do funkcjonariuszy pełniących służbę w tym Centrum,
5)
komendant Łużyckiego Oddziału Straży Granicznej po zasięgnięciu opinii komendanta Ośrodka Tresury Psów Służbowych Straży Granicznej w Żarce n. Nysą - w stosunku do funkcjonariuszy pełniących służbę w tym Ośrodku.
2.
W stosunku do emerytów i rencistów policyjnych decyzje w sprawach przydziału i opróżniania lokali mieszkalnych wydają organy wymienione w ust. 1, właściwe ze względu na obecne miejsce zamieszkania emeryta lub rencisty.
§  20.
1.
W sprawach wszczętych przed dniem wejścia w życie zarządzenia i nie zakończonych ostatecznymi decyzjami stosuje się przepisy tego zarządzenia.
2.
Pozostają w mocy decyzje wydane na podstawie przepisów dotychczasowych.
§  21.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Wzór

WNIOSEK O PRZYDZIAŁ LOKALU MIESZKALNEGO

.....................................

(stopień, imię i nazwisko, imię ojca)

.....................................

(stanowisko służb./stopień wg etatu)

.....................................

(stos. służb.: funkcjonariusz/emeryt/

rencista - telefon)

.....................................

(jednostka/ostatnie miejsce

pełnienia służby - emeryt

.....................................

(data przyjęcia do służby/data

zwolnienia - emeryt)

.....................................

(data mianowania funkcjonariuszem

w służbie stałej)

Do

.................................

.................................

1. Proszę o przydzielenie lokalu mieszkalnego, z uwzględnieniem

niżej wymienionych członków rodziny:

Lp. Nazwisko i imię Stopień pokrewieństwa Data urodzenia Stan cywilny Rok zawarcia związku małżeńskiego Miejsce stałego zameldowania
rok adres
1 2 3 4 5 6 7 8
1 wnioskodawca
2
3
4
5

oraz norm zaludnienia z tytułu ................................

...............................................................

2. Miejsce pracy małżonka .....................................

(nazwa instytucji)

od roku ...... na stanowisku ...............................

3. Dane o zajmowanym lokalu mieszkalnym

a) przez wnioskodawcę:

Adres lokalu ............................................

Tytuł prawny do lokalu mieszkalnego (domu) posiada

.........................................................

(imię, nazwisko, stopień pokrewieństwa)

Pozostałe osoby zameldowane w lokalu ....................

(imię, nazwisko,

.........................................................

stopień pokrewieństwa)

Mieszkanie (dom) jest: resortowe, komunalne, zakładowe,

spółdzielcze (lokatorskie, własnościowe), stanowiące

odrębną nieruchomość, inne (podać jakie) ................

Powierzchnia pokoi: I... m2, II...m2, III...m2, IV...m2,

pow. użyt. ........m2, piętro ...........................

Wyposażenie techniczne: pełne, brak następujących

urządzeń: ...............................................

.........................................................

b) przez małżonka: .........................................

Adres lokalu ............................................

Tytuł prawny do lokalu mieszkalnego (domu) posiada

.........................................................

(imię, nazwisko, stopień pokrewieństwa)

Pozostałe osoby zameldowane w lokalu ....................

(imię, nazwisko,

.........................................................

stopień pokrewieństwa)

Mieszkanie (dom) jest: resortowe, komunalne, zakładowe,

spółdzielcze (lokatorskie, własnościowe), stanowiące

odrębną nieruchomość, inne (podać jakie) ................

Powierzchnia pokoi: I... m2, II...m2, III...m2, IV...m2,

pow. użyt. ........m2, piętro ...........................

Wyposażenie techniczne: pełne, brak następujących

urządzeń: ...............................................

.........................................................

4. Do jakich innych lokali mieszkalnych (domów) wnioskodawca,

małżonek lub którykolwiek z członków rodziny zgłoszonych do

wspólnego zamieszkania posiada tytuł prawny?

............................................................

............................................................

5. Czy wnioskodawca, małżonek lub którykolwiek z członków

rodziny zgłoszonych do wspólnego zamieszkania posiadał tytuł

prawny do lokalu mieszkalnego (domu), który następnie

utracił lub którego się zrzekł?

............................................................

............................................................

............................................................

6. Czy wnioskodawca lub małżonek korzystał z pomocy finansowej

na budownictwo mieszkaniowe w pełnej przysługującej

wysokości bądź był uwzględniony w decyzji o jej przyznaniu?

............................................................

............................................................

7. Informacje dodatkowe (podać dodatkowe dane istotne dla

sprawy, nie wymienione wyżej):

............................................................

............................................................

............................................................

8. Uzasadnienie wniosku:

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

Prawdziwość powyższych danych potwierdzam własnoręcznym

podpisem pod rygorem odpowiedzialności karnej.

...........................

(podpis wnioskodawcy)

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Wzór

WNIOSEK O PRZYDZIAŁ

................, dnia.......

.....................................

(stopień, imię i nazwisko)

.....................................

(stanowisko służb./stopień wg etatu)

.....................................

(jednostka - telefon)

.....................................

(data przyjęcia do służby)

Do

.................................

.................................

tymczasowej kwatery funkcjonariuszowi w służbie przygotowawczej - przeniesionemu służbowo - delegowanemu służbowo*

1. Proszę o przydzielenie tymczasowej kwatery, z uwzględnieniem

niżej wymienionych członków rodziny:

Lp. Nazwisko i imię Stopień pokrewieństwa Data urodzenia Stan cywilny Rok zawarcia związku małżeńskiego Miejsce stałego zameldowania
rok adres
1 2 3 4 5 6 7 8
1 wnioskodawca
2
3
4
5

oraz norm zaludnienia z tytułu ................................

...............................................................

2. Miejsce pracy małżonka .....................................

(nazwa instytucji)

od roku ...... na stanowisku ...............................

3. Dane o zajmowanym lokalu mieszkalnym

a) przez wnioskodawcę:

Adres lokalu ............................................

Tytuł prawny do lokalu mieszkalnego (domu) posiada

.........................................................

(imię, nazwisko, stopień pokrewieństwa)

Pozostałe osoby zameldowane w lokalu ....................

(imię, nazwisko,

.........................................................

stopień pokrewieństwa)

Mieszkanie (dom) jest: resortowe, komunalne, zakładowe,

spółdzielcze (lokatorskie, własnościowe), stanowiące

odrębną nieruchomość, inne (podać jakie) ................

Powierzchnia pokoi: I... m2, II...m2, III...m2, IV...m2,

pow. użyt. ........m2, piętro ...........................

Wyposażenie techniczne: pełne, brak następujących

urządzeń: ...............................................

.........................................................

b) przez małżonka: .........................................

Adres lokalu ............................................

Tytuł prawny do lokalu mieszkalnego (domu) posiada

.........................................................

(imię, nazwisko, stopień pokrewieństwa)

Pozostałe osoby zameldowane w lokalu ....................

(imię, nazwisko,

.........................................................

stopień pokrewieństwa)

Mieszkanie (dom) jest: resortowe, komunalne, zakładowe,

spółdzielcze (lokatorskie, własnościowe), stanowiące

odrębną nieruchomość, inne (podać jakie) ................

Powierzchnia pokoi: I... m2, II...m2, III...m2, IV...m2,

pow. użyt. ........m2, piętro ...........................

Wyposażenie techniczne: pełne, brak następujących

urządzeń: ...............................................

.........................................................

4. Do jakich innych lokali mieszkalnych (domów) wnioskodawca

małżonek lub którykolwiek z członków rodziny zgłoszonych do

wspólnego zamieszkania posiada tytuł prawny?

............................................................

............................................................

5. Czy wnioskodawca, małżonek lub którykolwiek z członków

rodziny zgłoszonych do wspólnego zamieszkania posiadał tytuł

prawny do lokalu mieszkalnego (domu), który następnie

utracił lub którego się zrzekł?

............................................................

............................................................

............................................................

6. Czy wnioskodawca lub małżonek korzystał z pomocy finansowej

na budownictwo mieszkaniowe w pełnej przysługującej

wysokości bądź był uwzględniony w decyzji o jej przyznaniu?

............................................................

............................................................

7. Informacje dodatkowe (podać dodatkowe dane istotne dla

sprawy, nie wymienione wyżej):

............................................................

............................................................

............................................................

8. Uzasadnienie wniosku:

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

9. W związku z delegowaniem otrzymuję - nie otrzymuję* zwrot

kosztów zakwaterowania z jednostki delegującej (wypełnia

tylko funkcjonariusz oddelegowany).

Prawdziwość powyższych danych potwierdzam własnoręcznym

podpisem pod rygorem odpowiedzialności karnej.

...........................

(podpis wnioskodawcy)

Adnotacje komórki kadrowej.

Pan(i) .............................. funkcjonariusz w służbie

(stopień, imię i nazwisko)

stałej - przygotowawczej* mianowany dnia ....... pełniący(a)

służbę w ......................................................

zajmujący stanowisko przewidziane etatem dla ..................

rozkazem personalnym nr ............... z dnia ................

został delegowany - przeniesiony* służbowo do .................

...............................................................

na okres od .......................... do .....................

...........................

(data, podpis)

______

* Niepotrzebne skreślić.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024