Wytyczne techniczne zagospodarowania pomieszczeń administracyjno-biurowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 3 stycznia 1968 r.
w sprawie wytycznych technicznych zagospodarowania pomieszczeń administracyjno-biurowych.

Na podstawie § 3 pkt 1 i 3 zarządzenia nr 14 Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 lutego 1966 r. w sprawie projektowania wyposażenia pomieszczeń administracyjno-biurowych zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się "Wytyczne techniczne zagospodarowania pomieszczeń administracyjno-biurowych", stanowiące załącznik do zarządzenia.
§  2.
Poradnictwo w zakresie racjonalnego wyposażenia nowych i modernizowanych pomieszczeń administracyjno-biurowych prowadzi Zakład Organizacji i Techniki Pracy Biurowej w Ministerstwie Finansów.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WYTYCZNE TECHNICZNE ZAGOSPODAROWANIA POMIESZCZEŃ ADMINISTRACYJNO-BIUROWYCH

§  1.
1.
Wytyczne określają warunki, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia administracyjno-biurowe, oraz sposób ich racjonalnego zagospodarowania, w celu ułatwienia sprawnego przebiegu i uzyskania wysokiej efektywności pracy administracyjno-biurowej.
2.
Wytyczne odnoszą się do:
1)
nowych budynków administracyjnych - w zakresie projektowania wnętrz,
2)
istniejących budynków administracyjnych - w zakresie modernizacji wnętrz,
3)
istniejących budynków innych niż administracyjne - w zakresie adaptacji ich wnętrz na cele administracyjno-biurowe.
§  2.
1.
Projekt zagospodarowania pomieszczenia administracyjno-biurowego powinien opierać się na opracowanych założeniach organizacyjno-funkcjonalnych, zawierających program użytkowy i dane wyjściowe do zaprojektowania pomieszczenia. Założenia powinny zawierać w szczególności:
1)
schemat organizacyjny jednostki, dla której pomieszczenie jest przeznaczone,
2)
schemat podstawowych powiązań funkcjonalnych i zakresu współdziałania między komórkami organizacyjnymi i stanowiskami pracy,
3)
dane dotyczące metod i techniki (mechanizacji) pracy,
4)
dane dotyczące ruchu interesantów,
5)
wymagania dotyczące wyposażenia pomieszczenia w urządzenia i instalacje (wbudowane i wmontowane),
6)
określenie liczby pracowników,
7)
rozmieszczenie komórek organizacyjnych i stanowisk pracy na poszczególnych kondygnacjach,
8)
dyspozycję dotyczącą rozplanowania przestrzeni administracyjno-biurowej (w tym pomieszczeń) wraz z podziałem powierzchni.
2.
Opracowanie założeń organizacyjno-funkcjonalnych należy do obowiązków użytkownika (inwestora). W toku opracowania założeń oraz dalszych etapów projektowania pomieszczenia powinna istnieć stała współpraca między użytkownikiem (inwestorem) a biurem projektowym, projektującym wnętrze.
§  3.
Gabaryty powierzchniowe w pomieszczeniach administracyjno-biurowych dla różnych stanowisk pracy, z uwzględnieniem powierzchni ruchu, powinny odpowiadać przepisom:
1)
normatywu technicznego projektowania obiektów i pomieszczeń biurowych, stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 11 Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 18 stycznia 1966 r. w sprawie ustanowienia normatywu technicznego projektowania obiektów i pomieszczeń biurowych (Dziennik Budownictwa Nr 1, poz. 2),
2)
uchwały nr 441 Prezydium Rządu z dnia 24 maja 1952 r. w sprawie ustalenia powierzchni lokali biurowych (Monitor Polski Nr 49, poz. 672),
3)
zarządzenia Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 29 czerwca 1966 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane budownictwa powszechnego (Dziennik Budownictwa Nr 10, poz. 44),
4)
innych obowiązujących w tym zakresie aktów prawnych.
§  4.
1.
Przy wyborze systemu rozplanowania pomieszczenia administracyjno-biurowego należy uwzględniać organizację danego zakładu pracy, ekonomiczność wybranego rozwiązania, możliwość właściwego wyposażenia pomieszczeń oraz warunki techniczne i konstrukcję budynku.
2.
Rozplanowanie pomieszczenia administracyjno-biurowego powinno uwzględniać następujące zasady:
1)
skrócenia dróg wewnętrznego transportu osób i rzeczy,
2)
zapewnienia prawidłowej łączności miedzy komórkami organizacyjnymi,
3)
zapewnienia odpowiedniej do potrzeb przestrzeni komunikacyjnej,
4)
zapewnienia możliwości łatwego dokonywania zmian w układzie pomieszczenia,
5)
zapewnienia warunków bezpieczeństwa i higieny pracy,
6)
uwzględnienia wymagań estetyki wnętrza i jego wyposażenia,
7)
racjonalnej oszczędności powierzchni administracyjno-biurowej.
§  5.
Przy wyposażeniu pomieszczenia administracyjno-biurowego w elementy tworzące fizyczne warunki jego użytkowania obowiązują:
1)
norma PN-64/B-02402 i normatyw techniczny projektowania obiektów i pomieszczeń biurowych, stanowiący załącznik do zarządzenia nr 11 Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 18 stycznia 1966 r. – w zakresie prawidłowych warunków ogrzewania pomieszczeń,
2)
norma PN-57/E-02030 oraz wymieniony w pkt 1 normatyw techniczny projektowania obiektów i pomieszczeń biurowych - w zakresie natężenia oświetlenia sztucznego,
3)
pismo okólne nr 9 Komitetu Budownictwa, Urbanistyki i Architektury z dnia 22 listopada 1963 r. w sprawie oświetlenia dziennego pomieszczeń przeznaczonych na stały pobyt ludzi (Dziennik Budownictwa z 1964 r. Nr 1, poz. 2),
4)
normy PN-64/B-03430 i PN-63/B-03431 oraz wymieniony w pkt 1 normatyw techniczny projektowania obiektów i pomieszczeń biurowych - w zakresie wentylacji naturalnej i wentylacji mechanicznej we wnętrzach administracyjno-biurowych,
5)
norma PN-63/B-02151 oraz wymieniony w pkt 1 normatyw techniczny projektowania obiektów i pomieszczeń biurowych - w zakresie ochrony przeciwdźwiękowej,
6)
inne obowiązujące w tym zakresie normy, normatywy i przepisy prawne.
§  6.
Pomieszczenie administracyjno-biurowe należy wyposażać w meble funkcjonalne, zgodne z normą PN/F-0600. "Meble biurowe. Wymagania i badania techniczne. Projekt do stosowania" i zharmonizowane kolorystycznie z otoczeniem. Umeblowanie pomieszczeń administracyjno-biurowych powinno składać się z jednolitych zestawów meblowych, pochodzących z seryjnej produkcji.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024