Zasady organizacji i finansowania zjednoczeń przedsiębiorstw państwowego przemysłu terenowego.

UCHWAŁA Nr 35
RADY MINISTRÓW
z dnia 17 stycznia 1963 r.
w sprawie zasad organizacji i finansowania zjednoczeń przedsiębiorstw państwowego przemysłu terenowego. *

Na podstawie art. 25 pkt. 1 dekretu z dnia 26 października 1950 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1960 r. Nr 18, poz. 111) Rada Ministrów uchwala, co następuje:

I.

Zasady organizacji.

§  1.
1.
Tworzenie zjednoczeń przedsiębiorstw państwowego przemysłu terenowego odbywa się w drodze uchwały prezydium wojewódzkiej rady narodowej, powziętej za uprzednią zgodą Przewodniczącego Komitetu Drobnej Wytwórczości.
2.
Ilekroć w uchwale jest mowa o przedsiębiorstwach państwowego przemysłu terenowego, należy przez to rozumieć przedsiębiorstwa, których działalność koordynowana jest przez Komitet Drobnej Wytwórczości.
§  2.
1.
Prezydium rady narodowej tworząc zjednoczenie określa przedsiębiorstwa, które będą zgrupowane w zjednoczeniu.
2.
W zjednoczeniu powinny być zgrupowane przedsiębiorstwa wskazane w § 1 ust. 2 podległe radom narodowym, posiadające siedzibę na terenie danego województwa.
3.
Zakresem działania zjednoczenia mogą być objęte również zakłady wytwórcze i usługowe bezpośrednio podległe radom narodowym, zorganizowane w formie jednostek lub zakładów budżetowych, prowadzące działalność gospodarczą analogiczną lub zbliżoną do działalności przedsiębiorstw objętych zjednoczeniem.
§  3.
1.
Funkcje zjednoczenia w stosunku do określonej grupy przedsiębiorstw należących do tej samej branży lub prowadzących podobną działalność mogą być powierzone przedsiębiorstwu prowadzącemu w przypadkach i w trybie wskazanych w przepisach o przedsiębiorstwach prowadzących.
2.
Przewodniczący Komitetu Drobnej Wytwórczości, za zgodą Prezesa Rady Ministrów, w ciągu trzech miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały wyda wytyczne określające przypadki, w których ze względu na zapewnienie wyspecjalizowanego nadzoru celowe jest powoływanie przedsiębiorstw prowadzących lub patronackich, i jakie funkcje zjednoczenia mogą być powierzone przedsiębiorstwom prowadzącym lub patronackim.
§  4.
1.
Zadaniem zjednoczenia jest stwarzanie warunków prawidłowego wykonywania przez zgrupowane przedsiębiorstwa zadań w zakresie produkcji przemysłowej i usług stosownie do zadań ustalonych w terenowych planach gospodarczych i potrzeb społecznych oraz inicjowanie dalszego rozwoju przemysłu terenowego w drodze:
1)
koordynacji działalności i zamierzeń zgrupowanych przedsiębiorstw,
2)
udzielania przedsiębiorstwom, jednostkom i zakładom budżetowym wszechstronnej pomocy w dziedzinie rozwoju techniki, poprawy wyników ekonomicznych i usprawnienia organizacji,
3)
nadzoru nad działalnością przedsiębiorstw w ramach ustalonych obowiązującymi przepisami dla jednostek bezpośrednio nadrzędnych, a nie zastrzeżonego dla prezydium rady narodowej, której przedsiębiorstwo podlega,
4)
reprezentowanie potrzeb i interesów przedsiębiorstw wobec prezydiów rad narodowych i ich wydziałów, organów porozumień ogólnobranżowych i terenowo-branżowych oraz innych instytucji terenowych i centralnych.
2.
Zjednoczenie nie może ograniczać określonej przepisami samodzielności przedsiębiorstw.
§  5. 1
Do zakresu działania zjednoczenia w stosunku do zgrupowanych przedsiębiorstw, z zastrzeżeniem przepisów § 9, należy w szczególności:

A. w sprawach planowania:

1)
opracowywanie projektów wieloletnich planów gospodarczych zgrupowanych przedsiębiorstw,
2)
pomoc i instruktaż przy opracowywaniu planów techniczno-ekonomicznych przedsiębiorstw, kontrola zgodności planów z ustalonymi zadaniami i środkami oraz kontrola ich wykonania,
3)
sporządzanie zestawień zbiorczych planów techniczno-ekonomicznych zgrupowanych przedsiębiorstw,
4)
opracowywanie zbiorczych sprawozdań statystycznych i analiza działalności zgrupowanych przedsiębiorstw;

B. w sprawach postępu technicznego:

5)
ustalanie wytycznych dotyczących planów rozwoju techniki przedsiębiorstw oraz opracowywanie zbiorczego planu rozwoju techniki zjednoczenia,
6)
organizowanie informacji technicznej, udostępnianie przedsiębiorstwom przodujących osiągnięć z dziedziny postępu technicznego, współdziałanie w tym zakresie z instytucjami naukowymi i badawczymi oraz ze zjednoczeniami wiodącymi,
7)
inicjowanie i nadzorowanie prac konstrukcyjnych i budowy prototypów, dysponowanie scentralizowanymi funduszami na ten cel, pomoc w zakresie uruchamiania produkcji i usprawniania procesów technologicznych,
8)
nadzorowanie jakości produkcji, inicjowanie prac związanych z podnoszeniem jej poziomu i wprowadzaniem nowych asortymentów; nadzorowanie i organizacja prac normalizacyjnych, prowadzenie ewidencji norm i kontrola stosowania norm technicznych,
9)
inicjowanie i popieranie wynalazczości pracowniczej oraz racjonalizatorstwa,
10)
opracowywanie programów specjalizacji i koncentracji produkcji, pomoc i nadzór nad właściwą realizacją zatwierdzonych programów,
11)
udzielanie pomocy w zakresie prawidłowej organizacji produkcji oraz dokumentacji produkcyjnej i warsztatowej;

C. w sprawach inwestycji i remontów:

12)
opracowywanie zestawień zbiorczych planów inwestycyjnych przedsiębiorstw,
13)
opiniowanie lub zatwierdzanie, stosownie do obowiązujących przepisów, założeń i projektów inwestycyjnych,
14)
nadzór nad wykonaniem planów, realizacją inwestycji oraz terminowym przekazywaniem do użytku efektów założonych w planie,
15)
kontrola właściwego wykorzystania maszyn i gospodarki remontowej,
16)
przeprowadzanie kontroli i udzielanie pomocy w organizacji gospodarki narzędziowej;

D. w sprawach organizacji i zatrudnienia:

17)
ustalanie wytycznych i zaleceń w zakresie organizacji wewnętrznej przedsiębiorstw, pomoc przy ustalaniu organizacji poszczególnych przedsiębiorstw,
18)
udzielanie przedsiębiorstwom wskazówek w sprawach organizowania, łączenia i likwidacji zakładów, koncentracji i specjalizacji produkcji,
19)
czuwanie nad prawidłowością obsługi prawnej przedsiębiorstw i bezpośrednia obsługa prawna przedsiębiorstw mniejszych, w których nie są zatrudnieni radcowie prawni,
20)
zatwierdzanie wysokości funduszu premiowego oraz premii dla dyrektorów, ich zastępców i głównych księgowych przedsiębiorstw,
21)
zaszeregowanie przedsiębiorstw do odpowiednich kategorii płac, występowanie z wnioskami w sprawach wymagających decyzji prezydium wojewódzkiej rady narodowej i Przewodniczącego Komitetu Drobnej Wytwórczości,
22)
zatwierdzanie szczegółowych regulaminów premiowania dla pracowników umysłowych oraz ramowych lub szczegółowych regulaminów premiowania dla poszczególnych grup robotników lub rodzajów robót i uzupełnianie w razie potrzeby taryfikatorów kwalifikacyjnych,
23)
instruowanie i kontrola prac w zakresie opracowywania i stosowania norm pracy, zatwierdzanie zakładowych normatywów czasu, zatwierdzanie określonych przepisami zakładowych i branżowych norm pracy, powoływanie i organizowanie pracy branżowych komisji norm pracy,
24)
kontrola przestrzegania obowiązujących zasad zatrudniania, zwłaszcza w zakresie zatrudniania chałupników, zatrudniania młodocianych, ustalanie szczegółowych wytycznych w tym zakresie,
25)
kontrola przestrzegania przepisów dotyczących wynagrodzeń, właściwego wykorzystania funduszu płac oraz wypłat nagród i premii poza funduszem płac,
26)
kontrola przestrzegania przepisów regulujących stosunki pracy zwłaszcza w zakresie ochrony pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz wykorzystania środków na ten cel,
27)
nadzór i kontrola szkolenia wewnątrzzakładowego, zwłaszcza młodocianych, odbywania stażu pracy, inicjowanie i organizowanie wspólnych akcji szkoleniowych i praktyk w przodujących zakładach pracy,
28)
organizowanie wspólnych akcji socjalnych, inicjowanie łącznego wykorzystania środków na ten cel i na budowę mieszkań z funduszów zakładowych przedsiębiorstw;

E. (uchylona).

F. w sprawach zaopatrzenia i zbytu:

36)
opracowywanie zbiorczych planów potrzeb, ustalanie rozdzielników materiałów, maszyn, urządzeń i środków transportowych rozdzielanych dla zgrupowanych przedsiębiorstw, z uwzględnieniem zwłaszcza potrzeb działalności priorytetowych,
37)
pomoc i interwencje przy realizacji przydzielanych materiałów oraz maszyn i urządzeń,
38)
ustalanie instrukcji i wytycznych oraz kontrola prac związanych z opracowywaniem i stosowaniem norm zużycia materiałów, zatwierdzanie określonych przepisami norm zużycia, analiza zasadności stosowania norm,
39)
kontrola gospodarki materiałowej i magazynowej, stanu zapasów i upłynniania zapasów zbędnych,
40)
udzielanie pomocy przedsiębiorstwom w dziedzinie zbytu wyrobów, zwłaszcza w zakresie organizowania wystaw i targów oraz akcji reklamowych, propagandowych itp., inicjowanie opracowywania katalogów i prospektów,
41)
koordynowanie poczynań przedsiębiorstw w dziedzinie eksportu, nadzorowanie produkcji eksportowej i udzielanie pomocy w zakresie wykonania umów eksportowych,
42)
wykonywanie innych zadań określonych odrębnymi przepisami.
§  6.
W stosunku do zakładów (jednostek budżetowych) rad narodowych (§ 2 ust. 3) do zjednoczenia należy:
1)
kontrola przestrzegania przepisów dotyczących ochrony pracy, zwłaszcza w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
2)
udzielanie pomocy prezydiom powiatowych rad narodowych w zakresie ustalania wytycznych dotyczących planu gospodarczego zakładów,
3)
opracowywanie zestawień zbiorczych planów zakładów i zbiorczych zestawień statystycznych, zgodnie z obowiązującymi przepisami,
4)
opracowywanie zbiorczych planów potrzeb materiałów i maszyn oraz pomoc przy zakupie materiałów i maszyn,
5)
kontrola gospodarki materiałowej i magazynowej, stanu zapasów i upłynnienia zapasów zbędnych,
6)
udzielanie pomocy technicznej w zakresie działalności prowadzonej przez zakłady,
7)
opiniowanie zamierzeń inwestycyjnych dotyczących zakładów, sprawowanie nadzoru nad ich realizacją i udzielanie pomocy,
8)
kontrola właściwej gospodarki remontowej, występowanie z wnioskami co do konieczności przeprowadzania remontów.
§  7.
Zjednoczenie może na podstawie uchwały kolegium zjednoczenia i za zgodą prezydium wojewódzkiej rady narodowej prowadzić własne bazy remontowe lub zaopatrzenia, biura konstrukcyjne, laboratoria i inne jednostki pomocnicze dla potrzeb przedsiębiorstw (zakładów) zgrupowanych w zjednoczeniu.
§  8.
Przy wykonywaniu swych zadań zjednoczenie współdziała ze zjednoczeniami wiodącymi zgodnie z obowiązującymi przepisami i zawartymi porozumieniami branżowymi.
§  9.
1.
Przy wykonywaniu swych zadań zjednoczenie nie może naruszać określonych przepisami uprawnień prezydiów rad narodowych w zakresie nadzoru i kontroli podległych danej radzie przedsiębiorstw oraz ustalonych w terenowych planach gospodarczych wskaźników dyrektywnych i środków dla przedsiębiorstw.
2.
W sprawach należących do właściwości prezydiów rad narodowych, którym przedsiębiorstwo podlega, zjednoczenie:
1)
występuje z wnioskami i wydaje opinie w sprawach tworzenia, łączenia i likwidacji przedsiębiorstw oraz przekazywania i przejmowania zakładów i nieruchomości,
2)
występuje z wnioskami i współdziała przy ustalaniu wytycznych dotyczących projektów planów rocznych przedsiębiorstw oraz zadań i środków obejmowanych terenowym planem gospodarczym danej rady,
3)
występuje z wnioskami co do ustalenia limitów inwestycyjnych dla przedsiębiorstw,
4)
występuje z wnioskami co do podziału zysku przedsiębiorstw oraz co do wysokości odpisów na fundusz rezerwowy i wskaźników podziału funduszu amortyzacyjnego,
5)
występuje z wnioskami w sprawie przydziału dla przedsiębiorstw dotacji z budżetu rady,
6)
zgłasza wnioski co do usprawnienia działalności oraz zapewnienia niezbędnych warunków i środków rozwoju przedsiębiorstwa,
7)
informuje właściwe prezydia rad narodowych o terminach, zakresie i wynikach kontroli przedsiębiorstw oraz o ważniejszych zadaniach przekazywanych przedsiębiorstwom,
8)
uzgadnia swoje decyzje w sprawie zatwierdzania funduszu premiowego dla przedsiębiorstw i ustalania premii dla dyrektorów przedsiębiorstw, ich zastępców oraz głównych księgowych,
9)
występuje z wnioskami co do przeprowadzania rewizji w przedsiębiorstwach podległych powiatowym radom narodowym przez rewidentów zjednoczenia,
10)
uzgadnia wytyczne i instrukcje dla przedsiębiorstw w sprawach szkolenia wewnątrzzakładowego,
11)
udziela na żądanie prezydium właściwej rady narodowej pomocy przy wykonywaniu zadań prezydium w zakresie nadzoru i kontroli podległych przedsiębiorstw.
3.
W razie nieuwzględnienia przez prezydium rady narodowej, której przedsiębiorstwo podlega, wniosków lub opinii zjednoczenia (ust. 2) - zjednoczenie może przedstawić sprawę do rozstrzygnięcia prezydium rady narodowej wyższego stopnia.
4.
Prezydium wojewódzkiej rady narodowej może przekazać zjednoczeniu wykonywanie określonych funkcji nadzoru nad zgrupowanymi przedsiębiorstwami z zakresu należącego do właściwości prezydiów rad narodowych.
§  10.
1.
Zjednoczenie podlega bezpośrednio prezydium wojewódzkiej rady narodowej, które w szczególności:
1)
nadaje statut zjednoczeniu,
2)
ustala ogólne wytyczne dla działalności zjednoczenia,
3)
zatwierdza plan finansowy działalności administracyjnej zjednoczenia,
4)
rozpatruje sprawozdania zjednoczenia,
5)
ustala limity zatrudnienia i fundusz płac zjednoczenia,
6)
przeprowadza kontrolę i rewizję finansowo-księgową działalności zjednoczenia przez rewidentów prezydium wojewódzkiej rady narodowej.
2.
Zjednoczenie organizuje wykonanie zadań gospodarczych ustalonych dla prezydiów wojewódzkich rad narodowych w uchwałach Rady Ministrów o narodowym planie gospodarczym na dany rok oraz w innych uchwałach - w zakresie dotyczącym państwowego przemysłu terenowego danego województwa.
§  11.
1.
Zjednoczenie współdziała z wydziałami prezydium wojewódzkiej rady narodowej stosownie do ich właściwości.
2.
W zakresie współdziałania z wydziałem przemysłu zjednoczenie w szczególności:
1)
przedstawia wydziałowi wnioski co do ustalenia zadań i środków dla zgrupowanych w zjednoczeniu przedsiębiorstw w wojewódzkim planie gospodarczym,
2)
przekazuje wydziałowi odpisy sprawozdań i wniosków składanych prezydium,
3)
dostarcza materiałów i informacji niezbędnych do wykonania zadań wydziału w zakresie koordynacji działalności drobnej wytwórczości.
4)
przestrzega zaleceń i wskazówek wydziału niezbędnych. do skoordynowania działalności poszczególnych grup drobnej wytwórczości lub do wykonania uchwał wojewódzkiej rady narodowej i jej prezydium oraz aktów prawnych naczelnych organów administracji państwowej.
3.
Zjednoczenie udziela pomocy organom do spraw przemysłu prezydiów powiatowych (miejskich) rad narodowych przy wykonywaniu funkcji tych organów w stosunku do przedsiębiorstw i zakładów (jednostek budżetowych) podległych powiatowym, miejskim i gromadzkim radom narodowym.
§  12.
1.
Nadzór nad działalnością zjednoczenia wykonuje przewodniczący Komitetu Drobnej Wytwórczości, który w szczególności:
1)
wyraża zgodę na połączenie lub likwidację zjednoczenia,
2)
dokonuje okresowych ocen działalności zjednoczenia,
3)
przekazuje prezydium wojewódzkiej rady narodowej swoje wnioski i opinie zmierzające do usprawnienia pracy zjednoczenia,
4)
wydaje wytyczne co do sposobu wykonywania zadań przez zjednoczenia w sprawach wymagających jednolitego uregulowania w skali kraju.
2.
Ocenę działalności zjednoczeń oraz treść wydawanych wytycznych Przewodniczący Komitetu Drobnej Wytwórczości podaje do wiadomości prezydium wojewódzkiej rady narodowej i wydziału przemysłu danej rady.
§  13.
1.
Na czele zjednoczenia stoi dyrektor, który kieruje całokształtem jego działalności i ponosi za nią odpowiedzialność.
2.
Dyrektora zjednoczenia, jego zastępców i głównego księgowego powołuje i odwołuje prezydium wojewódzkiej rady narodowej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§  14.
1.
Przy zjednoczeniu działa kolegium.
2.
W skład kolegium wchodzą dyrektor zjednoczenia jako przewodniczący, zastępcy dyrektora zjednoczenia oraz dyrektorzy przedsiębiorstw zgrupowanych w zjednoczeniu.
3.
Na posiedzenia kolegium mogą być zapraszani przedstawiciele wydziałów prezydium wojewódzkiej rady narodowej.
4.
Do zakresu działania kolegium należy rozpatrywanie i opiniowanie podstawowych problemów zjednoczenia i zgrupowanych w nim przedsiębiorstw.
5.
W sprawach przedsięwzięć, określonych statutem, organizowanych przez zjednoczenie, a finansowanych przez przedsiębiorstwa, uchwały kolegium mają moc obowiązującą.
6.
Kolegium może wyłonić zespoły branżowe do rozpatrywania spraw związanych z działalnością przedsiębiorstw poszczególnych branż. W skład zespołów obok członków kolegium mogą być powoływani fachowcy z głosem doradczym.
7.
Tryb pracy kolegium określa regulamin uchwalony przez kolegium.
§  15.
1.
Dyrektor zjednoczenia może powołać radę techniczno-ekonomiczną złożoną ze specjalistów i przedstawicieli nauki oraz działaczy gospodarczych i społecznych.
2.
Rada techniczno-ekonomiczna jest organem doradczym zjednoczenia w sprawach postępu technicznego, problemów technicznych i ekonomicznych oraz innych zagadnień nadzorowanego przemysłu.
§  16.
1.
Prezydium wojewódzkiej rady narodowej nadaje zjednoczeniu statut opierając się na statucie wzorcowym ustalonym przez Przewodniczącego Komitetu Drobnej Wytwórczości.
2.
Statut powinien określać nazwę i siedzibę zjednoczenia, przedsiębiorstwa zgrupowane w zjednoczeniu, zakres i sposób działania zjednoczenia, zakres praw i obowiązków zgrupowanych przedsiębiorstw wobec zjednoczenia oraz inne niezbędne sprawy dotyczące organizacji i działalności zjednoczenia, a w szczególności zakres działania oraz uprawnień kolegium i rady techniczno-ekonomicznej zjednoczenia.
3.
Strukturę organizacyjną oraz regulamin wewnętrzny aparatu wykonawczego zjednoczenia ustala dyrektor zjednoczenia.

II.

Zasady finansowania zjednoczeń.

§  17-34. 2
(uchylone).
§  35. 3
Ilekroć w uchwale jest mowa o prezydiach wojewódzkich rad narodowych, odnosi się to również odpowiednio do prezydiów rad narodowych miast wyłączonych z województw.
§  36. 4
Ilekroć w uchwale jest mowa o prezydiach powiatowych rad narodowych, odnosi się to również odpowiednio do prezydiów rad narodowych miast wyłączonych z powiatów.
§  37. 5
Z dniem wejścia w życie uchwały tracą moc w zakresie uregulowanym niniejszą uchwałą:
1)
przepisy rozdziału 2 i § 17 rozdziału 3 uchwały nr 510 Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 1958 r. w sprawie organizacji państwowego przemysłu terenowego (Monitor Polski z 1959 r. Nr 3, poz. 9),
2)
zarządzenie Ministra Finansów oraz Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 25 czerwca 1959 r. w sprawie zasad systemu finansowego wojewódzkich zjednoczeń przedsiębiorstw państwowego przemysłu terenowego, wojewódzkich zjednoczeń przemysłu terenowego materiałów budowlanych oraz wojewódzkich zarządów budownictwa terenowego (Monitor Polski Nr 62, poz. 317).
§  38. 6
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Finansów, Przewodniczącemu Komitetu Drobnej Wytwórczości oraz prezydiom wojewódzkich rad narodowych.
§  39. 7
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1963 r.
* Z dniem 1 stycznia 1966 r. przepisy nin. uchwały, dotyczące gospodarki finansowej zjednoczeń, rozciąga się na wojewódzkie zjednoczenia przemysłu terenowego materiałów budowlanych podległe radom narodowym, a nadzorowane przez Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, zgodnie z § 1 zarządzenia z dnia 12 maja 1966 r. w sprawie rozciągnięcia przepisów uchwały nr 35 Rady Ministrów z dnia 17 stycznia 1963 r. w sprawie zasad organizacji i finansowania zjednoczeń przedsiębiorstw państwowego przemysłu terenowego na wojewódzkie zjednoczenia przemysłu terenowego materiałów budowlanych (M.P.66.24.127).

Z dniem 1 stycznia 1966 r. przepisy nin. uchwały, w sprawie zasad organizacji i finansowania zjednoczeń przedsiębiorstw państwowego przemysłu terenowego rozciąga się na wojewódzkie zjednoczenia przedsiębiorstw mechanizacji rolnictwa i wojewódzkie zjednoczenia przedsiębiorstw melioracyjnych, zgodnie z § 1 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 18 maja 1966 r. w sprawie zasad organizacji i finansowania wojewódzkich zjednoczeń przedsiębiorstw mechanizacji rolnictwa i wojewódzkich zjednoczeń przedsiębiorstw melioracyjnych (M.P.66.26.134).

Z dniem 1 października 1966 r. przepisy nin. uchwały w części dotyczącej zasad finansowania zjednoczeń, rozciąga się na zjednoczenia oraz zrzeszenia gospodarki komunalnej i mieszkaniowej grupujące wyłącznie przedsiębiorstwa budownictwa komunalnego i biura projektów, zgodnie z § 1 Ministra Finansów z dnia 13 września 1966 r. dotyczące rozciągnięcia przepisów uchwały Rady Ministrów w sprawie zasad organizacji i finansowania zjednoczeń przedsiębiorstw państwowego przemysłu terenowego na zjednoczenia i zrzeszenia gospodarki komunalnej i mieszkaniowej (M.P.66.53.256).

1 § 5 zmieniony przez § 52 ust. 1 pkt 3 uchwały nr 177 z dnia 9 listopada 1970 r. w sprawie gospodarki finansowa państwowych przedsiębiorstw przemysłowych, budowlanych, usług rolniczych i gospodarki komunalnej oraz ich zjednoczeń objętych planowaniem terenowym (M.P.70.40.294) z dniem 1 stycznia 1971 r.
2 § 17-34 uchylone przez § 52 ust. 1 pkt 3 uchwały nr 177 z dnia 9 listopada 1970 r. w sprawie gospodarki finansowa państwowych przedsiębiorstw przemysłowych, budowlanych, usług rolniczych i gospodarki komunalnej oraz ich zjednoczeń objętych planowaniem terenowym (M.P.70.40.294) z dniem 1 stycznia 1971 r.
3 § 35 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 7 uchwały nr 281 z dnia 28 października 1965 r. (M.P.65.61.321) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1966 r.
4 § 36 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 7 uchwały nr 281 z dnia 28 października 1965 r. (M.P.65.61.321) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1966 r.
5 § 37 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 7 uchwały nr 281 z dnia 28 października 1965 r. (M.P.65.61.321) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1966 r.
6 § 38 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 7 uchwały nr 281 z dnia 28 października 1965 r. (M.P.65.61.321) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1966 r.
7 § 39 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 7 uchwały nr 281 z dnia 28 października 1965 r. (M.P.65.61.321) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1966 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024