Tryb i terminy sporządzania faktur przejściowych i końcowych oraz ich forma.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA BUDOWNICTWA MIAST I OSIEDLI
z dnia 8 sierpnia 1952 r.
w sprawie trybu i terminów sporządzania faktur przejściowych i końcowych oraz ich formy.

W wykonaniu postanowienia § 4 uchwały Nr 17 Prezydium Rządu z dnia 10 stycznia 1952 r. w sprawie zasad rozliczeń za roboty budowlano-montażowe i prace projektowe w zakresie inwestycji i kapitalnych remontów między jednostkami gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr A-6, poz. 59) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zarządzenie dotyczy przedsiębiorstw nadzorowanych przez centralne zarządy budownictwa miejskiego, Centralny Zarząd Robót Instalacyjnych Budownictwa Miejskiego, Centralny Zarząd Sprzętu i Mechanizacji Budownictwa Miejskiego oraz Zarząd Budowlanych Przedsiębiorstw Powiatowych.
§  2.
1.
Podstawą do wystawiania faktur przejściowych przez przedsiębiorstwa określone w § 1 są protokoły stanu robót (załącznik nr 1), ustalające procentowo wartość wykonanych robót w oparciu o tabele scalonych elementów budowy, opracowywane oddzielnie dla każdego obiektu na podstawie kosztorysów umownych, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia.
2.
Tabelę scalonych elementów budowy opracowuje wykonawca w porozumieniu z zamawiającym w pięciu egzemplarzach, z których jeden przesyła do właściwego banku przy pierwszej fakturze przejściowej.
3.
Ustalenia w protokole wartości wykonanych robót dokonuje się w zasadzie metodą szacunkową. W stosunku do robót, które zostały już obmierzone i obliczone w ramach odbioru częściowego, do protokołu należy przyjąć stan tych robót na podstawie wyników odbioru częściowego; należy dążyć do ustalania jednego terminu przeprowadzania odbiorów częściowych i sporządzania protokołów stanu robót.
§  3.
Kierownik robót generalnego wykonawcy w porozumieniu z inspektorem nadzoru jako przedstawicielem zamawiającego oraz z kierownikiem robót podwykonawcy ustalą dla każdego obiektu dwa dni w miesiącu jako terminy stwierdzenia stanu robót i sporządzenia protokołu.
§  4.
1.
Protokół stanu robót oddzielnie dla każdego obiektu sporządza generalny wykonawca w zakresie robót wykonanych przez siebie oraz w zakresie robót wykonanych przez podwykonawców.
2.
Protokół, o którym mowa w ust. 1, sporządza się w 5 egzemplarzach po jednym dla inspektora nadzoru, zamawiającego i banku finansującego inwestycje oraz dwa dla generalnego wykonawcy.
3.
W przypadku wykonywania części robót przez podwykonawców, każdy z nich obowiązany jest sporządzić wyciąg z protokołu stanu robót w zakresie robót przez siebie wykonanych. Wyciąg ten powinien być poświadczony przez kierownika robót generalnego wykonawcy.
§  5.
1.
Protokół stanu robót podpisują: kierownik robót generalnego wykonawcy, kierownik robót podwykonawcy oraz inspektor nadzoru.
2.
W przypadkach niestawienia się kierownika robót podwykonawcy lub inspektora nadzoru dla stwierdzenia stanu robót i podpisania protokołu, protokół ten podpisuje kierownik robót generalnego wykonawcy oraz obecny inspektor nadzoru albo kierownik robót podwykonawcy, dokonując równocześnie odpowiedniej wzmianki w protokole.
3.
Ustalenia zawarte w protokole sporządzonym w sposób określony w ust. 2 są wiążące i stanowią podstawę do wystawienia faktur przejściowych.
§  6.
Faktury przejściowe należy wystawiać oddzielnie na każdą budowlę (obiekt) dwa razy w miesiącu według protokołu stanu robót sporządzonego na dzień 15 i ostatni miesiąca w terminach dla:
1)
przedsiębiorstw wymienionych w § 1, z wyjątkiem budowlanych przedsiębiorstw powiatowych,
a)
za pierwszą połowę miesiąca - między 16 a 23 bieżącego miesiąca,
b)
za drugą połowę miesiąca - między 1 a 8 następnego miesiąca,
2)
budowlanych przedsiębiorstw powiatowych:
a)
za pierwszą połowę miesiąca - między 16 a 24 bieżącego miesiąca,
b)
za drugą połowę miesiąca - między 1 a 9 następnego miesiąca.
§  7.
1.
Generalny wykonawca wystawia faktury przejściowe na zamawiającego, a podwykonawca na generalnego wykonawcę.
2.
Faktury przejściowe, wystawione przez generalnego wykonawcę na podstawie protokołu stanu robót, obejmują roboty wykonane przez generalnego wykonawcę i podwykonawców.
§  8.
Przy rozliczeniach generalnego wykonawcy z zamawiającym obowiązuje następujący tryb postępowania:
1)
generalny wykonawca przesyła zamawiającemu listem poleconym lub doręcza za pokwitowaniem oryginał faktury przejściowej z jedną kopią w terminach ustalonych dla wystawiania faktur (§ 6), dołączając jeden odpis protokołu stanu robót; w przypadku nie sprawowania nadzoru przez zamawiającego faktura powinna być dostarczona w 3 egzemplarzach, z których jeden zamawiający przekazuje wykonującemu nadzór na zlecenie zamawiającego;
2)
najpóźniej następnego dnia roboczego po upływie terminów ustalonych dla wystawienia faktur generalny wykonawca wysyła do banku finansującego jego działalność operacyjną żądanie zapłaty, do którego dołącza dwie kopie faktury przejściowej oraz 1 egzemplarz protokołu stanu robót.
§  9.
Przy rozliczeniach podwykonawcy z generalnym wykonawcą przyjmuje się następujący tryb postępowania:
1)
podwykonawca przesyła generalnemu wykonawcy oryginał faktury przejściowej z jedną kopią w terminach ustalonych dla wystawiania faktur (§ 6), dołączając jeden egzemplarz wyciągu protokołu stanu robót (§ 4 ust. 3);
2)
najpóźniej następnego dnia roboczego po upływie terminów ustalonych dla wystawiania faktur podwykonawca wysyła do banku finansującego działalność operacyjną podwykonawcy żądanie zapłaty, do którego dołącza 2 kopie faktury przejściowej.
§  10.
1.
Faktury przejściowe należy wystawiać według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do zarządzenia.
2.
Fakturę końcową należy sporządzać według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do zarządzenia w oparciu o tabele scalonych elementów (załącznik nr 5), która stanowi integralną część tej faktury.
§  11.
1.
Zasady, tryb oraz terminy wystawiania faktur końcowych określają §§ 74-82 oraz § 88 "Tymczasowych warunków umownych" stanowiących załącznik nr 7 do zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 11 stycznia 1952 r. w sprawie zasad i trybu zawierania umów o wykonanie robót budowlano-montażowych objętych planem inwestycyjnym (Monitor Polski Nr A-5, poz. 53).
2.
Ze sporządzonych pięciu egzemplarzy faktury końcowej wykonawca przesyła zamawiającemu oryginał i jedną kopię wraz z załącznikami, wymienionymi w § 77 "Tymczasowych warunków umownych".
3.
Przepisy ust. 1 i 2 obowiązują również podwykonawcę przy sporządzaniu faktury końcowej, z tym że wystawienie przez niego faktury końcowej powinno nastąpić nie później niż 14 dnia od sporządzenia z zamawiającym protokołu odbioru robót wykonanych przez podwykonawcę.
§  12.
Spłaty udzielonej przedsiębiorstwu zaliczki materiałowej należy dokonywać w drodze potrącenia z faktur przejściowych odpowiednich kwot umorzeniowych, zgodnie z zasadami ustalonymi w załączniku nr 3 do zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Finansów z dnia 14 marca 1952 r. w sprawie udzielania i umarzania zaliczek, na materiały udzielanych przez zleceniodawców przedsiębiorstwom budowlano-montażowym (Monitor Polski Nr A-27, poz. 371).
§  13.
Obniżkę kosztów budowy, wynikającą z zadań oszczędnościowych przedsiębiorstw wykonawczych, należy obliczać na odwrocie faktury (przejściowej i końcowej) z zastosowaniem współczynników przeliczeniowych podanych na 1952 r. w zarządzeniu Ministra Budownictwa Miast i Osiedli z dnia 8 kwietnia 1952 r. w sprawie zmniejszenia kosztów wykonawstwa robót budowlanych w roku 1952 (Monitor Polski Nr A-42, poz. 606).
§  14.
Zarządzenie obowiązuje z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 września 1952 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

Inwestor .....................................................Budowa ....................................................................

Adres .........................................................Adres ........................................................................

PI 1952 r. Cz. ........ Dz. ........ Rozdz. ........Obiekt .......................................................................

Tytuł Inwest. Nr .........................................Wykonawca ............................................................. PROTOKÓŁ STANU ROBÓT NA DZIEŃ ....................

Załącznik do faktury przejściowej Nr ..........

Wyszczególnienie scalonych elementów grupami według rodzajów robót Wartość robót według kosztorysu umownego Roboty wykonane od początku budowy do dnia .......... Uwagi dotyczące jakości wykonanych robót
% suma zł
1 2 3 4 5
do przeniesienia
Wyszczególnienie scalonych elementów grupami według rodzajów robót Wartość robót według kosztorysu umownego Roboty wykonane od początku budowy do dnia .......... Uwagi dotyczące jakości wykonanych robót
% suma zł
1 2 3 4 5
z przeniesienia
Razem

Podpisy:

Kierownik robót Generalnego Wykonawcy Kierownik robót Podwykonawcy Inspektor Nadzoru

Uwaga: Inspektor Nadzoru nie zgłosił się w uzgodnionym terminie dla sprawdzenia stanu robót i nie podpisał protokołu.

Kierownik

Wytyczne do sporządzenia protokołu.

1.
Protokół załączony do faktury przejściowej zastępuje sprawdzenie stanu zaawansowania robót wykazanego w fakturze i w związku z tym wystawiona przez wykonawcę faktura nie wraca na budowę dla sprawdzenia jej przez inspektora nadzoru.
2.
Wyszczególnienie scalonych elementów rodzajów robót (rubryka 1) - powinno być zgrupowane rodzajami robót, oddzielnie dla generalnego wykonawcy i oddzielnie dla podwykonawców. Przykładowo - dla budynku należy podać następujące grupy scalonych elementów:
1)
roboty ziemne i ewentualne rozbiórki,
2)
konstrukcja,
3)
wykończenie wnętrza (roboty budowlane),
4)
instalacje ogrzewnicze (c. o.),
5)
"sanitarne (wod., kan. i gaz),
6)
"elektryczne,
7)
dźwigi,
8)
wykończenie zewnętrzne (elewacja).
3.
W rubrykach 2 i 4 należy podsumować wartość robót każdej grupy scalonych elementów, a w rubryce 3 wyprowadzić procent zaawansowania robót danej grupy (ze stosunku sum w rubrykach 2 i 4).
4.
W protokole należy podsumować zbiorcze sumy wartości robót w rubryce 2, a w rubryce 3 należy podać średni procent zaawansowania budowy, wynikający ze stosunku sum w rubrykach 2 i 4.
5.
W rubryce 5 przedstawiciel zamawiającego (inspektor nadzoru) wpisuje uwagi dotyczące jakości wykonanych robót. Uwagi co do jakości robót nie mogą mieć wpływu na oznaczenie stopnia zaawansowania robót, podawanego w protokole.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2 1

Zamawiający ......................................................P.I. 195... Cz. .......... Dz. .......... Rozdz. ..........

...........................................................................Tytuł inwest. Nr .................... poz. ....................

Adres .................................................................Budowa .............................................................

Wykonawca..............................................................................................................................................................................................................Adres .................................................................

Adres ................................................................Obiekt ................................................................

TABELA SCALONYCH ELEMENTÓW na r. ..........

1. Założenia kosztorysowe.

1. Charakterystyka ogólna obiektu ...............................................................................................

..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................

2. Wymiary ...................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

3. Charakterystyka scalonych elementów ....................................................................................

.................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

4. Warunki techniczne (szczegółowe) przyjęto jako obowiązujące: ...........................................

.......................................................................................................................................................

5. Ogólne założenia organizacji robót ..........................................................................................

a) materiały miejscowe .........................................................................................................

.......................................................................................................................................................

b) odległość dowozu materiałów masowych ........................................................................

.......................................................................................................................................................

c) sprzęt mechaniczny ....................

.......................................................................................................................................................

6. Poziom cen kosztorysowych ....................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

3. Przepisy instrukcyjne.

Przy wypełnianiu tabeli scalonych elementów należy w pkt 1 podać charakterystykę techniczno-użytkową budowli (obiektu), np. budynek blokowy, dwupiętrowy, klatkowiec, mieszkalny o 70 izbach (mieszkania 2-izbowe 60%, 3-izbowe 40%); w pkt 2 podać wymiary i wskaźniki wynikowe przedmiaru ogólnego, np. kubatura, powierzchnia zabudowy, powierzchnia użytkowa, powierzchnia mieszkalna; w pkt 3 podać charakterystykę techniczną robót wchodzących w skład scalonych elementów, np. wykopy w gruncie suchym drugiej kategorii na głębokości do 2 m z odwózką 70% ziemi na odległość 3 km; albo np. fundamenty z kamienia łupanego na zaprawie cementowo-wapiennej; w pkt 4 wymienić tytuł warunków technicznych przyjętych jako obowiązujące przy wykonaniu kosztorysu oraz przy wykonaniu, odbiorze i obmiarze robót, np. warunki szczegółowe podane w Cenniku Robót Budowlanych i Instalacyjnych na rok 1950 - wyd. Min. Bud. Nr 42.

1. Tabela scalonych elementów, opracowana w oparciu o kosztorysy umowne, stanowi podstawę do określania wartości wykonanych robót w fakturach przejściowych. Tabela opracowana w oparciu o ceny kosztorysu umownego oraz ilości faktycznie wykonanych robót (kosztorys wykonawczy) stanowi podstawę określenia wartości wykonanych robót w fakturze końcowej.

2. Rubryki od 1 do 8 należy wypełniać w oparciu o zbiorcze zestawienia kosztów robót; przykładowo dla budynku powinny to być grupy następujące:

a)
roboty ziemne,
b)
konstrukcja,
c)
wykończenie wewnętrzne (roboty budowlane),
d)
instalacje ogrzewnicze (c. o.),
e)
instalacje sanitarne (wod., kan. i gaz),
f)
instalacje elektryczne,
g)
dźwig,
h)
wykończenie zewnętrzne (elewacja),
i)
ewentualne koszty dodatkowe (roboty mechaniczne osuszanie budynków).

W każdej grupie należy wymienić scalone elementy robót tej grupy w układzie harmonogramowym. W przypadku gdy kosztorys nie zawiera rozbicia kosztów według podziału przewidzianego w rubrykach 3, 4, 5, 6, 7, należy podać zestawienie w takim układzie, jaki istnieje w kosztorysie, łącząc np. rubrykę 3 i 4, 5 i 6 itd.

3. Wartość robót w każdej grupie należy zsumować w rubryce 8 i tą sumę przeliczyć w następnych rubrykach.

4 W przypadku powstania robót dodatkowych w trakcie budowy, wartość tych robót należy wprowadzić do tabeli scalonych elementów jako oddzielny element w każdej grupie rodzaju robót na podstawie zatwierdzonych kosztorysów dodatkowych. Roboty dodatkowe należy wprowadzać do tabeli scalonych elementów tylko wówczas, gdy wartość ich przekracza 5% sumy robót umownych w danej grupie. Rozliczenie robót dodatkowych, których wartość mieści się w granicach 5% sumy danej grupy robót, nastąpi w fakturze końcowej. Wprowadzenie do tabeli robót dodatkowych powoduje zmianę tabeli.

5. Wskaźnik kosztu wymieniony pod "Ogółem" należy w rubrykach 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11 i 13 obliczać przez podzielenie sum ogólnych wartości robót przez ilość jednostek obmiaru obiektu podanych na str. 1 w pkt 2.

6. Tabelę scalonych elementów opracowuje wykonawca (K.R.)i w porozumieniu z Zamawiającym (I.N.) w 5 egzemplarzach. Podpisany przez strony 1 egzemplarz tabeli należy przesłać do Banku Inwestycyjnego łącznie z pierwszą fakturą przejściową oraz przy każdej pierwszej fakturze po zmianie tabeli. Tabela wykonawcza stanowi załącznik do każdego egzemplarza faktury końcowej.

7. Wzór tabeli i przepisy o jej sporządzaniu mają zastosowanie zarówno w zakresie rozrachunków między zamawiającym a generalnym wykonawcą jak i w rozrachunkach między generalnym wykonawcą a podwykonawcami.

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 5 2

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

1 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 3 zarządzenia z dnia 20 stycznia 1954 r. w sprawie podziału kosztorysu budynków na części i rozdziały.. (M.P.54.A-62.821) z dniem 20 stycznia 1954 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
2 Załącznik nr 5 zmieniony przez § 3 zarządzenia z dnia 20 stycznia 1954 r. w sprawie podziału kosztorysu budynków na części i rozdziały.. (M.P.54.A-62.821) z dniem 20 stycznia 1954 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024