Tymczasowa organizacja i zakres działania wydziałów komunikacji drogowej prezydiów rad narodowych.

INSTRUKCJA
MINISTRA TRANSPORTU DROGOWEGO I LOTNICZEGO
z dnia 27 lutego 1952 r.
w sprawie tymczasowej organizacji i zakresu działania wydziałów komunikacji drogowej prezydiów rad narodowych.

Na podstawie § 15 uchwały Rady Ministrów z dnia 10 czerwca 1950 r. - Instrukcja Nr 8 w sprawie organizacji wewnętrznej i etatów wydziałów prezydiów rad narodowych (Monitor Polski z 1952 r. Nr A-8, poz. 76 oraz Nr A-21, poz. 252 i Nr A-26, poz. 342 i 346 zarządza się, co następuje:

A.

Prezydia wojewódzkich rad narodowych.

I.

Podział organizacyjny.

§  1.
Ustala się następujący podział wydziału komunikacji drogowej prezydiów wojewódzkich rad narodowych na oddziały, referaty, grupy spraw i zespoły:
1)
oddział ruchu drogowego:
a)
referat porządku drogowego i kontroli ruchu,
b)
grupa spraw pozwoleń na prowadzenie pojazdów drogowych,
c)
zespół szkoleniowo-egzaminatorski;
2)
oddział gospodarki samochodowej:
a)
grupa spraw ogólno-administracyjnych,
b)
grupa spraw finansowo-gospodarczych,
c)
grupa spraw eksploatacji i obsługi technicznej,
d)
zespół inspektorów gospodarki samochodowej;
3)
oddział przewozów:
a)
referat rejestracji pojazdów,
b)
referat ewidencji i statystyki pojazdów,
c)
referat usług transportowych;
4)
oddział dróg powiatowych i gminnych:
a)
grupa spraw planowania, statystyki, sprawozdawczości i zaopatrzenia,
b)
grupa spraw budowy i utrzymania dróg i mostów gminnych,
c)
grupa spraw nadzoru technicznego nad robotami.

II.

Podział czynności.

§  2.
1.
Oddział ruchu drogowego obejmuje sprawy porządku drogowego, kontroli ruchu oraz sprawy dotyczące kierowców i ich szkolenia.
2.
Referat porządku drogowego i kontroli ruchu obejmuje w szczególności sprawy:
1)
nadzoru nad porządkiem i bezpieczeństwem ruchu drogowego oraz nad rozmieszczeniem i prawidłowością znaków drogowych, sygnalizacją ruchu i urządzeniami obcymi na drogach;
2)
przygotowywania zarządzeń dotyczących miejscowych przepisów ogólnych o porządku i bezpieczeństwie na drogach;
3)
współdziałania z właściwymi organami w zakresie potrzeb ruchu drogowego w odniesieniu do budowy i utrzymania dróg;
4)
udzielania opinii wydziałowi gospodarki komunalnej i mieszkaniowej w sprawach budowy ulic, placów i mostów w osiedlach, z punktu widzenia potrzeb ruchu drogowego;
5)
współdziałania z właściwymi władzami i organizacjami w zakresie organizowania technicznej i sanitarnej pomocy drogowej;
6)
rajdów i wyścigów samochodowych;
7)
organizacji i kontroli ruchu drogowego;
8)
współpracy z organami Milicji Obywatelskiej oraz z innymi organizacjami w zakresie kontroli ruchu;
9)
kontroli sposobu używania pojazdów samochodowych.
3.
Grupa spraw pozwoleń na prowadzenie pojazdów drogowych obejmuje w szczególności sprawy:
1)
nadzoru nad wydawaniem i cofaniem pozwoleń na prowadzenie pojazdów samochodowych;
2)
odwołań od decyzji prezydiów powiatowych rad narodowych w sprawach kierowców;
3)
nadzoru nad czynnościami wydziałów komunikacji drogowej prezydiów rad narodowych niższego stopnia w zakresie pozwoleń na prowadzenie innych pojazdów niż samochodowe;
4)
ewidencji dotyczącej kierowców i nadzoru nad ewidencją kierowców w prezydiach rad narodowych niższego stopnia.
4.
Zespół szkoleniowo-egzaminatorski obejmuje w szczególności sprawy:
1)
wniosków co do organizacji szkolenia kadr w transporcie samochodowym i w innych dziedzinach transportu drogowego;
2)
współdziałania w przygotowaniu i szkoleniu kadr w transporcie samochodowym z właściwymi władzami i organizacjami;
3)
nadzoru fachowego nad przeprowadzaniem i stosowaniem programów szkolenia w zawodach z dziedziny transportu samochodowego;
4)
organizowania doszkalania zawodowego w transporcie samochodowym i konkursach sprawności prowadzenia pojazdów samochodowych;
5)
komisji egzaminacyjnych i egzaminowania kierowców;
6)
popularyzacji wydawnictw techniczno-samochodowych.
§  3.
1.
Oddział gospodarki samochodowej obejmuje sprawy budżetowe i gospodarcze wydziału, sprawy eksploatacji technicznej i zaopatrzenia pojazdów samochodowych, warsztatów naprawczych i stacji obsługi, oraz kontroli gospodarki samochodowej przedsiębiorstw i instytucji.
2.
Grupa spraw ogólno-administracyjnych obejmuje następujące sprawy dotyczące wydziału i nadzoru w tym zakresie nad wydziałami komunikacji drogowej prezydiów rad narodowych niższego stopnia:
1)
organizacyjne;
2)
współpracy z organizacjami i stowarzyszeniami (Polski Związek Motorowy, Naczelna Organizacja Techniczna, związki zawodowe);
3)
odpraw i konferencji;
4)
kadr;
5)
szkolenia zawodowego pracowników;
6)
współzawodnictwa pracy;
7)
akcji socjalnej;
8)
wywłaszczeń w zakresie gospodarki samochodowej;
9)
nie należące do zakresu działania innych oddziałów w wydziale.
3.
Grupa spraw finansowo-gospodarczych obejmuje następujące sprawy dotyczące wydziału i nadzoru w tym zakresie nad wydziałami komunikacji drogowej prezydiów rad narodowych niższego stopnia:
1)
opracowywania preliminarzy budżetowych, wykonania budżetu, rachunkowości budżetowej i sprawozdań okresowych z wykonania budżetu;
2)
analizy wykonania finansowego budżetu;
3)
zatrudnienia i płac;
4)
kosztów podróży i diet;
5)
prowadzenia książek ilościowo-wartościowych i inwentarzowych;
6)
gospodarcze.
4.
Grupa spraw eksploatacji i obsługi technicznej obejmuje w szczególności sprawy:
1)
zużycia materiałów eksploatacyjnych i stosowania norm zużycia;
2)
nadzoru nad prowadzeniem dokumentacji eksploatacji technicznej;
3)
nadzoru nad stanem technicznym taboru oraz nad prowadzeniem przeglądów okresowych obsługi technicznej i napraw taboru, jak również nad stosowaniem norm w tym zakresie;
4)
zlecone z zakresu przydziału taboru i materiałów eksploatacyjnych;
5)
ekspertyz, orzeczeń i rzeczoznawców samochodowych;
6)
propagandy zagadnień motoryzacji i spraw postępu technicznego oraz współpracy w tym zakresie z Polskim Związkiem Motorowym;
7)
koordynacji planowania terenowego eksploatacji technicznej pojazdów samochodowych;
8)
analizy sprawozdawczości zbiorczej i statystyki dotyczącej eksploatacji technicznej pojazdów samochodowych;
9)
prowadzenia ewidencji zakładów obsługi technicznej oraz napraw i zaopatrzenia pojazdów samochodowych dla własnych potrzeb, planowania i koordynowania rozmieszczenia i zakresu pracy tych zakładów, opiniowania wniosków o zezwolenia na budowę i rozbudowę, wyposażenia tych zakładów w urządzenia techniczne, nadzoru nad jakością pracy tych zakładów i wykorzystania ich urządzeń technicznych oraz czuwania nad ich wydajnością;
10)
współdziałania z właściwymi organami w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładach obsługi technicznej i napraw pojazdów samochodowych;
11)
racjonalizatorstwa i współzawodnictwa pracy z zakresu eksploatacji i obsługi technicznej samochodów.
5.
Zadaniem zespołu inspektorów gospodarki samochodowej jest kontrola gospodarki samochodowej w urzędach, przedsiębiorstwach państwowych i spółdzielczych, centralach spółdzielczo-państwowych oraz przedsiębiorstwach, w których udział Skarbu Państwa jest większy niż 50%, instruowanie kierowców samochodowych oraz pracowników zatrudnionych przy eksploatacji samochodów o sposobach właściwego wykorzystania pojazdów samochodowych jak też kontroli sprawozdawczości z zakresu gospodarki samochodowej w tych instytucjach. Szczegółowy zakres działania inspektorów gospodarki samochodowej określają osobne przepisy.
§  4.
1.
Oddział przewozów obejmuje sprawy rejestracji, ewidencji i statystyki pojazdów i ich użytkowników, zezwoleń na zarobkowy transport drogowy, organizacji usług transportowych i kontraktacji pojazdów.
2.
Referat rejestracji pojazdów obejmuje w szczególności sprawy:
1)
nadzoru nad czynnościami rejestracyjnymi wydziałów komunikacji drogowej prezydiów rad narodowych niższego stopnia;
2)
wykonywania czynności rejestracyjnych, nie zleconych wydziałom komunikacji drogowej prezydiów rad narodowych niższego stopnia, mianowicie przeglądów technicznych pojazdów, przydzielania tablic rejestracyjnych i wydawania tablic ze znakami próbnymi;
3)
zwolnień indywidualnych od zakazów i ograniczeń w ruchu pojazdów samochodowych;
4)
rowerowe i tabliczek rowerowych;
5)
przyjmowania i magazynowania tablic pojazdów.
3.
Referat ewidencji i statystyki pojazdów obejmuje w szczególności sprawy:
1)
prowadzenia ewidencji i etatów służbowych pojazdów samochodowych;
2)
prowadzenia ewidencji pojazdów samochodowych;
3)
ewidencji pojazdów niesamochodowych (konnych i rowerów);
4)
ewidencji użytkowników pojazdów drogowych;
5)
ewidencji pojazdów nie dopuszczonych do wykonywania transportu publicznego;
6)
ewidencji pojazdów wycofanych z ruchu.
4.
Referat usług transportowych obejmuje w szczególności sprawy:
1)
nadzoru nad wydawaniem zezwoleń na transport publiczny przez prezydia rad narodowych niższego stopnia;
2)
wydawania zezwoleń na transport publiczny w zakresie przekraczającym kompetencje wydziałów komunikacji drogowej prezydiów rad narodowych niższego stopnia;
3)
koordynacji działalności terenowych organizacji uspołecznionego transportu drogowego i wykonywania nad nią nadzoru;
4)
kontraktacji usług transportowych nie uspołecznionych przedsiębiorstw transportowych;
5)
współpracy i współdziałania z komisją koordynacji transportu;
6)
nadzoru nad stosowaniem przepisów i taryf przewozowych i przeprowadzania kontroli w tym zakresie;
7)
masowych akcji transportowych (siewnej, jesiennej ziemiopłodów, węglowej itp.);
8)
powoływania posiadaczy pojazdów do świadczenia usług transportowych na cele ogólno-gospodarcze;
9)
nadzoru nad stosowaniem przepisów o używaniu pojazdów samochodowych do przewozu pracowników i wydawania zezwoleń na te przewozy;
10)
nadzoru nad stosowaniem przepisów w zakresie ograniczenia ruchu samochodów ciężarowych i ciągników;
11)
stosowania ulg w ograniczeniach niezarobkowego transportu towarów samochodami ciężarowymi i ciągnikami oraz nadzoru nad korzystaniem z tych ulg (wyjazdy ponad 50 km - walka z pustymi przebiegami);
12)
sprawozdawczości i statystyki w zakresie przewozów.
§  5.
1.
Oddział dróg powiatowych i gminnych obejmuje sprawy planowania, statystyki i sprawozdawczości dotyczącej dróg powiatowych i gminnych, sprawy związane z budową i utrzymaniem dróg i mostów gminnych, przygotowywania opinii o planach i gospodarce na drogach powiatowych i kontroli tej gospodarki wykonywanej przez wojewódzki zarząd dróg publicznych.
2.
Grupa spraw planowania, statystyki, sprawozdawczości i zaopatrzenia obejmuje w szczególności sprawy:
1)
przygotowywania opinii o planach, limitach budżetowych i gospodarce na drogach powiatowych oraz opracowywania wojewódzkiego budżetu zbiorczego dla tych dróg;
2)
dotyczące kontroli gospodarki na drogach powiatowych, wykonywanej przez wojewódzki zarząd dróg publicznych;
3)
kontroli, sprawdzania i poprawiania planów gospodarczych powiatowych w odniesieniu do dróg gminnych oraz sporządzania w tym zakresie wojewódzkiego zbiorczego planu gospodarczego;
4)
opracowywania rocznych i wieloletnich planów inwestycyjnych dla dróg gminnych, rozprowadzania limitów inwestycyjnych, kontroli, sprawdzania i poprawiania wniosków inwestycyjnych, sporządzania spisów tytułów inwestycyjnych i zestawień zbiorczych;
5)
przygotowywania materiałów do limitów budżetowych oraz udziału w kontroli i uzgadnianiu projektów budżetów terenowych w zakresie dróg gminnych;
6)
planowania zatrudnienia na robotach przy budowie i utrzymaniu dróg i mostów gminnych;
7)
nadzoru ogólnego i dopilnowywania zlecania przez wydziały komunikacji drogowej prezydiów powiatowych rad narodowych sporządzania dokumentacji technicznej dla dróg i mostów gminnych; dopilnowywania zatwierdzania tej dokumentacji przez wojewódzki zarząd dróg publicznych;
8)
zbierania danych o robotach wykonywanych na drogach gminnych, o świadczeniach w naturze i czynach społecznych w zakresie dróg;
9)
sporządzania sprawozdań zbiorczych z robót inwestycyjnych i konserwacyjnych na drogach gminnych;
10)
zaopatrzenia dróg gminnych w materiały do budowy i utrzymania dróg i mostów;
11)
zaopatrzenia dróg gminnych w potrzebny sprzęt i maszyny drogowe;
12)
załatwiania wszystkich spraw związanych z powstawaniem i prowadzeniem w terenie kamieniołomów lokalnych dla zaopatrzenia dróg gminnych w materiały kamienne miejscowe. 3. Grupa spraw budowy i utrzymania dróg i mostów gminnych obejmuje w szczególności sprawy:
1)
planowania budowy i przebudowy dróg i mostów gminnych;
2)
wykonywania ogólnego nadzoru nad budową i przebudową dróg i mostów gminnych;
3)
związane z wywłaszczeniem gruntów pod budowę dróg gminnych;
4)
załatwiania wszystkich spraw związanych z wykonawstwem inwestycyjnym;
5)
sporządzania i sprawdzania kosztorysów oraz przestrzegania dyscypliny inwestycyjnej i finansowej;
6)
planowania robót konserwacyjnych na drogach gminnych;
7)
wykonywania ogólnego nadzoru nad utrzymaniem dróg i mostów gminnych;
8)
ulepszania dróg gminnych gruntowych;
9)
współdziałania w akcji przeciwpowodziowej i przeciwlodowej na drogach gminnych;
10)
dotyczące przeszkód na drogach gminnych i zamykania dróg dla ruchu;
11)
organizacji stałej służby liniowej na drogach gminnych;
12)
bezpieczeństwa i higieny pracy na drogach gminnych;
13)
współzawodnictwa pracy;
14)
budynków drogowych gminnych.
4.
Grupa spraw nadzoru technicznego nad robotami obejmuje w szczególności sprawy:
1)
nadzoru technicznego nad robotami na drogach gminnych przez stałą kontrolę robót w terenie;
2)
załatwiania wszystkich spraw związanych z organizacją i wykorzystaniem świadczeń w naturze do budowy i utrzymania dróg i mostów gminnych oraz opracowywania wytycznych w tym zakresie dla wydziałów komunikacji drogowej prezydiów rad narodowych niższego stopnia;
3)
szkolenia personelu do robót szarwarkowych;
4)
organizowania współzawodnictwa gmin i powiatów w zakresie wykorzystania świadczeń w naturze do robót drogowych;
5)
nadzoru nad przestrzeganiem przepisów technicznych przy budowie i utrzymaniu dróg i mostów gminnych;
6)
instruowania, racjonalizacji robót i wydajności pracy na robotach drogowych i mostów gminnych oraz kontroli wykonania norm świadczeń w naturze.
§  6.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych mogą w miarę istotnej potrzeby w miejsce grup spraw wprowadzać referaty, z tym zastrzeżeniem, że komórka ta wymaga faktycznej 3-4 osobowej obsady.

B.

Prezydia powiatowych rad narodowych.

I.

Podział organizacyjny.

§  7.
Wydział komunikacji drogowej prezydiów powiatowych rad narodowych dzieli się na referaty:
1)
referat dróg powiatowych i gminnych;
2)
referat transportu i gospodarki samochodowej.

II.

Podział czynności.

§  8.
Referat dróg powiatowych i gminnych obejmuje sprawy:
1)
finansowo-budżetowe, w szczególności sprawy podziału limitów inwestycyjnych i konserwacyjnych, opracowywania i kontroli budżetów i planów zbiorczych gospodarczych i inwestycyjnych dla dróg i mostów gminnych, rachunkowości budżetowej i księgowości inwestycyjnej oraz kosztów i diet;
2)
dokumentacji technicznej dla dróg i mostów gminnych;
3)
budowy, przebudowy i utrzymania dróg i mostów gminnych;
4)
pomocy technicznej dla gmin w zakresie budowy i utrzymania dróg i mostów gminnych;
5)
organizacji i wykorzystania świadczeń w naturze i czynów społecznych do robót drogowych i mostów;
6)
zaopatrzenia w potrzebne materiały robót drogowych i mostowych gminnych;
7)
nadzoru nad gospodarką drogową gmin;
8)
podziału dróg na obwody nadzoru i odcinki drożnicze;
9)
kadr, szkolenia zawodowego, szkolenia personelu do robót szarwarkowych, zatrudnienia i płac oraz akcji socjalnej;
10)
współzawodnictwa pracy;
11)
ulepszania dróg gminnych gruntowych;
12)
zaopatrzenia w sprzęt i maszyny drogowe do robót drogowych gminnych;
13)
sprawozdawczości z robót inwestycyjnych i konserwacyjnych na drogach gminnych oraz wymierzonych i wykorzystanych świadczeń w naturze;
14)
gospodarcze i budynków dróg gminnych;
15)
bezpieczeństwa i higieny pracy;
16)
opiniowania (uzgadniania) planów działalności rejonów eksploatacji dróg publicznych na terenie powiatu;
17)
przedstawiania do zatwierdzenia prezydium powiatowej rady narodowej planów zadań rocznych w zakresie gospodarki na drogach powiatowych, opracowanych przez wojewódzki zarząd dróg publicznych;
18)
dotyczące kontroli prowadzonych przez wojewódzki zarząd dróg publicznych robót na drogach powiatowych w obrębie powiatu.
§  9.
Referat transportu i gospodarki samochodowej obejmuje sprawy:
1)
czuwania nad tym, aby znaki drogowe, ich wygląd i umieszczenie odpowiadały przepisom, oraz nad ustawieniem i działaniem sygnałów ruchomych;
2)
wyznaczania miejsc postoju pojazdów drogowych i przystanków dla komunikacji publicznej, miejsc na targowiska i dojazdu do nich;
3)
czuwania pod kątem widzenia zapewnienia widoczności i przelotności nad właściwym umieszczeniem przy drogach, ulicach i chodnikach wszelkiego rodzaju urządzeń, oprócz znaków drogowych i sygnalizacji;
4)
współpracy z kontrolerami ruchu drogowego i organami Milicji Obywatelskiej w zakresie prawidłowości ruchu drogowego;
5)
wyznaczania ulic o ruchu jednokierunkowym, miejsc zakazu postoju, przejść przez jezdnię i wydawania innych szczegółowych zarządzeń miejscowych mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa i porządku ruchu drogowego;
6)
kontroli ruchu drogowego w zakresie rejestracji pojazdów drogowych i uprawnień do ich prowadzenia i eksploatowania oraz z punktu widzenia zagrożenia bezpieczeństwa ruchu przez osoby korzystające z dróg publicznych;
7)
dotyczące nieszczęśliwych wypadków i organizacji pomocy na drogach;
8)
wydawania i cofania pozwoleń na prowadzenie pojazdów mechanicznych i ich ewidencji;
9)
organizowania egzaminów kandydatów na kierowców na miejscu;
10)
przyjmowania podań o dopuszczenie pojazdów samochodowych do ruchu i załatwianie ich w zakresie zleconym;
11)
badania technicznego pojazdów samochodowych w zakresie zleconym;
12)
prowadzenia ewidencji pojazdów samochodowych;
13)
nadzoru nad rejestracją przez prezydia miejskich i gminnych rad narodowych innych pojazdów aniżeli pojazdy samochodowe;
14)
udzielania zezwoleń na publiczny transport osób i rzeczy pojazdami w zakresie ustalonym we właściwych przepisach;
15)
kontroli wykonywania publicznego transportu drogowego, w szczególności ilości i stanu używania do niego pojazdów, stosowania przepisów i taryf przewozowych oraz wykonywania rozkładów jazdy;
16)
kontroli stosowania przepisów o używaniu służbowych pojazdów samochodowych;
17)
zbierania, analizowania i przekazywania sprawozdawczości jednostkowej i statystyki z zakresu przewozów drogowych;
18)
używania pojazdów do przewozu pracowników do - i z miejsca pracy oraz do akcji specjalnych, jako też do przeprowadzania kontroli w tym zakresie;
19)
inne zlecone z zakresu transportu drogowego;
20)
przydziału i kontroli zatrudnienia przedsiębiorstw publicznego transportu drogowego, z wyjątkiem przedsiębiorstw uspołecznionych;
21)
masowych akcji transportowych i świadczenia usług transportowych samochodami przeznaczonymi do transportu niezarobkowego;
22)
zbierania materiałów do analizy i sprawozdawczości;
23)
współdziałania z właściwymi organami w sprawach turystyki samochodowej;
24)
zbierania, analizowania i przekazywania sprawozdawczości jednostkowej i statystyki z zakresu eksploatacji technicznej pojazdów samochodowych;
25)
nadzoru nad racjonalnym wykorzystywaniem przez użytkowników posiadanego taboru samochodowego;
26)
kontroli dokumentacji eksploatacyjno-technicznej;
27)
kontroli zużycia materiałów eksploatacyjnych oraz kontroli nad prowadzeniem normatywów magazynowych tych materiałów;
28)
kontroli zużycia części zamiennych samochodowych i prowadzenia na nie normatywów magazynowych;
29)
systematycznego nadzoru nad akcją upłynnienia remanentów oraz zbędnego sprzętu motoryzacyjnego;
30)
prowadzenia ewidencji budowli samochodowych oraz nadzoru nad ich racjonalnym wykorzystaniem;
31)
prowadzenia ewidencji stacji obsługi technicznej i warsztatów samochodowych;
32)
nadzoru nad wydajnością i jakością obsługi technicznej i napraw warsztatowych oraz nad prowadzeniem systematycznej obsługi użytkowników;
33)
nadzoru nad prowadzeniem prywatnych i spółdzielczych przedsiębiorstw obsługi technicznej i napraw w zakresie dotrzymania warunków uprawnień;
34)
opiniowania wniosków o zezwolenie na budową i rozbudowę oraz o wyposażenie zakładów, o których wyżej mowa, w urządzenia techniczne;
35)
prowadzenia ewidencji wypadków przy eksploatacji i obsłudze technicznej pojazdów mechanicznych oraz składania wniosków zaradczych w tych sprawach;
36)
inne zlecone w zakresie eksploatacji i obsługi technicznej pojazdów samochodowych;
37)
opiniowania wniosków o zezwolenie na prowadzenie niepaństwowych przedsiębiorstw obsługi technicznej oraz napraw i zaopatrzenia pojazdów samochodowych;
38)
nadzoru nad stosowaniem przez przedsiębiorstwa, o których wyżej mowa, przepisów obsługi i napraw i nad dotrzymaniem warunków zawartych w zezwoleniu.

C.

Prezydia gminnych rad narodowych.

§  10.
Prezydium gminnej rady narodowej w oparciu o wytyczne wydziałów komunikacji drogowej prezydiów powiatowych rad narodowych opracowuje projekty planów robót inwestycyjnych i konserwacyjnych na drogach gminnych oraz załatwia sprawy związane z ich realizacją. Poza tym prezydium gminnej rady narodowej załatwia sprawy związane z organizacją i wykorzystaniem świadczeń w naturze do robót drogowych i mostowych oraz sporządza sprawozdania z wykonanych robót inwestycyjnych i konserwacyjnych i wykorzystanych świadczeń w naturze.

Zmiany w prawie

To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-30.448

Rodzaj: Instrukcja
Tytuł: Tymczasowa organizacja i zakres działania wydziałów komunikacji drogowej prezydiów rad narodowych.
Data aktu: 27/02/1952
Data ogłoszenia: 15/04/1952
Data wejścia w życie: 15/04/1952