Tymczasowa organizacja i zakres działania wydziałów komunikacji drogowej prezydiów rad narodowych.

INSTRUKCJA
MINISTRA TRANSPORTU DROGOWEGO I LOTNICZEGO
z dnia 27 lutego 1952 r.
w sprawie tymczasowej organizacji i zakresu działania wydziałów komunikacji drogowej prezydiów rad narodowych.

Na podstawie § 15 uchwały Rady Ministrów z dnia 10 czerwca 1950 r. - Instrukcja Nr 8 w sprawie organizacji wewnętrznej i etatów wydziałów prezydiów rad narodowych (Monitor Polski z 1952 r. Nr A-8, poz. 76 oraz Nr A-21, poz. 252 i Nr A-26, poz. 342 i 346 zarządza się, co następuje:

A.

Prezydia wojewódzkich rad narodowych.

I.

Podział organizacyjny.

§  1.
Ustala się następujący podział wydziału komunikacji drogowej prezydiów wojewódzkich rad narodowych na oddziały, referaty, grupy spraw i zespoły:
1)
oddział ruchu drogowego:
a)
referat porządku drogowego i kontroli ruchu,
b)
grupa spraw pozwoleń na prowadzenie pojazdów drogowych,
c)
zespół szkoleniowo-egzaminatorski;
2)
oddział gospodarki samochodowej:
a)
grupa spraw ogólno-administracyjnych,
b)
grupa spraw finansowo-gospodarczych,
c)
grupa spraw eksploatacji i obsługi technicznej,
d)
zespół inspektorów gospodarki samochodowej;
3)
oddział przewozów:
a)
referat rejestracji pojazdów,
b)
referat ewidencji i statystyki pojazdów,
c)
referat usług transportowych;
4)
oddział dróg powiatowych i gminnych:
a)
grupa spraw planowania, statystyki, sprawozdawczości i zaopatrzenia,
b)
grupa spraw budowy i utrzymania dróg i mostów gminnych,
c)
grupa spraw nadzoru technicznego nad robotami.

II.

Podział czynności.

§  2.
1.
Oddział ruchu drogowego obejmuje sprawy porządku drogowego, kontroli ruchu oraz sprawy dotyczące kierowców i ich szkolenia.
2.
Referat porządku drogowego i kontroli ruchu obejmuje w szczególności sprawy:
1)
nadzoru nad porządkiem i bezpieczeństwem ruchu drogowego oraz nad rozmieszczeniem i prawidłowością znaków drogowych, sygnalizacją ruchu i urządzeniami obcymi na drogach;
2)
przygotowywania zarządzeń dotyczących miejscowych przepisów ogólnych o porządku i bezpieczeństwie na drogach;
3)
współdziałania z właściwymi organami w zakresie potrzeb ruchu drogowego w odniesieniu do budowy i utrzymania dróg;
4)
udzielania opinii wydziałowi gospodarki komunalnej i mieszkaniowej w sprawach budowy ulic, placów i mostów w osiedlach, z punktu widzenia potrzeb ruchu drogowego;
5)
współdziałania z właściwymi władzami i organizacjami w zakresie organizowania technicznej i sanitarnej pomocy drogowej;
6)
rajdów i wyścigów samochodowych;
7)
organizacji i kontroli ruchu drogowego;
8)
współpracy z organami Milicji Obywatelskiej oraz z innymi organizacjami w zakresie kontroli ruchu;
9)
kontroli sposobu używania pojazdów samochodowych.
3.
Grupa spraw pozwoleń na prowadzenie pojazdów drogowych obejmuje w szczególności sprawy:
1)
nadzoru nad wydawaniem i cofaniem pozwoleń na prowadzenie pojazdów samochodowych;
2)
odwołań od decyzji prezydiów powiatowych rad narodowych w sprawach kierowców;
3)
nadzoru nad czynnościami wydziałów komunikacji drogowej prezydiów rad narodowych niższego stopnia w zakresie pozwoleń na prowadzenie innych pojazdów niż samochodowe;
4)
ewidencji dotyczącej kierowców i nadzoru nad ewidencją kierowców w prezydiach rad narodowych niższego stopnia.
4.
Zespół szkoleniowo-egzaminatorski obejmuje w szczególności sprawy:
1)
wniosków co do organizacji szkolenia kadr w transporcie samochodowym i w innych dziedzinach transportu drogowego;
2)
współdziałania w przygotowaniu i szkoleniu kadr w transporcie samochodowym z właściwymi władzami i organizacjami;
3)
nadzoru fachowego nad przeprowadzaniem i stosowaniem programów szkolenia w zawodach z dziedziny transportu samochodowego;
4)
organizowania doszkalania zawodowego w transporcie samochodowym i konkursach sprawności prowadzenia pojazdów samochodowych;
5)
komisji egzaminacyjnych i egzaminowania kierowców;
6)
popularyzacji wydawnictw techniczno-samochodowych.
§  3.
1.
Oddział gospodarki samochodowej obejmuje sprawy budżetowe i gospodarcze wydziału, sprawy eksploatacji technicznej i zaopatrzenia pojazdów samochodowych, warsztatów naprawczych i stacji obsługi, oraz kontroli gospodarki samochodowej przedsiębiorstw i instytucji.
2.
Grupa spraw ogólno-administracyjnych obejmuje następujące sprawy dotyczące wydziału i nadzoru w tym zakresie nad wydziałami komunikacji drogowej prezydiów rad narodowych niższego stopnia:
1)
organizacyjne;
2)
współpracy z organizacjami i stowarzyszeniami (Polski Związek Motorowy, Naczelna Organizacja Techniczna, związki zawodowe);
3)
odpraw i konferencji;
4)
kadr;
5)
szkolenia zawodowego pracowników;
6)
współzawodnictwa pracy;
7)
akcji socjalnej;
8)
wywłaszczeń w zakresie gospodarki samochodowej;
9)
nie należące do zakresu działania innych oddziałów w wydziale.
3.
Grupa spraw finansowo-gospodarczych obejmuje następujące sprawy dotyczące wydziału i nadzoru w tym zakresie nad wydziałami komunikacji drogowej prezydiów rad narodowych niższego stopnia:
1)
opracowywania preliminarzy budżetowych, wykonania budżetu, rachunkowości budżetowej i sprawozdań okresowych z wykonania budżetu;
2)
analizy wykonania finansowego budżetu;
3)
zatrudnienia i płac;
4)
kosztów podróży i diet;
5)
prowadzenia książek ilościowo-wartościowych i inwentarzowych;
6)
gospodarcze.
4.
Grupa spraw eksploatacji i obsługi technicznej obejmuje w szczególności sprawy:
1)
zużycia materiałów eksploatacyjnych i stosowania norm zużycia;
2)
nadzoru nad prowadzeniem dokumentacji eksploatacji technicznej;
3)
nadzoru nad stanem technicznym taboru oraz nad prowadzeniem przeglądów okresowych obsługi technicznej i napraw taboru, jak również nad stosowaniem norm w tym zakresie;
4)
zlecone z zakresu przydziału taboru i materiałów eksploatacyjnych;
5)
ekspertyz, orzeczeń i rzeczoznawców samochodowych;
6)
propagandy zagadnień motoryzacji i spraw postępu technicznego oraz współpracy w tym zakresie z Polskim Związkiem Motorowym;
7)
koordynacji planowania terenowego eksploatacji technicznej pojazdów samochodowych;
8)
analizy sprawozdawczości zbiorczej i statystyki dotyczącej eksploatacji technicznej pojazdów samochodowych;
9)
prowadzenia ewidencji zakładów obsługi technicznej oraz napraw i zaopatrzenia pojazdów samochodowych dla własnych potrzeb, planowania i koordynowania rozmieszczenia i zakresu pracy tych zakładów, opiniowania wniosków o zezwolenia na budowę i rozbudowę, wyposażenia tych zakładów w urządzenia techniczne, nadzoru nad jakością pracy tych zakładów i wykorzystania ich urządzeń technicznych oraz czuwania nad ich wydajnością;
10)
współdziałania z właściwymi organami w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładach obsługi technicznej i napraw pojazdów samochodowych;
11)
racjonalizatorstwa i współzawodnictwa pracy z zakresu eksploatacji i obsługi technicznej samochodów.
5.
Zadaniem zespołu inspektorów gospodarki samochodowej jest kontrola gospodarki samochodowej w urzędach, przedsiębiorstwach państwowych i spółdzielczych, centralach spółdzielczo-państwowych oraz przedsiębiorstwach, w których udział Skarbu Państwa jest większy niż 50%, instruowanie kierowców samochodowych oraz pracowników zatrudnionych przy eksploatacji samochodów o sposobach właściwego wykorzystania pojazdów samochodowych jak też kontroli sprawozdawczości z zakresu gospodarki samochodowej w tych instytucjach. Szczegółowy zakres działania inspektorów gospodarki samochodowej określają osobne przepisy.
§  4.
1.
Oddział przewozów obejmuje sprawy rejestracji, ewidencji i statystyki pojazdów i ich użytkowników, zezwoleń na zarobkowy transport drogowy, organizacji usług transportowych i kontraktacji pojazdów.
2.
Referat rejestracji pojazdów obejmuje w szczególności sprawy:
1)
nadzoru nad czynnościami rejestracyjnymi wydziałów komunikacji drogowej prezydiów rad narodowych niższego stopnia;
2)
wykonywania czynności rejestracyjnych, nie zleconych wydziałom komunikacji drogowej prezydiów rad narodowych niższego stopnia, mianowicie przeglądów technicznych pojazdów, przydzielania tablic rejestracyjnych i wydawania tablic ze znakami próbnymi;
3)
zwolnień indywidualnych od zakazów i ograniczeń w ruchu pojazdów samochodowych;
4)
rowerowe i tabliczek rowerowych;
5)
przyjmowania i magazynowania tablic pojazdów.
3.
Referat ewidencji i statystyki pojazdów obejmuje w szczególności sprawy:
1)
prowadzenia ewidencji i etatów służbowych pojazdów samochodowych;
2)
prowadzenia ewidencji pojazdów samochodowych;
3)
ewidencji pojazdów niesamochodowych (konnych i rowerów);
4)
ewidencji użytkowników pojazdów drogowych;
5)
ewidencji pojazdów nie dopuszczonych do wykonywania transportu publicznego;
6)
ewidencji pojazdów wycofanych z ruchu.
4.
Referat usług transportowych obejmuje w szczególności sprawy:
1)
nadzoru nad wydawaniem zezwoleń na transport publiczny przez prezydia rad narodowych niższego stopnia;
2)
wydawania zezwoleń na transport publiczny w zakresie przekraczającym kompetencje wydziałów komunikacji drogowej prezydiów rad narodowych niższego stopnia;
3)
koordynacji działalności terenowych organizacji uspołecznionego transportu drogowego i wykonywania nad nią nadzoru;
4)
kontraktacji usług transportowych nie uspołecznionych przedsiębiorstw transportowych;
5)
współpracy i współdziałania z komisją koordynacji transportu;
6)
nadzoru nad stosowaniem przepisów i taryf przewozowych i przeprowadzania kontroli w tym zakresie;
7)
masowych akcji transportowych (siewnej, jesiennej ziemiopłodów, węglowej itp.);
8)
powoływania posiadaczy pojazdów do świadczenia usług transportowych na cele ogólno-gospodarcze;
9)
nadzoru nad stosowaniem przepisów o używaniu pojazdów samochodowych do przewozu pracowników i wydawania zezwoleń na te przewozy;
10)
nadzoru nad stosowaniem przepisów w zakresie ograniczenia ruchu samochodów ciężarowych i ciągników;
11)
stosowania ulg w ograniczeniach niezarobkowego transportu towarów samochodami ciężarowymi i ciągnikami oraz nadzoru nad korzystaniem z tych ulg (wyjazdy ponad 50 km - walka z pustymi przebiegami);
12)
sprawozdawczości i statystyki w zakresie przewozów.
§  5.
1.
Oddział dróg powiatowych i gminnych obejmuje sprawy planowania, statystyki i sprawozdawczości dotyczącej dróg powiatowych i gminnych, sprawy związane z budową i utrzymaniem dróg i mostów gminnych, przygotowywania opinii o planach i gospodarce na drogach powiatowych i kontroli tej gospodarki wykonywanej przez wojewódzki zarząd dróg publicznych.
2.
Grupa spraw planowania, statystyki, sprawozdawczości i zaopatrzenia obejmuje w szczególności sprawy:
1)
przygotowywania opinii o planach, limitach budżetowych i gospodarce na drogach powiatowych oraz opracowywania wojewódzkiego budżetu zbiorczego dla tych dróg;
2)
dotyczące kontroli gospodarki na drogach powiatowych, wykonywanej przez wojewódzki zarząd dróg publicznych;
3)
kontroli, sprawdzania i poprawiania planów gospodarczych powiatowych w odniesieniu do dróg gminnych oraz sporządzania w tym zakresie wojewódzkiego zbiorczego planu gospodarczego;
4)
opracowywania rocznych i wieloletnich planów inwestycyjnych dla dróg gminnych, rozprowadzania limitów inwestycyjnych, kontroli, sprawdzania i poprawiania wniosków inwestycyjnych, sporządzania spisów tytułów inwestycyjnych i zestawień zbiorczych;
5)
przygotowywania materiałów do limitów budżetowych oraz udziału w kontroli i uzgadnianiu projektów budżetów terenowych w zakresie dróg gminnych;
6)
planowania zatrudnienia na robotach przy budowie i utrzymaniu dróg i mostów gminnych;
7)
nadzoru ogólnego i dopilnowywania zlecania przez wydziały komunikacji drogowej prezydiów powiatowych rad narodowych sporządzania dokumentacji technicznej dla dróg i mostów gminnych; dopilnowywania zatwierdzania tej dokumentacji przez wojewódzki zarząd dróg publicznych;
8)
zbierania danych o robotach wykonywanych na drogach gminnych, o świadczeniach w naturze i czynach społecznych w zakresie dróg;
9)
sporządzania sprawozdań zbiorczych z robót inwestycyjnych i konserwacyjnych na drogach gminnych;
10)
zaopatrzenia dróg gminnych w materiały do budowy i utrzymania dróg i mostów;
11)
zaopatrzenia dróg gminnych w potrzebny sprzęt i maszyny drogowe;
12)
załatwiania wszystkich spraw związanych z powstawaniem i prowadzeniem w terenie kamieniołomów lokalnych dla zaopatrzenia dróg gminnych w materiały kamienne miejscowe. 3. Grupa spraw budowy i utrzymania dróg i mostów gminnych obejmuje w szczególności sprawy:
1)
planowania budowy i przebudowy dróg i mostów gminnych;
2)
wykonywania ogólnego nadzoru nad budową i przebudową dróg i mostów gminnych;
3)
związane z wywłaszczeniem gruntów pod budowę dróg gminnych;
4)
załatwiania wszystkich spraw związanych z wykonawstwem inwestycyjnym;
5)
sporządzania i sprawdzania kosztorysów oraz przestrzegania dyscypliny inwestycyjnej i finansowej;
6)
planowania robót konserwacyjnych na drogach gminnych;
7)
wykonywania ogólnego nadzoru nad utrzymaniem dróg i mostów gminnych;
8)
ulepszania dróg gminnych gruntowych;
9)
współdziałania w akcji przeciwpowodziowej i przeciwlodowej na drogach gminnych;
10)
dotyczące przeszkód na drogach gminnych i zamykania dróg dla ruchu;
11)
organizacji stałej służby liniowej na drogach gminnych;
12)
bezpieczeństwa i higieny pracy na drogach gminnych;
13)
współzawodnictwa pracy;
14)
budynków drogowych gminnych.
4.
Grupa spraw nadzoru technicznego nad robotami obejmuje w szczególności sprawy:
1)
nadzoru technicznego nad robotami na drogach gminnych przez stałą kontrolę robót w terenie;
2)
załatwiania wszystkich spraw związanych z organizacją i wykorzystaniem świadczeń w naturze do budowy i utrzymania dróg i mostów gminnych oraz opracowywania wytycznych w tym zakresie dla wydziałów komunikacji drogowej prezydiów rad narodowych niższego stopnia;
3)
szkolenia personelu do robót szarwarkowych;
4)
organizowania współzawodnictwa gmin i powiatów w zakresie wykorzystania świadczeń w naturze do robót drogowych;
5)
nadzoru nad przestrzeganiem przepisów technicznych przy budowie i utrzymaniu dróg i mostów gminnych;
6)
instruowania, racjonalizacji robót i wydajności pracy na robotach drogowych i mostów gminnych oraz kontroli wykonania norm świadczeń w naturze.
§  6.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych mogą w miarę istotnej potrzeby w miejsce grup spraw wprowadzać referaty, z tym zastrzeżeniem, że komórka ta wymaga faktycznej 3-4 osobowej obsady.

B.

Prezydia powiatowych rad narodowych.

I.

Podział organizacyjny.

§  7.
Wydział komunikacji drogowej prezydiów powiatowych rad narodowych dzieli się na referaty:
1)
referat dróg powiatowych i gminnych;
2)
referat transportu i gospodarki samochodowej.

II.

Podział czynności.

§  8.
Referat dróg powiatowych i gminnych obejmuje sprawy:
1)
finansowo-budżetowe, w szczególności sprawy podziału limitów inwestycyjnych i konserwacyjnych, opracowywania i kontroli budżetów i planów zbiorczych gospodarczych i inwestycyjnych dla dróg i mostów gminnych, rachunkowości budżetowej i księgowości inwestycyjnej oraz kosztów i diet;
2)
dokumentacji technicznej dla dróg i mostów gminnych;
3)
budowy, przebudowy i utrzymania dróg i mostów gminnych;
4)
pomocy technicznej dla gmin w zakresie budowy i utrzymania dróg i mostów gminnych;
5)
organizacji i wykorzystania świadczeń w naturze i czynów społecznych do robót drogowych i mostów;
6)
zaopatrzenia w potrzebne materiały robót drogowych i mostowych gminnych;
7)
nadzoru nad gospodarką drogową gmin;
8)
podziału dróg na obwody nadzoru i odcinki drożnicze;
9)
kadr, szkolenia zawodowego, szkolenia personelu do robót szarwarkowych, zatrudnienia i płac oraz akcji socjalnej;
10)
współzawodnictwa pracy;
11)
ulepszania dróg gminnych gruntowych;
12)
zaopatrzenia w sprzęt i maszyny drogowe do robót drogowych gminnych;
13)
sprawozdawczości z robót inwestycyjnych i konserwacyjnych na drogach gminnych oraz wymierzonych i wykorzystanych świadczeń w naturze;
14)
gospodarcze i budynków dróg gminnych;
15)
bezpieczeństwa i higieny pracy;
16)
opiniowania (uzgadniania) planów działalności rejonów eksploatacji dróg publicznych na terenie powiatu;
17)
przedstawiania do zatwierdzenia prezydium powiatowej rady narodowej planów zadań rocznych w zakresie gospodarki na drogach powiatowych, opracowanych przez wojewódzki zarząd dróg publicznych;
18)
dotyczące kontroli prowadzonych przez wojewódzki zarząd dróg publicznych robót na drogach powiatowych w obrębie powiatu.
§  9.
Referat transportu i gospodarki samochodowej obejmuje sprawy:
1)
czuwania nad tym, aby znaki drogowe, ich wygląd i umieszczenie odpowiadały przepisom, oraz nad ustawieniem i działaniem sygnałów ruchomych;
2)
wyznaczania miejsc postoju pojazdów drogowych i przystanków dla komunikacji publicznej, miejsc na targowiska i dojazdu do nich;
3)
czuwania pod kątem widzenia zapewnienia widoczności i przelotności nad właściwym umieszczeniem przy drogach, ulicach i chodnikach wszelkiego rodzaju urządzeń, oprócz znaków drogowych i sygnalizacji;
4)
współpracy z kontrolerami ruchu drogowego i organami Milicji Obywatelskiej w zakresie prawidłowości ruchu drogowego;
5)
wyznaczania ulic o ruchu jednokierunkowym, miejsc zakazu postoju, przejść przez jezdnię i wydawania innych szczegółowych zarządzeń miejscowych mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa i porządku ruchu drogowego;
6)
kontroli ruchu drogowego w zakresie rejestracji pojazdów drogowych i uprawnień do ich prowadzenia i eksploatowania oraz z punktu widzenia zagrożenia bezpieczeństwa ruchu przez osoby korzystające z dróg publicznych;
7)
dotyczące nieszczęśliwych wypadków i organizacji pomocy na drogach;
8)
wydawania i cofania pozwoleń na prowadzenie pojazdów mechanicznych i ich ewidencji;
9)
organizowania egzaminów kandydatów na kierowców na miejscu;
10)
przyjmowania podań o dopuszczenie pojazdów samochodowych do ruchu i załatwianie ich w zakresie zleconym;
11)
badania technicznego pojazdów samochodowych w zakresie zleconym;
12)
prowadzenia ewidencji pojazdów samochodowych;
13)
nadzoru nad rejestracją przez prezydia miejskich i gminnych rad narodowych innych pojazdów aniżeli pojazdy samochodowe;
14)
udzielania zezwoleń na publiczny transport osób i rzeczy pojazdami w zakresie ustalonym we właściwych przepisach;
15)
kontroli wykonywania publicznego transportu drogowego, w szczególności ilości i stanu używania do niego pojazdów, stosowania przepisów i taryf przewozowych oraz wykonywania rozkładów jazdy;
16)
kontroli stosowania przepisów o używaniu służbowych pojazdów samochodowych;
17)
zbierania, analizowania i przekazywania sprawozdawczości jednostkowej i statystyki z zakresu przewozów drogowych;
18)
używania pojazdów do przewozu pracowników do - i z miejsca pracy oraz do akcji specjalnych, jako też do przeprowadzania kontroli w tym zakresie;
19)
inne zlecone z zakresu transportu drogowego;
20)
przydziału i kontroli zatrudnienia przedsiębiorstw publicznego transportu drogowego, z wyjątkiem przedsiębiorstw uspołecznionych;
21)
masowych akcji transportowych i świadczenia usług transportowych samochodami przeznaczonymi do transportu niezarobkowego;
22)
zbierania materiałów do analizy i sprawozdawczości;
23)
współdziałania z właściwymi organami w sprawach turystyki samochodowej;
24)
zbierania, analizowania i przekazywania sprawozdawczości jednostkowej i statystyki z zakresu eksploatacji technicznej pojazdów samochodowych;
25)
nadzoru nad racjonalnym wykorzystywaniem przez użytkowników posiadanego taboru samochodowego;
26)
kontroli dokumentacji eksploatacyjno-technicznej;
27)
kontroli zużycia materiałów eksploatacyjnych oraz kontroli nad prowadzeniem normatywów magazynowych tych materiałów;
28)
kontroli zużycia części zamiennych samochodowych i prowadzenia na nie normatywów magazynowych;
29)
systematycznego nadzoru nad akcją upłynnienia remanentów oraz zbędnego sprzętu motoryzacyjnego;
30)
prowadzenia ewidencji budowli samochodowych oraz nadzoru nad ich racjonalnym wykorzystaniem;
31)
prowadzenia ewidencji stacji obsługi technicznej i warsztatów samochodowych;
32)
nadzoru nad wydajnością i jakością obsługi technicznej i napraw warsztatowych oraz nad prowadzeniem systematycznej obsługi użytkowników;
33)
nadzoru nad prowadzeniem prywatnych i spółdzielczych przedsiębiorstw obsługi technicznej i napraw w zakresie dotrzymania warunków uprawnień;
34)
opiniowania wniosków o zezwolenie na budową i rozbudowę oraz o wyposażenie zakładów, o których wyżej mowa, w urządzenia techniczne;
35)
prowadzenia ewidencji wypadków przy eksploatacji i obsłudze technicznej pojazdów mechanicznych oraz składania wniosków zaradczych w tych sprawach;
36)
inne zlecone w zakresie eksploatacji i obsługi technicznej pojazdów samochodowych;
37)
opiniowania wniosków o zezwolenie na prowadzenie niepaństwowych przedsiębiorstw obsługi technicznej oraz napraw i zaopatrzenia pojazdów samochodowych;
38)
nadzoru nad stosowaniem przez przedsiębiorstwa, o których wyżej mowa, przepisów obsługi i napraw i nad dotrzymaniem warunków zawartych w zezwoleniu.

C.

Prezydia gminnych rad narodowych.

§  10.
Prezydium gminnej rady narodowej w oparciu o wytyczne wydziałów komunikacji drogowej prezydiów powiatowych rad narodowych opracowuje projekty planów robót inwestycyjnych i konserwacyjnych na drogach gminnych oraz załatwia sprawy związane z ich realizacją. Poza tym prezydium gminnej rady narodowej załatwia sprawy związane z organizacją i wykorzystaniem świadczeń w naturze do robót drogowych i mostowych oraz sporządza sprawozdania z wykonanych robót inwestycyjnych i konserwacyjnych i wykorzystanych świadczeń w naturze.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024