uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1, art. 9 ust. 2, art. 12 ust. 1, art. 14 ust. 3, art. 17, art. 18 ust. 2, art. 20 akapit pierwszy oraz art. 22,
(1) Artykuł 18 ust. 1 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego wymaga, aby kredyt banku centralnego opierał się na odpowiednim zabezpieczeniu operacji kredytowych Eurosystemu.
(2) Aktywa kwalifikowane, które mogą być wykorzystane jako zabezpieczenie operacji kredytowych Eurosystemu, są określone w wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) 1 i wytycznych Europejskiego Banku Centralnego EBC/2014/31 2 .
(3) Eurosystem ustanowił kanały ułatwiające przekazywanie zabezpieczeń zarówno w wymiarze krajowym, jak i transgranicznym, przy wykorzystaniu między innymi systemów rozrachunku papierów wartościowych i agentów trójstronnych oraz w oparciu o porozumienia między bankami centralnymi Eurosystemu w celu zapewnienia wszystkim kontrahentom dostępu do wszystkich rynkowych i nierynkowych aktywów kwalifikowanych na potrzeby operacji kredytowych Eurosystemu.
(4) Jednocześnie pomiędzy krajowymi bankami centralnymi państw członkowskich, których walutą jest euro (KBC), występują obecnie różnice w zakresie procedur dotyczących przekazywania zabezpieczeń i zarządzania nimi, a każdy KBC wdraża własne praktyki i prowadzi własne systemy. W rezultacie kontrahenci podlegają różnym procedurom przy przekazywaniu zabezpieczenia na rzecz Eurosystemu.
(5) W celu zwiększenia skuteczności operacyjnej i przejrzystości procedur Eurosystemu związanych z przekazywaniem zabezpieczeń i zarządzaniem nimi KBC powinny zarządzać zabezpieczeniami przekazywanymi przez kontrahentów w sposób zharmonizowany, w oparciu o standardowe i jednolite pod względem operacyjnym procesy, niezależnie od lokalizacji zabezpieczenia lub kontrahenta.
(6) W tym celu Eurosystem uzgodnił zharmonizowane zasady i ustalenia dotyczące zarządzania zabezpieczeniami oraz opracował system zarządzania zabezpieczeniami w Eurosystemie (ECMS) jako jednolitą platformę Eurosystemu umożliwiającą KBC zarządzanie kwalifikowanymi aktywami i środkami pieniężnymi przekazywanymi na zabezpieczenie przez ich kontrahentów.
(7) Ponieważ jednak wymogi prawne dotyczące przekazywania należności kredytowych i dodatkowych należności kredytowych różnią się w zależności od jurysdykcji, KBC powinny mieć możliwość zarządzania przekazywaniem takich aktywów na zabezpieczenie w wymiarze krajowym poza systemem ECMS. Ponadto, ze względu na ich charakter, instrumenty dłużne zabezpieczone detalicznymi kredytami hipotecznymi (RMBD) powinny być przekazywane na zabezpieczenie poza systemem ECMS.
(8) Oprócz zabezpieczeń przekazywanych w celu zabezpieczenia operacji kredytowych Eurosystemu KBC mogą, według własnego uznania, przyjmować zabezpieczenia przekazywane przez kontrahentów i zarządzać nimi w dowolnych innych celach wskazanych w załączniku V do niniejszych wytycznych, i powinny mieć możliwość korzystania z usług systemu ECMS w tym zakresie.
(9) W celu dostosowania procedur Eurosystemu do przyjętych standardów rynkowych w zakresie zarządzania zabezpieczeniami, a tym samym przyczynienia się do efektywności zarządzania zabezpieczeniami na całym rynku finansowym, przyjęto za cel, aby postanowienia niniejszych wytycznych były zgodne z odpowiednimi zasadami określonymi w jednolitym zbiorze zasad zarządzania zabezpieczeniami dla Europy (SCoRE).
(10) Obecnie kanały, którymi kontrahenci mogą przekazywać zabezpieczenia w ramach operacji kredytowych Eurosystemu, obejmują kanał przekazywania zabezpieczeń w wymiarze krajowym, kanał przekazywania zabezpieczeń za pośrednictwem powiązań, kanał przekazywania zabezpieczeń za pośrednictwem systemu banków centralnych korespondentów (CCBM) oraz, po zatwierdzeniu przez Eurosystem, kanał przekazywania zabezpieczeń przez dostęp bezpośredni.
(11) System CCBM powinien zostać rozszerzony w celu ułatwienia przekazywania na zabezpieczenie aktywów rynkowych oraz nierynkowych instrumentów dłużnych zabezpieczonych kwalifikowanymi należnościami kredytowymi (instrumentów DECC) a) w transakcjach autokolateralizacji w systemie TARGET2-Securities (T2S) oraz b) w innych celach, wskazanych w załączniku V do niniejszych wytycznych.
(12) Każdy KBC powinien mieć możliwość otwierania rachunków w kwalifikowanych systemach SSS lub korzystania z usług agentów trójstronnych w jurysdykcjach innych niż jurysdykcja krajowa KBC bez konieczności uzyskania zgody Eurosystemu, w tym w przypadkach, gdy w jurysdykcji krajowej danego KBC nie ma kwalifikowanego systemu SSS lub agenta trójstronnego.
(13) Eurosystem ustanowił kryteria kwalifikowalności, które muszą spełniać systemy SSS, powiązania między systemami SSS oraz agenci trójstronni w przypadku wykorzystania ich do przekazywania na zabezpieczenie kwalifikowanych aktywów rynkowych i instrumentów DECC. Dla zapewnienia pewności, jasności i przejrzystości kryteria te powinny zostać zmienione i skonsolidowane w jednym akcie prawnym.
(14) Aby osiągać korzyści ze zharmonizowanych procedur rozrachunku w T2S i jego funkcji autokolateralizacji, KBC powinny otrzymywać aktywa rynkowe i instrumenty DECC wyłącznie na rachunki w systemach rozrachunku papierów wartościowych T2S. Należy nadal zezwalać na prowadzenie rachunków, na których kontrahent posiada aktywa rynkowe i instrumenty DECC przed ich przekazaniem na zabezpieczenie, w systemach SSS innych niż systemy rozrachunku papierów wartościowych T2S.
(15) Aktywa nierynkowe, z wyjątkiem instrumentów DECC, nie mogą być rozliczane w systemie SSS. W zakresie, w jakim KBC wykorzystują system ECMS do przekazywania na zabezpieczenie należności kredytowych i dodatkowych należności kredytowych, KBC powinny zapisywać informacje o tych aktywach na odpowiednim wewnętrznym rachunku aktywów otwartym albo w księgach KBC państwa członkowskiego, w którym kontrahent ma siedzibę, albo w księgach KBC działającego jako bank centralny-korespondent, stosownie do przypadku.
(16) Eurosystem powinien odzyskiwać od kontrahentów koszty zewnętrzne pobierane przez centralne depozyty papierów wartościowych (CDPW) i agentów trójstronnych z tytułu przekazania na zabezpieczenie aktywów rynkowych i instrumentów DECC. KBC powinny mieć możliwość pokrywania kosztów wewnętrznych związanych z przekazywaniem na zabezpieczenie należności kredytowych, dodatkowych należności kredytowych i instrumentów RMBD oraz zarządzaniem nimi poprzez pobieranie opłat od kontrahentów.
(17) Wdrożenie zarządzania zabezpieczeniami zyskałoby na skuteczności, gdyby odpowiednie postanowienia zawarte były w odrębnym akcie prawnym. Takie podejście umożliwiłoby uregulowanie parametrów związanych z zarządzaniem zabezpieczeniami w zwartej i wyczerpującej formie oraz umożliwiłoby wprowadzenie zmian odpowiednich postanowień niezwłocznie po przyjęciu odpowiednich decyzji dotyczących polityki przez Radę Prezesów.
(18) Niniejsze wytyczne ustanawiają zatem zharmonizowane zasady i uzgodnienia dotyczące zarządzania przez KBC zabezpieczeniami przekazanymi przez kontrahentów w wymiarze krajowym i transgranicznym w celu zabezpieczenia operacji kredytowych Eurosystemu oraz w innych celach, wskazanych w załączniku V do niniejszych wytycznych, a także zastępują postanowienia dotyczące zarządzania zabezpieczeniami zawarte w wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60), zgodnie z wytycznymi Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2024/3130 (EBC/2024/23) 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.3129 |
Rodzaj: | Wytyczne |
Tytuł: | Wytyczne EBC/2024/22 (2024/3129) w sprawie zarządzania zabezpieczeniem w operacjach kredytowych Eurosystemu |
Data aktu: | 13/08/2024 |
Data ogłoszenia: | 20/12/2024 |
Data wejścia w życie: | 20/12/2024 |