Zalecenie 1/2023 (2024/243) w sprawie stosowania świadectw przewozowych wystawianych w formie elektronicznej

ZALECENIE nr 1/2023 WSPÓLNEGO KOMITETU REGIONALNEJ KONWENCJI W SPRAWIE PANEUROŚRÓDZIEMNOMORSKICH PREFERENCYJNYCH REGUŁ POCHODZENIA
z dnia 7 grudnia 2023 r.
w sprawie stosowania świadectw przewozowych wystawianych w formie elektronicznej [2024/243]

WSPÓLNY KOMITET,

uwzględniając Regionalną konwencję w sprawie paneurośródziemnomorskich preferencyjnych reguł pochodzenia, w szczególności jej art. 4 ust. 1 oraz art. 4 ust. 2 lit. b),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na początku 2020 r. Umawiające się Strony Regionalnej konwencji w sprawie paneurośródziemnomorskich preferencyjnych reguł pochodzenia 1  ("konwencja PEM") ("Umawiające się Strony") zostały poinformowane przez Komisję, że większość partnerów objętych umowami o wolnym handlu nie jest w stanie przedstawiać świadectw przewozowych do celów preferencyjnego pochodzenia we właściwej formie (tj. opatrzonej odręcznym podpisem i odciskiem pieczęci tuszowej lub na papierze odpowiedniego formatu), ponieważ ze względu na pandemię COVID-19 zawieszono w niektórych Umawiających się Stronach kontakty między ich organami celnymi a przedsiębiorcami.

(2) Zdecydowana większość Umawiających się Stron uznała, że należy wprowadzić środki nadzwyczajne w celu zapewnienia pełnego wdrożenia preferencyjnych uzgodnień handlowych objętych konwencją ("uzgodnienia"). Te środki nadzwyczajne były stosowane na zasadzie wzajemności przez zainteresowanych partnerów objętych umowami o wolnym handlu, którzy korzystali z odpowiednich postanowień zawartych w regułach pochodzenia w ramach uzgodnień handlowych.

(3) Podczas pandemii COVID-19 niektóre Umawiające się Strony opracowały nowe lub dostosowały istniejące elektroniczne systemy wystawiania zaświadczeń w formie elektronicznej, aby zrównoważyć potrzebę elastyczności z koniecznością przestrzegania wymogów dotyczących formatu świadectw przewozowych, które to wymogi opisane są w dodatku I do konwencji, w szczególności w art. 16 ust. 2 oraz w załącznikach IIIa i IIIb do tego dodatku.

(4) Zwrócono się do organów celnych Umawiających się Stron o to, aby do celów preferencyjnego pochodzenia akceptowały świadectwa przewozowe wystawione w formie elektronicznej z podpisem cyfrowym, pieczęcią cyfrową lub stemplem cyfrowym właściwego organu albo w postaci kopii papierowej bądź elektronicznej (zeskanowanej lub dostępnej online).

(5) Podstawą takiej praktyki było postanowienie dotyczące elastyczności w art. 24 dodatku I do konwencji, przewidujące przedkładanie dowodów pochodzenia organom celnym Umawiającej się Strony przywozu zgodnie z procedurami stosowanymi w tym państwie.

(6) Jedna z Umawiających się Stron zwróciła się o utrzymanie dobrych praktyk wprowadzonych środkami nadzwyczajnymi przyjętymi podczas pandemii COVID-19, aby umożliwić przedsiębiorcom odnoszenie korzyści z cyfryzacji świadectw przewozowych.

(7) Wspólny Komitet poinformowano o tym wniosku na posiedzeniu 16 czerwca 2022 r.

(8) Umawiające się Strony uznają, że doświadczenia w ramach handlu na warunkach preferencyjnych w ramach środków nadzwyczajnych przyjętych w związku z pandemią COVID-19 były pozytywne.

(9) Umawiające się Strony potwierdzają swoje zobowiązanie do kontynuowania dobrych praktyk wprowadzonych na mocy wspomnianych środków nadzwyczajnych podczas pandemii COVID-19, uznają znaczenie wprowadzenia środków elektronicznych i współpracy na rzecz wspólnego systemu opartego na dowodach pochodzenia w formie elektronicznej i elektronicznej współpracy administracyjnej w regionie paneurośródziemnomorskim (PEM).

(10) Systemy zaprojektowane w celu wystawiania świadectw przewozowych w formie elektronicznej powinny umożliwiać organom celnym Umawiających się Stron natychmiastową kontrolę ich autentyczności.

(11) Umawiające się Strony uważają, że przejście na system wystawiania świadectw przewozowych w formie elektronicznej i zapewniający elektroniczną współpracę administracyjną w ramach konwencji stanowi pierwszy krok ku pełnej cyfryzacji dowodów pochodzenia w skali całej strefy objętej PEM, szczególnie w świetle zbliżającego się przyjęcia zmiany konwencji ("zmieniona konwencja").

(12) Z dniem 1 września 2021 r. weszła w życie sieć dwustronnych protokołów w sprawie reguł pochodzenia między Umawiającymi się Stronami, w związku z czym stosowane są już postanowienia przejściowe. Postanowienia te dopuszczają stosowanie świadectw przewozowych wystawianych w formie elektronicznej. Do czasu przyjęcia zmienionej konwencji przez wszystkie Umawiające się Strony postanowienia przejściowe mają zastosowanie równolegle z konwencją.

(13) Do czasu przyjęcia zmienionej konwencji, która zastąpi dwa stosowane równolegle zestawy reguł pochodzenia, należy - w celu zapewnienia spójności między nimi - zalecić uznawanie świadectw przewozowych wystawianych w formie elektronicznej w ramach konwencji,

NINIEJSZYM ZALECA, ABY:

1. Umawiające się Strony uznawały świadectwa przewozowe wystawione w formie elektronicznej, gdy są one przedstawiane przy przywozie, pod warunkiem że:

a) świadectwa przewozowe wystawione w formie elektronicznej mają formę podobną do wzorów przedstawionych w załącznikach IIIa i IIIb do dodatku I do konwencji;

b) organy celne Umawiającej się Strony wywozu zapewniają zabezpieczony system online dostępny w przeglądarce internetowej, służący do weryfikacji autentyczności świadectw przewozowych wystawionych w formie elektronicznej w przypadku niewypełnienia instrukcji dotyczących druku zawartych w załącznikach IIIa i IIIb (np. brak drukowanego w tle zielonego wzoru giloszowego, odcisku pieczęci tuszowej, odręcznego podpisu);

c) świadectwa przewozowe wystawione w formie elektronicznej są opatrzone niepowtarzalnym numerem seryjnym oraz zabezpieczeniami umożliwiającymi ich identyfikację, o ile zabezpieczenia takie są dostępne; oraz

d) data, od której Umawiająca się Strona rozpoczyna wystawianie świadectw przewozowych w formie elektronicznej, zostanie określona w ogłoszeniach publikowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria C) oraz zgodnie z procedurami wewnętrznymi Umawiających się Stron.

2. W przypadku niespełnienia powyższych warunków Umawiająca się Strona może postanowić o zawieszeniu uznawania świadectw przewozowych wystawionych w formie elektronicznej, o czym dana Umawiająca się Strona informuje z wyprzedzeniem pozostałe Umawiające się Strony za pośrednictwem sekretariatu Wspólnego Komitetu. W takim przypadku w ogłoszeniach, o których mowa w pkt 1 lit. d), wskazuje się datę rozpoczęcia zawieszenia.

Sporządzono w Brukseli dnia 7 grudnia 2023 r.

1 Dz.U. L 54 z 26.2.2013, s. 4.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.243

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie 1/2023 (2024/243) w sprawie stosowania świadectw przewozowych wystawianych w formie elektronicznej
Data aktu: 07/12/2023
Data ogłoszenia: 15/01/2024
Data wejścia w życie: 15/01/2024