Zalecenie 1/2023 (2024/243) w sprawie stosowania świadectw przewozowych wystawianych w formie elektronicznej

ZALECENIE nr 1/2023 WSPÓLNEGO KOMITETU REGIONALNEJ KONWENCJI W SPRAWIE PANEUROŚRÓDZIEMNOMORSKICH PREFERENCYJNYCH REGUŁ POCHODZENIA
z dnia 7 grudnia 2023 r.
w sprawie stosowania świadectw przewozowych wystawianych w formie elektronicznej [2024/243]

WSPÓLNY KOMITET,

uwzględniając Regionalną konwencję w sprawie paneurośródziemnomorskich preferencyjnych reguł pochodzenia, w szczególności jej art. 4 ust. 1 oraz art. 4 ust. 2 lit. b),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na początku 2020 r. Umawiające się Strony Regionalnej konwencji w sprawie paneurośródziemnomorskich preferencyjnych reguł pochodzenia 1  ("konwencja PEM") ("Umawiające się Strony") zostały poinformowane przez Komisję, że większość partnerów objętych umowami o wolnym handlu nie jest w stanie przedstawiać świadectw przewozowych do celów preferencyjnego pochodzenia we właściwej formie (tj. opatrzonej odręcznym podpisem i odciskiem pieczęci tuszowej lub na papierze odpowiedniego formatu), ponieważ ze względu na pandemię COVID-19 zawieszono w niektórych Umawiających się Stronach kontakty między ich organami celnymi a przedsiębiorcami.

(2) Zdecydowana większość Umawiających się Stron uznała, że należy wprowadzić środki nadzwyczajne w celu zapewnienia pełnego wdrożenia preferencyjnych uzgodnień handlowych objętych konwencją ("uzgodnienia"). Te środki nadzwyczajne były stosowane na zasadzie wzajemności przez zainteresowanych partnerów objętych umowami o wolnym handlu, którzy korzystali z odpowiednich postanowień zawartych w regułach pochodzenia w ramach uzgodnień handlowych.

(3) Podczas pandemii COVID-19 niektóre Umawiające się Strony opracowały nowe lub dostosowały istniejące elektroniczne systemy wystawiania zaświadczeń w formie elektronicznej, aby zrównoważyć potrzebę elastyczności z koniecznością przestrzegania wymogów dotyczących formatu świadectw przewozowych, które to wymogi opisane są w dodatku I do konwencji, w szczególności w art. 16 ust. 2 oraz w załącznikach IIIa i IIIb do tego dodatku.

(4) Zwrócono się do organów celnych Umawiających się Stron o to, aby do celów preferencyjnego pochodzenia akceptowały świadectwa przewozowe wystawione w formie elektronicznej z podpisem cyfrowym, pieczęcią cyfrową lub stemplem cyfrowym właściwego organu albo w postaci kopii papierowej bądź elektronicznej (zeskanowanej lub dostępnej online).

(5) Podstawą takiej praktyki było postanowienie dotyczące elastyczności w art. 24 dodatku I do konwencji, przewidujące przedkładanie dowodów pochodzenia organom celnym Umawiającej się Strony przywozu zgodnie z procedurami stosowanymi w tym państwie.

(6) Jedna z Umawiających się Stron zwróciła się o utrzymanie dobrych praktyk wprowadzonych środkami nadzwyczajnymi przyjętymi podczas pandemii COVID-19, aby umożliwić przedsiębiorcom odnoszenie korzyści z cyfryzacji świadectw przewozowych.

(7) Wspólny Komitet poinformowano o tym wniosku na posiedzeniu 16 czerwca 2022 r.

(8) Umawiające się Strony uznają, że doświadczenia w ramach handlu na warunkach preferencyjnych w ramach środków nadzwyczajnych przyjętych w związku z pandemią COVID-19 były pozytywne.

(9) Umawiające się Strony potwierdzają swoje zobowiązanie do kontynuowania dobrych praktyk wprowadzonych na mocy wspomnianych środków nadzwyczajnych podczas pandemii COVID-19, uznają znaczenie wprowadzenia środków elektronicznych i współpracy na rzecz wspólnego systemu opartego na dowodach pochodzenia w formie elektronicznej i elektronicznej współpracy administracyjnej w regionie paneurośródziemnomorskim (PEM).

(10) Systemy zaprojektowane w celu wystawiania świadectw przewozowych w formie elektronicznej powinny umożliwiać organom celnym Umawiających się Stron natychmiastową kontrolę ich autentyczności.

(11) Umawiające się Strony uważają, że przejście na system wystawiania świadectw przewozowych w formie elektronicznej i zapewniający elektroniczną współpracę administracyjną w ramach konwencji stanowi pierwszy krok ku pełnej cyfryzacji dowodów pochodzenia w skali całej strefy objętej PEM, szczególnie w świetle zbliżającego się przyjęcia zmiany konwencji ("zmieniona konwencja").

(12) Z dniem 1 września 2021 r. weszła w życie sieć dwustronnych protokołów w sprawie reguł pochodzenia między Umawiającymi się Stronami, w związku z czym stosowane są już postanowienia przejściowe. Postanowienia te dopuszczają stosowanie świadectw przewozowych wystawianych w formie elektronicznej. Do czasu przyjęcia zmienionej konwencji przez wszystkie Umawiające się Strony postanowienia przejściowe mają zastosowanie równolegle z konwencją.

(13) Do czasu przyjęcia zmienionej konwencji, która zastąpi dwa stosowane równolegle zestawy reguł pochodzenia, należy - w celu zapewnienia spójności między nimi - zalecić uznawanie świadectw przewozowych wystawianych w formie elektronicznej w ramach konwencji,

NINIEJSZYM ZALECA, ABY:

1. Umawiające się Strony uznawały świadectwa przewozowe wystawione w formie elektronicznej, gdy są one przedstawiane przy przywozie, pod warunkiem że:

a) świadectwa przewozowe wystawione w formie elektronicznej mają formę podobną do wzorów przedstawionych w załącznikach IIIa i IIIb do dodatku I do konwencji;

b) organy celne Umawiającej się Strony wywozu zapewniają zabezpieczony system online dostępny w przeglądarce internetowej, służący do weryfikacji autentyczności świadectw przewozowych wystawionych w formie elektronicznej w przypadku niewypełnienia instrukcji dotyczących druku zawartych w załącznikach IIIa i IIIb (np. brak drukowanego w tle zielonego wzoru giloszowego, odcisku pieczęci tuszowej, odręcznego podpisu);

c) świadectwa przewozowe wystawione w formie elektronicznej są opatrzone niepowtarzalnym numerem seryjnym oraz zabezpieczeniami umożliwiającymi ich identyfikację, o ile zabezpieczenia takie są dostępne; oraz

d) data, od której Umawiająca się Strona rozpoczyna wystawianie świadectw przewozowych w formie elektronicznej, zostanie określona w ogłoszeniach publikowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria C) oraz zgodnie z procedurami wewnętrznymi Umawiających się Stron.

2. W przypadku niespełnienia powyższych warunków Umawiająca się Strona może postanowić o zawieszeniu uznawania świadectw przewozowych wystawionych w formie elektronicznej, o czym dana Umawiająca się Strona informuje z wyprzedzeniem pozostałe Umawiające się Strony za pośrednictwem sekretariatu Wspólnego Komitetu. W takim przypadku w ogłoszeniach, o których mowa w pkt 1 lit. d), wskazuje się datę rozpoczęcia zawieszenia.

Sporządzono w Brukseli dnia 7 grudnia 2023 r.

1 Dz.U. L 54 z 26.2.2013, s. 4.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024