uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2283 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie nowej żywności, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 258/97 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 1852/2001 1 , w szczególności jego art. 12,
(1) Rozporządzenie (UE) 2015/2283 stanowi, że nowa żywność może być wprowadzana na rynek w Unii, pod warunkiem że wydano na nią zezwolenie i została ona wpisana do unijnego wykazu nowej żywności.
(2) Na podstawie art. 8 rozporządzenia (UE) 2015/2283 w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2017/2470 2 ustanowiono unijny wykaz nowej żywności, która uzyskała zezwolenie.
(3) Unijny wykaz określony w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/2470 obejmuje zarówno chemicznie syntetyzowaną, jak i mikrobiologicznie wytworzoną 2'-fukozylolaktozę ("2'-FL") jako nową żywność, na którą wydano zezwolenie. Warunki stosowania, maksymalne poziomy i szczególne wymogi dotyczące etykietowania określone w tabeli 1 załącznika do tego rozporządzenia są wspólne zarówno dla syntetycznej, jak i mikrobiologicznie wytwarzanej 2'-FL. Jednocześnie w tabeli 2 załącznika do tego rozporządzenia podano oddzielne specyfikacje dla syntetyzowanej chemicznie 2'-FL ("2'-fukozylolaktoza (syntetyczna)") oraz 2'-FL wytwarzanej mikrobiologicznie ("2'-fukozylolaktoza (źródło mikrobiologiczne)").
(4) W dniu 30 czerwca 2021 r. przedsiębiorstwo Chr. Hansen A/S ("wnioskodawca") przedłożyło Komisji, zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2283, wniosek o zmianę warunków stosowania 2'-FL. Wnioskodawca zwrócił się o podniesienie maksymalnych dozwolonych poziomów 2'-FL w preparatach do początkowego żywienia niemowląt i preparatach do dalszego żywienia niemowląt zdefiniowanych w art. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 609/2013 3 , z obecnie dopuszczonych 1,2 g/l zarówno w preparatach do początkowego żywienia niemowląt, jak i preparatach do dalszego żywienia niemowląt do 3,0 g/l w preparatach do początkowego żywienia niemowląt i 3,64 g/l w preparatach do dalszego żywienia niemowląt.
(5) Zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/2283 28 września 2022 r. Komisja zwróciła się do Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") o wydanie opinii naukowej dotyczącej proponowanego podniesienia maksymalnych dozwolonych poziomów 2'-FL w preparat do początkowego żywienia niemowląt i preparat do dalszego żywienia niemowląt.
(6) W dniu 26 września 2023 r. Urząd przyjął opinię naukową dotyczącą bezpieczeństwa rozszerzenia stosowania 2'- fukozylolaktozy (2'-FL) jako nowej żywności na podstawie rozporządzenia (UE) 2015/2283 4 , zgodnie z wymogami art. 11 rozporządzenia (UE) 2015/2283.
(7) W swojej opinii naukowej Urząd stwierdził, że 2'-FL jest bezpieczna w preparatach do początkowego żywienia niemowląt i preparatach do dalszego żywienia niemowląt przy proponowanych maksymalnych poziomach odpowiednio 3,0 g/l i 3,64 g/l, a zatem należy zmienić warunki stosowania 2'-FL.
(8) Informacje podane we wniosku i opinia Urzędu dają wystarczające podstawy do stwierdzenia, że zmiany w warunkach stosowania 2'-FL są zgodne z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2283.
(9) Dnia 27 października 2023 r. wnioskodawca zwrócił się do Komisji zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2283 z kolejnym wnioskiem o zmianę specyfikacji 2'-FL wytwarzanej w drodze fermentacji przy użyciu pochodnego szczepu Escherichia coli BL-21. Wnioskodawca wystąpił o zwiększenie dozwolonych maksymalnych poziomów pozostałości endotoksyn z obecnie dozwolonych < 100 jednostek endotoksyn ("EU")/g (lub < 0,1 EU/ mg) nowej żywności w postaci proszku lub < 100 EU/ml (lub < 0,1 EU/pl) nowej żywności w postaci płynnej do < 10 UE/mg nowej żywności w postaci proszku lub < 10 EU/pl nowej żywności w postaci płynnej.
(10) Wnioskodawca zwrócił się o zwiększenie poziomów pozostałości endotoksyn w odniesieniu do 2'-FL wytwarzanej w drodze fermentacji przy użyciu pochodnego szczepu Escherichia coli BL-21, aby dostosować je do poziomów już dopuszczonej 2'-FL wytwarzanej z pochodnego szczepu Escherichia coli K-12, która jest dozwolona w tych samych warunkach stosowania, oraz innych dozwolonych oligosacharydów mleka identycznych z mlekiem ludzkim, które są również dozwolone przy identycznych lub podobnych poziomach pozostałości endotoksyn w preparatach do początkowego żywienia niemowląt i preparatach do dalszego żywienia niemowląt.
(11) Komisja uważa, że wnioskowana aktualizacja unijnego wykazu nowej żywności w celu zwiększenia poziomów pozostałości endotoksyn w specyfikacjach 2'-FL wytwarzanej przy użyciu pochodnego szczepu Escherichia coli BL-21 nie ma wpływu na zdrowie ludzi oraz że nie jest konieczne przeprowadzenie przez Urząd oceny bezpieczeństwa zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/2283. Jak wynika z innych opinii Urzędu 5 ,6 ,7 dotyczących obecnie dozwolonych oligosacharydów mleka identycznych z mlekiem ludzkim o poziomach pozostałości endotoksyn < 10 Eu/mg w nowej żywności i o tych samych lub podobnych warunkach stosowania jak 2'-FL wytwarzana z użyciem pochodnego szczepu Escherichia coli BL-21, te maksymalne poziomy endotoksyn są bezpieczne.
(12) Informacje przedstawione we wnioskach oraz poprzednie opinie Urzędu dają wystarczające podstawy do stwierdzenia, że zmiany w warunkach stosowania 2'-FL w celu zwiększenia j ej maksymalnych poziomów stosowania w preparatach do początkowego żywienia niemowląt i preparatach do dalszego żywienia niemowląt oraz zmiany w specyfikacji 2'-FL wytwarzanej w drodze fermentacji przy użyciu pochodnego szczepu Escherichia coli BL-21 w celu zmiany poziomów pozostałości endotoksyn są zgodne z warunkami określonymi w art. 12 rozporządzenia (UE) 2015/2283 i powinny zostać zatwierdzone.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/2470.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 30 lipca 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2102 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/2102 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/2470 w odniesieniu do warunków stosowania nowej żywności 2′-fukozylolaktozy oraz w odniesieniu do specyfikacji nowej żywności 2′-fukozylolaktozy wytwarzanej przy użyciu pochodnego szczepu Escherichia coli BL-21 |
| Data aktu: | 30/07/2024 |
| Data ogłoszenia: | 31/07/2024 |
| Data wejścia w życie: | 20/08/2024 |