uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 833/2014 z dnia 31 lipca 2014 r. dotyczące środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie 1 , w szczególności jego art. 5a ust. 13,
(1) W dniu 21 maja 2024 r. Rada przyjęła rozporządzenie (UE) 2024/1469 2 , które zmieniło rozporządzenie Rady (UE) nr 833/2014 i wprowadziło dodatkowe środki w celu wsparcia Ukrainy oraz jej odbudowy i rekonstrukcji poprzez wkład finansowy obliczany na podstawie zysków netto wygenerowanych z sald gotówkowych przyrastających wyłącznie w wyniku obowiązywania środków ograniczających.
(2) W tym celu centralne depozyty papierów wartościowych przechowujące aktywa i rezerwy Centralnego Banku Federacji Rosyjskiej lub wszelkich osób prawnych, podmiotów lub organów działających w imieniu Centralnego Banku Federacji Rosyjskiej lub zgodnie z jego instrukcjami, takich jak rosyjski Fundusz Narodowego Dobrobytu, o łącznej wartości ponad 1 mln EUR, są zobowiązane wykazywać takie nadzwyczajne salda gotówkowe przyrastające w wyniku immobilizacji aktywów i rezerw Centralnego Banku Federacji Rosyjskiej lub wszelkich osób prawnych, podmiotów lub organów działających w imieniu Centralnego Banku Federacji Rosyjskiej lub zgodnie z jego instrukcjami, takich jak rosyjski Fundusz Narodowego Dobrobytu, osobno od swojej pozostałej działalności i zarządzać nimi oddzielnie oraz powinny również przechowywać uzyskane nieoczekiwane i nadzwyczajne przychody na odrębnych rachunkach. Centralne depozyty papierów wartościowych są zobowiązane wnieść na rzecz Unii wkład finansowy z tytułu ich odpowiednich zysków netto, wynoszący 99,7 % tych zysków netto przyrastających od dnia 15 lutego 2024 r.
(3) Z tego wkładu finansowego centralne depozyty papierów wartościowych mogą tymczasowo zatrzymać kwotę nie- przekraczającą 10 % w celu wypełnienia wymogów dotyczących kapitału i zarządzania ryzykiem w świetle wpływu wojny w Ukrainie na aktywa przechowywane przez centralne depozyty papierów wartościowych. Jeżeli odsetek ten okaże się niewystarczający w przyszłości, centralny depozyt papierów wartościowych ma możliwość wystąpienia z należycie uzasadnionym wnioskiem o zatrzymanie dodatkowego odsetka należnego wkładu finansowego.
(4) Aby uwzględnić szczególne cechy wkładu finansowego oraz, w razie potrzeby, uzupełnić przepisy horyzontalne dotyczące operacji po stronie dochodów, w niniejszym rozporządzeniu należy określić szczegółowe zasady dotyczące wymogów w zakresie sprawozdawczości i wykonywania operacji po stronie dochodów.
(5) Aby Komisja mogła weryfikować kwoty płatne dwa razy w roku oraz warunki, zgodnie z którymi kwoty te są należne, w niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić ogólne zasady sprawozdawczości finansowej.
(6) Jako podstawę półrocznych płatności wkładu finansowego należy określić poszczególne elementy, które centralne depozyty papierów wartościowych powinny ujawnić w śródrocznych raportach finansowych, w tym kwotę wkładu finansowego, oraz określić termin ich przedłożenia. W celu ułatwienia sprawnego planowania odpowiednich wydatków centralne depozyty papierów wartościowych powinny również przedstawiać kwartalne niewiążące prognozy wkładu finansowego.
(7) Centralne depozyty papierów wartościowych powinny przedkładać Komisji i krajowym organom nadzoru swoje zbadane ustawowo roczne sprawozdania finansowe, aby umożliwić uzgodnienie wkładu finansowego wpłaconego za dany rok z ostatecznymi kwotami należnymi za ten rok na podstawie tych zbadanych sprawozdań finansowych. W niniejszym rozporządzeniu należy zatem określić informacje, które należy ujawniać w zbadanych sprawozdaniach finansowych i dokumentach potwierdzających, oraz termin ich przedłożenia.
(8) W celu zapewnienia przejrzystego pobierania wkładu finansowego należy ustanowić szczegółowe zasady dotyczące sprawozdawczości dotyczącej kwot tymczasowo zatrzymanych. Centralne depozyty papierów wartościowych powinny w szczególności dostarczać informacji o założeniach i wszelkich innych niezbędnych danych wykorzystanych do ustalenia kwoty tymczasowo zatrzymanego wkładu finansowego oraz o wykorzystaniu tych kwot. Krajowe organy nadzoru powinny niezwłocznie składać Komisji sprawozdania ze swoich decyzji dotyczących kwot tymczasowo zatrzymanych lub wszelkich środków nadzorczych lub innych środków, które przyjmują w odniesieniu do centralnych depozytów papierów wartościowych.
(9) Komisja powinna dwa razy w roku wzywać do wniesienia wkładu finansowego na podstawie śródrocznych raportów finansowych. Wpłacona rekompensata finansowa powinna odzwierciedlać, w stosownych przypadkach, kwoty wynikające z uzgodnienia i kwoty tymczasowo zatrzymane, które nie zostały wykorzystane w ciągu pięciu lat. Wkład ten powinien zostać wpłacony przez centralne depozyty papierów wartościowych w terminie określonym w niniejszym rozporządzeniu. Do pobierania wkładu finansowego powinny mieć zastosowanie przepisy horyzontalne dotyczące operacji po stronie dochodów określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 3 . Powinno to obejmować przepisy dotyczące przekazywania not debetowych oraz naliczania odsetek za opóźnienia w płatnościach.
(10) Komisja powinna ustalić kwotę wynikającą z uzgodnienia wkładów finansowych wpłacanych dwa razy w roku na podstawie śródrocznych raportów finansowych za poprzedni rok z ostateczną kwotą należną na podstawie zbadanych sprawozdań finansowych i dokumentacji potwierdzającej za ten rok. Kwotę tę należy uwzględnić w kolejnej płatności należnej od centralnych depozytów papierów wartościowych. Jeżeli kolejna półroczna płatność od centralnych depozytów papierów wartościowych nie jest należna, Komisja powinna przesłać oddzielną notę debetową zgodnie z art. 98 ust. 4 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046.
(11) Zgodnie z art. 5a ust. 13 zdanie ostatnie rozporządzenia Rady (UE) nr 833/2014 Komisja skonsultowała się z odpowiednimi krajowymi organami nadzoru określonymi w niniejszym rozporządzeniu w kwestii przepisów przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu.
(12) W świetle sytuacji na Ukrainie niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1673 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/1673 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Rady (UE) nr 833/2014 w odniesieniu do sprawozdawczości i wykonywania operacji po stronie dochodów w odniesieniu do wkładu finansowego należnego Unii |
Data aktu: | 06/06/2024 |
Data ogłoszenia: | 07/06/2024 |
Data wejścia w życie: | 08/06/2024 |