Decyzja wykonawcza 2023/2881 ustanawiająca konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej Sieć Radiowa Niskiej Częstotliwości (LOFAR ERIC)

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/2881
z dnia 20 grudnia 2023 r.
ustanawiająca konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej Sieć Radiowa Niskiej Częstotliwości (LOFAR ERIC)

(notyfikowana jako dokument nr C(2023) 8904)

(Jedynie teksty w języku angielskim, bułgarskim, irlandzkim, niderlandzkim, niemieckim, polskim i włoskim są autentyczne)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 22 grudnia 2023 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 723/2009 z dnia 25 czerwca 2009 r. w sprawie wspólnotowych ram prawnych konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 1 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Bułgaria, Niemcy, Irlandia, Włochy, Niderlandy i Polska przedłożyły Komisji wniosek zgodnie z art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 723/2009 o utworzenie LOFAR ERIC ("wniosek").

(2) Wnioskodawcy uzgodnili, że przyjmującym państwem członkowskim LOFAR ERIC będą Niderlandy.

(3) Decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 72/2015 2  rozporządzenie (WE) nr 723/2009 zostało włączone do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG).

(4) Komisja dokonała, na podstawie art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 723/2009, oceny wniosku i stwierdziła, że spełnia on wymogi określone w tym rozporządzeniu. W trakcie oceny Komisja uzyskała opinie niezależnych ekspertów w dziedzinie wpływu astronomii promieniowania gamma, astrofizyki, fizyki cząstek, fizyki plazmy i fizyki podstawowej.

(5) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 20 rozporządzenia (WE) nr 723/2009,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Ustanawia się konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej Sieć Radiowa Niskiej Częstotliwości (LOFAR ERIC).
2. 
Zasadnicze elementy statutu LOFAR ERIC, o których mowa w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 723/2009, określono w załączniku.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Bułgarii, Republiki Federalnej Niemiec, Irlandii, Republiki Włoskiej, Królestwa Niderlandów i Rzeczypospolitej Polskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 20 grudnia 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

ZASADNICZE ELEMENTY STATUTU LOFAR ERIC

1.
Forma prawna i nazwa

(art. 1 statutu LOFAR ERIC)

Ustanawia się konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej. Konsorcjum to ma formę prawną konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) przyjętą na podstawie przepisów rozporządzenia (WE) nr 723/2009 zmienionego rozporządzeniem (UE) nr 1261/2013 (dalej zwanego "rozporządzeniem ERIC") i nosi nazwę "LOFAR ERIC".

2.
Siedziba statutowa

(art. 2 statutu LOFAR ERIC)

LOFAR ERIC ma swą siedzibę statutową w Dwingeloo, w Niderlandach, dalej zwanych "państwem przyjmującym".

3.
Zadania i działalność

(art. 3 statutu LOFAR ERIC)

1.
Głównym zadaniem LOFAR ERIC jest zapewnienie skoordynowanego wykorzystania infrastruktury LOFAR, prowadzenie światowej klasy badań naukowych i dążenie do dalszego rozwoju w celu maksymalizacji wydajności i wpływu na członków i międzynarodową społeczność naukową, co zapewni LOFAR ERIC pozycję wiodącej na świecie rozproszonej infrastruktury badawczej o długofalowej wizji, zlokalizowanej w krajach członkowskich LOFAR ERIC, a także w innych krajach, w których LOFAR ERIC postanowił zlokalizować część swoich obiektów.
2.
W ramach realizacji swojego głównego zadania LOFAR ERIC prowadzi następujące działania:
a.
zapewnianie skoordynowanego funkcjonowania i wykorzystania do celów naukowych obiektów LOFAR jako spójnej infrastruktury, w ramach wspólnej długoterminowej strategii i wspólnej polityki, w celu maksymalizacji wyników naukowych oraz wpływu na członków i społeczność międzynarodową;
b.
zapewnianie społeczności użytkowników skutecznego dostępu do usług naukowych LOFAR ERIC, z uwzględnieniem zasad wzajemnej oceny i otwartej nauki;
c.
ogólne zarządzanie LOFAR ERIC, obejmujące aspekty prawne, administracyjne i finansowe;
d.
udział w projektach finansowanych przez UE, projektach (wielo)narodowych i innych projektach finansowanych przez strony trzecie, zgodnych z celami LOFAR ERIC.
3.
LOFAR ERIC może również prowadzić następujące działania:
a.
dalszy rozwój infrastruktury LOFAR oraz powiązanych obiektów i zdolności naukowych;
b.
prowadzenie dialogu strategicznego w celu optymalizacji roli LOFAR ERIC w światowej społeczności naukowej;
c.
pozyskiwanie nowych członków i tworzenie nowych partnerstw zgodnie z art. 14 i 19;
d.
promowanie interesów LOFAR ERIC w odniesieniu do krajowych, europejskich i międzynarodowych zainteresowanych stron;
e.
poszukiwanie dalszych źródeł finansowania, w szczególności, ale nie wyłącznie, na modernizację i rozbudowę;
f.
wspieranie szkoleń, działań informacyjnych i współpracy międzynarodowej;
g.
wszelkie inne powiązane działania niezbędne do realizacji jego głównego zadania.
4.
LOFAR ERIC realizuje swoje główne zadanie na zasadzie niedochodowej. Bez uszczerbku dla mających zastosowanie przepisów dotyczących pomocy państwa LOFAR ERIC może prowadzić działalność gospodarczą w ograniczonym zakresie, pod warunkiem że jest ona ściśle związana z jego głównym zadaniem i nie zagraża jego realizacji.
5.
LOFAR ERIC ewidencjonuje oddzielnie koszty i przychody ze swojej działalności gospodarczej i stosuje ceny rynkowe za świadczone usługi, a gdy ustalenie cen rynkowych jest niemożliwe - ceny pokrywające pełne koszty usługi powiększone o rozsądną marżę.
4.
Czas trwania i procedura likwidacji

(art. 4 statutu LOFAR ERIC)

1.
LOFAR ERIC ustanawia się na czas nieokreślony, ale może zostać zlikwidowane zgodnie z procedurą określoną w ust. 2-6.
2.
Decyzję o likwidacji LOFAR ERIC podejmuje Rada zgodnie z art. 27 ust. 6 lit. d).
3.
Bez zbędnej zwłoki, a w każdym razie w ciągu dziesięciu (10) dni od przyjęcia decyzji o likwidacji LOFAR ERIC, LOFAR ERIC zawiadamia Komisję Europejską o tej decyzji.
4.
Aktywa pozostałe po spłacie zadłużenia LOFAR ERIC rozdziela się pomiędzy członków proporcjonalnie do ich rocznego wkładu wniesionego na rzecz LOFAR ERIC, jak określono w art. 21.
5.
Bez zbędnej zwłoki, a w każdym razie w ciągu dziesięciu (10) dni od zakończenia procedury likwidacji, LOFAR ERIC powiadamia Komisję Europejską o tym fakcie.
6.
LOFAR ERIC przestaje istnieć z dniem opublikowania przez Komisję Europejską stosownego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
5.
Odpowiedzialność i ubezpieczenie

(art. 5 statutu LOFAR ERIC)

1.
LOFAR ERIC odpowiada za swoje długi. LOFAR ERIC nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania wynikające z eksploatacji obiektów LOFAR stanowiących odrębną własność.
2.
Członkowie nie ponoszą zbiorowo odpowiedzialności za długi LOFAR ERIC. Zobowiązania finansowe członków z tytułu długów LOFAR ERIC ograniczają się do wysokości odpowiedniej rocznej składki każdego z członków uzgodnionej w budżecie rocznym.
3.
LOFAR ERIC zawiera odpowiednią umowę ubezpieczenia od ryzyka związanego z budową i eksploatacją LOFAR ERIC.
6.
Polityka dostępu do usług LOFAR ERIC

(art. 6 statutu LOFAR ERIC)

1.
LOFAR ERIC zapewnia i wspiera skuteczne możliwości dostępu użytkowników do usług LOFAR ERIC w celu prowadzenia badań naukowych. Usługi te obejmują między innymi: prowadzenie obserwacji, tworzenie produktów opartych na danych naukowych, prowadzenie publicznie dostępnego archiwum danych naukowych, wspieranie użytkowników i organizowanie szkoleń.
2.
Usługi świadczone przez LOFAR ERIC są publicznie ogłaszane i dokumentowane, wraz z możliwościami dostępu, procedurami i kryteriami przydziału dotyczącymi poszczególnych usług.
3.
Rada określa i utrzymuje politykę dostępu regulującą wszystkie usługi LOFAR ERIC na potrzeby badań naukowych, przy czym jej zasady są ustalane zgodnie z art. 27 ust. 6 lit. b), a decyzja o jej wdrożeniu jest podejmowana zgodnie z art. 27 ust. 5 lit. e).
4.
Celem polityki dostępu LOFAR ERIC jest zagwarantowanie, że z całkowitej kwoty budżetu operacyjnego przeznaczonej na świadczenie usług większość jest kierowana na wsparcie badań prowadzonych przez społeczność globalną. W przypadku gdy otwarty dostęp jest oferowany na zasadach konkurencyjnych, przyznaje się go w drodze niezależnej wzajemnej oceny naukowej.
5.
Polityka dostępu LOFAR ERIC zapewnia również wszystkim członkom LOFAR ERIC możliwość korzystania z dostępu zastrzeżonego; w ten sposób reguluje się uprawnienia do części dostępnych możliwości dostępu użytkowników do usług LOFAR ERIC.
7.
Polityka w zakresie oceny naukowej

(art. 7 statutu LOFAR ERIC)

Działalność LOFAR ERIC będzie oceniana przez niezależny panel międzynarodowych ekspertów co najmniej raz na 5 lat. Rada ustala protokół oceny (w tym cele, zakres uprawnień, skład panelu i procedurę nominacji członków panelu) zgodnie z art. 27 ust. 5 lit. j). Panel składa sprawozdania Radzie.

8.
Polityka upowszechniania wyników badań

(art. 8 statutu LOFAR ERIC)

1.
Rolą LOFAR ERIC jest ułatwianie prowadzenia badań naukowych oraz ogólnie zachęcanie do stosowania zasad otwartej nauki w odniesieniu do danych naukowych.
2.
LOFAR ERIC zachęca naukowców do publicznego udostępniania wyników ich badań i danych (otwarty dostęp) również za pośrednictwem LOFAR ERIC.
3.
LOFAR ERIC wykorzystuje różne kanały, aby dotrzeć do odbiorców docelowych, w tym portal internetowy, warsztaty, obecność na konferencjach, artykuły i media informacyjne.
4.
Dane naukowe wytworzone za pośrednictwem usług LOFAR ERIC będą, w zakresie dozwolonym przez prawo, dostępne i jawnie udostępniane wszystkim naukowcom, instytucjom naukowym i innym zainteresowanym stronom w ramach polityki Rady zgodnie z zasadami otwartej nauki i polityką dotyczącą danych określoną w art. 32.
9.
Polityka w zakresie praw własności intelektualnej

(art. 9 statutu LOFAR ERIC)

1.
Pojęcie "własności intelektualnej" rozumie się zgodnie z art. 2 Konwencji o ustanowieniu Światowej Organizacji Własności Intelektualnej, podpisanej w dniu 14 lipca 1967 r.
2.
LOFAR ERIC przyjmuje własną politykę w zakresie praw własności intelektualnej (art. 27 ust. 5 lit. h)). LOFAR ERIC jest posiadaczem praw do własności intelektualnej powstałej w wyniku działalności prowadzonej na podstawie niniejszego statutu, w tym między innymi praw do własności intelektualnej wytworzonej przez pracowników zatrudnionych przez LOFAR ERIC na warunkach określonych w polityce LOFAR ERIC w zakresie praw własności intelektualnej, z wyjątkiem przypadków objętych odrębnymi umowami lub przypadków, w których obowiązujące przepisy prawa lub niniejszy statut stanowią inaczej.
3.
Istniejąca własność intelektualna członków lub podmiotów ich reprezentujących pozostaje ich własnością. W razie potrzeby i na podstawie umów szczegółowych udziela się odpowiednich licencji LOFAR ERIC.
4.
Członkowie, którzy wnoszą swój udział w koszty prac rozwojowych prowadzonych przez innych członków, mogą dowolnie wykorzystywać powstałą własność intelektualną wyłącznie do celów naukowych. Jeśli członek LOFAR ERIC chce wykorzystać jakąkolwiek własność intelektualną w celach komercyjnych, musi uzyskać zgodę członka będącego posiadaczem praw do tej własności intelektualnej.
10.
Polityka zatrudnienia

(art. 10 statutu LOFAR ERIC)

1.
LOFAR ERIC może zatrudniać pracowników. Politykę zatrudnienia LOFAR ERIC regulują przepisy państwa, w którym zatrudnia się pracowników.
2.
Procedury wyboru kandydatów, rekrutacja i zatrudnianie pracowników na stanowiskach w LOFAR ERIC muszą być przejrzyste, niedyskryminacyjne i muszą przebiegać z poszanowaniem równości szans. Wszystkie oferty zatrudnienia w LOFAR ERIC podaje się do publicznej wiadomości.
11.
Polityka zamówień publicznych

(art. 11 statutu LOFAR ERIC)

1.
LOFAR ERIC zapewnia równe i niedyskryminacyjne traktowanie kandydatów i oferentów w postępowaniu o udzielenie zamówienia, bez względu na to, czy ich siedziba znajduje się w Unii Europejskiej czy poza nią. Polityka LOFAR ERIC w zakresie zamówień publicznych musi być zgodna z zasadami przejrzystości, niedyskryminacji i konkurencji. Szczegółowe przepisy dotyczące procedur i kryteriów udzielania zamówień określa Rada.
2.
Zamówienia publiczne dokonywane przez członków i obserwatorów w odniesieniu do działalności LOFAR ERIC realizuje się w sposób należycie uwzględniający potrzeby LOFAR ERIC, wymogi techniczne i specyfikacje wydane przez właściwe organy.
1 Dz.U. L 206 z 8.8.2009, s. 1 (zmienione rozporządzeniem (UE) nr 1261/2013, Dz.U. L 326 z 6.12.2013, s. 1).
2 Decyzja Wspólnego Komitetu EOG nr 72/2015 z dnia 20 marca 2015 r. zmieniająca Protokół 31 do Porozumienia EOG w sprawie współpracy w konkretnych dziedzinach poza czterema swobodami [2016/755] (Dz.U. L 129 z 19.5.2016, s. 85).

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2881

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2023/2881 ustanawiająca konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej Sieć Radiowa Niskiej Częstotliwości (LOFAR ERIC)
Data aktu: 20/12/2023
Data ogłoszenia: 22/12/2023