KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 z dnia 17 kwietnia 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i (UE) nr 510/2011 1 , w szczególności jego art. 13 ust. 4 akapit drugi,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu (UE) 2019/631 przewidziano weryfikację emisji CO2 i zużycia paliwa przez samochody osobowe i lekkie pojazdy użytkowe dopuszczone do użytku ("weryfikacja w trakcie eksploatacji").
(2) Wszyscy producenci pojazdów powinni podlegać weryfikacji w trakcie eksploatacji, z wyjątkiem producentów wprowadzających do obrotu ograniczoną liczbę pojazdów, aby uniknąć nadmiernych obciążeń związanych z badaniami, jednocześnie nie wpływając znacząco na ogólne wyniki w zakresie emisji CO2.
(3) Wartości emisji CO2 i zużycia paliwa zapisane w świadectwach zgodności należy weryfikować przy użyciu procedur badania obciążenia drogowego i badania z wykorzystaniem hamowni podwoziowej określonych w regulaminie ONZ nr 154 2 , ale dodatkowo należy przeprowadzić specjalne badania w celu zweryfikowania stosowania strategii, które sztucznie poprawiają wyniki pojazdu w badaniach homologacji typu.
(4) Aby ograniczyć możliwość wystąpienia konfliktu interesów, badania na potrzeby weryfikacji w trakcie eksploatacji powinny być przeprowadzane przez służbę techniczną, która nie brała udziału w badaniach homologacji typu danych pojazdów. Badania z wykorzystaniem hamowni podwoziowej należy przeprowadzać we własnym obiekcie służby technicznej, a nie w drodze obserwowania badań w zakładzie producenta.
(5) Aby na podstawie wyników badań pojazdów objętych próbą organ, który udzielił homologacji typu, mógł sformułować wniosek w odniesieniu do całej rodziny pojazdów, należy ustanowić odpowiednią metodę oceny statystycznej.
(6) Producenci powinni zapewniać, aby wartości emisji CO2 i zużycia paliwa zapisane w świadectwach zgodności odpowiadały emisjom CO2 i zużyciu paliwa przez pojazdy dopuszczone do użytku, co podlega weryfikacji przez organ, który udzielił homologacji typu. Aby te działania weryfikacyjne w trakcie eksploatacji były odpowiednio finansowane, organ, który udzielił homologacji typu, powinien pobierać od producentów proporcjonalne opłaty.
(7) W celu zmniejszenia obciążenia i kosztów związanych z badaniami, tam gdzie jest to możliwe i właściwe, te same pojazdy lub badania powinny być wykorzystywane zarówno do weryfikacji w trakcie eksploatacji w odniesieniu do emisji CO2, jak i kontroli zgodności eksploatacyjnej emisji zanieczyszczeń,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 5 października 2023 r.
1 Dz.U. L 111 z 25.4.2019, s. 13.
2 Regulamin ONZ nr 154 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji lekkich pojazdów osobowych i użytkowych w odniesieniu do emisji objętych kryteriami, emisji dwutlenku węgla i zużycia paliwa lub pomiaru zużycia energii elektrycznej i zasięgu przy zasilaniu energią elektryczną (WLTP) (Dz.U. L 290 z 10.11.2022, s. 1).
3 Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/1151 z dnia 1 czerwca 2017 r. uzupełniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów, zmieniające dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 i rozporządzenie Komisji (UE) nr 1230/2012 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 (Dz.U. L 175 z 7.7.2017, s. 1).
4 Rozporządzenie (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów (Dz.U. L 171 z 29.6.2007, s. 1).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. dotyczące homologacji typu pojazdów silnikowych i silników w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i dyrektywę 2007/46/WE oraz uchylające dyrektywy 80/1269/EWG, 2005/55/WE i 2005/78/WE (Dz.U. L 188 z 18.7.2009, s. 1).
6 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/163 z dnia 7 lutego 2022 r. ustanawiające przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 w odniesieniu do wymogów funkcjonalnych dotyczących nadzoru rynku w zakresie pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych (Dz.U. L 27 z 8.2.2022, s. 1).