Rozporządzenie delegowane 2023/2867 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 przez określenie zasad przewodnich i kryteriów na potrzeby określania procedur weryfikacji wartości emisji CO2 i zużycia paliwa przez samochody osobowe i lekkie pojazdy użytkowe dopuszczone do użytku (weryfikacja w trakcie eksploatacji)

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2023/2867
z dnia 5 października 2023 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 przez określenie zasad przewodnich i kryteriów na potrzeby określania procedur weryfikacji wartości emisji CO2 i zużycia paliwa przez samochody osobowe i lekkie pojazdy użytkowe dopuszczone do użytku (weryfikacja w trakcie eksploatacji)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 z dnia 17 kwietnia 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i (UE) nr 510/2011 1 , w szczególności jego art. 13 ust. 4 akapit drugi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (UE) 2019/631 przewidziano weryfikację emisji CO2 i zużycia paliwa przez samochody osobowe i lekkie pojazdy użytkowe dopuszczone do użytku ("weryfikacja w trakcie eksploatacji").

(2) Wszyscy producenci pojazdów powinni podlegać weryfikacji w trakcie eksploatacji, z wyjątkiem producentów wprowadzających do obrotu ograniczoną liczbę pojazdów, aby uniknąć nadmiernych obciążeń związanych z badaniami, jednocześnie nie wpływając znacząco na ogólne wyniki w zakresie emisji CO2.

(3) Wartości emisji CO2 i zużycia paliwa zapisane w świadectwach zgodności należy weryfikować przy użyciu procedur badania obciążenia drogowego i badania z wykorzystaniem hamowni podwoziowej określonych w regulaminie ONZ nr 154 2 , ale dodatkowo należy przeprowadzić specjalne badania w celu zweryfikowania stosowania strategii, które sztucznie poprawiają wyniki pojazdu w badaniach homologacji typu.

(4) Aby ograniczyć możliwość wystąpienia konfliktu interesów, badania na potrzeby weryfikacji w trakcie eksploatacji powinny być przeprowadzane przez służbę techniczną, która nie brała udziału w badaniach homologacji typu danych pojazdów. Badania z wykorzystaniem hamowni podwoziowej należy przeprowadzać we własnym obiekcie służby technicznej, a nie w drodze obserwowania badań w zakładzie producenta.

(5) Aby na podstawie wyników badań pojazdów objętych próbą organ, który udzielił homologacji typu, mógł sformułować wniosek w odniesieniu do całej rodziny pojazdów, należy ustanowić odpowiednią metodę oceny statystycznej.

(6) Producenci powinni zapewniać, aby wartości emisji CO2 i zużycia paliwa zapisane w świadectwach zgodności odpowiadały emisjom CO2 i zużyciu paliwa przez pojazdy dopuszczone do użytku, co podlega weryfikacji przez organ, który udzielił homologacji typu. Aby te działania weryfikacyjne w trakcie eksploatacji były odpowiednio finansowane, organ, który udzielił homologacji typu, powinien pobierać od producentów proporcjonalne opłaty.

(7) W celu zmniejszenia obciążenia i kosztów związanych z badaniami, tam gdzie jest to możliwe i właściwe, te same pojazdy lub badania powinny być wykorzystywane zarówno do weryfikacji w trakcie eksploatacji w odniesieniu do emisji CO2, jak i kontroli zgodności eksploatacyjnej emisji zanieczyszczeń,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres stosowania

1. 
Niniejsze rozporządzenie określa zasady przewodnie i kryteria na potrzeby określania procedur weryfikowania, czy wartości emisji CO2 i zużycia paliwa zapisane w świadectwach zgodności odpowiadają emisjom CO2 i zużyciu paliwa przez pojazdy dopuszczone do użytku. Określa również procedury weryfikacji stosowania jakichkolwiek strategii na pokładzie pojazdów objętych próbą lub dotyczących tych pojazdów, które to strategie sztucznie poprawiają wyniki pojazdu w badaniach przeprowadzanych do celów homologacji typu ("weryfikacja w trakcie eksploatacji").
2. 
Niniejszego rozporządzenia nie stosuje się do:
a)
pojazdów zwolnionych z pomiaru emisji CO2;
b)
producentów, którzy wraz ze wszystkimi przedsiębiorstwami powiązanymi z nimi byli odpowiedzialni za mniej niż 1 000 nowych samochodów osobowych lub za mniej niż 1 000 nowych lekkich pojazdów użytkowych zarejestrowanych w Unii w roku kalendarzowym przypadającym dwa lata przed rokiem kalendarzowym, w którym wybrano rodziny na potrzeby weryfikacji w trakcie eksploatacji zgodnie z art. 3 ust. 1.
Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się definicje wskazane w art. 2 rozporządzenia Komisji (UE) 2017/1151 3  oraz art. 3 rozporządzenia (UE) 2019/631.

Stosuje się również następujące definicje:

1)
"organ, który udzielił homologacji typu" oznacza organ udzielający homologacji typu, który udzielił homologacji typu w zakresie emisji zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady 4  lub, w stosownych przypadkach, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 5 ;
2)
"rodzina na potrzeby weryfikacji w trakcie eksploatacji" oznacza wszystkie pojazdy kategorii M1 lub N1, w odniesieniu do których jeden organ udzielający homologacji typu udzielił homologacji typu w zakresie emisji zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 715/2007 lub, w stosownych przypadkach, rozporządzeniem (WE) nr 595/2009 na podstawie tego samego badania typu 1, jak określono w załączniku XXI do rozporządzenia (UE) 2017/1151 w odniesieniu do "pojazdu High" lub "pojazdu Low";
3)
"rodzina obciążenia drogowego" oznacza rodzinę obciążenia drogowego lub rodzinę macierzy obciążenia drogowego zgodnie z definicjami w pkt 6.3.3 i pkt 6.3.4 regulaminu ONZ nr 154; w przypadku pojazdów kategorii N1 homologowanych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 595/2009 rodzina obciążenia drogowego obejmuje wszystkie pojazdy z danej rodziny na potrzeby weryfikacji w trakcie eksploatacji;
4)
"strategie sztucznie poprawiające wyniki pojazdu" oznacza wszelkie strategie na pokładzie pojazdów objętych próbą lub dotyczących tych pojazdów, które to strategie sztucznie poprawiają wyniki pojazdu w badaniach przeprowadzanych do celów homologacji typu.
Artykuł  3

Wybór rodzin na potrzeby weryfikacji w trakcie eksploatacji

Każdy organ, który udzielił homologacji typu, wybiera co roku próbkę rodzin na potrzeby weryfikacji w trakcie eksploatacji, w odniesieniu do których wydał homologację typu w zakresie emisji. Wybór ten obejmuje w odniesieniu do danego producenta co najmniej jedną rodzinę na potrzeby weryfikacji w trakcie eksploatacji, dla której organ, który udzielił homologacji typu, wydał homologację typu w zakresie emisji w ciągu trzech lat kalendarzowych poprzedzających weryfikację w trakcie eksploatacji.

Artykuł  4

Badania na potrzeby weryfikacji w trakcie eksploatacji

1. 
Dla każdej rodziny na potrzeby weryfikacji w trakcie eksploatacji wybranej zgodnie z art. 3 organ, który udzielił homologacji typu, wybiera do celów badań, o których mowa w ust. 2, pojazdy dopuszczone do użytku, które są w stanie reprezentatywnym dla pojazdu właściwie utrzymywanego i użytkowanego oraz posiadają cechy objęte zapisami w świadectwie zgodności.
2. 
Organ, który udzielił homologacji typu, weryfikuje za pomocą któregokolwiek z następujących badań, czy indywidualne wartości emisji CO2 i zużycia paliwa zapisane w świadectwach zgodności pojazdów wybranych zgodnie z ust. 1 odpowiadają emisjom CO2 i zużyciu paliwa przez pojazdy dopuszczone do użytku oraz czy stosowane są strategie sztucznie poprawiające wyniki pojazdu:
a)
w przypadku danej liczby pojazdów określonych na podstawie metody oceny statystycznej: badania z wykorzystaniem hamowni podwoziowej zgodnie z załącznikiem B6 i załącznikiem B8 do regulaminu ONZ nr 154;
b)
w przypadku danej liczby pojazdów określonych na podstawie metody oceny statystycznej i należących do jednej rodziny obciążenia drogowego: badania obciążenia drogowego zgodnie z załącznikiem B4 do regulaminu ONZ nr 154;
c)
w przypadku odpowiedniej liczby pojazdów: specjalne badania z wykorzystaniem wirtualnych lub fizycznych metod badawczych.
3. 
Organ, który udzielił homologacji typu, powierza badania, o których mowa w ust. 2, służbie technicznej, która nie przeprowadziła, w odniesieniu do danej rodziny na potrzeby weryfikacji w trakcie eksploatacji, badania typu 1 określonego w załączniku XXI do rozporządzenia (UE) 2017/1151 do celów homologacji typu w zakresie emisji zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 715/2007 lub, w stosownych przypadkach, rozporządzeniem (WE) nr 595/2009.
4. 
Organ, który udzielił homologacji typu, ocenia wyniki badań poszczególnych badanych pojazdów i ustala, czy wartości emisji CO2 i zużycia paliwa pojazdów dopuszczonych do użytku są wyższe niż indywidualne wartości emisji CO2 i zużycia paliwa zapisane w świadectwach zgodności, biorąc pod uwagę ocenę statystyczną badań, o której mowa w ust. 2 lit. a) i b), oraz ustala czy stosowane są strategie sztucznie poprawiające wyniki pojazdu.
5. 
Na żądanie każdy producent przekazuje organowi, który udzielił homologacji typu, i każdemu podmiotowi wykonującemu badania na potrzeby weryfikacji w trakcie eksploatacji wszelkie informacje, dokumentację i specyfikacje techniczne lub udziela wszelkiego wsparcia, jakie są niezbędne do odpowiedniego przeprowadzenia weryfikacji w trakcie eksploatacji.
Artykuł  5

Dokumentacja, obowiązek informowania oraz wniosek organu, który udzielił homologacji typu

1. 
Organ, który udzielił homologacji typu, zapewnia, aby badania przeprowadzane zgodnie z art. 4 były dokumentowane oraz aby sprawozdania z badań zostały udostępnione Komisji, producentowi odnośnych pojazdów oraz, na żądanie, innym organom udzielającym homologacji typu, organom nadzoru rynku i osobom trzecim spełniającym wymogi rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2022/163 6 .
2. 
W ciągu 10 miesięcy po rozpoczęciu badania organ, który udzielił homologacji typu, formułuje wniosek, czy podczas weryfikacji w trakcie eksploatacji stwierdzono brak zgodności między wartościami emisji CO2 i zużycia paliwa przez pojazdy dopuszczone do użytku a wartościami zapisanymi w świadectwach zgodności lub stosowanie strategii sztucznie poprawiających wyniki pojazdu.
3. 
Wniosek organu, który udzielił homologacji typu, sformułowany zgodnie z ust. 2 stosuje się do wszystkich pojazdów z danej rodziny na potrzeby weryfikacji w trakcie eksploatacji lub, jeżeli został on sformułowany na podstawie wyników badań obciążenia drogowego, do wszystkich pojazdów z danej rodziny obciążenia drogowego, które zostały po raz pierwszy dopuszczone do ruchu w Unii.
Artykuł  6

Finansowanie weryfikacji w trakcie eksploatacji

Organ, który udzielił homologacji typu, zapewnia dostępność wystarczających zasobów na pokrycie kosztów weryfikacji w trakcie eksploatacji. Koszty te są pokrywane z opłat, które organ, który udzielił homologacji typu, może nałożyć na producenta. Opłaty te pokrywają etapy weryfikacji w trakcie eksploatacji niezbędne do tego, aby organ, który udzielił homologacji typu, mógł sformułować wniosek, o którym mowa w art. 5 ust. 2.

Artykuł  7

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 5 października 2023 r.

1 Dz.U. L 111 z 25.4.2019, s. 13.
2 Regulamin ONZ nr 154 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji lekkich pojazdów osobowych i użytkowych w odniesieniu do emisji objętych kryteriami, emisji dwutlenku węgla i zużycia paliwa lub pomiaru zużycia energii elektrycznej i zasięgu przy zasilaniu energią elektryczną (WLTP) (Dz.U. L 290 z 10.11.2022, s. 1).
3 Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/1151 z dnia 1 czerwca 2017 r. uzupełniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów, zmieniające dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 i rozporządzenie Komisji (UE) nr 1230/2012 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 (Dz.U. L 175 z 7.7.2017, s. 1).
4 Rozporządzenie (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów (Dz.U. L 171 z 29.6.2007, s. 1).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. dotyczące homologacji typu pojazdów silnikowych i silników w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i dyrektywę 2007/46/WE oraz uchylające dyrektywy 80/1269/EWG, 2005/55/WE i 2005/78/WE (Dz.U. L 188 z 18.7.2009, s. 1).
6 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/163 z dnia 7 lutego 2022 r. ustanawiające przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 w odniesieniu do wymogów funkcjonalnych dotyczących nadzoru rynku w zakresie pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych (Dz.U. L 27 z 8.2.2022, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2867

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2023/2867 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 przez określenie zasad przewodnich i kryteriów na potrzeby określania procedur weryfikacji wartości emisji CO2 i zużycia paliwa przez samochody osobowe i lekkie pojazdy użytkowe dopuszczone do użytku (weryfikacja w trakcie eksploatacji)
Data aktu: 05/10/2023
Data ogłoszenia: 18/12/2023
Data wejścia w życie: 07/01/2024