Rezolucja 2023/1840 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2021, sekcja X - Europejska Służba Działań Zewnętrznych

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2023/1840
z dnia 10 maja 2023 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2021, sekcja X - Europejska Służba Działań Zewnętrznych

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2021, sekcja X - Europejska Służba Działań Zewnętrznych,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Spraw Zagranicznych,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0088/2023),

A. mając na uwadze, że Europejska Służba Działań Zewnętrznych (ESDZ) jest odpowiedzialna za zarządzanie wydatkami administracyjnymi swojej siedziby głównej w Brukseli oraz sieci 144 delegatur i biur Unii;

B. mając na uwadze, że zakres odpowiedzialności ESDZ został rozszerzony na zarządzanie administracyjne personelem Komisji w delegaturach poprzez szereg umów o gwarantowanym poziomie świadczenia usług;

C. mając na uwadze, że rola delegatur polega na reprezentowaniu Unii i jej obywateli na całym świecie w oparciu o sieci i partnerstwa oraz na propagowaniu wartości i interesów Unii;

D. mając na uwadze, że cechą szczególną ESDZ pozostaje nadal jej charakter i pochodzenie, takie same jak w chwili jej utworzenia, kiedy połączono personel należący do dawnych departamentów stosunków zewnętrznych Rady i Komisji i dołączono do niego dyplomatów z państw członkowskich;

E. mając na uwadze, że zgodnie z przepisami wewnętrznymi ESDZ sekretarz generalny ESDZ pełni funkcję delegowanego urzędnika zatwierdzającego dla instytucji, a dyrektor generalny ds. zarządzania zasobami pełni rolę głównego subdelegowanego urzędnika zatwierdzającego;

F. mając na uwadze, że wykonanie budżetu jest regulowane rozporządzeniem finansowym i przepisami wewnętrznymi dotyczącymi wykonania budżetu ESDZ;

1.
zauważa, że budżet ESDZ jest ujęty w dziale 7 wieloletnich ram finansowych (WRF) "Europejska administracja publiczna" i w 2021 r. wyniósł łącznie 10,7 mld EUR; zauważa, że budżet ESDZ (płatności, w tym wkłady Komisji) stanowi około 9 % całkowitego budżetu administracyjnego w ramach działu 7 WRF;
2.
zauważa, że Europejski Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") w swoim sprawozdaniu rocznym za rok budżetowy 2021 zwiększył próbę transakcji poddawanych przeglądowi w dziale "Administracja" z 48 w 2020 r. do 60 w 2021 r.;
3.
zauważa, że Trybunał wspomniał, iż jego praca na przestrzeni wielu lat wskazuje, iż ogólnie wydatki te są obarczoneniskim ryzykiem; zwraca się jednak do Trybunału o uwzględnienie w kolejnych sprawozdaniach rocznych bardziej kompleksowych danych dotyczących spełnienia wszystkich wymogów niezbędnych do zapewnienia spójnej procedury udzielania absolutorium;
4.
odnotowuje, że Trybunał wspomina o wykryciu dwóch błędów kwantyfikowalnych w płatnościach dokonanych przez ESDZ, przy czym jeden dotyczył braku podstawowej umowy na usługi nabyte przez delegaturę Unii, a drugi dotyczył dodatków wypłaconych pracownikowi, który nie zadeklarował niedawnych zmian w sytuacji osobistej;
5.
zauważa z satysfakcją, że Trybunał odnotowuje również, iż nie stwierdził żadnych istotnych problemów w systemach nadzoru i kontroli zbadanych w ESDZ;
6.
zwraca ponadto uwagę, że w 2015 r. Trybunał wykrył istotne niedociągnięcia w procedurach udzielania zamówień i procedurach rekrutacji organizowanych przez delegatury Unii; zauważa, że w 2021 r. Trybunał w następstwie tych ustaleń podjął działania polegające na zbadaniu próby dziesięciu postępowań o udzielenie zamówienia i ośmiu procedur naboru personelu miejscowego zorganizowanych przez delegatury Unii; zauważa, że 2019 r. ESDZ usprawniła proces udzielania zamówień poprzez uproszczenie i unowocześnienie procedur roboczych w delegaturach Unii, centralizację niektórych procesów w siedzibie głównej i stworzenie nowych szablonów dokumentacji zamówień oraz dokonała przeglądu zasad i warunków zatrudniania pracowników lokalnych w delegaturach Unii, a także przeprowadziła kontrole ex ante przed ich rekrutacją; na koniec zauważa z zaniepokojeniem, że Trybunał w pięciu spośród dziesięciu zbadanych postępowań o udzielenie zamówienia wykrył pewne uchybienia w sposobie stosowania przez delegatury Unii przepisów dotyczących zamówień publicznych oraz wykrył pewne niedociągnięcia we wszystkich ośmiu postępowaniach rekrutacyjnych dla lokalnych pracowników; wzywa ESDZ do podjęcia działań w celu rozwiązania problemów, które doprowadziły do błędów wykrytych w zamówieniach publicznych, oraz do zapobieżenia przyszłym naruszeniom odnośnych przepisów;
7.
zdecydowanie zachęca jednak ESDZ, by podjęła odpowiednie środki, takie jak usprawnienie szkoleń oraz udoskonalenie wytycznych i wzorów dokumentacji przetargowej, aby zmniejszyć liczbę błędów w procedurach udzielania zamówień i procedurach rekrutacji organizowanych przez delegatury Unii, oraz by informowała organy udzielające absolutorium o podjętych środkach;
Zarządzanie budżetem i finansami
8.
zauważa, że w 2021 r. budżet ESDZ opiewał na kwotę 767 626 000 EUR, co stanowiło wzrost o 5,0 % w stosunku do 2020 r. i było bardzo zbliżone do wzrostu o 5,2 % w 2020 r. w porównaniu z 2019 r.; zauważa, że oprócz własnego budżetu ESDZ dysponowała również kwotą 211 200 000 EUR (w tym dochodami przeznaczonymi na określony cel i kwotami przeniesionymi) z Komisji na pokrycie kosztów administracyjnych personelu Komisji pracującego w delegaturach Unii; zwraca uwagę, że oprócz innych kwot ESDZ otrzymała również wkłady na pokrycie wspólnych kosztów personelu Europejskiego Funduszu Rozwoju w delegaturach, dzięki czemu łączne kwoty budżetowe (środki na zobowiązania), którymi zarządzała ESDZ wyniosły 1 091,1 mln EUR;
9.
zauważa, że w 2021 r. wykonano 99,4 % ostatecznego budżetu ESDZ w postaci zobowiązań, czyli więcej niż w 2020 r., w którym wykonano 95,0 %; zauważa, że jeśli chodzi o płatności, wykonano 84,5 % budżetu na 2021 r., nieco więcej niż w 2020 r., w którym wykonano 82,3 %;
10.
zauważa, że ostateczny budżet siedziby głównej ESDZ, po przesunięciach, wyniósł 295 mln EUR, z czego wykonano 290,5 mln EUR, co odpowiada 98,5 %; zauważa, że jeśli chodzi o płatności, zrealizowano 238,3 mln EUR, co odpowiada 80,8 %;
11.
zauważa, że ostateczny budżet ESDZ przeznaczony na delegatury, po przesunięciach, wyniósł 472,6 mln EUR, z czego wykonano 472,4 mln EUR, co odpowiada 99,9 %; zauważa, że jeśli chodzi o płatności, zrealizowano 410,1 mln EUR, co odpowiada 86,8 %;
12.
odnotowuje, że w związku z pandemią COVID-19 w 2021 r. zwiększono budżet na IT, a budżet na różne pozycje, w tym na wynagrodzenia, zmniejszono; zauważa, że ESDZ poinformowała władzę budżetową o trzech przesunięciach w 2021 r., z których dwa przeprowadzono w celu zajęcia się dodatkowymi wydatkami spowodowanymi pandemią COVID-19 i uzgodnieniem na koniec roku;
13.
zwraca uwagę, że ESDZ dokonała w 2021 r. 131 352 płatności, z czego 115 060, co odpowiada 87,6 %, dokonano w terminie; zauważa ponadto, że średni czas płatności netto wynosił 18 dni, a odsetek faktur elektronicznych wynosił 24 %;
14.
z zadowoleniem zauważa, że ESDZ podpisała znaczną liczbę umów o gwarantowanym poziomie świadczenia usług, przede wszystkim z Komisją, ale także z innymi instytucjami, obejmujących ponad 70 różnych usług świadczonych przez 16 podmiotów; zauważa ponadto, że księgowy Komisji (Dyrekcja Generalna ds. Budżetu) nadal pracuje jako księgowy w ESDZ, ale ESDZ zwiększyła swoje własne zdolności do wykonywania niektórych funkcji księgowych jak również funkcji księgowych delegatur;
15.
z zadowoleniem zauważa, że liczba umów kolokacji, w ramach których państwa członkowskie i inne podmioty Unii lokują swoich pracowników w delegaturach Unii, nadal wzrasta, osiągając 115 umów w 67 delegaturach Unii z łącznie 36 partnerami;

Zarządzanie wewnętrzne, wyniki, kontrola wewnętrzna

16.
zauważa, że w 2021 r. ESDZ przeprowadziła największą reorganizację tej służby od czasu jej utworzenia w 2011 r., ustanawiając sześć dużych działów geograficznych oraz biuro sekretarza generalnego, aby lepiej odzwierciedlić obecną sytuację geopolityczną; odnotowuje, że utworzono również nową Dyrekcję ds. Komunikacji Strategicznej i Prognoz Strategicznych przez połączenie dwóch Wydziałów Komunikacji Strategicznej oraz Wydziału Planowania Polityki i Prognoz Strategicznych, co ma na celu lepsze radzenie sobie z dezinformacją;
17.
zauważa, że w 2021 r. pandemia COVID-19 nadal miała duży wpływ na warunki pracy ESDZ; zauważa, że oszczędności poczyniono w szczególności na wynagrodzeniach z uwagi na spowolnione procedury rekrutacji oraz na misjach, spotkaniach, konferencjach itp.; zauważa, że pandemia stworzyła również możliwości szerzenia dezinformacji oraz dokonywania manipulacji i ingerencji z zagranicy, a zatem zwiększyła wyzwania stojące przed ESDZ;
18.
zauważa, że w 2021 r. ESDZ stanęła w obliczu kilku kryzysów bezpieczeństwa w Afganistanie, Sahelu i Etiopii, w których nie było czasu, by wpłynąć na zmiany w terenie i zareagować na nie, co doprowadziło do szybkiej ewakuacji personelu Unii;
19.
z zadowoleniem zauważa, że w 2021 r. żadna delegatura Unii nie zgłosiła zastrzeżeń;
20.
zauważa, że różne aspekty pracy ESDZ kontrolują audytor wewnętrzny, Służba Audytu Wewnętrznego Komisji i Trybunał Obrachunkowy; zauważa, że choć ważne jest zadbanie o dokładne kontrole i audyty, to równie ważne jest unikanie powielania działań;
21.
z zadowoleniem zauważa, że Służba Audytu Wewnętrznego Komisji w swoim sprawozdaniu "Annual report on internal audits carried out in 2021" [Sprawozdanie roczne z audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2021 r.] w kwestii trzech wcześniejszych audytów związanych z koordynacją między Komisją a ESDZ stwierdziła, że wszystkie zalecenia zostały zrealizowane;
22.
odnotowuje, że Wydział Audytu Wewnętrznego (IAD) ESDZ w swoim planie na lata 2018-2021 skupił się przede wszystkim na wydatkach na personel, które stanowią ponad 50 % wydatków ESDZ; zauważa, że plan IAD na lata 2022-2024 skupi się na innych obszarach, które nie były wcześniej przedmiotem kontroli, takich jak np. bezpieczeństwo, infrastruktura i technologie informacyjne; wzywa ESDZ, by poinformowała organ udzielający absolutorium o wynikach tego audytu wewnętrznego;
23.
z zadowoleniem zauważa, że wszystkie transakcje finansowe w budżecie ESDZ zarejestrowane w roku budżetowym 2021 są kontrolowane z wykorzystaniem warstwowego losowania prób przy użyciu metodyki podobnej do stosowanej przez Europejski Trybunał Obrachunkowy;

Zasoby ludzkie, równość i dobrostan pracowników

24.
zauważa, że pod koniec 2021 r. w ESDZ zatrudnionych było 5 072 pracowników, z czego 2 303 (45,4 %) pracowało w siedzibie głównej ESDZ, a 2 769 (54,6 %) w delegaturach i biurach Unii na całym świecie; zauważa, że stanowi to znaczny wzrost o 9,2 % w porównaniu z 4 643 pracownikami w 2020 r., z których 2 286 pracowało w siedzibie głównej ESDZ, a 2 357 w delegaturach i biurach; zwraca uwagę, że wzrost ten nastąpił w większości w delegaturach i biurach, w przypadku których ponad 450 stanowisk lokalnych pracowników przeniesiono z budżetu Komisji do budżetu ESDZ; zauważa wreszcie, że ESDZ otrzymała od władzy budżetowej w 2021 r. dodatkowo 47 ekwiwalentów pełnego czasu pracy;
25.
zauważa, że pod koniec 2021 r. personel składał się z 1 706 urzędników i pracowników zatrudnionych na czas określony, 1 543 pracowników lokalnych, 567 pracowników kontraktowych, 467 oddelegowanych ekspertów krajowych, 43 młodszych specjalistów w delegaturach Unii oraz 746 innych pracowników zewnętrznych i stażystów; zauważa wreszcie, że dodatkowo w delegaturach UE zatrudnionych było 3 327 pracowników Komisji;
26.
zauważa, że w 2021 r. kobiety stanowiły 46,7 % personelu ESDZ, co oznacza niewielki spadek w porównaniu z 48,7 % na koniec 2020 r.; zauważa jednak, że kobiety zajmowały 37,4 % stanowisk w grupie funkcyjnej AD, co oznacza wzrost w porównaniu z 37,3 % w 2020 r.; zauważa z zadowoleniem, że nastąpił względny wzrost liczby kobiet na wszystkich stanowiskach kierowniczych, przy czym liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych średniego szczebla wzrosła z 32,7 % w 2020 r. do 35,4 % w 2021 r., a liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych wyższego szczebla wzrosła z 25,5 % do 26,3 %, natomiast liczba kobiet stojących na czele delegatur wzrosła z 27,1 % do 29,4 %; zachęca ESDZ, by dawała przykład przez zwiększanie liczby kobiet na stanowiskach szefów delegatur i angażowanie się w dyplomację feministyczną, zwłaszcza w państwach trzecich o niższych standardach w zakresie równouprawnienia płci, z myślą o propagowaniu praw kobiet i sprawowania rządów sprzyjających włączeniu społecznemu;
27.
z zadowoleniem przyjmuje powołanie przez ESDZ ambasadora ds. płci i różnorodności, co ma pomóc w podnoszeniu świadomości i uwzględnianiu tej kwestii w dyplomacji, dialogu politycznym i decyzjach politycznych; ponadto z zadowoleniem przyjmuje fakt, że ESDZ w ramach strategii #NoWomanNoEUDiplomacy otwiera programy mentorskie dla kobiet z grup funkcyjnych AST i niższych stopni AD, aby zaoferować im ścieżkę kariery na wyższe stanowiska; wzywa ESDZ, aby nadal koncentrowała się na zapewnianiu równowagi płci wśród pracowników i kadry kierowniczej oraz informowała organ udzielający absolutorium o inicjatywach i postępach w osiąganiu tego celu;
28.
apeluje o skuteczne strategie szkoleniowe dotyczące płci w ESDZ; podkreśla znaczenie inwestowania w zasoby i wiedzę fachową w celu opracowania strategii szkoleniowych i edukacyjnych ukierunkowanych na stosowanie podejścia opartego na równouprawnieniu płci do międzynarodowych strategii politycznych i programów w celu osiągnięcia prawdziwej zmiany kultury w ESDZ; stwierdza, że szczególną uwagę należy zwrócić na włączanie mechanizmów uwzględniania aspektu płci, sporządzanie budżetu z uwzględnieniem aspektu płci, oceny wpływu w aspekcie płci oraz zwalczanie przemocy ze względu na płeć; sugeruje przyjęcie kompleksowego programu szkoleniowego w celu odpowiedniego wdrożenia GAP III na wszystkich szczeblach ESDZ;
29.
zauważa z satysfakcją, że wśród personelu reprezentowane są wszystkie państwa członkowskie, a w szczególności wzrosła względna liczba pracowników z państw członkowskich, które przystąpiły do UE w 2004 r. lub później (UE13), co zapewniło bardziej reprezentatywną strukturę całego personelu z uwagi na państwo pochodzenia; podkreśla jednak, że utrzymują się duże zakłócenia równowagi na szczeblu zarządzania pomimo ponawianych apeli Parlamentu Europejskiego o zajęcie się tą kwestią; wyraża zaniepokojenie, że ambasadorzy ESDZ reprezentują tylko 24 państwa członkowskie i że rozkład jest bardziej nierówny oraz że pięć państw członkowskich o największej liczbie ambasadorów (Francja 19, Niemcy 18, Hiszpania 17, Włochy 16 i Belgia 12) ma 82 z 135 stanowisk, co odpowiada 61 %; podkreśla swoje zaniepokojenie brakiem równowagi geograficznej w odniesieniu do stanowisk szefów delegatur i ponawia apel do ESDZ o dalszą poprawę równowagi geograficznej, aby zapewnić odpowiednią reprezentację obywateli wszystkich państw członkowskich;
30.
podkreśla, że państwa członkowskie UE13 obejmują około 23 % ludności Unii; zauważa, że liczba kierowników średniego szczebla z państw członkowskich UE13 wzrosła z 13,8 % w 2020 r. do 16,2 % w 2021 r., liczba kierowników wyższego szczebla z tych państw wzrosła z 7,3 % do 8,9 %, a liczba ambasadorów z tych państw wzrosła z 14,1 % w 2020 r. do 18 % w 2021 r.; podkreśla, że ESDZ, podobnie jak wszystkie instytucje Unii, musi zapewnić proporcjonalną reprezentację wszystkich państw członkowskich przy jednoczesnym uwzględnieniu kompetencji i osiągnięć kandydatów; nalega, aby ESDZ zapewniła równowagę geograficzną w celu zagwarantowania właściwej reprezentacji obywateli wszystkich państw członkowskich, odzwierciedlającej ich różnorodność, zgodnie z art. 27 regulaminu pracowniczego; ponownie apeluje do ESDZ, by kontynuowała dialog z państwami członkowskimi w celu promowania swoich stanowisk w kręgach krajowych dyplomatów i środowisku akademickim;
31.
zauważa z zaniepokojeniem, że w 2021 r. piętnaście stanowisk kierowniczych średniego szczebla i pięć stanowisk kierowniczych wyższego szczebla w siedzibie głównej ESDZ oraz pięć stanowisk kierowniczych średniego szczebla w delegaturach Unii było nieobsadzonych średnio przez trzy miesiące oraz że w okresie wakatów piętnastu pracowników pełniło funkcje kierownicze; zachęca ESDZ, by lepiej promowała wolne miejsca pracy i możliwości kariery zawodowej oraz by zbadała, jak można poprawić rekrutację personelu;
32.
zauważa, że ESDZ kontynuowała wdrażanie reformy warunków dla pracowników lokalnych oraz że 62 % pracowników lokalnych przystało na reformę, co wraz z nowymi rekrutacjami po 1 czerwca 2020 r. oznacza, że ponad 66 % pracowników lokalnych zostało do 31 marca 2022 r. objętych nowymi zasadami; wzywa ESDZ do zapewnienia delegaturom Unii lepszych szkoleń i wytycznych w zakresie procedur rekrutacji pracowników miejscowych, tak aby zapewnić przestrzeganie zasad przejrzystości i równego traktowania;
33.
zauważa, że pracownicy ESDZ są uprawnieni do telepracy przez maksymalnie trzy dni w tygodniu w siedzibie głównej ESDZ i przez jeden dzień w delegaturach Unii; z satysfakcją zauważa, że ESDZ umożliwia zarówno personelowi w siedzibie głównej, jak i personelowi zagranicznemu w delegaturach Unii telepracę przez 10 dni spoza miejsca zatrudnienia, a w szczególnych sytuacjach może ona zostać przedłużona, aby pomóc współpracownikom znajdującym się w skomplikowanej sytuacji rodzinnej;
34.
zauważa, że w 2021 r. liczba osób, które były nieobecne z powodu choroby, wzrosła o 9,3 %, natomiast liczba dni nieobecności z powodu choroby wzrosła o 36 %; uważa, że jest to stosunkowo duży wzrost, i wzywa ESDZ do dokładniejszego zbadania możliwości polepszenia fizycznych i psychicznych warunków pracy, aby zapewnić poprawę sytuacji w nadchodzących latach; wzywa ESDZ, by podjęła niezbędne środki w celu zmniejszenia ryzyka wypalenia zawodowego i w celu zapewnienia dobrego samopoczucia swojego personelu;
35.
zauważa, że ESDZ nie przechowuje danych dotyczących niepełnosprawności personelu, ale w ankiecie skierowanej do wszystkich pracowników w siedzibie głównej ESDZ i delegaturach Unii odpowiedzi udzieliło 1 075 pracowników, z których 24 zadeklarowało trwałą niepełnosprawność, a 23 krótkotrwałą lub tymczasową niepełnosprawność; zauważa ponadto, że ESDZ zwróciła się do delegatur Unii o dostarczenie informacji na temat dogodności i dostępności pomieszczeń oraz miasta, w którym są zlokalizowane, co należy postrzegać jako pierwszy krok w kierunku możliwości wysyłania do delegatur również pracowników z niepełnosprawnościami; wzywa ESDZ do dalszego informowania o postępach w integracji osób z niepełnosprawnościami w służbie;
36.
z zadowoleniem przyjmuje różne programy tymczasowego oddelegowywania i wymiany prowadzone przez ESDZ z państwami członkowskimi, państwami trzecimi, organizacjami międzynarodowymi i instytucjami Unii, w tym z Parlamentem Europejskim; ze szczególnym zadowoleniem przyjmuje fakt, że dzięki poprawie sytuacji wywołanej pandemią COVID-19 możliwe było wznowienie od listopada 2021 r. realizacji programu pomiędzy ESDZ a Parlamentem;
37.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że ESDZ przyjmuje stosunkowo dużą liczbę stażystów zarówno w siedzibie głównej, jak i w delegaturach Unii, łącznie 461 stażystów, co umożliwia wielu młodym ludziom zdobycie doświadczenia w pracy w instytucji Unii; zauważa ponadto, że wszyscy stażyści w siedzibie głównej otrzymują miesięczne stypendium, natomiast większość stażystów w delegaturach (96 %) była opłacana przez ESDZ lub inne instytucje; wzywa ESDZ do podjęcia odpowiednich kroków w celu zapewnienia wszystkim stażystom godziwego wynagrodzenia;
38.
zachęca do dalszych wysiłków na rzecz odmłodzenia podstawowego personelu ESDZ i rozwoju stałego, wyspecjalizowanego europejskiego korpusu dyplomatycznego w drodze regularnych specjalistycznych konkursów otwartych, które mają na celu rekrutację osób o różnorodnych talentach, umiejętnościach i potencjale;

Ramy etyczne i przejrzystość

39.
zauważa, że przestrzeganie zasad i norm dotyczących etycznego postępowania i przejrzystości ma zasadnicze znaczenie dla wszystkich instytucji publicznych, a tym bardziej dla ESDZ, ponieważ reprezentuje ona wartości Unii na całym świecie w swoich 144 delegaturach i biurach; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje fakt, że ESDZ przyjęła niedawno "Zasady profesjonalnego postępowania"; zachęca ESDZ do organizowania systematycznych szkoleń i sesji informacyjnych dotyczących właściwego postępowania pracowników ESDZ;
40.
zauważa, że ESDZ oferuje szkolenia z zakresu etyki na sesjach powitalnych dla nowo przyjętych pracowników oraz seminariach poprzedzających oddelegowanie dla ambasadorów Unii; zauważa ponadto z satysfakcją, że wszyscy kierownicy mianowani przez Unię są zobowiązani do odbycia kursu "Tworzenie środowiska pracy wolnego od szykan"; zachęca ESDZ do oferowania również ogólnego kursu etyki w ramach obowiązkowych przygotowań umożliwiających podjęcie pracy w delegaturach i biurach Unii;
41.
zauważa, że w 2021 r. Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) zbadał pięć spraw dotyczących pracowników ESDZ: cztery z nich zamknięto bez zaleceń, a jedną z zaleceniami; zwraca się do ESDZ o przekazanie organowi udzielającemu absolutorium informacji na temat wdrażania tych zaleceń;
42.
zauważa, że w 2021 r. ESDZ nie komunikowała się z Prokuraturą Europejską (EPPO), ale że jest gotowa do współpracy oraz że inicjatywa dotycząca ewentualnego protokołu ustaleń między tymi dwiema służbami leży w gestii EPPO; zauważa, że ścisła współpraca zarówno z OLAF-em, jak i EPPO jest ważna dla ogólnej strategii zwalczania nadużyć finansowych;
43.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że ESDZ jest w trakcie aktualizacji swojej strategii zwalczania nadużyć finansowych zgodnie z metodyką z 2021 r. i wytycznymi wydanymi przez OLAF w sprawie strategii zwalczania nadużyć finansowych; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że ESDZ planuje dopilnować, by szkolenia uświadamiające były skierowane do wszystkich kategorii pracowników; zachęca ESDZ, by uczyniła takie szkolenia obowiązkowymi przynajmniej dla całego personelu, który zostanie oddelegowany za granicę; zwraca się do ESDZ o poinformowanie organu udzielającego absolutorium o nowej strategii, gdy zostanie ona sfinalizowana, w tym o poinformowanie o jej rozpowszechnieniu wśród pracowników;
44.
zauważa, że ESDZ otrzymała od Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich 16 wniosków, z których w 13 przypadkach stwierdzono, że nie doszło do niewłaściwego administrowania, natomiast w jednym przypadku wykryto niewłaściwe administrowanie, a dwie sprawy są nadal otwarte; z zadowoleniem zauważa, że ESDZ zobowiązała się do zrealizowania zaleceń Rzecznika w dwóch przypadkach, w których Rzecznik wydał takie zalecenia;
45.
wzywa ESDZ do monitorowania stanowisk byłych urzędników wyższego szczebla i szefów delegatur z uwagi na ich delikatną rolę polityczną; zachęca ESDZ do systematycznego przeglądu potencjalnie problematycznych przejść do sektora prywatnego lub organizacji z państw trzecich oraz do dalszego monitorowania działalności zawodowej byłych urzędników wyższego szczebla do końca obowiązkowego okresu karencji, ponieważ nierozwiązane sytuacje konfliktów interesów mogą zagrozić egzekwowaniu wysokich standardów etycznych w całej administracji Unii;
46.
zauważa z zadowoleniem, że z wieloma sytuacjami, w których personel misji zadeklarował konflikt interesów, poradzono sobie poprzez zwolnienie danych osób z wykonywania niektórych zadań; z zadowoleniem zauważa, że ESDZ zastosowała okres karencji w stosunku do trzech emerytowanych urzędników dotyczący kontaktów zawodowych z byłymi współpracownikami oraz że ESDZ nie otrzymała żadnej skargi dotyczącej naruszenia tego okresu karencji;
47.
wzywa ESDZ do zakazania wszystkim urzędnikom, którzy opuścili służbę, lobbingu i działań doradczych przez cały okres karencji;
48.
wzywa ESDZ do niezwłocznego podjęcia działań następczych w związku z zapowiedzią przyjęcia i wdrożenia niezależnych przepisów wykonawczych dotyczących działań i zadań zewnętrznych, które tworzą podstawę prawną sui generis dla szefów delegatur, aby lepiej chronić wizerunek i reputację Unii jako całości;
49.
zauważa, że ESDZ nie jest bezpośrednio zaangażowana w stanowienie prawa Unii, jednak odgrywa ważną rolę w kwestiach decyzji dotyczących sankcji i negocjowania międzynarodowych umów handlowych, które mają znaczny wpływ regulacyjny; w związku z tym uznałby za ogromnie stosowne przystąpienie ESDZ do unijnego rejestru służącego przejrzystości na podstawie umowy o gwarantowanym poziomie świadczenia usług; zwraca się do ESDZ o publikowanie informacji na temat wszystkich spotkań z wszelkiego rodzaju organizacjami lobbystycznymi, w tym spotkań z udziałem szefów delegatur Unii, w celu zwiększenia przejrzystości;
50.
zauważa z zadowoleniem, że w 2021 r. nie zgłoszono żadnych przypadków sygnalizowania nieprawidłowości oraz że ESDZ stosuje wytyczne Komisji dotyczące sygnalizowania nieprawidłowości i udostępnia je w swoim intranecie;
51.
wzywa do zaprzestania korzystania z usług firm zewnętrznych, które według rankingu Uniwersytetu w Yale 1  nadal prowadzą działalność w Rosji;

Cyfryzacja, cyberbezpieczeństwo i ochrona danych

52.
zauważa, że w porównaniu z 2020 r. inwestycje w projekty i sprzęt IT spadły o 6,4 % do 22 290 743 EUR, podczas gdy inwestycje w bezpieczeństwo wzrosły o 24,6 % do 5 778 000 EUR;
53.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że ESDZ kontynuowała w 2021 r. modernizację i odnawianie sprzętu technicznego, np. poprzez podwojenie przepustowości sieci w celu poprawy warunków telepracy oraz zainstalowanie ponad 500 nowych urządzeń do wideokonferencji w siedzibie głównej i delegaturach Unii; ponadto z zadowoleniem przyjmuje fakt, że ESDZ dokonała pełnej cyfryzacji zadań w zakresie zasobów ludzkich, a także administracyjnych i finansowych, zwiększając wydajność organizacyjną;
54.
zauważa, że coraz ważniejsze staje się uwzględnienie cyberbezpieczeństwa, i z zadowoleniem przyjmuje fakt, że ESDZ wprowadziła we wszystkich swoich jednostkach nowy unijny system postępowania z informacjami zastrzeżonymi, aby zapewnić bezpieczną komunikację na unijnym poziomie klasyfikacji oznaczonym klauzulą "zastrzeżone", oraz że podjęto środki w celu zapewnienia, że komisarze europejscy i inne osoby mają możliwość prowadzenia niejawnych rozmów; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że ESDZ przechowuje ściśle tajne informacje w zabezpieczonych systemach całkowicie odizolowanych od innych sieci i internetu;
55.
zauważa z zaniepokojeniem, że w 2021 r. rozwiązanie ESDZ do monitorowania incydentów i zdarzeń związanych z bezpieczeństwem (SIEM) wygenerowało ponad 16 000 alarmów, co pozwoliło zidentyfikować 236 rzeczywistych cyberataków, z których nie wszystkie zakończyły się naruszeniem danych; wzywa ESDZ, aby nadal silnie koncentrowała się na cyberbezpieczeństwie i zagrożeniach hybrydowych, zwłaszcza tych, które są sponsorowane przez obce państwa, oraz aby współpracowała z innymi instytucjami Unii i państwami członkowskimi w celu identyfikacji takich zagrożeń i jak największej ochrony infrastruktury Unii; podkreśla, że świadomość zagadnień cyberbezpie- czeństwa i systematyczny program szkoleń dla wszystkich pracowników, w tym kadry kierowniczej, stanowią kluczowe elementy skutecznych ram cyberbezpieczeństwa;
56.
z zadowoleniem zauważa, że Europejski Inspektor Ochrony Danych (EIOD) przeprowadził w 2021 r. trzy kontrole dotyczące ESDZ oraz że wszystkie kontrole uznaje się za zakończone bez dodatkowych uwag;
57.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że ESDZ przyjęła strategię hostingu, która gwarantuje, że podstawowe treści dotyczące prowadzonej działalności pozostają w jej siedzibach, a dane znajdują się na serwerach będących bezpośrednią własnością ESDZ i przez nią kontrolowanych; nadal wzywa ESDZ do dopilnowania, by dane Unii były w jak największym stopniu przechowywane wyłącznie w obiektach UE/EOG; ponadto z zadowoleniem przyjmuje fakt, że ESDZ nadal dba o to, by informacje i komunikaty dotyczące przetwarzania danych osobowych były łatwe do zrozumienia i w pełni zgodne z przepisami Unii;
58.
odnotowuje, że ESDZ ocenia rozwiązania open source na równi z rozwiązaniami prawnie zastrzeżonymi oraz korzysta z szeregu produktów open source dla programistów, rozwiązań hostingowych, serwerów aplikacji oraz zarządzania identyfikacją i dostępem;
59.
z zadowoleniem zauważa, że ESDZ przyjęła politykę hostingu i utrzymuje centralne repozytorium wszystkich systemów informacyjnych i usług technicznych związanych z aplikacjami i usługami niezbędnymi dla prowadzenia działalności; zauważa ponadto, że w przypadku systemów informacyjnych utrzymywanych w siedzibach zarówno system, jak i jego dane znajdują się na serwerach, które są bezpośrednio własnością ESDZ i są przez nią kontrolowane, a inspektor ochrony danych dba o właściwe kontrole ochrony danych;

Budynki

60.
zauważa, że ESDZ posiada bardzo duże i złożone zasoby budynków, w których skład wchodzą budynki w siedzibie głównej w Brukseli, około 180 budynków biurowych i 150 rezydencji ambasadorów Unii na całym świecie; zgadza się, że w Brukseli i w większości krajów na świecie, w których Unia zgodnie ze swoimi przewidywaniami może perspektywicznie utrzymywać reprezentację, prawdopodobnie w dłuższej perspektywie czasowej pojawią się oszczędności wynikające z posiadania budynków zamiast ich wynajmowania;
61.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że ESDZ zaczęła dostosowywać powierzchnie biurowe do nowych sposobów pracy w celu stworzenia atrakcyjnego środowiska pracy i zapewnienia najbardziej efektywnego pod względem środowiskowym wykorzystania swoich budynków; jednocześnie zwraca się o wprowadzanie takich zmian w ścisłej współpracy z personelem;
62.
z dużym zadowoleniem przyjmuje fakt, że ESDZ wspiera cel neutralności klimatycznej oraz traktuje priorytetowo budynki posiadające certyfikat środowiskowy; zachęca ESDZ do wprowadzania środków oszczędzania energii także w istniejących zasobach budynków; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że ESDZ zainstalowała już instalację fotowol- taiczną o powierzchni 355 m2 na dachu głównej siedziby w UE i w 18 delegaturach Unii, oraz zachęca ESDZ do rozszerzenia inwestycji w panele słoneczne na całym świecie; zwraca się do ESDZ o przeprowadzenie analizy kosztów i korzyści, zwłaszcza systemu zainstalowanego na budynku w Brukseli, z myślą o podzieleniu się tą wiedzą z innymi instytucjami Unii, które dotychczas nie zainstalowały takich systemów;
63.
zauważa, że ESDZ nadal kładzie duży nacisk na bezpieczeństwo zarówno w siedzibie głównej, jak i w delegaturach i biurach Unii; z uwagi na obecną sytuację geopolityczną z zadowoleniem przyjmuje również intensyfikację prac nad zapobieganiem zagrożeniom szpiegowskim; w pełni popiera ESDZ w zwiększaniu środków bezpieczeństwa w celu ochrony zarówno personelu, jak i infrastruktury fizycznej i cyfrowej przed zagrożeniami i atakami;

Środowisko i zrównoważony rozwój

64.
z dużym zadowoleniem przyjmuje ustanowienie przez ESDZ systemu zarządzania środowiskowego (EMS), który obejmuje takie obszary jak oszczędność energii, mobilność personelu, pułapy emisji CO2 dla samochodów służbowych, technologie informacyjne, zielone zamówienia publiczne i recykling oraz sortowanie odpadów itp. i który ma być stopniowo ulepszany;
65.
zauważa, że ESDZ przyjęła i wdrożyła inicjatywy wspierające zrównoważoną mobilność swojego personelu i wyznaczyła cele na 2023 r., zgodnie z którymi około 80 % personelu będzie korzystać z przyjaznych dla środowiska środków transportu; wzywa ESDZ do informowania organu udzielającego absolutorium o postępach w osiąganiu tych celów;
66.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w marcu 2021 r. ESDZ rozpoczęła zbieranie od delegatur Unii danych środowiskowych dotyczących zużycia energii i wody, wytwarzania odpadów, dojazdów do pracy, zielonych przetargów oraz zużycia materiałów, takich jak papier i paliwo itd.; zachęca ESDZ, by kontynuowała i rozszerzyła tę inicjatywę na wszystkie delegatury oraz by ułatwiała wymianę najlepszych praktyk między delegaturami;
67.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że ESDZ uczestniczy w pracach międzyinstytucjonalnego centrum pomocy w zakresie ekologicznych zamówień publicznych oraz że delegaturom Unii udziela się wsparcia w zakresie kryteriów środowiskowych dotyczących dokumentacji zamówień; zachęca do stopniowego przekazywania takich kryteriów wszystkim delegaturom Unii i zwraca się do ESDZ, by składała organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania z postępów poczynionych w tej dziedzinie;

Współpraca międzyinstytucjonalna

68.
z zadowoleniem przyjmuje osiągnięcie porozumień między ESDZ a Komisją w sprawie wymiany dokumentów z klauzulą "zastrzeżone" oraz uzgodnienie specjalnej umowy o gwarantowanym poziomie świadczenia usług między ESDZ a zarówno Sekretariatem Generalnym Rady, jak i Komisją w sprawie zapewnienia ściśle tajnych bezpiecznych systemów głosowych i komunikacyjnych, które mają coraz większe znaczenie z uwagi na kontekst geopolityczny;
69.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że ESDZ zawarła i podpisała umowę o ustanowieniu delegatury Unii w Zjednoczonym Królestwie;
70.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że ESDZ deklaruje dobrą współpracę z OLAF-em i Europejskim Trybunałem Obrachunkowym opartą na wzajemnym zaufaniu i regularnych spotkaniach na różnych szczeblach roboczych; współpraca ta poświęcona jest zapobieganiu nadużyciom finansowym, prowadzeniu dochodzeń oraz bieżącym pracom audytowym i realizacji zaleceń; zdecydowanie zachęca ESDZ do rozwijania podobnego poziomu zaufania i współpracy z EPPO;

Komunikacja

71.
zauważa, że budżet ESDZ na działania w zakresie komunikacji strategicznej i dyplomacji publicznej w 2021 r. wyniósł ponad 26,17 mln EUR i służył wspieraniu działań komunikacyjnych w siedzibie głównej i we wszystkich delegaturach Unii;
72.
z zadowoleniem przyjmuje priorytetowe traktowanie w komunikacji obszarów takich jak wartości i interesy Unii, reakcja na międzynarodowe kryzysy zdrowotne i działania w dziedzinie klimatu oraz to, że delegatury Unii skupiły się na dniach tematycznych, takich jak Dzień Europy, parady równości, Dzień Kobiet, Tydzień Dyplomacji Klimatycznej itp.;
73.
zachęca ESDZ do nawiązania współpracy z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych w celu wykorzystania dwóch platform mediów społecznościowych typu open source, EU Voice i EU Video, które uruchomiono jako publiczny projekt pilotażowy mający promować korzystanie z bezpłatnych sieci społecznościowych typu open source;
74.
podkreśla, że ESDZ ściśle współpracuje z niezależnymi mediami i partnerami reprezentującymi społeczeństwo obywatelskie w regionie Partnerstwa Wschodniego, aby budować ich zdolność do przeciwdziałania manipulacji informacjami i groźbom ingerencji z zagranicy; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że ESDZ współpracuje ramię w ramię z Ukrainą w celu wspierania jej działań w zakresie komunikacji strategicznej w obliczu niesprowokowanej agresji wojskowej Rosji, aby zapewnić ujawnianie manipulowania przez Rosję informacjami i mu przeciwdziałać;
75.
wzywa ESDZ do wzmocnienia delegatur Unii w krajach Partnerstwa Wschodniego; podkreśla, że trzeba wspierać kraje Partnerstwa Wschodniego, które cierpią z powodu rosyjskiej agresji wojskowej na Ukrainę, oraz skuteczniej informować obywateli tych krajów o strategiach politycznych Unii;
76.
z dużym zadowoleniem przyjmuje znaczne inwestycje ESDZ we wzmacnianie i budowanie odporności w celu przeciwdziałania dezinformacji i zagranicznej ingerencji w sprawy Unii, w tym przez reorganizację Wydziału Komunikacji Strategicznej w 2021 r. poprzez zwiększenie liczby zespołów skupiających się na Chinach, rekrutację 27 urzędników ds. komunikacji strategicznej pracujących w delegaturach Unii oraz stworzenie centrów wymiany informacji i analiz w całej Unii, co ma umożliwić ESDZ skuteczniejsze zwalczanie manipulowania informacjami i ingerowania w nie; podkreśla, że ESDZ jest główną instytucją Unii odpowiedzialną za przeciwdziałanie ingerencjom zagranicznym;
77.
apeluje ponownie do ESDZ o wzmocnienie roli delegatur Unii w krajach trzecich, aby zwiększyć ich zdolność do demaskowania kampanii dezinformacyjnych zagrażających wartościom demokratycznym i organizowanych przez zagraniczne podmioty państwowe; wzywa ponadto ESDZ do wzmocnienia zaangażowania delegatur Unii w naszym sąsiedztwie i w krajach Bałkanów Zachodnich w celu wsparcia aktywniejszej i skuteczniejszej polityki komunikacyjnej dotyczącej perspektywy europejskiej oraz zapewnienia jak najlepszej pomocy krajom zaangażowanym w prode- mokratyczne i proeuropejskie reformy; wzywa delegatury Unii, by kontynuowały skoordynowane wysiłki na rzecz zwiększenia widoczności projektów finansowanych przez Unię;
78.
z zaniepokojeniem odnotowuje, że podczas dorocznej konferencji ambasadorów UE w 2022 r. wysoki przedstawiciel oświadczył, że sprawozdania delegatur Unii przekazywane są zbyt późno i że jest on lepiej informowany przez media; wzywa ESDZ do poinformowania organu udzielającego absolutorium o stwierdzonych niedociągnięciach i środkach, które należy podjąć w celu ich wyeliminowania;
79.
zachęca delegatury Unii do współpracy z podmiotami lokalnymi, organizacjami społeczeństwa obywatelskiego i partnerami społecznymi w państwach trzecich oraz do promowania ich w celu pobudzenia dialogu społecznego i dialogu na temat praworządności, praw podstawowych i walki z korupcją; zwraca się do delegatur Unii o ścisłe monitorowanie stanu demokracji w różnych krajach oraz o zapewnienie wsparcia logistycznego i technologicznego obrońcom praw człowieka i obrońcom ludów tubylczych, w szczególności kobietom; wzywa delegatury Unii, by kontynuowały skoordynowane wysiłki na rzecz zwiększenia widoczności projektów finansowanych przez UE, zwłaszcza w krajach kandydujących.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.242.166

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2023/1840 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2021, sekcja X - Europejska Służba Działań Zewnętrznych
Data aktu: 10/05/2023
Data ogłoszenia: 29/09/2023