uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2283 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie nowej żywności, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 258/97 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 1852/2001 1 , w szczególności jego art. 12 ust. 1,
(1) Rozporządzenie (UE) 2015/2283 stanowi, że nowa żywność może być wprowadzana na rynek w Unii, pod warunkiem że wydano na nią zezwolenie i została ona wpisana do unijnego wykazu nowej żywności.
(2) Na podstawie art. 8 rozporządzenia (UE) 2015/2283 w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2017/2470 2 ustanowiono unijny wykaz nowej żywności.
(3) W dniu 12 grudnia 2019 r. przedsiębiorstwo MycoTechnology, Inc. ("wnioskodawca") przedłożyło Komisji, zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2283, wniosek o wprowadzenie na rynek w Unii białka grochu i białka ryżowego fermentowanych przy użyciu grzybni Lentinula edodes (grzyba shiitake) jako nowej żywności. Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem o stosowanie sfermentowanego białka grochu i białka ryżowego w wyrobach piekarniczych, chlebach, bułkach, grzankach, pizzy, śniadaniowych przetworach zbożowych, batonach zbożowych, napojach na bazie owoców i warzyw, gotowych do mieszania napojach w proszku, kakaowych i czekoladowych wyrobach cukierniczych, analogach przetworów mlecznych i bezmlecznych środkach spożywczych zastępujących posiłek, do kontroli masy ciała, sfermentowanych produktach na bazie mleka, produktach na bazie makaronu, surowych wyrobach mięsnych i produktach mięsnych, zupach (gotowych do spożycia) oraz koncentratach zup lub zupach w proszku, sałatkach, analogach mięsa, napojach na bazie mleka oraz środkach spożywczych zastępujących jeden posiłek, do kontroli masy ciała przeznaczonych dla ogółu społeczeństwa.
(4) W dniu 12 grudnia 2019 r. wnioskodawca zwrócił się również do Komisji z wnioskiem o ochronę zastrzeżonych badań i danych naukowych przedłożonych na poparcie wniosku, a mianowicie szczegółowego opisu procesu produkcji 3 i analiz składu nowej żywności 4 .
(5) W dniu 22 kwietnia 2020 r. Komisja zwróciła się do Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") o przeprowadzenie oceny białka grochu i białka ryżowego fermentowanych przy użyciu grzybni Lentinula edodes jako nowej żywności.
(6) W dniu 28 lutego 2022 r. Urząd przyjął opinię naukową dotyczącą "Bezpieczeństwa białka grochu i białka ryżowego fermentowanych przy użyciu grzybni Lentinula edodes (grzyba shiitake) jako nowej żywności na podstawie rozporządzenia (UE) 2015/2283" 5 , zgodnie z art. 11 rozporządzenia (UE) 2015/2283.
(7) W swojej opinii naukowej Urząd stwierdził, że białko grochu i białko ryżowe fermentowane przy użyciu grzybni Lentinula edodes są bezpieczne w proponowanych warunkach stosowania. W związku z tym opinia naukowa daje wystarczające podstawy do stwierdzenia, że sfermentowane białko grochu i białko ryżowe stosowane w wyrobach piekarniczych, chlebach, bułkach, grzankach, pizzy, śniadaniowych przetworach zbożowych, batonach zbożowych, napojach na bazie owoców i warzyw, gotowych do mieszania napojach w proszku, kakaowych i czekoladowych wyrobach cukierniczych, analogach przetworów mlecznych i bezmlecznych środkach spożywczych zastępujących posiłek, do kontroli masy ciała, sfermentowanych produktach na bazie mleka, produktach na bazie makaronu, surowych wyrobach mięsnych i produktach mięsnych, zupach (gotowych do spożycia) oraz koncentratach zup lub zupach w proszku, sałatkach, analogach mięsa, napojach na bazie mleka oraz środkach spożywczych zastępujących jeden posiłek, do kontroli masy ciała przeznaczonych dla ogółu społeczeństwa spełniają warunki wprowadzenia na rynek zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2283.
(8) W swojej opinii naukowej Urząd zauważył również, że jego wnioski dotyczące bezpieczeństwa nowej żywności opierają się na badaniach i danych naukowych pochodzących ze szczegółowego opisu procesu produkcji i analiz składu nowej żywności zawartych w dokumentacji wnioskodawcy, bez których nie mógłby on ocenić nowej żywności i wyciągnąć wniosków.
(9) Komisja zwróciła się do wnioskodawcy o dalsze wyjaśnienie uzasadnienia jego wniosku o ochronę zastrzeżonych danych w odniesieniu do tych badań i danych naukowych oraz o wyjaśnienie jego wniosku o wyłączne prawo powoływania się na nie, zgodnie z art. 26 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) 2015/2283.
(10) Wnioskodawca oświadczył, że w momencie składania wniosku posiadał zastrzeżone i wyłączne prawo do powoływania się na badania i dane naukowe dotyczące szczegółowego opisu procesu produkcji i analiz składu nowej żywności oraz że osoby trzecie nie mogą zgodnie z prawem uzyskać dostępu do tych danych, wykorzystywać ich ani odwoływać się do nich.
(11) Komisja oceniła wszystkie informacje dostarczone przez wnioskodawcę i uznała, że należycie uzasadniają one spełnienie wymogów określonych w art. 26 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/2283. W związku z tym badania i dane naukowe dotyczące szczegółowego opisu procesu produkcji i analiz składu nowej żywności powinny być chronione zgodnie z art. 27 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2283. Co za tym idzie, jedynie wnioskodawca powinien być upoważniony do wprowadzania na rynek Unii białka grochu i białka ryżowego fermentowanych przy użyciu grzybni Lentinula edodes w okresie pięciu lat od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
(12) Ograniczenie zezwolenia dotyczącego nowej żywności oraz powoływania się na badania i dane naukowe zawarte w dokumentacji wnioskodawcy wyłącznie do użytku wnioskodawcy nie uniemożliwia jednak kolejnym wnioskodawcom ubiegania się o zezwolenie na wprowadzenie na rynek tej samej nowej żywności, pod warunkiem że ich wnioski będą się opierać na uzyskanych zgodnie z prawem informacjach potwierdzających na potrzeby takiego zezwolenia.
(13) Włączenie białka grochu i białka ryżowego fermentowanych przy użyciu grzybni Lentinula edodes jako nowej żywności do unijnego wykazu nowej żywności powinno zawierać informacje, o których mowa w art. 9 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/2283.
(14) Białko grochu i białko ryżowe fermentowane przy użyciu grzybni Lentinula edodes należy włączyć do unijnego wykazu nowej żywności określonego w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2017/2470. Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/2470.
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 3 stycznia 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2.16 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/6 zezwalające na wprowadzenie na rynek białka grochu i białka ryżowego fermentowanych przy użyciu grzybni Lentinula edodes (grzyba shiitake) jako nowej żywności oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/2470 |
| Data aktu: | 03/01/2023 |
| Data ogłoszenia: | 04/01/2023 |
| Data wejścia w życie: | 24/01/2023 |