Decyzja 2023/1338 w sprawie wymogów bezpieczeństwa, które muszą zostać uwzględnione w normach europejskich dotyczących niektórych produktów dla dzieci i produktów powiązanych zgodnie z dyrektywą 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady

DECYZJA KOMISJI (UE) 2023/1338
z dnia 28 czerwca 2023 r.
w sprawie wymogów bezpieczeństwa, które muszą zostać uwzględnione w normach europejskich dotyczących niektórych produktów dla dzieci i produktów powiązanych zgodnie z dyrektywą 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 grudnia 2001 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 1 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 2001/95/WE ma zastosowanie do wszystkich produktów określonych w art. 2 lit. a) w zakresie, w jakim wśród przepisów unijnych regulujących kwestie bezpieczeństwa danych produktów nie istnieją przepisy szczególne spełniające ten sam cel.

(2) Do produktów zgodnych z normami krajowymi stanowiącymi transpozycję norm europejskich opracowanych zgodnie z dyrektywą 2001/95/WE, do których odniesienia zostały opublikowane przez Komisję w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, ma zastosowanie domniemanie bezpieczeństwa.

(3) W nowym programie na rzecz konsumentów z 2020 r. 2  Komisja zobowiązała się do określenia wymogów bezpieczeństwa, które muszą zostać uwzględnione w europejskich normach dotyczących produktów dla dzieci, aby zwiększyć ich bezpieczeństwo z uwagi na szczególną podatność tej kategorii konsumentów na zagrożenia. Produkty przeznaczone dla dzieci stanowiły ponad 20 % wszystkich produktów zgłoszonych jako niebezpieczne w latach 2020 i 2021 przy użyciu unijnego systemu wczesnego ostrzegania "Safety Gate", znanego wcześniej jako system szybkiej informacji "RAPEX". Ponadto w swoim komunikacie w sprawie strategii w zakresie chemikaliów na rzecz zrówno- ważoności na rzecz nietoksycznego środowiska 3  Komisja dąży w szczególności do lepszego zabezpieczenia dzieci przed niebezpiecznymi substancjami chemicznymi w przeznaczonych dla nich produktach konsumpcyjnych.

(4) Komisja przyjęła już decyzję 2010/9/UE 4  w sprawie wymogów bezpieczeństwa, jakie muszą spełniać europejskie normy dotyczące krzesełek do kąpieli, akcesoriów kąpielowych oraz wanienek i stelaży przeznaczonych dla niemowląt i dzieci, decyzję 2010/376/UE 5  w sprawie wymogów bezpieczeństwa, które muszą spełniać normy europejskie dotyczące niektórych produktów w przestrzeni sypialnej dzieci, oraz decyzję 2013/121/UE 6  w sprawie wymagań dotyczących bezpieczeństwa, które muszą zostać uwzględnione w normach europejskich dotyczących niektórych siedzeń dla dzieci. Oprócz tych decyzji konieczne jest jednak ustanowienie wymogów, które muszą zostać uwzględnione w normach europejskich dotyczących szerszej grupy produktów dla dzieci i produktów powiązanych.

(5) Przepisy dotyczące bezpieczeństwa zabawek ustanowiono dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/48/WE 7 . Dyrektywa 2001/95/WE ma jednak zastosowanie do aspektów i zagrożeń lub kategorii zagrożeń nieobjętych dyrektywą 2009/48/WE. Niniejsza decyzja powinna zatem zawierać wymogi, które muszą zostać uwzględnione w normach europejskich dotyczących produktów dla dzieci i produktów powiązanych w zakresie, w jakim pewne zagrożenia lub kategorie zagrożeń nie są objęte dyrektywą 2009/48/WE.

(6) Wymogi bezpieczeństwa są niezbędne do opracowywania i aktualizacji norm europejskich dotyczących niektórych produktów dla dzieci i produktów powiązanych. Wymogi te muszą zapewniać, aby produkty zgodne z tymi normami spełniały ogólny wymóg bezpieczeństwa określony w art. 3 dyrektywy 2001/95/WE.

(7) Te wymogi bezpieczeństwa powinny odzwierciedlać najnowszą wiedzę naukową i techniczną oraz zmiany na rynku. Stosowanie podejścia opartego na ocenie zagrożeń umożliwia kompleksową ocenę ryzyka, na które dzieci mogą być narażone podczas używania produktów dla nich przeznaczonych. Podejście to pomaga również dostrzec i rozwiązać problemy związane z produktami, które powstaną w przyszłości. Ponadto format oparty na ocenie zagrożeń ułatwia porównywanie tych wymogów z treścią norm i zapewnienie ich zgodności. Przy ustalaniu wymogów bezpieczeństwa, które muszą zostać uwzględnione w europejskich normach dotyczących produktów dla dzieci i produktów powiązanych, należy zatem stosować podejście oparte na ocenie zagrożeń.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu powołanego na mocy art. 15 dyrektywy 2001/95/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zakres stosowania

Niniejsza decyzja ma zastosowanie do norm europejskich, o których mowa w art. 4 ust. 1 dyrektywy 2001/95/WE, w odniesieniu do następujących produktów:

a)
produkty dla dzieci przeznaczone do noszenia przez dzieci na sobie;
b)
produkty dla dzieci przeznaczone do ułatwiania lub ochrony siadania, spania, kąpieli, pielęgnacji ciała, relaksu, transportu i wczesnego uczenia się;
c)
produkty dla dzieci przeznaczone do ułatwiania dzieciom jedzenia, picia lub ssania;
d)
produkty dla dzieci, które pełnią jedną lub kilka funkcji wymienionych w lit. a), b) i c) oraz jedną lub kilka innych funkcji;
e)
produkty powiązane z produktami dla dzieci, w tym następujące produkty:
(i)
produkty i akcesoria specjalnie zaprojektowane do używania z produktami dla dzieci, o których mowa w lit. a)-d), lub w połączeniu z tymi produktami;
(ii)
produkty, które mają być używane, montowane lub instalowane przez osoby dorosłe i które są dostępne dla dziecka lub pełnią funkcję ochronną wobec dziecka.
Artykuł  2

Wymogi bezpieczeństwa

Wymogi bezpieczeństwa, które muszą zostać uwzględnione w normach europejskich, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2001/95/WE, w odniesieniu do niektórych produktów dla dzieci i produktów powiązanych, o których mowa w art. 1 niniejszej decyzji, określono w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 czerwca 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

WYMOGI BEZPIECZEŃSTWA, KTÓRE MUSZĄ ZOSTAĆ UWZGLĘDNIONE W NORMACH EUROPEJSKICH DOTYCZĄCYCH NIEKTÓRYCH PRODUKTÓW DLA DZIECI, O KTÓRYCH MOWA W ART. 1

1. Zagrożenia chemiczne

2. Zagrożenia termiczne

3. Zagrożenia związane z palnością

4. Ryzyko uwięźnięcia

5. Zagrożenia związane z częściami ruchomymi - w tym ryzyko przycięcia, zranienia, zmiażdżenia

6. Zagrożenia związane z produktami dla dzieci zaprojektowanymi tak, że można je składać do celów przechowyw lub transportu

7. Zagrożenia związane z produktami dla dzieci zaprojektowanymi tak, że można je rozmontować do celów przechowywania lub transportu

8. Zagrożenia związane z mechanizmami mocowania oraz systemami otwierania i zamykania

9. Zagrożenia związane z produktami na kółkach

10. Ryzyko zaplątania

11. Ryzyko udławienia

12. Ryzyko uduszenia

12.1. Ryzyko uduszenia w wyniku problemów z oddychaniem

13. Ryzyko połknięcia

14. Zagrożenia związane z wkładaniem i zasysaniem

15. Niebezpieczne końcówki, krawędzie i wystające elementy

16. Zagrożenia związane z integralnością strukturalną

17. Zagrożenia związane z funkcjami ochronnymi

18. Zagrożenia związane z urządzeniami przytrzymującymi

19. Zagrożenia związane ze stabilnością

20. Ryzyko upadku

21. Ryzyko utonięcia

22. Zagrożenia związane z elektrycznością

23. Zagrożenia związane z danymi biometrycznymi

24. Zagrożenia akustyczne

25. Zagrożenia związane z promieniowaniem

26. Zagrożenia związane z radioaktywnością

27. Zagrożenia związane z higieną

28. Zagrożenia związane z informacjami dostarczanymi wraz z produktem

W niniejszym załączniku określa się wymogi bezpieczeństwa, które muszą zostać uwzględnione w normach europejskich dotyczących produktów dla dzieci i produktów powiązanych, o których mowa w art. 1 niniejszej decyzji. Wymogi te mają na celu zapewnienie, aby produkty zgodne z tymi normami spełniały ogólny wymóg bezpieczeństwa określony w art. 3 ust. 1 dyrektywy 2001/95/WE.

Produkty dla dzieci nie mogą zagrażać bezpieczeństwu ani zdrowiu dzieci i ich opiekunów, gdy są używane w dających się racjonalnie przewidzieć warunkach, z uwzględnieniem zachowania i umiejętności dzieci i opiekunów oraz ich podatności na zagrożenia.

W miarę możliwości uwzględnia się specjalne potrzeby użytkowników z niepełnosprawnościami - zarówno opiekunów, jak i dzieci - w celu zapewnienia im bezpieczeństwa.

Projektowanie produktów jako bezpieczne należy zawsze traktować priorytetowo.

Na produktach dla dzieci lub na opakowaniach tych produktów umieszcza się - w celu zwrócenia uwagi rodziców i opiekunów - odpowiednie informacje wskazujące zagrożenia nieodłącznie związane z używaniem tych produktów oraz metody unikania tych zagrożeń. Do takich informacji należą ostrzeżenia (w formie piktogramów lub tekstu) oraz instrukcje użytkowania lub konserwacji.

Przez cały przewidywany okres użytkowania produkty dla dzieci muszą być bezpieczne i zachowywać właściwości związane z bezpieczeństwem. Należy je projektować i produkować w taki sposób, aby jak najbardziej ograniczyć wszelkie zagrożenia związane z ciągłym używaniem w przewidywalnych ramach czasowych.

Produkty dla dzieci przeznaczone do używania przez okres świadczenia określonej usługi muszą spełniać szczególne wymogi uwzględniające fakt ich częstszego używania przez dłuższy czas i mogą podlegać bardziej rygorystycznym ograniczeniom.

Normy opracowane w oparciu o te wymogi bezpieczeństwa w następstwie wniosków Komisji o normalizację muszą uwzględniać najnowsze dane antropometryczne, badania medyczne, znane zalecenia zdrowotne odnoszące się konkretnie do bezpieczeństwa dzieci (np. praktyki dotyczące przestrzeni sypialnej dzieci) oraz najbardziej aktualną wiedzę naukową i techniczną w dziedzinie bezpieczeństwa lub zdrowia dzieci.

Projektanci i producenci muszą pamiętać, że zagrożenia związane z produktami dla dzieci nie ograniczają się do tych wymienionych w niniejszym dokumencie. Należy także przestrzegać innych przepisów unijnych dotyczących bezpieczeństwa produktów, takich jak przepisy dotyczące bezpieczeństwa chemicznego.

Należy wziąć pod uwagę dodatkowe zagrożenia dla bezpiecznego używania i działania produktów (w tym te związane ze sztuczną inteligencją, cyberbezpieczeństwem, łącznością z internetem oraz bezpieczeństwem i prywatnością w internecie).

Należy uwzględnić wszelkie zagrożenia związane z komunikacją na odległość, obserwacją i kontrolą dziecka przez opiekuna.

Dzieci rozwijają się fizycznie, umysłowo i emocjonalnie w różnym tempie. W zakresie stosowania każdej normy opracowanej w celu spełnienia tych wymogów bezpieczeństwa należy wyraźnie określić etap rozwoju dziecka (np. grupę wiekową, wagę i wzrost) i uwzględnić odpowiednie wymogi bezpieczeństwa produktu.

W przypadku gdy nie stosuje się tego podejścia, w załączniku informacyjnym do normy należy umieścić uzasadnienie.

W normach dotyczących produktów dla dzieci należy uwzględnić używalność takich produktów - w szczególności należy je projektować w taki sposób, aby do zainstalowania produktu, operowania nim i używania go wystarczył jeden dorosły użytkownik.

Artykuł y przeznaczone do stosowania razem z produktami dla dzieci, ale podlegające innym normom, muszą spełniać wymogi obu norm.

1.
ZAGROŻENIA CHEMICZNE

Produkty dla dzieci muszą być projektowane i wytwarzane w taki sposób, aby nie istniało ryzyko szkodliwych skutków dla zdrowia ludzi - dzieci lub osób trzecich (dzieci i dorosłych) - w wyniku narażenia na działanie substancji lub mieszanin chemicznych, z których składają się lub które zawierają produkty dla dzieci, podczas ich używania zgodnie z przeznaczeniem lub w dających się racjonalnie przewidzieć warunkach używania, z uwzględnieniem zachowania dzieci, konkretnego zastosowania produktu i wynikających z niego warunków narażenia.

Produkty dla dzieci - i opakowania tych produktów - muszą być zgodne ze wszystkimi odpowiednimi przepisami UE dotyczącymi niektórych kategorii produktów lub ograniczeń dotyczących niektórych substancji lub mieszanin.

Normy odzwierciedlają najnowsze wytyczne dotyczące chemikaliów i odnoszą się w szczególności do wiedzy na temat bezpieczeństwa i zdrowia dzieci (w odniesieniu do wkładania do ust., wdychania i wchłaniania).

Za każdym razem gdy wykorzystywane są materiały pochodzące z recyklingu, muszą one spełniać te same wymogi co materiały pierwotne.

Przy ustanawianiu wymogów w zakresie bezpieczeństwa chemicznego produktów dla dzieci, takich jak określenie odpowiedniej dopuszczalnej wartości chemikaliów, uwzględnia się wszystkie stosowne wytyczne, przepisy wykonawcze i najnowsze ustalenia naukowe dotyczące podobnych produktów. Ocenę należy przeprowadzić z użyciem najbardziej aktualnych metod badawczych.

Ze względu na szczególne warunki użytkowania (np.: czas trwania narażenia na chemikalia, konkretne zastosowanie produktu) należy również dostosować limity do dającego się przewidzieć użytkowania produktu.

2.
ZAGROŻENIA TERMICZNE

Produkty dla dzieci muszą być projektowane i wytwarzane w taki sposób, aby w jak największym stopniu ograniczyć zagrożenia termiczne. Należy wziąć pod uwagę zachowanie dziecka oraz dostępne dane dotyczące temperatur powierzchni, które mogą powodować oparzenia. Wszelkie zagrożenia, których nie udało się wyeliminować, należy uwzględnić w odpowiednich ostrzeżeniach. Zagrożenia termiczne obejmują między innymi:

a)
kontakt z gorącymi lub zimnymi powierzchniami;
b)
połknięcie gorącej żywności lub płynów;
c)
oparzenie parą lub płynem;
d)
przegrzanie (hipertermia);
e)
przechłodzenie (hipotermia).
3.
ZAGROŻENIA ZWIĄZANE Z PALNOŚCIĄ

Produkty dla dzieci muszą być projektowane i wytwarzane w taki sposób, aby w jak największym stopniu ograniczyć zagrożenia związane z palnością.

Zagrożenia związane z palnością obejmują między innymi:

a)
zagrożenia wynikające z efektu zapłonu;
b)
zagrożenia wynikające z rozprzestrzeniania się płomienia;
c)
zagrożenia wynikające z topnienia materiałów;
d)
zagrożenia wynikające z kontaktu z płomieniem.

Produkty dla dzieci muszą być złożone z materiałów, które spełniają co najmniej jeden z następujących warunków (katalog otwarty):

a)
nie są łatwopalne i są samogasnące;
b)
jeżeli się zapalą, to palą się powoli i ogień rozprzestrzenia się wolno;
c)
niezależnie od składu chemicznego są tak zaprojektowane, aby mechanicznie opóźnić proces spalania.

Substancje, o których wiadomo, że w przypadku spalania uwalniają bardzo toksyczne opary, nie mogą być stosowane w produktach dla dzieci. Materiały palne nie mogą stwarzać ryzyka zapalenia innych materiałów użytych w produkcie.

Substancje i materiały uznane za stwarzające poważne zagrożenie dla zdrowia nie mogą migrować ani uwalniać się w stężeniach, które mogłyby stanowić zagrożenie dla użytkowników produktu.

W normach należy zawrzeć stwierdzenie, że chemiczne substancje zmniejszające palność powinny być stosowane wyłącznie w braku innych możliwości. Jeżeli stosowane są substancje chemiczne zmniejszające palność, ich toksyczność oraz utylizacja po zakończeniu okresu użytkowania nie mogą zagrażać zdrowiu użytkowników, ich opiekunów ani otoczenia.

4.
RYZYKO UWIĘŹNIĘCIA

Produkty dla dzieci muszą być projektowane i wytwarzane w taki sposób, aby w jak największym stopniu ograniczyć ryzyko uwięźnięcia. Produkty muszą zapobiegać uwięźnięciu głowy, szyi, tułowia, ramion, rąk, nóg, stóp oraz palców u rąk i u stóp dziecka.

Wymogi dotyczące zapobiegania uwięźnięciu obejmują ryzyko wynikające między innymi ze sztywnych i niesztyw- nych:

a)
całkowicie zamkniętych otworów;
b)
częściowo zamkniętych otworów;
c)
otworów w kształcie litery V;
d)
otworów o nieregularnym kształcie;
e)
otworów dynamicznych;
f)
elementów mocujących;
g)
dziur;
h)
szczelin;
i)
nacisku ze strony otaczającego materiału.

Wszystkie produkty tworzące ograniczoną przestrzeń, do której dziecko może wejść i w niej uwięznąć, muszą być zaprojektowane i wytworzone w taki sposób, aby zminimalizować ryzyko utknięcia i jego negatywne skutki.

W normach należy wyraźnie określić bezpieczne wymiary w kontekście ryzyka uwięźnięcia. Wymiary te muszą zawsze odzwierciedlać najnowsze dane antropometryczne dotyczące dzieci, które prawdopodobnie będą korzystać z produktu i wchodzić z nim w interakcję, i odnosić się konkretnie do wiedzy na temat bezpieczeństwa dzieci.

Ryzyko uwięźnięcia w wyniku ruchu należy w jak największym stopniu ograniczyć na etapie projektowania. Zagrożenia, których nie udało się w ten sposób wyeliminować, należy uwzględnić w ostrzeżeniach i instrukcjach.

Zagrożenia związane z ruchem obejmują między innymi:

a)
uwięźnięcie w wyniku oddziaływania masy przewracającego się produktu;
b)
uwięźnięcie w szczelinach i otworach powstałych w wyniku dającego się przewidzieć użytkowania produktu (w tym - poruszania się dziecka);
c)
uwięźnięcie w szczelinach i otworach dostępnych dla dziecka, ale związanych z produktem;
d)
uwięźnięcie w wyniku położenia przez dziecko szyi/karku na miękkiej lub twardej krawędzi;
e)
uwięźnięcie spowodowane przez produkt, ale związane z dziećmi niebędącymi głównym użytkownikiem produktu.
5.
ZAGROŻENIA ZWIĄZANE Z CZĘŚCIAMI RUCHOMYMI - W TYM RYZYKO PRZYCIĘCIA, ZRANIENIA, ZMIAŻDŻENIA

Produkty dla dzieci muszą być projektowane i wytwarzane w taki sposób, aby w jak największym stopniu ograniczyć zagrożenia związane z częściami ruchomymi. Produkty muszą zapobiegać przycięciu lub obcięciu przez elementy poruszające się jak ostrza nożyc, zmiażdżeniu przez elementy poruszające się tak, że mogą ścisnąć to, co znajdzie się między nimi, poważnemu uszkodzeniu lub zranieniu całego ciała, kończyn, palców u rąk i u stóp.

Wymogi dotyczące zapobiegania zagrożeniom związanym z częściami ruchomymi (w stosownych przypadkach) należy uwzględnić między innymi w odniesieniu do następujących zagrożeń:

a)
poruszanie się samego produktu;
b)
poruszanie się dziecka;
c)
przyłożenie/zwolnienie siły zewnętrznej.

Projektanci i producenci muszą brać pod uwagę fakt, że zagrożenia mogą się zmieniać w zależności od dostępności części ruchomych, elastyczności materiału (w tym tkaniny), wpływu sił i miejsca przyłożenia siły, sposobów obsługi części ruchomych, kształtu części lub materiału, z którego są wykonane, zdolności dziecka itp.

6.
ZAGROŻENIA ZWIĄZANE Z PRODUKTAMI DLA DZIECI ZAPROJEKTOWANYMI TAK, ŻE MOŻNA JE SKŁADAĆ DO CELÓW PRZECHOWYWANIA LUB TRANSPORTU

Produkty dla dzieci muszą być projektowane i wytwarzane w taki sposób, aby w jak największym stopniu ograniczyć zagrożenia związane z możliwością ich składania do celów przechowywania lub transportu. Produkty muszą uniemożliwiać zmiażdżenie, zranienie, uwięźnięcie i uduszenie w wyniku ich niezamierzonego złożenia.

Wymogi dotyczące zapobiegania zagrożeniom związanym z produktami dla dzieci zaprojektowanymi tak, że można je składać do celów przechowywania lub transportu, należy uwzględnić (w stosownych przypadkach) między innymi w odniesieniu do następujących kwestii:

a)
W celu uniknięcia niepełnego/przypadkowego rozłożenia należy stosować urządzenia blokujące.
b)
Blokada/pozycja zablokowana musi być widoczna dla rodzica/opiekuna.
c)
Należy uniemożliwić niezamierzone zwolnienie mechanizmów blokujących.
d)
Produkt musi nadawać się do obsługi przez jedną osobę dorosłą.
e)
Używanie takich produktów powinno być niemożliwe bez uruchomienia mechanizmu lub mechanizmów blokujących.
7.
ZAGROŻENIA ZWIĄZANE Z PRODUKTAMI DLA DZIECI ZAPROJEKTOWANYMI TAK, ŻE MOŻNA JE ROZMONTOWAĆ DO CELÓW PRZECHOWYWANIA LUB TRANSPORTU

Produkty dla dzieci muszą być projektowane i wytwarzane w taki sposób, aby w jak największym stopniu ograniczyć zagrożenia związane z rozmontowywaniem do celów przechowywania lub transportu, a następnie ponownym montowaniem do użytku.

Wymogi dotyczące zapobiegania zagrożeniom związanym z rozmontowywaniem i ponownym montowaniem należy uwzględnić (w stosownych przypadkach) między innymi w odniesieniu do następujących kwestii:

Do produktu należy załączyć jasno sformułowane i łatwo zrozumiałe instrukcje, które może zrozumieć przeciętny konsument niebędący specjalistą.

a)
Należy podać informacje na temat demontażu i ponownego montażu produktu w taki sposób, aby zapewnić stałe bezpieczeństwo podczas użytkowania.
b)
Informacje istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa powinny być przedstawione w postaci piktogramów i ilustracji.
c)
W celu podkreślenia szczególnie ważnych informacji dotyczących bezpieczeństwa należy umieszczać na produktach dla dzieci trwałe ostrzeżenia.
d)
Wszelkie specjalne narzędzia wymagane do montażu i instalacji powinny być dostarczane wraz z produktem.
e)
Wszelki osprzęt do montażu musi być skonstruowany tak, żeby można go było odpowiednio zacieśnić.
f)
W celu uniknięcia niezamierzonego rozmontowania należy stosować urządzenia blokujące.
g)
Blokada/pozycja zablokowana musi być widoczna dla rodzica/opiekuna.
h)
Nie należy stosować wkrętów samogwintujących, chyba że do części nieprzeznaczonych do demontażu.
8.
ZAGROŻENIA ZWIĄZANE Z MECHANIZMAMI MOCOWANIA ORAZ SYSTEMAMI OTWIERANIA I ZAMYKANIA

Produkty dla dzieci muszą być projektowane i wytwarzane w taki sposób, aby w jak największym stopniu ograniczyć zagrożenia związane z mechanizmami ich mocowania lub systemami otwierania i zamykania. Produkty muszą uniemożliwiać zmiażdżenie, zranienie, zacięcie lub obcięcie jak nożycami, uwięźnięcie, upadek i uduszenie z powodu niezamierzonego zwolnienia mechanizmu.

Wymogi dotyczące zapobiegania zagrożeniom związanym z mechanizmami mocowania oraz systemami otwierania i zamykania należy uwzględnić (w stosownych przypadkach) między innymi w odniesieniu do następujących kwestii:

a)
Jeżeli produkt może być używany w kilku pozycjach, powinno być możliwe utrzymanie go w wybranym położeniu, podczas gdy jest on poddawany siłom typowym dla czynności i ruchów dziecka.
b)
Systemy otwierania i zamykania muszą być zaprojektowane i wytworzone w taki sposób, aby uniknąć ich niezamierzonego użycia.
9.
ZAGROŻENIA ZWIĄZANE Z PRODUKTAMI NA KÓŁKACH

Produkty dla dzieci wyposażone w koła lub kółka (służące do transportu lub innego rodzaju ruchu) muszą być projektowane i wytwarzane w taki sposób, aby w jak największym stopniu ograniczyć zagrożenia związane z kołami lub kółkami oraz z niezamierzonym przemieszczaniem się.

Wymogi dotyczące zapobiegania zagrożeniom związanym z kołami lub kółkami należy uwzględnić (w stosownych przypadkach) między innymi w odniesieniu do następujących kwestii:

a)
Wszystkie produkty na kółkach muszą być wyposażone w odpowiednie urządzenie lub urządzenia blokujące, które w razie potrzeby gwarantują stabilność.
b)
Wszystkie urządzenia blokujące muszą być bezpieczne w użyciu.
c)
Produkty dla dzieci wyposażone w kółka muszą dysponować funkcją parkowania umożliwiającą ich stabilne unieruchomienie, niezależnie od nawierzchni.
10.
RYZYKO ZAPLĄTANIA

Produkty dla dzieci muszą być projektowane i wytwarzane w taki sposób, aby w jak największym stopniu ograniczyć ryzyko zaplątania.

Wymogi należy uwzględnić (w stosownych przypadkach) między innymi w odniesieniu do następujących zagrożeń:

a)
ryzyko zahaczenia,
b)
ryzyko zahaczenia wyrobów włókienniczych, takich jak elementy odzieży (zapięcia, guziki, dekoracje, szwy itp.), powodującego powstanie dziur, szczelin, otworów lub wystawania elementów,
c)
ryzyko uduszenia sznurkiem, wstążką, wiązaniem, kablem lub pętlą,
d)
zagrożenia związane z przędzą jednowłóknową,
e)
zagrożenia związane z uchwytami.

W normach należy wyraźnie określić bezpieczne wymiary i wymogi dotyczące testowania sznurków, wstążek, wiązań, kabli, pętli i innych elementów powodujących ryzyko zaplątania. Wymiary te muszą zawsze odzwierciedlać najnowsze dane antropometryczne i odnosić się konkretnie do wiedzy na temat bezpieczeństwa dzieci. Torby do przechowywania produktów również muszą być bezpieczne.

11.
RYZYKO UDŁAWIENIA

Produkty dla dzieci muszą być projektowane i wytwarzane w taki sposób, aby w jak największym stopniu ograniczyć ryzyko udławienia.

Wymogi dotyczące zapobiegania zagrożeniom związanym z udławieniem należy uwzględnić (w stosownych przypadkach) między innymi w odniesieniu do następujących kwestii:

a)
Żadna część, która może zostać odłączona przy użyciu siły, jaką jest w stanie oddziaływać dziecko, nie może być wystarczająco mała, aby stwarzać ryzyko udławienia.
b)
Żadna część, która może pęknąć, rozerwać się lub oddzielić podczas użytkowania (np. w wyniku upuszczenia), nie może być wystarczająco mała, aby stwarzać ryzyko udławienia.
c)
Żadna część składowa, którą można usunąć bez użycia narzędzia, nie może stwarzać ryzyka udławienia.
d)
Z powodu ryzyka udławienia żadna część składowa, która ze względu na swoją długość może wywołać odruch wymiotny, jeżeli dziecko włoży produkt do ust., nie powinna być dozwolona w produktach przeznaczonych dla dzieci zbyt małych, by mogły samodzielnie usiąść.
e)
Materiały wypełniające stwarzające ryzyko udławienia nie mogą stać się dostępne po poddaniu ich sile, jaką jest w stanie oddziaływać dziecko.
f)
Produkty nie mogą stwarzać ryzyka wciągnięcia zawartych w nich elementów nosem ze względu na ich rozmiar lub fakt, że elementy te stają się wystarczająco małe lub dostępne po poddaniu ich sile, jaką jest w stanie oddziaływać dziecko.
g)
Należy wziąć pod uwagę całkowity rozmiar i kształt produktów, a w razie potrzeby zastosować odpowiednie rozwiązania techniczne/mechaniczne (np. otwory wentylacyjne w produktach, w których przy normalnym i dającym się przewidzieć użytkowaniu występuje ryzyko udławienia).

W normach należy wyraźnie określić bezpieczne wymiary i wymogi dotyczące testów w odniesieniu do ryzyka udławienia. Wymiary te muszą zawsze odzwierciedlać najnowsze dane antropometryczne i odnosić się konkretnie do wiedzy na temat bezpieczeństwa dzieci.

12.
RYZYKO UDUSZENIA

Produkty dla dzieci muszą być projektowane i wytwarzane w taki sposób, aby w jak największym stopniu ograniczyć ryzyko uduszenia związane z tymi produktami i ich opakowaniami. Takie ryzyko występuje, gdy jednocześnie zatkane są nos i usta.

Wymogi należy uwzględnić (w stosownych przypadkach) między innymi w odniesieniu do następujących zagrożeń:

a)
uduszenie cienkimi/miękkimi materiałami (w tym naklejkami), które mogą ułożyć się tak, że przykryją twarz dziecka;
b)
uduszenie cienkimi plastikowymi torbami, których obwód otworu jest większy niż obwód głowy dziecka;
c)
uduszenie opakowaniami samoprzylepnymi (np. folia samoprzylegająca);
d)
uduszenie produktami o takim kształcie, że mogą być umieszczone na twarzy dziecka i szczelnie ją zakryć;
e)
uduszenie z powodu zakrycia wlotu dróg oddechowych miękkimi, puszystymi, ciągliwymi materiałami albo zagłębienia się w takich materiałach, szczególnie w przestrzeni sypialnej dziecka (najmłodsze dzieci).

W miarę możliwości należy unikać stosowania niebezpiecznych materiałów opakowaniowych, a gdy ich użycie jest konieczne, muszą one być zaprojektowane jako bezpieczne (tj. z perforacją lub poniżej minimalnej grubości). Ponadto należy informować konsumentów o zagrożeniach związanych z opakowaniem (tj. zewnętrznym ryzykiem uduszenia).

12.1.
Ryzyko uduszenia w wyniku problemów z oddychaniem

Produkty dla dzieci muszą być projektowane i wytwarzane w taki sposób, aby w jak największym stopniu ograniczyć ryzyko uduszenia związane z niewystarczającym przepuszczaniem powietrza.

Wymogi dotyczące zapobiegania zagrożeniom związanym z niewystarczającym przepuszczaniem powietrza należy uwzględnić (w stosownych przypadkach) między innymi w odniesieniu do następujących kwestii:

a)
Nos i usta dziecka nie mogą być przykryte jednocześnie.
b)
Materace, pościel i inne podobne produkty nie mogą się układać tak, żeby przykryć twarz dziecka.
c)
Użycie dodatkowych materacy lub pościeli nie może powodować dodatkowego ryzyka uduszenia.
13.
RYZYKO POŁKNIĘCIA

Produkty dla dzieci muszą być projektowane i wytwarzane w taki sposób, aby w jak największym stopniu ograniczyć ryzyko połknięcia.

Wymogi dotyczące zapobiegania zagrożeniom związanym z połknięciem należy uwzględnić (w stosownych przypadkach) między innymi w odniesieniu do następujących kwestii:

a)
Przymocowane elementy muszą pozostać przymocowane i nie rozpaść się na części, jeżeli się obluzują.
b)
Małe przedmioty i elementy muszą mieć taki rozmiar i taką konstrukcję, aby nie mogły dostać się przez usta i gardło dziecka do żołądka.
c)
Magnesy, baterie i inne podobne elementy są szczególnie niebezpieczne, dlatego należy zapewnić, by dziecko nie miało do nich dostępu i nie mogło ich połknąć.
14.
ZAGROŻENIA ZWIĄZANE Z WKŁADANIEM I ZASYSANIEM

Produkty dla dzieci muszą być projektowane i wytwarzane w taki sposób, aby w jak największym stopniu ograniczyć zagrożenia związane z wkładaniem małych elementów do uszu lub nosa i wciąganiem takich elementów.

15.
NIEBEZPIECZNE KOŃCÓWKI, KRAWĘDZIE I WYSTAJĄCE ELEMENTY

Produkty dla dzieci muszą być projektowane i wytwarzane w taki sposób, aby w jak największym stopniu ograniczyć ryzyko zranienia i podobne zagrożenia związane z ostrymi końcówkami.

Wymogi dotyczące zapobiegania zagrożeniom związanym z ostrymi końcówkami, krawędziami lub wystającymi elementami należy uwzględnić (w stosownych przypadkach) między innymi w odniesieniu do następujących kwestii:

a)
Powierzchnie powinny być gładkie, chyba że zostały specjalnie zaprojektowane w inny sposób, tak aby wspomagać bezpieczne działanie produktu dla dzieci.
b)
Należy wyeliminować ostre krawędzie, narożniki, druty i końcówki.
c)
Nie może być żadnych wystających części, które mogą powodować urazy.
d)
Odstające części produktów nie mogą powodować znacznych obrażeń.
e)
Materiał nie może mieć zadziorów.
f)
Powierzchnie metalowe i inne części metalowe muszą być odporne na korozję i łuszczenie.
g)
Nie należy stosować tafli szkła.
h)
Wełna szklana i inne podobne minerały nie mogą stwarzać ryzyka uduszenia lub udławienia.
i)
Materiały wyściełające/wypełniające nie mogą zawierać twardych ani ostrych przedmiotów.
16.
ZAGROŻENIA ZWIĄZANE Z INTEGRALNOŚCIĄ STRUKTURALNĄ

Produkty dla dzieci muszą mieć odpowiednią wytrzymałość i integralność strukturalną, aby przetrwać przewidywany okres użytkowania. Muszą być projektowane i wytwarzane w taki sposób, aby jak najbardziej ograniczyć wszelkie zagrożenia związane z ciągłym używaniem w przewidywalnych ramach czasowych.

Wymogi dotyczące zapobiegania zagrożeniom związanym z integralnością strukturalną należy uwzględnić (w stosownych przypadkach) między innymi w odniesieniu do następujących kwestii:

a)
Produkty powinny mieć odpowiednią wytrzymałość i trwałość przez cały okres użytkowania produktu.
b)
Produkty i materiały (w tym tkaniny i szwy) muszą wytrzymać wszystkie przewidywane zastosowania i warunki i nie mogą ulec degradacji ani stać się niebezpieczne w wyniku używania przez pewien czas albo w wyniku zmian temperatury lub wilgotności, w wyniku narażenia na promieniowanie ultrafioletowe itp.
c)
Produkty wymagające montażu lub instalacji zmontowane/zamontowane zgodnie z instrukcjami producenta muszą mieć taką samą integralność strukturalną jak produkty zmontowane/zamontowane przez producenta i muszą spełniać wszystkie wymogi bezpieczeństwa mające zastosowanie do tych produktów.
d)
Produkty, które mogą być dostosowywane w miarę rozwoju dziecka, nie mogą stać się mniej wytrzymałe w wyniku naprężenia mechanicznego.
e)
Urządzenia zabezpieczające przeznaczone do bezpiecznego przymocowania produktu do innych przedmiotów, produktów lub urządzeń muszą zachowywać skuteczność przez cały okres użytkowania produktu.
17.
ZAGROŻENIA ZWIĄZANE Z FUNKCJAMI OCHRONNYMI

Produkty dla dzieci pełniące funkcję ochronną muszą bezpiecznie ograniczać dostęp dziecka do zagrożeń. Produkty, które zamykają dziecko w określonym środowisku (np.: barierki), chronią dziecko przed zagrożeniami związanymi z warunkami pogodowymi lub owadami czy ograniczają ruch dziecka lub jego dostęp do zagrożeń (np. ochraniacze na narożniki mebli) muszą w bezpieczny sposób spełniać zamierzoną funkcję ochronną.

Wymogi dotyczące zapobiegania zagrożeniom związanym z funkcjami ochronnymi należy uwzględnić (w stosownych przypadkach) między innymi w odniesieniu do następujących kwestii:

a)
Funkcja ochronna musi być odpowiednia do wieku i zdolności dziecka, nie może wprowadzać dodatkowych zagrożeń ani umożliwiać dostępu do nich, a jej funkcjonalność i skuteczność nie mogą się zmniejszać w miarę używania produktu.
b)
Barierki muszą być zaprojektowane w taki sposób, aby dziecko nie mogło wspiąć się na nie, przejść pod nimi lub przez nie ani ich usunąć.
c)
Wysokość barierek musi być zawsze bezpieczna i odzwierciedlać zarówno etap rozwoju dziecka, jak i najnowsze dane antropometryczne.
d)
Produkty pełniące funkcję ochronną wobec dziecka nie mogą powodować ryzyka uwięźnięcia.
e)
Żadne mechanizmy blokujące/zamykające nie mogą być tak skonstruowane, żeby możliwe było ich odblokowanie przez dziecko lub nieumyślnie przez opiekuna.
f)
Produkty zapobiegające przewracaniu się przedmiotów (na przykład produkty zapobiegające przewróceniu szaf, innych mebli lub ekranów telewizyjnych na dzieci) muszą być zaprojektowane z wykorzystaniem odpowiednich elementów i materiałów wytrzymujących efekty, na które mają być narażone zgodnie z przeznaczeniem, w tym starzenie się, promieniowanie ultrafioletowe itp.
g)
Mechanizmy zapobiegające otwarciu (na przykład produkty zapobiegające otwieraniu drzwi lub okien przez dzieci) muszą być zaprojektowane z uwzględnieniem odpowiedniego urządzenia blokującego i odpowiedniej wytrzymałości, tak aby zapobiec ryzyku upadku.
18.
ZAGROŻENIA ZWIĄZANE Z URZĄDZENIAMI PRZYTRZYMUJĄCYMI

Produkty dla dzieci zawierające urządzenia przytrzymujące powinny bezpiecznie ograniczać dostęp dziecka do zagrożeń i nie powodować dodatkowych zagrożeń ze strony samych urządzeń przytrzymujących.

Wymogi dotyczące zapobiegania zagrożeniom związanym z urządzeniami przytrzymującymi należy uwzględnić (w stosownych przypadkach) między innymi w odniesieniu do następujących kwestii:

a)
Urządzenia przytrzymujące muszą być bezpiecznie przymocowane i nie mogą same w sobie powodować zagrożeń.
b)
Urządzenia przytrzymujące muszą być dostosowane do wymiarów dziecka.
c)
Urządzenia przytrzymujące muszą być skuteczne przez cały czas i we wszystkich sytuacjach, w jakich są używane.
d)
Urządzenia przytrzymujące muszą uwzględniać wszystkie potencjalne ruchy dziecka i siłę, którą dziecko jest w stanie oddziaływać.
e)
Produkty muszą być bezpiecznie w użyciu i zapewniać zamierzoną funkcję przytrzymywania. Produkty muszą umożliwiać łatwe wyswobodzenie dziecka w sytuacji wyjątkowej.
19.
ZAGROŻENIA ZWIĄZANE ZE STABILNOŚCIĄ

Produkty dla dzieci muszą być projektowane i wytwarzane w taki sposób, aby w jak największym stopniu ograniczyć zagrożenia związane ze stabilnością produktu (w tym ryzyko upadku lub przewrócenia się).

Wymogi dotyczące zapobiegania zagrożeniom związanym ze stabilnością należy uwzględnić (w stosownych przypadkach) między innymi w odniesieniu do następujących kwestii:

a)
Produkty muszą być skonstruowane tak, by zapobiec ryzyku przewrócenia się ich, które mogłoby spowodować upadek dziecka (np. wywrócenie wysokiego krzesełka przez odpychanie się stopami od stołu).
b)
Produkty muszą być stabilne i bezpieczne także w ruchu (gdy porusza się dziecko lub produkt).
c)
Akcesoria do produktu lub ruchome części produktu nie mogą wpływać na jego bezpieczeństwo i stabilność (np. dodanie stoliczka do wysokiego krzesełka).
20.
RYZYKO UPADKU

Produkty dla dzieci muszą być projektowane i wytwarzane w taki sposób, aby w jak największym stopniu ograniczyć zagrożenia związane z upadkiem.

Wymogi dotyczące zapobiegania zagrożeniom związanym z upadkiem należy uwzględnić (w stosownych przypadkach) między innymi w odniesieniu do następujących kwestii:

a)
Produkty z uchwytami nośnymi muszą być projektowane i wytwarzane w taki sposób, aby uchwyty nie oddzielały się od artykułu podczas przenoszenia dziecka.
b)
Wszelkie uchwyty muszą być przymocowane w taki sposób, aby nie występowały zagrożenia związane z wypadnięciem dziecka z produktu.
c)
Bujaki nie mogą stwarzać ryzyka wypadnięcia dziecka.
d)
Produkty muszą mieć wystarczającą wysokość (oparcie na plecy, podłokietniki, barierka itp.) oraz wytrzymałość (dotyczy także produktów wykonanych z tkaniny), aby zapewnić bezpieczne utrzymanie dziecka.
e)
Produkty z funkcją przytrzymywania zapobiegającą wypadnięciu muszą być bezpieczne w użyciu i nie mogą powodować dodatkowych zagrożeń ze strony samych urządzeń przytrzymujących.
f)
Produkty, w których dziecko znajduje się wysoko, nie mogą stwarzać ryzyka upadku (np. wysokie krzesełka i ich otwory na stopy, bramki zabezpieczające itp.).
21.
RYZYKO UTONIĘCIA

Produkty dla dzieci muszą być projektowane i wytwarzane w taki sposób, aby w jak największym stopniu ograniczyć zagrożenia związane z utonięciem.

Wymogi dotyczące zapobiegania zagrożeniom związanym z utonięciem należy uwzględnić (w stosownych przypadkach) między innymi w odniesieniu do następujących kwestii:

a)
Wszelkie urządzenia zabezpieczające muszą być bezpieczne w użyciu i nie mogą same w sobie powodować dodatkowych zagrożeń.
b)
Produkty muszą umożliwiać łatwe wyswobodzenie dziecka w sytuacji wyjątkowej.
c)
Produkt taki jak siedzisko do pływania nie może umożliwiać niezamierzonego wysunięcia się dziecka z produktu.
d)
Produkty unoszące się na powierzchni wody muszą utrzymywać się na powierzchni wody; nie mogą szybko tracić ciśnienia powietrza; w przypadku ulatniania się powietrza muszą zachować szczątkową pływalność.
e)
Produkty unoszące się na powierzchni wody muszą utrzymywać bezpieczną stabilność i nie być podatne na siły wiatru i prądów wodnych, jeżeli są przewidziane do użytku na otwartych wodach.
f)
Należy wyraźnie podać wszelkie stosowne ostrzeżenia, takie jak to, że nie można pozostawiać dziecka bez nadzoru i że utonięcie może nastąpić w krótkim czasie i nawet w bardzo płytkiej wodzie.
22.
ZAGROŻENIA ZWIĄZANE Z ELEKTRYCZNOŚCIĄ

Produkty dla dzieci muszą być projektowane i wytwarzane w taki sposób, aby w jak największym stopniu ograniczyć zagrożenia związane z używaniem produktów elektrycznych (w tym ryzyko porażenia prądem).

Wymogi dotyczące zapobiegania zagrożeniom związanym z elektrycznością należy uwzględnić (w stosownych przypadkach) między innymi w odniesieniu do następujących kwestii:

a)
W przypadku gdy produkt wykorzystuje zmagazynowaną energię (np. z baterii), prąd i konstrukcja produktu dla dzieci nie mogą stwarzać żadnego zagrożenia dla dziecka.
b)
Baterie i części czynne nie mogą być dostępne dla dziecka.
c)
Przewody produktów elektrycznych nie mogą stwarzać dodatkowych zagrożeń.
23.
ZAGROŻENIA ZWIĄZANE Z DANYMI BIOMETRYCZNYMI

Produkty dla dzieci muszą być projektowane i wytwarzane w taki sposób, aby w jak największym stopniu ograniczyć zagrożenia związane z wykorzystaniem cech biometrycznych.

Wymogi dotyczące zapobiegania zagrożeniom związanym z danymi biometrycznymi należy uwzględnić (w stosownych przypadkach) między innymi w odniesieniu do następujących kwestii:

a)
Produkt dla dzieci nie może stwarzać żadnego zagrożenia dla dziecka w przypadku wykorzystywania cech biometrycznych.
b)
Zawsze powinien istnieć mechaniczny system rezerwowy, tak aby osoba, której dane nie zostały zapisane w produkcie, mogła go obsługiwać, w szczególności w sytuacji wyjątkowej lub w przypadku awarii baterii.
24.
ZAGROŻENIA AKUSTYCZNE

Produkty dla dzieci muszą być projektowane i wytwarzane w taki sposób, aby w jak największym stopniu ograniczyć zagrożenia związane z dźwiękami.

Produkty przewidziane do emitowania dźwięku nie mogą emitować pojedynczych głośnych dźwięków o wartości szczytowej ani głośnych dźwięków ciągłych, które mogą stwarzać ryzyko uszkodzenia słuchu dziecka.

25.
ZAGROŻENIA ZWIĄZANE Z PROMIENIOWANIEM

Produkty dla dzieci muszą być projektowane i wytwarzane w taki sposób, aby w jak największym stopniu ograniczyć zagrożenie dla zdrowia i ryzyko urazu oczu lub skóry związane ze sztucznym i naturalnym promieniowaniem.

Wymogi dotyczące zapobiegania zagrożeniom związanym z promieniowaniem ze sztucznych źródeł należy uwzględnić (w stosownych przypadkach) między innymi w odniesieniu do następujących kwestii:

a)
Każde światło emitowane przez produkt musi być bezpieczne i nie może zakłócać naturalnego rytmu snu.
b)
Nie należy stosować światła o dużej intensywności ani światła skupionego.
c)
Niewidoczne zagrożenia związane z promieniowaniem (m.in. elektrycznym, magnetycznym, elektromagnetycznym i innym) muszą być w jak największym stopniu ograniczone.
d)
Należy uwzględnić wymogi dotyczące zapobiegania zagrożeniom związanym z promieniowaniem ze źródeł naturalnych, np. oparzeniom słonecznym.
26.
ZAGROŻENIA ZWIĄZANE Z RADIOAKTYWNOŚCIĄ

W produktach dla dzieci należy unikać stosowania jakichkolwiek materiałów, które mogłyby zwiększyć zagrożenie związane z radioaktywnością.

27.
ZAGROŻENIA ZWIĄZANE Z HIGIENĄ

Produkty dla dzieci muszą być projektowane i wytwarzane w taki sposób, aby w jak największym stopniu ograniczyć zagrożenia związane z nieodpowiednią higieną.

Wymogi dotyczące zapobiegania zagrożeniom związanym z higieną należy uwzględnić (w stosownych przypadkach) między innymi w odniesieniu do następujących kwestii:

a)
Produkty należy projektować w taki sposób, aby uniknąć ryzyka zarażenia lub zakażenia.
b)
Produkty nie mogą stwarzać zagrożenia mikrobiologicznego w wyniku niewystarczającej higieny materiału pochodzenia zwierzęcego (np. piór).
c)
Produkty muszą nadawać się do czyszczenia, a po czyszczeniu nadal muszą spełniać wszystkie wymogi bezpieczeństwa.
d)
Produkty wytworzone z materiałów pochodzących z recyklingu również muszą spełniać te wymogi.
e)
Producent musi podać dokładne instrukcje czyszczenia.
f)
Materiał powinien być wolny od zanieczyszczeń biologicznych i szkodników.
28.
ZAGROŻENIA ZWIĄZANE Z INFORMACJAMI DOSTARCZANYMI WRAZ Z PRODUKTEM

Należy podać informacje dotyczące bezpieczeństwa, w szczególności po to, aby zapobiec zagrożeniom, do których uniknięcia nie wystarczy odpowiednie zaprojektowanie produktu. Informacje podane na produkcie lub dostarczane wraz z nim należy formułować w taki sposób, aby w jak największym stopniu ograniczyć zagrożenia.

Wymogi dotyczące informacji o bezpieczeństwie należy uwzględnić między innymi w odniesieniu do następujących kwestii:

a)
Informacje dotyczące bezpieczeństwa należy podawać w jasny i widoczny sposób i zawrzeć wśród nich informacje dla kupujących, instrukcje użytkowania oraz odpowiednie oznakowania i ostrzeżenia.
b)
W miarę możliwości zamiast informacji tekstowej dotyczącej bezpieczeństwa lub jako jej uzupełnienie należy stosować jasne i zrozumiałe piktogramy i ilustracje.
c)
Informacje należy podawać w języku lub językach kraju, w którym produkt jest wprowadzany do obrotu.
d)
Oznaczenia na produkcie muszą pozostać wyraźnie widoczne i łatwe do odczytania przez cały okres użytkowania produktu.
e)
Informacje dla kupujących zamieszczone w punkcie sprzedaży (w tym sprzedaży przez internet) powinny być łatwo dostrzegalne dla konsumenta i wyraźne.
f)
Należy zapewnić dostęp do instrukcji dotyczących bezpieczeństwa, instalacji, montażu, użytkowania i konserwacji.
g)
Należy wyraźnie określić ograniczenia bezpiecznego użytkowania.
h)
Należy podać minimalne/maksymalne wartości wieku/masy/wzrostu użytkownika (jeżeli jest to potrzebne, aby zapewnić bezpieczne użytkowanie produktu).
i)
W przypadku gdy produkt może podlegać procesowi starzenia, należy podać informacje na temat sposobu sprawdzenia, czy produkt jest nadal bezpieczny w użyciu.
j)
Jeżeli może to stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa, należy podać informacje o tym, kiedy i w jaki sposób należy usunąć produkt lub poddać go recyklingowi.
k)
Należy poinstruować konsumenta, aby sprawdził produkt przed użyciem oraz aby natychmiast zaprzestał używania, jeżeli produkt jest w jakikolwiek sposób uszkodzony.
l)
Etykiety na produktach lub ich opakowaniach oraz towarzyszące im instrukcje użytkowania muszą zwracać uwagę opiekunów na zagrożenia, ryzyko urazu lub skutków ubocznych nieodłącznie związane z użytkowaniem tych produktów oraz na sposoby ich unikania.
m)
Oznakowania i ilustracje na etykietach lub opakowaniach nie mogą wprowadzać w błąd co do jakichkolwiek wymogów bezpieczeństwa określonych w normie.
n)
Oznakowanie umożliwiające identyfikację produktu w celu zapewnienia jego identyfikowalności w łańcuchu dystrybucji musi być zgodne z obowiązującym prawodawstwem UE.
o)
Produkty dla dzieci przeznaczone do zamocowania na innych produktach muszą być opatrzone ostrzeżeniem wskazującym zagrożenia i ryzyko związane z zamocowaniem na niewłaściwych produktach.
p)
Produkty dla dzieci przeznaczone do zamocowania na innych produktach muszą być opatrzone informacjami dla kupujących wskazującymi rodzaj i zakres produktów, z którymi dany artykuł należy stosować.
1 Dz.U. L 11 z 15.1.2002, s. 4.
2 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady "Nowy program na rzecz konsumentów - Poprawa odporności konsumentów na potrzeby trwałej odbudowy", COM(2020) 696 final z 13.11.2020.
3 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Strategia w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważoności na rzecz nietoksycznego środowiska", COM(2020) 667 final z 14.10.2020.
4 Decyzja Komisji 2010/9/UE z dnia 6 stycznia 2010 r. w sprawie wymogów bezpieczeństwa, jakie muszą spełniać europejskie normy dotyczące krzesełek do kąpieli, akcesoriów kąpielowych oraz wanienek i stelaży przeznaczonych dla niemowląt i dzieci zgodnie z dyrektywą 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów (Dz.U. L 3 z 7.1.2010, s. 23).
5 Decyzja Komisji 2010/376/UE z dnia 2 lipca 2010 r. w sprawie wymogów bezpieczeństwa, jakie muszą spełniać europejskie normy dotyczące niektórych produktów w przestrzeni sypialnej dzieci zgodnie z dyrektywą 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów (Dz.U. L 170 z 6.7.2010, s. 39).
6 Decyzja Komisji 2013/121/UE z dnia 7 marca 2013 r. w sprawie wymagań dotyczących bezpieczeństwa, które muszą zostać uwzględnione w normach europejskich dotyczących niektórych siedzeń dla dzieci na podstawie dyrektywy 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów (Dz.U. L 65 z 8.3.2013, s. 23).
7 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/48/WE z dnia 18 czerwca 2009 r. w sprawie bezpieczeństwa zabawek (Dz.U. L 170 z 30.6.2009, s. 1).

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.166.162

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2023/1338 w sprawie wymogów bezpieczeństwa, które muszą zostać uwzględnione w normach europejskich dotyczących niektórych produktów dla dzieci i produktów powiązanych zgodnie z dyrektywą 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
Data aktu: 28/06/2023
Data ogłoszenia: 30/06/2023
Data wejścia w życie: 20/07/2023