uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 grudnia 2001 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 1 lit. a),
(1) Dyrektywa 2001/95/WE ma zastosowanie do wszystkich produktów określonych w art. 2 lit. a) w zakresie, w jakim wśród przepisów unijnych regulujących kwestie bezpieczeństwa danych produktów nie istnieją przepisy szczególne spełniające ten sam cel.
(2) Do produktów zgodnych z normami krajowymi stanowiącymi transpozycję norm europejskich opracowanych zgodnie z dyrektywą 2001/95/WE, do których odniesienia zostały opublikowane przez Komisję w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, ma zastosowanie domniemanie bezpieczeństwa.
(3) W nowym programie na rzecz konsumentów z 2020 r. 2 Komisja zobowiązała się do określenia wymogów bezpieczeństwa, które muszą zostać uwzględnione w europejskich normach dotyczących produktów dla dzieci, aby zwiększyć ich bezpieczeństwo z uwagi na szczególną podatność tej kategorii konsumentów na zagrożenia. Produkty przeznaczone dla dzieci stanowiły ponad 20 % wszystkich produktów zgłoszonych jako niebezpieczne w latach 2020 i 2021 przy użyciu unijnego systemu wczesnego ostrzegania "Safety Gate", znanego wcześniej jako system szybkiej informacji "RAPEX". Ponadto w swoim komunikacie w sprawie strategii w zakresie chemikaliów na rzecz zrówno- ważoności na rzecz nietoksycznego środowiska 3 Komisja dąży w szczególności do lepszego zabezpieczenia dzieci przed niebezpiecznymi substancjami chemicznymi w przeznaczonych dla nich produktach konsumpcyjnych.
(4) Komisja przyjęła już decyzję 2010/9/UE 4 w sprawie wymogów bezpieczeństwa, jakie muszą spełniać europejskie normy dotyczące krzesełek do kąpieli, akcesoriów kąpielowych oraz wanienek i stelaży przeznaczonych dla niemowląt i dzieci, decyzję 2010/376/UE 5 w sprawie wymogów bezpieczeństwa, które muszą spełniać normy europejskie dotyczące niektórych produktów w przestrzeni sypialnej dzieci, oraz decyzję 2013/121/UE 6 w sprawie wymagań dotyczących bezpieczeństwa, które muszą zostać uwzględnione w normach europejskich dotyczących niektórych siedzeń dla dzieci. Oprócz tych decyzji konieczne jest jednak ustanowienie wymogów, które muszą zostać uwzględnione w normach europejskich dotyczących szerszej grupy produktów dla dzieci i produktów powiązanych.
(5) Przepisy dotyczące bezpieczeństwa zabawek ustanowiono dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/48/WE 7 . Dyrektywa 2001/95/WE ma jednak zastosowanie do aspektów i zagrożeń lub kategorii zagrożeń nieobjętych dyrektywą 2009/48/WE. Niniejsza decyzja powinna zatem zawierać wymogi, które muszą zostać uwzględnione w normach europejskich dotyczących produktów dla dzieci i produktów powiązanych w zakresie, w jakim pewne zagrożenia lub kategorie zagrożeń nie są objęte dyrektywą 2009/48/WE.
(6) Wymogi bezpieczeństwa są niezbędne do opracowywania i aktualizacji norm europejskich dotyczących niektórych produktów dla dzieci i produktów powiązanych. Wymogi te muszą zapewniać, aby produkty zgodne z tymi normami spełniały ogólny wymóg bezpieczeństwa określony w art. 3 dyrektywy 2001/95/WE.
(7) Te wymogi bezpieczeństwa powinny odzwierciedlać najnowszą wiedzę naukową i techniczną oraz zmiany na rynku. Stosowanie podejścia opartego na ocenie zagrożeń umożliwia kompleksową ocenę ryzyka, na które dzieci mogą być narażone podczas używania produktów dla nich przeznaczonych. Podejście to pomaga również dostrzec i rozwiązać problemy związane z produktami, które powstaną w przyszłości. Ponadto format oparty na ocenie zagrożeń ułatwia porównywanie tych wymogów z treścią norm i zapewnienie ich zgodności. Przy ustalaniu wymogów bezpieczeństwa, które muszą zostać uwzględnione w europejskich normach dotyczących produktów dla dzieci i produktów powiązanych, należy zatem stosować podejście oparte na ocenie zagrożeń.
(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu powołanego na mocy art. 15 dyrektywy 2001/95/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.166.162 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2023/1338 w sprawie wymogów bezpieczeństwa, które muszą zostać uwzględnione w normach europejskich dotyczących niektórych produktów dla dzieci i produktów powiązanych zgodnie z dyrektywą 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady |
| Data aktu: | 28/06/2023 |
| Data ogłoszenia: | 30/06/2023 |
| Data wejścia w życie: | 20/07/2023 |