Decyzja wykonawcza 2023/117 w sprawie gwarantowanego poziomu świadczenia usługi w odniesieniu do działań, które mają być prowadzone przez eu-LISA w związku z systemem e-CODEX

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/117
z dnia 13 stycznia 2023 r.
w sprawie gwarantowanego poziomu świadczenia usługi w odniesieniu do działań, które mają być prowadzone przez eu-LISA w związku z systemem e-CODEX
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/850 z dnia 30 maja 2022 r. w sprawie informatycznego systemu transgranicznej elektronicznej wymiany danych w obszarze współpracy sądowej w sprawach cywilnych i współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych (system e-CODEX) oraz w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2018/1726 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 1 lit. b),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Należy określić gwarantowany poziom świadczenia usługi w odniesieniu do działań, które mają być prowadzone przez eu-LISA w związku z systemem e-CODEX, oraz inne niezbędne specyfikacje techniczne dotyczące tych działań, w tym liczbę korespondentów e-CODEX.

(2) Gwarantowany poziom świadczenia usługi w odniesieniu do działań, które mają być prowadzone przez eu-LISA w związku z systemem e-CODEX, powinien obejmować zadania określone w rozporządzeniu (UE) 2022/850.

(3) Korespondentem e-CODEX jest osoba fizyczna wyznaczona przez państwo członkowskie lub Komisję, która w odniesieniu do wszystkich elementów systemu e-CODEX może zwracać się do eu-LISA o wsparcie techniczne i takie wsparcie otrzymywać.

(4) Liczbę korespondentów e-CODEX w państwach członkowskich i w Komisji należy określić proporcjonalnie do liczby wyznaczonych punktów dostępu e-CODEX oraz do liczby stosowanych przez nie cyfrowych standardów proceduralnych.

(5) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dania nie uczestniczyła w przyjęciu rozporządzenia (UE) 2022/850, w związku z czym nie jest związana niniejszą decyzją ani jej nie stosuje.

(6) Zgodnie z art. 1 i 2 oraz art. 4a ust. 1 Protokołu nr 21 w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, bez uszczerbku dla art. 4 tego protokołu, Irlandia nie uczestniczyła w przyjęciu rozporządzenia (UE) 2022/850, w związku z czym nie jest związana niniejszą decyzją ani jej nie stosuje.

(7) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych 2 , który 24 listopada 2022 r. wydał swoją opinię.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 19 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/850,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Gwarantowany poziom świadczenia usługi w odniesieniu do działań, które mają być prowadzone przez eu-LISA zgodnie z art. 7 rozporządzenia (UE) 2022/850, oraz inne niezbędne specyfikacje techniczne dotyczące tych działań określono w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Liczbę korespondentów e-CODEX, o której mowa w art. 6 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2022/850, określono w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 stycznia 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

Gwarantowany poziom świadczenia usługi w odniesieniu do działań, które mają być prowadzone przez eu-LISA w związku z systemem e-CODEX

1.
WPROWADZENIE

W niniejszym załączniku ustanawia się gwarantowany poziom świadczenia usługi w odniesieniu do działań, które mają być prowadzone przez eu-LISA zgodnie z art. 7 rozporządzenia (UE) 2022/850 3 , oraz inne niezbędne specyfikacje techniczne dotyczące tych działań, w tym w zakresie liczby korespondentów e-CODEX.

W tym względzie celem wszystkich działań jest zagwarantowanie świadczenia opłacalnych usług wysokiej jakości niezbędnych, aby zapewnić długoterminową stabilność systemu e-CODEX i zarządzania nim.

W tym celu w niniejszym załączniku określono wskaźniki, które należy stosować do pomiaru jakości świadczonych usług, oraz minimalne poziomy docelowe, które należy osiągnąć.

W niniejszym załączniku określa się również liczbę korespondentów e-CODEX, uprawnionych do zwracania się do eu-LISA o wsparcie techniczne i otrzymania takiego wsparcia.

2.
DEFINICJE
2.1.
Zastosowanie mają definicje i elementy systemu e-CODEX określone w art. 3 i 5 rozporządzenia (UE) 2022/850 oraz w załączniku do tego rozporządzenia.
2.2.
Do celów niniejszego załącznika stosuje się także następujące definicje:
a)
"wspierana konfiguracja pakietu e-CODEX" oznacza połączenie takich wersji łącznika i bramy sieciowej, które zostały przetestowane i zalecone przez eu-LISA w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania punktu dostępu;
b)
"dni robocze" oznaczają zwykłe dni robocze instytucji, agencji i organów europejskich, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy, określone dla każdego roku kalendarzowego zgodnie z art. 61 regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej i warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej, ustanowionego rozporządzeniem Rady (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68 4 ;
c)
"godziny pracy" oznaczają czas pracy od 9.00 do 17.00 (EET/EEST) w dni robocze;
d)
"Zarządzanie Usługami Informatycznymi" (ITSM) oznacza działania wykonywane przez eu-LISA w celu projektowania, budowania, świadczenia, obsługiwania i kontrolowania usług informatycznych (IT);
e)
"plan ciągłości działania" oznacza proces tworzenia systemów zapobiegania potencjalnym zagrożeniom dla e-CODEX i przywracania stanu wyjściowego w przypadku ich wystąpienia. Celem planu ciągłości działania jest, oprócz zapobiegania, umożliwienie prowadzenia działań przed wystąpieniem katastrofy oraz w jej trakcie;
f)
"proces zarządzania popytem" oznacza proces mający na celu zapewnienie, aby wnioski o wprowadzenie zmian były rejestrowane, oceniane i, jeśli je zatwierdzono, przekształcane w wymogi, które należy dalej uwzględnić w kontrolowanym procesie zarządzania produktem, programem lub projektem w eu-LISA;
g)
"proces zarządzania zmianami operacyjnymi" oznacza proces mający na celu ułatwienie realizacji technicznych zmian operacyjnych w sposób kontrolowany, przy ograniczonym i dopuszczalnym ryzyku, pozwalający na maksymalizację wartości dodanej oraz ograniczenie lub uniknięcie zakłóceń i powtarzania pracy;
h)
"wersja" oznacza zestaw nowych lub zaktualizowanych zmian, które najpierw zostały przetestowane i zatwierdzone;
i)
"proces zarządzania wersją" oznacza proces mający na celu zapewnienie, aby nowe wersje były dostarczane w sposób uporządkowany, obejmujący określenie i uzgodnienie planów ich udostępnienia i wdrożenia oraz zapewnienie, aby każdy udostępniany pakiet składał się z zestawu powiązanych aktywów i elementów usług, które są ze sobą kompatybilne.
3.
ZADANIA eu-LISA
3.1.
Zadania eu-LISA na podstawie art. 7 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/850

3.1.1. W odniesieniu do art. 7 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2022/850 (rozwijanie i utrzymywanie oprogramowania i innych aktywów, naprawianie występujących w nich błędów i aktualizowanie oprogramowania i innych aktywów, w tym w zakresie bezpieczeństwa oraz ich dystrybucja do podmiotów obsługujących wyznaczone punkty dostępu e-CODEX) eu-LISA odpowiada za wszystkie aspekty cyklu życia oprogramowania związane z opracowaniem i obsługą elementów e-CODEX.

eu-LISA prowadzi repozytorium, w którym artefakty elementów e-CODEX są przechowywane i dostępne dla podmiotów obsługujących wyznaczone punkty dostępu e-CODEX. Elementy systemu e-CODEX objęte licencją publiczną Unii Europejskiej podaje się do wiadomości publicznej.

3.1.2. W odniesieniu do art. 7 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2022/850 (przygotowywanie, utrzymywanie i aktualizacja dokumentacji dotyczącej elementów systemu e-CODEX, powiązanych z nim oprogramowania i innych aktywów oraz jej dystrybucja do podmiotów obsługujących wyznaczone punkty dostępu e-CODEX) podmiotom obsługującym wyznaczone punkty dostępu e-CODEX udostępnia się dokumentację wyjściową w repozytorium prowadzonym przez eu-LISA. eu-LISA określa odpowiedni proces zarządzania wersją.

3.1.3. W odniesieniu do art. 7 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2022/850 (opracowywanie, utrzymywanie i aktualizacja pliku konfiguracyjnego zawierającego kompletny wykaz wyznaczonych punktów dostępu e-CODEX, w tym cyfrowych standardów proceduralnych stosowanych przez każdy z tych wyznaczonych punktów dostępu e-CODEX, oraz dystrybucja tego pliku do podmiotów obsługujących wyznaczone punkty dostępu e-CODEX), ze względu na krytyczne znaczenie usługi pliku konfiguracyjnego, eu-LISA opracowuje i obsługuje narzędzie do zarządzania konfiguracją zgodnie z wymogami dostępności określonymi poniżej. Narzędzie to jest oprogramowaniem wykorzystywanym do wspomagania wykonywania zadania, o którym mowa w art. 7 ust. 1.

3.1.4. W odniesieniu do art. 7 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2022/850 (wprowadzanie do systemu e-CODEX zmian technicznych i dodawanie nowych funkcji - publikowanych jako nowe wersje oprogramowania - w odpowiedzi na pojawiające się wymogi, takie jak wymogi wynikające z aktów wykonawczych, o których mowa w art. 6 ust. 2, lub na wniosek grupy doradczej ds. e-CODEX) nowe wersje oprogramowania przybierają formę wersji. Aby reagować na pojawiające się potrzeby biznesowe i techniczne, eu-LISA odpowiada za ciągłą ewolucję elementów oprogramowania, z których składa się system e-CODEX.

Zarząd eu-LISA, po uwzględnieniu opinii grupy doradczej ds. e-CODEX, określa proces zarządzania popytem i proces zarządzania zmianami operacyjnymi przez eu-LISA.

3.1.5. W odniesieniu do art. 7 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (UE) 2022/850 (wspieranie i koordynacja testowania, w tym w odniesieniu do łączności, obejmującego wyznaczone punkty dostępu e-CODEX) eu-LISA wspiera i koordynuje działania testowe obejmujące wyznaczone punkty dostępu e-CODEX. W tym względzie eu-LISA określa wytyczne, plany i scenariusze testów oraz przypadki testowe, a także sporządza sprawozdania dotyczące testów/zgodności.

3.1.6. W odniesieniu do art. 7 ust. 1 lit. f) rozporządzenia (UE) 2022/850 (udzielanie korespondentom e-CODEX wsparcia technicznego w odniesieniu do systemu e-CODEX) eu-LISA zapewnia korespondentom e-CODEX wsparcie techniczne w odniesieniu do systemu e-CODEX. W tym celu eu-LISA stale udostępnia, w godzinach pracy, odpowiednie zasoby do dyspozycji korespondentów e-CODEX w celu zapewnienia im pojedynczego punktu kontaktowego ds. wsparcia technicznego, w tym w odniesieniu do bramy sieciowej ("usługa pomocy technicznej"). eu-LISA podejmuje działania następcze w związku z wnioskami bramy sieciowej w zakresie, w jakim dotyczą one jej prawidłowego funkcjonowania z łącznikiem, w ramach wspieranej konfiguracji pakietu e-CODEX.

Wsparcie techniczne zapewniane jest zgodnie z instrukcją obsługi e-CODEX.

Przy rozpatrywaniu wniosków o wsparcie techniczne i incydentów eu-LISA zapewnia wsparcie w granicach swoich kompetencji i możliwości, chyba że takie wnioski i incydenty dotyczą wyłącznie okoliczności właściwych dla infrastruktury podmiotów obsługujących wyznaczony punkt dostępu e-CODEX.

3.1.7. W odniesieniu do art. 7 ust. 1 lit. g) rozporządzenia (UE) 2022/850 (opracowywanie, wdrażanie, utrzymywanie i aktualizacja cyfrowych standardów proceduralnych oraz ich dystrybucja do podmiotów obsługujących wyznaczone punkty dostępu e-CODEX) eu-LISA odpowiada za opracowywanie, utrzymywanie, aktualizowanie i wdrażanie cyfrowych standardów proceduralnych przyjętych na podstawie aktów wykonawczych na podstawie rozporządzenia (UE) 2022/850 (jego art. 6 ust. 2), innych aktów prawnych Unii w dziedzinie współpracy sądowej w sprawach cywilnych i współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych albo opracowanych przez grupę doradczą ds. e-CODEX (art. 12 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) 2022/850).

Agencja eu-LISA odpowiada za organizację wdrażania nowych lub zaktualizowanych cyfrowych standardów proceduralnych poprzez rozprowadzanie ich wśród odpowiednich podmiotów obsługujących wyznaczone punkty dostępu e-CODEX.

3.1.8. W odniesieniu do art. 7 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (UE) 2022/850 (publikacja na stronie internetowej eu-LISA wykazu wyznaczonych punktów dostępu e-CODEX, o których ją powiadomiono, oraz cyfrowych standardów proceduralnych stosowanych przez każdy z tych wyznaczonych punktów dostępu e-CODEX) wykaz wyznaczonych punktów dostępu zawiera nazwy podmiotów je obsługujących i jest publikowany na specjalnej stronie internetowej eu-LISA poświęconej e-CODEX.

3.1.9. W odniesieniu do art. 7 ust. 1 lit. i) rozporządzenia (UE) 2022/850 (odpowiadanie na wnioski o doradztwo i wsparcie techniczne ze strony służb Komisji w kontekście przygotowywania aktów wykonawczych, o których mowa w art. 6 ust. 2) eu-LISA zapewnia Komisji pomoc techniczną i wiedzę fachową w zakresie opracowywania nowych cyfrowych standardów proceduralnych, w tym w szczególności przygotowywania dokumentacji technicznej i dowodów, a także wsparcie przez cały czas trwania procedury, aż do czasu przyjęcia aktów wykonawczych, w tym w formie udziału w spotkaniach.

3.1.10. W odniesieniu do art. 7 ust. 1 lit. j) rozporządzenia (UE) 2022/850 (ocena potrzeby, ewaluacja i przygotowywanie nowych cyfrowych standardów proceduralnych, w tym poprzez organizację i wspieranie warsztatów z korespondentami e-CODEX) eu-LISA ocenia zapotrzebowanie na nowe cyfrowe standardy proceduralne, ewaluuje je i przygotowuje. Zadanie to powierza się w szczególności grupie doradczej ds. e-CODEX (art. 12 ust. 2 lit. b) rozporządzenia). Jako jedno z narzędzi oceny wykorzystuje się organizację i wspieranie warsztatów z korespondentami e-CODEX.

3.1.11. W odniesieniu do art. 7 ust. 1 lit. k) rozporządzenia (UE) 2022/850 (opracowywanie, utrzymywanie i aktualizacja unijnego słownika podstawowego e-Justice, na którym oparte są cyfrowe standardy proceduralne) eu-LISA opracowuje, utrzymuje i aktualizuje unijny słownik podstawowy e-Justice, na którym oparte są cyfrowe standardy proceduralne. W związku z tym unijny słownik podstawowy e-Justice utrzymuje się w ramach procesu zarządzania popytem i przechowuje się jako część repozytorium dostarczanego i prowadzonego przez eu-LISA.

3.1.12. W odniesieniu do art. 7 ust. 1 lit. l) rozporządzenia (UE) 2022/850 eu-LISA odpowiada za opracowywanie i dystrybucję operacyjnych standardów bezpieczeństwa, zgodnie z art. 11 rozporządzenia (UE) 2022/850.

3.1.13. W odniesieniu do art. 7 ust. 1 lit. m) rozporządzenia (UE) 2022/850 (organizowanie szkoleń z zakresu technicznego użytkowania systemu e-CODEX dla wszystkich odpowiednich interesariuszy zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1726 5 , w tym udostępnianie materiałów szkoleniowych online) eu-LISA zapewnia plan szkoleń dla systemu e-CODEX oparty na analizie potrzeb zainteresowanych stron.

3.2.
Zadania eu-LISA na podstawie art. 7 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2022/850

3.2.1. W odniesieniu do art. 7 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2022/850 (udostępnianie, obsługa i utrzymywanie w swoich obiektach technicznych informatycznej infrastruktury sprzętowej i oprogramowania niezbędnych do wykonywania jej zadań) eu-LISA udostępnia, obsługuje i utrzymuje w swoich obiektach technicznych całą informatyczną infrastrukturę sprzętową i oprogramowania niezbędną do wykonywania przez eu-LISA zadań w odniesieniu do systemu e-CODEX. eu-LISA aktualizuje swoje odpowiednie procedury, w tym plan ciągłości działania, aby uwzględnić wszystkie elementy systemu e-CODEX.

3.2.2. W odniesieniu do art. 7 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) 2022/850 (udostępnianie, obsługa i utrzymywanie centralnej platformy testowej, przy jednoczesnym zapewnieniu integralności i dostępności pozostałych elementów systemu e-CODEX) eu-LISA udostępnia, obsługuje i utrzymuje centralną platformę testową e-CODEX (CPT) zgodnie z wymogami dostępności określonymi poniżej. Obsługa techniczna testów przeprowadzanych na CTP nie może negatywnie wpływać na integralność i dostępność pozostałych funkcji systemu e-CODEX.

3.2.3. W odniesieniu do art. 7 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2022/850 (informowanie ogółu społeczeństwa o systemie e-CODEX za pośrednictwem kanałów masowego komunikowania się, w tym stron internetowych lub platform mediów społecznościowych) eu-LISA odpowiada za informowanie ogółu społeczeństwa o systemie e-CODEX i o wszelkich istotnych zmianach. Informowanie odbywa się za pośrednictwem kanałów masowego komunikowania się, w tym stron internetowych lub platform mediów społecznościowych. Zgodnie z art. 12 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2022/850 przy określaniu i prowadzeniu działań w tym zakresie eu-LISA uwzględnia informacje przekazane jej przez grupę doradczą ds. e-CODEX.

3.2.4. W odniesieniu do art. 7 ust. 2 lit. d) rozporządzenia (UE) 2022/850 eu-LISA jest odpowiedzialna za przygotowywanie, aktualizowanie i dystrybucję w internecie nietechnicznych informacji dotyczących systemu e-CODEX oraz działań prowadzonych przez eu-LISA.

4.
ROLA eu-LISA W ODNIESIENIU DO BRAMY SIECIOWEJ

Zgodnie z art. 7 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/850 eu-LISA udostępnia na wezwanie, w godzinach pracy, odpowiednie zasoby do dyspozycji korespondentów e-CODEX w celu zapewnienia im pojedynczego punktu kontaktowego ds. wsparcia technicznego, w tym w odniesieniu do bramy sieciowej.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/850 eu-LISA jest odpowiedzialna za elementy systemu e-CODEX, z wyjątkiem bramy sieciowej, ponieważ obecnie brama ta opiera się na module "eDelivery", który jest utrzymywany przez Komisję i udostępniany na poziomie międzysektorowym. eu-LISA przejmuje pełną odpowiedzialność za zarządzanie łącznikiem i cyfrowymi standardami proceduralnymi od podmiotu zarządzającego systemem e-CODEX. Biorąc pod uwagę fakt, że brama sieciowa oraz łącznik są integralnymi elementami systemu e-CODEX, eu-LISA powinna zapewniać kompatybilność łącznika z najnowszą wersją bramy sieciowej.

eu-LISA podejmuje działania następcze w odniesieniu do problemów bramy sieciowej w zakresie, w jakim dotyczą one jej prawidłowego funkcjonowania z łącznikiem, w ramach wspieranej konfiguracji pakietu e-CODEX.

W przypadku problemów we wspieranej konfiguracji pakietu e-CODEX dotyczących bramy sieciowej i wymagających wsparcia technicznego, których dział pomocy eu-LISA nie może rozwiązać sam, eu-LISA współpracuje z podmiotem odpowiedzialnym za zarządzanie bramą sieciową. Proces ten musi być przejrzysty dla korespondentów e-CODEX.

Chociaż eu-LISA stosuje do rozwiązania tych problemów podejście polegające na "dołożeniu wszelkich starań", ich rozwiązanie może ostatecznie być uzależnione od pomocy podmiotów odpowiedzialnych za bramę sieciową. W związku z tym cele dotyczące gwarantowanego poziomu świadczenia usług nie mają zastosowania w przypadkach, w których eu-LISA może potrzebować pomocy podmiotów odpowiedzialnych za bramę sieciową.

Użytkownicy rozwiązania wdrażającego eDelivery zapewnianego przez Komisję Użytkownicy rozwiązania innego niż rozwiązanie wdrażające eDelivery
Specyfikacje interfejsu programowania aplikacji Uwzględnione Uwzględnione
Wdrażanie i konfiguracja Uwzględnione Nieuwzględnione
Certyfikaty Uwzględnione Uwzględnione
Wsparcie w zakresie testów łączności Uwzględnione Uwzględnione
Wsparcie w zakresie testów integracji Uwzględnione Uwzględnione
Rozwiązywanie problemów Uwzględnione Nieuwzględnione
5.
SKŁADANIE SPRAWOZDAŃ GRUPIE DORADCZEJ

Aby umożliwić grupie doradczej monitorowanie przestrzegania przez eu-LISA gwarantowanego poziomu świadczenia usługi, o którym mowa w art. 12 ust. 2 lit. d) rozporządzenia (UE) 2022/850, eu-LISA na bieżąco informuje grupę doradczą ds. e-CODEX o wszystkich działaniach z zakresu zarządzania operacyjnego prowadzonych w odniesieniu do systemu e-CODEX. W szczególności eu-LISA zachowuje i regularnie przekazuje grupie doradczej ds. e-CODEX:

a)
wszelkie informacje istotne dla oceny zgodności z gwarantowanym poziomem świadczenia usługi określonym w niniejszej decyzji wykonawczej;
b)
harmonogramy i artefakty planowania realizacji wniosków o wprowadzenie zmian oraz wprowadzania nowych wersji oprogramowania.

Grupa doradcza ds. e-CODEX określa dokładną strukturę, treść i parametry takich sprawozdań, a także dokładne warunki i częstotliwość ich składania.

6.
INSTRUKCJA OBSŁUGI e-CODEX

eu-LISA zapewnia instrukcję obsługi e-CODEX, która stanowi dokument referencyjny dla korespondentów e-CODEX i działu pomocy eu-LISA w odniesieniu do zarządzania operacyjnego systemami. Opisuje się w nim wszystkie możliwe interakcje w odniesieniu do zarządzania usługami informatycznymi.

Instrukcja obsługi e-CODEX jest dokumentem opartym na zasadzie ograniczonego dostępu, którego najnowszą zatwierdzoną wersję dział pomocy eu-LISA przedstawi wszystkim korespondentom. Korespondenci mogą udostępniać instrukcję obsługi e-CODEX wyłącznie wtedy, gdy są do tego upoważnieni.

Instrukcja obsługi e-CODEX zawiera w szczególności:

a)
podejście komunikacyjne i kanały komunikacji;
b)
wymogi dotyczące struktury operacyjnej, określające usługi i ich poziomy docelowe;
c)
zarządzanie incydentami/procedurę eskalacji, w tym klasyfikację i określanie priorytetu;
d)
procedury zarządzania realizacją wniosków i pomocy technicznej;
e)
zarządzanie obsługą techniczną;
f)
wszelkie stosowne załączniki.

Instrukcję obsługi e-CODEX przyjmuje zarząd eu-LISA po uwzględnieniu opinii grupy doradczej ds. e-CODEX.

7.
KORESPONDENCI e-CODEX

Zgodnie z art. 6 ust. 5 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2022/850 odpowiednio państwa członkowskie i Komisja wyznaczają korespondentów e-CODEX w liczbie proporcjonalnej do liczby wyznaczonych przez nie punktów dostępu e-CODEX oraz do liczby cyfrowych standardów proceduralnych stosowanych przez te wyznaczone punkty dostępu. Przekazują one eu-LISA wykaz korespondentów e-CODEX oraz powiadamiają ją o wszelkich wprowadzanych w nim zmianach.

Do każdego wyznaczonego punktu dostępu e-CODEX przydziela się co najmniej dwóch korespondentów e-CODEX. Do wyznaczonego punktu dostępu e-CODEX można przydzielić więcej niż dwóch korespondentów, biorąc pod uwagę liczbę stosowanych cyfrowych standardów proceduralnych.

Całkowita liczba korespondentów e-CODEX i obiektywne kryteria umożliwiające przydzielenie więcej niż dwóch korespondentów do jednego wyznaczonego punktu dostępu e-CODEX są corocznie określane i poddawane przeglądowi przez zarząd eu-LISA na wniosek Rady Programowej e-CODEX, w oparciu o wymogi wyznaczonych punktów dostępu e-CODEX i przy uwzględnieniu dostępnych zasobów eu-LISA.

Grupa doradcza ds. e-CODEX, w kontekście monitorowania przestrzegania przez eu-LISA gwarantowanego poziomu świadczenia usługi zgodnie z art. 12 ust. 2 lit. d) rozporządzenia (UE) 2022/850, monitoruje potrzebę zmiany całkowitej liczby korespondentów e-CODEX.

8.
USŁUGI I ICH POZIOMY DOCELOWE
8.1.
Zasady

Odpowiedzialność za bezpieczne utworzenie i funkcjonowanie wyznaczonego punktu dostępu e-CODEX spoczywa na podmiotach obsługujących wyznaczone punkty dostępu e-CODEX. W tym kontekście korespondenci e-CODEX zapewniają użytkownikom wstępne wsparcie w odniesieniu do wdrażania wyznaczonych punktów dostępu e-CODEX, za które są odpowiedzialni.

eu-LISA zapewnia korespondentom e-CODEX wsparcie techniczne w zakresie reagowania i rozwiązywania problemów, jak określono w instrukcji obsługi e-CODEX.

eu-LISA tworzy dział pomocy, który stanowi pojedynczy punkt kontaktowy do celów wsparcia technicznego. Korespondenci e-CODEX dokonują zgłoszeń zgodnie z instrukcją obsługi e-CODEX, a eu-LISA analizuje je w kolejności ich utworzenia. Korespondent e-CODEX wstępnie identyfikuje i kategoryzuje zgłoszenia zgodnie ze wskazówkami zawartymi w instrukcji obsługi. Za zgodą odpowiedniego korespondenta e-CODEX eu-LISA może przypisać zgłoszeniu inną kategorię.

Zmiany będą rozpatrywane w ramach procesu zarządzania popytem. eu-LISA regularnie udostępnia je w kompletnej i syntetycznej formie podmiotom obsługującym wyznaczone punkty dostępu e-CODEX oraz grupie doradczej ds. e-CODEX.

Dział pomocy eu-LISA jest dostępny w godzinach pracy.

8.2.
Elementy objęte zarządzaniem usługami informatycznymi:
a)
oprogramowanie łącznika;
b)
centralna platforma testowa;
c)
narzędzie zarządzania konfiguracją;
d)
repozytorium e-CODEX;
e)
cyfrowe standardy proceduralne.

W odniesieniu do tych elementów w instrukcji obsługi określi się powiązane usługi i ich poziomy docelowe, które należy osiągnąć w ramach zarządzania rozwiązywaniem incydentów i dostępności.

8.3.
Dostępność

Dostępność elementów e-CODEX oblicza się w okresie sprawozdawczym, który zostanie określony w instrukcji obsługi e-CODEX. Planowane okresy niedostępności nie będą brane pod uwagę przy obliczaniu dostępności.

Komponent Dostępność
Repozytorium 95%
Narzędzie zarządzania konfiguracją 98%
Centralna platforma testowa 90%
Narzędzie zarządzania usługami informatycznymi 95%
1 Dz.U. L 150 z 1.6.2022, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/850 z dnia 30 maja 2022 r. w sprawie informatycznego systemu trans- granicznej elektronicznej wymiany danych w obszarze współpracy sądowej w sprawach cywilnych i współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych (system e-CODEX) oraz w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2018/1726 (Dz.U. L 150 z 1.6.2022, s. 1).
4 Dz.U. L 56 z 4.3.1968, s. 1.
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1726 z dnia 14 listopada 2018 r. w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA), zmiany rozporządzenia (WE) nr 1987/2006 i decyzji Rady 2007/533/WSiSW oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1077/2011 (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 99).

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.15.17

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2023/117 w sprawie gwarantowanego poziomu świadczenia usługi w odniesieniu do działań, które mają być prowadzone przez eu-LISA w związku z systemem e-CODEX
Data aktu: 13/01/2023
Data ogłoszenia: 17/01/2023
Data wejścia w życie: 06/02/2023