Rozporządzenie delegowane 2023/1118 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2034 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających warunki, na których kolegia organów nadzoru wykonują swoje zadania

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2023/1118
z dnia 12 stycznia 2023 r.
uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2034 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających warunki, na których kolegia organów nadzoru wykonują swoje zadania
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2034 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie nadzoru ostrożnościowego nad firmami inwestycyjnymi oraz zmieniającą dyrektywy 2002/87/WE, 2009/65/WE, 2011/61/UE, 2013/36/UE, 2014/59/UE i 2014/65/UE 1 , w szczególności jej art. 48 ust. 8, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu ustanowienia kolegiów organów nadzoru oraz wskazania członków kolegium i potencjalnych obserwatorów konieczne jest sporządzenie schematów grup firm inwestycyjnych. Celem takiego schematu jest identyfikacja należących do grupy podmiotów lub oddziałów w Unii lub w państwie trzecim oraz opisanie w odniesieniu do każdego podmiotu należącego do grupy jego charakteru i lokalizacji, organów zaangażowanych w sprawowanie nad nim nadzoru, obowiązujących zwolnień z wymogów ostrożnościowych, jego znaczenia dla grupy i państwa, w którym udzielono mu zezwolenia na prowadzenie działalności lub w którym ma siedzibę.

(2) Aby zapewnić spójne stosowanie art. 48 dyrektywy (UE) 2019/2034 w Unii, a tym samym uczciwe warunki konkurencji, należy wspierać stosowanie przez organy sprawujące nadzór nad grupą zbieżnych praktyk w zakresie tworzenia kolegiów organów nadzoru dla grup firm inwestycyjnych. W szczególności, z uwagi na fakt, że ustanowienie kolegiów organów nadzoru pozostawia się uznaniu organu sprawującego nadzór nad grupą określonego zgodnie z art. 46 dyrektywy (UE) 2019/2034, konieczne jest ustalenie wspólnych kryteriów, które organy sprawujące nadzór nad grupą powinny uwzględnić przy podejmowaniu decyzji, czy należy ustanowić kolegium organów nadzoru. Te wspólne kryteria powinny obejmować kryteria proporcjonalności, odzwierciedlać potrzebę ułatwienia wykonywania zadań nadzorczych oraz ułatwiać koordynację między odpowiednimi organami nadzoru państw trzecich i współpracę z nimi, w szczególności w przypadku, gdy taka koordynacja i współpraca są konieczne do wymiany istotnych informacji na temat modelu dotyczącego depozytu zabezpieczającego z organami nadzoru właściwymi dla członków rozliczających kwalifikujących się kontrahentów centralnych (QCCP) lub organami nadzoru właściwymi dla QCCP oraz do aktualizacji takich informacji.

(3) Aby zwiększyć efektywność i skuteczność funkcjonowania kolegiów organów nadzoru, ustalenia sporządzone na piśmie, o których mowa w art. 48 ust. 6 akapit trzeci dyrektywy (UE) 2019/2034, powinny obejmować wszystkie obszary pracy kolegium. Ustalenia te powinny więc obejmować także ustalenia między członkami kolegium zaangażowanymi w określone działania kolegium, w tym działania wykonywane przez określone podstruktury kolegium, jeżeli takie podstruktury utworzono w celu zapewnienia skuteczności. Z tego samego powodu ustalenia sporządzone na piśmie powinny również obejmować aspekty operacyjne działalności kolegium, ponieważ aspekty te mają kluczowe znaczenie dla ułatwienia funkcjonowania kolegium organów nadzoru zarówno w sytuacjach normalnych, jak i w sytuacjach nadzwyczajnych. Ponadto, ustalenia sporządzone na piśmie powinny być kompleksowe, spójne i wyczerpujące oraz powinny zapewniać właściwym organom adekwatną i odpowiednią podstawę, aby mogły wykonywać one swoje obowiązki i zadania w ramach kolegium organów nadzoru, a nie poza nim.

(4) Kolegia organów nadzoru stanowią kluczowy instrument na potrzeby wymiany informacji oraz przygotowania się do sytuacji nadzwyczajnych i reagowania na nie, a także umożliwiający organowi sprawującemu nadzór nad grupą prowadzenie skutecznego nadzoru na zasadzie skonsolidowanej. W celu zapewnienia spójności oraz umożliwienia Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Bankowego (EUNB) wykonywania jego zadań przewidzianych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 2  EUNB powinien uczestniczyć we wszystkich kolegiach organów nadzoru. Ponadto, z uwagi na koordynującą rolę kolegiów organów nadzoru w zakresie wszystkich działań nadzorczych dotyczących grup firm inwestycyjnych, które wynikają z innych przepisów Unii, należy zawsze zapraszać Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) do udziału w posiedzeniach i działaniach kolegium organów nadzoru, zgodnie z ustaleniami sporządzonymi na piśmie.

(5) Aby kolegium mogło prowadzić wszystkie swoje działania, organ sprawujący nadzór nad grupą oraz członkowie kolegium organów nadzoru powinni mieć ogląd działalności prowadzonej przez wszystkie podmioty należące do danej grupy firm inwestycyjnych, w tym działalności tych podmiotów, które prowadzą działalność finansową, a nie są zakwalifikowane jako firmy inwestycyjne, oraz działalności tych podmiotów, które prowadzą działalność w państwach trzecich. Z tego samego powodu należy wspierać interakcje między organem sprawującym nadzór nad grupą, członkami kolegium, organami lub podmiotami publicznymi w państwie członkowskim, które są odpowiedzialne za nadzór nad jakimkolwiek podmiotem z grupy firm inwestycyjnych lub są zaangażowane w ten nadzór, w tym właściwymi organami przyjmujących państw członkowskich, w których mają siedzibę oddziały uznane za znaczące, organami lub podmiotami odpowiedzialnymi za nadzór nad rynkami instrumentów finansowych oraz za przeciwdziałanie wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, organami lub podmiotami odpowiedzialnymi za ochronę konsumentów oraz organami ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Dlatego ważne jest, aby te organy lub podmioty publiczne mogły w stosownych przypadkach uczestniczyć w pracach kolegium organów nadzoru w charakterze obserwatorów.

(6) W celu zapewnienia przejrzystości i sprawnego funkcjonowania kolegium organów nadzoru członkowie kolegium powinni omówić i uzgodnić zakres i poziom ewentualnego zaangażowania innych organów, które powinny uczestniczyć w kolegium organów nadzoru w charakterze obserwatorów. Warunki uczestnictwa takich organów w kolegium organów nadzoru w charakterze obserwatorów należy jasno sformułować w ustaleniach sporządzonych na piśmie i przekazać je wszystkim organom uczestniczącym w kolegium organów nadzoru w charakterze obserwatorów.

(7) Aby członkowie kolegium organów nadzoru mogli skuteczniej wykonywać swoje obowiązki oraz aby unikać powielania zadań, w tym powielania żądań udzielenia informacji kierowanych do podmiotów nadzorowanych, członkowie kolegium organów nadzoru powinni ściśle ze sobą współpracować i w maksymalnym stopniu koordynować swoje działania nadzorcze. Z tego samego powodu członkowie kolegium organów nadzoru powinni przeprowadzać regularne przeglądy wszelkich porozumień w sprawie przekazania zadań i obowiązków, a w szczególności w momencie, gdy członkowie kolegium ustalają na poziomie kolegium organów nadzoru alokację zasobów i opracowują plan zadań nadzorczych prowadzonych na miejscu i na odległość.

(8) Organ sprawujący nadzór nad grupą powinien móc uzyskać całościowy ogląd sytuacji w grupie i pełnić rolę koordynatora, zapewniając płynny przepływ informacji wśród członków kolegium. W związku z tym organ sprawujący nadzór nad grupą powinien mieć dostęp do wszystkich informacji niezbędnych do realizacji swoich zadań i obowiązków oraz powinien pełnić funkcję koordynatora w zakresie gromadzenia i rozpowszechniania informacji otrzymywanych od dowolnego członka kolegium organów nadzoru, dowolnego innego obserwatora lub dowolnego podmiotu należącego do grupy, a także wszelkich informacji otrzymywanych od wszelkich innych organów nadzorczych lub podmiotów odpowiedzialnych za nadzór ustanowionych w odniesieniu do grupy firm inwestycyjnych. To samo dotyczy członków kolegium, ponieważ muszą oni mieć dostęp do odpowiednich informacji w celu wykonywania swoich zadań i obowiązków w odniesieniu do podmiotów, za które ponoszą odpowiedzialność, a także jeżeli chodzi o konieczność udostępniania odpowiednich informacji pozostałym członkom kolegium organów nadzoru. W szczególności, jeżeli organ sprawujący nadzór nad grupą stwierdzi, że dana informacja jest istotna dla innego członka kolegium organów nadzoru, nie powinien w nieuzasadniony sposób pomijać członków kolegium przy przekazywaniu tej informacji.

(9) Kolegia organów nadzoru ułatwiają współpracę i koordynację między właściwymi organami. Dotyczy to w szczególności wszelkich decyzji dotyczących stosowania modeli wewnętrznych do obliczania wymogów w zakresie funduszy własnych, w odniesieniu do których wymagane jest uprzednie pozwolenie właściwych organów. Dlatego ważne jest określenie warunków, na których organ sprawujący nadzór nad grupą oraz odpowiednie właściwe organy wymieniają się informacjami na temat funkcjonowania modeli wewnętrznych oraz omawiają środki mające na celu wyeliminowanie zidentyfikowanych braków w zakresie efektywności i osiągają porozumienie w sprawie tych środków.

(10) W celu przydzielenia zasobów nadzorczych oraz opracowania lub skoordynowania zadań nadzorczych prowadzonych na miejscu i na odległość na poziomie kolegium organów nadzoru członkowie kolegium organów nadzoru powinni uwzględniać wyniki procesu przeglądu nadzorczego i oceny nadzorczej, o którym to procesie mowa w art. 36 ust. 1 dyrektywy (UE) 2019/2034, przeprowadzanego dla grupy firm inwestycyjnych i każdego z jej podmiotów. W celu lepszego określenia priorytetów wspólnych prac nadzorczych i zapewnienia odpowiedniego przydziału zasobów ustanowienie programu oceny nadzorczej kolegium powinno zatem rozpocząć się po zakończeniu wspomnianych procesów przeglądu nadzorczego i oceny nadzorczej, a zakończyć się po rozważeniu przez właściwe organy zadań, które zobowiązały się one wykonać na poziomie krajowym, środków przeznaczonych na te zadania i odpowiednich terminów wykonania tych zadań.

(11) Członkowie kolegium organów nadzoru powinni koordynować swoje działania na wypadek sytuacji nadzwyczajnych i w trakcie takich sytuacji, np. w przypadku niekorzystnego rozwoju sytuacji, który może poważnie zagrozić prawidłowemu funkcjonowaniu rynków finansowych i ich integralności lub stabilności całego systemu finansowego w Unii lub jego części, lub w przypadku wystąpienia innych sytuacji, które wpływają lub mogą wyraźnie wpłynąć na sytuację finansową i ekonomiczną grupy firm inwestycyjnych lub jakiegokolwiek należącego do niej podmiotu.

(12) Konieczne jest zapewnienie właściwej oceny sytuacji nadzwyczajnej i reakcji na nią. W związku z tym, w obliczu sytuacji nadzwyczajnej członkowie kolegium organów nadzoru, których działania koordynuje organ sprawujący nadzór nad grupą, powinni dążyć do dokonania skoordynowanej oceny nadzorczej sytuacji, uzgodnienia skoordynowanej reakcji nadzorczej oraz monitorowania tej reakcji. Członkowie kolegium organów nadzoru powinni również zapewnić koordynację wszelkiej komunikacji zewnętrznej oraz zadbać o to, by taka komunikacja obejmowała elementy uzgodnione wcześniej między członkami kolegium.

(13) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez EUNB.

(14) EUNB przeprowadził konsultacje z ESMA, otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zasięgnął porady Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1093/2010,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

SEKCJA  1

USTANOWIENIE KOLEGIÓW

Artykuł  1

Schemat grup firm inwestycyjnych

1. 
Organ sprawujący nadzór nad grupą sporządza schemat grupy firm inwestycyjnych w celu identyfikacji następujących podmiotów należących do grupy:
a)
firm inwestycyjnych, którym udzielono zezwolenia w państwie członkowskim, oraz oddziałów mających siedzibę w państwie członkowskim, innych niż firmy inwestycyjne, do których stosuje się art. 1 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2033 3 ;
b)
instytucji finansowych, przedsiębiorstw usług pomocniczych, agentów oraz ich oddziałów, którym udzielono zezwolenia w państwie członkowskim lub które mają siedzibę w państwie członkowskim;
c)
firm inwestycyjnych, instytucji finansowych, przedsiębiorstw usług pomocniczych, agentów oraz ich oddziałów, którym udzielono zezwolenia w państwie trzecim lub które mają siedzibę w państwie trzecim.
2. 
Do celów ust. 1 lit. a) w schemacie odzwierciedla się następujące informacje:
a)
wskazanie państwa członkowskiego, w którym danej firmie inwestycyjnej udzielono zezwolenia lub w którym dany oddział ma siedzibę;
b)
wskazanie właściwego organu odpowiedzialnego za nadzór nad daną firmą inwestycyjną lub właściwego organu przyjmującego państwa członkowskiego, w którym dany oddział ma siedzibę, oraz innych odpowiednich organów sektora finansowego tego państwa członkowskiego, takich jak właściwe organy odpowiedzialne za nadzór nad rynkami instrumentów finansowych, przeciwdziałanie wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, ochronę konsumentów oraz restrukturyzację i uporządkowaną likwidację;
c)
w odniesieniu do firmy inwestycyjnej, której udzielono zezwolenia w państwie członkowskim, wskazanie, czy spełnia ona kryteria pozwalające uznać ją za małą i niepowiązaną wzajemnie firmę inwestycyjną, o której mowa w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/2033.
3. 
Do celów ust. 1 lit. b) i c) w schemacie odzwierciedla się następujące informacje:
a)
wskazanie państwa członkowskiego lub państwa trzeciego, w którym podmiotowi należącemu do grupy udzielono zezwolenia lub w którym oddział należący do grupy ma siedzibę;
b)
wskazanie organu, który jest odpowiedzialny za sprawowanie nadzoru nad należącym do grupy podmiotem lub oddziałem lub który jest zaangażowany w sprawowanie takiego nadzoru;
c)
informacje na temat znaczenia należącego do grupy podmiotu lub oddziału dla państwa członkowskiego, o którym mowa w lit. a), oraz dla grupy firm inwestycyjnych, a także odpowiednie kryteria stosowane przez właściwe organy w celu ustalenia tego znaczenia.
Artykuł  2

Ustalenie, czy ustanowienie kolegium organów nadzoru jest zasadne

1. 
Ustalając, czy ustanowienie kolegium organów nadzoru jest zasadne, organ sprawujący nadzór nad grupą bierze pod uwagę schemat grupy, o którym mowa w art. 1, oraz sprawdza, czy spełniony jest którykolwiek z następujących warunków:
a)
grupa firm inwestycyjnych składa się z co najmniej dwóch firm inwestycyjnych, którym udzielono zezwolenia w dwóch różnych państwach członkowskich oraz które prowadzą działalność w tych dwóch różnych państwach;
b)
ustanowienie kolegium organów nadzoru ułatwi wykonywanie zadań, o których mowa w art. 48 dyrektywy (UE) 2019/2034;
c)
koordynacja i współpraca z odpowiednimi organami nadzoru państw trzecich będą realizowane skuteczniej w ramach kolegium organów nadzoru;
d)
koordynacja i współpraca są potrzebne do wymiany informacji z organami nadzoru właściwymi dla członków rozliczających kwalifikujących się kontrahentów centralnych ("QCCP") lub z organami nadzoru właściwymi dla QCCP do celów art. 23 ust. 1 akapit pierwszy lit. c) i art. 23 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/2033 oraz do aktualizacji tych informacji.
2. 
W przypadku gdy którykolwiek z warunków określonych w ust. 1 lit. a), b), c) lub d) został spełniony, uznaje się, że ustanowienie kolegium jest zasadne, chyba że organ sprawujący nadzór nad grupą uzna, że w danym przypadku ustanowienie kolegium nie byłoby zasadne, mając w szczególności na względzie schemat grupy, o którym mowa w art. 1, zwłaszcza w przypadku uznania firm inwestycyjnych za małe i niepowiązane wzajemnie firmy inwestycyjne, o których mowa w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/2033.
Artykuł  3

Komunikacja dotycząca ustanowienia kolegium organów nadzoru

1. 
W przypadku ustanowienia kolegium organów nadzoru organ sprawujący nadzór nad grupą bez zbędnej zwłoki:
a)
powiadamia właściwe organy i organy nadzoru, o których mowa w art. 48 ust. 5 dyrektywy (UE) 2019/2034, o ich statusie członków w kolegium organów nadzoru;
b)
informuje EUNB i unijną dominującą firmę inwestycyjną, unijną dominującą inwestycyjną spółkę holdingową lub unijną dominującą finansową spółkę holdingową o działalności mieszanej, których to dotyczy, (zwane również dalej "unijną jednostką dominującą") o ustanowieniu kolegium organów nadzoru, tożsamości jego członków i obserwatorów oraz wszelkich zmianach w składzie tego kolegium.
2. 
W przypadku gdy nie ustanowiono kolegium organów nadzoru, mimo że warunki określone w art. 2 ust. 1 lit. a) zostały spełnione, organ sprawujący nadzór nad grupą bez zbędnej zwłoki powiadamia EUNB o swojej decyzji o nieustano- wieniu kolegium organów nadzoru i uzasadnia swoją decyzję.

SEKCJA  2

FUNKCJONOWANIE KOLEGIÓW

Artykuł  4

Ustalenia sporządzone na piśmie

1. 
Ustalenia sporządzone na piśmie, o których mowa w art. 48 ust. 6 akapit trzeci dyrektywy (UE) 2019/2034, muszą obejmować wszystkie z poniższych informacji:
a)
informacje na temat ogólnej struktury danej grupy obejmującej wszystkie podmioty należące do grupy, w tym unijną jednostkę dominującą;
b)
wskazanie członków kolegium organów nadzoru, w tym członków będących organami nadzoru państw trzecich, oraz obserwatorów, o których mowa w art. 5 ust. 1 niniejszego rozporządzenia;
c)
opis warunków dotyczących uczestnictwa organów nadzoru państw trzecich, o których mowa w art. 48 ust. 5 lit. b) dyrektywy (UE) 2019/2034, w kolegium organów nadzoru, w szczególności w odniesieniu do ich zaangażowania w różne dialogi i procesy prowadzone w ramach kolegium organów nadzoru oraz ich praw i obowiązków w zakresie wymiany informacji w ramach kolegium organów nadzoru;
d)
wskazanie, czy organ sprawujący nadzór nad grupą może zapraszać obserwatorów, o których mowa w art. 5 ust. 1 niniejszego rozporządzenia, oraz warunki ich uczestnictwa w działaniach kolegium organów nadzoru;
e)
ustalenia dotyczące wymiany informacji, w tym zakresu informacji, częstotliwości i kanałów komunikacji, w tym wymiany informacji z organami nadzoru państw trzecich oraz organami ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, o których mowa w art. 4 pkt 2 ppkt (v) rozporządzenia (UE) nr 1093/2010, które zaproszono do udziału w kolegium w charakterze obserwatorów;
f)
uzgodnienia dotyczące postępowania z informacjami poufnymi;
g)
procedury gromadzenia informacji od podmiotów należących do grupy firm inwestycyjnych oraz procedury weryfikacji tych informacji;
h)
proces koordynowania wniosków o udzielenie informacji od organów nadzoru właściwych dla członków rozliczających QCCP lub organów nadzoru właściwych dla QCCP;
i)
w stosownych przypadkach ustalenia dotyczące delegowania zadań i obowiązków;
j)
w stosownych przypadkach opis wszelkich podstruktur kolegium;
k)
ustalenia dotyczące planowania i koordynacji działań nadzorczych w sytuacjach normalnych;
l)
ustalenia dotyczące planowania i koordynacji działań nadzorczych na wypadek sytuacji nadzwyczajnych i w trakcie takich sytuacji, obejmujące planowanie ewentualnościowe oraz narzędzia i procedury w zakresie komunikacji;
m)
procedury informowania organu sprawującego nadzór nad grupą oraz członków kolegium organów nadzoru przed nałożeniem znaczących sankcji na podmioty należące do grup firm inwestycyjnych oraz po nałożeniu takich sankcji;
n)
strategia organu sprawującego nadzór nad grupą i członków kolegium organów nadzoru w zakresie komunikacji z unijną jednostką dominującą i podmiotami należącymi do grupy;
o)
uzgodnione procedury i ramy czasowe dotyczące przekazywania dokumentów z posiedzeń kolegium organów nadzoru;
p)
wszelkie pozostałe uzgodnienia między członkami kolegium organów nadzoru, w tym uzgodnione wskaźniki na potrzeby identyfikowania wczesnych sygnałów ostrzegawczych oraz potencjalnych zagrożeń i słabości;
q)
ustalenia dotyczące sytuacji, gdy członek lub obserwator kończy swój udział w kolegium, a w szczególności dotyczące obowiązków w zakresie przechowywania i udostępniania danych, które były przedmiotem wymiany, zanim dany członek lub obserwator zakończył swój udział.
2. 
Ustalenia sporządzone na piśmie, o których mowa w art. 48 ust. 6 akapit trzeci dyrektywy (UE) 2019/2034, mogą obejmować inne elementy uzgodnione między organem sprawującym nadzór skonsolidowany i członkami kolegium.
Artykuł  5

Wskazanie obserwatorów

1. 
W stosownych przypadkach organ sprawujący nadzór nad grupą, oprócz członków kolegium organów nadzoru i EUNB, zaprasza do udziału w posiedzeniach i działaniach kolegium organów nadzoru w charakterze obserwatorów następujące organy:
a)
właściwe organy przyjmujących państw członkowskich, w których siedzibę mają oddziały uznane za znaczące zgodnie z art. 1 ust. 3 lit. c);
b)
ESMA;
c)
krajowy bank centralny państwa członkowskiego, w którym podmiotowi należącemu do grupy, w tym unijnej jednostce dominującej, udzielono zezwolenia lub w którym podmiot ten lub jednostka ta mają siedzibę, lub Europejski Bank Centralny;
d)
organy lub podmioty publiczne w państwie członkowskim, które są odpowiedzialne za nadzór nad podmiotem należącym do grupy firm inwestycyjnych bądź są zaangażowane w sprawowanie takiego nadzoru, w tym właściwe organy odpowiedzialne za nadzór nad rynkami instrumentów finansowych, przeciwdziałanie wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy i finansowania terroryzmu i ochronę konsumentów oraz właściwe organy państwa członkowskiego pochodzenia członka rozliczającego lub właściwe organy właściwe dla QCCP, o których mowa w art. 48 dyrektywy (UE) 2019/2034;
e)
organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, o których mowa w art. 4 pkt 2 ppkt (v) rozporządzenia (UE) nr 1093/2010.
2. 
Organ sprawujący nadzór nad grupą, w porozumieniu z członkami kolegium organów nadzoru, w ustaleniach sporządzonych na piśmie dotyczących koordynacji i współpracy, o których mowa w art. 4, określa ustalenia dotyczące udziału organów, o których mowa w ust. 1 lit. a)-e) niniejszego artykułu, w kolegium organów nadzoru. Organ sprawujący nadzór nad grupą informuje wszystkich członków i obserwatorów kolegium organów nadzoru o tych uzgodnieniach.
Artykuł  6

Udział w posiedzeniach kolegium organów nadzoru

1. 
Organizując posiedzenie kolegium, o którym to posiedzeniu mowa w art. 48 ust. 6 dyrektywy (UE) 2019/2034, organ sprawujący nadzór nad grupą uwzględnia wszystkie następujące kwestie:
a)
tematy do omówienia, działania do rozważenia i cele posiedzenia, w szczególności w odniesieniu do ich znaczenia dla wszystkich podmiotów wchodzących w skład grupy firm inwestycyjnych według schematu sporządzonego zgodnie z art. 1 niniejszego rozporządzenia;
b)
znaczenie każdego podmiotu wchodzącego w skład grupy firm inwestycyjnych według schematu sporządzonego zgodnie z art. 1 niniejszego rozporządzenia zarówno dla danej grupy firm inwestycyjnych, jak i dla państwa członkowskiego, w którym temu podmiotowi udzielono zezwolenia lub w którym ma on siedzibę.
2. 
Organ sprawujący nadzór nad grupą, członkowie i obserwatorzy w kolegium organów nadzoru zapewniają, w świetle omawianych tematów i zakładanych celów, aby w posiedzeniach lub działaniach kolegium uczestniczyli najodpowiedniejsi przedstawiciele. Przedstawiciele ci są uprawnieni do podejmowania zobowiązań w imieniu organów, które reprezentują jako członków lub obserwatorów kolegium, w jak największym zakresie, w odniesieniu do rozmów i decyzji, które planuje się podjąć w trakcie posiedzeń.
3. 
Organ sprawujący nadzór nad grupą może, w zależności od tematów i celów posiedzenia kolegium organów nadzoru, zaprosić do uczestnictwa w tych posiedzeniach przedstawicieli podmiotów należących do grupy firm inwestycyjnych.
Artykuł  7

Przekazywanie zadań i obowiązków

1. 
Przy ustanawianiu i aktualizowaniu programu oceny nadzorczej kolegium, o którym mowa w art. 14, organ sprawujący nadzór nad grupą oraz członkowie kolegium organów nadzoru rozważają możliwość zawierania porozumień w sprawie dobrowolnego przekazania zadań i obowiązków, o których mowa w art. 48 ust. 2 lit. e) dyrektywy (UE) 2019/2034, zwłaszcza jeżeli oczekuje się, że takie przekazanie zadań i obowiązków doprowadzi do efektywniejszego i skuteczniejszego nadzoru, w szczególności dzięki wyeliminowaniu zbędnego powielania wymogów nadzorczych, w tym w odniesieniu do wniosków o udzielenie informacji.
2. 
O zawarciu porozumienia w sprawie przekazania zadań i obowiązków organ sprawujący nadzór nad grupą informuje unijną jednostkę dominującą, a właściwy organ, który przekazuje swoje uprawnienia - daną firmę inwestycyjną.
Artykuł  8

Wymiana informacji pomiędzy członkami kolegium organów nadzoru a grupą firm inwestycyjnych

1. 
Organ sprawujący nadzór nad grupą oraz członkowie kolegium organów nadzoru koordynują przekazywanie informacji dowolnemu podmiotowi należącemu do grupy firm inwestycyjnych oraz występowanie do takiego podmiotu o udzielenie informacji w następujący sposób:
a)
organ sprawujący nadzór nad grupą przekazuje informacje unijnej jednostce dominującej i zwraca się do niej o udzielenie informacji;
b)
członkowie kolegium organów nadzoru przekazują informacje podmiotom należącym do grupy firm inwestycyjnych i zwracają się o udzielenie informacji do takich podmiotów, które wchodzą w zakres ich kompetencji nadzorczych według schematu sporządzonego zgodnie z art. 1.
2. 
Członek kolegium organów nadzoru, który wyjątkowo zamierza przekazać informacje unijnej jednostce dominującej lub zwrócić się do niej o udzielenie informacji, informuje o tym z wyprzedzeniem organ sprawujący nadzór nad grupą.
3. 
Jeżeli organ sprawujący nadzór nad grupą zamierza wyjątkowo przekazać informacje podmiotowi należącemu do grupy firm inwestycyjnych lub zwrócić się o udzielenie informacji do takiego podmiotu, który nie wchodzi bezpośrednio w zakres jego kompetencji nadzorczych według schematu sporządzonego zgodnie z art. 1, organ ten informuje o tym z wyprzedzeniem danego członka kolegium odpowiedzialnego za nadzór nad tym podmiotem.

SEKCJA  3

PLANOWANIE I KOORDYNACJA DZIAŁAŃ NADZORCZYCH W SYTUACJACH NORMALNYCH

Artykuł  9

Ogólne warunki wymiany informacji w ramach kolegium organów nadzoru

1. 
Organ sprawujący nadzór nad grupą, członkowie i obserwatorzy kolegium organów nadzoru prowadzą wymianę wszelkich informacji niezbędnych do ułatwienia wykonywania swoich funkcji i obowiązków, w tym zadań, o których mowa w art. 48 i 49 dyrektywy (UE) 2019/2034.
2. 
Informacje, o których mowa w ust. 1 obejmują wszystkie istotne informacje, niezależnie od tego, czy zostały otrzymane od podmiotu należącego do grupy lub oddziału, właściwego organu lub organu nadzoru, czy z jakiegokolwiek innego źródła, oraz są wymieniane w odpowiedni, dokładny i terminowy sposób.
Artykuł  10

Wymiana informacji w celu zwiększenia skuteczności nadzoru nad grupami firm inwestycyjnych

1. 
Organ sprawujący nadzór nad grupą oraz członkowie kolegium organów nadzoru regularnie prowadzą wymianę następujących informacji:
a)
informacji, o których mowa w art. 13 ust. 1 i 2 dyrektywy (UE) 2019/2034, doprecyzowanych w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2023/1117 4 ;
b)
informacji niezbędnych do spełnienia wymogów dotyczących współpracy określonych w art. 49 dyrektywy (UE) 2019/2034;
c)
w stosownych przypadkach informacji na temat otoczenia makroekonomicznego, w którym działają grupa firm inwestycyjnych i należące do niej podmioty.
2. 
Opierając się na informacjach wymienianych zgodnie z ust. 1, organ sprawujący nadzór nad grupą oraz członkowie kolegium organów nadzoru identyfikują i wymieniają informacje ilościowe w celu zidentyfikowania wczesnych sygnałów ostrzegawczych, potencjalnych zagrożeń i słabości oraz w celu zapewnienia wkładu w proces przeglądu nadzorczego i oceny nadzorczej.
Artykuł  11

Wymiana informacji do celów procesu przeglądu nadzorczego i oceny nadzorczej

1. 
Organ sprawujący nadzór nad grupą oraz członkowie kolegium organów nadzoru prowadzą wymianę informacji na temat wyników procesu przeglądu nadzorczego i oceny nadzorczej przeprowadzanego zgodnie z art. 36 dyrektywy (UE) 2019/2034.
2. 
Informacje, o których mowa w ust. 1, zawierają co najmniej następujące elementy:
a)
elementy, o których mowa w art. 36 ust. 1 lit. a)-g) dyrektywy (UE) 2019/2034 i które zostały poddane przeglądowi nadzorczemu i ocenie nadzorczej;
b)
wyniki oceny wskazujące na wystąpienie jednej z sytuacji, o których mowa w art. 40 ust. 1 dyrektywy (UE) 2019/2034, w tym, w stosownych przypadkach, informacje o wszelkich dodatkowych wymogach w zakresie funduszy własnych, które zostały nałożone zgodnie z art. 39 i 40 dyrektywy (UE) 2019/2034, oraz wszelkie informacje dotyczące wniosków z przeglądu przeprowadzonego zgodnie z art. 41 tej dyrektywy, a także, w stosownych przypadkach, wszelkie wynikające z tego żądania dodatkowego zwiększenia poziomu funduszy własnych;
c)
wyniki oceny adekwatności płynności przeprowadzonej zgodnie z art. 42 ust. 1 dyrektywy (UE) 2019/2034 oraz, w stosownych przypadkach, informacje o wszelkich szczególnych wymogach dotyczących płynności nałożonych zgodnie z art. 39 ust. 2 lit. k) i art. 42 ust. 1 dyrektywy (UE) 2019/2034;
d)
informacje o innych środkach nadzorczych lub środkach wczesnej interwencji, które zostały zastosowane lub mają być zastosowane w celu wyeliminowania braków zidentyfikowanych w wyniku procesu przeglądu nadzorczego i oceny nadzorczej;
e)
informacje dotyczące wniosków z kontroli na miejscu i czynności monitorujących prowadzonych na odległość, które są istotne w kontekście oceny profilu ryzyka grupy firm inwestycyjnych lub któregokolwiek z należących do niej podmiotów.
Artykuł  12

Wymiana informacji w odniesieniu do bieżącego przeglądu pozwolenia na stosowanie modeli wewnętrznych

1. 
Organ sprawujący nadzór nad grupą oraz członkowie kolegium organów nadzoru prowadzą wymianę wszystkich istotnych informacji na temat wyników bieżącego przeglądu pozwolenia na stosowanie modeli wewnętrznych, o którym to przeglądzie mowa w art. 37 dyrektywy (UE) 2019/2034.
2. 
Jeżeli organ sprawujący nadzór nad grupą lub dowolny członek kolegium organów nadzoru ustali, że podmiot należący do grupy firm inwestycyjnych, w tym unijna jednostka dominująca, nie spełnia już wymogów dotyczących stosowania modeli wewnętrznych, lub stwierdzi niedociągnięcia zgodnie z art. 37 dyrektywy (UE) 2019/2034, ten organ sprawujący nadzór nad grupą lub członek kolegium organów nadzoru niezwłocznie przekazuje, stosownie do przypadku, następujące informacje:
a)
ocenę wpływu zidentyfikowanych niedociągnięć i wszelkich przypadków braku zgodności z wymogami dotyczącymi stosowania modeli wewnętrznych oraz istotności tych niedociągnięć i kwestii;
b)
ocenę planu przedstawionego przez odpowiedni podmiot należący do grupy firm inwestycyjnych, mającego na celu przywrócenie zgodności i wyeliminowanie zidentyfikowanych niedociągnięć, z uwzględnieniem informacji na temat harmonogramu wdrożenia tego planu;
c)
informację, że organ sprawujący nadzór nad grupą lub którykolwiek odpowiedni członek kolegium organów nadzoru zamierza cofnąć pozwolenie na stosowanie modelu wewnętrznego lub ograniczyć stosowanie tego modelu do obszarów, w których spełniane są wymogi, lub do obszarów, w których zgodność może zostać osiągnięta w odpowiednim terminie, lub też do obszarów, które nie są dotknięte zidentyfikowanymi niedociągnięciami;
d)
informacje na temat wszelkich dodatkowych wymogów w zakresie funduszy własnych, które planuje nałożyć zgodnie z art. 39 ust. 2 lit. a) w związku z art. 40 ust. 1 lit. d) dyrektywy (UE) 2019/2034 jako środek nadzorczy mający na celu wyeliminowanie przypadków braku zgodności lub zidentyfikowanych niedociągnięć.
3. 
Organ sprawujący nadzór nad grupą oraz członkowie kolegium organów nadzoru prowadzą również wymianę informacji na temat przedłużeń pozwolenia na stosowanie modelu wewnętrznego lub informacji na temat zmian w tych modelach wewnętrznych.
Artykuł  13

Współpraca w odniesieniu do przypadków braku zgodności i sankcji

1. 
Członkowie i obserwatorzy kolegium organów nadzoru przekazują organowi sprawującemu nadzór nad grupą informacje dotyczące wszelkich sytuacji, w odniesieniu do których ustalili, że podmiot należący do grupy firm inwestycyjnych, który wchodzi w zakres ich kompetencji nadzorczych:
a)
nie przestrzega wymogów, które są przedmiotem nadzoru ostrożnościowego lub nadzoru nad praktykami rynkowymi, które to wymogi określono w:
(i)
rozporządzeniu (UE) 2019/2033 oraz, w stosownych przypadkach, rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 5 ;
(ii)
dyrektywie (UE) 2019/2034;
(iii)
rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 6 ;
(iv)
dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE 7 ;
(v)
dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE 8 ;
b)
podlega dowolnej karze administracyjnej lub dowolnemu innemu środkowi administracyjnemu, które nałożono zgodnie z art. 54 dyrektywy (UE) 2019/2034.
2. 
Na podstawie informacji wymienianych zgodnie z ust. 1 członkowie i obserwatorzy kolegium organów nadzoru omawiają z organem sprawującym nadzór nad grupą potencjalne skutki przypadków braku zgodności lub sankcji dla danych podmiotów należących do grupy lub dla całej grupy firm inwestycyjnych.
Artykuł  14

Realizacja procesu przeglądu nadzorczego i oceny nadzorczej

1. 
W celu przeprowadzenia procesu przeglądu nadzorczego i oceny nadzorczej zgodnie z art. 36 dyrektywy (UE) 2019/2034 organ sprawujący nadzór nad grupą, w porozumieniu z członkami kolegium organów nadzoru, ustanawia i prowadzi zaktualizowany program oceny nadzorczej kolegium.
2. 
W przypadku ustanowienia programu oceny nadzorczej organ sprawujący nadzór nad grupą, w porozumieniu z członkami kolegium organów nadzoru, określa działania nadzorcze, które należy podjąć w odniesieniu do podmiotów należących do grupy lub całej grupy firm inwestycyjnych. Ten program oceny nadzorczej kolegium musi obejmować wszystkie następujące elementy:
a)
obszary wspólnych działań zidentyfikowane w wyniku przeglądu nadzorczego i oceny nadzorczej przeprowadzonych zgodnie z art. 36 dyrektywy (UE) 2019/2034 lub w wyniku wszelkich innych działań podjętych przez kolegium organów nadzoru, w tym starań mających na celu wsparcie skutecznego nadzoru i wyeliminowanie przypadków powielania wymogów nadzorczych, o czym jest mowa w art. 48 ust. 2 lit. f) tej dyrektywy;
b)
odpowiednie programy oceny nadzorczej organu sprawującego nadzór nad grupą oraz członków kolegium organów nadzoru dla unijnej jednostki dominującej oraz podmiotów lub oddziałów należących do grupy firm inwestycyjnych;
c)
główne obszary pracy kolegium organów nadzoru i jego planowane działania nadzorcze, w tym planowane kontrole na miejscu i inspekcje, o których mowa w art. 14 dyrektywy (UE) 2019/2034;
d)
wskazanie członków kolegium organów nadzoru odpowiedzialnych za przeprowadzanie planowanych działań nadzorczych;
e)
przewidywane ramy czasowe, tj. zarówno terminy, jak i czas trwania, każdego planowanego działania nadzorczego.

SEKCJA  4

PLANOWANIE I KOORDYNACJA DZIAŁAŃ NADZORCZYCH NA WYPADEK SYTUACJI NADZWYCZAJNYCH I W TRAKCIE TAKICH SYTUACJI

Artykuł  15

Ramy kolegium na wypadek potencjalnych sytuacji nadzwyczajnych

1. 
Organ sprawujący nadzór nad grupą, w porozumieniu z członkami kolegium organów nadzoru, ustanawia ramy kolegium na wypadek wystąpienia ewentualnych sytuacji nadzwyczajnych, uwzględniając specyfikę i strukturę grupy firm inwestycyjnych.
2. 
Ramy kolegium, o których mowa w ust. 1, są sformalizowane w ustaleniach sporządzonych na piśmie dokonanych zgodnie z art. 4 i zawierają wszystkie następujące informacje:
a)
procedury właściwe dla danego kolegium, które mają zastosowanie w przypadku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnej, o której mowa w art. 47 dyrektywy (UE) 2019/2034;
b)
informacje, które podlegają wymianie w przypadku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnej, o której mowa w art. 47 dyrektywy (UE) 2019/2034.
3. 
Informacje, o których mowa w ust. 2 lit. b), zawierają wszystkie następujące elementy:
a)
opis zaistniałej sytuacji nadzwyczajnej obejmujący podstawową przyczynę wystąpienia sytuacji nadzwyczajnej oraz spodziewany wpływ tej sytuacji na podmioty należące do grupy firm inwestycyjnych lub na całą grupę, jej klientów, na rynki oraz na stabilność systemu finansowego Unii Europejskiej;
b)
wyjaśnienie środków i działań, które organ sprawujący nadzór nad grupą lub którykolwiek członek kolegium organów nadzoru, lub same podmioty należące do grupy firm inwestycyjnych zastosowali lub planują zastosować w reakcji na wystąpienie sytuacji nadzwyczajnej;
c)
najnowsze dostępne informacje ilościowe dotyczące poziomu płynności i sytuacji kapitałowej firm inwestycyjnych należących do grupy firm inwestycyjnych.
Artykuł  16

Wymiana informacji w sytuacjach nadzwyczajnych

1. 
Organ sprawujący nadzór nad grupą oraz członkowie kolegium organów nadzoru prowadzą wymianę wszelkich informacji niezbędnych do ułatwienia wykonywania zadań, o których mowa w art. 47 dyrektywy (UE) 2019/2034.
2. 
Po otrzymaniu ostrzeżenia o zaistnieniu sytuacji nadzwyczajnej od któregokolwiek członka lub obserwatora kolegium organów nadzoru lub po stwierdzeniu zaistnienia takiej sytuacji organ sprawujący nadzór nad grupą przekazuje informacje, o których mowa w art. 15 ust. 2 lit. b), postępując zgodnie z procedurami określonymi w lit. a) tego ustępu, członkom kolegium organów nadzoru sprawującym nadzór nad firmą inwestycyjną lub jej oddziałami, które zostały lub prawdopodobnie zostaną dotknięte sytuacją nadzwyczajną, a także EUNB i Europejskiej Radzie ds. Ryzyka Systemowego.
3. 
W zależności od charakteru, stopnia dotkliwości, ewentualnego skutku systemowego lub innego skutku sytuacji nadzwyczajnej oraz prawdopodobieństwa wystąpienia efektu domina w jej następstwie członkowie kolegium organów nadzoru sprawujący nadzór nad należącymi do grupy podmiotami lub oddziałami, które zostały lub prawdopodobnie zostaną dotknięte sytuacją nadzwyczajną, oraz organ sprawujący nadzór nad grupą mogą zdecydować się na wymianę dodatkowych informacji.
4. 
Informacje, o których mowa, stosownie do przypadku, w ust. 2 i 3, są aktualizowane, gdy tylko nowe informacje staną się dostępne.
5. 
Jeżeli wymiana informacji, o której mowa w niniejszym artykule, odbywa się ustnie, zainteresowane właściwe organy potwierdzają w stosownym czasie treść takiej wymiany na piśmie.
Artykuł  17

Koordynacja oceny nadzorczej sytuacji nadzwyczajnej i reakcji na sytuację nadzwyczajną

1. 
W przypadku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnej organ sprawujący nadzór nad grupą koordynuje ocenę tej sytuacji we współpracy z członkami kolegium organów nadzoru i w razie potrzeby konsultuje się z obserwatorami w kolegium. Ocena ta obejmuje w szczególności następujące elementy:
a)
charakter i stopień dotkliwości sytuacji nadzwyczajnej;
b)
wpływ lub potencjalny wpływ sytuacji nadzwyczajnej na podmioty lub oddziały należące do grupy firm inwestycyjnych oraz na grupę jako całość, a także na jej klientów i na rynki;
c)
ryzyko wystąpienia transgranicznego efektu domina, w szczególności biorąc pod uwagę potencjalne konsekwencje systemowe w którymkolwiek z państw członkowskich, w których podmiotom należącym do grupy firm inwestycyjnych udzielono zezwolenia lub w których mają one siedzibę.
2. 
Na podstawie oceny, o której mowa w ust. 1, organ sprawujący nadzór nad grupą koordynuje przygotowanie reakcji nadzorczej na sytuację nadzwyczajną we współpracy z członkami kolegium organów nadzoru i w stosownych przypadkach konsultuje się z obserwatorami w kolegium organów nadzoru.
3. 
Skoordynowana reakcja nadzorcza obejmuje konieczne działania nadzorcze, ich zakres oraz harmonogram ich wdrożenia.
4. 
Organ sprawujący nadzór nad grupą oraz członkowie kolegium organów nadzoru odpowiedzialni za nadzór nad podmiotami lub oddziałami należącymi do grupy firm inwestycyjnych, które zostały lub prawdopodobnie zostaną dotknięte sytuacją nadzwyczajną, monitorują realizację skoordynowanej reakcji nadzorczej i prowadzą wymianę informacji na temat sposobu realizacji tej reakcji.
Artykuł  18

Koordynacja komunikacji zewnętrznej w sytuacji nadzwyczajnej

Organ sprawujący nadzór nad grupą oraz członkowie kolegium organów nadzoru odpowiedzialni za nadzór nad podmiotami lub oddziałami należącymi do grupy firm inwestycyjnych, które zostały lub prawdopodobnie zostaną dotknięte sytuacją nadzwyczajną, w jak największym zakresie koordynują komunikację zewnętrzną, uwzględniając zobowiązania prawne i ograniczenia wynikające z prawa unijnego i krajowego.

Artykuł  19

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane w państwach członkowskich zgodnie z Traktatami.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 stycznia 2023 r.

1 Dz.U. L 314 z 5.12.2019, s. 64.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2033 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów ostrożnościo- wych dla firm inwestycyjnych oraz zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1093/2010, (UE) nr 575/2013, (UE) nr 600/2014 i (UE) nr 806/2014 (Dz.U. L 314 z 5.12.2019, s. 1).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji 2023/1117 (UE) z dnia 12 stycznia 2023 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2034 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających wymogi dotyczące rodzaju i charakteru informacji wymienianych przez właściwe organy państw członkowskich pochodzenia i przyjmujących państw członkowskich (zob. s. 10 niniejszego Dziennika Urzędowego).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościo- wych dla instytucji kredytowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 84).
7 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 349).
8 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiająca ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniająca dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/UE oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 190).

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.148.17

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2023/1118 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2034 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających warunki, na których kolegia organów nadzoru wykonują swoje zadania
Data aktu: 12/01/2023
Data ogłoszenia: 08/06/2023
Data wejścia w życie: 28/06/2023