a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dyrektywie (UE) 2018/2001 rozszerzono rolę systemów dobrowolnych o zadania związane z certyfikacją zgodności paliw z biomasy z kryteriami zrównoważonego rozwoju i ograniczania emisji gazów cieplarnianych oraz zgodności odnawialnych ciekłych i gazowych paliw transportowych pochodzenia niebiologicznego oraz pochodzących z recyklingu paliw węglowych z odpowiednimi kryteriami ograniczania emisji gazów cieplarnianych. Ponadto systemy dobrowolne można wykorzystywać do certyfikowania biopaliw, biopłynów i paliw z biomasy o niskim ryzyku spowodowania pośredniej zmiany użytkowania gruntów.
(2) W celu ustalenia, czy biopaliwa, biopłyny, paliwa z biomasy, odnawialne ciekłe i gazowe paliwa transportowe pochodzenia niebiologicznego oraz pochodzące z recyklingu paliwa węglowe spełniają wymogi dyrektywy (UE) 2018/2001, konieczne jest prawidłowe i zharmonizowane funkcjonowanie systemów dobrowolnych. W związku z tym należy ustanowić zharmonizowane zasady, które będą obowiązywać w całym systemie certyfikacji, zapewniając niezbędną pewność prawa w odniesieniu do przepisów mających zastosowanie do podmiotów gospodarczych i systemów dobrowolnych.
(3) Aby zmniejszyć obciążenia administracyjne, przepisy wykonawcze powinny być proporcjonalne i ograniczać się do tego, co niezbędne, aby zapewnić właściwy i zharmonizowany przebieg weryfikacji zgodności z kryteriami zrównoważonego rozwoju i ograniczania emisji gazów cieplarnianych oraz innymi wymogami, umożliwiający w najwyższym możliwym stopniu ograniczenie wystąpienia nadużyć. Nie należy zatem uznawać przepisów wykonawczych za kompleksową normę, lecz za minimalne wymogi. Systemy dobrowolne mogą zatem w razie potrzeby uzupełniać te przepisy.
(4) Podmioty gospodarcze mogą w każdej chwili podjąć decyzję o uczestnictwie w innym systemie dobrowolnym. Aby jednak uniemożliwić podmiotowi gospodarczemu, który nie przeszedł pomyślnie audytu w ramach jednego systemu, natychmiastowe ubieganie się o certyfikację w ramach innego systemu, wszystkie systemy, które przyjmują wniosek od podmiotu gospodarczego, powinny wymagać od niego, by dostarczył informację o tym, czy w ciągu ostatnich 5 lat nie przeszedł pomyślnie audytu. Powinno to również dotyczyć sytuacji, w których podmiot gospodarczy posiada nową osobowość prawną, ale zasadniczo pozostaje ten sam, tak aby drobne lub czysto formalne zmiany, np. w strukturze zarządu lub zakresie działalności, nie zwalniały nowego podmiotu gospodarczego ze stosowania się do takich zasad.
(5) System bilansu masy ma na celu zmniejszenie obciążenia administracyjnego związanego z wykazaniem zgodności z kryteriami zrównoważonego rozwoju i ograniczania emisji gazów cieplarnianych dzięki umożliwieniu mieszania surowców i paliw o różnych właściwościach dotyczących zrównoważonego rozwoju oraz umożliwianie ponownego przypisania właściwości dotyczących zrównoważonego rozwoju w elastyczny sposób do partii wycofanych z takiej mieszanki. W celu zapewnienia przejrzystości mieszanie w ramach systemu bilansu masy jest dopuszczalne, np. jeżeli surowce należą do tej samej grupy produktów. Grupa produktów może obejmować np. różne rodzaje niesposżywczych materiałów celulozowych wykazujących podobne właściwości fizyczne i chemiczne, wartości opałowe lub współczynniki konwersji bądź inne materiały lignocelulozowe objęte przepisami części A lit. q) załącznika IX do dyrektywy (UE) 2018/2001. Oleje roślinne z pierwszego tłoczenia wykorzystywane do produkcji biopaliw i bio- płynów mogą należeć do tej samej grupy produktów. Surowce, które można wykorzystać do produkcji biopaliw, biopłynów i paliw z biomasy, podlegające różnym przepisom dotyczącym ich wkładu w realizację celów w zakresie energii odnawialnej, zasadniczo nie powinny być jednak uznawane za należące do tej samej grupy produktów, ponieważ groziłoby to podważeniem celów dyrektywy (UE) 2018/2001, w której przewiduje się zróżnicowane traktowanie biopaliw, biopłynów i paliw z biomasy w zależności od surowca, z którego są produkowane. W odniesieniu do paliw gazowych wzajemnie połączony system UE uznaje się za jeden zintegrowany system bilansu masy. Paliwa gazowe produkowane i zużywane poza siecią lub za pośrednictwem wydzielonych lokalnych sieci dystrybucji należy traktować jako odrębne systemy bilansu masy. Niezbędne są dalsze środki ostrożności w celu zapewnienia spójności zgłoszeń dotyczących zrównoważoności w przypadku wywozu paliw do państw trzecich, w których nie stosuje się systemu bilansu masy. W tym celu system bilansu masy powinien obejmować także informacje dotyczące ilości paliw, w odniesieniu do których nie określono właściwości dotyczących zrównoważonego rozwoju, przy czym należy również uwzględnić w systemie bilansu masy dostawy paliwa do podmiotów nieposiadających certyfikatów, z uwzględnieniem cech fizycznych dostarczanych paliw.
(6) Przygotowując audyt początkowy w obiekcie, a także w trakcie kolejnych audytów w ramach nadzoru lub audytów recertyfikacyjnych, audytor powinien dokonać stosownej analizy ogólnego profilu ryzyka podmiotów gospodarczych. W oparciu o specjalistyczną wiedzę i na podstawie informacji przekazanych przez podmiot gospodarczy, audytor powinien uwzględnić w tej analizie nie tylko poziom ryzyka w odniesieniu do danego podmiotu gospodarczego, ale także w odniesieniu do łańcucha dostaw (np. dla podmiotów gospodarczych prowadzących obrót materiałami wymienionymi w załączniku IX do dyrektywy (UE) 2018/2001). Należy dostosować intensywność audytu, jego zakres, lub oba te elementy, do poziomu zidentyfikowanego ogólnego ryzyka, aby zapewnić odpowiedni poziom zaufania do prawdziwości informacji dostarczanych przez podmioty gospodarcze, ograniczając tym samym ryzyko istotnych zniekształceń.
(7) W przypadku audytu grupowego, jeżeli audyty w obiekcie zostają zastąpione zdalnymi analizami dokumentów, systemy dobrowolne i jednostki certyfikujące powinny zapewniać, aby w ramach tych analiz możliwe było uzyskanie takiego samego poziomu pewności jak w przypadku audytu w obiekcie (np. dostępność wysokiej jakości zdjęć satelitarnych, danych o obszarach chronionych i torfowiskach, które stanowią źródło informacji dotyczących odpowiedniej perspektywy czasowej).
(8) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2019/807 2 uznano, że w pewnych okolicznościach można uniknąć wpływu na pośrednią zmianę sposobu użytkowania gruntów (ILUC) wywieranego przez biopaliwa, biopłyny i paliwa z biomasy uznawane za obarczone wysokim ryzykiem ILUC. Aby zapewnić równe szanse wdrożenia procesu certyfikacji paliw o niskim ryzyku ILUC w systemach dobrowolnych, należy ustanowić szczegółowe wymogi umożliwiające certyfikację biopaliw, biopłynów i paliw z biomasy o niskim ryzyku ILUC. Certyfikowane biopaliwa, biopłyny lub paliwa z biomasy o niskim ryzyku ILUC należy zwolnić z limitu i obowiązku stopniowego zmniejszania ustanowionych w odniesieniu do produkowanych z roślin spożywczych i pastewnych biopaliw, biopłynów i paliw z biomasy o wysokim ryzyku ILUC, pod warunkiem że spełniają one odpowiednie kryteria zrównoważonego rozwoju i ograniczania emisji gazów cieplarnianych określone w art. 29 dyrektywy (UE) 2018/2001.
(9) Podmioty gospodarcze ubiegające się o certyfikację niskiego ryzyka ILUC mogły już wcześniej uzyskać certyfikację w odniesieniu do innych aspektów w ramach systemu dobrowolnego lub mogą ubiegać się o certyfikację niskiego ryzyka ILUC jednocześnie z ubieganiem się o certyfikację w odniesieniu do innych aspektów, które mogą być objęte systemem dobrowolnym. Wnioskodawcą może być gospodarstwo rolne, grupa rolników, pierwszy punkt gromadzenia lub zarządca grupy działający w imieniu grupy rolników. W przypadku zastosowania środków do upraw wieloletnich można odroczyć początek dziesięcioletniego okresu ważności certyfikacji niskiego ryzyka pośredniej zmiany użytkowania gruntów ze względu na opóźnienie między wdrożeniem środka a zaobserwowaniem wzrostu plonów.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zrównoważonego Charakteru Biopaliw, Biopłynów i Paliw z Biomasy ustanowionego na mocy art. 34 ust. 2 dyrektywy (UE) 2018/2001,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 328 z 21.12.2018, s. 82.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/807 z dnia 13 marca 2019 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 w odniesieniu do określania surowców o wysokim ryzyku spowodowania pośredniej zmiany użytkowania gruntów, w przypadku których zaobserwowano znaczącą ekspansję obszaru produkcji na tereny zasobne w pierwiastek węgla oraz certyfikowania biopaliw, biopłynów i paliw z biomasy o niskim ryzyku spowodowania pośredniej zmiany użytkowania gruntów (Dz.U. L 133 z 21.5.2019, s. 1).
3 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1307/2014 z dnia 8 grudnia 2014 r. w sprawie określenia kryteriów i zasięgów geograficznych obszarów trawiastych o wysokiej bioróżnorodności do celów art. 7b ust. 3 lit. c) dyrektywy 98/70/WE Parlamentu Europejskiego i Rady odnoszącej się do jakości benzyny i olejów napędowych oraz art. 17 ust. 3 lit. c) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/28/WE w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych (Dz.U. L 351 z 9.12.2014, s. 3).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (Dz.U. L 305 z 26.11.2019, s. 17).
5 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/31/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie geologicznego składowania dwutlenku węgla oraz zmieniająca dyrektywę Rady 85/337/EWG, Euratom, dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/60/WE, 2001/80/WE, 2004/35/WE, 2006/12/WE, 2008/1/WE i rozporządzenie (WE) nr 1013/2006 (Dz.U. L 140 z 5.6.2009, s. 114). miotów gospodarczych systemy dobrowolne weryfikują, czy takie praktyki gospodarowania są skutecznie stosowane i monitorowane na poziomie gospodarstw rolnych dostarczających biomasę. W przypadku stosowania audytu grupowego systemy dobrowolne weryfikują, czy praktyki te są stosowane przez wszystkie podmioty gospodarcze objęte audytem grupowym.
6 Art. 28 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2024/805 z dnia 7 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.805) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2023 r.
7 "Pestycydy" oznaczają wszystkie środki ochrony roślin w tym herbicydy, insektycydy, fungicydy itp.
8 IPCC (2006), tom 4, rozdział 11: Emisje N2O z gospodarowanych gleb oraz emisje CO2 spowodowane stosowaniem wapna i mocznika.
10 Wspólna klasyfikacja jednostek terytorialnych do celów statystycznych
11 W przypadku składania wniosku o certyfikację grupową wniosek musi zawierać imię i nazwisko oraz dane kontaktowe kierownika grupy, a także imiona i nazwiska, dane kontaktowe oraz lokalizacje gospodarstw/plantacji wchodzących w skład grupy.
12 Wartość bieżąca netto to różnica pomiędzy wartością bieżącą wpływów środków pieniężnych a wartością bieżącą wypływów środków pieniężnych w danym okresie. Wartość bieżącą netto stosuje się w budżetowaniu kapitałowym i planowaniu inwestycji do celów analizy rentowności przyszłej inwestycji lub projektu. Źródło: https://www.investopedia.com/terms/n/npv.asp.
14 Państwa OECD.
15 Zgodnie z art. 2 pkt 7 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/807 wyklucza się wahania plonów.
16 Aby zastosować ten wariant, podmioty gospodarcze muszą wykazać, że korelacja między standardową krzywą wzrostu a ich krzywą wzrostu poziomu bazowego wynosi mniej niż 0,8.