Dyrektywa 2020/876 zmieniająca dyrektywę 2011/16/UE w celu uwzględnienia pilnej potrzeby odroczenia niektórych terminów przekazywania i wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania z powodu pandemii COVID-19

DYREKTYWA RADY (UE) 2020/876
z dnia 24 czerwca 2020 r.
zmieniająca dyrektywę 2011/16/UE w celu uwzględnienia pilnej potrzeby odroczenia niektórych terminów przekazywania i wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania z powodu pandemii COVID-19

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 113 i 115,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego 1 ,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 2 ,

stanowiąc zgodnie ze specjalną procedurą ustawodawczą,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Poważne zagrożenia dla zdrowia publicznego i inne utrudnienia spowodowane pandemią COVID-19, jak również środki izolacji wprowadzone przez państwa członkowskie, aby pomóc w zapobieganiu rozprzestrzeniania się pandemii, mają znaczący negatywny wpływ na zdolność prowadzenia działalności gospodarczej i organów podatkowych państw członkowskich do wykonywania niektórych z ich obowiązków wynikających z dyrektywy Rady 2011/16/UE 3 .

(2) Szereg państw członkowskich i osób zobowiązanych do przekazywania informacji właściwym organom państw członkowskich na podstawie dyrektywy 2011/16/UE zwróciło się o odroczenie niektórych terminów określonych w tej dyrektywie. Terminy te dotyczą automatycznej wymiany informacji o rachunkach finansowych, których beneficjenci są rezydentami do celów podatkowych w innym państwie członkowskim, a także o podlegających zgłoszeniu uzgodnieniach transgranicznych, które obejmują co najmniej jedną z cech rozpoznawczych określonych w załączniku IV do dyrektywy 2011/16/UE (zwanych dalej "podlegającymi zgłoszeniu uzgodnieniom transgranicznym").

(3) Wywołane pandemią COVID-19 poważne zakłócenia w działalności wielu instytucji finansowych i osób zobowiązanych do przekazywania podlegających zgłoszeniu uzgodnień transgranicznych utrudniają terminowe spełnianie obowiązków sprawozdawczych wynikających z dyrektywy 2011/16/UE. Instytucje finansowe stoją obecnie przed pilnymi zadaniami związanymi z pandemią COVID-19.

(4) Ponadto instytucje finansowe i osoby zobowiązane do przekazywania informacji borykają się z poważnymi zakłóceniami pracy, przede wszystkim z powodu warunków pracy zdalnej ze względu na środki izolacji wprowadzone w większości państw członkowskich. Ma to również negatywny wpływ na zdolność organów podatkowych państw członkowskich do gromadzenia i przetwarzania danych.

(5) Sytuacja ta wymaga natychmiastowej oraz, w miarę możliwości, skoordynowanej reakcji w Unii. W tym celu konieczne jest zapewnienie państwom członkowskim możliwości odroczenia terminu wymiany informacji o rachunkach finansowych, których beneficjenci są rezydentami do celów podatkowych w innym państwie członkowskim, aby państwa członkowskie mogły dostosować swoje krajowe terminy przekazywania takich informacji przez raportujące instytucje finansowe. Ponadto państwom członkowskim należy również zapewnić możliwość odroczenia terminów przekazywania i wymiany informacji o podlegających zgłoszeniu uzgodnieniach transgranicznych.

(6) Odroczenie terminów (zwane dalej "odroczeniem") ma na celu uwzględnienie wyjątkowej sytuacji i nie powinno zakłócać struktury ustanowionej dyrektywą 2011/16/UE ani jej funkcjonowania. W związku z tym konieczne jest ograniczenie odroczenia i zachowanie proporcjonalności w stosunku do spowodowanych pandemią COVID-19 praktycznych trudności w zakresie przekazywania i wymiany informacji.

(7) W związku z obecną niepewnością co do rozwoju pandemii COVID-19 oraz zważywszy na fakt, że okoliczności, które uzasadniają przyjęcie niniejszej dyrektywy, mogłyby się utrzymywać przez jakiś czas, należy przewidzieć możliwość jednokrotnego opcjonalnego przedłużenia okresu odroczenia. Takie przedłużenie powinno mieć miejsce tylko wtedy, gdy spełnione są warunki określone w niniejszej dyrektywie.

(8) Mając na uwadze znaczący wpływ zakłóceń gospodarczych spowodowanych pandemią COVID-19 na budżety, zasoby ludzkie i funkcjonowanie organów podatkowych państw członkowskich, Rada powinna być uprawniona do jednomyślnego podjęcia decyzji - na wniosek Komisji - o przedłużeniu okresu odroczenia.

(9) Jakiekolwiek odroczenie nie powinno mieć wpływu na istotne elementy obowiązku przekazywania i wymiany informacji wynikającego z dyrektywy 2011/16/UE; należy także zapewnić, aby żadne informacje, które będą podlegać zgłoszeniu w okresie odroczenia, nie pozostały nieprzekazane lub niewymienione.

(10) Z uwagi na pilny charakter wynikający z wyjątkowych okoliczności spowodowanych przez pandemię COVID-19, związany z nią kryzys zdrowia publicznego oraz jej skutki społeczne i gospodarcze, uznano za stosowne wprowadzenie wyjątku od terminu ośmiu tygodni, o którym mowa w art. 4 Protokołu nr 1 w sprawie roli parlamentów narodowych w Unii Europejskiej, załączonego do Traktat o Unii Europejskiej, do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i do Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej.

(11) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2011/16/UE.

(12) Mając na uwadze fakt, że państwa członkowskie muszą podjąć działania w bardzo krótkim czasie w celu odroczenia terminów, które w przeciwnym razie miałyby zastosowanie zgodnie z dyrektywą 2011/16/UE, niniejsza dyrektywa powinna wejść w życie w trybie pilnym,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 2011/16/UE dodaje się artykuły w brzmieniu:

"Artykuł 27a

Opcjonalne odroczenia terminów z powodu pandemii COVID-19

1. Niezależnie od terminów przekazywania informacji o podlegających zgłoszeniu uzgodnieniach transgranicznych, określonych w art. 8ab ust. 12, państwa członkowskie mogą podjąć środki niezbędne, aby umożliwić pośrednikom i właściwym podatnikom przekazanie - do dnia 28 lutego 2021 r. - informacji dotyczących podlegających zgłoszeniu uzgodnień transgranicznych, w odniesieniu do których pierwszej czynności służącej ich wdrożeniu dokonano między dniem 25 czerwca 2018 r. a dniem 30 czerwca 2020 r.

2. W przypadku gdy państwa członkowskie podejmują środki, o których mowa w ust. 1, podejmują również środki niezbędne, aby umożliwić:

a) niezależnie od art. 8ab ust. 18 - przekazanie pierwszych informacji do dnia 30 kwietnia 2021 r.;

b) rozpoczęcie okresu 30 dni na przekazanie informacji, o których mowa w art. 8ab ust. 1 i 7, do dnia 1 stycznia 2021 r., w przypadku gdy:

(i) podlegające zgłoszeniu uzgodnienie transgraniczne zostaje udostępnione do wdrożenia lub jest gotowe do wdrożenia lub w przypadku gdy pierwszej czynności służącej jego wdrożeniu dokonano między dniem 1 lipca 2020 r. a dniem 31 grudnia 2020 r.; lub

(ii) pośrednicy, w rozumieniu art. 3 pkt 21 akapit drugi, udzielali - bezpośrednio lub za pośrednictwem innych osób - pomocy, wsparcia lub porad w okresie od dnia 1 lipca 2020 r. do dnia 31 grudnia 2020 r.;

c) w przypadku uzgodnień standaryzowanych - dokonanie przez pośrednika pierwszej okresowej aktualizacji zgłoszenia zgodnie z art. 8ab ust. 2 do dnia 30 kwietnia 2021 r.

3. Niezależnie od terminu określonego w art. 8 ust. 6 lit. b), państwa członkowskie mogą podjąć środki niezbędne, aby umożliwić przekazanie informacji, o których mowa w art. 8 ust. 3a, odnoszących się do roku kalendarzowego 2019 lub innego stosownego okresu sprawozdawczego, w ciągu 12 miesięcy od końca roku kalendarzowego 2019 lub innego stosownego okresu sprawozdawczego.

Artykuł 27b

Przedłużenie okresu odroczenia

1. Rada, stanowiąc jednomyślnie na wniosek Komisji, może podjąć decyzję wykonawczą w celu przedłużenia okresu odroczenia terminów określonych w art. 27a o trzy miesiące, pod warunkiem że poważne zagrożenia dla zdrowia publicznego, trudności i zakłócenia gospodarcze spowodowane pandemią COVID-19 utrzymują się, a państwa członkowskie nadal stosują środki izolacji.

2. Wniosek dotyczący decyzji wykonawczej Rady musi być przedłożony Radzie co najmniej miesiąc przed wygaśnięciem odpowiedniego terminu.".

Artykuł  2

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 czerwca 2020 r.
W imieniu Rady
A. METELKO-ZGOMBIĆ
Przewodniczący
1 Opinia z dnia 19 czerwca 2020 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
2 Opinia z dnia 14 czerwca 2020 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
3 Dyrektywa Rady 2011/16/UE z dnia 15 lutego 2011 r. w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania i uchylająca dyrektywę 77/799/EWG (Dz.U. L 64 z 11.3.2011, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.204.46

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2020/876 zmieniająca dyrektywę 2011/16/UE w celu uwzględnienia pilnej potrzeby odroczenia niektórych terminów przekazywania i wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania z powodu pandemii COVID-19
Data aktu: 24/06/2020
Data ogłoszenia: 26/06/2020
Data wejścia w życie: 27/06/2020