uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1024/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie współpracy administracyjnej za pośrednictwem systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym i uchylające decyzję Komisji 2008/49/WE ("rozporządzenie w sprawie IMI") 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 1,
(1) System wymiany informacji na rynku wewnętrznym ("IMI"), ustanowiony rozporządzeniem (UE) nr 1024/2012, jest aplikacją dostępną za pośrednictwem internetu, którą Komisja opracowała we współpracy z państwami członkowskimi, aby wesprzeć je w stosowaniu się do określonych w aktach Unii wymogów w zakresie wymiany informacji, poprzez udostępnienie scentralizowanego mechanizmu komunikacji służącego usprawnieniu wymiany informacji i świadczeniu wzajemnej pomocy w wymiarze transgranicznym.
(2) Art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012 zezwala Komisji na realizację projektów pilotażowych w celu oceny skuteczności IMI w zakresie wdrażania przepisów dotyczących współpracy administracyjnej ustanowionych w aktach Unii niewymienionych w załączniku do tego rozporządzenia.
(3) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2394 2 ustanowiono warunki, na jakich właściwe organy odpowiedzialne za egzekwowanie unijnych przepisów w zakresie ochrony konsumentów mają współpracować i koordynować działania ze sobą oraz z Komisją. Art. 35 tego rozporządzenia nakłada na Komisję obowiązek ustanowienia i prowadzenia elektronicznej bazy danych na potrzeby wszelkiej prowadzonej na podstawie tego rozporządzenia komunikacji między właściwymi organami, jednolitymi urzędami łącznikowymi i Komisją. Artykuł ten zawiera również wymóg przechowywania i przetwarzania w tej elektronicznej bazie danych wszystkich informacji dostarczanych przez podmioty zgłaszające ostrzeżenia zewnętrzne zgodnie z art. 27 tego rozporządzenia. Ponadto w art. 23 ust. 3 tego rozporządzenia przewidziano, że Europejski Organ Nadzoru Bankowego występuje w niektórych przypadkach w roli obserwatora i powinien mieć wówczas możliwość dostępu do elektronicznej bazy danych, aby móc śledzić odpowiednie powiadomienia.
(4) Komisja przyjęła decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2019/2213 3 określającą mechanizmy praktyczne i operacyjne dla funkcjonowania elektronicznej bazy danych utworzonej na podstawie rozporządzenia (UE) 2017/2394, w odniesieniu do powiadomień przekazywanych na podstawie niektórych przepisów tego rozporządzenia. System IMI mógłby być skutecznym narzędziem wdrażania przepisów dotyczących współpracy administracyjnej objętych zakresem decyzji wykonawczej (UE) 2019/2213. Przepisy te powinny zatem stanowić przedmiot projektu pilotażowego zgodnie z art. 4 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012.
(5) W rozporządzeniu (UE) 2017/2394 zdefiniowano różne podmioty odpowiedzialne za stosowanie przepisów dotyczących współpracy administracyjnej ustanowionych w tym rozporządzeniu. Aby zagwarantować skuteczne stosowanie tych przepisów, podmioty te należy uznać do celów projektu pilotażowego za uczestników IMI.
(6) System IMI powinien zapewniać funkcje techniczne umożliwiające właściwym organom, jednolitym biurom łącznikowym, Komisji i innym podmiotom wypełnianie swoich obowiązków wynikających z rozporządzenia (UE) 2017/2394 i objętych zakresem decyzji wykonawczej (UE) 2019/2213. System IMI powinien zapewniać, aby dostęp tych podmiotów do systemu IMI był ograniczony do funkcji, w związku z którą potrzebują oni dostępu w celu wypełnienia swoich obowiązków wynikających z tego rozporządzenia.
(7) System IMI umożliwia uczestnikom IMI wzajemną komunikację i interakcję w sposób ustrukturyzowany. Oznacza to, że w celu wymiany i przetwarzania wszystkich informacji za pośrednictwem systemu IMI należy korzystać z ustrukturyzowanych formularzy. Korzystanie z tych formularzy będzie zatem spełniać wszelkie wymogi rozporządzenia (UE) 2017/2394 dotyczące stosowania standardowych formularzy do celów komunikacji, które to wymogi są objęte zakresem projektu pilotażowego (np. wymóg określony w art. 13 ust. 3 tego rozporządzenia).
(8) Art. 35 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/2394 stanowi, że dane dotyczące naruszeń muszą być przechowywane w elektronicznej bazie danych jedynie przez okres niezbędny do zrealizowania celów, do których je zgromadzono i przetwarzano, jednak nie dłużej niż pięć lat, licząc od zakończenia danej współpracy. W związku z tym IMI powinien zapewnić, by z chwilą, gdy dane dotyczące naruszenia nie będą już potrzebne, można będzie je usunąć z IMI, oraz by dane te zostały w każdym przypadku usunięte nie później niż 5 lat po dacie określonej w art. 35 ust. 3 akapit drugi lit. a), b) lub c) rozporządzenia (UE) 2017/2394. W systemie IMI dostępny powinien pozostać tylko zapis, że dokonano wymiany informacji. Przepis ten powinien funkcjonować bez uszczerbku dla art. 14 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012 w zakresie, w jakim zastosowanie tego artykułu spowodowałoby wcześniejsze zablokowanie lub usunięcie danych osobowych przechowywanych w ramach projektu pilotażowego.
(9) Zgodnie z art. 4 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012 Komisja przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie ocenę wyników projektu pilotażowego. Należy określić termin przedstawienia takiej oceny. W celu zachowania spójności termin ten powinien być taki sam jak termin, w którym należy przedłożyć sprawozdanie wymagane na podstawie art. 40 rozporządzenia (UE) 2017/2394.
(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu utworzonego na mocy art. 24 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Przewodnicząca | |
Ursula VON DER LEYEN |
Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
14.05.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, która została opublikowana w Dzienniku Ustaw, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
14.05.2025Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.
12.05.2025Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.332.159 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2019/2212 w sprawie projektu pilotażowego mającego na celu wdrożenie niektórych przepisów dotyczących współpracy administracyjnej określonych w rozporządzeniu (UE) 2017/2394 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie współpracy między organami odpowiedzialnymi za egzekwowanie przepisów prawa w zakresie ochrony konsumentów za pomocą systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym |
Data aktu: | 20/12/2019 |
Data ogłoszenia: | 23/12/2019 |
Data wejścia w życie: | 17/01/2020, 12/01/2020 |