| Antonio TAJANI | Klaus WELLE |
| Przewodniczący | Sekretarz Generalny |
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2015, sekcja III - Komisja i agencje wykonawcze
PARLAMENT EUROPEJSKI,
Budżet, okresy programowania i priorytety polityczne
reagując jednocześnie na szereg sytuacji kryzysowych dotyczących: uchodźców, braku bezpieczeństwa w Europie i jej sąsiedztwie, niestabilności finansowej w Grecji oraz gospodarczego wpływu zakazu wywozu do Rosji, a także przedłużających się skutków kryzysu finansowego i jego strukturalnych konsekwencji, takich jak bezrobocie, ubóstwo i nierówności;
Działania, jakie należy podjąć
Budżety równoległe
Działania, jakie należy podjąć
Zarządzanie budżetem i finansami
Działania, jakie należy podjąć
Instrumenty inżynierii finansowej
Poświadczenie wiarygodności przez Trybunał
Roczne sprawozdanie z zarządzania i jego wyników: osiągnięcia w zakresie zarządzania a narzędzia wewnętrznego zarządzania Komisji
Działania, jakie należy podjąć
a także wzywa Komisję, by oszacowała w swoim komunikacie "Ochrona budżetu Unii Europejskiej" poziom nieprawidłowości we wstępnych lub w zatwierdzonych wnioskach o zwrot kosztów;
Zastrzeżenia polityczne
Budżet UE a uzyskiwane rezultaty
Roczne sprawozdanie z zarządzania i jego wyników: ocena wyników
Działania, jakie należy podjąć
Horyzont 2020
Działania, jakie należy podjąć
Plany zarządzania i roczne sprawozdania z działalności czterech dyrekcji generalnych odpowiadających za wydatki w dziale "Zasoby naturalne"
Działania, jakie należy podjąć
Dochody
Działania, jakie należy podjąć
Działania podjęte w następstwie udzielenia Komisji absolutorium za rok 2014 18
Konkurencyjność na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia
UE 2020
Zagadnienia ogólne
Systemy zarządzania i kontroli
Horyzont 2020
Działania, jakie należy podjąć
Sprawy różne
Działania, jakie należy podjąć
Spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna
UE 2020
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, Fundusz Spójności i Europejski Fundusz Społeczny: zagadnienia ogólne
Systemy zarządzania i kontroli
Instrumenty inżynierii finansowej
Europejski Bank Inwestycyjny
Przypadki szczególne
Działania, jakie należy podjąć
Wspólna polityka rolna
Zagadnienia zgodności
Instytucje zarządzające
Zagadnienia dotyczące wyników
Kluczowe wskaźniki efektywności
Sprawiedliwa WPR
Biopaliwa
Uproszczenie
Czeska agencja płatnicza
Dochodzenie w sprawie zgodności rozliczeń
Działania, jakie należy podjąć
Globalny wymiar Europy
Poziom błędu
Deklaracja wiarygodności
ale podziela pogląd wyrażony przez Trybunał, że mogłoby być uzasadnione wydanie zastrzeżenia w odniesieniu do zwłaszcza do zarządzania pośredniego z udziałem krajów będących beneficjentami, gdyż dotacje realizowane pośrednio przez takie kraje powinny wymagać podobnej analizy ryzyka jak dotacje realizowane bezpośrednio;
Niedociągnięcia systemów kontroli i zapobiegania
Sprawozdanie z zarządzania pomocą zewnętrzną
Bank Światowy
Międzynarodowa Grupa ds. Zarządzania
Działania, jakie należy podjąć
Migracja a bezpieczeństwo
Działania, jakie należy podjąć
Administracja
OLAF
uważa, że te konflikty interesów mogłyby zaszkodzić reputacji zarówno OLAF, jak i Komisji; wzywa zatem Komisję do skierowania dyrektora generalnego OLAF na urlop do czasu zakończenia dochodzenia prowadzonego przez belgijskie władze oraz do wyznaczenia jego tymczasowego zastępcy;
Kodeks postępowania
Grupy ekspertów
Specjalni doradcy
Szkoły europejskie
"II. Szkoły nie przygotowały sprawozdań finansowych w ustanowionym prawem terminie. Znaleziono liczne błędy, z których większość została skorygowana (w wyniku rewizji) w ostatecznej wersji sprawozdania. Są to stałe niedociągnięcia w procedurach rachunkowości. [...]
IV. Systemy płatności dwóch wybranych szkół były obarczone poważnymi niedociągnięciami: brak automatycznego powiązania między systemami rachunkowości i płatności oraz brak ścisłego podziału obowiązków, brak automatycznego odrzucania przez system płatności wykonanych poza systemem rachunkowości i ogólnie niski poziom kontroli. Te niedociągnięcia stwarzają znaczące ryzyko pod względem legalności i prawidłowości płatności.
V. Trybunał wykrył ponadto kilka znacznych niedociągnięć w postępowaniach o udzielenie zamówienia, co stwarza ryzyko naruszenia zasady przejrzystości i równego traktowania.
VI. W kilku wypadkach Trybunał nie znalazł dowodów potwierdzających kwalifikacje zatrudnionych pracowników i odnotował braki w ich kartotekach.
VII. W konsekwencji Trybunał nie był w stanie potwierdzić należytego zarządzania finansami";
Opinie komisji
Sprawy zagraniczne
Rozwój i współpraca
Zatrudnienie i sprawy społeczne
Środowisko, zdrowie publiczne i bezpieczeństwo żywności
Transport i turystyka
Rozwój regionalny
Rolnictwo i rozwój obszarów wiejskich
Rybołówstwo
Kultura i edukacja
Wolności obywatelskie, sprawiedliwość i sprawy wewnętrzne
Zagadnienia dotyczące płci społecznokulturowej
w sprawie sprawozdań specjalnych Trybunału Obrachunkowego w kontekście absolutorium dla Komisji za rok budżetowy 2015
PARLAMENT EUROPEJSKI,
Część I - Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 18/2015 pt. "Pomoc finansowa dla państw członkowskich znajdujących się w trudnej sytuacji"
Część II - Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 19/2015 pt. "Usprawnienie pomocy technicznej dla Grecji wymaga poświęcenia większej uwagi rezultatom"
Część III - Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 21/2015 pt. "Przegląd zagrożeń związanych z przyjęciem podejścia zorientowanego na rezultaty w unijnych działaniach na rzecz rozwoju i współpracy"
Część IV - Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 23/2015 pt. "Jakość wód w dorzeczu Dunaju - poczyniono postępy we wdrażaniu ramowej dyrektywy wodnej, lecz konieczne jest podjęcie dalszych działań"
Część V - Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 24/2015 pt. "Zwalczanie wewnątrzwspólnotowych oszustw związanych z VAT: wymagane dalsze działania"
Część VI - Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 25/2015 pt. "Wsparcie UE na rzecz infrastruktury obszarów wiejskich - możliwe jest znacznie lepsze wykorzystanie środków"
Część VII - Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 1/2016 pt. "Czy system pomiaru efektywności stosowany przez Komisję w odniesieniu do dochodów rolników jest dobrze skonstruowany i oparty na rzetelnych danych?"
Część VIII - Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 3/2016 pt. "Przeciwdziałanie eutrofizacji w Morzu Bałtyckim - wymagane są dalsze, bardziej skuteczne działania"
Część IX - Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 4/2016 pt. "Europejski Instytut Innowacji i Technologii musi zmodyfikować swoje mechanizmy operacyjne oraz pewne elementy koncepcji w celu osiągnięcia spodziewanego oddziaływania"
Część X - Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 5/2016 pt. "Czy Komisja zapewniła skuteczne wdrożenie dyrektywy usługowej?"
Część XI - Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 6/2016 pt. "Programy zwalczania, kontroli i monitorowania chorób zwierząt"
Część XII - Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 7/2016 pt. "Zarządzanie przez Europejską Służbę Działań Zewnętrznych należącymi do niej budynkami na całym świecie"
Część XIII - Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 8/2016 pt. "Kolejowy transport towarowy w UE: wciąż nie na właściwym torze"
Część XIV - Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 9/2016 pt. "Wydatki na zewnętrzny wymiar polityki migracyjnej UE w państwach południowego regionu Morza Śródziemnego i państwach objętych Partnerstwem Wschodnim do 2014 r."
Część XV - Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 10/2016 pt. "Aby skutecznie wdrożyć procedurę nadmiernego deficytu, konieczne są dalsze usprawnienia"
Część XVI - Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 11/2016 pt. "Wzmacnianie zdolności administracyjnych w byłej jugosłowiańskiej republice Macedonii - ograniczone postępy w skomplikowanej sytuacji"
Część XVII - Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 12/2016 pt. "Agencje nie zawsze wykorzystują dotacje we właściwy i jednoznacznie skuteczny sposób"
Część XVIII - Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 13/2016 pt. "Pomoc UE na rzecz wzmocnienia administracji publicznej w Mołdawii"
Część XIX - Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 14/2016 pt. "Unijne inicjatywy polityczne i wsparcie finansowe na rzecz integracji Romów - w ostatnim dziesięcioleciu osiągnięto istotne postępy, potrzebne są jednak dodatkowe działania w terenie"
Część XX - Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 15/2016 pt. "Czy Komisja skutecznie zarządzała pomocą humanitarną na rzecz społeczności dotkniętych skutkami konfliktów w regionie Wielkich Jezior Afrykańskich?"
Część XXI - Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 16/2016 pt. "Cele UE w dziedzinie edukacji - programy są spójne, ale występują niedociągnięcia w pomiarze wyników"
Część XXII - Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 17/2016 pt. "Instytucje Unii Europejskiej mogą w większym stopniu ułatwić dostęp do swoich zamówień publicznych"
Część XXIII - Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 18/2016 pt. "Unijny system certyfikacji zrównoważonych ekologicznie biopaliw"
Część XXIV - Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 19/2016 pt. "Wykonywanie budżetu UE za pośrednictwem instrumentów finansowych - wnioski na przyszłość z okresu programowania 2007-2013"
Część XXV - Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 20/2016 pt. "Wzmacnianie zdolności administracyjnych w Czarnogórze - mimo dokonanych postępów potrzeba skuteczniejszych działań w wielu ważnych obszarach"
Część XXVI - Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 22/2016 pt. "Pomoc finansowa Unii Europejskiej na rzecz likwidacji obiektów jądrowych w Bułgarii, na Litwie i Słowacji: osiągnięcia i przyszłe wyzwania"
Część XXVII - Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 23/2016 pt. "Transport morski w UE na niespokojnych wodach - wiele nieskutecznych i nietrwałych inwestycji"
Część XXVIII - Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 25/2016 pt. "System identyfikacji działek rolnych: użyteczne narzędzie do określania kwalifikowalności gruntów rolnych wymagające udoskonaleń w zakresie zarządzania"
Część XXIX - Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 26/2016 pt. "Zwiększenie skuteczności zasady wzajemnej zgodności i uproszczenie związanego z nią systemu nadal stanowi wyzwanie"
Część XXX - Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 27/2016 pt. "Administracja w Komisji Europejskiej - przykład najlepszej praktyki?"
Część XXXI - Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 28/2016 pt. "Postępowania w obliczu poważnych transgranicznych zagrożeń dla zdrowia w UE - podjęto ważne działania, lecz konieczne są dalsze kroki"
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
Grażyna J. Leśniak 10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
Monika Pogroszewska 10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
Grażyna J. Leśniak 05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
Grażyna J. Leśniak 05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
Grażyna J. Leśniak 04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
Krzysztof Koślicki 02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.252.26 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2017/1606 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2015, sekcja III - Komisja |
| Data aktu: | 27/04/2017 |
| Data ogłoszenia: | 29/09/2017 |








