Decyzja 2015/991 określająca stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach właściwych komitetów Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ w odniesieniu do propozycji poprawek do regulaminów ONZ nr 14, 17, 28, 29, 41, 49, 51, 54, 59, 80, 83, 95, 100, 101, 109, 117, 134 i 135, nowego regulaminu w sprawie bezpieczeństwa pojazdów elektrycznych kategorii L oraz poprawek do ujednoliconej rezolucji w sprawie budowy pojazdów

DECYZJA RADY (UE) 2015/991
z dnia 19 czerwca 2015 r.
określająca stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach właściwych komitetów Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ w odniesieniu do propozycji poprawek do regulaminów ONZ nr 14, 17, 28, 29, 41, 49, 51, 54, 59, 80, 83, 95, 100, 101, 109, 117, 134 i 135, nowego regulaminu w sprawie bezpieczeństwa pojazdów elektrycznych kategorii L oraz poprawek do ujednoliconej rezolucji w sprawie budowy pojazdów (R.E.3)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z decyzją Rady 97/836/WE 1 Unia przystąpiła do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań (Zrewidowane Porozumienie z 1958 r.).

(2) Zgodnie z decyzją Rady 2000/125/WE 2 Unia przystąpiła do porozumienia dotyczącego ustanowienia ogólnych przepisów technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być montowane lub stosowane w pojazdach kołowych (Porozumienie Równoległe).

(3) Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/46/WE 3 zastąpiono systemy homologacji państw członkowskich unijną procedurą homologacji oraz ustanowiono zharmonizowane ramy obejmujące przepisy administracyjne i ogólne wymagania techniczne odnoszące się do wszystkich nowych pojazdów, układów, części i oddzielnych zespołów technicznych. Dyrektywą tą włączono regulaminy ONZ do unijnego systemu homologacji typu, bądź jako wymagania dotyczące homologacji typu, bądź jako przepisy alternatywne wobec przepisów Unii. Od czasu przyjęcia tej dyrektywy regulaminy ONZ w coraz większym stopniu są włączane do przepisów Unii w ramach unijnego systemu homologacji typu.

(4) W świetle doświadczenia i rozwoju technicznego należy dostosować wymagania odnoszące się do niektórych elementów lub cech objętych regulaminami ONZ nr 14, 17, 28, 29, 41, 49, 51, 54, 59, 80, 83, 95, 100, 101, 109, 117, 134 i 135 oraz ujednoliconą rezolucją w sprawie budowy pojazdów (R.E.3).

(5) W celu ujednolicenia odpowiednich przepisów bezpieczeństwa w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych należy przyjąć nowy regulamin ONZ w sprawie pojazdów elektrycznych kategorii L. Należy również przyjąć poprawki do ujednoliconej rezolucji w sprawie budowy pojazdów (R.E.3), tak aby uwzględnić postęp techniczny.

(6) Należy zatem określić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Komitetu Administracyjnego Zrewidowanego Porozumienia z 1958 r. oraz Komitetu Wykonawczego Porozumienia Równoległego w odniesieniu do przyjęcia tych aktów ONZ,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowiskiem, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Komitetu Administracyjnego Zrewidowanego Porozumienia z 1958 r. oraz Komitetu Wykonawczego Porozumienia Równoległego w dniach 23-26 czerwca 2015 r., jest głosowanie za aktami ONZ wymienionymi w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 19 czerwca 2015 r.

W imieniu Rady

J. REIRS

Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Wniosek dotyczący suplementu 6 do serii poprawek 07 do regulaminu nr 14 (kotwiczenia pasów bezpieczeństwa) ECE/TRANS/WP.29/2015/46
Wniosek dotyczący suplementu 3 do serii poprawek 08 do regulaminu nr 17 (wytrzymałość siedzeń) ECE/TRANS/WP.29/2015/47
Wniosek dotyczący suplementu 4 do pierwotnej wersji poprawek do regulaminu nr 28 (dźwiękowe urządzenie ostrzegawcze) ECE/TRANS/WP.29/2015/60
Wniosek dotyczący suplementu 3 do serii poprawek 03 do regulaminu nr 29 (kabiny pojazdów użytkowych) ECE/TRANS/WP.29/2015/48
Wniosek dotyczący suplementu 3 do serii poprawek 04 do regulaminu nr 41 (emisja hałasu powodowana przez motocykle) ECE/TRANS/WP.29/2015/61
Wniosek dotyczący suplementu 3 do serii poprawek 06 do regulaminu nr 49 (emisja zanieczyszczeń z silników o zapłonie samoczynnym i silników o zapłonie iskrowym (zasilanych skroplonym gazem ropopochodnym (LPG) i sprężonym gazem ziemnym (CNG)) ECE/TRANS/WP.29/2015/55
Wnioski dotyczące serii poprawek 03 do regulaminu nr 51 (emisja hałasu z pojazdów kategorii M i N) ECE/TRANS/WP.29/2015/62
Wniosek dotyczący suplementu 20 do regulaminu nr 54 (opony do pojazdów użytkowych i ich przyczep) ECE/TRANS/WP.29/2015/66
Wniosek dotyczący suplementu 1 do serii poprawek 02 do regulaminu nr 59 (zamienne układy tłumiące hałas) ECE/TRANS/WP.29/2015/63
Wniosek dotyczący suplementu 1 do serii poprawek 03 do regulaminu nr 80 (wytrzymałość siedzeń oraz ich mocowań (autobusy)) ECE/TRANS/WP.29/2015/49
Wniosek dotyczący suplementu 5 do serii poprawek 06 do regulaminu nr 83 (emisje z pojazdów kategorii M1 i N1) ECE/TRANS/WP.29/2015/56
Wniosek dotyczący suplementu 1 do serii poprawek 07 do regulaminu nr 83 (emisje z pojazdów kategorii M1 i N1) ECE/TRANS/WP.29/2015/57
Wniosek dotyczący suplementu 5 do serii poprawek 03 do regulaminu nr 95 (zderzenie boczne) ECE/TRANS/WP.29/2015/50
Wniosek dotyczący suplementu 4 do serii poprawek 01 do regulaminu nr 100 (bezpieczeństwo pojazdów elektrycznych zasilanych akumulatorowo) ECE/TRANS/WP.29/2015/51
Wniosek dotyczący suplementu 2 do serii poprawek 02 do regulaminu nr 100 (bezpieczeństwo pojazdów elektrycznych zasilanych akumulatorowo) ECE/TRANS/WP.29/2015/52
Wniosek dotyczący suplementu 5 do serii poprawek 01 do regulaminu nr 101 (emisja dwutlenku węgla/zużycie paliwa) ECE/TRANS/WP.29/2015/58
Wniosek dotyczący suplementu 7 do pierwotnej wersji regulaminu nr 109 (bieżnikowane opony pneumatyczne do pojazdów silnikowych i ich przyczep) ECE/TRANS/WP.29/2015/67
Wniosek dotyczący suplementu 8 do serii poprawek 02 do regulaminu nr 117 (opór toczenia opony, hałas toczenia i przyczepność na mokrej nawierzchni) ECE/TRANS/WP.29/2015/65
Wniosek dotyczący suplementu 1 do regulaminu nr [134] (pojazdy napędzane wodorem i ogniwami paliwowymi (HFCV)) ECE/TRANS/WP.29/2015/53
Wniosek dotyczący suplementu 1 do regulaminu nr [135] (uderzenie boczne w słup (PSI)) ECE/TRANS/WP.29/2015/54
Wniosek dotyczący suplementu 1 do serii poprawek 01 do regulaminu nr [135] (uderzenie boczne w słup (PSI)) ECE/TRANS/WP.29/2015/71
Projekt regulaminu w sprawie bezpieczeństwa pojazdów elektrycznych kategorii L ECE/TRANS/WP.29/2015/69
Wniosek dotyczący poprawek do ujednoliconej rezolucji w sprawie budowy pojazdów (R.E.3) ECE/TRANS/WP.29/2015/35
1 Decyzja Rady 97/836/WE z dnia 27 listopada 1997 r. w związku z przystąpieniem Wspólnoty Europejskiej do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych, dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań (Zrewidowane Porozumienie z 1958 r.) (Dz.U. L 346 z 17.12.1997, s. 78).
2 Decyzja Rady 2000/125/WE z dnia 31 stycznia 2000 r. dotycząca zawarcia Porozumienia dotyczącego ustanowienia ogólnych przepisów technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być montowane lub wykorzystywane w pojazdach kołowych (Porozumienie Równoległe) (Dz.U. L 35 z 10.2.2000, s. 12).
3 Dyrektywa 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiająca ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywa ramowa) (Dz.U. L 263 z 9.10.2007, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.159.62

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2015/991 określająca stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach właściwych komitetów Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ w odniesieniu do propozycji poprawek do regulaminów ONZ nr 14, 17, 28, 29, 41, 49, 51, 54, 59, 80, 83, 95, 100, 101, 109, 117, 134 i 135, nowego regulaminu w sprawie bezpieczeństwa pojazdów elektrycznych kategorii L oraz poprawek do ujednoliconej rezolucji w sprawie budowy pojazdów
Data aktu: 19/06/2015
Data ogłoszenia: 25/06/2015