uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) acetamipridu, etefonu, propamokarbu i piraklostrobiny zostały określone w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) klofentezyny określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 oraz w części B załącznika III do tego rozporządzenia. Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) ametoktradyny, amisulbromu, bupirymatu, etirimolu, fluopikolidu, imazapiku oraz tau-fluwalinatu określono w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) W ramach procedury udzielania zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancję czynną acetamiprid na powierzchni bananów złożono wniosek, zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005, w sprawie zmiany obowiązującego NDP.
(3) W przypadku ametoktradyny wniosek taki złożono w odniesieniu do chmielu. W przypadku amisulbromu wniosek taki złożono w odniesieniu do winogron. W przypadku bupirymatu wniosek taki złożono w odniesieniu do moreli, brzoskwiń, truskawek, winogron, owoców leśnych, dyniowatych, ziół i karczochów kulistych. W przypadku do klofentezyny wniosek taki złożono w odniesieniu do wiśni i czereśni, dyniowatych z jadalną skórką, pomidorów i bakłażanów. W przypadku etefonu wniosek taki złożono w odniesieniu do winogron stołowych. W przypadku fluopikolidu wniosek taki złożono w odniesieniu do kapusty pekińskiej. W przypadku propamokarbu wniosek taki złożono w odniesieniu do dymki i kapusty pekińskiej. W przypadku piraklostrobiny wniosek taki złożono w odniesieniu do brukwi i rzepy. W przypadku tau-fluwalinatu wniosek taki złożono w odniesieniu do owoców ziarnkowych, moreli i brzoskwiń.
(4) Zgodnie z art. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 złożono wniosek dotyczący stosowania imazapiku na powierzchni ziaren soi. Wnioskodawca twierdzi, że dozwolone zastosowania tej substancji na wspomnianych uprawach w Brazylii skutkują pozostałościami przekraczającymi NDP dozwolone na podstawie rozporządzenia (WE) nr 396/2005 oraz że konieczne jest ustanowienie wyższych NDP, aby uniknąć barier handlowych w odniesieniu do przywozu tych upraw.
(5) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez państwa członkowskie, których dotyczyły, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji.
(6) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności, zwany dalej "Urzędem", dokonał oceny wniosków i sprawozdań z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w odpowiednich przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 2 . Urząd przekazał te opinie Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(7) W uzasadnionych opiniach Urząd stwierdził, że nie zachodzi konieczność zmiany obecnego NDP w odniesieniu do stosowania bupirymatu na powierzchni ogórków. Przedstawione dane nie były wystarczające do określenia nowych NDP w odniesieniu do stosowania bupirymatu na powierzchni ziół i karczochów kulistych oraz stosowania klofentezyny na powierzchni wiśni i czereśni, pomidorów, bakłażanów i cukinii. Obecne NDP powinny zatem pozostać niezmienione.
(8) W przypadku etirimolu, który jest głównym produktem rozpadu bupirymatu, Urząd zalecił określenie nowych NDP w odniesieniu do moreli, brzoskwiń, owoców leśnych i dyniowatych z niejadalną skórką w celu uwzględnienia zastosowań bupirymatu na powierzchni tych upraw.
(9) W przypadku etefonu Urząd zaleca określenie nowego NDP na powierzchni winogron stołowych na poziomie 1,5 mg/kg, który to poziom ustalono poprzez zaokrąglenie w górę wartości 1 mg/kg obliczonej przy zastosowaniu kalkulatora Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Jednak ze względu na obiekcje przedstawione przez niektóre państwa członkowskie należy raczej zaniechać zaokrąglenia i określić ów NDP na poziomie 1 mg/kg. Wartość taka jest odpowiednia w stosunku do zamierzonych zastosowań winogron stołowych.
(10) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 28 maja 2015 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRL for acetamiprid in bananas" (Uzasadniona opinia dotycząca zmianydotychczasowego NDP acetamipridu w bananach). Dziennik EFSA 2014;12(9):3824 [20 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2014.3824.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRL for ametoctradin in hop" (Uzasadniona opinia dotycząca zmianyobecnego NDP ametoktradyny w chmielu). Dziennik EFSA 2014;12(10):3879 [17 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2014.3879.
"Conclusion on the peer review of the pesticide risk assessment of the active substance amisulbrom" (Wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczącej substancji czynnej amisulbrom). Dziennik EFSA 2014;12(4):3237 [75 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2014.3237.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for bupirimate in several crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowych NDP bupirymatu w kilku uprawach). Dziennik EFSA 2014;12(7):3804 [35 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2014.3804.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for clofentezine in cherries, cucurbits with edible peel, tomatoes and aubergines" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP klofentezyny w wiśniach i czereśniach, dyniowatych z jadalną skórką, pomidorach i bakłażanach). Dziennik EFSA 2014;12(10):3860 [22 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2014.3860.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for ethephon in table olive and table grape" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obowiązujących NDP etefonu w oliwie stołowej i winogronach stołowych). Dziennik EFSA 2014;12(5):3698 [22 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2014.3698.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRL for fluopicolide in Chinese cabbage" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowego NDP fluopikolidu w kapuście pekińskiej). Dziennik EFSA 2014;12(9):3822 [20 s.]. doi:10.2903/j.ef-sa.2014.3822.
"Reasoned opinion on the setting of a new MRL for imazapic in genetically modified soya bean" (Uzasadniona opinia dotycząca ustanowienia nowego NDP imazapiku w genetycznie zmodyfikowanych ziarnach soi). Dziennik EFSA 2013;11(10):3426 [26 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2013.3426.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for propamocarb in spring onions and Chinese cabbage" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP propamokarbu w dymce i kapuście pekińskiej). Dziennik EFSA 2014;12(8):3811 [18 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2014.3811.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for pyraclostrobin in swedes and turnips" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP piraklostrobiny w brukwi i rzepie). Dziennik EFSA 2014;12(10):3872 [19 s.]. doi:10.2903/j.ef-sa.2014.3872.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for tau-fluvalinate in various crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP tau-fluwalinatu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2014;12(1):3548 [49 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2014.3548.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.140.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2015/846 zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości acetamipridu, ametoktradyny, amisulbromu, bupirymatu, klofentezyny, etefonu, etirimolu, fluopikolidu, imazapiku, propamokarbu, piraklostrobiny i tau-fluwalinatu w określonych produktach oraz na ich powierzchni |
| Data aktu: | 28/05/2015 |
| Data ogłoszenia: | 05/06/2015 |
| Data wejścia w życie: | 25/06/2015 |