uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) acetamipridu, etefonu, propamokarbu i piraklostrobiny zostały określone w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) klofentezyny określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 oraz w części B załącznika III do tego rozporządzenia. Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) ametoktradyny, amisulbromu, bupirymatu, etirimolu, fluopikolidu, imazapiku oraz tau-fluwalinatu określono w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) W ramach procedury udzielania zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancję czynną acetamiprid na powierzchni bananów złożono wniosek, zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005, w sprawie zmiany obowiązującego NDP.
(3) W przypadku ametoktradyny wniosek taki złożono w odniesieniu do chmielu. W przypadku amisulbromu wniosek taki złożono w odniesieniu do winogron. W przypadku bupirymatu wniosek taki złożono w odniesieniu do moreli, brzoskwiń, truskawek, winogron, owoców leśnych, dyniowatych, ziół i karczochów kulistych. W przypadku do klofentezyny wniosek taki złożono w odniesieniu do wiśni i czereśni, dyniowatych z jadalną skórką, pomidorów i bakłażanów. W przypadku etefonu wniosek taki złożono w odniesieniu do winogron stołowych. W przypadku fluopikolidu wniosek taki złożono w odniesieniu do kapusty pekińskiej. W przypadku propamokarbu wniosek taki złożono w odniesieniu do dymki i kapusty pekińskiej. W przypadku piraklostrobiny wniosek taki złożono w odniesieniu do brukwi i rzepy. W przypadku tau-fluwalinatu wniosek taki złożono w odniesieniu do owoców ziarnkowych, moreli i brzoskwiń.
(4) Zgodnie z art. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 złożono wniosek dotyczący stosowania imazapiku na powierzchni ziaren soi. Wnioskodawca twierdzi, że dozwolone zastosowania tej substancji na wspomnianych uprawach w Brazylii skutkują pozostałościami przekraczającymi NDP dozwolone na podstawie rozporządzenia (WE) nr 396/2005 oraz że konieczne jest ustanowienie wyższych NDP, aby uniknąć barier handlowych w odniesieniu do przywozu tych upraw.
(5) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez państwa członkowskie, których dotyczyły, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji.
(6) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności, zwany dalej "Urzędem", dokonał oceny wniosków i sprawozdań z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w odpowiednich przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 2 . Urząd przekazał te opinie Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(7) W uzasadnionych opiniach Urząd stwierdził, że nie zachodzi konieczność zmiany obecnego NDP w odniesieniu do stosowania bupirymatu na powierzchni ogórków. Przedstawione dane nie były wystarczające do określenia nowych NDP w odniesieniu do stosowania bupirymatu na powierzchni ziół i karczochów kulistych oraz stosowania klofentezyny na powierzchni wiśni i czereśni, pomidorów, bakłażanów i cukinii. Obecne NDP powinny zatem pozostać niezmienione.
(8) W przypadku etirimolu, który jest głównym produktem rozpadu bupirymatu, Urząd zalecił określenie nowych NDP w odniesieniu do moreli, brzoskwiń, owoców leśnych i dyniowatych z niejadalną skórką w celu uwzględnienia zastosowań bupirymatu na powierzchni tych upraw.
(9) W przypadku etefonu Urząd zaleca określenie nowego NDP na powierzchni winogron stołowych na poziomie 1,5 mg/kg, który to poziom ustalono poprzez zaokrąglenie w górę wartości 1 mg/kg obliczonej przy zastosowaniu kalkulatora Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Jednak ze względu na obiekcje przedstawione przez niektóre państwa członkowskie należy raczej zaniechać zaokrąglenia i określić ów NDP na poziomie 1 mg/kg. Wartość taka jest odpowiednia w stosunku do zamierzonych zastosowań winogron stołowych.
(10) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 28 maja 2015 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRL for acetamiprid in bananas" (Uzasadniona opinia dotycząca zmianydotychczasowego NDP acetamipridu w bananach). Dziennik EFSA 2014;12(9):3824 [20 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2014.3824.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRL for ametoctradin in hop" (Uzasadniona opinia dotycząca zmianyobecnego NDP ametoktradyny w chmielu). Dziennik EFSA 2014;12(10):3879 [17 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2014.3879.
"Conclusion on the peer review of the pesticide risk assessment of the active substance amisulbrom" (Wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczącej substancji czynnej amisulbrom). Dziennik EFSA 2014;12(4):3237 [75 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2014.3237.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for bupirimate in several crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowych NDP bupirymatu w kilku uprawach). Dziennik EFSA 2014;12(7):3804 [35 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2014.3804.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for clofentezine in cherries, cucurbits with edible peel, tomatoes and aubergines" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP klofentezyny w wiśniach i czereśniach, dyniowatych z jadalną skórką, pomidorach i bakłażanach). Dziennik EFSA 2014;12(10):3860 [22 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2014.3860.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for ethephon in table olive and table grape" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obowiązujących NDP etefonu w oliwie stołowej i winogronach stołowych). Dziennik EFSA 2014;12(5):3698 [22 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2014.3698.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRL for fluopicolide in Chinese cabbage" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowego NDP fluopikolidu w kapuście pekińskiej). Dziennik EFSA 2014;12(9):3822 [20 s.]. doi:10.2903/j.ef-sa.2014.3822.
"Reasoned opinion on the setting of a new MRL for imazapic in genetically modified soya bean" (Uzasadniona opinia dotycząca ustanowienia nowego NDP imazapiku w genetycznie zmodyfikowanych ziarnach soi). Dziennik EFSA 2013;11(10):3426 [26 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2013.3426.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for propamocarb in spring onions and Chinese cabbage" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP propamokarbu w dymce i kapuście pekińskiej). Dziennik EFSA 2014;12(8):3811 [18 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2014.3811.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for pyraclostrobin in swedes and turnips" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP piraklostrobiny w brukwi i rzepie). Dziennik EFSA 2014;12(10):3872 [19 s.]. doi:10.2903/j.ef-sa.2014.3872.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for tau-fluvalinate in various crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP tau-fluwalinatu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2014;12(1):3548 [49 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2014.3548.
Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
14.05.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, która została opublikowana w Dzienniku Ustaw, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
14.05.2025Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.
12.05.2025Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.140.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2015/846 zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości acetamipridu, ametoktradyny, amisulbromu, bupirymatu, klofentezyny, etefonu, etirimolu, fluopikolidu, imazapiku, propamokarbu, piraklostrobiny i tau-fluwalinatu w określonych produktach oraz na ich powierzchni |
Data aktu: | 28/05/2015 |
Data ogłoszenia: | 05/06/2015 |
Data wejścia w życie: | 25/06/2015 |