Decyzja 2014/553/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012, sekcja IV - Trybunał Sprawiedliwości

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012, sekcja IV - Trybunał Sprawiedliwości

(2014/553/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 września 2014 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2012 1 ,
-
uwzględniając skonsolidowane sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012 (COM(2013) 570 - C7-0276/2013) 2 ,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami instytucji 3 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 4 , jak również legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw przedstawione przez Trybunał Obrachunkowy w odniesieniu do roku 2012 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 5 , w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 6 , w szczególności jego art. 164, 165 i 166,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0213/2014),
1.
udziela sekretarzowi Trybunału Sprawiedliwości absolutorium z wykonania budżetu Trybunału Sprawiedliwości za rok budżetowy 2012;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich i Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 3 kwietnia 2014 r.

zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji Parlamentu w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012, sekcja IV - Trybunał Sprawiedliwości

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2012 7 ,
-
uwzględniając skonsolidowane sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012 (COM(2013) 570 -C7-0276/2013) 8 ,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami instytucji 9 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 10 , jak również legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw przedstawione przez Trybunał Obrachunkowy w odniesieniu do roku 2012 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 11 , w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 12 , w szczególności jego art. 164, 165 i 166,
-
uwzględniając swoje poprzednie decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium z wykonania budżetu,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0213/2014),
1.
zauważa z zadowoleniem, że w sprawozdaniu rocznym za rok 2012 Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż nie odnotowano istotnych słabych punktów w objętych audytem obszarach dotyczących zasobów ludzkich i zamówień dla Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej ("Trybunał Sprawiedliwości");
2.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że na podstawie przeprowadzonych prac kontrolnych Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż w roku budżetowym zakończonym dnia 31 grudnia 2012 r. w łącznych płatnościach na wydatki administracyjne i inne wydatki instytucji i organów nie wystąpiły istotne błędy;
3.
stwierdza, że w 2012 r. Trybunał Sprawiedliwości dysponował środkami na zobowiązania o łącznej wartości 343 567 692,52 EUR (335 904 453,30 EUR w 2011 r.), zaś wskaźnik wykonania wyniósł 98,63 % i był wyższy niż w 2011 r.; przypomina, że budżet Trybunału Sprawiedliwości jest czysto administracyjny;
4.
stwierdza, że liczba spraw w toku i spraw zamkniętych w Sądzie lekko spadła w 2012 r., jeśli porównać ją z latami poprzednimi (tj. 1 308 spraw w toku w 2011 r. i 1 237 w 2012 r.); ubolewa jednak nad faktem, że liczba spraw zamkniętych spada (tj. 714 spraw zamkniętych w 2011 r. i 688 w 2012 r.); uważa, że rozpatrywana wciąż przez Radę propozycja powołania nowych sędziów w Sądzie mogłaby przyczynić się do skutecznej redukcji liczby spraw w toku;
5.
stwierdza, że w Trybunale Sprawiedliwości i w Sądzie do spraw Służby Publicznej zaobserwowano taką samą tendencję, a mianowicie że spada liczba spraw zamkniętych, a rośnie liczba spraw w toku, jeśli porównać to z sytuacją w 2011 r. (Trybunał Sprawiedliwości: 849 spraw w toku w 2011 r. i 886 w 2012 r., 638 spraw zamkniętych w 2011 r. i 595 w 2012 r.; Sąd do spraw Służby Publicznej: 178 spraw w toku w 2011 r. i 235 w 2012 r., 166 spraw zamkniętych w 2011 r. i 121 w 2012 r.); zauważa, że nie nastąpiła żadna zmiana w składzie Sądu do spraw Służby Publicznej;
6.
zwraca się o podanie jasnych informacji na temat wydajności każdej izby składającej się z trzech i pięciu sędziów Trybunału Sprawiedliwości i Sądu oraz każdej izby składającej się z trzech sędziów i z jednego sędzi Sądu do spraw Służby Publicznej; zwraca się o podanie informacji na temat tego, sprawozdawcami ilu spraw byli prezes i wiceprezes po reorganizacji Trybunału Sprawiedliwości;
7.
zwraca się do Trybunału Sprawiedliwości, Sądu i Sądu do spraw Służby Publicznej o podsumowanie, ile spraw jest w toku od ponad 24 miesięcy;
8.
podkreśla fakt, że Trybunał Sprawiedliwości uznał, iż dysponuje wciąż polem manewru umożliwiającym poprawę sytuacji; podkreśla, że reformy wewnętrzne wprowadzone w 2012 r., a mianowicie utworzenie nowej izby w składzie pięciu sędziów i nowej izby w składzie trzech sędziów oraz zmiany w składzie wielkiej izby, jak również zmiana regulaminu postępowania przyczyniły się do pewnych zmian w systemie oraz że dzięki dalszym reformom można jeszcze sporo usprawnić; zwraca się do Trybunału Sprawiedliwości o podanie informacji, ile spraw przyznano w 2012 r. każdemu sędziemu sprawozdawcy w Trybunale Sprawiedliwości i Sądzie;
9.
wzywa Trybunał Sprawiedliwości do znalezienia metody odpowiedniego radzenia sobie z rosnącą liczbą nowych spraw i znacznym obciążeniem pracą, ponieważ same tylko reformy wewnętrzne i zmiana regulaminu postępowania nie wystarczą w najbliższych latach, aby znacznie zmniejszyć liczbę spraw w toku w Trybunale Sprawiedliwości; wskazuje na możliwość, jaką jest ograniczenie tygodni bez posiedzeń i narad;
10.
podziela opinię, że Sąd powinien podejmować intensywniejsze działania w celu ograniczenia pozasądowej działalności członków Sądu i pracowników; zwraca się do Trybunału Sprawiedliwości o przyjęcie bardziej przejrzystego podejścia i opublikowanie na stronie internetowej Trybunału Sprawiedliwości wykazu działalności zewnętrznej każdego z sędziów;
11.
zwraca się do Trybunału Obrachunkowego o przeprowadzenie analizy porównawczej, która udzieli informacji na temat wydajności porównywalnych sądów najwyższych w państwach członkowskich i wydajności Trybunału Sprawiedliwości;
12.
podkreśla, że w latach, kiedy wygasają mandaty większej liczby sędziów, pojawia się duże ryzyko spadku wydajności, co wpłynie na ciągłość i stabilność pracy Trybunału Sprawiedliwości, chyba że Rada odnowi mandaty sędziów i nie będzie opóźnień w mianowaniu nowych sędziów;
13.
stwierdza, że Trybunał Sprawiedliwości ma najwyższy odsetek pracowników zatrudnionych w służbach tłumaczeniowych spośród wszystkich instytucji unijnych: 47,3 % personelu pracuje jako tłumacze ustni lub pisemni; jest świadomy spoczywającego na Trybunale Sprawiedliwości zobowiązania prowadzenia postępowań we wszystkich 24 językach urzędowych Unii i tłumaczenia wszystkich decyzji na języki urzędowe; uważa jednak, że można zracjonalizować usługi tłumaczeniowe w Trybunale Sprawiedliwości;
14.
wzywa Trybunał Sprawiedliwości do zastosowania metody obliczania kosztów tłumaczenia w przeliczeniu na stronę, tak jak robią to inne instytucje, aby umożliwić porównanie w taki sam sposób kosztów tłumaczenia poszczególnych instytucji;
15.
docenia korzyści płynące z aplikacji e-Curia, która funkcjonuje od listopada 2011 r.; stwierdza z zadowoleniem, że - jak przewidywano - aplikacja ta spowodowała usprawnienie obsługi spraw;
16.
przyjmuje do wiadomości koszty poniesione na realizację i obsługę aplikacji e-Curia; z zadowoleniem przyjmuje udoskonalenie systemu pozwalające na uwzględnianie próśb i sugestii użytkowników; zwraca się o informowanie go szczegółowo o stałym aktualizowaniu systemu i jego odnośnych kosztach;
17.
z zadowoleniem przyjmuje przejście ze sprawozdań papierowych na elektroniczne; stwierdza, że aplikacja e-Curia umożliwiła elektroniczną wymianę dokumentów z postępowań i decyzji sądowych między wszystkimi stronami i sądami Trybunału Sprawiedliwości po dniu 1 stycznia 2012 r.; podkreśla, że ostatnie papierowe sprawozdania wydrukowano przed końcem 2012 r. oraz że przejście z drukowanego na elektroniczny obieg dokumentów doprowadziło do znacznej redukcji kosztów produkcji;
18.
uważa za bardzo pozytywne, że do końca 2012 r. aplikacja e-Curia miała 1 003 aktywnych użytkowników, w tym 14 państw członkowskich, dwa kraje członkowskie Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu i pięć instytucji europejskich (w szczególności Parlament, Radę i Komisję); ubolewa jednak nad faktem, że wciąż są państwa członkowskie, które nie korzystają z aplikacji e-Curia, aby wymieniać dokumenty z Trybunałem Sprawiedliwości;
19.
stwierdza, że tylko siedem zgromadzeń ogólnych Trybunału Sprawiedliwości odbyło się w pełnym składzie w 2012 r.; zwraca się o załączanie porządku obrad tych zgromadzeń do rocznego sprawozdania z działalności za dany rok;
20.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Trybunał Sprawiedliwości przyjął przepisy dotyczące godnego traktowania w miejscu pracy, które mają jednakowe zastosowanie do wszystkich członków personelu zatrudnionych w izbach członków lub innych służbach i zawierają procedury umożliwiające rozpatrywanie zarzutów o nękanie; podkreśla fakt, że kluczowe znaczenie ma zapewnienie w przyszłości jak najlepszej atmosfery pracy personelowi i członkom instytucji;
21.
przyjmuje do wiadomości fakt przyjęcia rozporządzenia (UE, Euratom) nr 741/2012 zmieniającego Protokół w sprawie Statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej 13 oraz przyjęcia nowego regulaminu postępowania Trybunału Sprawiedliwości w 2012 r.; uważa, że wprowadzone tam zmiany przyczynią się do sprawniejszego wykonywania przez Trybunał jego obowiązków; oczekuje, że następstwa tych zmian zostaną szczegółowo opisane w rocznym sprawozdaniu z działalności za 2013 r.;
22.
ubolewa nad faktem, że państwa członkowskie, które przystąpiły do Unii na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat, nie są reprezentowane na szczeblu dyrektora generalnego i dyrektora instytucji; przypomina o konieczności zachowania większej równowagi geograficznej na tych szczeblach administracji, co osiągnięto już na szczeblu kierowników działów;
23.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że zmiany organizacyjne spowodowane utworzeniem Dyrekcji Biblioteki nie miały skutków budżetowych, jeśli chodzi o utworzone stanowiska;
24.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że program obchodów sześćdziesięciolecia Trybunału Sprawiedliwości zorganizowanych w 2012 r. spowodował tylko minimalne koszty bezpośrednie;
25.
popiera politykę Trybunału Sprawiedliwości polegającą na priorytetowym wykorzystywaniu zasobów wewnętrznych, a zwłaszcza usług tłumaczeniowych; zachęca Trybunał Sprawiedliwości do oceny możliwości wprowadzenia systemu tłumaczenia "na żądanie" w konkretnych sytuacjach, aby jeszcze bardziej zmniejszyć obciążenie, jeśli chodzi o liczbę tłumaczonych dokumentów;
26.
stwierdza wzrost wydatków na Centrum Małego Dziecka i produkcję oraz dystrybucję dokumentów; wzywa Trybunał Sprawiedliwości do dopilnowania, aby ta nierównowaga nie występowała w przyszłości;
27.
potwierdza, że liczba rozpraw i innych posiedzeń z tłumaczeniem ustnym nadal rosła w 2012 r., przy czym liczba spraw wzrosła we wszystkich jurysdykcjach;
28.
ubolewa nad opóźnieniem we wdrożeniu kontroli ex post wydatków związanych z konserwacją wyposażenia infrastruktury i aplikacji IT; stwierdza, że sporządzono plan działania, aby poprawić wyniki kontroli ex post kosztów utrzymania i konserwacji;
29.
wzywa Trybunał Sprawiedliwości do uwzględniania w rocznych sprawozdaniach z działalności wyników i skutków zamkniętych spraw Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF), gdzie instytucja lub pracujące dla niej osoby podlegały dochodzeniu;
30.
zwraca się do Trybunału Sprawiedliwości o załączanie do rocznego sprawozdania z działalności informacji o polityce w zakresie nieruchomości;
31.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Trybunał Sprawiedliwości przygotował gruntowne i szczegółowe roczne sprawozdanie z działalności i umieścił w nim pogłębione informacje o zarządzaniu personelem, zgodnie z prośbą Parlamentu;
32.
zwraca się do Trybunału Obrachunkowego o włączenie do jego następnego sprawozdania rocznego przeglądu działań następczych Trybunału Sprawiedliwości w odniesieniu do zaleceń Parlamentu przedstawionych w niniejszej rezolucji.
1 Dz.U. L 56 z 29.2.2012.
2 Dz.U. C 334 z 15.11.2013, s. 1.
3 Dz.U. C 331 z 14.11.2013, s. 1.
4 Dz.U. C 334 z 15.11.2013, s. 122.
5 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
6 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
7 Dz.U. L 56 z 29.2.2012.
8 Dz.U. C 334 z 15.11.2013, s. 1.
9 Dz.U. C 331 z 14.11.2013, s. 1.
10 Dz.U. C 334 z 15.11.2013, s. 122.
11 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
12 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
13 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 741/2012 z dnia 11 sierpnia 2012 r. zmieniające Protokół w sprawie Statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej i załącznik I do tego protokołu (Dz.U. L 228 z 23.8.2012, s. 1).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024