Decyzja 2014/562/UE w sprawie udziału Unii Europejskiej w podwyższeniu kapitału Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY NR 562/2014/UE
z dnia 15 maja 2014 r.
w sprawie udziału Unii Europejskiej w podwyższeniu kapitału Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 173 ust. 3,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z decyzją Rady 94/375/WE 3 w 1994 r. został utworzony Europejski Fundusz Inwestycyjny ("Fundusz") w celu "stymulowania trwałego i zrównoważonego rozwoju we Wspólnocie".

(2) Po podwyższeniu kapitału subskrybowanego Funduszu w 2007 r. jego kapitał statutowy wynosi 3 mld EUR i jest podzielony na 3 000 udziałów o wartości nominalnej 1 mln EUR i 20 % wskaźniku wpłaty kapitału. Unia, reprezentowana przez Komisję, uczestniczyła w poprzednim podwyższeniu kapitału subskrybowanego Funduszu zgodnie z decyzją Rady 2007/247/WE 4 .

(3) W związku z tym Unia, reprezentowana przez Komisję, posiada obecnie łącznie 900 udziałów Funduszu o wartości nominalnej 900 mln EUR, z których wpłaconych zostało 180 mln EUR.

(4) W dniach 28-29 czerwca 2012 r. Rada Europejska przyjęła "Pakt na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia" w celu stymulowania inteligentnego, trwałego i zasobooszczędnego wzrostu sprzyjającego włączeniu społecznemu i tworzeniu miejsc pracy. W tym kontekście Rada Europejska w swoich konkluzjach podkreśliła, że poza dalszymi pilnymi działaniami, które są konieczne na poziomie unijnym, aby zwiększyć wzrost gospodarczy i zatrudnienie oraz poprawić finansowanie gospodarki, a także zwiększyć konkurencyjność Europy jako docelowego miejsca produkcji i inwestycji, należy rozwijać działalność Funduszu, szczególnie jego działalność z wykorzystaniem kapitału wysokiego ryzyka, w powiązaniu z istniejącymi strukturami krajowymi, takimi jak krajowe banki i instytucje na rzecz rozwoju.

(5) W celu dalszego wspierania inwestycji i dostępu do kredytów, Rada Europejska w dniach 27-28 czerwca 2013 r. zainicjowała "Nowy plan inwestycji dla Europy" mający na celu wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) oraz pobudzenie finansowania gospodarki. W tym kontekście Rada Europejska w swoich konkluzjach zwróciła się do Komisji i Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) o priorytetowe traktowanie zwiększenia potencjału Funduszu w dziedzinie wsparcia jakości kredytowej.

(6) Przypominając, że przywrócenie normalnych warunków prowadzenia akcji kredytowej na rzecz gospodarki, w szczególności MŚP, pozostaje kwestią priorytetową, w dniach 19-20 grudnia 2013 r. Rada Europejska wezwała Komisję i EBI do dalszego zwiększania potencjału Funduszu poprzez podwyższenie kapitału w celu osiągnięcia ostatecznego porozumienia do maja 2014 r.

(7) Obecna wielkość środków własnych Funduszu nie pozwala na znaczący wzrost jego działalności, o co apelowała Rada Europejska, ponieważ prowadzone przez Fundusz operacje związane z udzielaniem gwarancji i udostępnianiem kapitału wysokiego ryzyka nie mogą przekroczyć pułapu całkowitych zobowiązań Funduszu określonego w statucie lub przez walne zgromadzenie Funduszu. Ponadto potencjał Funduszu w zakresie wsparcia jakości kredytowej jest ograniczony ze względu na wielkość dostępnych środków własnych.

(8) W dniu 26 listopada 2013 r. zarząd Funduszu zatwierdził zatem co do zasady podwyższenie kapitału subskrybowanego EFI o maksymalnie 1 500 mln EUR, uwzględniając konieczny wzrost środków własnych. We właściwym czasie zarządowi przedstawione zostaną warunki techniczne oraz szczegółowa procedura podwyższenia kapitału w celu przedłożenia wniosku do zatwierdzenia na walnym zgromadzeniu Funduszu w 2014 r.

(9) Nowe udziały powinny być subskrybowane przez udziałowców Funduszu według ich własnego uznania w okresie czterech lat rozpoczynającym się w 2014 r. i kończącym w 2017 r. Cena nowych udziałów powinna być ustalana corocznie na podstawie uzgodnionej przez udziałowców Funduszu formuły określającej wartość aktywów netto.

(10) Porozumienie w sprawie finansowania wkładu Unii w podwyższenie kapitału Funduszu powinno pozostać bez uszczerbku dla ewentualnego przeznaczenia dywidend.

(11) Właściwe jest, aby Unia uczestniczyła w podwyższeniu kapitału Funduszu w celu osiągnięcia unijnych celów w zakresie wspierania środowiska sprzyjającego inicjatywom i rozwojowi przedsiębiorstw w całej Unii, a zwłaszcza MŚP, oraz sprzyjania lepszemu wykorzystaniu potencjału przemysłowego unijnych polityk w zakresie innowacji, badań i rozwoju technologicznego, wyrażonych w konkluzjach Rady Europejskiej z 28-29 czerwca 2012 r., 27-28 czerwca 2013 r. i 19-20 grudnia 2013 r. oraz wyszczególnionych w "Pakcie na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia" oraz "Nowym planie inwestycyjnym dla Europy".

(12) W odniesieniu do celów szczegółowych, których osiągnięcie ma umożliwić udział Unii w podwyższeniu kapitału Funduszu, w szczególności wsparcia z Funduszu dla działań uzupełniających działania państw członkowskich na rzecz przedsiębiorstw, zwłaszcza MŚP, niezbędne uprawnienia do przyjęcia niniejszej decyzji zapewnia art. 173 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

(13) Aby jak najszybciej umożliwić przedstawicielowi Unii na walnym zgromadzeniu Funduszu głosowanie w sprawie podwyższenia kapitału, niniejsza decyzja powinna wejść w życie w dniu następującym po jej opublikowaniu,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Celem niniejszej decyzji jest zwiększenie wsparcia z Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego ("Funduszu") dla działań uzupełniających działania państw członkowskich na rzecz przedsiębiorstw, zwłaszcza małych i średnich przedsiębiorstw.

Artykuł  2

Uzupełniając swój obecny udział w Funduszu, Unia dokonuje subskrypcji maksymalnie 450 udziałów Funduszu o nominalnej wartości 1 mln EUR każdy. Objęcie udziałów i wpłaty roczne odbywają się zgodnie z warunkami zatwierdzonymi przez walne zgromadzenie Funduszu.

Artykuł  3

Opłacenie nowych udziałów w Funduszu przez Unię następuje w czteroletnim okresie rozpoczynającym się w roku 2014. W latach 2014-2017 w budżecie ogólnym Unii przewidziana jest łączna kwota w wysokości maksymalnie 178 mln EUR celem pokrycia kosztów objęcia udziałów z wykorzystaniem środków przewidzianych już w ramach działu 1a wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020, tak aby nie zmieniać sumy przydzielonych wydatków. Zgodnie z art. 85 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 5 to zobowiązanie budżetowe może zostać podzielone na cztery raty roczne.

Artykuł  4

Komisja monitoruje, na ile cel wyznaczony w art. 1 został osiągnięty, oraz przedłoży Parlamentowi Europejskiemu i Radzie dwa sprawozdania: sprawozdanie śródokresowe do dnia 31 grudnia 2016 r. oraz sprawozdanie końcowe do dnia 31 grudnia 2018 r.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 maja 2014 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego

W imieniu Rady

M. SCHULZ

D. KOURKOULAS

Przewodniczący

Przewodniczący

Oświadczenie Parlamentu Europejskiego i Rady

Parlament Europejski i Rada zgadzają się na rozstrzygnięcie kwestii przeznaczenia dywidend Funduszu przy okazji kolejnej rewizji zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii lub, najpóźniej, przy okazji sprawozdania śródokresowego z postępów przewidzianego w art. 4.

1 Opinia z dnia 25 marca 2014 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
2 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 16 kwietnia 2014 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 6 maja 2014 r.
3 Decyzja Rady 94/375/WE z dnia 6 czerwca 1994 r. w sprawie członkostwa Wspólnoty w Europejskim Funduszu Inwestycyjnym (Dz.U. L 173 z 7.7.1994, s. 12).
4 Decyzja Rady 2007/247/WE z dnia 19 kwietnia 2007 r. w sprawie udziału Wspólnoty w podwyższeniu kapitału Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego (Dz.U. L 107 z 25.4.2007, s. 5).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024