Decyzja 2014/562/UE w sprawie udziału Unii Europejskiej w podwyższeniu kapitału Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY NR 562/2014/UE
z dnia 15 maja 2014 r.
w sprawie udziału Unii Europejskiej w podwyższeniu kapitału Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 173 ust. 3,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z decyzją Rady 94/375/WE 3 w 1994 r. został utworzony Europejski Fundusz Inwestycyjny ("Fundusz") w celu "stymulowania trwałego i zrównoważonego rozwoju we Wspólnocie".

(2) Po podwyższeniu kapitału subskrybowanego Funduszu w 2007 r. jego kapitał statutowy wynosi 3 mld EUR i jest podzielony na 3 000 udziałów o wartości nominalnej 1 mln EUR i 20 % wskaźniku wpłaty kapitału. Unia, reprezentowana przez Komisję, uczestniczyła w poprzednim podwyższeniu kapitału subskrybowanego Funduszu zgodnie z decyzją Rady 2007/247/WE 4 .

(3) W związku z tym Unia, reprezentowana przez Komisję, posiada obecnie łącznie 900 udziałów Funduszu o wartości nominalnej 900 mln EUR, z których wpłaconych zostało 180 mln EUR.

(4) W dniach 28-29 czerwca 2012 r. Rada Europejska przyjęła "Pakt na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia" w celu stymulowania inteligentnego, trwałego i zasobooszczędnego wzrostu sprzyjającego włączeniu społecznemu i tworzeniu miejsc pracy. W tym kontekście Rada Europejska w swoich konkluzjach podkreśliła, że poza dalszymi pilnymi działaniami, które są konieczne na poziomie unijnym, aby zwiększyć wzrost gospodarczy i zatrudnienie oraz poprawić finansowanie gospodarki, a także zwiększyć konkurencyjność Europy jako docelowego miejsca produkcji i inwestycji, należy rozwijać działalność Funduszu, szczególnie jego działalność z wykorzystaniem kapitału wysokiego ryzyka, w powiązaniu z istniejącymi strukturami krajowymi, takimi jak krajowe banki i instytucje na rzecz rozwoju.

(5) W celu dalszego wspierania inwestycji i dostępu do kredytów, Rada Europejska w dniach 27-28 czerwca 2013 r. zainicjowała "Nowy plan inwestycji dla Europy" mający na celu wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) oraz pobudzenie finansowania gospodarki. W tym kontekście Rada Europejska w swoich konkluzjach zwróciła się do Komisji i Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) o priorytetowe traktowanie zwiększenia potencjału Funduszu w dziedzinie wsparcia jakości kredytowej.

(6) Przypominając, że przywrócenie normalnych warunków prowadzenia akcji kredytowej na rzecz gospodarki, w szczególności MŚP, pozostaje kwestią priorytetową, w dniach 19-20 grudnia 2013 r. Rada Europejska wezwała Komisję i EBI do dalszego zwiększania potencjału Funduszu poprzez podwyższenie kapitału w celu osiągnięcia ostatecznego porozumienia do maja 2014 r.

(7) Obecna wielkość środków własnych Funduszu nie pozwala na znaczący wzrost jego działalności, o co apelowała Rada Europejska, ponieważ prowadzone przez Fundusz operacje związane z udzielaniem gwarancji i udostępnianiem kapitału wysokiego ryzyka nie mogą przekroczyć pułapu całkowitych zobowiązań Funduszu określonego w statucie lub przez walne zgromadzenie Funduszu. Ponadto potencjał Funduszu w zakresie wsparcia jakości kredytowej jest ograniczony ze względu na wielkość dostępnych środków własnych.

(8) W dniu 26 listopada 2013 r. zarząd Funduszu zatwierdził zatem co do zasady podwyższenie kapitału subskrybowanego EFI o maksymalnie 1 500 mln EUR, uwzględniając konieczny wzrost środków własnych. We właściwym czasie zarządowi przedstawione zostaną warunki techniczne oraz szczegółowa procedura podwyższenia kapitału w celu przedłożenia wniosku do zatwierdzenia na walnym zgromadzeniu Funduszu w 2014 r.

(9) Nowe udziały powinny być subskrybowane przez udziałowców Funduszu według ich własnego uznania w okresie czterech lat rozpoczynającym się w 2014 r. i kończącym w 2017 r. Cena nowych udziałów powinna być ustalana corocznie na podstawie uzgodnionej przez udziałowców Funduszu formuły określającej wartość aktywów netto.

(10) Porozumienie w sprawie finansowania wkładu Unii w podwyższenie kapitału Funduszu powinno pozostać bez uszczerbku dla ewentualnego przeznaczenia dywidend.

(11) Właściwe jest, aby Unia uczestniczyła w podwyższeniu kapitału Funduszu w celu osiągnięcia unijnych celów w zakresie wspierania środowiska sprzyjającego inicjatywom i rozwojowi przedsiębiorstw w całej Unii, a zwłaszcza MŚP, oraz sprzyjania lepszemu wykorzystaniu potencjału przemysłowego unijnych polityk w zakresie innowacji, badań i rozwoju technologicznego, wyrażonych w konkluzjach Rady Europejskiej z 28-29 czerwca 2012 r., 27-28 czerwca 2013 r. i 19-20 grudnia 2013 r. oraz wyszczególnionych w "Pakcie na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia" oraz "Nowym planie inwestycyjnym dla Europy".

(12) W odniesieniu do celów szczegółowych, których osiągnięcie ma umożliwić udział Unii w podwyższeniu kapitału Funduszu, w szczególności wsparcia z Funduszu dla działań uzupełniających działania państw członkowskich na rzecz przedsiębiorstw, zwłaszcza MŚP, niezbędne uprawnienia do przyjęcia niniejszej decyzji zapewnia art. 173 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

(13) Aby jak najszybciej umożliwić przedstawicielowi Unii na walnym zgromadzeniu Funduszu głosowanie w sprawie podwyższenia kapitału, niniejsza decyzja powinna wejść w życie w dniu następującym po jej opublikowaniu,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Celem niniejszej decyzji jest zwiększenie wsparcia z Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego ("Funduszu") dla działań uzupełniających działania państw członkowskich na rzecz przedsiębiorstw, zwłaszcza małych i średnich przedsiębiorstw.

Artykuł  2

Uzupełniając swój obecny udział w Funduszu, Unia dokonuje subskrypcji maksymalnie 450 udziałów Funduszu o nominalnej wartości 1 mln EUR każdy. Objęcie udziałów i wpłaty roczne odbywają się zgodnie z warunkami zatwierdzonymi przez walne zgromadzenie Funduszu.

Artykuł  3

Opłacenie nowych udziałów w Funduszu przez Unię następuje w czteroletnim okresie rozpoczynającym się w roku 2014. W latach 2014-2017 w budżecie ogólnym Unii przewidziana jest łączna kwota w wysokości maksymalnie 178 mln EUR celem pokrycia kosztów objęcia udziałów z wykorzystaniem środków przewidzianych już w ramach działu 1a wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020, tak aby nie zmieniać sumy przydzielonych wydatków. Zgodnie z art. 85 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 5 to zobowiązanie budżetowe może zostać podzielone na cztery raty roczne.

Artykuł  4

Komisja monitoruje, na ile cel wyznaczony w art. 1 został osiągnięty, oraz przedłoży Parlamentowi Europejskiemu i Radzie dwa sprawozdania: sprawozdanie śródokresowe do dnia 31 grudnia 2016 r. oraz sprawozdanie końcowe do dnia 31 grudnia 2018 r.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 maja 2014 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego

W imieniu Rady

M. SCHULZ

D. KOURKOULAS

Przewodniczący

Przewodniczący

Oświadczenie Parlamentu Europejskiego i Rady

Parlament Europejski i Rada zgadzają się na rozstrzygnięcie kwestii przeznaczenia dywidend Funduszu przy okazji kolejnej rewizji zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii lub, najpóźniej, przy okazji sprawozdania śródokresowego z postępów przewidzianego w art. 4.

1 Opinia z dnia 25 marca 2014 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
2 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 16 kwietnia 2014 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 6 maja 2014 r.
3 Decyzja Rady 94/375/WE z dnia 6 czerwca 1994 r. w sprawie członkostwa Wspólnoty w Europejskim Funduszu Inwestycyjnym (Dz.U. L 173 z 7.7.1994, s. 12).
4 Decyzja Rady 2007/247/WE z dnia 19 kwietnia 2007 r. w sprawie udziału Wspólnoty w podwyższeniu kapitału Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego (Dz.U. L 107 z 25.4.2007, s. 5).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.156.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2014/562/UE w sprawie udziału Unii Europejskiej w podwyższeniu kapitału Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego
Data aktu: 15/05/2014
Data ogłoszenia: 24/05/2014
Data wejścia w życie: 25/05/2014