Rozporządzenie wykonawcze 807/2013 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do badań cen pewnych kategorii bydła na reprezentatywnych rynkach unijnych

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) NR 807/2013
z dnia 26 sierpnia 2013 r.
ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do badań cen pewnych kategorii bydła na reprezentatywnych rynkach unijnych

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiające wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych ("rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku") 1 , w szczególności jego art. 192 ust. 2 w związku z art. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Przepisy rozporządzenia Komisji (WE) nr 2273/2002 2  nie odzwierciedlają obecnej sytuacji w zakresie rejestrowania cen na odpowiednich rynkach unijnych. Należy dostosować przepisy dotyczące rejestracji cen do potrzeb sektora wołowiny. Rozporządzenie (WE) nr 2273/2002 należy zatem uchylić i zastąpić je nowym rozporządzeniem.

(2) W celu uzyskania pełnego obrazu sytuacji na rynku w każdej chwili, należy znać ceny pewnych kategorii bydła nieobjętych obowiązkiem raportowania cen na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1249/2008 3 .

(3) W celu poprawy dokładności danych należy ustanowić przepisy dotyczące badania cen w odniesieniu do cieląt płci męskiej w wieku od ośmiu dni do czterech tygodni, bydła opasowego w wieku powyżej sześciu miesięcy i poniżej dwóch lat oraz cieląt poddanych ubojowi w wieku poniżej ośmiu miesięcy. Należy zatem określić szczegółowe zasady dotyczące informacji przekazywanych do celów badania cen dla każdej z tych kategorii bydła.

(4) Należy określić, które z państw członkowskich posiadają istotny udział w produkcji tych kategorii bydła i handlu nimi oraz rodzaj informacji, jakie te państwa mają przekazywać do celów badania cen każdej z tych kategorii bydła.

(5) Cenę zarejestrowaną na reprezentatywnych rynkach Unii należy uznać za średnią cenę danego bydła na reprezentatywnym rynku lub rynkach każdego z państw członkowskich. Średnią należy obliczyć zgodnie ze współczynnikami wyrażającymi względną wielkość pogłowia bydła w każdym państwie członkowskim dla każdej kategorii bydła wprowadzonej do obrotu w okresie referencyjnym.

(6) W celu uzyskania porównywalnych cen przedmiotowych kategorii bydła na terenie Unii należy wprowadzić przepisy stanowiące, że rejestrowanie cen odwołuje się do wyraźnie określonego etapu wprowadzania do obrotu w oparciu o notowania cen, bez podatku od wartości dodanej.

(7) Ponadto należy określić unijną prezentację wzorcową dla tusz cieląt poddanych ubojowi. W tym kontekście należy przewidzieć przepisy, zgodnie z którymi państwa członkowskie określą niektóre wskaźniki korygujące w celu dostosowania prezentacji wykorzystywanych do celów unijnej prezentacji wzorcowej.

(8) Należy dokonać wyboru reprezentatywnego rynku lub rynków dla każdego z państw członkowskich. W przypadku gdy istnieje więcej niż jeden reprezentatywny rynek w danym państwie członkowskim, należy uwzględnić średnią ważoną notowań cen zarejestrowanych na tych rynkach.

(9) Aby zapewnić reprezentatywny dla krajowej produkcji charakter raportowanych cen, należy umożliwić państwom członkowskim wyznaczenie do celów rejestracji cen osób fizycznych lub prawnych, które handlują wieloma sztukami bydła danych kategorii lub dokonują ich uboju.

(10) W przypadku gdy ceny nie są rejestrowane na rynkach publicznych lub przez przedsiębiorstwa prowadzące ubój, lub przez wyznaczone osoby fizyczne lub prawne, należy przewidzieć przepisy, zgodnie z którymi ceny są rejestrowane przez izby rolnicze, ośrodki notowań, spółdzielnie rolnicze lub związki rolników i inne wiarygodne źródła w danych państwach członkowskich.

(11) W przypadku gdy w państwach członkowskich powołano komitety regionalne do celów określania cen pewnych kategorii bydła, należy przewidzieć przepisy, zgodnie z którymi przy obliczaniu krajowej ceny można uwzględniać ceny określone przez te komitety, pod warunkiem że ich członkowie zapewniają zrównoważone i bezstronne podejście.

(12) W celu monitorowania raportowania cen danych kategorii bydła należy zobowiązać państwa członkowskie do okresowego przekazywania pewnych informacji Komisji.

(13) Należy przewidzieć cotygodniowe raportowanie Komisji krajowych cen średnich drogą elektroniczną.

(14) Z uwagi na przepisy weterynaryjne lub o ochronie zdrowia państwa członkowskie mogą uznać za konieczne zastosowanie środków, które wpływają na notowania. W takich okolicznościach uwzględnianie notowań, które nie odzwierciedlają normalnych tendencji rynkowych, nie zawsze jest właściwe przy rejestrowaniu cen rynkowych. Należy zatem określić zasady, zgodnie z którymi Komisja może zezwolić danemu państwu członkowskiemu na nieuwzględnienie zarejestrowanych cen lub wykorzystanie ostatnich zarejestrowanych cen.

(15) Należy przewidzieć przepisy zobowiązujące państwa członkowskie do podejmowania pewnych środków w celu zapewnienia reprezentatywnego charakteru raportowanych cen i ich dokładności. Ponadto państwa członkowskie powinny informować Komisję o tych środkach.

(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1. 
Średnia unijna cena za sztukę bydła cieląt płci męskiej w wieku między ośmioma dniami a czterema tygodniami jest średnią ceną cieląt płci męskiej typu mlecznego przeznaczonych do dalszego chowu i cieląt płci męskiej typu mięsnego przeznaczonych do dalszego chowu, zarejestrowaną na reprezentatywnych rynkach państw członkowskich posiadających istotny udział w produkcji tych cieląt i handlu nimi, jak określono w załączniku I, ważoną przy pomocy współczynników ustanowionych w oparciu o:
a)
w odniesieniu do cieląt płci męskiej typu mlecznego przeznaczonych do dalszego chowu - liczbę sztuk bydła zarejestrowaną w Unii, jak zgłoszono zgodnie z art. 7 ust. 2 lit. b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1165/2008 4 ;
b)
w odniesieniu do cieląt płci męskiej typu mięsnego przeznaczonych do dalszego chowu - liczbę sztuk bydła zarejestrowaną w Unii, jak zgłoszono zgodnie z art. 7 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1165/2008.
2. 
Ceny, które należy raportować dla każdego rodzaju cieląt, o którym mowa w ust. 1, są rejestrowane na rynkach publicznych lub przez osoby fizyczne bądź prawne, które handlują znaczną liczbą sztuk tego rodzaju cieląt i zostały wyznaczone przez państwo członkowskie.

Ceny te to średnia cen płaconych za dany rodzaj cieląt w tym państwie członkowskim na tym samym etapie sprzedaży hurtowej, bez podatku od wartości dodanej, ważona przy pomocy współczynników odzwierciedlających względną proporcję różnych rodzajów jakości cieląt płci męskiej przeznaczonych do dalszego chowu określonych przez państwo członkowskie oraz względne znaczenie każdego rynku.

3. 
Na potrzeby niniejszego artykułu:
a)
"cielę płci męskiej typu mlecznego przeznaczone do dalszego chowu" oznacza cielę płci męskiej przeznaczone do dalszego chowu rasy mlecznej;
b)
"cielę płci męskiej typu mięsnego przeznaczone do dalszego chowu" oznacza cielę płci męskiej przeznaczone do dalszego chowu rasy mięsnej, rasy użytkowanej dwukierunkowo lub będące krzyżówką z rasą mięsną.
Artykuł  2
1.  5
 Średnia unijna cena za kilogram masy żywej bydła opasowego jest średnią cen za młode bydło opasowe, roczne bydło opasowe płci męskiej i żeńskiej, zarejestrowaną na reprezentatywnych rynkach państw członkowskich posiadających istotny udział w produkcji tego bydła i handlu nim jak określono w załączniku II, ważoną przy pomocy współczynników ustanowionych w oparciu o:
a)
w odniesieniu do młodego bydła opasowego - liczbę sztuk bydła w wieku do jednego roku i nieprzeznaczonych do uboju zarejestrowaną w Unii, jak zgłoszono zgodnie z art. 7 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1165/2008;
b)
w odniesieniu do rocznego bydła opasowego płci męskiej -liczbę sztuk bydła płci męskiej w wieku powyżej jednego roku lecz poniżej dwóch lat zarejestrowaną w Unii, jak zgłoszono zgodnie z art. 7 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1165/2008;
c)
w odniesieniu do rocznego bydła opasowego płci żeńskiej -liczbę sztuk bydła płci żeńskiej w wieku powyżej jednego roku lecz poniżej dwóch lat zarejestrowaną w Unii, jak zgłoszono zgodnie z art. 7 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1165/2008.
2. 
Ceny, które należy raportować dla każdego rodzaju bydła opasowego, o którym mowa w ust. 1, są rejestrowane na rynkach publicznych lub przez osoby fizyczne bądź prawne, które handlują znaczną liczbą sztuk tego rodzaju bydła opasowego i zostały wyznaczone przez państwo członkowskie.

Ceny te to średnia cen płaconych za dany rodzaj bydła w tym państwie członkowskim na tym samym etapie sprzedaży hurtowej, bez podatku od wartości dodanej, ważona przy pomocy współczynników odzwierciedlających względną proporcję różnych rodzajów jakości bydła opasowego określonych przez państwo członkowskie oraz względne znaczenie każdego rynku.

3. 
Na potrzeby niniejszego artykułu:
a)
"młode bydło opasowe" oznacza bydło płci męskiej i żeńskiej w wieku 6 miesięcy i więcej lecz mniej niż 12 miesięcy, kupione po odsadzeniu z przeznaczeniem do opasu;
b)
"roczne bydło opasowe" oznacza bydło płci męskiej i żeńskiej w wieku 12 miesięcy i więcej lecz mniej niż 24 miesiące, kupione z przeznaczeniem do opasu.
Artykuł  3
1. 
Średnia unijna cena za 100 kg masy tuszy cieląt poddanych ubojowi w wieku poniżej ośmiu miesięcy to średnia cen zarejestrowanych za te cielęta na reprezentatywnych rynkach państw członkowskich posiadających istotny udział w produkcji, jak określono w załączniku III, ważona przy pomocy współczynników ustanowionych w oparciu o średnią produkcję tego rodzaju cieląt w Unii.
2. 
Cena, którą należy raportować za tusze cieląt, o których mowa w ust. 1, jest rejestrowana przez przedsiębiorstwa prowadzące ubój tego rodzaju cieląt, lub przez osoby fizyczne bądź prawne, które przekazują do uboju znaczną liczbę sztuk cieląt tego rodzaju i które zostały wyznaczone przez dane państwo członkowskie.

Cena ta to średnia cen płaconych za tusze cieląt danego rodzaju w tym państwie członkowskim na etapie wprowadzania do rzeźni, bez podatku od wartości dodanej, ważona przy pomocy współczynników odzwierciedlających względną proporcję różnych rodzajów tusz określonych przez to państwo członkowskie oraz względne znaczenie każdego rynku.

3. 
W celu ustalenia cen rynkowych, które należy raportować, tusza jest prezentowana:
a)
bez głowy oraz bez kończyn; głowa jest oddzielona od tuszy w stawie szczytowopotylicznym, a kończyny oddzielone w stawie nadgarstkowo-śródręcznym lub stępowośródstopowym;
b)
bez organów znajdujących się w klatce piersiowej i w jamie brzusznej, a także bez nerek, tłuszczu nerkowego i tłuszczu miednicznego, bez cienkich i grubych mięśni przepony;
c)
bez narządów płciowych oraz związanych z nimi mięśni;
d)
bez usunięcia tłuszczu zewnętrznego.

W przypadku gdy prezentacja tuszy w chwili ważenia różni się od prezentacji przewidzianej w akapicie pierwszym, masę tuszy dostosowuje się, stosując wskaźniki korygujące określone przez dane państwo członkowskie w celu przejścia od tej prezentacji do prezentacji wzorcowej. W takich sytuacjach odpowiednio dostosowuje się cenę za każde 100 kg tuszy.

4. 
Masa tuszy, jaką należy uwzględnić do celów raportowania cen rynkowych, to masa poubojowa schłodzona.

Masa poubojowa schłodzona odpowiada masie ciepłej, określonej nie później niż w godzinę po kłuciu zwierzęcia, pomniejszonej o 2 %.

Artykuł  4
1. 
W przypadku, gdy ceny nie są rejestrowane na rynkach publicznych lub przez przedsiębiorstwa prowadzące ubój, lub przez osoby fizyczne lub prawne, o których mowa w art. 1 ust. 2, art. 2 ust. 2 i art. 3 ust. 2, ceny są rejestrowane przez izby rolnicze, ośrodki notowań, spółdzielnie rolnicze lub związki rolników w danych państwach członkowskich.

Jeśli jednak w państwie członkowskim do celów określania cen powołano komitet regionalny oraz jeśli członkami takiego komitetu są w równych częściach kupujący i sprzedający pewne kategorie bydła lub tusze tego rodzaju zwierząt, wówczas to państwo członkowskie może się posłużyć tymi cenami dla celów obliczenia cen, które należy raportować.

2.  6
 (skreślony).
3.  7
 (skreślony).
Artykuł  5

Komisja poddaje okresowym przeglądom współczynniki ważenia, o których mowa w art. 1 ust. 1, art. 2 ust. 1 i art. 3 ust. 1 w celu uwzględnienia tendencji zarejestrowanych na poziomie krajowym i unijnym.

Po każdym przeglądzie Komisja poinformuje państwa członkowskie o zmienionych współczynnikach ważenia.

Artykuł  6

W przypadku gdy państwo członkowskie ze względów weterynaryjnych lub ochrony zdrowia podejmuje środki, które wpływają na zwykły przebieg notowań rejestrowanych na ich reprezentatywnym rynku lub rynkach, Komisja może upoważnić to państwo albo do pominięcia notowań zarejestrowanych na danym rynku lub rynkach, albo do zastosowania ostatnich notowań zarejestrowanych na danym rynku lub rynkach, zanim te środki zostały wprowadzone w życie.

Artykuł  7  8  

(skreślony).

Artykuł  8

Rozporządzenie (WE) nr 2273/2002 traci moc.

Artykuł  9

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 lipca 2014 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 26 sierpnia 2013 r.
W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Wykaz państw członkowskich raportujących ceny w odniesieniu do cieląt płci męskiej typu mlecznego i mięsnego przeznaczonych do dalszego chowu, o których mowa w art. 1 ust. 1

A.
Państwa członkowskie raportujące ceny w odniesieniu do cieląt płci męskiej typu mlecznego przeznaczonych do dalszego chowu:

Belgia

Dania

Niemcy

Irlandia

Hiszpania

Francja

Włochy

Niderlandy

Austria

Polska

Rumunia

Zjednoczone Królestwo

B.
Państwa członkowskie raportujące ceny w odniesieniu do cieląt płci męskiej typu mięsnego przeznaczonych do dalszego chowu:

Belgia

Niemcy

Irlandia

Hiszpania

Francja

Włochy

Niderlandy

Austria

Polska

Portugalia

Rumunia

Zjednoczone Królestwo

ZAŁĄCZNIK  II

Wykaz państw członkowskich raportujących ceny w odniesieniu do młodego bydła opasowego i rocznego bydła opasowego, o którym mowa w art. 2 ust. 1

A.
Państwa członkowskie raportujące ceny w odniesieniu do młodego bydła opasowego:

Belgia

Niemcy

Irlandia

Hiszpania

Francja

Włochy

Austria

Polska

Szwecja

Zjednoczone Królestwo

B.
Państwa członkowskie raportujące ceny w odniesieniu do rocznego bydła opasowego płci męskiej:

Belgia

Irlandia

Hiszpania

Francja

Włochy

Austria

Szwecja

Zjednoczone Królestwo

C.
Państwa członkowskie raportujące ceny w odniesieniu do samic rocznego bydła opasowego:

Belgia

Irlandia

Hiszpania

Francja

Włochy

Austria

Szwecja

Zjednoczone Królestwo

ZAŁĄCZNIK  III

Wykaz państw członkowskich raportujących ceny w odniesieniu do cieląt poddanych ubojowi w wieku poniżej ośmiu miesięcy, o których mowa w art. 3 ust. 1

Belgia

Niemcy

Hiszpania

Francja

Włochy

Niderlandy

1 Dz.U. L 299 z 16.11.2007, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2273/2002 z dnia 19 grudnia 2002 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1254/1999 w odniesieniu do badań cen niektórych sztuk bydła na reprezentatywnych rynkach wspólnotowych (Dz.U. L 347 z 20.12.2002, s. 15).
3 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1249/2008 z dnia 10 grudnia 2008 r. ustanawiające szczegółowe zasady wdrożenia wspólnotowych skal klasyfikacji tusz wołowych, wieprzowych i baranich oraz raportowania ich cen (Dz.U. L 337 z 16.12.2008, s. 3).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1165/2008 z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie statystyk doty-czących zwierząt gospodarskich i mięsa i uchylające dyrektywy Rady 93/23/EWG, 93/24/EWG oraz 93/25/EWG (Dz.U. L 321 z 1.12.2008, s. 1).
5 Art. 2 ust. 1 zmieniony przez sprostowanie z dnia 29 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.95.70).
6 Art. 4 ust. 2 skreślony przez art. 15 ust. 11 rozporządzenia nr (UE) 2017/1185 z dnia 20 kwietnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.171.113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 lipca 2017 r.
7 Art. 4 ust. 3 skreślony przez art. 15 ust. 11 rozporządzenia nr (UE) 2017/1185 z dnia 20 kwietnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.171.113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 lipca 2017 r.
8 Art. 7 skreślony przez art. 15 ust. 11 rozporządzenia nr (UE) 2017/1185 z dnia 20 kwietnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.171.113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 lipca 2017 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.228.5

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 807/2013 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do badań cen pewnych kategorii bydła na reprezentatywnych rynkach unijnych
Data aktu: 26/08/2013
Data ogłoszenia: 27/08/2013
Data wejścia w życie: 16/09/2013, 01/07/2014