uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiające wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych ("rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku") 1 , w szczególności jego art. 192 ust. 2 w związku z art. 4,
(1) Przepisy rozporządzenia Komisji (WE) nr 2273/2002 2 nie odzwierciedlają obecnej sytuacji w zakresie rejestrowania cen na odpowiednich rynkach unijnych. Należy dostosować przepisy dotyczące rejestracji cen do potrzeb sektora wołowiny. Rozporządzenie (WE) nr 2273/2002 należy zatem uchylić i zastąpić je nowym rozporządzeniem.
(2) W celu uzyskania pełnego obrazu sytuacji na rynku w każdej chwili, należy znać ceny pewnych kategorii bydła nieobjętych obowiązkiem raportowania cen na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1249/2008 3 .
(3) W celu poprawy dokładności danych należy ustanowić przepisy dotyczące badania cen w odniesieniu do cieląt płci męskiej w wieku od ośmiu dni do czterech tygodni, bydła opasowego w wieku powyżej sześciu miesięcy i poniżej dwóch lat oraz cieląt poddanych ubojowi w wieku poniżej ośmiu miesięcy. Należy zatem określić szczegółowe zasady dotyczące informacji przekazywanych do celów badania cen dla każdej z tych kategorii bydła.
(4) Należy określić, które z państw członkowskich posiadają istotny udział w produkcji tych kategorii bydła i handlu nimi oraz rodzaj informacji, jakie te państwa mają przekazywać do celów badania cen każdej z tych kategorii bydła.
(5) Cenę zarejestrowaną na reprezentatywnych rynkach Unii należy uznać za średnią cenę danego bydła na reprezentatywnym rynku lub rynkach każdego z państw członkowskich. Średnią należy obliczyć zgodnie ze współczynnikami wyrażającymi względną wielkość pogłowia bydła w każdym państwie członkowskim dla każdej kategorii bydła wprowadzonej do obrotu w okresie referencyjnym.
(6) W celu uzyskania porównywalnych cen przedmiotowych kategorii bydła na terenie Unii należy wprowadzić przepisy stanowiące, że rejestrowanie cen odwołuje się do wyraźnie określonego etapu wprowadzania do obrotu w oparciu o notowania cen, bez podatku od wartości dodanej.
(7) Ponadto należy określić unijną prezentację wzorcową dla tusz cieląt poddanych ubojowi. W tym kontekście należy przewidzieć przepisy, zgodnie z którymi państwa członkowskie określą niektóre wskaźniki korygujące w celu dostosowania prezentacji wykorzystywanych do celów unijnej prezentacji wzorcowej.
(8) Należy dokonać wyboru reprezentatywnego rynku lub rynków dla każdego z państw członkowskich. W przypadku gdy istnieje więcej niż jeden reprezentatywny rynek w danym państwie członkowskim, należy uwzględnić średnią ważoną notowań cen zarejestrowanych na tych rynkach.
(9) Aby zapewnić reprezentatywny dla krajowej produkcji charakter raportowanych cen, należy umożliwić państwom członkowskim wyznaczenie do celów rejestracji cen osób fizycznych lub prawnych, które handlują wieloma sztukami bydła danych kategorii lub dokonują ich uboju.
(10) W przypadku gdy ceny nie są rejestrowane na rynkach publicznych lub przez przedsiębiorstwa prowadzące ubój, lub przez wyznaczone osoby fizyczne lub prawne, należy przewidzieć przepisy, zgodnie z którymi ceny są rejestrowane przez izby rolnicze, ośrodki notowań, spółdzielnie rolnicze lub związki rolników i inne wiarygodne źródła w danych państwach członkowskich.
(11) W przypadku gdy w państwach członkowskich powołano komitety regionalne do celów określania cen pewnych kategorii bydła, należy przewidzieć przepisy, zgodnie z którymi przy obliczaniu krajowej ceny można uwzględniać ceny określone przez te komitety, pod warunkiem że ich członkowie zapewniają zrównoważone i bezstronne podejście.
(12) W celu monitorowania raportowania cen danych kategorii bydła należy zobowiązać państwa członkowskie do okresowego przekazywania pewnych informacji Komisji.
(13) Należy przewidzieć cotygodniowe raportowanie Komisji krajowych cen średnich drogą elektroniczną.
(14) Z uwagi na przepisy weterynaryjne lub o ochronie zdrowia państwa członkowskie mogą uznać za konieczne zastosowanie środków, które wpływają na notowania. W takich okolicznościach uwzględnianie notowań, które nie odzwierciedlają normalnych tendencji rynkowych, nie zawsze jest właściwe przy rejestrowaniu cen rynkowych. Należy zatem określić zasady, zgodnie z którymi Komisja może zezwolić danemu państwu członkowskiemu na nieuwzględnienie zarejestrowanych cen lub wykorzystanie ostatnich zarejestrowanych cen.
(15) Należy przewidzieć przepisy zobowiązujące państwa członkowskie do podejmowania pewnych środków w celu zapewnienia reprezentatywnego charakteru raportowanych cen i ich dokładności. Ponadto państwa członkowskie powinny informować Komisję o tych środkach.
(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.228.5 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 807/2013 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do badań cen pewnych kategorii bydła na reprezentatywnych rynkach unijnych |
| Data aktu: | 26/08/2013 |
| Data ogłoszenia: | 27/08/2013 |
| Data wejścia w życie: | 16/09/2013, 01/07/2014 |