(Dz.U.UE L z dnia 25 września 2010 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej za rok budżetowy 2008,
– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej za rok budżetowy kończący się dnia 31 grudnia 2008 r., wraz z odpowiedziami Wspólnego Przedsięwzięcia(1),
– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 16 lutego 2010 r. (5829/2010 - C7-0060/2010),
– uwzględniając art. 276 Traktatu WE i art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,
– uwzględniając decyzję Rady 2007/198/Euratom z dnia 27 marca 2007 r. powołującą Europejskie Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej oraz przyznająca mu określone korzyści(3), w szczególności jej art. 5,
– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w art. 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(4), w szczególności jego art. 94,
– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0094/2010),
1. udziela Dyrektorowi Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej absolutorium z wykonania budżetu wspólnego przedsięwzięcia za rok budżetowy 2008;
2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej nieodłączną część, Dyrektorowi Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Jerzy BUZEK | Klaus WELLE |
Przewodniczący | Sekretarz Generalny |
______
(1) Dz.U C 310 z 18.12.2009, s. 1.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Dz.U. L 90 z 30.3.2007, s. 58.
(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 5 maja 2010 r.
zawierająca uwagi stanowiące nieodłączną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej za rok budżetowy 2008
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej za rok budżetowy 2008,
– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej za rok budżetowy kończący się dnia 31 grudnia 2008 r., wraz z odpowiedziami wspólnego przedsięwzięcia(1),
– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 16 lutego 2010 r. (5829/2010 - C7-0060/2010),
– uwzględniając art. 276 Traktatu WE i art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,
– uwzględniając decyzję Rady 2007/198/Euratom z dnia 27 marca 2007 r. powołującą Europejskie Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej oraz przyznającą mu określone korzyści(3), w szczególności jej art. 5,
– uwzględniając rozporządzenie finansowe wspólnego przedsięwzięcia na rzecz realizacji projektu ITER i rozwoju energii syntezy jądrowej, przyjęte decyzją rady zarządzającej wspólnego przedsięwzięcia z dnia 22 października 2007 r. (dalej zwane "rozporządzeniem finansowym ITER"),
– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w art. 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(4), w szczególności jego art. 94,
– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0094/2010),
A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe za rok budżetowy 2008 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw zostały przeprowadzone prawidłowo i zgodnie z prawem,
B. mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie dopiero rozpoczyna działalność i że w 2008 r. nie w pełni wdrożyło system kontroli wewnętrznej oraz system informacji finansowej,
C. mając na uwadze, że zgodnie z art. 75 rozporządzenia finansowego projektu ITER jego struktura powinna obejmować dział audytu wewnętrznego zobowiązany do przestrzegania międzynarodowych norm mających zastosowanie w tej dziedzinie,
D. mając na uwadze, że rozporządzenie finansowe projektu ITER opiera się na ramowym rozporządzeniu finansowym, które niedawno zmieniono w celu dostosowania go do zmian wprowadzonych w ogólnym rozporządzeniu finansowym,
E. mając na uwadze, że w dniu 28 lutego 2008 r. dyrektor Wspólnego Przedsięwzięcia zwrócił się do Trybunału Obrachunkowego o wydanie opinii na temat rozporządzenia finansowego projektu ITER,
F. mając na uwadze, że w październiku 2008 r. Trybunał Obrachunkowy wydał opinię nr 4/2008 w sprawie tego rozporządzenia,
Przeniesienie środków
1. odnotowuje fakt, że w rachunku zysków i strat Trybunał Obrachunkowy stwierdził nadwyżkę w wysokości 57.600.000 EUR, co stanowi 38 % kwoty rozliczeń międzyokresowych, wynoszącej 149.700.000 EUR; podkreśla w szczególności, że część tej nadwyżki (32.200.000 EUR) przeniesiono na rok budżetowy 2009; odnotowuje jednak odpowiedź Wspólnego Przedsięwzięcia, które wyjaśnia słusznie, że niepełne wykorzystanie tych środków, do którego odnosi się Trybunał Obrachunkowy, nierozłącznie wiąże się z faktem, że był to pierwszy rok finansowej niezależności Wspólnego Przedsięwzięcia od Komisji, a także z opóźnieniami we wdrażaniu międzynarodowej organizacji ITER i całego programu energii syntezy jądrowej Euratom;
Nieprawidłowości dotyczące zobowiązań
2. zauważa, że w sześciu przypadkach zbadanych przez Trybunał Obrachunkowy Wspólne Przedsięwzięcie podjęło zobowiązania budżetowe dopiero po podjęciu odpowiednich zobowiązań prawnych; w związku z tym zwraca się do Wspólnego Przedsięwzięcia o przestrzeganie rozporządzenia finansowego również w tym zakresie;
Rozporządzenie finansowe projektu ITER
3. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż rozporządzenie finansowe projektu ITER w zasadniczych kwestiach opiera się na zasadach ramowego rozporządzenia finansowego i ogólnego rozporządzenia finansowego; stwierdza jednak, że pewne szczególne kwestie wymagają zmiany, zwłaszcza jeśli chodzi o wyjątki od zasad budżetowych, rolę działu audytu wewnętrznego Komisji, opóźnienia w uiszczaniu składek członkowskich, warunków przyznawania dotacji oraz przepisów przejściowych, o których mowa w art. 133 rozporządzenia finansowego projektu ITER;
Roczne sprawozdanie z działalności
4. wyraźnie zaleca Wspólnemu Przedsięwzięciu przestrzeganie ustalonych z Trybunałem Obrachunkowym terminów składania rocznego sprawozdania z działalności;
Systemy kontroli wewnętrznej
5. wyraźnie zaleca Wspólnemu Przedsięwzięciu rozpoczęcie dodatkowych prac w zakresie dokumentacji procesów i działań informatycznych, a także analizy zagrożeń informatycznych;
6. odnotowuje fakt, że audytor wewnętrzny Wspólnego Przedsięwzięcia objął stanowisko dopiero z dniem 1 lipca 2009 r.; gratuluje jednak projektowi ITER przygotowania do chwili obecnej programu działań w zakresie wykonywania norm kontroli wewnętrznej oraz utworzenia grupy roboczej mającej koordynować i kontrolować jego realizację; podkreśla ponadto że projekt ITER wyznaczył inspektora ochrony danych i że przyjęto środki zmierzające do dalszego opracowywania programu ciągłości działalności i odzyskiwania danych;
7. odnotowuje fakt, że Wspólne Przedsięwzięcie oświadczyło, iż prowadzona jest analiza wszystkich bazowych procesów operacyjnych;
8. przyjmuje do wiadomości, że w 2008 r. Wspólne Przedsięwzięcie zaksięgowało dochody z odsetek w wysokości 216.304,89 EUR; ze sprawozdania finansowego i wysokości odsetek wnioskuje, że Wspólne Przedsięwzięcie trwale dysponuje wysoką kwotą środków pieniężnych w kasie; przyjmuje do wiadomości, że na dzień 31 grudnia 2008 r. środki pieniężne w kasie Wspólnego Przedsięwzięcia wynosiły 58.980.569,87 EUR; zwraca się do Komisji o sprawdzenie, jakie są możliwości realizacji ukierunkowanego na potrzeby zagospodarowania środków pieniężnych w kasie Wspólnego Przedsięwzięcia oraz jakie koncepcyjne zmiany są potrzebne, by środki w tej kasie utrzymywać trwale na jak najniższym poziomie.
______
(1) Dz.U. C 310 z 18.12.2009, s. 1.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Dz.U. L 90 z 30.3.2007, s. 58.
(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
14.05.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, która została opublikowana w Dzienniku Ustaw, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
14.05.2025Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.
12.05.2025Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2010.252.223 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2010/552/UE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej za rok budżetowy 2008 |
Data aktu: | 05/05/2010 |
Data ogłoszenia: | 25/09/2010 |