Decyzja 2010/552/UE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej za rok budżetowy 2008

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 5 maja 2010 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej za rok budżetowy 2008

(2010/552/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 25 września 2010 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej za rok budżetowy 2008,

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej za rok budżetowy kończący się dnia 31 grudnia 2008 r., wraz z odpowiedziami Wspólnego Przedsięwzięcia(1),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 16 lutego 2010 r. (5829/2010 - C7-0060/2010),

– uwzględniając art. 276 Traktatu WE i art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając decyzję Rady 2007/198/Euratom z dnia 27 marca 2007 r. powołującą Europejskie Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej oraz przyznająca mu określone korzyści(3), w szczególności jej art. 5,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w art. 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(4), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0094/2010),

1. udziela Dyrektorowi Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej absolutorium z wykonania budżetu wspólnego przedsięwzięcia za rok budżetowy 2008;

2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;

3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej nieodłączną część, Dyrektorowi Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).

Jerzy BUZEK Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

______

(1) Dz.U C 310 z 18.12.2009, s. 1.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 90 z 30.3.2007, s. 58.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 5 maja 2010 r.

zawierająca uwagi stanowiące nieodłączną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej za rok budżetowy 2008

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej za rok budżetowy 2008,

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej za rok budżetowy kończący się dnia 31 grudnia 2008 r., wraz z odpowiedziami wspólnego przedsięwzięcia(1),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 16 lutego 2010 r. (5829/2010 - C7-0060/2010),

– uwzględniając art. 276 Traktatu WE i art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając decyzję Rady 2007/198/Euratom z dnia 27 marca 2007 r. powołującą Europejskie Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej oraz przyznającą mu określone korzyści(3), w szczególności jej art. 5,

– uwzględniając rozporządzenie finansowe wspólnego przedsięwzięcia na rzecz realizacji projektu ITER i rozwoju energii syntezy jądrowej, przyjęte decyzją rady zarządzającej wspólnego przedsięwzięcia z dnia 22 października 2007 r. (dalej zwane "rozporządzeniem finansowym ITER"),

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w art. 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(4), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0094/2010),

A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe za rok budżetowy 2008 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw zostały przeprowadzone prawidłowo i zgodnie z prawem,

B. mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie dopiero rozpoczyna działalność i że w 2008 r. nie w pełni wdrożyło system kontroli wewnętrznej oraz system informacji finansowej,

C. mając na uwadze, że zgodnie z art. 75 rozporządzenia finansowego projektu ITER jego struktura powinna obejmować dział audytu wewnętrznego zobowiązany do przestrzegania międzynarodowych norm mających zastosowanie w tej dziedzinie,

D. mając na uwadze, że rozporządzenie finansowe projektu ITER opiera się na ramowym rozporządzeniu finansowym, które niedawno zmieniono w celu dostosowania go do zmian wprowadzonych w ogólnym rozporządzeniu finansowym,

E. mając na uwadze, że w dniu 28 lutego 2008 r. dyrektor Wspólnego Przedsięwzięcia zwrócił się do Trybunału Obrachunkowego o wydanie opinii na temat rozporządzenia finansowego projektu ITER,

F. mając na uwadze, że w październiku 2008 r. Trybunał Obrachunkowy wydał opinię nr 4/2008 w sprawie tego rozporządzenia,

Przeniesienie środków

1. odnotowuje fakt, że w rachunku zysków i strat Trybunał Obrachunkowy stwierdził nadwyżkę w wysokości 57.600.000 EUR, co stanowi 38 % kwoty rozliczeń międzyokresowych, wynoszącej 149.700.000 EUR; podkreśla w szczególności, że część tej nadwyżki (32.200.000 EUR) przeniesiono na rok budżetowy 2009; odnotowuje jednak odpowiedź Wspólnego Przedsięwzięcia, które wyjaśnia słusznie, że niepełne wykorzystanie tych środków, do którego odnosi się Trybunał Obrachunkowy, nierozłącznie wiąże się z faktem, że był to pierwszy rok finansowej niezależności Wspólnego Przedsięwzięcia od Komisji, a także z opóźnieniami we wdrażaniu międzynarodowej organizacji ITER i całego programu energii syntezy jądrowej Euratom;

Nieprawidłowości dotyczące zobowiązań

2. zauważa, że w sześciu przypadkach zbadanych przez Trybunał Obrachunkowy Wspólne Przedsięwzięcie podjęło zobowiązania budżetowe dopiero po podjęciu odpowiednich zobowiązań prawnych; w związku z tym zwraca się do Wspólnego Przedsięwzięcia o przestrzeganie rozporządzenia finansowego również w tym zakresie;

Rozporządzenie finansowe projektu ITER

3. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż rozporządzenie finansowe projektu ITER w zasadniczych kwestiach opiera się na zasadach ramowego rozporządzenia finansowego i ogólnego rozporządzenia finansowego; stwierdza jednak, że pewne szczególne kwestie wymagają zmiany, zwłaszcza jeśli chodzi o wyjątki od zasad budżetowych, rolę działu audytu wewnętrznego Komisji, opóźnienia w uiszczaniu składek członkowskich, warunków przyznawania dotacji oraz przepisów przejściowych, o których mowa w art. 133 rozporządzenia finansowego projektu ITER;

Roczne sprawozdanie z działalności

4. wyraźnie zaleca Wspólnemu Przedsięwzięciu przestrzeganie ustalonych z Trybunałem Obrachunkowym terminów składania rocznego sprawozdania z działalności;

Systemy kontroli wewnętrznej

5. wyraźnie zaleca Wspólnemu Przedsięwzięciu rozpoczęcie dodatkowych prac w zakresie dokumentacji procesów i działań informatycznych, a także analizy zagrożeń informatycznych;

6. odnotowuje fakt, że audytor wewnętrzny Wspólnego Przedsięwzięcia objął stanowisko dopiero z dniem 1 lipca 2009 r.; gratuluje jednak projektowi ITER przygotowania do chwili obecnej programu działań w zakresie wykonywania norm kontroli wewnętrznej oraz utworzenia grupy roboczej mającej koordynować i kontrolować jego realizację; podkreśla ponadto że projekt ITER wyznaczył inspektora ochrony danych i że przyjęto środki zmierzające do dalszego opracowywania programu ciągłości działalności i odzyskiwania danych;

7. odnotowuje fakt, że Wspólne Przedsięwzięcie oświadczyło, iż prowadzona jest analiza wszystkich bazowych procesów operacyjnych;

8. przyjmuje do wiadomości, że w 2008 r. Wspólne Przedsięwzięcie zaksięgowało dochody z odsetek w wysokości 216.304,89 EUR; ze sprawozdania finansowego i wysokości odsetek wnioskuje, że Wspólne Przedsięwzięcie trwale dysponuje wysoką kwotą środków pieniężnych w kasie; przyjmuje do wiadomości, że na dzień 31 grudnia 2008 r. środki pieniężne w kasie Wspólnego Przedsięwzięcia wynosiły 58.980.569,87 EUR; zwraca się do Komisji o sprawdzenie, jakie są możliwości realizacji ukierunkowanego na potrzeby zagospodarowania środków pieniężnych w kasie Wspólnego Przedsięwzięcia oraz jakie koncepcyjne zmiany są potrzebne, by środki w tej kasie utrzymywać trwale na jak najniższym poziomie.

______

(1) Dz.U. C 310 z 18.12.2009, s. 1.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 90 z 30.3.2007, s. 58.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.252.223

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2010/552/UE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej za rok budżetowy 2008
Data aktu: 05/05/2010
Data ogłoszenia: 25/09/2010