uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiające wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych (rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku)(1), w szczególności jego art. 103h i 127 w związku z art. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 53 ust. 5 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1580/2007(2) przewiduje, że w przypadku gdy niedawno uznane organizacje producentów nie posiadają wystarczających dla zastosowania przepisów ust. 2 tego artykułu danych historycznych dotyczących produkcji stanowiącej przedmiot obrotu, za wartość produkcji stanowiącej przedmiot obrotu można uznać wartość produkcji rynkowej oraz wartość tę oblicza się jako średnią wartość produkcji stanowiącej przedmiot obrotu za trzy poprzednie lata wszystkich producentów będących członkami organizacji producentów, gdy złożono wniosek o uznanie.
(2) Z uwagi na pewność prawną należy wyjaśnić, że średnia wartość produkcji rynkowej za trzy poprzednie lata w art. 53 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1580/2007 powinna być obliczana w odniesieniu do okresów w ciągu tych trzech lat, w których producenci rzeczywiście produkowali owoce i warzywa, a okresy, w których żadne owoce i warzywa nie były produkowane, nie powinny być brane pod uwagę.
(3) Artykuły 93-97 rozporządzenia (WE) nr 1580/2007 wykonują art. 103e rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 dotyczący krajowej pomocy finansowej dla organizacji producentów w regionach, w których stopień zorganizowania producentów w sektorze owoców i warzyw jest szczególnie niski, która powinna przyczyniać się do poprawy stopnia zorganizowania producentów we wspomnianych regionach. Krajowa pomoc finansowa powinna być bezpośrednio związana z produkcją w tych regionach. Należy zatem wyjaśnić w art. 93 rozporządzenia (WE) nr 1580/2007, że jedynie produkty sektora owoców i warzyw produkowane w regionach, w których stopień zorganizowania producentów w sektorze owoców i warzyw jest szczególnie niski, mogą korzystać z krajowej pomocy finansowej.
(4) Artykuł 94 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1580/2007 dotyczy informacji, które powinny być dołączone do wniosku państwa członkowskiego o przyznanie krajowej pomocy finansowej. Należy zatem wymagać, aby państwa członkowskie, które składają taki wniosek, udowodniły, że pomoc jest przyznawana tylko w odniesieniu do produkcji pochodzącej z regionu, w którym stopień zorganizowania producentów w sektorze owoców i warzyw jest szczególnie niski, a zwłaszcza w którym organizacje producentów działające na jego terytorium działają w więcej niż jednym regionie.
(5) Artykuł 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1943/2003(3) zezwolił grupom producentów na włączenie substancji pomocniczych w przetwórstwie do wartości produkcji stanowiącej przedmiot obrotu. Ta zasada powinna być utrzymana w odniesieniu do grup producentów, którym udzielono wstępnego uznania na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96(4) do czasu wycofania programów pomocy z tytułu przetwórstwa. Właściwe jest, aby grupy producentów, o których mowa w art. 203a ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007, mogły uwzględniać pomoc z tytułu przetwórstwa, otrzymaną na podstawie rozporządzeń Komisji (WE) nr 1621/1999(5), (WE) nr 1622/1999(6), (WE) nr 1535/2003(7) i (WE) nr 2111/2003(8), przy obliczaniu swojej sprzedaży. Takie grupy producentów powinny mieć prawo do złożenia dodatkowego wniosku o pomoc, o której mowa w art. 103a ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1234/2007, która ma być obliczona na podstawie tej dodatkowej wartości produkcji stanowiącej przedmiot obrotu, jeśli pomoc z tytułu przetwórstwa nie została uwzględniona we wcześniejszych standardowych wnioskach. Należy ustanowić zasady obliczania pomocy, o której mowa w art. 103a ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1234/2007, w odniesieniu do grup producentów w państwach członkowskich, które przystąpiły do Unii Europejskiej w dniu 1 maja 2004 r. lub później z rocznymi okresami planów uznania, które rozpoczęły się w 2007 r. i zakończyły się w 2008 r.
(6) W następstwie reformy wspólnej organizacji sektora owoców i warzyw niektóre zioła kuchenne od dnia 1 stycznia 2008 r. podlegają przepisom mającym zastosowanie do tego sektora. W rezultacie od dnia 1 stycznia 2008 r. państwa członkowskie mogą uznawać za organizacje producentów podmioty gospodarcze, które są wyspecjalizowane w produkcji ziół kuchennych lub których produkcja obejmuje zioła kuchenne wymienione w części IX załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1234/2007, w tym: szafran, tymianek, świeży lub schłodzony, bazylię, melisę, miętę, origanum vulgare (lebiodkę pospolitą), rozmaryn i szałwię, świeże lub schłodzone. Zastosowanie art. 53 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1580/2007 do organizacji producentów, których członkowie rozpoczęli produkcję ziół kuchennych przed 2008 r., spowodowało jednak ustanowienie rygorystycznego i krótkiego okresu na włączenie wartości tych produktów do wartości produkcji stanowiącej przedmiot obrotu w odniesieniu do programów operacyjnych na lata 2008 i 2009. Należy zatem umożliwić organizacjom producentów włączenie wartości tych produktów do wartości produkcji stanowiącej przedmiot obrotu w odniesieniu do programów operacyjnych realizowanych w latach 2008 i 2009.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1580/2007.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 27 maja 2009 r.
W imieniu Komisji | |
Mariann FISCHER BOEL | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 299 z 16.11.2007, s. 1.
(2) Dz.U. L 350 z 31.12.2007, s. 1.
(3) Dz.U. L 286 z 4.11.2003, s. 5.
(4) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, s. 1.
(5) Dz.U. L 192 z 24.7.1999, s. 21.
(6) Dz.U. L 192 z 24.7.1999, s. 33.
(7) Dz.U. L 218 z 30.8.2003, s. 14.
(8) Dz.U. L 317 z 2.12.2003, s. 5.
Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
14.05.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, która została opublikowana w Dzienniku Ustaw, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
14.05.2025Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.
12.05.2025Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2009.129.10 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 441/2009 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1580/2007 ustanawiające przepisy wykonawcze do rozporządzeń Rady (WE) nr 2200/96, (WE) nr 2201/96 i (WE) nr 1182/2007 w sektorze owoców i warzyw |
Data aktu: | 27/05/2009 |
Data ogłoszenia: | 28/05/2009 |
Data wejścia w życie: | 31/05/2009 |