uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę 2006/48/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności przez instytucje kredytowe (wersja przeredagowana)(1), w szczególności jej art. 150 ust. 1 lit. d) i l),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 2 dyrektywy 2006/48/WE wymienia instytucje wyraźnie wyłączone z zakresu stosowania dyrektywy.
(2) Duńskie ministerstwo gospodarki wystąpiło z wnioskiem o usunięcie "Dansk Landbrugs Realkreditfond" z wykazu w art. 2 dyrektywy 2006/48/WE. Ocena statusu prawnego i szczególnej struktury "Dansk Landbrugs Realkreditfond" wykazała, że jego usunięcie z wykazu w art. 2 dyrektywy 2006/48/WE jest uzasadnione. Duńskie ministerstwo gospodarki wystąpiło również z wnioskiem o zmianę nazwy "Danmarks Skibskreditfond" na "Danmarks Skibskredit A/S" ze względu na zmianę nazwy tej instytucji.
(3) W załączniku VI część 1 pkt 20 do dyrektywy 2006/48/WE wymienione są banki rozwoju wielostronnego, ekspozycjom wobec których przypisuje się wagę ryzyka równą 0 %.
(4) Bank Światowy, działając w imieniu Międzynarodowego Mechanizmu Finansowania Szczepień (ang. International Finance Facility for Immunisation), wystąpił z wnioskiem o włączenie tego ostatniego do wykazu zamieszczonego w załączniku VI część 1 pkt 20 do dyrektywy 2006/48/WE.
(5) Międzynarodowy Mechanizm Finansowania Szczepień reprezentuje nowy typ międzynarodowych instytucji finansujących kraje rozwijające się. Jego podstawę finansową stanowią wiążące zobowiązania płatnicze (dotacje) państw darczyńców. Środki pożyczane przez Międzynarodowy Mechanizm Finansowania Szczepień na międzynarodowych rynkach finansowych będą służyły finansowaniu programów szczepień w 70 najbiedniejszych krajach świata. Międzynarodowy Mechanizm Finansowania Szczepień będzie funkcjonował jako bank dla Światowego Sojuszu na rzecz Szczepionek i Szczepień (ang. Global Alliance for Vaccines and Immunization) i udostępniał środki w formie dotacji na kwalifikujące się programy szczepień w krajach rozwijających się. Dwa główne obszary działań zostaną zlecone przez Międzynarodowy Mechanizm Finansowania Szczepień istniejącym instytucjom międzynarodowym: finansowanie, zarządzanie finansami i zarządzanie ryzykiem zostaną zlecone Bankowi Światowemu, a zarządzanie programami i sekretariat zostaną zlecone Światowemu Sojuszowi na rzecz Szczepionek i Szczepień.
(6) Profil ryzyka Międzynarodowego Mechanizmu Finansowania Szczepień odpowiada profilowi ryzyka banków rozwoju wielostronnego wymienionych w załączniku VI część 1 pkt 20 do dyrektywy 2006/48/WE, w związku z czym możliwe jest włączenie tej instytucji do załącznika VI część 1 pkt 20, a w konsekwencji ekspozycjom wobec tej instytucji może być przypisywana określona w tym przepisie waga ryzyka równa 0 %.
(7) Islamski Bank Rozwoju (ang. Islamic Development Bank) wystąpił z wnioskiem o włączenie go do wykazu w załączniku VI część 1 pkt 20 do dyrektywy 2006/48/WE.
(8) Islamski Bank Rozwoju został utworzony przez rządy 29 państw zamieszkałych w większości przez ludność muzułmańską celem wspierania zarówno osobno, jak i wspólnie, a także zgodnie z zasadami szariatu, rozwoju gospodarczego i społecznego uczestniczących krajów i wspólnot muzułmańskich. Islamski Bank Rozwoju może podejmować wszelkie działania, które mogą służyć osiągnięciu powyższych celów. W umowie założycielskiej wymienione są m.in. inwestycje kapitałowe, pożyczki, finansowanie handlu i pomoc techniczna.
(9) Profil ryzyka Islamskiego Banku Rozwoju odpowiada profilowi ryzyka banków rozwoju wielostronnego wymienionych w załączniku VI część 1 pkt 20 do dyrektywy 2006/48/WE, w związku z czym możliwe jest włączenie tego banku do załącznika VI część 1 pkt 20, a w konsekwencji ekspozycjom wobec tego banku może być przypisywana określona w tym przepisie waga ryzyka równa 0 %.
(10) Dyrektywa 2006/48/WE powinna zatem zostać odpowiednio zmieniona.
(11) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Europejskiego Komitetu Bankowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Charlie McCREEVY | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 177 z 30.6.2006, str. 1.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2007.87.9 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2007/18/WE zmieniająca dyrektywę 2006/48/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie włączenia niektórych instytucji do zakresu jej stosowania lub wyłączenia niektórych instytucji z zakresu jej stosowania oraz w zakresie traktowania ekspozycji wobec banków rozwoju wielostronnego |
| Data aktu: | 27/03/2007 |
| Data ogłoszenia: | 28/03/2007 |
| Data wejścia w życie: | 17/04/2007 |