Decyzja 2007/27/WE Przyjmująca niektóre środki przejściowe dotyczące dostaw surowego mleka do zakładów przetwórczych oraz przetwórstwa tego surowego mleka w Rumunii w odniesieniu do wymagań rozporządzeń (WE) nr 852/2004 i (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady

DECYZJA KOMISJI
z dnia 22 grudnia 2006 r.
Przyjmująca niektóre środki przejściowe dotyczące dostaw surowego mleka do zakładów przetwórczych oraz przetwórstwa tego surowego mleka w Rumunii w odniesieniu do wymagań rozporządzeń (WE) nr 852/2004 i (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady

(notyfikowana jako dokument nr C(2006) 6963)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2007/27/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 13 stycznia 2007 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając Traktat o Przystąpieniu Bułgarii i Rumunii, w szczególności jego art. 4 ust. 3,

uwzględniając Akt Przystąpienia Bułgarii i Rumunii, w szczególności jego art. 42,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych(1) ustanawia ogólne zasady dla przedsiębiorstw sektora spożywczego dotyczące higieny środków spożywczych, oparte na zasadach analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli. Rozporządzenie przewiduje, że podmioty działające na rynku żywności spełniają wymagania strukturalne oparte na wspomnianych zasadach. Rozporządzenie (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne zasady higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego(2) uzupełnia zasady ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 852/2004. Zasady ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 obejmują specyficzne wymagania dla zakładów mleczarskich, a także wymogów higieny dotyczących surowego mleka i przetworów mlecznych.

(2) Rumunia ma przystąpić do Wspólnoty w dniu 1 stycznia 2007 r. Przygotowując się do przystąpienia, zakłady mleczarskie przechodzą niezbędne reformy strukturalne w celu spełnienia wymagań strukturalnych ustanowionych w rozporządzeniu (WE) nr 852/2004. Od 2004 r. liczba zakładów spełniających wspólnotowe wymagania strukturalne wzrosła z 12 do 123.

(3) Jednakże wartość procentowa surowego mleka, które spełnia wymogi higieny ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004, dostarczanego do zakładów przetwórczych, które spełniają wymagania strukturalne rozporządzenia (WE) nr 852/2004, wzrosła tylko nieznacznie. W 2005 r. z łącznej produkcji surowego mleka krowiego wynoszącej 5,6 mln ton rocznie dostarczono do zakładów przetwórczych 0,38 mln ton surowego mleka spełniającego wymagania UE.

(4) Z uwagi na obecną sytuację stosowne jest ustanowienie środków przejściowych w odniesieniu do organizacji sektora mleczarskiego w Rumunii.

(5) W tym zakresie załącznik VII rozdział 5 podsekcja I lit. c) Aktu Przystąpienia Bułgarii i Rumunii uprawnia tymczasowo niektóre zakłady mleczarskie, które nie spełniają wymagań strukturalnych ustanowionych w rozporządzeniu (WE) nr 852/2004 do odbioru dostaw surowego mleka niespełniającego odpowiednich wymogów higieny ustanowionych w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 ("mleko niespełniające wymagań UE").

(6) Gospodarstwa produkujące mleko, które nie spełniają wymogów higieny określonych w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 i zakłady mleczarskie, które nie spełniają wymagań strukturalnych określonych w rozporządzeniu (WE) nr 852/2004 są rozproszone po całym terytorium Rumunii. W związku z tym, niektóre z zakładów spełniających wymagania odbierają zarówno surowe mleko spełniające odpowiednie wymogi higieny określone w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 ("mleko spełniające wymagania UE"), jak i mleko niespełniające wymagań UE. Dlatego wprowadzanie do obrotu produktów końcowych przez zakłady spełniające wymagania powinno być ograniczone do terytorium Rumunii. Ponadto wykaz takich zakładów spełniających wymagania należy określić w niniejszej decyzji.

(7) Niektóre zakłady spełniające wymagania zamierzają oddzielnie przetwarzać mleko spełniające wymagania i mleko niespełniające wymagań UE. Konieczne jest zatem ustanowienie warunków odbioru i przetwarzania takiego mleka oraz wprowadzania do obrotu jego produktów końcowych. Wykaz tych spełniających wymagania zakładów przetwarzających oba rodzaje mleka również należy określić w niniejszej decyzji.

(8) Przyznany okres przejściowy powinien ograniczać się do 18 miesięcy. Sytuacja sektora mleczarskiego w Rumunii ma być poddana przeglądowi przed upływem tego okresu. W związku z tym, stosowne jest, by Rumunia przedkładała Komisji roczne sprawozdania dotyczące postępów w zakresie modernizacji gospodarstw mlecznych, które dostarczają surowe mleko do zakładów spełniających wymagania.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wykaz zakładów spełniających wymagania

Rozdziały I i II załącznika do niniejszej decyzji zawierają wykazy zakładów mleczarskich w Rumunii spełniających wymagania strukturalne rozporządzenia (WE) nr 852/2004 załącznik II rozdział II ("zakłady spełniające wymagania") i są upoważnione do przyjmowania i przetwarzania surowego mleka, które nie spełnia wymagań zawartych w rozdziale I część III, 3 i rozdziale II część III sekcji IX załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 ("mleko niespełniające wymagań UE").

Artykuł  2

Dostawy mleka niespełniającego wymagań UE i przetwarzanego w zakładach spełniających wymagania wymienionych w rozdziale I załącznika

1.
Zakłady spełniające wymagania i wymienione w rozdziale I załącznika do niniejszej decyzji mogą przyjmować i przetwarzać surowe mleko niespełniające wymagań UE.
2.
Dopóki zakłady, o których mowa w ust. 1, korzystają z przepisów tego ustępu, produkty pochodzące z zakładów spełniających wymagania wymienionych w rozdziale I załącznika:

a) są wprowadzane wyłącznie na rynek krajowy lub dalej przetwarzane w innych zakładach spełniających wymagania wymienionych w rozdziale I załącznika, niezależnie od daty wprowadzenia do obrotu;

b) są opatrzone innym znakiem identyfikacyjnym niż znak przewidziany w art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 853/2004.

Artykuł  3

Dostawy mleka spełniającego i niespełniającego wymagań UE i przetwarzanego w zakładach spełniających wymagania wymienionych w rozdziale II załącznika

Zakłady spełniające wymagania i wymienione w rozdziale II załącznika do niniejszej decyzji mogą przyjmować i przetwarzać surowe mleko spełniające wymagania UE określone w rozdziale I część III sekcji IX załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 ("mleko spełniające wymagania UE") i mleko niespełniające wymagań UE na odrębnych liniach produkcyjnych, pod warunkiem że podmioty działające na rynku żywności prowadzące takie zakłady:

a) spełniają wymagania art. 5 rozporządzenia (WE) nr 852/2004;

b) wykazują zdolność do spełnienia następujących warunków, w tym wyznaczenie odrębnych linii produkcyjnych:

i) podjąć wszelkie konieczne działania w celu umożliwienia ścisłego przestrzegania wewnętrznych procedur segregacji surowego mleka począwszy od odbioru do ostatecznego etapu produkcji, włącznie z ustaleniem tras odbioru mleka, oddzielnym przechowywaniem i przetwarzaniem mleka zarówno spełniającego, jak i niespełniającego wymagań oraz specjalnym pakowaniem i etykietowaniem produktów mleczarskich pochodzących lub nie od mleka spełniającego wymagania lub niespełniającego wymagań, jak również oddzielnym przechowywaniem takiego mleka;

ii) określić procedury zapewniające możliwość identyfikacji pochodzenia surowego mleka, włącznie z koniecznym udokumentowaniem przepływu produktów i księgowością dla produktów mleczarskich oraz korelacji mleka spełniającego i niespełniającego wymagań z kategoriami wytwarzanych produktów mleczarskich;

iii) poddać całość surowego mleka obróbce termicznej w temperaturze co najmniej 71,7 °C przez 15 sekund;

iv) podjąć właściwe środki w celu zapewnienia, że znaki identyfikacyjne, o których mowa w załączniku II sekcja I rozporządzenia (WE) nr 853/2004, nie są wykorzystywane w sposób stanowiący nadużycie.

Artykuł  4

Obowiązki właściwych organów w Rumunii dotyczące zakładów spełniających wymagania wymienionych w rozdziale II załącznika

1.
Właściwe organy w Rumunii:

a) zapewniają, że podmioty działające na rynku żywności prowadzące zakłady spełniające wymagania wymienione w rozdziale II załącznika podejmują wszelkie konieczne działania w celu umożliwienia ścisłego przestrzegania wewnętrznych procedur segregacji surowego mleka i produktów mleczarskich;

b) przeprowadzają badania i niezapowiedziane kontrole przestrzegania segregacji surowego mleka i produktów mleczarskich w zakładach spełniających wymagania wymienionych w rozdziale II załącznika;

c) przeprowadzają badania w zatwierdzonych laboratoriach wszystkich surowców i produktów końcowych pochodzących z zakładów spełniających wymagania wymienionych w rozdziale II załącznika do niniejszej decyzji w celu sprawdzenia ich zgodności z wymaganiami rozdziału II sekcji IX załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 włącznie z kryteriami mikrobiologicznymi dla produktów mleczarskich.

2.
Mleko i produkty mleczarskie pochodzące z zakładów spełniających wymagania wymienionych w rozdziale II załącznika przetworzone z surowego mleka niespełniającego wymagań UE mogą być wprowadzane jedynie na rynek krajowy lub dalej przetwarzane w innych przedmiotowych zakładach lub zakładach wymienionych w rozdziale i być opatrzone innym znakiem identyfikacyjnym niż znak przewidziany w art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 853/2004.
3.
Wyłącznie produkty mleczarskie, wytwarzane w zakładach mleczarskich spełniających wymagania, wymienionych w rozdziale II załącznika do niniejszej decyzji i zgodne z ust. 1 niniejszego artykułu oraz wymaganiami załącznika III sekcja IX rozporządzenia (WE) nr 853/2004 mogą być wprowadzone do obrotu jako produkty spełniające wymagania UE zgodne z przepisami tego rozporządzenia.
Artykuł  5

Zgodność i sporządzanie sprawozdań

1.
Rumunia zapewnia stopniowe spełnianie wymagań przez gospodarstwa mleczne, o których mowa w art. 2 ust. 1 niniejszej decyzji, z wymaganiami rozporządzenia (WE) nr 853/2004, załącznik III sekcja IX rozdział I części II i III.
2.
Rumunia przekazuje Komisji roczne sprawozdania dotyczące postępów w modernizacji gospodarstw mlecznych i systemu odbioru mleka.
Artykuł  6

Mleko i produkty mleczne wytwarzane zgodnie z przepisami określonymi w art. 3 i 4 niniejszej decyzji otrzymują wsparcie na podstawie przepisów tytułu I rozdziały II i III, z wyjątkiem artykułu 11, oraz przepisów tytułu II rozporządzenia Rady (WE) nr 1255/1999(3) ust. 1, jedynie jeżeli są opatrzone owalnym znakiem identyfikacyjnym, o którym mowa w załączniku II sekcja I rozporządzenia (WE) nr 853/2004.

Artykuł  7 1

Stosowanie

Niniejszą decyzję stosuje się z zastrzeżeniem wejścia w życie oraz od daty wejścia w życie Traktatu o Przystąpieniu Bułgarii i Rumunii.

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 31 grudnia 2009 r.

Artykuł  8

Adresat

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 grudnia 2006 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, str. 1.

(2) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, str. 55. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1662/2006 (Dz.U. L 320 z 18.11.2006, str. 1).

(3) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 48. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1913/2005 (Dz.U. L 307 z 25.11.2005, str. 2).

ZAŁĄCZNIK 2

ROZDZIAŁ I

Wykaz zakładów mleczarskich spełniających wspólnotowe wymagania strukturalne, upoważnionych do odbioru i przetwarzania bez segregacji mleka spełniającego wymagania i niespełniającego wymagań UE
Nr Nr weterynaryjny Nazwa zakładu Adres
1 L 70 SC Unichim Romania SRL Unirea, Jud. Alba, 517785
2 L 45 SC I.A.C. Curtici SA Macea, Jud. Arad, 317210
3 L 18 SC Depcoinf MBD SRL Targu Trotus, Jud. Bacau, 607630
4 skreślony
5 L 1 SC Five Continents Group SRL Rachiti, Jud. Botosani, 717310
6 L 4 SC Spicul 2 SRL Dorohoi, Jud. Botosani, 715200
7 skreślony
8 skreślony
9 skreślony
10 skreślony
11 L 43 SC Lactocorv SRL Ion Corvin, Jud. Constanta, 907150
12 L 40 SC Betina Impex SRL Ovidiu, Jud. Constanta, 905900
13 L 41 SC Elda Mec SRL Topraisar, Jud. Constanta, 907210
14 L 58 SC Industrializarea Laptelui SA Targoviste, Jud. Dambovita, 130062
15 L 91 SC Cosmilact SRL Schela, Jud. Galati, 807265
16 L 55 SC Gordon Prod SRL Bisericani, Jud. Harghita, 535062
17 L 66 SC Industrializarea Laptelui Harghita SA Remetea, Jud. Harghita, 535250
18 L 65 SC Karpaten Milk Suseni, Jud. Harghita, 537305
19 L 15 SC Teletext SRL Slobozia, Jud. Ialomita, 920066
20 L 47 SC Oblaza SRL Bârsana, Jud. Maramures, 437035
21 L 85 SC Avi-Seb Impex SRL Copalnic, Manastur, Jud. Maramures, 437103
22 L 32 SC Hochland Romania SRL Sighisoara, Jud. Mures, 545400
23 L 60 SC Hochland Romania SRL Sovata, Jud. Mures, 545500
24 L 63 S.C. Zoe Gab SRL Fulga, Jud. Prahova, 107260
25 L 50 SC Ecolact Prod SRL Paulesti, Jud. Prahova, 107246
26 L 53 SC Friesland Romania SA Carei, Jud. Satu Mare, 445100
27 L 93 SC Agrostar Company Lyc SRL Ciuperceni, Jud. Satu Mare, 447067
28 L 67 SC Gefa Impex SRL Talmaciu, Jud. Sibiu, 555700
29 skreślony
30 L 36 SC Prolact Prod Com SRL Vicovu de Sus, Jud. Suceava, 727610
31 skreślony
32 L 95 S.C. Marion Invest SRL Crânguri, Jud. Dambovita, 137170
33 L 21 S.C. I.L. Mureș S.A. Târgu Mures, Jud. Mures, 540390
34 L 96 S.C. Prod A.B.C. Company SRL Grumăzesti, Jud. Neamt, 617235
35 L17 SC Albalact SA Oiejdea, Jud. Alba, 517293
36 L2 SC Lactomuntean SRL Teaca, Jud. Bistrita Nasaud, 427345
37 L3 SC Aby Impex SRL Sendriceni, Jud. Botosani, 717380
38 L73 SC Eurocheese Productie SRL Bucuresti, 030608
39 L97 SC Terra Valahica SRL Berca, Jud. Buzau, 127035
40 L84 SC Picolact Prodcom SRL Iclod, Jud. Cluj, 407335
41 L82 SC Totallact Group SA Dragodana, Jud. Dambovita, 137200
42 L86 SC Zea SRL Boiu Mare, Jud. Maramures, 437060
43 L16 SC Roxar Prod Com SRL Cernesti, Jud. Maramures, 437085
44 L88 SC Agromec Crasna SA Crasna, Jud. Salaj, 457085
45 L89 SC Ovinex SRL Sarmasag, Jud. Salaj, 457330
46 L71 SC Lacto Sibiana SA Sura Mica, Jud. Sibiu, 557270
47 L83 SC Bălăceana Prod SRL Balaceana, Jud. Suceava, 727125
48 L5 SC Niro Com Serv SRL Gura Humorului, Jud. Suceava, 725300
49 L80 SC Industrial Marian SRL Drănceni, Jud. Vaslui, 737220

ROZDZIAŁ II

Wykaz zakładów mleczarskich spełniających wspólnotowe wymagania strukturalne, upoważnionych do odbioru i przetwarzania oddzielnie mleka spełniającego wymagania i niespełniającego wymagań UE

Nr Nr weterynaryjny Nazwa zakładu Adres
1 L 81 SC Raraul SA Campulung Moldovenesc, Jud. Suceava, 725100
2 L 35 SC Danone PDPA Romania SRL Bucuresti, 032451"
1 Art. 7 zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2008/662/WE z dnia 1 sierpnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.215.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
2 Załącznik:

-zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2007/557/WE z dnia 2 sierpnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.212.15) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2008/452/WE z dnia 6 czerwca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.158.58) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2008/663/WE z dnia 8 sierpnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.215.10) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.8.45

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2007/27/WE Przyjmująca niektóre środki przejściowe dotyczące dostaw surowego mleka do zakładów przetwórczych oraz przetwórstwa tego surowego mleka w Rumunii w odniesieniu do wymagań rozporządzeń (WE) nr 852/2004 i (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady
Data aktu: 22/12/2006
Data ogłoszenia: 13/01/2007
Data wejścia w życie: 01/01/1970, 01/01/2007