Decyzja 2007/27/WE Przyjmująca niektóre środki przejściowe dotyczące dostaw surowego mleka do zakładów przetwórczych oraz przetwórstwa tego surowego mleka w Rumunii w odniesieniu do wymagań rozporządzeń (WE) nr 852/2004 i (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady

DECYZJA KOMISJI
z dnia 22 grudnia 2006 r.
Przyjmująca niektóre środki przejściowe dotyczące dostaw surowego mleka do zakładów przetwórczych oraz przetwórstwa tego surowego mleka w Rumunii w odniesieniu do wymagań rozporządzeń (WE) nr 852/2004 i (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady

(notyfikowana jako dokument nr C(2006) 6963)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2007/27/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 13 stycznia 2007 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając Traktat o Przystąpieniu Bułgarii i Rumunii, w szczególności jego art. 4 ust. 3,

uwzględniając Akt Przystąpienia Bułgarii i Rumunii, w szczególności jego art. 42,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych(1) ustanawia ogólne zasady dla przedsiębiorstw sektora spożywczego dotyczące higieny środków spożywczych, oparte na zasadach analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli. Rozporządzenie przewiduje, że podmioty działające na rynku żywności spełniają wymagania strukturalne oparte na wspomnianych zasadach. Rozporządzenie (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne zasady higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego(2) uzupełnia zasady ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 852/2004. Zasady ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 obejmują specyficzne wymagania dla zakładów mleczarskich, a także wymogów higieny dotyczących surowego mleka i przetworów mlecznych.

(2) Rumunia ma przystąpić do Wspólnoty w dniu 1 stycznia 2007 r. Przygotowując się do przystąpienia, zakłady mleczarskie przechodzą niezbędne reformy strukturalne w celu spełnienia wymagań strukturalnych ustanowionych w rozporządzeniu (WE) nr 852/2004. Od 2004 r. liczba zakładów spełniających wspólnotowe wymagania strukturalne wzrosła z 12 do 123.

(3) Jednakże wartość procentowa surowego mleka, które spełnia wymogi higieny ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004, dostarczanego do zakładów przetwórczych, które spełniają wymagania strukturalne rozporządzenia (WE) nr 852/2004, wzrosła tylko nieznacznie. W 2005 r. z łącznej produkcji surowego mleka krowiego wynoszącej 5,6 mln ton rocznie dostarczono do zakładów przetwórczych 0,38 mln ton surowego mleka spełniającego wymagania UE.

(4) Z uwagi na obecną sytuację stosowne jest ustanowienie środków przejściowych w odniesieniu do organizacji sektora mleczarskiego w Rumunii.

(5) W tym zakresie załącznik VII rozdział 5 podsekcja I lit. c) Aktu Przystąpienia Bułgarii i Rumunii uprawnia tymczasowo niektóre zakłady mleczarskie, które nie spełniają wymagań strukturalnych ustanowionych w rozporządzeniu (WE) nr 852/2004 do odbioru dostaw surowego mleka niespełniającego odpowiednich wymogów higieny ustanowionych w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 ("mleko niespełniające wymagań UE").

(6) Gospodarstwa produkujące mleko, które nie spełniają wymogów higieny określonych w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 i zakłady mleczarskie, które nie spełniają wymagań strukturalnych określonych w rozporządzeniu (WE) nr 852/2004 są rozproszone po całym terytorium Rumunii. W związku z tym, niektóre z zakładów spełniających wymagania odbierają zarówno surowe mleko spełniające odpowiednie wymogi higieny określone w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 ("mleko spełniające wymagania UE"), jak i mleko niespełniające wymagań UE. Dlatego wprowadzanie do obrotu produktów końcowych przez zakłady spełniające wymagania powinno być ograniczone do terytorium Rumunii. Ponadto wykaz takich zakładów spełniających wymagania należy określić w niniejszej decyzji.

(7) Niektóre zakłady spełniające wymagania zamierzają oddzielnie przetwarzać mleko spełniające wymagania i mleko niespełniające wymagań UE. Konieczne jest zatem ustanowienie warunków odbioru i przetwarzania takiego mleka oraz wprowadzania do obrotu jego produktów końcowych. Wykaz tych spełniających wymagania zakładów przetwarzających oba rodzaje mleka również należy określić w niniejszej decyzji.

(8) Przyznany okres przejściowy powinien ograniczać się do 18 miesięcy. Sytuacja sektora mleczarskiego w Rumunii ma być poddana przeglądowi przed upływem tego okresu. W związku z tym, stosowne jest, by Rumunia przedkładała Komisji roczne sprawozdania dotyczące postępów w zakresie modernizacji gospodarstw mlecznych, które dostarczają surowe mleko do zakładów spełniających wymagania.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wykaz zakładów spełniających wymagania

Rozdziały I i II załącznika do niniejszej decyzji zawierają wykazy zakładów mleczarskich w Rumunii spełniających wymagania strukturalne rozporządzenia (WE) nr 852/2004 załącznik II rozdział II ("zakłady spełniające wymagania") i są upoważnione do przyjmowania i przetwarzania surowego mleka, które nie spełnia wymagań zawartych w rozdziale I część III, 3 i rozdziale II część III sekcji IX załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 ("mleko niespełniające wymagań UE").

Artykuł  2

Dostawy mleka niespełniającego wymagań UE i przetwarzanego w zakładach spełniających wymagania wymienionych w rozdziale I załącznika

1.
Zakłady spełniające wymagania i wymienione w rozdziale I załącznika do niniejszej decyzji mogą przyjmować i przetwarzać surowe mleko niespełniające wymagań UE.
2.
Dopóki zakłady, o których mowa w ust. 1, korzystają z przepisów tego ustępu, produkty pochodzące z zakładów spełniających wymagania wymienionych w rozdziale I załącznika:

a) są wprowadzane wyłącznie na rynek krajowy lub dalej przetwarzane w innych zakładach spełniających wymagania wymienionych w rozdziale I załącznika, niezależnie od daty wprowadzenia do obrotu;

b) są opatrzone innym znakiem identyfikacyjnym niż znak przewidziany w art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 853/2004.

Artykuł  3

Dostawy mleka spełniającego i niespełniającego wymagań UE i przetwarzanego w zakładach spełniających wymagania wymienionych w rozdziale II załącznika

Zakłady spełniające wymagania i wymienione w rozdziale II załącznika do niniejszej decyzji mogą przyjmować i przetwarzać surowe mleko spełniające wymagania UE określone w rozdziale I część III sekcji IX załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 ("mleko spełniające wymagania UE") i mleko niespełniające wymagań UE na odrębnych liniach produkcyjnych, pod warunkiem że podmioty działające na rynku żywności prowadzące takie zakłady:

a) spełniają wymagania art. 5 rozporządzenia (WE) nr 852/2004;

b) wykazują zdolność do spełnienia następujących warunków, w tym wyznaczenie odrębnych linii produkcyjnych:

i) podjąć wszelkie konieczne działania w celu umożliwienia ścisłego przestrzegania wewnętrznych procedur segregacji surowego mleka począwszy od odbioru do ostatecznego etapu produkcji, włącznie z ustaleniem tras odbioru mleka, oddzielnym przechowywaniem i przetwarzaniem mleka zarówno spełniającego, jak i niespełniającego wymagań oraz specjalnym pakowaniem i etykietowaniem produktów mleczarskich pochodzących lub nie od mleka spełniającego wymagania lub niespełniającego wymagań, jak również oddzielnym przechowywaniem takiego mleka;

ii) określić procedury zapewniające możliwość identyfikacji pochodzenia surowego mleka, włącznie z koniecznym udokumentowaniem przepływu produktów i księgowością dla produktów mleczarskich oraz korelacji mleka spełniającego i niespełniającego wymagań z kategoriami wytwarzanych produktów mleczarskich;

iii) poddać całość surowego mleka obróbce termicznej w temperaturze co najmniej 71,7 °C przez 15 sekund;

iv) podjąć właściwe środki w celu zapewnienia, że znaki identyfikacyjne, o których mowa w załączniku II sekcja I rozporządzenia (WE) nr 853/2004, nie są wykorzystywane w sposób stanowiący nadużycie.

Artykuł  4

Obowiązki właściwych organów w Rumunii dotyczące zakładów spełniających wymagania wymienionych w rozdziale II załącznika

1.
Właściwe organy w Rumunii:

a) zapewniają, że podmioty działające na rynku żywności prowadzące zakłady spełniające wymagania wymienione w rozdziale II załącznika podejmują wszelkie konieczne działania w celu umożliwienia ścisłego przestrzegania wewnętrznych procedur segregacji surowego mleka i produktów mleczarskich;

b) przeprowadzają badania i niezapowiedziane kontrole przestrzegania segregacji surowego mleka i produktów mleczarskich w zakładach spełniających wymagania wymienionych w rozdziale II załącznika;

c) przeprowadzają badania w zatwierdzonych laboratoriach wszystkich surowców i produktów końcowych pochodzących z zakładów spełniających wymagania wymienionych w rozdziale II załącznika do niniejszej decyzji w celu sprawdzenia ich zgodności z wymaganiami rozdziału II sekcji IX załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 włącznie z kryteriami mikrobiologicznymi dla produktów mleczarskich.

2.
Mleko i produkty mleczarskie pochodzące z zakładów spełniających wymagania wymienionych w rozdziale II załącznika przetworzone z surowego mleka niespełniającego wymagań UE mogą być wprowadzane jedynie na rynek krajowy lub dalej przetwarzane w innych przedmiotowych zakładach lub zakładach wymienionych w rozdziale i być opatrzone innym znakiem identyfikacyjnym niż znak przewidziany w art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 853/2004.
3.
Wyłącznie produkty mleczarskie, wytwarzane w zakładach mleczarskich spełniających wymagania, wymienionych w rozdziale II załącznika do niniejszej decyzji i zgodne z ust. 1 niniejszego artykułu oraz wymaganiami załącznika III sekcja IX rozporządzenia (WE) nr 853/2004 mogą być wprowadzone do obrotu jako produkty spełniające wymagania UE zgodne z przepisami tego rozporządzenia.
Artykuł  5

Zgodność i sporządzanie sprawozdań

1.
Rumunia zapewnia stopniowe spełnianie wymagań przez gospodarstwa mleczne, o których mowa w art. 2 ust. 1 niniejszej decyzji, z wymaganiami rozporządzenia (WE) nr 853/2004, załącznik III sekcja IX rozdział I części II i III.
2.
Rumunia przekazuje Komisji roczne sprawozdania dotyczące postępów w modernizacji gospodarstw mlecznych i systemu odbioru mleka.
Artykuł  6

Mleko i produkty mleczne wytwarzane zgodnie z przepisami określonymi w art. 3 i 4 niniejszej decyzji otrzymują wsparcie na podstawie przepisów tytułu I rozdziały II i III, z wyjątkiem artykułu 11, oraz przepisów tytułu II rozporządzenia Rady (WE) nr 1255/1999(3) ust. 1, jedynie jeżeli są opatrzone owalnym znakiem identyfikacyjnym, o którym mowa w załączniku II sekcja I rozporządzenia (WE) nr 853/2004.

Artykuł  7 1

Stosowanie

Niniejszą decyzję stosuje się z zastrzeżeniem wejścia w życie oraz od daty wejścia w życie Traktatu o Przystąpieniu Bułgarii i Rumunii.

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 31 grudnia 2009 r.

Artykuł  8

Adresat

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 grudnia 2006 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, str. 1.

(2) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, str. 55. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1662/2006 (Dz.U. L 320 z 18.11.2006, str. 1).

(3) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 48. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1913/2005 (Dz.U. L 307 z 25.11.2005, str. 2).

ZAŁĄCZNIK 2

ROZDZIAŁ I

Wykaz zakładów mleczarskich spełniających wspólnotowe wymagania strukturalne, upoważnionych do odbioru i przetwarzania bez segregacji mleka spełniającego wymagania i niespełniającego wymagań UE
Nr Nr weterynaryjny Nazwa zakładu Adres
1 L 70 SC Unichim Romania SRL Unirea, Jud. Alba, 517785
2 L 45 SC I.A.C. Curtici SA Macea, Jud. Arad, 317210
3 L 18 SC Depcoinf MBD SRL Targu Trotus, Jud. Bacau, 607630
4 skreślony
5 L 1 SC Five Continents Group SRL Rachiti, Jud. Botosani, 717310
6 L 4 SC Spicul 2 SRL Dorohoi, Jud. Botosani, 715200
7 skreślony
8 skreślony
9 skreślony
10 skreślony
11 L 43 SC Lactocorv SRL Ion Corvin, Jud. Constanta, 907150
12 L 40 SC Betina Impex SRL Ovidiu, Jud. Constanta, 905900
13 L 41 SC Elda Mec SRL Topraisar, Jud. Constanta, 907210
14 L 58 SC Industrializarea Laptelui SA Targoviste, Jud. Dambovita, 130062
15 L 91 SC Cosmilact SRL Schela, Jud. Galati, 807265
16 L 55 SC Gordon Prod SRL Bisericani, Jud. Harghita, 535062
17 L 66 SC Industrializarea Laptelui Harghita SA Remetea, Jud. Harghita, 535250
18 L 65 SC Karpaten Milk Suseni, Jud. Harghita, 537305
19 L 15 SC Teletext SRL Slobozia, Jud. Ialomita, 920066
20 L 47 SC Oblaza SRL Bârsana, Jud. Maramures, 437035
21 L 85 SC Avi-Seb Impex SRL Copalnic, Manastur, Jud. Maramures, 437103
22 L 32 SC Hochland Romania SRL Sighisoara, Jud. Mures, 545400
23 L 60 SC Hochland Romania SRL Sovata, Jud. Mures, 545500
24 L 63 S.C. Zoe Gab SRL Fulga, Jud. Prahova, 107260
25 L 50 SC Ecolact Prod SRL Paulesti, Jud. Prahova, 107246
26 L 53 SC Friesland Romania SA Carei, Jud. Satu Mare, 445100
27 L 93 SC Agrostar Company Lyc SRL Ciuperceni, Jud. Satu Mare, 447067
28 L 67 SC Gefa Impex SRL Talmaciu, Jud. Sibiu, 555700
29 skreślony
30 L 36 SC Prolact Prod Com SRL Vicovu de Sus, Jud. Suceava, 727610
31 skreślony
32 L 95 S.C. Marion Invest SRL Crânguri, Jud. Dambovita, 137170
33 L 21 S.C. I.L. Mureș S.A. Târgu Mures, Jud. Mures, 540390
34 L 96 S.C. Prod A.B.C. Company SRL Grumăzesti, Jud. Neamt, 617235
35 L17 SC Albalact SA Oiejdea, Jud. Alba, 517293
36 L2 SC Lactomuntean SRL Teaca, Jud. Bistrita Nasaud, 427345
37 L3 SC Aby Impex SRL Sendriceni, Jud. Botosani, 717380
38 L73 SC Eurocheese Productie SRL Bucuresti, 030608
39 L97 SC Terra Valahica SRL Berca, Jud. Buzau, 127035
40 L84 SC Picolact Prodcom SRL Iclod, Jud. Cluj, 407335
41 L82 SC Totallact Group SA Dragodana, Jud. Dambovita, 137200
42 L86 SC Zea SRL Boiu Mare, Jud. Maramures, 437060
43 L16 SC Roxar Prod Com SRL Cernesti, Jud. Maramures, 437085
44 L88 SC Agromec Crasna SA Crasna, Jud. Salaj, 457085
45 L89 SC Ovinex SRL Sarmasag, Jud. Salaj, 457330
46 L71 SC Lacto Sibiana SA Sura Mica, Jud. Sibiu, 557270
47 L83 SC Bălăceana Prod SRL Balaceana, Jud. Suceava, 727125
48 L5 SC Niro Com Serv SRL Gura Humorului, Jud. Suceava, 725300
49 L80 SC Industrial Marian SRL Drănceni, Jud. Vaslui, 737220

ROZDZIAŁ II

Wykaz zakładów mleczarskich spełniających wspólnotowe wymagania strukturalne, upoważnionych do odbioru i przetwarzania oddzielnie mleka spełniającego wymagania i niespełniającego wymagań UE

Nr Nr weterynaryjny Nazwa zakładu Adres
1 L 81 SC Raraul SA Campulung Moldovenesc, Jud. Suceava, 725100
2 L 35 SC Danone PDPA Romania SRL Bucuresti, 032451"
1 Art. 7 zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2008/662/WE z dnia 1 sierpnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.215.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
2 Załącznik:

-zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2007/557/WE z dnia 2 sierpnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.212.15) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2008/452/WE z dnia 6 czerwca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.158.58) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2008/663/WE z dnia 8 sierpnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.215.10) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.8.45

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2007/27/WE Przyjmująca niektóre środki przejściowe dotyczące dostaw surowego mleka do zakładów przetwórczych oraz przetwórstwa tego surowego mleka w Rumunii w odniesieniu do wymagań rozporządzeń (WE) nr 852/2004 i (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady
Data aktu: 22/12/2006
Data ogłoszenia: 13/01/2007
Data wejścia w życie: 13/01/2007, 01/01/2007