Decyzja 2007/131/WE w sprawie udostępnienia w sposób zharmonizowany widma radiowego na potrzeby urządzeń wykorzystujących technologię ultraszerokopasmową na terytorium Wspólnoty

DECYZJA KOMISJI
z dnia 21 lutego 2007 r.
w sprawie udostępnienia w sposób zharmonizowany widma radiowego na potrzeby urządzeń wykorzystujących technologię ultraszerokopasmową na terytorium Wspólnoty

(notyfikowana jako dokument nr C(2007) 522)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2007/131/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 23 lutego 2007 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki widma radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rada Europejska uznała, że budowanie w pełni integracyjnego społeczeństwa informacyjnego w oparciu o powszechne wykorzystanie technologii teleinformatycznych w usługach publicznych, małych i średnich przedsiębiorstwach oraz gospodarstwach domowych w znaczącym stopniu przyczynia się do wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy 2 . Podejmując inicjatywę i2010, Komisja podkreśliła rolę technologii teleinformatycznych jako istotnego czynnika napędowego konkurencyjności, wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy 3 .

(2) Stworzenie otwartego i konkurencyjnego wspólnego rynku urządzeń i usług mediów na potrzeby społeczeństwa informacyjnego we Wspólnocie ma zasadnicze znaczenie dla upowszechnienia technologii teleinformatycznych. Wspólnotowe ramy regulacyjne w zakresie usług i urządzeń łączności elektronicznej mogą przyczyniać się do zwiększenia konkurencyjności i wzmocnienia konkurencji w branży teleinformatycznej, między innymi poprzez zapewnienie szybkiego wprowadzania nowych technologii.

(3) Technologia ultraszerokopasmowa (ang. ultra-wideband, dalej "UWB"), charakteryzująca się zwykle bardzo niskim poziomem mocy promieniowanej w bardzo szerokim paśmie częstotliwości radiowych, może zapewnić szereg zastosowań w łączności, pomiarach, lokalizacji, medycynie, nadzorze i obrazowaniu, z korzyścią dla wielu obszarów wspólnotowej polityki, w tym dla polityki w zakresie społeczeństwa informacyjnego i rynku wewnętrznego. W związku z tym ważne jest określenie warunków regulacyjnych, które będą sprzyjać rozwojowi ekonomicznie opłacalnych rynków zastosowań technologii UWB w miarę pojawiania się możliwości rynkowych.

(4) W szybkim wdrażaniu i upowszechnianiu zastosowań wykorzystujących technologię UWB na terytorium Wspólnoty pomoże harmonizacja zasad wykorzystania widma radiowego we Wspólnocie, prowadząc do utworzenia skutecznego wspólnego rynku tych zastosowań, co z kolei doprowadzi do pojawienia się efektu skali oraz korzyści dla użytkowników.

(5) Pomimo bardzo niskiej mocy sygnałów wykorzystywanych w technologii UWB mogą one zakłócać funkcjonowanie istniejących usług radiokomunikacyjnych, co należy odpowiednio uwzględnić. Z tego względu ramy regulacyjne wykorzystania widma radiowego na potrzeby technologii UWB muszą uwzględniać prawo do ochrony przed szkodliwymi zakłóceniami (w tym dostępność widma radiowego na potrzeby radioastronomii oraz satelitarnych systemów badań Ziemi i badania kosmosu) oraz zapewniać równowagę pomiędzy interesem dotychczas funkcjonujących usług radiokomunikacyjnych a ogólnym celem politycznym, jakim jest tworzenie korzystnych warunków dla wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych z korzyścią dla społeczeństwa.

(6) Wykorzystanie widma podlega przepisom prawa wspólnotowego w dziedzinie ochrony zdrowia publicznego, w szczególności przepisom dyrektywy 2004/40/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie minimalnych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa dotyczących narażenia pracowników na ryzyko spowodowane czynnikami fizycznymi (polami elektromagnetycznymi) 4  oraz zalecenia Rady 1999/519/WE z dnia 12 lipca 1999 r. w sprawie ograniczenia narażenia populacji na działanie pól elektromagnetycznych (0 Hz do 300 GHz) 5 . Dla zapewnienia ochrony zdrowia urządzenia radiowe muszą spełniać zasadnicze wymagania dyrektywy 1999/5/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 marca 1999 r. w sprawie urządzeń radiowych i końcowych urządzeń telekomunikacyjnych oraz wzajemnego uznawania ich zgodności ("dyrektywa RTTE") 6 .

(7) Na mocy art. 4 ust. 2 decyzji o spektrum radiowym Komisja udzieliła Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (dalej zwanej "CEPT") trzech mandatów 7 , upoważniając ją do podjęcia wszelkich niezbędnych prac celem określenia najbardziej odpowiednich kryteriów techniczno-eksploatacyjnych na potrzeby zharmonizowanego wprowadzenia zastosowań wykorzystujących technologię UWB w Unii Europejskiej.

(8) Niniejsza decyzja oparta jest na technicznych analizach kompatybilności elektromagnetycznej opracowanych przez CEPT w ramach mandatów udzielonych przez WE. W analizach tych przyjęto między innymi założenie, że urządzenia wykorzystujące technologię UWB eksploatowane będą głównie wewnątrz pomieszczeń oraz że będą przerywać nadawanie po upływie 10 sekund, jeżeli nie otrzymają od odpowiedniego odbiornika potwierdzenia odbioru transmisji. Ponadto sygnał wizyjny będzie nadawany przede wszystkim z zastosowaniem wysoko wydajnego kodowania.

(9) Niniejsza decyzja dotyczy również eksploatacji urządzeń korzystających z technologii UWB na zewnątrz pomieszczeń, z wyjątkiem eksploatacji w punktach o stałej lokalizacji, w połączeniu ze stałą anteną zewnętrzną lub w pojazdach. Możliwe zakłócenia wynikające z takiej eksploatacji wymagają dalszej analizy.

(10) Urządzenia wykorzystujące technologię UWB, których dotyczy niniejsza decyzja, wchodzą w zakres dyrektywy RTTE. W zakres tej dyrektywy nie wchodzi natomiast wykorzystanie zakresów częstotliwości przez urządzenia korzystające z technologii UWB do celów łączności na potrzeby zarządzania ruchem lotniczym w statkach powietrznych oraz do celów zastosowań związanych z ochroną życia ludzkiego na statkach, a wszelkie użycie takich urządzeń w tego rodzaju zastosowaniach związanych z ochroną życia ludzkiego podlega odpowiednim przepisom branżowym.

(11) Na mocy dyrektywy RTTE Komisja Europejska udzieliła mandatu (M/329) europejskim organizacjom normalizacyjnym, upoważniając je do opracowania zbioru zharmonizowanych norm dotyczących zastosowania technologii UWB, które mają zostać uznane na mocy tej dyrektywy i których spełnienie skutkuje założeniem zgodności z jej wymaganiami.

(12) Na mocy udzielonego przez WE mandatu M/329 Europejski Instytut Norm Telekomunikacyjnych ETSI prowadzi prace nad normami europejskimi, takimi jak norma zharmonizowana EN 302.065 dla technologii UWB, które uwzględniać będą możliwe skutki ogólne, jeśli mogłyby one prowadzić do powstania szkodliwych zakłóceń, oraz opracowane przez CEPT analizy kompatybilności. Konieczna jest bieżąca aktualizacja norm zharmonizowanych celem zapewnienia ochrony nowych usług radiokomunikacyjnych, którym nie przydzielono jeszcze zakresów częstotliwości.

(13) Ponadto w przypadku, gdy państwo członkowskie uzna, że urządzenia korzystające z technologii UWB, objęte zakresem dyrektywy RTTE oraz przyjętych na jej podstawie norm zharmonizowanych, nie spełniają wymagań tej dyrektywy, mogą zostać zastosowane odpowiednie środki bezpieczeństwa, zgodnie z art. 9 i 5 dyrektywy.

(14) Wykorzystanie widma radiowego przez urządzenia korzystające z technologii UWB na mocy niniejszej decyzji dozwolone jest przy uwzględnieniu zasady niepowodowania zakłóceń oraz braku ochrony przed zakłóceniami, w związku z czym podlega przepisom art. 5 ust. 1 dyrektywy 2002/20/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie zezwoleń na udostępnienie sieci i usług łączności elektronicznej 8 .

(15) W celu zapewnienia regularnego dostosowywania warunków określonych w niniejszej decyzji oraz wobec szybkich zmian w dziedzinie widma radiowego krajowe organy administracji powinny w miarę możliwości monitorować wykorzystanie widma radiowego przez urządzenia korzystające z technologii UWB, na potrzeby aktywnego przeglądu niniejszej decyzji. W przeglądzie należy uwzględnić postęp techniki i zmiany sytuacji rynkowej oraz zweryfikować aktualność pierwotnych założeń dotyczących funkcjonowania urządzeń korzystających z technologii UWB w zakresie częstotliwości określonym w niniejszej decyzji.

(16) W celu zapewnienia odpowiedniej ochrony istniejących usług radiokomunikacyjnych w niniejszej decyzji należy określić warunki, które uznaje się za odpowiednie do tego celu.

(17) Odpowiednie techniki osłabiania zakłóceń (w tym detectand- avoid oraz low-duty-cycle), będące przedmiotem badań CEPT i ETSI oraz specyfikacji opracowywanych przez te instytucje w ramach odpowiednich mandatów udzielonych przez WE, po uzyskaniu stabilnych wyników oraz wykazaniu, że zapewniają odpowiednią ochronę przed zakłóceniami na poziomach określonych w niniejszej decyzji, powinny zostać uwzględnione w normach zharmonizowanych na mocy dyrektywy RTTE.

(18) Warunki dotyczące urządzeń korzystających z technologii UWB bez odpowiednich technik osłabiania zakłóceń w zakresie częstotliwości od 4,2 do 4,8 GHz powinny obowiązywać przez czas ograniczony, a po dniu 31 grudnia 2010 r. powinny zostać zastąpione bardziej rygorystycznymi, ponieważ w dłuższej perspektywie przewiduje się, że urządzenia tego rodzaju powinny pracować wyłącznie w zakresie powyżej 6 GHz.

(19) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Widma Radiowego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Celem niniejszej decyzji jest udostępnienie widma radiowego na potrzeby urządzeń korzystających z technologii UWB oraz harmonizacja warunków takiego wykorzystania widma we Wspólnocie.

Niniejsza decyzja ma zastosowanie bez uszczerbku dla dyrektywy 1999/5/WE (dyrektywy RTTE) oraz wszelkich wspólnotowych przepisów dopuszczających wykorzystanie widma radiowego przez określone kategorie urządzeń korzystających z technologii UWB.

Artykuł  2

Do celów niniejszej decyzji:

1)
"urządzenia wykorzystujące technologię UWB" oznacza urządzenia zawierające zintegrowane lub stanowiące wyposażenie dodatkowe rozwiązania radiokomunikacji bliskiego zasięgu, służące do celowego wytwarzania i emitowania energii fal radiowych w zakresie częstotliwości o szerokości przekraczającej 50 MHz, który może obejmować większą liczbę zakresów częstotliwości przeznaczonych na potrzeby usług radiokomunikacyjnych;
2)
"niepowodowanie zakłóceń i brak ochrony przed zakłóceniami" oznacza niepowodowanie żadnych szkodliwych zakłóceń w odniesieniu do wszelkich usług radiokomunikacyjnych oraz brak możliwości ubiegania się o ochronę tych urządzeń przed szkodliwymi zakłóceniami wytwarzanymi przez usługi radiokomunikacyjne;
3)
"wewnątrz pomieszczeń" oznacza wnętrza budynków oraz miejsca, w których ekranowanie zasadniczo zapewnia tłumienie chroniące usługi radiokomunikacyjne przed szkodliwymi zakłóceniami;
4)
"pojazd samochodowy" oznacza każdy pojazd w rozumieniu dyrektywy Rady 70/156/EWG 9 ;
5)
"pojazd szynowy" oznacza każdy pojazd w rozumieniu rozporządzenia (WE) nr 91/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady 10 ;
6) 11
 "e.i.r.p." oznacza zastępczą moc promieniowaną izotropowo, która jest iloczynem mocy doprowadzonej do anteny oraz zysku anteny na danym kierunku odniesionym do anteny izotropowej (zysk bezwzględny lub izotropowy);
7) 12
 "maksymalna średnia widmowa gęstość mocy", wyrażona jako e.i.r.p. testowanego urządzenia pracującego na określonej częstotliwości, jest średnią mocą odniesioną do jednostkowej szerokości pasma (wyśrodkowaną wokół tej częstotliwości) wypromieniowywaną na kierunku jej maksymalnej wartości w określonych warunkach pomiarowych;
8) 13
 "moc szczytowa", wyrażona jako e.i.r.p., zawarta wewnątrz pasma o szerokości 50 MHz o częstotliwości środkowej odpowiadającej częstotliwości, dla której osiągana jest najwyższa średnia moc promieniowania, wypromieniowywana na kierunku jej maksymalnej wartości w określonych warunkach pomiarowych;
9) 14
 (skreślony);
10) 15
 "analiza materiałów budowlanych" (BMA) odnosi się do czujnika zakłócenia pola, który służy do lokalizacji położenia obiektów w konstrukcji budowlanej lub do określenia fizycznych właściwości materiału budowlanego;
11) 16
 "całkowita widmowa gęstość mocy" oznacza średnią średnich wartości gęstości widmowej mocy mierzonych na otaczającej sferze w scenariuszu pomiarów z rozdzielczością co najmniej 15 stopni. Szczegółowy układ pomiarowy zawiera norma ETSI EN 302 065-4;
12) 17
 "na pokładzie statku powietrznego" oznacza wykorzystanie łączy radiowych na potrzeby łączności wewnątrz statku powietrznego;
13) 18
 "LT1" oznacza systemy przeznaczone do ogólnego śledzenia lokalizacji osób i przedmiotów, które mogą być wprowadzone do użytku w pasmach nielicencjonowanych.
Artykuł  3 19

Państwa członkowskie zezwalają na wykorzystanie widma radiowego, na zasadzie niepowodowania zakłóceń oraz braku ochrony przed zakłóceniami, przez urządzenia wykorzystujące technologię UWB, pod warunkiem że urządzenia takie spełniają warunki określone w załączniku i są stosowane wewnątrz pomieszczeń albo, w przypadku eksploatacji na zewnątrz pomieszczeń, o ile urządzenia te nie są połączone ze stałą instalacją, stałą infrastrukturą bądź stałą anteną zewnętrzną. Urządzenia wykorzystujące technologię UWB, które spełniają warunki określone w załączniku, są dozwolone również w pojazdach samochodowych i szynowych.

Artykuł  4

Państwa członkowskie kontrolują korzystanie z zakresów częstotliwości określonych w załączniku przez urządzenia korzystające z technologii UWB, w szczególności pod względem aktualności wszystkich warunków określonych w art. 3, i przedstawiają Komisji sprawozdania zawierające ich wnioski celem umożliwienia terminowego przeglądu niniejszej decyzji.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 21 lutego 2007 r.
W imieniu Komisji
Viviane REDING
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK  20  

1.
OGÓLNE ZASTOSOWANIA TECHNOLOGII UWB
Wymagania techniczne
Zakres częstotliwości Maksymalna średnia widmowa gęstość mocy (e.i.r.p.) Maksymalna moc szczytowa (e.i.r.p.) (mierzona przy 50 MHz)
f ≤ 1,6 GHz - 90 dBm/MHz - 50 dBm
1,6 < f ≤ 2,7 GHz - 85 dBm/MHz - 45 dBm
2,7 < f ≤ 3,1 GHz - 70 dBm/MHz - 36 dBm
3,1 < f ≤ 3,4 GHz - 70 dBm/MHz

lub

- 41,3 dBm/MHz przy zastosowaniu LDC (1) lub DAA (2)

- 36 dBm

lub

0 dBm

3,4 < f ≤ 3,8 GHz - 80 dBm/MHz

lub

- 41,3 dBm/MHz przy zastosowaniu LDC (1) lub DAA (2)

- 40 dBm

lub

0 dBm

3,8 < f ≤ 4,8 GHz - 70 dBm/MHz

lub

- 41,3 dBm/MHz przy zastosowaniu LDC (1) lub DAA (2)

- 30 dBm

lub

0 dBm

4,8 < f ≤ 6 GHz - 70 dBm/MHz - 30 dBm
6 < f ≤ 8,5 GHz - 41,3 dBm/MHz 0 dBm
8,5 < f ≤ 9 GHz - 65 dBm/MHz

lub

- 41,3 dBm/MHz przy zastosowaniu DAA (2)

- 25 dBm

lub

0 dBm

9 < f ≤ 10,6 GHz - 65 dBm/MHz - 25 dBm
f > 10,6 GHz - 85 dBm/MHz - 45 dBm
(1) W zakresie częstotliwości od 3,1 GHz do 4,8 GHz. Technika osłabiania zakłóceń "Low duty cycle" i jej wartości graniczne zostały zdefiniowane w normie ETSI EN 302 065-1.

(2) W zakresie częstotliwości od 3,1 GHz do 4,8 GHz oraz od 8,5 GHz do 9 GHz. Technika osłabiania zakłóceń "Detect and Avoid" i jej wartości graniczne zostały zdefiniowane w normie ETSI EN 302 065-1.

2.
SYSTEMY ŚLEDZENIA LOKALIZACJI TYPU 1 (LT1)
Wymagania techniczne
Zakres częstotliwości Maksymalna średnia widmowa gęstość mocy (e.i.r.p.) Maksymalna moc szczytowa (e.i.r.p.) (mierzona przy 50 MHz)
f ≤ 1,6 GHz - 90 dBm/MHz - 50 dBm
1,6 < f ≤ 2,7 GHz - 85 dBm/MHz - 45 dBm
2,7 < f ≤ 3,4 GHz - 70 dBm/MHz - 36 dBm
3,4 < f ≤ 3,8 GHz - 80 dBm/MHz - 40 dBm
3,8 < f ≤ 6,0 GHz - 70 dBm/MHz - 30 dBm
6 < f ≤ 8,5 GHz - 41,3 dBm/MHz 0 dBm
8,5 < f ≤ 9 GHz - 65 dBm/MHz

lub

- 41,3 dBm/MHz przy zastosowaniu DAA (1)

- 25 dBm

lub

0 dBm

9 < f ≤ 10,6 GHz - 65 dBm/MHz - 25 dBm
f > 10,6 GHz - 85 dBm/MHz - 45 dBm
(1) Technika osłabiania zakłóceń "Detect and Avoid" i jej wartości graniczne zostały zdefiniowane w normie ETSI EN 302 065-2.
3.
URZĄDZENIA WYKORZYSTUJĄCE TECHNOLOGIĘ UWB INSTALOWANE W POJAZDACH SAMOCHODOWYCH I SZYNOWYCH
Wymagania techniczne
Zakres częstotliwości Maksymalna średnia widmowa gęstość mocy (e.i.r.p.) Maksymalna moc szczytowa (e.i.r.p.) (mierzona przy 50 MHz)
f ≤ 1,6 GHz - 90 dBm/MHz - 50 dBm
1,6 < f ≤ 2,7 GHz - 85 dBm/MHz - 45 dBm
2,7 < f ≤ 3,1 GHz - 70 dBm/MHz - 36 dBm
3,1 < f ≤ 3,4 GHz - 70 dBm/MHz

lub

- 41,3 dBm/MHz przy zastosowaniu LDC (1) + e.l. (4)

lub

- 41,3 dBm/MHz przy zastosowaniu TPC (3) + DAA (2) + e.l. (4)

- 36 dBm

lub ≤ 0 dBm

lub ≤ 0 dBm

3,4 < f ≤ 3,8 GHz - 80 dBm/MHz

lub

- 41,3 dBm/MHz przy zastosowaniu LDC (1) + e.l. (4)

lub

- 41,3 dBm/MHz przy zastosowaniu TPC (3) + DAA (2) + e.l. (4)

- 40 dBm

lub ≤ 0 dBm

lub ≤ 0 dBm

3,8 < f ≤ 4,8 GHz - 70 dBm/MHz

lub

- 41,3 dBm/MHz przy zastosowaniu LDC (1) + e.l. (4)

lub

- 41,3 dBm/MHz przy zastosowaniu TPC (3) + DAA (2) + e.l. (4)

- 30 dBm

lub ≤ 0 dBm

lub ≤ 0 dBm

4,8 < f ≤ 6 GHz - 70 dBm/MHz - 30 dBm
6 < f ≤ 8,5 GHz - 53,3 dBm/MHz

lub - 41,3 dBm/MHz przy zastosowaniu LDC (1) + e.l. (4)

lub - 41,3 dBm/MHz przy zastosowaniu TPC (3) + e.l. (4)

- 13,3 dBm

lub ≤ 0 dBm

lub ≤ 0 dBm

8,5 < f ≤ 9 GHz - 65 dBm/MHz

lub

- 41,3 dBm/MHz przy zastosowaniu TPC (3) + DAA (2) + e.l. (4)

- 25 dBm

lub ≤ 0 dBm

9 < f ≤ 10,6 GHz - 65 dBm/MHz - 25 dBm
f > 10,6 GHz - 85 dBm/MHz - 45 dBm
(1) Technika osłabiania zakłóceń "Low duty cycle" (LDC) i jej wartości graniczne zostały zdefiniowane w normie ETSI EN 302 065-3.

(2) Technika osłabiania zakłóceń "Detect and Avoid" (DAA) i jej wartości graniczne zostały zdefiniowane w normie ETSI EN 302 065-3.

(3) Technika osłabiania zakłóceń "Transmit Power Control" (TPC) i jej wartości graniczne zostały zdefiniowane w normie ETSI EN 302 065-3.

(4) Wymagane jest ograniczenie zewnętrzne (e.l.) ≤ - 53,3 dBm/MHz. Ograniczenie zewnętrzne jest zdefiniowane w normie ETSI EN 302 065-3.

4.
URZĄDZENIA WYKORZYSTUJĄCE TECHNOLOGIĘ UWB NA POKŁADZIE STATKU POWIETRZNEGO

Wartości maksymalnej średniej widmowej gęstość mocy (e.i.r.p.) i maksymalnej mocy szczytowej (e.i.r.p.) w przypadku urządzeń bliskiego zasięgu wykorzystujących technologię ultraszerokopasmową, przy zastosowaniu technik osłabiania zakłóceń lub bez ich zastosowania, są określone w tabeli poniżej.

Wymagania techniczne
Zakres częstotliwości Maksymalna średnia widmowa gęstość mocy (e.i.r.p.) Maksymalna moc szczytowa (e.i.r.p.) (mierzona przy 50 MHz) Wymagania dotyczące technik osłabiania zakłóceń
f ≤ 1,6 GHz - 90 dBm/MHz - 50 dBm
1,6 < f ≤ 2,7 GHz - 85 dBm/MHz - 45 dBm
2,7 < f ≤ 3,4 GHz - 70 dBm/MHz - 36 dBm
3,4 < f ≤ 3,8 GHz - 80 dBm/MHz - 40 dBm
3,8 < f ≤ 6,0 GHz - 70 dBm/MHz - 30 dBm
6,0 < f ≤ 6,650 GHz - 41,3 dBm/MHz 0 dBm
6,650 < f ≤ 6,6752 GHz - 62,3 dBm/MHz - 21 dBm Przedział 21 dB powinien być wdrażany dla osiągnięcia poziomu - 62,3 dBm/MHz (1)
6,6752 < f ≤ 8,5 GHz - 41,3 dBm/MHz 0 dBm od 7,25 do 7,75 GHz (ochrona FSS oraz MetSat (od 7,45 do 7,55 GHz)) (1)(2)

od 7,75 do 7,9 GHz (ochrona MetSat) (1)(3)

8,5 < f ≤ 10,6 GHz - 65 dBm/MHz - 25 dBm
f > 10,6 GHz - 85 dBm/MHz - 45 dBm
(1) Rozwiązaniem mogą być alternatywne techniki osłabiania zakłóceń zapewniające równoważną ochronę, np. zasuwane bulaje.

(2) Od 7,25 do 7,75 GHz (ochrona służby stałej satelitarnej, FSS) oraz od 7,45 do 7,55 GHz (ochrona satelity meteorologicznego): - 51,3 - 20*log10(10[km]/x[km])(dBm/MHz) w przypadku wysokości powyżej 1 000 m nad ziemią, gdzie x jest wysokością statku powietrznego nad ziemią w kilometrach, oraz - 71,3 dBm/MHz w przypadku wysokości 1 000 m i poniżej.

(3) Od 7,75 do 7,9 GHz (ochrona satelity meteorologicznego): - 44,3 - 20*log10(10[km]/x[km])(dBm/MHz) w przypadku wysokości powyżej 1 000 m nad ziemią, gdzie x jest wysokością statku powietrznego nad ziemią w kilometrach, oraz - 64,3 dBm/MHz w przypadku wysokości 1 000 m i poniżej.

5.
CZUJNIKI DO WYKRYWANIA MATERIAŁÓW WYKORZYSTUJĄCE TECHNOLOGIĘ UWB
5.1.
Czujniki do wykrywania materiałów

Czujniki do wykrywania materiałów dozwolone na mocy niniejszej decyzji muszą spełniać następujące wymagania:

-
Stałe instalacje (zastosowanie A)
-
Nadajnik musi się wyłączyć, jeśli maszyna nie działa, "czujnik działania".
-
Nadajnik stosuje technikę osłabiania zakłóceń TPC z zakresem dynamicznym równym 10 dB, zgodnie z opisem w zharmonizowanej normie ETSI EN 302 065-4 dla czujników do wykrywania materiałów;
-
Nadajnik jest połączony ze stałą instalacją.
-
Instalacje inne niż stałe (zastosowanie B)
-
Nadajnik jest włączony jedynie wówczas, gdy jest obsługiwany ręcznie przy pomocy włącznika bez blokady (może to być np. czujnik reagujący na zbliżenie ręki operatora), dotyka analizowanego materiału lub jest w bliskiej odległości od niego, a emisje są skierowane w kierunku obiektu (co jest mierzone np. przy pomocy czujnika zbliżeniowego lub wynika z konstrukcji mechanicznej).
-
Nadajnik musi się wyłączyć, jeśli maszyna nie działa, "czujnik działania".

Emisje z czujników do wykrywania materiałów dozwolone na podstawie niniejszej decyzji są utrzymywane na minimalnym poziome i w żadnym przypadku nie mogą przekroczyć wartości granicznych gęstości e.i.r.p. wskazanych w poniższej tabeli. W przypadku instalacji innych niż stałe (zastosowanie B) należy zapewnić przestrzeganie wartości granicznych wskazanych w poniższej tabeli za pomocą urządzenia na reprezentatywnej strukturze analizowanego materiału (np. reprezentatywnej ścianie zgodnie z definicją w ETSI EN 302 065-4).

Zakres częstotliwości Stałe instalacje (zastosowanie A) Instalacje inne niż stałe (zastosowanie B) Maksymalna średnia widmowa gęstość mocy (e.i.r.p.)
Maksymalna średnia widmowa gęstość mocy (e.i.r.p.) Maksymalna średnia widmowa gęstość mocy (e.i.r.p.) w płaszczyźnie poziomej (- 20° do 30° nachylenia)
Poniżej 1,73 GHz - 85 dBm/MHz - 85 dBm/MHz
1,73 do 2,2 GHz - 65 dBm/MHz - 70 dBm/MHz - 70 dBm/MHz
2,2 do 2,5 GHz - 50 dBm/MHz - 50 dBm/MHz
2,5 do 2,69 GHz - 65 dBm/MHz (1) - 70dBm/MHz - 65 dBm/MHz (1)(2)
2,69 do 2,7 GHz - 55 dBm/MHz - 75 dBm/MHz - 70 dBm/MHz (3)
2,7 do 2,9 GHz - 50 dBm/MHz - 70 dBm/MHz - 70 dBm/MHz
2,9 do 3,4 GHz - 50 dBm/MHz - 70 dBm/MHz - 70 dBm/MHz (1)
3,4 do 3,8 GHz - 50 dBm/MHz - 70 dBm/MHz - 50 dBm/MHz (2)(3)
3,8 do 4,8 GHz - 50 dBm/MHz - 50 dBm/MHz
4,8 do 5 GHz - 55 dBm/MHz - 75 dBm/MHz - 55 dBm/MHz (2)(3)
5 do 5,25 GHz - 50 dBm/MHz - 50 dBm/MHz
5,25 do 5,35 GHz - 50 dBm/MHz - 60 dBm/MHz - 60 dBm/MHz
5,35 do 5,6 GHz - 50 dBm/MHz - 50 dBm/MHz
5,6 do 5,65 GHz - 50 dBm/MHz - 65 dBm/MHz - 65 dBm/MHz
5,65 do 5,725 GHz - 50 dBm/MHz - 60 dBm/MHz - 60 dBm/MHz
5,725 do 8,5 GHz - 50 dBm/MHz - 50 dBm/MHz
8,5 do 10,6 GHz - 65 dBm/MHz - 65 dBm/MHz
powyżej 10,6 GHz - 85 dBm/MHz - 85 dBm/MHz
Moc szczytowa (w dBm) mierzona przy szerokości pasma 50 MHz nie przekracza wartości granicznej uzyskanej w wyniku dodania współczynnika konwersji (25 dB) do wartości granicznej "maksymalnej średniej widmowej gęstości mocy" (w dBm/MHz).

(1) Urządzenia wykorzystujące mechanizm »Listen Before Talk« (LBT) określone w zharmonizowanej normie ETSI EN 302 065-4 mogą być eksploatowane w zakresach częstotliwości od 2,5 do 2,69 i od 2,9 do 3,4 GHz przy maksymalnej średniej widmowej gęstości mocy wynoszącej - 50 dBm/MHz.

(2) W celu ochrony służb radiowych instalacje inne niż stałe (zastosowanie B) muszą spełniać następujący wymóg dotyczący widmowej gęstości całkowitej mocy promieniowania:

a) w zakresach częstotliwości od 2,5 do 2,69 GHz oraz od 4,8 do 5 GHz widmowa gęstość całkowitej mocy promieniowania musi być o 10 dB niższa od maksymalnej średniej widmowej gęstości mocy;

b) w zakresie częstotliwości od 3,4 do 3,8 GHz widmowa gęstość całkowitej mocy promieniowania musi być o 5 dB niższa od maksymalnej średniej widmowej gęstości mocy.

(3) Ograniczenie aktywności nadawania do 10 % na sekundę.

5.2.
Urządzenia do analizy materiałów budowlanych (BMA)
1)
Dozwolone na mocy niniejszej decyzji urządzenia do analizy materiałów budowlanych spełniają następujące wymagania:
a)
nadajnik jest włączony jedynie wówczas, gdy jest obsługiwany ręcznie przy pomocy włącznika bez blokady, dotyka analizowanego materiału lub jest w bliskiej odległości od niego, a emisje są skierowane w kierunku obiektu;
b)
nadajnik BMA musi się wyłączyć po upływie maksymalnie 10s, jeżeli nie wykryto ruchu;
c)
widmowa gęstość całkowitej mocy promieniowania musi być o 5 dB niższa od wartości granicznych maksymalnej średniej widmowej gęstości mocy wskazanych w tabeli poniżej;
2)
Emisje z urządzeń BMA są utrzymywane na minimalnym poziome i w żadnym przypadku nie mogą przekroczyć wartości granicznych maksymalnej mocy wskazanych w poniższej tabeli, przy urządzeniu BMA na reprezentatywnej ścianie zgodnie z definicją w normie ETSI EN 302 065-4.
Wymagania techniczne
Zakres częstotliwości Maksymalna średnia widmowa gęstość mocy (e.i.r.p.) Maksymalna moc szczytowa (e.i.r.p.) (mierzona przy 50 MHz)
Poniżej 1,73 GHz - 85 dBm/MHz (1) - 45 dBm
1,73 do 2,2 GHz - 65 dBm/MHz - 25 dBm
2,2 do 2,5 GHz - 50 dBm/MHz - 10 dBm
2,5 do 2,69 GHz - 65 dBm/MHz (1) - 25 dBm
2,69 do 2,7 GHz - 55 dBm/MHz (2) - 15 dBm
2,7 do 3,4 GHz - 70 dBm/MHz (1) - 30 dBm
3,4 do 4,8 GHz - 50 dBm/MHz - 10 dBm
4,8 do 5 GHz - 55 dBm/MHz (2) - 15 dBm
5 do 8,5 GHz - 50 dBm/MHz - 10 dBm
powyżej 8,5 GHz - 85 dBm/MHz - 45 dBm
(1) Urządzenia wykorzystujące mechanizm »Listen Before Talk« (LBT) określony w zharmonizowanej normie ETSI EN 302 065-4 mogą być eksploatowane w zakresie częstotliwości od 1,215 do 1,73 GHz przy maksymalnej średniej widmowej gęstości mocy wynoszącej - 70 dBm/MHz i w zakresach częstotliwości od 2,5 do 2,69 i od 2,7 do 3,4 GHz przy maksymalnej średniej widmowej gęstości mocy wynoszącej - 50 dBm/MHz.

(2) W celu zapewnienia ochrony pasm częstotliwości wykorzystywanych przez służbę radioastronomiczną (RAS), tj. od 2,69 do 2,7 GHz oraz od 4,8 do 5 GHz, widmowa gęstość całkowitej mocy promieniowania musi wynosić poniżej - 65 dBm/MHz.

1 Dz.U. L 108 z 24.4.2002, str. 1.
2 Konkluzje Rady Europejskiej 7619/1/05 rev. 1 z 23.3.2005.
3 COM(2005) 229.
4 Dz.U. L 159 z 30.4.2004, str. 1.
5 Dz.U. L 199 z 30.7.1999, str. 59.
6 Dz.U. L 91 z 7.4.1999, str. 10. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).
7 Mandat udzielony CEPT upoważniający do harmonizacji wykorzystania widma radiowego na potrzeby systemów UWB w Unii Europejskiej ("mandat 1"); mandat udzielony CEPT upoważniający do określenia niezbędnych warunków harmonizacji wykorzystania widma radiowego na potrzeby systemów UWB w Unii Europejskiej ("mandat 2"); mandat udzielony CEPT upoważniający do określenia warunków dotyczących zharmonizowanego wprowadzenia w Unii Europejskiej zastosowań widma radiowego opartych na technologii UWB ("mandat 3").
8 Dz.U. L 108 z 24.4.2002, str. 21.
9 Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.
10 Dz.U. L 14 z 21.1.2003, str. 1.
11 Art. 2 pkt 6 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2014/702/UE z dnia 7 października 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.293.48) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 lutego 2015 r.
12 Art. 2 pkt 7 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2014/702/UE z dnia 7 października 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.293.48) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 lutego 2015 r.
13 Art. 2 pkt 8 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2014/702/UE z dnia 7 października 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.293.48) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 lutego 2015 r.
14 Art. 2 pkt 9 skreślony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2014/702/UE z dnia 7 października 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.293.48) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 lutego 2015 r.
15 Art. 2 pkt 10 dodany przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2009/343/WE z dnia 21 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.105.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem 30 czerwca 2009 r.
16 Art. 2 pkt 11:

- dodany przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2009/343/WE z dnia 21 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.105.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem 30 czerwca 2009 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2014/702/UE z dnia 7 października 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.293.48) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 lutego 2015 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2017/1438 z dnia 4 sierpnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.205.89) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

17 Art. 2 pkt 12 dodany przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2014/702/UE z dnia 7 października 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.293.48) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 lutego 2015 r.
18 Art. 2 pkt 13 dodany przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2014/702/UE z dnia 7 października 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.293.48) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 lutego 2015 r.
19 Art. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 5 decyzji nr 2014/702/UE z dnia 7 października 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.293.48) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 lutego 2015 r.
20 Załącznik:

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2009/343/WE z dnia 21 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.105.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem 30 czerwca 2009 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 6 decyzji nr 2014/702/UE z dnia 7 października 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.293.48) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 lutego 2015 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2017/1438 z dnia 4 sierpnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.205.89) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.55.33

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2007/131/WE w sprawie udostępnienia w sposób zharmonizowany widma radiowego na potrzeby urządzeń wykorzystujących technologię ultraszerokopasmową na terytorium Wspólnoty
Data aktu: 21/02/2007
Data ogłoszenia: 23/02/2007
Data wejścia w życie: 01/01/1970