Rozporządzenie 172/2007 zmieniające załącznik V do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 172/2007
z dnia 16 lutego 2007 r.
zmieniające załącznik V do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych(1), w szczególności jego art. 7 ust. 5 akapit pierwszy, art. 7 ust. 6 i art. 14 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Komisja przeprowadziła badanie dotyczące wykonywania przepisów rozporządzenia (WE) nr 850/2004 odnoszących się do odpadów. Badanie to ustaliło maksymalne dopuszczalne wartości stężenia do celów części 2 załącznika V do rozporządzenia (WE) nr 850/2004. Przy stężeniach przekraczających te wartości nie byłoby możliwe wykluczenie zagrożenia dla zdrowia ludzkiego i środowiska.

(2) Dopuszczalna wartość stężenia dla polichlorowanych dibenzo-p-dioksyn i dibenzofuranów ("PCDF/PCDD") wyrażona jest w stężeniu równoważnika toksyczności ("TEQ"), przy zastosowaniu współczynników toksyczności ("TEFs") Światowej Organizacji Zdrowia z 1998 r. Dostępne dane dotyczące dioksynopochodnych polichlorowanych bifenyli ("PCB") nie są wystarczające dla objęcia tych związków równoważnikiem toksyczności TEQ.

(3) Heksachlorocykloheksan ("HCH") jest nazwą technicznej mieszaniny różnych izomerów. Wysiłek jaki należałoby włożyć w ich pełną analizę byłby nieproporcjonalny. Jedynie alfa-, beta- i gamma-HCH liczą się pod względem toksyczności. Z tego względu dopuszczalna wartość stężenia powinna odnosić się wyłącznie do nich. Większość dostępnych w handlu wzorcowych mieszanin testowych służących do przeprowadzania analiz tej klasy związków jedynie rozpoznaje te izomery.

(4) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu uznaje się za najwłaściwsze w celu zapewnienia wysokiego poziomu ochrony.

(5) Rozporządzenie (WE) nr 850/2004 powinno zatem zostać odpowiednio zmienione.

(6) Po konsultacji z Komitetem ustanowionym na podstawie art. 17 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 850/2004, przeprowadzonej dnia 25 stycznia 2006 r. zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 17 ust. 2 tego rozporządzenia, Komitet nie wydał opinii,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 wprowadza się zmiany określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 16 lutego 2007 r.

W imieniu Rady
A. SCHAVAN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 158 z 30.4.2004, str. 7.

ZAŁĄCZNIK 

Część 2 załącznika V do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 otrzymuje brzmienie:

"Część 2. Odpady i operacje, do których stosuje się art. 7 ust. 4 lit. b)

Do celów art. 7 ust. 4 lit. b) zezwala się na przeprowadzenie następujących operacji w odniesieniu do wyszczególnionych odpadów, określonych za pomocą sześciocyfrowego kodu zgodnie z klasyfikacją zawartą w decyzji Komisji 2000/532/WE (*)

Odpady sklasyfikowane w decyzji Komisji 2000/532/WE Maksymalne dopuszczalne wartości stężenia substancji wymienionych w załączniku IV(1) Operacja
10 ODPADY Z PROCESÓW TERMICZNYCH Aldryna: 5.000 mg/kg;

Chlordan: 5.000 mg/kg;

Dieldryna: 5.000 mg/kg;

Endryna: 5.000 mg/kg

Heptachlor: 5.000 mg/kg;

Stałe składowanie jedynie w:

- bezpiecznym, głębokim,

podziemnym magazynie

zbudowanym w twardej skale,

- kopalniach soli, lub

10 01 Odpady z elektrowni i innych zakładów energetycznego spalania paliw (z wyłączeniem grupy 19) Heksachlorobenzen: 5.000 mg/kg;

Mireks: 5.000 mg/kg;

Toksafen: 5.000 mg/kg;

Polichlorowane bifenyle

- składowisku odpadów

niebezpiecznych (pod

warunkiem że odpady zostały

zestalone lub, tam gdzie to

technicznie możliwe,

10 01 14 *(2) Popioły paleniskowe, żużle oraz pył z kotłów ze współspalania zawierające substancje niebezpieczne (PCB)(3): 50 mg/kg

DDT (1,1,1-trichloro-2,2-bis (4-chlorofenylo)etan):

częściowo zestabilizowane,

zgodnie z wymogami

klasyfikacji odpadów

podanymi w podrozdziale 1903

10 01 16 * Popioły lotne ze współspalania zawierające substancje niebezpieczne 10 02 Odpady z hutnictwa żelaza i stali 5.000 mg/kg;

Chlordekon: 5.000 mg/kg;

Polichlorowane dibenzo-pdioksyny i dibenzofurany

decyzji 2000/532/WE,

w przypadkach gdy mają zastosowanie przepisy dyrektywy Rady 1999/31/WE(4) oraz decyzji Rady

10 02 07 * Osady stałe z oczyszczania gazów zawierające substancje niebezpieczne (PCDD/PCDF)(6) 5 mg/kg;

ogółem alfa-, beta- i gamma- HCH: 5.000 mg/kg;

2003/33/WE(5) oraz w których zostało udowodnione, że wybrane działanie jest
10 03 Odpady z hutnictwa aluminium Heksabromobifenyl: 5.000 mg/kg bardziej korzystne dla środowiska.
10 03 04 * Żużle z produkcji pierwotnej
10 03 08 * Słone żużle z produkcji wtórnej
10 03 09 * Czarne kożuchy żużlowe z produkcji wtórnej
10 03 19 * Pył z gazów spalinowych zawierający substancje niebezpieczne
10 03 21 * Inne cząstki i pyły (łącznie z pyłami z młynów kulowych) zawierające substancje niebezpieczne
10 03 29 * Odpady z przetwarzania słonych żużli i czarnych kożuchów żużlowych zawierające substancje niebezpieczne
10 04 Odpady z hutnictwa ołowiu
10 04 01 * Żużle z produkcji pierwotnej i wtórnej
10 04 02 * Kożuchy żużlowe i zgary z produkcji pierwotnej i wtórnej
10 04 04 * Pyły z gazów spalinowych
10 04 05 * Inne cząstki i pyły
10 04 06 * Odpady stałe z oczyszczania gazów
10 05 Odpady z hutnictwa cynku
10 05 03 * Pyły z gazów spalinowych
10 05 05 * Odpady stałe z oczyszczania gazów
10 06 Odpady z hutnictwa miedzi
10 06 03 * Pyły z gazów spalinowych
10 06 06 * Odpady stałe z oczyszczania gazów
10 08 Odpady z hutnictwa pozostałych metali nieżelaznych
10 08 08 * Słone żużle z produkcji pierwotnej i wtórnej
10 08 15 * Pył z gazów spalinowych zawierający substancje niebezpieczne
10 09 Odpady z odlewnictwa żelaza
10 09 09 * Pył z gazów spalinowych zawierający substancje niebezpieczne
16 ODPADY NIEUJĘTE W INNYCH GRUPACH
16 11 Zużyte wykładziny i materiały ogniotrwałe
16 11 01 * Wykładziny węglowe i materiały ogniotrwałe z procesów hutniczych zawierające substancje niebezpieczne
16 11 03 * Inne wykładziny i materiały ogniotrwałe z procesów hutniczych zawierające substancje niebezpieczne
17 ODPADY Z BUDOWY I ROZBIÓRKI (WŁĄCZNIE Z WYDOBYTĄ ZIEMIĄ Z MIEJSC SKAŻONYCH)
17 01 Beton, cegły, płyty i ceramika
17 01 06 * Mieszanki lub oddzielne frakcje betonu, cegieł, płyt i ceramiki zawierające substancje niebezpieczne
17 05 Gleba włącznie z ziemią wydobytą z miejsc skażonych, kamienie i urobek z pogłębiania
17 05 03 * Nieorganiczne cząstki gleby i kamieni zawierających substancje niebezpieczne
17 09 Inne odpady z budowy i rozbiórki
17 09 02 * Odpady z budowy i rozbiórki zawierające PCB, z wyłączeniem wyposażenia zawierającego PCB
17 09 03 * Inne odpady z budowy i rozbiórki zawierające substancje niebezpieczne
19 ODPADY Z URZĄDZEŃ DO GOSPODAROWANIA ODPADAMI ORAZ Z POZAZAKŁADOWYCH OCZYSZCZALNI ŚCIEKÓW I INSTALACJI UZDATNIANIA WODY PRZEZNACZONEJ DO SPOŻYCIA PRZEZ LUDZI ORAZ WODY DO CELÓW PRZEMYSŁOWYCH
19 01 Odpady z termicznego przekształcania odpadów
19 01 07 * Odpady stałe z oczyszczania gazów
19 01 11 * Żużle i popioły paleniskowe zawierające substancje niebezpieczne
19 01 13 * Popioły lotne zawierające substancje niebezpieczne
19 01 15 * Pył z kotłów zawierający substancje niebezpieczne
19 04 Odpady zeszklone oraz odpady z procesów zeszkliwiania
19 04 02 * Popioły lotne i inne odpady z oczyszczania gazów spalinowych
19 04 03 * Niezeszklona faza stała
(1) Wszelkie odpady oznaczone gwiazdką * są uznawane za odpady niebezpieczne na mocy dyrektywy

91/689/EWG i podlegają przepisom tej dyrektywy.

(2) Te dopuszczalne wartości mają zastosowanie wyłącznie do składowisk odpadów niebezpiecznych i

nie mają zastosowania do stałych składowisk podziemnych odpadów niebezpiecznych, w tym kopalni

soli.

(3) Tam gdzie to stosowne, stosuje się metodę obliczeniową określoną w europejskich normach EN

12766-1 i EN 12766-2.

(4) Dyrektywa Rady 1999/31/WE z dnia 26 kwietnia 1999 r. w sprawie składowania odpadów

(Dz.U. L 182 z 16.7.1999, str. 1). Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003.

(5) Decyzja Rady 2003/33/WE z dnia 19 grudnia 2002 r. ustanawiająca kryteria i procedury przyjęcia

odpadów na składowiska, na podstawie art. 16 i załącznika II do dyrektywy 1999/31/WE (Dz.U. L

11 z 16.1.2003, str. 27).

(6) Dopuszczalną wartość oblicza się dla PCDD oraz PCDF zgodnie z następujacymi współczynnikami

toksyczności (TEFs):

TEF
PCDD
2,3,7,8-TeCDD 1
1,2,3,7,8-PeCDD 1
1,2,3,4,7,8-HxCDD 0,1
1,2,3,6,7,8-HxCDD 0,1
1,2,3,7,8,9-HxCDD 0,1
1,2,3,4,6,7,8-HpCDD 0,01
OCDD 0,0001
PCDF
2,3,7,8-TeCDF 0,1
1,2,3,7,8-PeCDF 0,05
2,3,4,7,8-PeCDF 0,5
1,2,3,4,7,8-HxCDF 0,1
1,2,3,6,7,8-HxCDF 0,1
1,2,3,7,8,9-HxCDF 0,1
2,3,4,6,7,8-HxCDF 0,1
1,2,3,4,6,7,8-HpCDF 0,01
1,2,3,4,7,8,9-HpCDF 0,01
OCDF 0,0001

______

(*) Decyzja Komisji 2000/532/WE z dnia 3 maja 2000 r. zastępująca decyzję 94/3/WE ustanawiającą wykaz odpadów zgodnie z art. 1 lit. a) dyrektywy Rady 75/442/EWG w sprawie odpadów oraz decyzję Rady 94/904/WE ustanawiającą wykaz odpadów niebezpiecznych zgodnie z art. 1 ust. 4 dyrektywy Rady 91/689/EWG w sprawie odpadów niebezpiecznych (Dz.U. L 226 z 6.9.2000, str. 3). Decyzja ostatnio zmieniona decyzją Rady 2001/573/WE (Dz.U. L 203 z 28.7.2001, str. 18)."

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.55.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 172/2007 zmieniające załącznik V do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych
Data aktu: 16/02/2007
Data ogłoszenia: 23/02/2007
Data wejścia w życie: 15/03/2007