Decyzja 2007/815/WE w sprawie wykonania decyzji nr 573/2007/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do przyjęcia wytycznych strategicznych na lata 2008-2013

DECYZJA KOMISJI
z dnia 29 listopada 2007 r.
w sprawie wykonania decyzji nr 573/2007/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do przyjęcia wytycznych strategicznych na lata 2008-2013

(notyfikowana jako dokument nr C(2007) 5738)

(Dz.U.UE L z dnia 12 grudnia 2007 r.)

(Jedynie teksty w językach angielskim, bułgarskim, czeskim, estońskim, fińskim, francuskim, greckim, hiszpańskim, litewskim, łotewskim, maltańskim, niderlandzkim, niemieckim, polskim, portugalskim, rumuńskim, słowackim, słoweńskim, szwedzkim, węgierskim oraz włoskim są autentyczne)

(2007/815/WE)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając decyzję nr 573/2007/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 maja 2007 r. ustanawiającą Europejski Fundusz na rzecz Uchodźców na lata 2008-2013 jako część programu ogólnego "Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi" oraz uchylającą decyzję Rady 2004/904/WE(1), w szczególności jej art. 17,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Komisja powinna ustanowić strategiczne wytyczne, wyznaczające ramy korzystania ze środków funduszu w wieloletnim okresie programowania 2008-2013.

(2) Wytyczne powinny określać priorytety oraz, zgodnie z art. 14 ust. 4 decyzji nr 573/2007/WE, szczególne cele priorytetowe umożliwiające zwiększenie do 75 % poziomu współfinansowania z wkładu wspólnotowego projektów współfinansowanych przez fundusz w tych państwach członkowskich, które nie są objęte Funduszem Spójności.

(3) Zgonie z art. 2 protokołu w sprawie stanowiska Danii, stanowiącego załącznik do Traktatu o Unii Europejskiej oraz do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, niniejsza decyzja nie obowiązuje Danii i nie będzie stosowana wobec Danii,

(4) Zgodnie z art. 3 protokołu w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii, stanowiącego załącznik do Traktatu o Unii Europejskiej oraz do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Irlandia zgłosiła w piśmie z dnia 6 września 2005 r. chęć uczestniczenia w przyjmowaniu i stosowaniu decyzji nr 573/2007/WE.

(5) Zgodnie z art. 3 protokołu w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii, stanowiącego załącznik do Traktatu o Unii Europejskiej oraz do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Zjednoczone Królestwo zgłosiło w piśmie z dnia 27 października 2005 r. chęć uczestniczenia w przyjmowaniu i stosowaniu decyzji nr 573/2007/WE.

(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią wspólnego komitetu "Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi" ustanowionego na mocy art. 56 decyzji nr 574/2007/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 maja 2007 r. ustanawiającej Fundusz Granic Zewnętrznych na lata 2007-2013 jako część ogólnego programu "Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi"(2),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wytyczne wyznaczające priorytety i szczególne celów priorytetowe na wieloletni okres programowania 2008-2013 zostały określone w załączniku.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Belgii, Republiki Bułgarii, Republiki Czeskiej, Republiki Federalnej Niemiec, Republiki Estońskiej, Irlandii, Republiki Greckiej, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej, Republiki Włoskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Wielkiego Księstwa Luksemburga, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Królestwa Niderlandów, Republiki Austrii, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Portugalii, Rumunii, Republiki Słowenii, Republiki Słowackiej, Republiki Finlandii, Królestwa Szwecji oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 listopada 2007 r.

W imieniu Komisji
Franco FRATTINI
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 144 z 6.6.2007, str. 1.

(2) Dz.U. L 144 z 6.6.2007, str. 22.

ZAŁĄCZNIK

Strategiczne wytyczne określone poniżej należy postrzegać w kontekście bardziej skutecznego zarządzania przepływami migracyjnymi we wszystkich ich fazach, zgodnie z polityką rozpoczętą przez Radę Europejską w Tampere w 1999 r.

W przypadku każdego z celów funduszu określonych w art. 3 ust. 1 decyzji nr 573/2007/WE wytyczne powinny przede wszystkim zapewnić realizację priorytetów Wspólnoty w celu wsparcia wdrożenia wspólnego europejskiego systemu azylowego (zwanego dalej "CEAS").

Najważniejszym celem CEAS jest stworzenie równych warunków poprzez system, który gwarantuje osobom naprawdę potrzebującym pomocy dostęp do pomocy na wysokim poziomie na równorzędnych warunkach we wszystkich państwach członkowskich, a jednocześnie umożliwi sprawiedliwe i skuteczne traktowanie tych osób, które nie potrzebują ochrony. W tym kontekście Europejski Fundusz na rzecz Uchodźców (zwany dalej "funduszem") stanowi instrument wsparcia dla państw członkowskich w ich wysiłkach na rzecz realizacji polityki azylowej UE. Środki z tego funduszu mogą w szczególności służyć do uzupełnienia, stymulowania i przyspieszenia realizacji celów, zmniejszenia nierówności i podniesienia standardów.

Przygotowując swoje projekty wieloletnich programów państwa członkowskie powinny podzielić dostępne w ramach funduszu zasoby pomiędzy przy najmniej dwa pierwsze z poniższych priorytetów, trzeci priorytet nie jest obowiązkowy.

PRIORYTET 1: Realizacja zasad i środków określonych w dorobku wspólnotowym w dziedzinie azylu, w tym zasad i środków związanych z celami integracyjnymi.

Powinno to pomóc zagwarantować odpowiednie warunki przyjmowania, sprawiedliwe i skuteczne procedury oraz pełne i łączne stosowanie konwencji genewskiej w stosunku do grup docelowych zdefiniowanych w funduszu, jak również w następujących dokumentach wspólnotowych:

a) rozporządzenie Rady (WE) nr 343/2003 z dnia 18 lutego 2003 r. ustanawiające kryteria i mechanizmy określania państwa członkowskiego właściwego dla rozpatrywania wniosku o azyl, wniesionego w jednym z państw członkowskich przez obywatela państwa trzeciego (rozporządzenie dublińskie)(1);

b) rozporządzenie Rady (WE) nr 2725/2000 z dnia 11 grudnia 2000 r. dotyczące ustanowienia systemu Eurodac do porównywania odcisków palców w celu skutecznego stosowania konwencji dublińskiej (rozporządzenie EURODAC)(2);

c) rozporządzenie Rady (WE) nr 407/2002 z dnia 28 lutego 2002 r. ustanawiające niektóre zasady wykonania rozporządzenia (WE) nr 2725/2000 dotyczącego ustanowienia systemu Eurodac do porównywania odcisków palców w celu skutecznego stosowania konwencji dublińskiej(3);

d) dyrektywa Rady 2001/55/WE z dnia 20 lipca 2001 r. w sprawie minimalnych standardów przyznawania tymczasowej ochrony na wypadek masowego napływu wysiedleńców oraz środków wspierających równowagę wysiłków między państwami członkowskimi związanych z przyjęciem takich osób wraz z jego następstwami (dyrektywa w sprawie tymczasowej ochrony)(4);

e) dyrektywa Rady 2003/9/WE z dnia 27 stycznia 2003 r. ustanawiająca minimalne normy dotyczące przyjmowania osób ubiegających się o azyl (dyrektywa w sprawie minimalnych norm azylowych)(5);

f) dyrektywa Rady 2003/86/WE z 22 września 2003 w sprawie prawa do łączenia rodzin(6), w zakresie postanowień dotyczących uchodźców;

g) dyrektywa Rady 2004/83/WE z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie minimalnych norm dla kwalifikacji i statusu obywateli państw trzecich lub bezpaństwowców jako uchodźców lub jako osób, które z innych względów potrzebują międzynarodowej ochrony oraz zawartości przyznawanej ochrony (dyrektywa w sprawie kwalifikacji)(7);

h) dyrektywa Rady 2005/85/WE z dnia 1 grudnia 2005 r. w sprawie ustanowienia minimalnych norm dotyczących procedur nadawania i cofania statusu uchodźcy w państwach członkowskich (dyrektywa w sprawie procedur)(8).

W ramach powyższego priorytetu możliwe jest zwiększenie wspólnotowego wkładu finansowego do 75 % w przypadku projektów służących realizacji następujących szczególnych celów priorytetowych:

1) działań mających na celu uwzględnienie specjalnych potrzeb osób znajdujących się w trudnej sytuacji, szczególnie pozbawionych opieki osób małoletnich, oraz w szczególności środków mających na celu ulepszenie definicji i procedur stosowanych przez państwa członkowskie w celu wyodrębnienia tych osób ubiegających się o azyl, które znajdują się w trudnej sytuacji, oraz zapewnienie im niezbędnej pomocy;

2) działania mające na celu usprawnienie wyodrębniania osób potrzebujących międzynarodowej ochrony i/lub rozpatrywania ich wniosków na granicach, szczególnie poprzez opracowanie szczegółowych programów szkoleń.

PRIORYTET 2: Opracowanie instrumentów odniesienia i metodologii oceny umożliwiających ocenę i poprawę jakości procedur analizy wniosków o ochronę międzynarodową oraz wzmocnienie struktur administracyjnych w celu rozwiązania problemów związanych z zacieśnieniem praktycznej współpracy z innymi państwami członkowskimi.

W ramach powyższego priorytetu możliwe jest zwiększenie wspólnotowego wkładu finansowego do 75 % w przypadku projektów służących realizacji następujących szczególnych celów priorytetowych:

1) środków opracowanych w celu przeprowadzenia niezależnej oceny funkcjonowania krajowych systemów azylu oraz sposobów ich usprawnienia;

2) opracowania narzędzi umożliwiających zwiększenie spójności krajowych procesów decyzyjnych dotyczących stosowania wspólnotowego dorobku prawnego, jak np. bazy danych orzecznictwa dostępne dla wszystkich zainteresowanych podmiotów;

3) środków mających na celu zwiększenie zdolności krajowych służb azylowych do współpracy ze służbami azylowymi innych państw członkowskich, a szczególnie do zbierania, analizowania i oceny informacji dotyczących krajów lub regionów pochodzenia w celu podzielenia się tymi informacjami z innymi państwami członkowskimi.

PRIORYTET 3: Środki ułatwiające przeprowadzenie w większym zakresie podziału odpowiedzialności pomiędzy państwa członkowskie i państwa trzecie (priorytet fakultatywny).

Priorytet ten dotyczy szczególnie wsparcia dla dobrowolnych działań państw członkowskich dotyczących odsyłania obywateli państw trzecich lub bezpaństwowców z kraju trzeciego do państwa członkowskiego, w którym mogą zamieszać i otrzymać status uchodźcy lub status, który w ramach prawa krajowego i wspólnotowego daje im te same prawa i korzyści co status uchodźcy, oraz przesyłanie osób ubiegających się o azyl i osób korzystających z pomocy między-narodowej pomiędzy państwami członkowskimi.

W ramach powyższego priorytetu możliwe jest zwiększenie wspólnotowego wkładu finansowego do 75 % w przypadku projektów służących realizacji następujących szczególnych celów priorytetowych:

1) środków dotyczących przesiedlania osób z kraju lub regionu wyznaczonego w celu realizacji programu ochrony regionalnej;

2) działań mających na celu odsyłanie osób ubiegających się o azyl lub korzystających z ochrony międzynarodowej z państw członkowskich, których systemy azylowe są w szczególny sposób obciążone.

______

(1) Dz.U. L 50 z 25.2.2003, str. 1.

(2) Dz.U. L 316 z 15.12.2000, str. 1.

(3) Dz.U. L 62 z 5.3.2002, str. 1.

(4) Dz.U. L 212 z 7.8.2001, str. 12.

(5) Dz.U. L 31 z 6.2.2003, str. 18.

(6) Dz.U. L 251 z 3.10.2003, str. 12.

(7) Dz.U. L 304 z 30.9.2004, str. 12.

(8) Dz.U. L 326 z 13.12.2005, str. 13.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.326.29

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2007/815/WE w sprawie wykonania decyzji nr 573/2007/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do przyjęcia wytycznych strategicznych na lata 2008-2013
Data aktu: 29/11/2007
Data ogłoszenia: 12/12/2007
Data wejścia w życie: 12/12/2007, 01/01/2008