Decyzja 2007/664/WE zmieniająca decyzję 2007/554/WE dotyczącą niektórych środków ochronnych przeciwko pryszczycy w Zjednoczonym Królestwie

DECYZJA KOMISJI
z dnia 12 października 2007 r.
zmieniająca decyzję 2007/554/WE dotyczącą niektórych środków ochronnych przeciwko pryszczycy w Zjednoczonym Królestwie

(notyfikowana jako dokument nr C(2007) 4674)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2007/664/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 13 października 2007 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego(1), w szczególności jej art. 9 ust. 4,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego(2), a w szczególności jej art. 10 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Po ostatnim wystąpieniu ognisk pryszczycy w Wielkiej Brytanii została przyjęta decyzja Komisji 2007/554/WE z dnia 9 sierpnia 2007 r. dotycząca niektórych środków ochronnych przeciwko pryszczycy w Zjednoczonym Królestwie(3) w celu wzmocnienia środków zwalczania podjętych przez to państwo członkowskie w ramach dyrektywy Rady 2003/85/WE z dnia 29 września 2003 r. w sprawie wspólnotowych środków zwalczania pryszczycy(4).

(2) Decyzja 2007/554/WE ustanawia zasady mające zastosowanie do wysyłania z obszarów wysokiego i niskiego ryzyka w Wielkiej Brytanii produktów uznanych za bezpieczne, które wyprodukowano przed wprowadzeniem ograniczeń w Zjednoczonym Królestwie, z surowców pochodzących spoza obszarów objętych ograniczeniami, lub które zostały poddane zabiegowi o udowodnionej skuteczności w zakresie inaktywacji ewentualnego wirusa pryszczycy.

(3) Na podstawie informacji przekazanych przez Zjednoczone Królestwo właściwe jest ustalenie zasad wysyłki niektórych kategorii mięsa z niektórych obszarów, na których nie odnotowano żadnych ognisk pryszczycy przez co najmniej 90 dni przed ubojem i które spełniają niektóre określone warunki. W związku z powyższym należy dodać jako załącznik III do decyzji 2007/554/WE załącznik wymieniający te obszary.

(4) Dodatkowo napotkano problemy w związku z dostarczaniem niektórych wyrobów medycznych produkowanych zgodnie z dyrektywą Rady 93/42/EWG z 14 czerwca 1993 r. dotyczącą wyrobów medycznych(5) z tkanek zwierzęcych poddanych obróbce powodującej, że stają się niezdolne do życia i nie są w stanie przenosić chorób. Takie wyroby medyczne nie powinny więc być objęte zakazem wprowadzonym w art. 8 ust. 1 akapit pierwszy decyzji 2007/554/WE.

(5) Dla zachowania spójności prawodawstwa wspólnotowego, do opisania obszarów wymienionych w załączniku III do decyzji 2007/554/WE, dodanym niniejszą decyzją, należy wykorzystać decyzję Komisji 2005/176/WE z dnia 1 marca 2005 r. w sprawie ustanowienia skodyfikowanej formy i kodów zgłaszania chorób zwierząt zgodnie z dyrektywą Rady 82/894/EWG(6).

(6) Z uwagi na sytuację epidemiologiczną w Zjednoczonym Królestwie, konieczne jest przedłużenie okresu stosowania decyzji 2007/554/WE do dnia 15 listopada 2007 r.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2007/554/WE.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji 2007/554/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) Artykuł 2 ust. 4 otrzymuje następujące brzmienie:

"4. Zakaz określony w ust. 2 nie ma zastosowania do mięsa opatrzonego znakiem jakości zdrowotnej zgodnie z rozdziałem III sekcji I załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 854/2004, pod warunkiem że:

a) mięso jest wyraźnie zidentyfikowane oraz było transportowane i przechowywane od daty produkcji oddzielnie od mięsa, które zgodnie z niniejszą decyzją nie kwalifikuje się do wysłania poza obszary wymienione w załączniku I;

b) mięso spełnia jeden z następujących warunków:

(i) zostało uzyskane przed dniem 15 lipca 2007 r.; lub

(ii) pochodzi ze zwierząt hodowanych przez co najmniej 90 dni przed datą uboju i poddanych ubojowi; lub w przypadku mięsa uzyskanego z dziczyzny podatnej na pryszczycę (»dziczyzna«), ze zwierząt zabitych poza obszarami wymienionymi w załączniku I i II; lub

(iii) spełnia warunki określone w punktach c), d) i e);

c) mięso zostało uzyskane z hodowlanych zwierząt kopytnych lub dziczyzny hodowlanej podatnej na pryszczycę (»dziczyzna hodowlana«), zgodnie z wyszczególnieniem właściwej kategorii mięsa w jednej z odpowiednich kolumn od 4 do 7 w załączniku III, i spełnia następujące warunki:

(i) zwierzęta były hodowane przez co najmniej 90 dni przed datą uboju w gospodarstwach znajdujących się na obszarach wymienionych w kolumnach 1, 2 i 3 załącznika III, w których co najmniej w tym okresie nie wystąpiło ognisko pryszczycy;

(ii) przez 30 dni przed datą transportu do rzeźni lub w przypadku dziczyzny hodowlanej przed datą uboju na terenie gospodarstwa, zwierzęta pozosta-wały pod nadzorem właściwych organów weterynaryjnych na terenie jednego gospodarstwa znajdującego się w środku okręgu o promieniu co najmniej 10 km, w którym nie wystąpiło ognisko pryszczycy co najmniej w ciągu tego okresu;

(iii) żadne zwierzę gatunku podatnego na pryszczycę nie zostało wprowadzone na teren gospodarstwa, o którym mowa w pkt (ii), w ciągu 21 dni przed datą załadunku lub w przypadku dziczyzny hodowlanej przed datą uboju na terenie gospodarstwa, z wyjątkiem świń pochodzących z gospodarstwa zaopatrującego spełniającego warunki określone w pkt (ii), w którym to przypadku okres 21 dni może zostać skrócony do 7 dni;

(iv) zwierzęta lub, w przypadku dziczyzny hodowlanej, której uboju dokonano na terenie gospodarstwa, tusze zostały przetransportowane pod urzędowym nadzorem środkami transportu, które zostały wyczyszczone i zdezynfekowane przed załadunkiem w gospodarstwie, o którym mowa w pkt (ii), bezpośrednio do wyznaczonej rzeźni;

(v) uboju zwierząt dokonano w ciągu mniej niż 24 godzin od chwili przywiezienia do rzeźni, oddzielnie od zwierząt, których mięso nie kwalifikuje się do wysłania z obszaru wymienionego w załączniku I;

d) świeże mięso, jeśli jest oznaczone znakiem (+) w kolumnie 8 załącznika III, zostało uzyskane z dziczyzny, której uboju dokonano na obszarach, na których nie wystąpiło ognisko pryszczycy co najmniej przez 90 dni przed datą uboju i w odległości co najmniej 20 km od obszarów niewymienionych w kolumnach 1, 2 i 3 załącznika III;

e) mięso, o którym mowa w pkt c) i d), musi dodatkowo spełniać następujące warunki:

(i) zgoda właściwych organów weterynaryjnych Zjednoczonego Królestwa na wysyłkę takiego mięsa jest wydawana wyłącznie, jeśli zakład dokonujący wysyłki znajduje się na obszarach wymienionych w kolumnach 1, 2 i 3 załącznika III;

(ii) mięso jest przez cały czas wyraźnie zidentyfikowane, przenoszone, przechowywane i transportowane oddzielnie od mięsa niekwalifikującego się do wysłania z obszaru wymienionego w załączniku I;

(iii) w czasie badania poubojowego prowadzonego przez urzędowego lekarza weterynarii w zakładzie dokonującym wysyłki lub w przypadku uboju dziczyzny hodowlanej na terenie gospodarstwa, o którym mowa w pkt c) ppkt (ii), lub w przypadku dziczyzny w zakładzie przetwórstwa dziczyzny, nie stwierdzono objawów klinicznych pryszczycy ani nie znaleziono pośmiertnych dowodów na jej obecność;

(iv) mięso pozostawało w zakładach lub gospodarstwach, o których mowa w ppkt (iii) niniejszego ustępu, przez co najmniej 24 godziny od badania poubojowego zwierząt, o których mowa w pkt c) i d);

(v) w przypadku zdiagnozowania pryszczycy w zakładach lub gospodarstwach, o których mowa w ppkt (iii) niniejszego ustępu, zgoda na dalsze przygotowywanie mięsa do wysyłki poza obszar wymieniony w załączniku I zostanie udzielona wyłącznie po uboju wszystkich obecnych tam zwierząt, usunięciu całego mięsa i wszystkich martwych zwierząt oraz nie wcześniej, niż 24 godziny po zakończeniu czyszczenia i dezynfekcji tych zakładów i gospodarstw pod nadzorem urzędowego lekarza weterynarii;

(vi) centralne organy weterynaryjne przekazują innym państwom członkowskim i Komisji wykaz zakładów i gospodarstw zatwierdzonych dla celów stosowania pkt c), d) i e)."

2) W art. 8 wprowadza się następujące zmiany:

a) Ustęp 2 lit. j) otrzymuje następujące brzmienie:

"j) produktów leczniczych określonych w dyrektywie 2001/83/WE, wyrobów medycznych produkowanych z wykorzystaniem tkanki zwierzęcej uznanej za niezdolną do życia w myśl art. 1 ust. 5 lit. g) dyrektywy 93/42/EWG, weterynaryjnych produktów leczniczych określonych w dyrektywie 2001/82/WE i badanych produktów leczniczych określonych w dyrektywie 2001/20/WE."

b) Ustęp 7 otrzymuje następujące brzmienie:

"7. W przypadku produktów, o których mowa w ust. 2 lit. i) i j), w drodze odstępstwa od ust. 3 wystarczy, by towarzyszył im dokument handlowy stwierdzający, że produkty te przeznaczone są do użytku jako środki do diagnostyki in-vitro, odczynniki laboratoryjne, produkty lecznicze lub wyroby medyczne, pod warunkiem wyraźnego oznakowania tych produktów jako »wyłącznie do użytku jako środki do diagnostyki in-vitro« lub »wyłącznie do użytku laboratoryjnego«, jako »produkty lecznicze« lub jako »wyroby medyczne«."

3) W art. 17 datę "15 października 2007 r." zastępuje się datą "15 listopada 2007 r."

4) Dodaje się nowy załącznik III, którego tekst zawiera załącznik do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Państwa członkowskie zmieniają środki stosowane w handlu w celu dostosowania ich do niniejszej decyzji. Niezwłocznie informują o tym Komisję.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 12 października 2007 r.

W imieniu Komisji

Markos KYPRIANOU

Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 395 z 30.12.1989, str. 13. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2004/41/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 157 z 30.4.2004, str. 33); sprostowanie (Dz.U. L 195 z 2.6.2004, str. 12).

(2) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 29. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2002/33/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 315 z 19.11.2002, str. 14).

(3) Dz.U. L 210 z 10.8.2007, str. 36. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2007/608/WE (Dz.U. L 241 z 14.9.2007, str. 26).

(4) Dz.U. L 306 z 22.11.2003, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2006/104/WE (Dz.U. L 363 z 20.12.2006, str. 352).

(5) Dz.U. L 169 z 12.7.1993, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).

(6) Dz.U. L 59 z 5.3.2005, str. 40. Decyzja zmieniona decyzją 2006/924/WE (Dz.U. L 354 z 14.12.2006, str. 48).

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK III
1 2 3 4 5 6 7 8
GRUPA ADNS Jednostka administracyjna B O/K WP DH DZ
Wyspy Szkockie 131 Szetlandy + + +
123 Wyspy Orkney + + +
124 NA H-Eileanan An Iar + + +
Szkocja 121 Highland + + +
122 Moray + + +
126 Aberdeenshire + + +
128 Miasto Aberdeen + + +
79 Angus + + +
81 Miasto Dundee + + +
80 Clackmannanshire + + +
90 Perth & Kinross + + +
127 Fife + + +
85 Falkirk + + +
88 Midlothian + + +
96 West Lothian + + +
129 Miasto Edynburg + + +
130 East Lothian + + +
92 Scottish Borders + + +
94 Stirling + + +
125 Argyll and Bute + + +
83 East Dunbartonshire + + +
84 East Renfrewshire + + +
86 Miasto Glasgow + + +
87 Inverclyde + + +
89 North Lanarkshire + + +
91 Renfrewshire + + +
93 South Lanarkshire + + +
95 West Dunbartonshire + + +
82 East Ayrshire + + +
132 North Ayrshire + + +
133 South Ayrshire + + +
134 Dumfries & Galloway + + +
Anglia 141 Cumbria + + +
169 Northumberland + + +
10 Gateshead + + +
16 Newcastle upon Tyne + + +
17 North Tyneside + + +
26 South Tyneside + + +
29 Sunderland + + +
144 Durham + + +
52 Darlington + + +
55 Hartlepool + + +
58 Middlesbrough + + +
64 Redcar and Cleveland + + +
69 Stockton-on-Tees + + +
151 Lancashire + + +
38 Blackburn with Darwen + + +
39 Blackpool + + +
176 North Yorkshire, z wyjątkiem Selby + + +
177 Okręg Selby + + +
78 York + + +
53 East Riding of Yorkshire + + +
45 Miasto Kingston upon Hull + + +
60 North East Lincolnshire + + +
61 North Lincolnshire + + +
West Yorkshire składające się z
32 Okręg Wakefield + + +
11 Okręg Kirklees + + +
6 Okręg Calderdale + + +
4 Bradford + + +
13 Leeds + + +
South Yorkshire składające się z
1 Okręg Barnsley + + +
8 Okręg Doncaster + + +
20 Okręg Rotherham + + +
24 Okręg Sheffield + + +
Greater Manchester składające się z
30 Okręg Tameside + + +
18 Okręg Oldham + + +
19 Okręg Rochdale + + +
5 Okręg Bury + + +
3 Okręg Bolton + + +
21 Okręg Salford + + +
31 Okręg Trafford + + +
15 Okręg Manchester + + +
27 Okręg Stockport + + +
34 Okręg Wigan + + +
Merseyside składające się z
12 Okręg Knowsley + + +
14 Okręg Liverpool + + +
23 Okręg Sefton + + +
28 Okręg St. Helens + + +
74 Warrington + + +
140 Hrabstwo Cheshire + + +
54 Halton + + +
35 Okręg Wirral + + +
142 Hrabstwo Derbyshire + + +
44 Miasto Derby + + +
157 Hrabstwo Nottinghamshire + + +
47 Miasto Nottingham + + +
153 Lincolnshire + + +
159 Shropshire + + +
71 Telford and Wrekin + + +
161 Hrabstwo Staffordshire + + +
50 Miasto Stoke-on-Trent + + +
170

73

136

Hrabstwo Devon

Torbay

Plymouth

+

+

+

+

+

+

+

+

+

171 Hrabstwo Cornwall + + +
172 Isles of Scilly + + +
114 Isle of Wight + + +
Walia 115 Sir Ynys Mon - Isle of Anglesey + + +
116 Gwynedd + + +
103 Conwy + + +
108 Sir Ddinbych-Denbigshir + + +
111 Sir Y Fflint-Flintshire + + +
113 Wrecsam-Wrexham + + +
173

174

North Powys

South Powys

+

+

+

+

+

+

118 Sir Ceredigion-Ceredigion + + +
110 Sir Gaerfyrddin-Carmarthen + + +
119 Sir Benfro-Pembrokeshire + + +
97 Abertawe-Swansea + + +
102 Castell-Nedd Port Talbot-Neath Port Talbot + + +
105 Pen-y-Bont Ar Ogwr - Bridgend + + +
107 Rhondda/Cynon/Taf + + +
99 Bro Morgannwg-The Valee of Glamorgan + + +
98 Bleanau Gwent + + +
112 Tor-Faen - Tor Faen + + +
101 Casnewydd - Newport + + +
104 Merthyr Tudful-Merthyr Tydfil + + +
100 Caerffili - Caerphilly + + +
117 Caerdydd - Cardiff + + +
109 Sir Fynwy - Monmouthshire + + +
ADNS = Kod systemu zgłaszania chorób zwierzęcych (decyzja 2005/176/WE)

B = mięso pochodzące z bydła

O/K = mięso owiec i kóz

WP = mięso wieprzowe

DH = dziczyzna hodowlana podatna na pryszczycę

DZ = dziczyzna podatna na pryszczycę"

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.270.21

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2007/664/WE zmieniająca decyzję 2007/554/WE dotyczącą niektórych środków ochronnych przeciwko pryszczycy w Zjednoczonym Królestwie
Data aktu: 12/10/2007
Data ogłoszenia: 13/10/2007
Data wejścia w życie: 13/10/2007