Komitet Regionów, na podstawie art. 264 ust. 2 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (Traktat WE), przyjął niniejszy regulamin wewnętrzny w dniu 6 grudnia 2006 r.
UWAGA WSTĘPNA
Wprzypadku funkcji i stanowisk wzmiankowanych w niniejszym regulaminie należy uwzględnić, że użyte pojęcia odnoszą się zarówno do osób płci żeńskiej, jak i męskiej.
CZŁONKOWIE I ORGANY KOMITETU
ORGANY KOMITETU
Organy Komitetu
Organami Komitetu są: Zgromadzenie Plenarne, przewodniczący, Prezydium i komisje.
CZŁONKOWIE KOMITETU
Status członków i zastępców
Zgodnie z art. 263 Traktatu WE członkowie Komitetu i ich zastępcy są przedstawicielami samorządów lokalnych i regionalnych. Piastują stanowisko z wyboru w samorządzie lokalnym lub regionalnym lub stanowisko związane z odpowiedzialnością polityczną przed lokalnym lub regionalnym organem pochodzącym z wyboru. W wykonywaniu swoich obowiązków nie mogą być związani żadnymi instrukcjami. Pełnią swe funkcje całkowicie niezależnie, kierując się ogólnym interesem Wspólnoty.
Kadencja
Przywileje i immunitety
Członkowie i ich należycie upoważnieni zastępcy korzystają z przywilejów i immunitetów określonych w Protokole w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, załączonym do Traktatu z dnia 8 kwietnia 1965 r. ustanawiającego jedną Radę i jedną Komisję Wspólnot Europejskich.
Udział członków i zastępców
Pełnomocnictwo do głosowania
Z zastrzeżeniem wypadków przewidzianych w art. 5 i 29, nie można udzielać pełnomocnictwa do głosowania.
Delegacje krajowe i grupy polityczne
Delegacje krajowe i grupy polityczne przyczyniają się w równomierny sposób do organizacji prac Komitetu.
Delegacje krajowe
Grupy polityczne i członkowie niezrzeszeni
Grupy międzyregionalne
Członkowie i zastępcy mogą tworzyć grupy międzyregionalne. Oświadczenie o ich utworzeniu składają na ręce przewodniczącego Komitetu.
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE KOMITETU
ZWOŁANIE KOMITETU I JEGO UKONSTYTUOWANIE SIĘ
Zwołanie pierwszego posiedzenia
Po każdym odnowieniu składu na kolejną czteroletnią kadencję Komitet zwoływany jest przez najstarszego członka i zbiera się najpóźniej w ciągu jednego miesiąca od mianowania członków przez Radę. Najstarszy z obecnych członków przewodniczy pierwszemu posiedzeniu jako przewodniczący senior. Wraz z czterema najmłodszymi obecnymi członkami i sekretarzem generalnym Komitetu stanowi on tymczasowe prezydium.
Ukonstytuowanie się Komitetu i sprawdzenie pełnomocnictw członków
ZGROMADZENIE PLENARNE
Zadania Zgromadzenia Plenarnego
Komitet zbiera się na Zgromadzeniu Plenarnym. Główne zadania Zgromadzenia Plenarnego są następujące:
a) przyjmowanie opinii, sprawozdań i rezolucji;
b) zatwierdzanie projektu preliminarza dochodów i wydatków Komitetu;
c) zatwierdzanie na początku każdej kadencji programu politycznego Komitetu;
d) wybór przewodniczącego, pierwszego wiceprzewodniczącego i innych członków Prezydium;
e) ustanawianie komisji;
f) przyjmowanie i zmiana regulaminu wewnętrznego Komitetu.
Zwołanie Zgromadzenia Plenarnego
Porządek obrad sesji plenarnej
Otwarcie sesji plenarnej
Przewodniczący otwiera sesję plenarną i przedstawia do zatwierdzenia ostateczny projekt porządku obrad.
Publiczność, osobistości z zewnątrz i osobistości zaproszone do zabrania głosu, czas na sprawy bieżące
Czas wypowiedzi
Lista mówców
Wnioski formalne
Kworum
Głosowanie
Zgłaszanie poprawek
Postępowanie z poprawkami
Pilne opinie i sprawozdania
W wypadkach niecierpiących zwłoki, gdy zwykły tryb nie pozwala na dotrzymanie terminu ustalonego przez Radę, Komisję lub Parlament Europejski i gdy właściwa komisja przyjęła swój projekt opinii lub projekt sprawozdania jednogłośnie, przewodniczący przekazuje ten projekt Radzie, Komisji i Parlamentowi Europejskiemu do wiadomości. Projekt opinii lub sprawozdania jest przedkładany do zatwierdzenia bez poprawek na następnej sesji Zgromadzenia Plenarnego. We wszystkich dokumentach dotyczących tego tekstu należy zaznaczyć, że chodzi o opinię lub sprawozdanie podlegające trybowi pilnemu.
Procedury uproszczone
Zamknięcie sesji plenarnej
Przed zamknięciem sesji plenarnej przewodniczący informuje o miejscu i dacie następnej sesji, jak również o punktach porządku obrad, które już są znane.
PREZYDIUM I PRZEWODNICZĄCY
Skład Prezydium
W skład Prezydium wchodzą:
a) przewodniczący;
b) pierwszy wiceprzewodniczący;
c) po jednym wiceprzewodniczącym na każde państwo członkowskie;
d) dwudziestu siedmiu innych członków;
e) przewodniczący grup politycznych.
Oprócz funkcji przewodniczącego, pierwszego wiceprzewodniczącego i przewodniczących grup politycznych, stanowiska w Prezydium podzielone są w następujący sposób między delegacje krajowe:
– trzy stanowiska: Niemcy, Hiszpania, Francja, Włochy, Polska, Zjednoczone Królestwo,
– dwa stanowiska: Belgia, Bułgaria, Republika Czeska, Dania, Grecja, Irlandia, Litwa, Węgry, Niderlandy, Austria, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Finlandia, Szwecja,
– jedno stanowisko: Estonia, Cypr, Łotwa, Luksemburg, Malta, Słowenia.
Przedstawiciele członków Prezydium
Zasady wyborów
Wybór przewodniczącego i pierwszego wiceprzewodniczącego
Wybory członków Prezydium
W wypadku gdy wspólna lista nie zostanie przyjęta lub gdy liczba kandydatów proponowanych przez daną delegację krajową na stanowiska przypadające jej w Prezydium przekroczy liczbę dostępnych stanowisk, każde z nich stanowi przedmiot odrębnego głosowania; zastosowanie mają wówczas zasady wyborów dotyczące przewodniczącego i pierwszego wiceprzewodniczącego, zgodnie z art. 30 i art. 31 ust. 2-4.
Wybór przedstawicieli
Przy wyborze kandydata na stanowisko w Prezydium wybiera się również jego przedstawiciela ad personam.
Wybory cząstkowe w celu obsadzenia opróżnionego mandatu członka Prezydium
Członek Prezydium lub jego przedstawiciel ad personam, którzy przestają sprawować mandat członka Komitetu lub składają dymisję ze stanowiska członka Prezydium, są zastępowani na pozostały okres kadencji zgodnie z art. 28-33. Wybory cząstkowe w celu obsadzenia opróżnionego mandatu odbywają się na sesji Zgromadzenia Plenarnego pod kierownictwem przewodniczącego lub jednego z jego przedstawicieli zgodnie z art. 37 ust. 3.
Zadania Prezydium
Zadania Prezydium są następujące:
a) opracowywanie i przedstawianie Zgromadzeniu Plenarnemu swojego programu politycznego na początku swojej kadencji i nadzorowanie jego wykonania; na zakończenie swojej kadencji Prezydium przedstawia Zgromadzeniu Plenarnemu sprawozdanie z realizacji swojego programu politycznego;
b) organizacja i koordynacja prac Zgromadzenia Plenarnego i komisji;
c) przyjmowanie, na podstawie propozycji przedstawionych przez komisje, ich rocznego programu prac;
d) ogólne kompetencje w sprawach natury finansowej, organizacyjnej i administracyjnej, dotyczących członków i zastępców, organizacji wewnętrznej Komitetu i jego Sekretariatu Generalnego, włączając w to również schemat organizacyjny i organy Komitetu;
e) kompetencje w zakresie:
– ustanawiania grup roboczych składających się z jego członków lub innych członków Komitetu, pełniących wobec niego funkcję doradczą w sprawach szczegółowych; takie grupy robocze mogą liczyć do 8 członków,
– zapraszania do udziału w swoich posiedzeniach innych członków Komitetu z uwagi na ich wiedzę lub pełnioną przez nich funkcję oraz osobistości z zewnątrz;
f) zatrudnianie sekretarza generalnego, urzędników oraz innych pracowników, wymienionych w art. 62;
g) przedstawianie Zgromadzeniu Plenarnemu projektu preliminarza dochodów i wydatków Komitetu, zgodnie z art. 64;
h) zezwalanie na posiedzenia poza zwyczajowym miejscem pracy;
i) podejmowanie decyzji co do składu i zasad funkcjonowania grup roboczych i wspólnych komitetów tworzonych z krajami kandydującymi do przystąpienia do UE.
Zwołanie Prezydium, kworum i podejmowanie decyzji
Przewodniczący
Opinie, sprawozdania i rezolucje - tryb postępowania Prezydium
Opinie - podstawy prawne
Zgodnie z art. 265 Traktatu WE Komitet przyjmuje swoje opinie:
a) gdy Komisja lub Rada zwraca się o opinię w przypadkach przewidzianych w Traktacie WE, jak również jeśli zwraca się o to jedna z tych instytucji lub Parlament Europejski we wszystkich innych przypadkach;
b) z własnej inicjatywy;
c) gdy o opinię zwrócono się do Komitetu Ekonomiczno- Społecznego na mocy art. 262 Traktatu WE, a Komitet uzna, że wchodzą w grę specyficzne interesy regionalne.
Opinie i sprawozdania - wyznaczenie właściwej komisji
Wyznaczenie sprawozdawcy generalnego
Opinie i sprawozdania z inicjatywy własnej
Przedstawianie rezolucji
a) wpisać projekt rezolucji do wstępnego projektu porządku obrad posiedzenia plenarnego, zgodnie z przepisami art. 15 ust. 1; albo
b) wyznaczyć właściwą komisję, ustalając jej termin opracowania projektu rezolucji; właściwa komisja opracowuje projekt rezolucji zgodnie z procedurą opracowania projektów opinii lub sprawozdań. W tym przypadku przepisy art. 50 nie mają zastosowania; albo
c) w przypadkach pilnych wpisać projekt rezolucji do porządku obrad najbliższej sesji plenarnej, zgodnie z art. 15 ust. 6 zdanie drugie. Tekst ten jest rozpatrywany w drugim dniu posiedzenia.
Rozpowszechnianie opinii, sprawozdań i rezolucji
Prezydium jest odpowiedzialne za rozpowszechnianie opinii, sprawozdań i rezolucji zatwierdzonych przez Komitet.
KOMISJE
Skład osobowy i zakres działania
Przewodniczący i wiceprzewodniczący
Zadania komisji
Zwoływanie komisji i porządek obrad
Udział publiczności
Termin opracowywania opinii i sprawozdań
Treść opinii i sprawozdań
Sprawozdawcy
Grupy robocze
Eksperci
Kworum
Głosowanie
Poprawki
Odstąpienie od opracowania opinii lub sprawozdania
Jeśli wyznaczona (główna) komisja odpowiedzialna za dany wniosek stwierdzi, że tekst nie ma wpływu na interesy regionalne lub lokalne bądź że nie ma on znaczenia politycznego, może zdecydować o odstąpieniu od opracowania opinii lub sprawozdania w danej sprawie.
Procedura pisemna
ADMINISTRACJA KOMITETU
Sekretariat Generalny
Sekretarz generalny
Zatrudnienie sekretarza generalnego
Regulamin pracowniczy urzędników i Warunki zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich
– w przypadku urzędników stopni 5-12 kategorii AD oraz urzędników kategorii AST - przez sekretarza generalnego,
– w przypadku innych urzędników - przez Prezydium na wniosek sekretarza generalnego.
– w przypadku zatrudnionych na czas określony pracowników stopni 5-12 kategorii AD oraz zatrudnionych na czas określony pracowników kategorii AST - przez sekretarza generalnego,
– w przypadku innych pracowników zatrudnionych na czas określony - przez Prezydium na wniosek sekretarza generalnego,
– w przypadku pracowników zatrudnionych na czas określony w gabinecie przewodniczącego lub pierwszego wiceprzewodniczącego:
– w przypadku pracowników kategorii AD stopni 5-12, jak również w przypadku pracowników kategorii AST - przez sekretarza generalnego, na wniosek przewodniczącego,
– w przypadku innych pracowników kategorii AD - przez Prezydium na wniosek przewodniczącego.
Pracownicy zatrudnieni na czas określony w gabinecie przewodniczącego lub pierwszego wiceprzewodniczącego zatrudniani są do końca kadencji przewodniczącego lub pierwszego wiceprzewodniczącego:
– w przypadku personelu pomocniczego, pracowników kontraktowych, doradców specjalnych i personelu lokalnego - przez sekretarza generalnego, na warunkach ustalonych w przepisach dotyczących pozostałych pracowników Wspólnot Europejskich.
Komisja Spraw Finansowych i Administracyjnych
a) rozpatrywanie i przyjmowanie przedstawionego przez sekretarza generalnego wstępnego projektu preliminarza dochodów i wydatków zgodnie z art. 64;
b) opracowywanie projektów zarządzeń i decyzji Prezydium w sprawach finansowych, organizacyjnych i administracyjnych, włączając w to przepisy i decyzje dotyczące członków i zastępców.
Budżet
INNE PRZEPISY
WSPÓŁPRACA Z INNYMI INSTYTUCJAMI
Porozumienia o współpracy
W zakresie kompetencji Komitetu Prezydium na wniosek sekretarza generalnego może zawierać porozumienia z innymi organizacjami lub organami.
Przekazywanie i publikacja opinii, sprawozdań i rezolucji
ROZPOWSZECHNIANIE INFORMACJI I JAWNOŚĆ
Dostęp opinii publicznej do dokumentów
PRZEPISY DOTYCZĄCE REGULAMINU WEWNĘTRZNEGO
Zmiana regulaminu wewnętrznego
Zarządzenia Prezydium
Prezydium może określić w drodze zarządzeń przepisy wykonawcze do niniejszego regulaminu, w zgodności z tym ostatnim.
Wejście w życie regulaminu wewnętrznego
Niniejszy regulamin wewnętrzny wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
______
(1) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, str. 43.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
Grażyna J. Leśniak 10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
Monika Pogroszewska 10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
Grażyna J. Leśniak 05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
Grażyna J. Leśniak 05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
Grażyna J. Leśniak 04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
Krzysztof Koślicki 02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2007.23.1 |
| Rodzaj: | Regulamin |
| Tytuł: | Regulamin wewnętrzny Komitetu Regionów. |
| Data aktu: | 06/12/2006 |
| Data ogłoszenia: | 31/01/2007 |
| Data wejścia w życie: | 01/02/2007 |








