Regulamin wewnętrzny Komitetu Regionów.

REGULAMIN WEWNĘTRZNY

WPROWADZENIE

Komitet Regionów, na podstawie art. 264 ust. 2 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (Traktat WE), przyjął niniejszy regulamin wewnętrzny w dniu 6 grudnia 2006 r.

UWAGA WSTĘPNA

Wprzypadku funkcji i stanowisk wzmiankowanych w niniejszym regulaminie należy uwzględnić, że użyte pojęcia odnoszą się zarówno do osób płci żeńskiej, jak i męskiej.

TYTUŁ  I

CZŁONKOWIE I ORGANY KOMITETU

ROZDZIAŁ  1

ORGANY KOMITETU

Artykuł  1

Organy Komitetu

Organami Komitetu są: Zgromadzenie Plenarne, przewodniczący, Prezydium i komisje.

ROZDZIAŁ  2

CZŁONKOWIE KOMITETU

Artykuł  2

Status członków i zastępców

Zgodnie z art. 263 Traktatu WE członkowie Komitetu i ich zastępcy są przedstawicielami samorządów lokalnych i regionalnych. Piastują stanowisko z wyboru w samorządzie lokalnym lub regionalnym lub stanowisko związane z odpowiedzialnością polityczną przed lokalnym lub regionalnym organem pochodzącym z wyboru. W wykonywaniu swoich obowiązków nie mogą być związani żadnymi instrukcjami. Pełnią swe funkcje całkowicie niezależnie, kierując się ogólnym interesem Wspólnoty.

Artykuł  3

Kadencja

1.
Kadencja członka lub zastępcy rozpoczyna się z dniem wejścia w życie jego mianowania przez Radę.
2.
Kadencja członka lub zastępcy kończy się w wyniku zrzeczenia się mandatu, wygaśnięcia mandatu warunkującego jego mianowanie lub w wyniku śmierci.
3.
Osoba zrzekająca się mandatu musi zawiadomić o tym pisemnie przewodniczącego Komitetu, podając datę, z którą zrzeczenie się mandatu staje się skuteczne, przy czym termin ten nie może przekroczyć trzech miesięcy od zawiadomienia. Przewodniczący informuje o tym fakcie Radę, która stwierdza wakat i rozpoczyna procedurę powołania następcy.
4.
Członek lub zastępca, którego kadencja kończy się z powodu wygaśnięcia mandatu warunkującego jego mianowanie, niezwłocznie zawiadamia o tym na piśmie przewodniczącego Komitetu.
5.
W wypadkach wymienionych w ust. 2 niniejszego artykułu Rada mianuje następcę na pozostały okres kadencji.
Artykuł  4

Przywileje i immunitety

Członkowie i ich należycie upoważnieni zastępcy korzystają z przywilejów i immunitetów określonych w Protokole w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, załączonym do Traktatu z dnia 8 kwietnia 1965 r. ustanawiającego jedną Radę i jedną Komisję Wspólnot Europejskich.

Artykuł  5

Udział członków i zastępców

1.
Każdy członek, który nie może wziąć udziału w sesji plenarnej, może być reprezentowany przez zastępcę ze swojej delegacji krajowej, nawet na okres ograniczony do określonych dni sesji plenarnej. Wszyscy członkowie lub ich należycie upoważnieni zastępcy powinni podpisać listę obecności.
2.
Każdy członek, który nie może wziąć udziału w posiedzeniu komisji lub w jakimkolwiek innym posiedzeniu zatwierdzonym przez Prezydium, może być reprezentowany przez innego członka lub zastępcę ze swojej delegacji krajowej, grupy politycznej lub grupy międzyregionalnej. Wszyscy członkowie lub ich należycie upoważnieni zastępcy powinni podpisać listę obecności.
3.
Członek lub zastępca członka, wymieniony na liście zastępców członków grupy roboczej utworzonej na mocy art. 35 lub 52, może zastępować każdego członka ze swojej grupy politycznej.
4.
Zastępca lub członek zastępujący innego członka może przyjąć pełnomocnictwo tylko od jednego członka. Zastępcy lub członkowi zastępującemu innego członka przysługują na danym posiedzeniu takie same uprawnienia jak członkowi zwykłemu. O udzieleniu pełnomocnictwa do głosowania należy uprzednio powiadomić na piśmie sekretarza generalnego.
5.
Każda sesja plenarna daje podstawę do zwrotu kosztów tylko jednej osobie albo członkowi, albo jego zastępcy. Prezydium reguluje tę kwestię szczegółowo w przepisach wykonawczych dotyczących kosztów podróży i diet.
6.
Zastępca wyznaczony na sprawozdawcę może brać udział w tym posiedzeniu sesji plenarnej, w którego porządku dziennym znajduje się opracowany przez niego projekt opinii lub sprawozdania oraz może tenże projekt przedstawić, nawet jeśli członek, którego był zastępcą, również jest obecny na tym posiedzeniu. Członek może udzielić zastępcy pełnomocnictwa do głosowania na czas rozpatrywania projektu opinii lub projektu sprawozdania. O udzieleniu pełnomocnictwa do głosowania należy przed daną sesją plenarną powiadomić na piśmie sekretarza generalnego.
Artykuł  6

Pełnomocnictwo do głosowania

Z zastrzeżeniem wypadków przewidzianych w art. 5 i 29, nie można udzielać pełnomocnictwa do głosowania.

Artykuł  7

Delegacje krajowe i grupy polityczne

Delegacje krajowe i grupy polityczne przyczyniają się w równomierny sposób do organizacji prac Komitetu.

Artykuł  8

Delegacje krajowe

1.
Członkowie i ich zastępcy z jednego państwa członkowskiego stanowią delegację krajową. Każda delegacja krajowa ustanawia swoją organizację wewnętrzną i wybiera przewodniczącego, którego nazwisko podaje się oficjalnie przewodniczącemu Komitetu.
2.
Sekretarz generalny ustanawia w ramach administracji Komitetu system wsparcia delegacji krajowych, który pozwala również każdemu członkowi indywidualnie otrzymywać informacje i pomoc w jego języku urzędowym. System ten podlega kompetencjom konkretnego działu składającego się z urzędników lub innych pracowników Komitetu Regionów i zapewnia delegacjom krajowym możliwość odpowiedniego korzystania z infrastruktury Komitetu Regionów. Sekretarz generalny udostępnia delegacjom krajowym m.in. stosowne środki umożliwiające im odbywanie posiedzeń bezpośrednio przed sesją plenarną lub w jej trakcie.
Artykuł  9

Grupy polityczne i członkowie niezrzeszeni

1.
Członkowie i zastępcy mogą tworzyć grupy odzwierciedlające podobieństwo ich poglądów politycznych. Warunki przystąpienia do grup politycznych są określone przez właściwy wewnętrzny regulamin każdej z nich.
2.
Do utworzenia grupy politycznej wymaga się minimalnie dwudziestu członków Komitetu lub zastępców reprezentujących co najmniej trzy państwa członkowskie bądź osiemnastu członków lub zastępców reprezentujących co najmniej cztery państwa członkowskie, bądź też szesnastu członków lub zastępców reprezentujących co najmniej pięć państw członkowskich, a w każdym z tych wypadków co najmniej połowę osób muszą stanowić członkowie. Członek lub zastępca może należeć tylko do jednej grupy politycznej. Grupa polityczna zostaje rozwiązana, jeżeli liczba członków spadnie poniżej liczby wymaganej do jej utworzenia.
3.
Przewodniczący Komitetu musi zostać powiadomiony, w drodze oświadczenia, o utworzeniu czy rozwiązaniu grupy politycznej lub o jakiejkolwiek innej zmianie jej dotyczącej. Woświadczeniu o utworzeniu grupy politycznej należy podać jej nazwę, członków oraz skład jej prezydium.
4.
Każda grupa polityczna dysponuje sekretariatem, którego współpracownicy są częścią personelu Sekretariatu Generalnego. Grupy polityczne mogą przedstawiać organowi mianującemu propozycje dotyczące wyboru współpracowników tych sekretariatów, zatrudnienia takich osób, ich awansu lub przedłużania im umów. Organ mianujący podejmuje decyzję po wysłuchaniu przewodniczących grup politycznych.
5.
Sekretarz generalny zapewnia grupom politycznym i ich organom stosowne środki do odbywania posiedzeń, prowadzenia ich działalności, wydawania publikacji i funkcjonowania ich sekretariatu. W budżecie określa się fundusze udostępniane każdej grupie politycznej. Grupy polityczne i ich sekretariaty mogą w odpowiedni sposób korzystać z infrastruktury Komitetu.
6.
Grupy polityczne i ich prezydia mogą się zbierać tuż przed sesjami plenarnymi lub w ich trakcie. Dwa razy w roku grupy polityczne mogą odbywać posiedzenie nadzwyczajne. Koszty podróży i pobytu zastępcy biorącego udział w takich posiedzeniach podlegają refundacji, jeżeli reprezentuje on członka swojej grupy politycznej.
7.
Członkowie niezrzeszeni korzystają z pomocy administracyjnej. Jej zasady ustalane są przez Prezydium na podstawie propozycji sekretarza generalnego.
Artykuł  10

Grupy międzyregionalne

Członkowie i zastępcy mogą tworzyć grupy międzyregionalne. Oświadczenie o ich utworzeniu składają na ręce przewodniczącego Komitetu.

TYTUŁ  II

ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE KOMITETU

ROZDZIAŁ  1

ZWOŁANIE KOMITETU I JEGO UKONSTYTUOWANIE SIĘ

Artykuł  11

Zwołanie pierwszego posiedzenia

Po każdym odnowieniu składu na kolejną czteroletnią kadencję Komitet zwoływany jest przez najstarszego członka i zbiera się najpóźniej w ciągu jednego miesiąca od mianowania członków przez Radę. Najstarszy z obecnych członków przewodniczy pierwszemu posiedzeniu jako przewodniczący senior. Wraz z czterema najmłodszymi obecnymi członkami i sekretarzem generalnym Komitetu stanowi on tymczasowe prezydium.

Artykuł  12

Ukonstytuowanie się Komitetu i sprawdzenie pełnomocnictw członków

1.
Na tym pierwszym posiedzeniu przewodniczący senior przekazuje Komitetowi komunikat Rady w sprawie mianowania członków. Na wniosek może on przystąpić do sprawdzenia prawidłowości mianowania i pełnomocnictw członków, zanim stwierdzi ukonstytuowanie się Komitetu na nową kadencję.
2.
Prezydium tymczasowe sprawuje swoje funkcje do momentu ogłoszenia wyników wyboru członków Prezydium.

ROZDZIAŁ  2

ZGROMADZENIE PLENARNE

Artykuł  13

Zadania Zgromadzenia Plenarnego

Komitet zbiera się na Zgromadzeniu Plenarnym. Główne zadania Zgromadzenia Plenarnego są następujące:

a) przyjmowanie opinii, sprawozdań i rezolucji;

b) zatwierdzanie projektu preliminarza dochodów i wydatków Komitetu;

c) zatwierdzanie na początku każdej kadencji programu politycznego Komitetu;

d) wybór przewodniczącego, pierwszego wiceprzewodniczącego i innych członków Prezydium;

e) ustanawianie komisji;

f) przyjmowanie i zmiana regulaminu wewnętrznego Komitetu.

Artykuł  14

Zwołanie Zgromadzenia Plenarnego

1.
Przewodniczący Komitetu zwołuje Zgromadzenie Plenarne przynajmniej raz na kwartał. Prezydium powinno ustalić harmonogram sesji plenarnych w ciągu trzeciego kwartału poprzedniego roku. Sesja plenarna może być rozłożona na dzień lub na kilka dni obrad.
2.
Jeżeli co najmniej jedna czwarta członków wniesie o to na piśmie, przewodniczący ma obowiązek zwołać nadzwyczajną sesję plenarną, która musi odbyć się najwcześniej na tydzień, a najpóźniej na miesiąc od złożenia tego wniosku. We wniosku takim należy określić sprawę do rozpatrzenia na nadzwyczajnej sesji plenarnej. W porządku obrad tej sesji plenarnej nie może się znaleźć żadna inna kwestia.
Artykuł  15

Porządek obrad sesji plenarnej

1.
Prezydium przygotowuje wstępny projekt porządku obrad, który zawiera tymczasowy wykaz projektów opinii, sprawozdań i rezolucji do rozpatrzenia na drugiej z kolei najbliższej sesji plenarnej, jak również wszelkich innych dokumentów będących przedmiotem decyzji (dokumenty do decyzji).
2.
Przynajmniej na cztery tygodnie przed otwarciem sesji plenarnej przewodniczący przekazuje członkom i ich zastępcom projekt porządku obrad wraz z załączonymi dokumentami do decyzji, o których w nim mowa; dokumenty dotyczące danego posiedzenia są przekazywane członkom i zastępcom w ich językach urzędowych. Jednocześnie dokumenty te udostępnia się w formie elektronicznej.
3.
Zasadniczo projekty opinii, sprawozdań i rezolucji są wpisywane do porządku obrad, z zachowaniem spójności treści jego punktów, w kolejności, w której zostały zatwierdzone przez komisje lub przedłożone zgodnie z regulaminem wewnętrznym.
4.
W pewnych szczególnych i należycie uzasadnionych wypadkach, kiedy niemożliwe jest dotrzymanie terminu ustalonego w ust. 2, przewodniczący może włączyć do porządku obrad dokument do decyzji, pod warunkiem że odpowiedni tekst został przekazany członkom i zastępcom w ich języku urzędowym przynajmniej tydzień przed otwarciem sesji plenarnej. Na stronie tytułowej dokumentu do decyzji powinien on wyjaśnić przyczynę zastosowania takiej procedury.
5.
Poprawki w formie pisemnej do projektu porządku obrad muszą dotrzeć do sekretarza generalnego najpóźniej na trzy dni robocze przed otwarciem sesji plenarnej.
6.
Na posiedzeniu bezpośrednio poprzedzającym otwarcie sesji plenarnej Prezydium zatwierdza ostateczny projekt porządku obrad. Na posiedzeniu tym może ono, decydując większością dwóch trzecich oddanych głosów, wpisać do porządku obrad sprawy pilne lub bieżące, których rozpatrzenia nie można odłożyć do następnej sesji plenarnej.
Artykuł  16

Otwarcie sesji plenarnej

Przewodniczący otwiera sesję plenarną i przedstawia do zatwierdzenia ostateczny projekt porządku obrad.

Artykuł  17

Publiczność, osobistości z zewnątrz i osobistości zaproszone do zabrania głosu, czas na sprawy bieżące

1.
Sesje Zgromadzenia Plenarnego są otwarte dla publiczności, chyba że postanowi ono inaczej w odniesieniu do całej sesji lub konkretnego punktu porządku obrad.
2.
W sesjach plenarnych mogą uczestniczyć przedstawiciele Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji. Mogą oni zostać zaproszeni do zabrania głosu w trakcie sesji.
3.
Z inicjatywy własnej lub na wniosek Prezydium przewodniczący może również zapraszać osobistości z zewnątrz do udziału w sesjach plenarnych i do zabrania na nich głosu. Po takich wystąpieniach może nastąpić dyskusja ogólna, do której stosuje się całokształt przepisów dotyczących czasu wypowiedzi.
4.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 i 6 Prezydium może zaproponować Zgromadzeniu Plenarnemu przeprowadzenie dyskusji ogólnej o bieżących kwestiach politycznych mających skutki regionalne i lokalne (czas na sprawy bieżące). W odniesieniu do przebiegu tej dyskusji zastosowanie ma całokształt przepisów dotyczących czasu wypowiedzi.
Artykuł  18

Czas wypowiedzi

1.
Na początku sesji plenarnej Zgromadzenie Plenarne ustala na podstawie propozycji Prezydium czas wypowiedzi przewidziany dla każdego punktu porządku obrad. Podczas sesji plenarnej przewodniczący podejmuje, z inicjatywy własnej lub na wniosek członka, decyzję o ograniczeniu czasu wypowiedzi.
2.
Na wniosek Prezydium przewodniczący może zaproponować Zgromadzeniu Plenarnemu podział przewidzianego czasu wypowiedzi między grupy polityczne i delegacje krajowe, zarówno w przypadku dyskusji ogólnych, jak i szczegółowych.
3.
Zasadniczo czas wypowiedzi jest ograniczony do dwóch minut w przypadku wystąpień w sprawie protokołu, wniosków formalnych oraz zmian w ostatecznym projekcie porządku obrad lub zmian w porządku obrad.
4.
Jeżeli przemawiający przekroczy limit swojego czasu wypowiedzi, przewodniczący może, po upomnieniu, odebrać mu głos.
5.
Członek może złożyć wniosek o zamknięcie obrad, który przewodniczący poddaje pod głosowanie.
Artykuł  19

Lista mówców

1.
Członkowie, którzy pragną zabrać głos, są wpisywani na listę mówców w kolejności zgłoszeń. Przewodniczący udziela głosu na podstawie tej listy. Czuwa nad tym, by w miarę możliwości głos zabierali na przemian mówcy reprezentujący różne opcje polityczne i pochodzący z różnych delegacji krajowych.
2.
Jednakże, na ich wniosek, pierwszeństwo głosu może być przyznane sprawozdawcy właściwej komisji i przedstawicielom grup politycznych i delegacji krajowych, pragnącym zabrać głos w imieniu swojej grupy lub delegacji.
3.
Nikt nie może przemawiać więcej niż dwa razy w tej samej sprawie, chyba że uzyska pozwolenie przewodniczącego. Jednakże przewodniczący i sprawozdawcy danych komisji mogą na własny wniosek zabrać głos na czas określony przez przewodniczącego Komitetu.
Artykuł  20

Wnioski formalne

1.
Należy udzielić głosu członkowi, który chciałby przedstawić wniosek formalny lub zwrócić uwagę przewodniczącego na fakt nieprzestrzegania regulaminu wewnętrznego. Wniosek musi być związany z dyskutowaną właśnie kwestią lub z porządkiem obrad.
2.
Wnioski o udzielenie głosu dla zgłoszenia wniosku formalnego mają pierwszeństwo przed wszystkimi innymi.
3.
W sprawie wniosków formalnych przewodniczący rozstrzyga niezwłocznie, stosując się do przepisów regulaminu wewnętrznego. Po powołaniu się na regulamin przewodniczący ogłasza swoją decyzję; w sprawie tej nie przeprowadza się głosowania.
Artykuł  21

Kworum

1.
Za kworum Zgromadzenia Plenarnego uznaje się obecność więcej niż połowy członków. Kworum jest sprawdzane na wniosek członka i pod warunkiem, że przynajmniej piętnastu członków głosuje za wnioskiem o stwierdzenie kworum. Dopóki nie zostanie zgłoszony wniosek o stwierdzenie kworum, wszystkie głosowania są ważne bez względu na liczbę obecnych. Przed przystąpieniem do sprawdzenia kworum przewodniczący może zawiesić posiedzenie na maksymalnie dziesięć minut. Członków, którzy wnioskowali o stwierdzenie kworum, zalicza się w poczet obecnych, nawet jeśli nie ma ich już na sali. Jeżeli liczba członków wynosi mniej niż piętnastu, przewodniczący może stwierdzić, że kworum nie zostało osiągnięte.
2.
Jeżeli stwierdzono brak kworum, wszystkie punkty porządku obrad, w sprawie których wymagane jest głosowanie, zostają odłożone na następny dzień obrad, w którym Zgromadzenie Plenarne, bez względu na liczbę obecnych członków, może głosować prawomocnie w sprawie punktów, które zostały przeniesione.
Artykuł  22

Głosowanie

1.
Zgromadzenie Plenarne podejmuje decyzje większością oddanych głosów, chyba że przepisy regulaminu wewnętrznego stanowią inaczej.
2.
Ważne formy głosowania to: głos za, głos przeciw lub wstrzymanie się od głosu. Przy obliczaniu większości uwzględnia się tylko głosy za i głosy przeciw. W razie równości głosów uważa się, że tekst lub propozycja poddane pod głosowanie zostały odrzucone.
3.
Jeżeli wynik liczenia głosów zostanie zakwestionowany, głosowanie może być powtórzone na polecenie przewodniczącego lub na wniosek członka i pod warunkiem, że przynajmniej piętnastu członków głosuje za tym wnioskiem.
4.
Na wniosek przewodniczącego Zgromadzenie Plenarne może zadecydować o głosowaniu imiennym.
5.
Decyzje dotyczące osób podejmowane są w głosowaniu tajnym.
6.
Przewodniczący może zdecydować w każdej chwili, że głosowanie odbędzie się przy pomocy aparatury elektronicznej.
Artykuł  23

Zgłaszanie poprawek

1.
Tylko członkowie i należycie upoważnieni zastępcy mogą zgłaszać na piśmie poprawki do dokumentów do decyzji.
2.
Poprawki do dokumentów do decyzji muszą być przedstawione co najmniej przez sześciu członków lub należycie upoważnionych zastępców i muszą zawierać ich nazwiska, z zastrzeżeniem postanowień art. 26 ust. 1 zdanie pierwsze. Delegacje krajowe liczące mniej niż sześciu członków mogą zgłaszać poprawki, pod warunkiem że zgłasza je tylu członków lub należycie upoważnionych zastępców, ilu liczy delegacja oraz że podadzą oni swoje nazwiska.
3.
Poprawki muszą dotrzeć do sekretarza generalnego najpóźniej na siedem dni roboczych przed otwarciem sesji plenarnej i muszą być dostępne w formie elektronicznej zaraz po ich przetłumaczeniu, a w każdym razie przynajmniej na dwa dni robocze przed otwarciem sesji plenarnej. Jeżeli ma zastosowanie art. 15 ust. 4, przewodniczący może zadecydować o odroczeniu ostatecznej daty zgłaszania poprawek, wyznaczając ją na termin przypadający najpóźniej na trzy dni robocze przed otwarciem sesji plenarnej. Terminy te nie odnoszą się do poprawek dotyczących spraw pilnych w rozumieniu art. 15 ust. 6.
4.
Wszystkie poprawki są dostarczane członkom przed rozpoczęciem sesji plenarnej.
Artykuł  24

Postępowanie z poprawkami

1.
Jeżeli do jednego dokumentu do decyzji zgłoszono więcej niż dwadzieścia poprawek, Prezydium lub Zgromadzenie Plenarne mogą go odesłać do danej komisji do powtórnego rozpatrzenia. Przepisu tego nie stosuje się do dokumentów do decyzji, których przyjęcie nie może być odroczone.
2.
Jeżeli zgłoszono jedną poprawkę lub kilka poprawek w odniesieniu do danego ustępu dokumentu do decyzji, przewodniczący, sprawozdawca lub autorzy tych poprawek mogą w toku dyskusji zaproponować poprawki kompromisowe. Poddaje się je pod głosowanie w drodze pierwszeństwa, pod warunkiem że żaden z autorów pierwotnych poprawek nie wyrazi sprzeciwu, a skoro tylko zostaną przyjęte, unieważniają wszelkie poprawki, na których podstawie osiągnięto kompromis.
3.
Poprawki są poddawane pod głosowanie w kolejności występowania danych ustępów w całym tekście. Przewodniczący może przeprowadzić głosowanie łączne nad grupą poprawek, których treść lub cele są podobne.
4.
Jeśli chodzi o poprawki zgłoszone do jego projektu opinii lub projektu sprawozdania, sprawozdawca może przedstawić listę tych, których przyjęcie zaleca. Jeżeli wydane zostało zalecenie głosowania za, przewodniczący może zarządzić głosowanie łączne nad grupą poprawek, które są nim objęte. Każdy członek może zakwestionować takie zalecenie; w tym wypadku musi on określić, które poprawki powinny być przedmiotem odrębnego głosowania.
5.
Poprawki mają pierwszeństwo przed tekstem, którego dotyczą, i muszą być poddane pod głosowanie jako pierwsze.
6.
W wypadku gdy co najmniej dwie poprawki wzajemnie wyłączające się dotyczą tego samego ustępu, ta z nich, która w największym stopniu odchodzi od pierwotnego tekstu, ma pierwszeństwo i powinna zostać poddana pod głosowanie jako pierwsza.
7.
Ostateczne głosowanie dotyczy całości tekstu w brzmieniu, które uzyskał on po uwzględnieniu ewentualnych poprawek. Opinia, która nie uzyska większości oddanych głosów, odsyłana jest do właściwej komisji lub traci ważność.
Artykuł  25

Pilne opinie i sprawozdania

W wypadkach niecierpiących zwłoki, gdy zwykły tryb nie pozwala na dotrzymanie terminu ustalonego przez Radę, Komisję lub Parlament Europejski i gdy właściwa komisja przyjęła swój projekt opinii lub projekt sprawozdania jednogłośnie, przewodniczący przekazuje ten projekt Radzie, Komisji i Parlamentowi Europejskiemu do wiadomości. Projekt opinii lub sprawozdania jest przedkładany do zatwierdzenia bez poprawek na następnej sesji Zgromadzenia Plenarnego. We wszystkich dokumentach dotyczących tego tekstu należy zaznaczyć, że chodzi o opinię lub sprawozdanie podlegające trybowi pilnemu.

Artykuł  26

Procedury uproszczone

1.
Projekty opinii lub projekty sprawozdania, które (główna) komisja odpowiedzialna przyjęła jednogłośnie, są przedkładane Zgromadzeniu Plenarnemu do zatwierdzenia w proponowanej postaci, chyba że co najmniej trzydziestu dwóch członków lub należycie upoważnionych zastępców bądź grupa polityczna zgłosi poprawkę w ich sprawie zgodnie z postanowieniami art. 23 ust. 3 zdanie pierwsze. W takim wypadku Zgromadzenie Plenarne rozpatruje tę poprawkę. Projekt opinii lub projekt sprawozdania komisji jest przedstawiany przez sprawozdawcę na sesji plenarnej i może być przedmiotem dyskusji. Zostaje on przekazany członkom równocześnie z projektem porządku obrad.
2.
Jeżeli (główna) komisja, której powierzono przygotowanie propozycji, uważa, że propozycja ta nie wymaga komentarzy ani zmian ze strony Komitetu, to może ona zaproponować, by nie zgłaszać do niej żadnych zastrzeżeń. Propozycja zostaje przedłożona Zgromadzeniu Plenarnemu do przyjęcia bez dyskusji.
Artykuł  27

Zamknięcie sesji plenarnej

Przed zamknięciem sesji plenarnej przewodniczący informuje o miejscu i dacie następnej sesji, jak również o punktach porządku obrad, które już są znane.

ROZDZIAŁ  3

PREZYDIUM I PRZEWODNICZĄCY

Artykuł  28

Skład Prezydium

W skład Prezydium wchodzą:

a) przewodniczący;

b) pierwszy wiceprzewodniczący;

c) po jednym wiceprzewodniczącym na każde państwo członkowskie;

d) dwudziestu siedmiu innych członków;

e) przewodniczący grup politycznych.

Oprócz funkcji przewodniczącego, pierwszego wiceprzewodniczącego i przewodniczących grup politycznych, stanowiska w Prezydium podzielone są w następujący sposób między delegacje krajowe:

– trzy stanowiska: Niemcy, Hiszpania, Francja, Włochy, Polska, Zjednoczone Królestwo,

– dwa stanowiska: Belgia, Bułgaria, Republika Czeska, Dania, Grecja, Irlandia, Litwa, Węgry, Niderlandy, Austria, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Finlandia, Szwecja,

– jedno stanowisko: Estonia, Cypr, Łotwa, Luksemburg, Malta, Słowenia.

Artykuł  29

Przedstawiciele członków Prezydium

1.
Dla każdego ze swoich członków Prezydium, z wyjątkiem przewodniczącego i pierwszego przewodniczącego, poszczególne delegacje krajowe wyznaczają ze swego grona członka lub zastępcę jako jego przedstawiciela ad personam.
2.
Dla swojego przewodniczącego każda grupa polityczna wybiera ze swego grona członka lub zastępcę jako jego przedstawiciela ad personam.
3.
Przedstawiciel ad personam ma prawo udziału w posiedzeniach, prawo zabierania głosu i prawo głosowania tylko wtedy, jeśli reprezentuje wspomnianego członka Prezydium. O udzieleniu pełnomocnictwa do głosowania należy przed danym posiedzeniem powiadomić na piśmie sekretarza generalnego.
Artykuł  30

Zasady wyborów

1.
Prezydium jest wybierane na okres dwuletni przez Zgromadzenie Plenarne.
2.
Wybory odbywają się pod kierownictwem przewodniczącego seniora w sposób analogiczny do tego przewidzianego w art. 11 i 12. Kandydatury muszą zostać zgłoszone na piśmie u sekretarza generalnego najpóźniej na godzinę przed rozpoczęciem sesji plenarnej. Wybory mogą mieć miejsce tylko wtedy, jeśli obecne są co najmniej dwie trzecie członków.
Artykuł  31

Wybór przewodniczącego i pierwszego wiceprzewodniczącego

1.
Przed wyborami na stanowiska przewodniczącego i pierwszego wiceprzewodniczącego kandydaci mogą wystosować krótkie oświadczenie do Zgromadzenia Plenarnego. W tym celu dysponują oni jednakowo długim czasem wypowiedzi, ustalonym przez przewodniczącego seniora.
2.
Wybory przewodniczącego i pierwszego wiceprzewodniczącego przeprowadzane są w odrębnych głosowaniach. Są oni wybierani większością oddanych głosów.
3.
Ważne formy głosowania to: głos za i wstrzymanie się od głosu. Tylko głosy za uwzględniane są przy obliczaniu, czy uzyskana została większość.
4.
Jeżeli żaden z kandydatów nie otrzyma większości głosów w pierwszej turze wyborów, to organizowana jest druga tura; wybrany w niej zostaje kandydat, który uzyska większą liczbę głosów. W razie równości głosów przystępuje się do losowania.
Artykuł  32

Wybory członków Prezydium

1.
Może zostać utworzona wspólna lista kandydatur delegacji krajowych, które mogą przedstawić jednego kandydata na każde stanowisko przysługujące im w Prezydium. Lista ta może zostać przyjęta większością oddanych głosów w jednej turze głosowania.

W wypadku gdy wspólna lista nie zostanie przyjęta lub gdy liczba kandydatów proponowanych przez daną delegację krajową na stanowiska przypadające jej w Prezydium przekroczy liczbę dostępnych stanowisk, każde z nich stanowi przedmiot odrębnego głosowania; zastosowanie mają wówczas zasady wyborów dotyczące przewodniczącego i pierwszego wiceprzewodniczącego, zgodnie z art. 30 i art. 31 ust. 2-4.

2.
W celu dokonania wyboru przewodniczących grup politycznych jako członków Prezydium przedstawia się Zgromadzeniu Plenarnemu do przyjęcia listę imienną.
Artykuł  33

Wybór przedstawicieli

Przy wyborze kandydata na stanowisko w Prezydium wybiera się również jego przedstawiciela ad personam.

Artykuł  34

Wybory cząstkowe w celu obsadzenia opróżnionego mandatu członka Prezydium

Członek Prezydium lub jego przedstawiciel ad personam, którzy przestają sprawować mandat członka Komitetu lub składają dymisję ze stanowiska członka Prezydium, są zastępowani na pozostały okres kadencji zgodnie z art. 28-33. Wybory cząstkowe w celu obsadzenia opróżnionego mandatu odbywają się na sesji Zgromadzenia Plenarnego pod kierownictwem przewodniczącego lub jednego z jego przedstawicieli zgodnie z art. 37 ust. 3.

Artykuł  35

Zadania Prezydium

Zadania Prezydium są następujące:

a) opracowywanie i przedstawianie Zgromadzeniu Plenarnemu swojego programu politycznego na początku swojej kadencji i nadzorowanie jego wykonania; na zakończenie swojej kadencji Prezydium przedstawia Zgromadzeniu Plenarnemu sprawozdanie z realizacji swojego programu politycznego;

b) organizacja i koordynacja prac Zgromadzenia Plenarnego i komisji;

c) przyjmowanie, na podstawie propozycji przedstawionych przez komisje, ich rocznego programu prac;

d) ogólne kompetencje w sprawach natury finansowej, organizacyjnej i administracyjnej, dotyczących członków i zastępców, organizacji wewnętrznej Komitetu i jego Sekretariatu Generalnego, włączając w to również schemat organizacyjny i organy Komitetu;

e) kompetencje w zakresie:

– ustanawiania grup roboczych składających się z jego członków lub innych członków Komitetu, pełniących wobec niego funkcję doradczą w sprawach szczegółowych; takie grupy robocze mogą liczyć do 8 członków,

– zapraszania do udziału w swoich posiedzeniach innych członków Komitetu z uwagi na ich wiedzę lub pełnioną przez nich funkcję oraz osobistości z zewnątrz;

f) zatrudnianie sekretarza generalnego, urzędników oraz innych pracowników, wymienionych w art. 62;

g) przedstawianie Zgromadzeniu Plenarnemu projektu preliminarza dochodów i wydatków Komitetu, zgodnie z art. 64;

h) zezwalanie na posiedzenia poza zwyczajowym miejscem pracy;

i) podejmowanie decyzji co do składu i zasad funkcjonowania grup roboczych i wspólnych komitetów tworzonych z krajami kandydującymi do przystąpienia do UE.

Artykuł  36

Zwołanie Prezydium, kworum i podejmowanie decyzji

1.
Prezydium jest zwoływane przez przewodniczącego, który wyznacza datę posiedzenia i porządek obrad w porozumieniu z pierwszym wiceprzewodniczącym. Prezydium zbiera się przynajmniej raz na kwartał lub w czternaście dni po otrzymaniu na piśmie wniosku popartego przynajmniej przez jedną czwartą swych członków.
2.
Na posiedzeniach Prezydium za kworum uznaje się obecność przynajmniej połowy członków. Kworum jest stwierdzane na wniosek członka i pod warunkiem, że co najmniej sześciu członków głosuje za wnioskiem o sprawdzenie kworum. Dopóki nie zostanie złożony wniosek o sprawdzenie kworum, wszystkie głosowania są ważne bez względu na liczbę obecnych. Jeżeli stwierdzi się brak kworum, Prezydium może prowadzić obrady, ale głosowania odkłada się na kolejne posiedzenie.
3.
Decyzje są podejmowane większością oddanych głosów, chyba że niniejszy regulamin stanowi inaczej. Zastosowanie mają tu przepisy art. 22 ust. 2.
4.
W celu przygotowania decyzji Prezydium przewodniczący zobowiązuje sekretarza generalnego do opracowania dokumentów do rozpatrzenia oraz zaleceń co do decyzji dotyczących każdego z omawianych tematów; są one załączone do projektu porządku obrad.
5.
Członkowie muszą otrzymać te dokumenty przynajmniej na dziesięć dni przed rozpoczęciem posiedzenia. Poprawki do dokumentów Prezydium muszą być złożone na piśmie u sekretarza generalnego najpóźniej na trzy dni robocze przed rozpoczęciem posiedzenia Prezydium i udostępnione w wersji elektronicznej natychmiast po ich przetłumaczeniu.
Artykuł  37

Przewodniczący

1.
Przewodniczący kieruje pracami Komitetu.
2.
Komitet jest reprezentowany przez przewodniczącego. Przewodniczący może udzielać pełnomocnictwa w tym zakresie.
3.
W przypadku nieobecności lub innej ważnej przyczyny przewodniczący jest reprezentowany przez pierwszego wiceprzewodniczącego; jeżeli ten jest również nieobecny lub z ważnych przyczyn nie może się podjąć tego zadania, przewodniczący jest reprezentowany przez jednego z innych wiceprzewodniczących.

Opinie, sprawozdania i rezolucje - tryb postępowania Prezydium

Artykuł  38

Opinie - podstawy prawne

Zgodnie z art. 265 Traktatu WE Komitet przyjmuje swoje opinie:

a) gdy Komisja lub Rada zwraca się o opinię w przypadkach przewidzianych w Traktacie WE, jak również jeśli zwraca się o to jedna z tych instytucji lub Parlament Europejski we wszystkich innych przypadkach;

b) z własnej inicjatywy;

c) gdy o opinię zwrócono się do Komitetu Ekonomiczno- Społecznego na mocy art. 262 Traktatu WE, a Komitet uzna, że wchodzą w grę specyficzne interesy regionalne.

Artykuł  39

Opinie i sprawozdania - wyznaczenie właściwej komisji

1.
Z chwilą otrzymania od Rady, Komisji lub Parlamentu Europejskiego wniosków o sporządzenie opinii w sprawie dokumentów, przewodniczący powierza je właściwej komisji. Prezydium jest o tym informowane na kolejnym posiedzeniu.
2.
Jeżeli temat opinii lub sprawozdania należy do zakresu kompetencji dwóch komisji lub większej ich liczby, przewodniczący wyznacza główną komisję odpowiedzialną i, jeżeli jest to niezbędne, może zaproponować Prezydium utworzenie grupy roboczej, złożonej z przedstawicieli danych komisji.
3.
Komisja, która nie zgadza się z decyzją podjętą przez przewodniczącego na podstawie ust. 1 i 2, może za pośrednictwem swojego przewodniczącego zwrócić się do Prezydium o rozstrzygnięcie.
Artykuł  40

Wyznaczenie sprawozdawcy generalnego

1.
W przypadku gdy dana komisja nie jest w stanie opracować projektu opinii lub sprawozdania w terminie wyznaczonym przez Radę, Komisję lub Parlament Europejski, Prezydium może zaproponować wyznaczenie przez Zgromadzenie Plenarne sprawozdawcy generalnego, odpowiedzialnego za bezpośrednie przedstawienie projektu opinii lub sprawozdania Zgromadzeniu.
2.
W przypadku gdy termin wyznaczony przez Radę, Komisję lub Parlament Europejski nie pozostawia wystarczającej ilości czasu na wyznaczenie sprawozdawcy generalnego przez Zgromadzenie Plenarne Komitetu, wyznaczyć go może przewodniczący, a Zgromadzenie Plenarne jest o tym informowane na kolejnym posiedzeniu.
3.
W obu tych przypadkach, jeżeli tylko jest to możliwe, dana komisja zbiera się, aby przeprowadzić ogólną debatę wstępną na temat opinii lub sprawozdania.
Artykuł  41

Opinie i sprawozdania z inicjatywy własnej

1.
Wnioski o opracowanie opinii lub sprawozdań z inicjatywy własnej mogą być przedstawiane Prezydium przez trzech jego członków, przez komisję za pośrednictwem jej przewodniczącego lub przez trzydziestu dwóch członków Komitetu. Muszą one dotrzeć do Prezydium wraz z uzasadnieniem w tym samym czasie co wszystkie inne dokumenty do rozpatrzenia określone w art. 36 ust. 4 i, jeżeli to tylko możliwe, przed zatwierdzeniem rocznego programu prac.
2.
Prezydium decyduje większością trzech czwartych oddanych głosów o uwzględnieniu wniosków o opracowanie opinii lub sprawozdań z inicjatywy własnej. Opinie lub sprawozdania powierza się, zgodnie z przepisami art. 39, komisji właściwej w danej dziedzinie. Przewodniczący informuje Zgromadzenie Plenarne o wszystkich decyzjach Prezydium dotyczących zatwierdzenia i przydzielenia opinii lub sprawozdań z inicjatywy własnej.
3.
Niniejszy artykuł stosuje się odpowiednio do opinii, o których mowa w art. 38 lit. c).
Artykuł  42

Przedstawianie rezolucji

1.
Rezolucje powinny się znaleźć na porządku obrad tylko wtedy, jeżeli dotyczą kwestii związanych z dziedzinami działalności Unii Europejskiej, ważnych problemów społeczności regionalnych lub lokalnych i jeżeli dotyczą one spraw aktualnych.
2.
Propozycje rezolucji lub wnioski o opracowanie rezolucji mogą być przedstawiane Komitetowi przez przynajmniej trzydziestu dwóch członków lub przez grupę polityczną. Wszystkie propozycje lub wnioski muszą być przedstawione Prezydium na piśmie i muszą zawierać nazwiska popierających je członków lub nazwę grupy politycznej. Muszą one być złożone u sekretarza generalnego najpóźniej na trzy dni robocze przed rozpoczęciem posiedzenia Prezydium.
3.
Jeżeli Prezydium zdecyduje, że Komitet powinien opracować projekt rezolucji lub przychylnie odnieść się do wniosku o opracowanie rezolucji, może on:

a) wpisać projekt rezolucji do wstępnego projektu porządku obrad posiedzenia plenarnego, zgodnie z przepisami art. 15 ust. 1; albo

b) wyznaczyć właściwą komisję, ustalając jej termin opracowania projektu rezolucji; właściwa komisja opracowuje projekt rezolucji zgodnie z procedurą opracowania projektów opinii lub sprawozdań. W tym przypadku przepisy art. 50 nie mają zastosowania; albo

c) w przypadkach pilnych wpisać projekt rezolucji do porządku obrad najbliższej sesji plenarnej, zgodnie z art. 15 ust. 6 zdanie drugie. Tekst ten jest rozpatrywany w drugim dniu posiedzenia.

4.
Projekty rezolucji, które dotyczą wydarzeń nieprzewidzianych i zaszłych po upływie terminu ustanowionego w art. 42 ust. 2 (rezolucje o nadzwyczajnie pilnym charakterze) i które są zgodne z przepisami art. 42 ust. 1, mogą być składane w terminie do trzech godzin przed rozpoczęciem posiedzenia Prezydium. Jeżeli Prezydium stwierdzi, że propozycja dotyczy kluczowych zadań Komitetu, postępuje ono zgodnie z trybem przewidzianym w art. 42 ust. 3 lit. c). Każdy członek może na Zgromadzeniu Plenarnym zgłosić poprawki do projektu rezolucji o nadzwyczajnie pilnym charakterze.
Artykuł  43

Rozpowszechnianie opinii, sprawozdań i rezolucji

Prezydium jest odpowiedzialne za rozpowszechnianie opinii, sprawozdań i rezolucji zatwierdzonych przez Komitet.

ROZDZIAŁ  4

KOMISJE

Artykuł  44

Skład osobowy i zakres działania

1.
Na początku każdej czteroletniej kadencji Zgromadzenie Plenarne ustanawia komisje odpowiedzialne za przygotowanie jego prac. Zgromadzenie, na wniosek Prezydium, decyduje o ich składzie i zakresie działania.
2.
Skład komisji musi odzwierciedlać proporcję udziału państw członkowskich w Komitecie.
3.
Członkowie Komitetu muszą należeć przynajmniej do jednej, a najwyżej do dwóch komisji. Prezydium może dopuścić wyjątki wobec członków należących do delegacji krajowych liczących mniej członków, niż wynosi liczba komisji.
Artykuł  45

Przewodniczący i wiceprzewodniczący

1.
Podczas pierwszego posiedzenia każda komisja wybiera spośród swoich członków przewodniczącego, pierwszego wiceprzewodniczącego oraz, jeżeli jest to niezbędne, do dwóch wiceprzewodniczących.
2.
Jeżeli liczba kandydatów odpowiada liczbie wolnych miejsc, to kandydat lub kandydaci mogą być wybrani przez aklamację. W przeciwnym razie lub na wniosek jednej szóstej członków komisji są oni wybierani w drodze głosowania zgodnie z przepisami art. 31 ust. 2-4, określającymi sposoby wyboru przewodniczącego i pierwszego wiceprzewodniczącego Komitetu.
3.
Jeśli jeden z członków przestaje zasiadać w Komitecie lub rezygnuje z funkcji przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego komisji, to wolne stanowisko jest obsadzane zgodnie z procedurą przewidzianą w niniejszym artykule.
Artykuł  46

Zadania komisji

1.
Zgodnie z kompetencjami przyznanymi im przez Zgromadzenie Plenarne na podstawie art. 44 komisje debatują nad dziedzinami polityki wspólnotowej. Głównym zadaniem komisji jest opracowywanie projektów opinii, sprawozdań i rezolucji, które są następnie przedkładane do zatwierdzenia Zgromadzeniu Plenarnemu.
2.
Komisje opracowują swój roczny program prac zgodnie z priorytetami politycznymi Komitetu i przedkładają go do przyjęcia przez Prezydium.
Artykuł  47

Zwoływanie komisji i porządek obrad

1.
Przewodniczący każdej komisji, działając w porozumieniu z pierwszym wiceprzewodniczącym, określa daty posiedzeń i porządek obrad.
2.
Komisję zwołuje jej przewodniczący. Zawiadomienie o posiedzeniu zwyczajnym wraz z porządkiem obrad musi dotrzeć do członków najpóźniej na cztery tygodnie przed datą posiedzenia.
3.
Jeżeli przynajmniej jedna czwarta członków zwraca się o to na piśmie, przewodniczący jest zobowiązany do zwołania posiedzenia nadzwyczajnego komisji, które musi się odbyć najpóźniej cztery tygodnie po złożeniu wniosku. Porządek obrad posiedzenia nadzwyczajnego jest ustalany przez członków, którzy złożyli wniosek. Jest on przekazywany członkom w tym samym czasie co zawiadomienie o zwołaniu posiedzenia.
4.
Wszystkie projekty opinii i inne dokumenty do rozpatrzenia, które powinny być przetłumaczone i dostarczone przed posiedzeniem, muszą dotrzeć do sekretariatu komisji co najmniej pięć tygodni przed datą posiedzenia. Muszą one być przekazane członkom najpóźniej dwa tygodnie przed tą datą. W przypadkach wyjątkowych przewodniczący może zmienić wyżej wymienione terminy.
Artykuł  48

Udział publiczności

1.
Posiedzenia komisji są otwarte dla publiczności, chyba że komisja postanowi inaczej w odniesieniu do całego posiedzenia lub do konkretnego punktu porządku obrad.
2.
Do uczestnictwa w posiedzeniach Komisji mogą zostać zaproszeni przedstawiciele Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji, jak również inne osoby. Uczestnicy ci mogą odpowiadać na pytania członków.
Artykuł  49

Termin opracowywania opinii i sprawozdań

1.
Komisje przedstawiają projekty opinii lub sprawozdań w terminach przewidzianych w kalendarzu międzyinstytucjonalnym. Na analizę projektu opinii lub sprawozdania przewiduje się najwyżej dwa posiedzenia, nie wliczając w to pierwszego posiedzenia organizacyjnego.
2.
Wyjątkowo Prezydium może zezwolić na dodatkowe posiedzenia w celu rozpatrzenia projektu opinii lub sprawozdania; może też przedłużyć termin ich przedstawienia.
Artykuł  50

Treść opinii i sprawozdań

1.
Opinia lub sprawozdanie Komitetu zawiera poglądy i zalecenia Komitetu w danej sprawie, jak również, w zależności od przypadku, konkretne propozycje wprowadzenia zmian do rozpatrywanego dokumentu.
2.
W ramach oceny rozpatrywanego dokumentu, w części głównej opinii mowa jest, ilekroć to możliwe, o przestrzeganiu zasady pomocniczości oraz przewidywanym wpływie tegoż dokumentu na administrację i finanse regionalne i lokalne.
3.
W razie konieczności, za opracowanie uzasadnienia odpowiedzialny jest sprawozdawca. Uzasadnienie nie jest poddawane głosowaniu. Musi ono jednak być zgodne z tekstem opinii, która jest poddawana pod głosowanie.
Artykuł  51

Sprawozdawcy

1.
Do opracowania projektu opinii lub sprawozdania każda komisja wyznacza, na wniosek przewodniczącego, jednego sprawozdawcę lub, w uzasadnionych przypadkach, dwóch sprawozdawców.
2.
Przy wyznaczaniu sprawozdawców każda komisja zapewnia równomierny podział opinii i sprawozdań.
3.
W przypadku niecierpiącym zwłoki przewodniczący komisji może zastosować w celu wyznaczenia sprawozdawcy procedurę pisemną. Przewodniczący zwraca się do członków komisji o pisemne przekazanie mu w terminie trzech dni roboczych ewentualnych sprzeciwów co do wyznaczenia proponowanego sprawozdawcy. W przypadku gdy takowe zostaną zgłoszone, decyzję podejmują wspólnie przewodniczący i pierwszy wiceprzewodniczący.
4.
Jeżeli przewodniczący lub jeden z wiceprzewodniczących zostanie wyznaczony na sprawozdawcę, to na czas omawiania jego projektu opinii lub sprawozdania przekazuje on kierowanie posiedzeniem któremuś z wiceprzewodniczących lub, w razie jego nieobecności, najstarszemu obecnemu członkowi.
Artykuł  52

Grupy robocze

1.
W sytuacjach, które tego wymagają, komisje, za zgodą Prezydium, tworzą grupy robocze. W ich skład mogą wchodzić członkowie innych komisji.
2.
Członek grupy roboczej, który nie jest w stanie uczestniczyć w posiedzeniu, może być reprezentowany przez członka lub zastępcę figurującego wśród zastępców dla tejże grupy roboczej.
3.
Każda grupa robocza może wybrać wśród swoich członków przewodniczącego i wiceprzewodniczącego.
Artykuł  53

Eksperci

1.
Członkowie komisji mogą korzystać z pomocy eksperta.
2.
Komisja może powołać ekspertów albo w związku z własnymi pracami, albo do pomocy grupom roboczym, które utworzyła. Na zaproszenie przewodniczącego eksperci tacy mogą brać udział w posiedzeniach komisji lub jednej z jej grup roboczych.
3.
Tylko eksperci z ramienia sprawozdawców i ci, którzy zostali zaproszeni przez komisję, mogą występować o zwrot kosztów podróży i pobytu.
Artykuł  54

Kworum

1.
Za kworum na posiedzeniu komisji uznaje się obecność więcej niż połowy jej członków.
2.
Kworum jest sprawdzane na wniosek członka i pod warunkiem, że przynajmniej dziesięciu członków głosuje za wnioskiem o stwierdzenie kworum. Dopóki nie zostanie złożony wniosek o sprawdzenie kworum, wszystkie głosowania są ważne bez względu na liczbę obecnych. Jeżeli stwierdzony zostanie brak kworum, komisja może przejść do rozpatrzenia pozostałych punktów porządku obrad, które nie wymagają przeprowadzenia głosowania, i odłożyć obrady oraz głosowania nad zawieszonymi punktami porządku obrad do następnego posiedzenia.
Artykuł  55

Głosowanie

1.
Decyzje są podejmowane większością oddanych głosów. Ma tu zastosowanie art. 22 ust. 2.
2.
Jeżeli komisja przerwała głosowanie nad opinią, może większością oddanych głosów zadecydować o ponownym poddaniu pod głosowanie poprawek, nad którymi już głosowano, na posiedzeniu, na którym będzie się ona wypowiadać na temat całości tekstu.
Artykuł  56

Poprawki

1.
Poprawki muszą być dostarczone do sekretariatu komisji najpóźniej na pięć dni roboczych przed datą posiedzenia. Termin ten może być wyjątkowo zmieniony przez przewodniczącego.
2.
Głosowanie nad poprawkami następuje w kolejności punktów projektu opinii lub sprawozdania, które są rozpatrywane. Następnie odbywa się ostateczne głosowanie nad całym tekstem. W przypadku gdy dwie lub więcej poprawek, wykluczających się wzajemnie, dotyczy tego samego fragmentu, to ta, która najbardziej różni się od tekstu oryginalnego, ma pierwszeństwo i musi być poddana pod głosowanie jako pierwsza.
3.
Po przyjęciu opinii lub sprawozdania przez komisję przewodniczący komisji przekazuje je przewodniczącemu Komitetu.
Artykuł  57

Odstąpienie od opracowania opinii lub sprawozdania

Jeśli wyznaczona (główna) komisja odpowiedzialna za dany wniosek stwierdzi, że tekst nie ma wpływu na interesy regionalne lub lokalne bądź że nie ma on znaczenia politycznego, może zdecydować o odstąpieniu od opracowania opinii lub sprawozdania w danej sprawie.

Artykuł  58

Procedura pisemna

1.
W wyjątkowych okolicznościach przewodniczący komisji może zastosować procedurę pisemną w celu przyjęcia decyzji komisji dotyczącej jej działania.
2.
Przewodniczący przekazuje członkom propozycję decyzji i zwraca się do nich o powiadomienie go na piśmie w ciągu trzech dni roboczych o ewentualnych zastrzeżeniach.
3.
W przypadku braku zastrzeżeń decyzja zostaje podjęta.

ROZDZIAŁ  5

ADMINISTRACJA KOMITETU

Artykuł  59

Sekretariat Generalny

1.
Komitet jest wspomagany przez Sekretariat Generalny.
2.
Sekretariatem Generalnym kieruje sekretarz generalny.
3.
Prezydium, działając na wniosek sekretarza generalnego, organizuje Sekretariat Generalny tak, aby zapewnić funkcjonowanie Komitetu oraz jego organów, jak również służyć pomocą członkom Komitetu w wypełnianiu ich obowiązków. Określa ono tym samym zakres usług, jakie administracja powinna świadczyć członkom, delegacjom krajowym, grupom politycznym i członkom niezrzeszonym.
4.
Sekretariat Generalny sporządza protokoły z obrad organów Komitetu.
Artykuł  60

Sekretarz generalny

1.
Sekretarz generalny jest odpowiedzialny za wprowadzanie w życie decyzji podjętych przez Prezydium lub przewodniczącego, zgodnie z niniejszym regulaminem i obowiązującymi przepisami. Sekretarz generalny uczestniczy z głosem doradczym w posiedzeniach Prezydium, które protokołuje.
2.
Sekretarz generalny sprawuje swoją funkcję pod kierownictwem przewodniczącego, który reprezentuje Prezydium.
Artykuł  61

Zatrudnienie sekretarza generalnego

1.
Prezydium zatrudnia sekretarza generalnego na podstawie decyzji większości dwóch trzecich jego członków i zgodnie z przepisami art. 2 i odnośnych warunków zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich.
2.
Sekretarz generalny jest zatrudniany na pięć lat. Szczegółowe warunki jego umowy o pracę ustala Prezydium.
3.
W odniesieniu do sekretarza generalnego uprawnienia nadane przez Warunki zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich organom uprawnionym do zawierania umów o pracę są wykonywane przez Prezydium.
Artykuł  62

Regulamin pracowniczy urzędników i Warunki zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich

1.
Uprawnienia nadane przez Regulamin pracowniczy Wspólnot Europejskich organowi mianującemu wykonywane są:

– w przypadku urzędników stopni 5-12 kategorii AD oraz urzędników kategorii AST - przez sekretarza generalnego,

– w przypadku innych urzędników - przez Prezydium na wniosek sekretarza generalnego.

2.
Uprawnienia nadane przez Warunki zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich organom uprawnionym do zawierania umów o pracę, wykonywane są:

– w przypadku zatrudnionych na czas określony pracowników stopni 5-12 kategorii AD oraz zatrudnionych na czas określony pracowników kategorii AST - przez sekretarza generalnego,

– w przypadku innych pracowników zatrudnionych na czas określony - przez Prezydium na wniosek sekretarza generalnego,

– w przypadku pracowników zatrudnionych na czas określony w gabinecie przewodniczącego lub pierwszego wiceprzewodniczącego:

– w przypadku pracowników kategorii AD stopni 5-12, jak również w przypadku pracowników kategorii AST - przez sekretarza generalnego, na wniosek przewodniczącego,

– w przypadku innych pracowników kategorii AD - przez Prezydium na wniosek przewodniczącego.

Pracownicy zatrudnieni na czas określony w gabinecie przewodniczącego lub pierwszego wiceprzewodniczącego zatrudniani są do końca kadencji przewodniczącego lub pierwszego wiceprzewodniczącego:

– w przypadku personelu pomocniczego, pracowników kontraktowych, doradców specjalnych i personelu lokalnego - przez sekretarza generalnego, na warunkach ustalonych w przepisach dotyczących pozostałych pracowników Wspólnot Europejskich.

Artykuł  63

Komisja Spraw Finansowych i Administracyjnych

1.
Prezydium tworzy na mocy art. 35 doradczą Komisję Spraw Finansowych i Administracyjnych pod przewodnictwem jednego z członków Prezydium.
2.
Komisja Spraw Finansowych i Administracyjnych realizuje następujące zadania:

a) rozpatrywanie i przyjmowanie przedstawionego przez sekretarza generalnego wstępnego projektu preliminarza dochodów i wydatków zgodnie z art. 64;

b) opracowywanie projektów zarządzeń i decyzji Prezydium w sprawach finansowych, organizacyjnych i administracyjnych, włączając w to przepisy i decyzje dotyczące członków i zastępców.

3.
Przewodniczący Komisji Spraw Finansowych i Administracyjnych reprezentuje Komitet wobec organów budżetowych Unii.
Artykuł  64

Budżet

1.
Komisja Spraw Finansowych i Administracyjnych przedkłada Prezydium wstępny projekt preliminarza dochodów i wydatków Komitetu na kolejny rok budżetowy. Prezydium przedstawia ten projekt preliminarza dochodów i wydatków do zatwierdzenia Zgromadzeniu Plenarnemu.
2.
Zgromadzenie Plenarne zatwierdza preliminarz dochodów i wydatków Komitetu i przekazuje go Komisji, Radzie i Parlamentowi Europejskiemu w czasie pozwalającym na dotrzymanie terminów określonych w przepisach budżetowych.
3.
Przewodniczący Komitetu, po przeprowadzeniu konsultacji z Komisją Spraw Finansowych i Administracyjnych, wykonuje preliminarz dochodów i wydatków lub zleca jego wykonanie zgodnie z wewnętrznymi przepisami finansowymi wydanymi przez Prezydium. Przewodniczący wykonuje to zadanie zgodnie z rozporządzeniem finansowym mającym zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich.

TYTUŁ  III

INNE PRZEPISY

ROZDZIAŁ  1

WSPÓŁPRACA Z INNYMI INSTYTUCJAMI

Artykuł  65

Porozumienia o współpracy

W zakresie kompetencji Komitetu Prezydium na wniosek sekretarza generalnego może zawierać porozumienia z innymi organizacjami lub organami.

Artykuł  66

Przekazywanie i publikacja opinii, sprawozdań i rezolucji

1.
Opinie i sprawozdania Komitetu, jak również komunikaty dotyczące stosowania procedury uproszczonej zgodnie z art. 26 bądź odstąpienia od opracowania opinii lub sprawozdania zgodnie z art. 57, są kierowane do Rady, Komisji i Parlamentu Europejskiego. Zarówno one, jak i rezolucje, przekazywane są przez Przewodniczącego.
2.
Opinie, sprawozdania i rezolucje publikuje się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

ROZDZIAŁ  2

ROZPOWSZECHNIANIE INFORMACJI I JAWNOŚĆ

Artykuł  67

Dostęp opinii publicznej do dokumentów

1.
Każdy obywatel Unii oraz każda osoba fizyczna lub osoba prawna mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym z państw członkowskich ma, zgodnie z przepisami Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, prawo dostępu do dokumentów Komitetu Regionów z zastrzeżeniem zasad, warunków i ograniczeń ustalonych w rozporządzeniu (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady(1) i zgodnie z zasadami ustalonymi przez Prezydium Komitetu. Innym osobom fizycznym i osobom prawnym udostępnia się dokumenty Komitetu w miarę możliwości na tych samych warunkach.
2.
Komitet tworzy rejestr swych dokumentów. W tym celu Prezydium wydaje przepisy wewnętrzne regulujące warunki dostępu i ustala listę dokumentów bezpośrednio dostępnych.

ROZDZIAŁ  3

PRZEPISY DOTYCZĄCE REGULAMINU WEWNĘTRZNEGO

Artykuł  68

Zmiana regulaminu wewnętrznego

1.
Zgromadzenie Plenarne decyduje większością głosów swoich członków, czy istnieje potrzeba wprowadzenia zmian do niektórych części lub do całości niniejszego regulaminu wewnętrznego.
2.
Zgromadzenie Plenarne powierza komisji ad hoc opracowanie sprawozdania i projektu tekstu, na podstawie których zatwierdza ono nowe przepisy większością głosów swoich członków. Nowe przepisy wchodzą w życie dzień po ich opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Artykuł  69

Zarządzenia Prezydium

Prezydium może określić w drodze zarządzeń przepisy wykonawcze do niniejszego regulaminu, w zgodności z tym ostatnim.

Artykuł  70

Wejście w życie regulaminu wewnętrznego

Niniejszy regulamin wewnętrzny wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

______

(1) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, str. 43.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024