Decyzja 2007/594/WE zmieniająca załącznik IV do dyrektywy Rady 90/539/EWG w odniesieniu do wzorów świadectw weterynaryjnych dla handlu wewnątrzwspólnotowego drobiem i jajami wylęgowymi w celu uwzględnienia pewnych wymogów zdrowia publicznego

DECYZJA KOMISJI
z dnia 29 sierpnia 2007 r.
zmieniająca załącznik IV do dyrektywy Rady 90/539/EWG w odniesieniu do wzorów świadectw weterynaryjnych dla handlu wewnątrzwspólnotowego drobiem i jajami wylęgowymi w celu uwzględnienia pewnych wymogów zdrowia publicznego

(notyfikowana jako dokument nr C(2007) 3999)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2007/594/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 31 sierpnia 2007 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/539/EWG z dnia 15 października 1990 r. w sprawie warunków zdrowotnych zwierząt, regulujących handel wewnątrzwspólnotowy i przywóz z państw trzecich drobiu i jaj wylęgowych(1), w szczególności jej art. 34,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt(2), w szczególności jego art. 30 ust. 1 lit. b),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dyrektywie 90/539/EWG określone są warunki zdrowotne zwierząt, regulujące handel wewnątrzwspólnotowy i przywóz z państw trzecich drobiu i jaj wylęgowych, m.in. warunek, że drób i jaja wylęgowe muszą posiadać na czas transportu do miejsca przeznaczenia świadectwo weterynaryjne, które odpowiada właściwemu wzorowi w załączniku IV omawianej dyrektywy.

(2) Świadectwa weterynaryjne przewidują gwarancje w odniesieniu do niektórych chorób zwierząt. Jednakże nie zawierają one żadnych informacji w odniesieniu do zdrowia publicznego, takich jak informacje dotyczące badań pod względem chorób odzwierzęcych i odzwierzęcych czynników chorobotwórczych.

(3) Rozporządzenie (WE) nr 2160/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie zwalczania salmonelli i innych określonych odzwierzęcych czynników chorobotwórczych przenoszonych przez żywność(3) stanowi, że stada pochodzenia drobiu objęte tym rozporządzeniem muszą być badane pod względem pewnych chorób odzwierzęcych i odzwierzęcych czynników chorobotwórczych przed wysłaniem przez przedsiębiorstwa sektora spożywczego żywych zwierząt lub jaj wylęgowych. Data i wyniki badania muszą być podane w odpowiednich świadectwach weterynaryjnych, określonych w prawodawstwie wspólnotowym, od daty wskazanej w załączniku I do wspomnianego rozporządzenia. Wymogi te stosuje się w odniesieniu do żywych zwierząt hodowlanych i jaj wylęgowych od dnia 1 stycznia 2007 r.; od dnia 1 lutego 2008 r. mają obowiązywać w odniesieniu do kur niosek, a od dnia 1 stycznia 2009 r. w odniesieniu do brojlerów.

(4) W rozporządzeniu (WE) nr 882/2004 określone są wymogi dotyczące przyjęcia wzorów świadectw zdrowia w celu sprawdzenia zgodności z zasadami Wspólnoty mającymi na celu zapobieganie, eliminowanie lub ograniczanie dopuszczalnych poziomów zagrożenia dla ludzi i zwierząt. Mając na uwadze spójność i zrozumiałość prawodawstwa Wspólnoty każdy wzór świadectwa powinien, w stosownych przypadkach, łączyć wymogi dotyczące urzędowych świadectw paszowych i żywnościowych oraz inne stosowne wymogi.

(5) Biorąc pod uwagę wymogi badawcze dotyczące zdrowia publicznego zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2160/2003, warunki zdrowotne zwierząt zgodnie z dyrektywą 90/539/EWG oraz stosowność połączenia wszystkich świadectw w jeden wzór świadectwa, do prawodawstwa wspólnotowego należy wprowadzić nowy wzór świadectwa w odniesieniu do drobiu oraz jaj wylęgowych, który zastąpi wzory świadectw zawarte w dyrektywie 90/539/EWG.

(6) W październiku 2004 r. Dania wprowadziła systematyczne profilaktyczne szczepienia drobiu przeciwko rzekomemu pomorowi drobiu. Z tego względu Dania nie powinna być wymieniana we wzorze świadectwa zdrowia określonego w dyrektywie 90/539/EWG jako zatwierdzone przez WE państwo nieobjęte szczepieniem przeciwko rzekomemu pomorowi drobiu.

(7) Decyzja Komisji 2006/415/WE z dnia 14 czerwca 2006 r. dotycząca niektórych środków ochronnych w odniesieniu do wysoce zjadliwej grypy ptaków wywołanej przez podtyp wirusa H5N1 u drobiu we Wspólnocie i uchylająca decyzję 2006/135/WE(4), decyzja Komisji 2006/563/WE z dnia 11 sierpnia 2006 r. dotycząca niektórych środków ochronnych w odniesieniu do wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypu H5N1 wśród dzikiego ptactwa we Wspólnocie oraz uchylająca decyzję 2006/115/WE(5) oraz decyzja Komisji 2006/605/WE z dnia 6 września 2006 r. w sprawie niektórych środków ochronnych w odniesieniu do handlu wewnątrzwspólnotowego drobiem przeznaczonym do odnowy populacji zwierzyny łownej(6) określają pewne przepisy dotyczące zezwoleń na transport żywego drobiu i jaj wylęgowych z obszarów podlegających pewnym ograniczeniom.

(8) Ponadto dyrektywa Rady 2005/94/WE z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie wspólnotowych środków zwalczania grypy ptaków i uchylająca dyrektywę 92/40/EWG(7) przewiduje zatwierdzenie planów szczepienia przeciwko grypie ptaków w niektórych państwach członkowskich.

(9) Biorąc pod uwagę przepisy decyzji 2006/415/WE, 2006/563/WE, 2006/605/WE oraz dyrektywy 2005/94/WE należy dokonać pewnych zmian w istniejących wzorach świadectw weterynaryjnych określonych w dyrektywie 90/539/EWG.

(10) Forma świadectw powinna być zgodna ze znormalizowaną formą świadectw weterynaryjnych określoną w decyzji Komisji 2004/292/WE z dnia 30 marca 2004 r. w sprawie wprowadzenia systemu TRACES i zmieniającej decyzję 92/486/EWG(8).

(11) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 599/2004 z dnia 30 marca 2004 r. dotyczące przyjęcia zharmonizowanego wzoru świadectwa i sprawozdania z kontroli związanych z wewnątrzwspólnotowym handlem zwierzętami i produktami pochodzenia zwierzęcego(9) stanowi, że różne świadectwa weterynaryjne wymagane w odniesieniu do handlu wewnątrzwspólnotowego należy sporządzać na podstawie zharmonizowanego wzoru załączonego do omawianego rozporządzenia. W związku z powyższym konieczne jest zharmonizowanie wzorów świadectw weterynaryjnych określonych w dyrektywie 90/539/EWG.

(12) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 90/539/EWG.

(13) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Załącznik IV do dyrektywy 90/539/EWG zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 września 2007 r.

Jednakże następujące przepisy dotyczące wzorów określone w załączniku IV do dyrektywy 90/539/EWG, zmienionej niniejszą decyzją, stosuje się od następujących dat:

a) punkt II.2 lit. a) świadectwa weterynaryjnego w modelu 2 w odniesieniu do jednodniowych piskląt stosuje się od:

i) dnia 1 lutego 2008 r. w przypadku piskląt przeznaczonych wyłącznie do produkcji jaj innych niż wylęgowe; lub

ii) dnia 1 stycznia 2009 r. w przypadku piskląt przeznaczonych wyłącznie do produkcji mięsa;

b) punkt II.2 lit. a) świadectwa weterynaryjnego w modelu 3 w odniesieniu do drobiu rozpłodowego i produkcyjnego stosuje się od:

i) dnia 1 lutego 2008 r. w przypadku drobiu przeznaczonego wyłącznie do produkcji jaj innych niż wylęgowe; lub

ii) dnia 1 stycznia 2009 r. w przypadku drobiu przeznaczonego wyłącznie do produkcji mięsa;

c) punkt II.2 lit. a) świadectwa weterynaryjnego w modelu 4 w odniesieniu do drobiu, jednodniowych piskląt oraz jaj wylęgowych stosuje się od:

i) dnia 1 lutego 2008 r. w przypadku drobiu lub piskląt przeznaczonych wyłącznie do produkcji jaj innych niż wylęgowe; lub

ii) dnia 1 stycznia 2009 r. w przypadku drobiu lub piskląt przeznaczonych wyłącznie do produkcji mięsa;

d) punkt II.2 lit. a) świadectwa weterynaryjnego w modelu 5 w odniesieniu do drobiu rzeźnego stosuje się od:

i) dnia 1 lutego 2008 r. w przypadku drobiu przeznaczonego wyłącznie do produkcji jaj innych niż wylęgowe; lub

ii) dnia 1 stycznia 2009 r. w przypadku drobiu przeznaczonego wyłącznie do produkcji mięsa.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja jest skierowana do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 sierpnia 2007 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 303 z 31.10.1990, str. 6. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2006/104/WE (Dz.U. L 363 z 20.12.2006, str. 352).

(2) Dz.U. L 165 z 30.4.2004, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 1791/2006 (Dz.U. L 363 z 20.12.2006, str. 1).

(3) Dz.U. L 325 z 12.12.2003, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1791/2006.

(4) Dz.U. L 164 z 16.6.2006, str. 51. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2007/556/WE (Dz.U. L 212 z 14.8.2007, str. 10).

(5) Dz.U. L 222 z 15.8.2006, str. 11. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2007/119/WE (Dz.U. L 51 z 20.2.2007, str. 22).

(6) Dz.U. L 246 z 8.9.2006, str. 12.

(7) Dz.U. L 10 z 14.1.2006, str. 16.

(8) Dz.U. L 94 z 31.3.2004, str. 63. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2005/515/WE (Dz.U. L 187 z 19.7.2005, str. 29).

(9) Dz.U. L 94 z 31.3.2004, str. 44.

ZAŁĄCZNIK

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

"ZAŁĄCZNIK IV

ŚWIADECTWA WETERYNARYJNE DLA HANDLU WEWNĄTRZWSPÓLNOTOWEGO

(Wzory 1-6)

WZÓR 1

grafika

WZÓR 2

grafika

WZÓR 3

grafika

WZÓR 4

grafika

WZÓR 5

grafika

WZÓR 6

grafika

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.227.33

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2007/594/WE zmieniająca załącznik IV do dyrektywy Rady 90/539/EWG w odniesieniu do wzorów świadectw weterynaryjnych dla handlu wewnątrzwspólnotowego drobiem i jajami wylęgowymi w celu uwzględnienia pewnych wymogów zdrowia publicznego
Data aktu: 29/08/2007
Data ogłoszenia: 31/08/2007
Data wejścia w życie: 31/08/2007, 01/09/2007