Decyzja 2007/433/WE w sprawie tymczasowych środków nadzwyczajnych zapobiegających wprowadzaniu do Wspólnoty i rozprzestrzenianiu się we Wspólnocie Gibberella circinata Nirenberg & O’Donnell

DECYZJA KOMISJI
z dnia 18 czerwca 2007 r.
w sprawie tymczasowych środków nadzwyczajnych zapobiegających wprowadzaniu do Wspólnoty i rozprzestrzenianiu się we Wspólnocie Gibberella circinata Nirenberg & O'Donnell

(notyfikowana jako dokument nr C(2007) 2496)

(2007/433/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 22 czerwca 2007 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie(1), w szczególności jej art. 16 ust. 3 zdanie trzecie,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na mocy dyrektywy 2000/29/WE, w przypadku gdy państwo członkowskie uzna, że istnieje niebezpieczeństwo wprowadzenia lub rozprzestrzenienia się na jego terytorium szkodliwego organizmu niewymienionego w załączniku I bądź załączniku II do tej dyrektywy, może tymczasowo podjąć dodatkowe środki niezbędne do ochrony przed tym niebezpieczeństwem.

(2) W związku z obecnością grzyba Gibberella circinata Nirenberg & O'Donnell w formie anamorficznej znanej również jako Fusarium circinatum Nirenberg & O'Donnell w leśnym materiale reprodukcyjnym na północy Półwyspu Iberyjskiego, Hiszpania poinformowała państwa członkowskie oraz Komisję w dniu 16 czerwca 2006 r., że w dniu 26 maja 2006 r. przyjęła środki w ramach krajowego programu zwalczania i kontroli celem zapobieżenia dalszemu wprowadzaniu i rozprzestrzenianiu się na swoim terytorium tego organizmu.

(3) Gibberella circinata Nirenberg & O'Donnell ("szkodliwy organizm") nie znajduje się w wykazie w załącznikach I i II dyrektywy 2000/29/WE. Jednakże sprawozdanie z oceny zagrożenia szkodnikami oparte na ograniczonych dostępnych informacjach naukowych wykazało, że szkodliwy organizm może spowodować zwiększoną obumieralność drzew z gatunku Pinus spp. i uszkodzenia drzewostanu z gatunku Pseudotsuga menziesii. Drzewa te występują w całej Europie, zaś podatność kilku gatunków na działanie szkodliwego organizmu jest duża. Należy zatem podjąć wyszczególnione poniżej tymczasowe środki przeciwko wprowadzaniu do Wspólnoty i rozprzestrzenianiu się we Wspólnocie szkodliwego organizmu.

(4) Środki określone w niniejszej decyzji powinny mieć zastosowanie w stosunku do wprowadzania lub rozprzestrzeniania się szkodliwego organizmu, oznaczania obszarów porażonych na terytorium Wspólnoty oraz nadzoru nad szkodliwym organizmem na tych obszarach, a także przywozu, produkcji i transportu określonych roślin, włącznie z ich nasionami, na terytorium Wspólnoty, oraz odnośnie do badań dotyczących występowania lub trwałej nieobecności szkodliwego organizmu w państwach członkowskich.

(5) Wyniki stosowania powyższych środków powinny być regularnie poddawane ocenie w 2007 r. i 2008 r., w szczególności na podstawie informacji dostarczonych przez państwa członkowskie. W świetle wyników tej oceny, rozważone zostaną ewentualne dalsze środki.

(6) Jeśli to konieczne, państwa członkowskie powinny dostosować swoje ustawodawstwo celem spełnienia wymogów określonych w niniejszej decyzji.

(7) Wyniki stosowania powyższych środków należy poddać przeglądowi do dnia 1 kwietnia 2008 r.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Definicje

Do celów niniejszej decyzji:

1) "szkodliwy organizm" oznacza Gibberella circinata Nirenberg & O'Donnell;

2) "określone rośliny" oznaczają rośliny rodzaju Pinus L. oraz gatunek Pseudotsuga menziesii, przeznaczone do uprawy, wraz z ich nasionami i szyszkami dla celów rozmnożeniowych;

3) "miejsce produkcji" oznacza:

– wszelkie działki lub pola uprawiane jako jedna jednostka produkcyjna roślin; miejsca takie mogą obejmować działki produkcyjne uprawiane oddzielnie ze względów fitosanitarnych, lub

– wydzielone szkółki leśne.

Artykuł  2

Środki przeciwko szkodliwemu organizmowi

Zabrania się wprowadzania do Wspólnoty i rozprzestrzeniania na jej terenie przedmiotowego szkodliwego organizmu.

Artykuł  3

Przywóz określonych roślin

Określone rośliny mogą być wprowadzane do Wspólnoty jedynie, jeżeli:

a) są zgodne z wymaganiami określonymi w sekcji I załącznika I, oraz

b) przy wprowadzeniu do Wspólnoty zostaną poddane kontroli oraz, w stosownych przypadkach, testom pod kątem występowania szkodliwego organizmu, zgodnie z art. 13a ust. 1 dyrektywy 2000/29/WE, i zostaną uznane za wolne od tego szkodliwego organizmu.

Artykuł  4

Przemieszczanie określonych roślin we Wspólnocie

Bez uszczerbku dla przepisów sekcji II załącznika II do niniejszej decyzji, określone rośliny pochodzące ze Wspólnoty lub przywożone do Wspólnoty zgodnie z art. 3 niniejszej decyzji można przemieszczać wyłącznie w ramach terytorium Wspólnoty, jeżeli spełniają one warunki określone w sekcji II załącznika I.

Artykuł  5

Badania i powiadamianie

1.
Państwa członkowskie prowadzą roczne urzędowe badania dotyczące występowania szkodliwego organizmu lub dowodu porażenia przez szkodliwy organizm na swoich terytoriach.

Bez uszczerbku dla art. 16 ust. 2 dyrektywy 2000/29/WE, wyniki tych badań, wraz z wykazem wyznaczonych stref określonych w art. 6 i środkami wskazanymi w sekcji II załącznika II, przekazuje się Komisji oraz pozostałym państwom członkowskim do dnia 15 grudnia każdego roku.

2.
Właściwe organy urzędowe należy niezwłocznie powiadomić o podejrzeniu wystąpienia lub o potwierdzonym występowaniu szkodliwego organizmu.
Artykuł  6

Ustanowienie wyznaczonych stref

Jeśli wyniki badań, o których mowa w art. 5 ust. 1, lub powiadomienie, o którym mowa w art. 5 ust. 2, potwierdzają występowanie organizmu na danym obszarze lub jeżeli jego występowanie zostało potwierdzone w inny sposób, państwa członkowskie określają wyznaczone strefy oraz podejmują środki urzędowe odpowiednio zgodnie z sekcjami I i II załącznika II.

Artykuł  7

Zgodność

Państwa członkowskie, jeśli to konieczne, zmieniają środki, które przyjęły w celu ochrony przed wprowadzeniem i rozprzestrzenianiem się szkodliwego organizmu, tak aby te środki były zgodne z niniejszą decyzją oraz niezwłocznie informują Komisję o takich środkach.

Artykuł  8

Przegląd

Niniejsza decyzja zostanie poddana przeglądowi najpóźniej do dnia 31 marca 2008 r.

Artykuł  9

Adresaci decyzji

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 18 czerwca 2007 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 169 z 10.7.2000, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2006/35/WE (Dz.U. L 88 z 25.3.2006, str. 9).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

ŚRODKI NADZWYCZAJNE OKREŚLONE W ART. 3 I 4 NINIEJSZEJ DECYZJI

I. Specjalne wymogi dotyczące przywozu

Bez uszczerbku dla przepisów określonych w załączniku III, część A(1), w załączniku IV, część A(I) (8.1), (8.2), (9), (10) oraz w załączniku IV, część B(7), (8), (9), (10), (11), (12), (16) i (17) do dyrektywy 2000/29/WE, do określonych roślin pochodzących z państw trzecich należy dołączyć świadectwa, o których mowa w art. 13 ust. 1 dyrektywy 2000/29/WE, gdzie stwierdza się w rubryce "deklaracja dodatkowa", że określone rośliny pochodzą z miejsca produkcji zarejestrowanego i nadzorowanego przez państwowe służby ochrony roślin kraju pochodzenia, oraz

a) rośliny te były stale uprawiane w krajach, w których nie występuje szkodliwy organizm; lub

b) były stale uprawiane na obszarach wolnych od szkodników, ustanowionych w kraju pochodzenia przez państwowe służby ochrony roślin tego kraju, zgodnie z odpowiednimi Międzynarodowymi Standardami dla Środków Fitosanitarnych. Nazwę obszaru wolnego od szkodników należy podać w rubryce "miejsce pochodzenia"; lub

c) pochodzą z miejsca produkcji, w którym nie zaobserwowano żadnych oznak obecności szkodliwego organizmu podczas oficjalnych kontroli w okresie dwóch lat przed wywozem, oraz zostały przebadane bezpośrednio przed wywozem.

II. Warunki przemieszczania

Bez uszczerbku dla przepisów określonych w sekcji II załączniku II do niniejszej decyzji, w załączniku IV, część A, sekcja II (4) i (5), w załączniku IV, część B (7), (8), (9), (10), (11), (12), (16) i (17) oraz w załączniku V, część A, sekcja I(2.1) oraz II(1.1) do dyrektywy 2000/29/WE, wszystkie określone rośliny pochodzące ze Wspólnoty lub podlegające przywozowi do Wspólnoty zgodnie z art. 3 niniejszej decyzji, z wyjątkiem małych ilości roślin przeznaczonych do wykorzystania przez ich właściciela lub odbiorcę do celów niehandlowych, pod warunkiem że nie istnieje zagrożenie rozprzestrzenienia się wskazanych organizmów, można przemieszczać w obrębie terytorium Wspólnoty wyłącznie wówczas, gdy dołączono do nich paszport rośliny sporządzony i wydany zgodnie z przepisami dyrektywy 92/105/EWG(1) oraz:

a) były uprawiane stale lub od chwili wprowadzenia ich do Wspólnoty w miejscu produkcji w państwie członkowskim, w którym nie występuje szkodliwy organizm; lub

b) były uprawiane stale lub od chwili wprowadzenia ich do Wspólnoty w miejscu produkcji na obszarach wolnych od szkodników, ustanowionych w kraju pochodzenia przez państwowe służby ochrony roślin danego państwa członkowskiego, zgodnie z odpowiednimi Międzynarodowymi Standardami dla Środków Fitosanitarnych; lub

c) pochodzą z miejsca produkcji, w którym nie zaobserwowano żadnych oznak obecności szkodliwego organizmu podczas oficjalnych kontroli w okresie dwóch lat przed wywozem, oraz zostały przebadane bezpośrednio przed wywozem.

______

(1) Dz.U. L 4 z 8.1.1993, str. 22. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 2005/17/WE (Dz.U. L 57 z 3.3.2005, str. 23).

ZAŁĄCZNIK  II

ŚRODKI NADZWYCZAJNE OKREŚLONE W ART. 6 NINIEJSZEJ DECYZJI

I. Ustanowienie wyznaczonych stref

1. Wyznaczone strefy określone w art. 6 składają się z następujących części:

a) strefa porażenia, w której potwierdzono obecność szkodliwego organizmu i która obejmuje wszystkie określone rośliny wykazujące objawy powodowane przez szkodliwy organizm, oraz

b) strefa buforowa o promieniu co najmniej jednego kilometra wokół strefy porażenia.

W przypadku gdy kilka stref buforowych częściowo się pokrywa lub jest blisko siebie położonych należy wyznaczyć szerszą strefę obejmującą odpowiednie wyznaczone strefy oraz obszary pomiędzy nimi.

2. Dokładne rozgraniczenie stref, o których mowa w ust. 1, oparte jest na podstawach naukowych, biologii szkodliwego organizmu i jego wektorów, stopniu porażenia, porze roku oraz na szczegółowym rozmieszczeniu określonych roślin w danym państwie członkowskim.

3. Jeśli występowanie szkodliwego organizmu potwierdzono poza strefą porażenia, należy odpowiednio zmienić granice wyznaczonej strefy.

4. Jeżeli w oparciu o roczne urzędowe badania, o których mowa w art. 5 ust. 1, obecność szkodliwego organizmu w wyznaczonej strefie nie zostanie potwierdzona przez co najmniej dwa kolejne lata, taką strefę likwiduje się, natomiast środki, o których mowa w sekcji II niniejszego załącznika, przestają obowiązywać.

II. Środki podjęte w wyznaczonych strefach

Środki oficjalne, o których mowa w art. 6, które należy podjąć w wyznaczonych strefach, obejmują przynajmniej:

– odpowiednie środki zmierzające do zwalczenia szkodliwego organizmu,

– intensywny nadzór nad obecnością szkodliwego organizmu prowadzony podczas odpowiednich kontroli.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.161.66

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2007/433/WE w sprawie tymczasowych środków nadzwyczajnych zapobiegających wprowadzaniu do Wspólnoty i rozprzestrzenianiu się we Wspólnocie Gibberella circinata Nirenberg & O’Donnell
Data aktu: 18/06/2007
Data ogłoszenia: 22/06/2007
Data wejścia w życie: 22/06/2007