Rozporządzenie 611/2007 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1725/2003 przyjmujące określone międzynarodowe standardy rachunkowości zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1606/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do Interpretacji 11 Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej (IFRIC)

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 611/2007
z dnia 1 czerwca 2007 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1725/2003 przyjmujące określone międzynarodowe standardy rachunkowości zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1606/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do Interpretacji 11 Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej (IFRIC)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1606/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 lipca 2002 r. w sprawie stosowania międzynarodowych standardów rachunkowości(1), w szczególności jego art. 3 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1725/2003(2) przyjęto określone międzynarodowe standardy rachunkowości i interpretacje istniejące w dniu 14 września 2002 r.

(2) W dniu 2 listopada 2006 r. Komitet ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej (IFRIC) opublikował Interpretację IFRIC 11 MSSF 2 - Grupa kapitałowa a płatności w formie akcji własnych, zwaną dalej "IFRIC 11". IFRIC 11 wyjaśnia, w jaki sposób Międzynarodowy Standard Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) 2 Płatności w formie akcji własnych ma zastosowanie do umów dotyczących płatności w formie akcji, które obejmują własne instrumenty kapitałowe jednostki gospodarczej lub instrumenty kapitałowe innej jednostki należącej do tej samej grupy kapitałowej (np. instrumenty kapitałowe jednostki dominującej). Interpretacja była konieczna, gdyż do chwili obecnej nie było wskazówek, w jaki sposób ujmować w sprawozdaniach finansowych jednostki umowy dotyczące płatności w formie akcji, w których jednostka otrzymuje towary lub usługi jako wynagrodzenie za instrumenty kapitałowe jednostki dominującej.

(3) Konsultacje z Grupą Ekspertów Technicznych (TEG) z Europejskiej Grupy Doradczej ds. Sprawozdawczości Finansowej (EFRAG) potwierdziły, że IFRIC 11 spełnia techniczne kryteria przyjęcia określone w art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1606/2002.

(4) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1725/2003.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Regulacyjnego ds. Rachunkowości,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Do załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1725/2003 wprowadza się Interpretację 11 Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej (IFRIC) MSSF 2 - Grupa kapitałowa a płatności w formie akcji własnych zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Wszystkie przedsiębiorstwa stosują IFRIC 11 zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia najpóźniej wraz z rozpoczęciem swojego roku obrotowego 2008, z wyłączeniem przedsiębiorstw, których rok obrotowy rozpoczyna się w styczniu lub lutym, które zastosują IFRIC 11 najpóźniej wraz z rozpoczęciem roku obrotowego 2009.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 1 czerwca 2007 r.

W imieniu Komisji
Charlie McCREEVY
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 243 z 11.9.2002, str. 1.

(2) Dz.U. L 261 z 13.10.2003, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1329/2006 (Dz.U. L 247 z 9.9.2006, str. 3).

ZAŁĄCZNIK

MIĘDZYNARODOWE STANDARDY SPRAWOZDAWCZOŚCI FINANSOWEJ

"IFRIC 11 Interpretacja IFRIC 11 MSSF 2 - Grupa kapitałowa a płatności w formie akcji własnych"
"Powielanie dozwolone w obrębie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Wszystkie istniejące prawa są zastrzeżone poza EOG, z wyjątkiem prawa do powielania na użytek własny lub w innych uczciwych celach. Więcej informacji można uzyskać na stronie RMSR www.iasb.org"

INTERPRETACJA IFRIC 11

MSSF 2 - Grupa kapitałowa a płatności w formie akcji własnych

Dotyczy

– MSR 8 Zasady (polityka) rachunkowości, zmiany wartości szacunkowych i korygowanie błędów

– MSR 32 Instrumenty finansowe: prezentacja

– MSSF 2 Płatności w formie akcji własnych

Zagadnienia

1. Niniejsza interpretacja dotyczy dwóch zagadnień. Pierwsze z nich to kwestia, czy następujące transakcje płatności w formie akcji powinny być zgodnie z wymogami MSSF 2 ujmowane jako transakcje rozliczane w instrumentach kapitałowych czy też jako transakcje rozliczane w środkach pieniężnych:

a) jednostka gospodarcza przyznaje swoim pracownikom prawa do instrumentów kapitałowych jednostki (np. opcje na akcje) i celem wypełnienia zobowiązań wobec pracowników decyduje się na zakup instrumentów kapitałowych (tj. własnych akcji) od strony trzeciej lub też jest zmuszona dokonać takiego zakupu; oraz

b) prawa do instrumentów kapitałowych jednostki (np. opcje na akcje) zostały przyznane pracownikom bądź przez samą jednostkę, bądź przez jej akcjonariuszy, a akcjonariusze jednostki przekazują wymagane w tym celu instrumenty kapitałowe.

2. Drugie zagadnienie to kwestia umów dotyczących płatności w formie akcji, które obejmują co najmniej dwie jednostki gospodarcze należące do tej samej grupy kapitałowej. Na przykład pracownikom jednostki zależnej jako wynagrodzenie za usługi świadczone na rzecz tej jednostki przyznane zostały prawa do instrumentów kapitałowych jednostki dominującej. MSSF 2 pkt 3 stanowi, że:

Dla celów niniejszego standardu przekazanie instrumentów kapitałowych jednostki gospodarczej, dokonane przez jej akcjonariuszy kontrahentom dostarczającym towary lub usługi jednostce (w tym pracownikom), są transakcjami płatności w formie akcji, chyba że przekazanie takie w sposób oczywisty wynika z innych przesłanek niż zapłata za dostarczone jednostce towary lub usługi. Odnosi się to również do przekazania instrumentów kapitałowych jednostki przez jednostkę dominującą lub inną jednostkę należącą do tej samej grupy kapitałowej na rzecz kontrahenta dostarczającego towary lub usługi jednostce. [Wyróżnienie kursywą dodano]

MSSF 2 nie zawiera jednakże wskazówek, w jaki sposób ujmować tego rodzaju transakcje w sprawozdaniach finansowych sporządzanych przez poszczególne jednostki gospodarcze wchodzące w skład grupy kapitałowej.

3. W związku z tym drugie zagadnienie dotyczy następujących umów dotyczących płatności w formie akcji:

a) jednostka dominująca przyznaje prawa do swoich instrumentów kapitałowych bezpośrednio pracownikom jednostki zależnej: jednostka dominująca (a nie zależna) jest zobowiązana do przekazania pracownikom jednostki zależnej wymaganych instrumentów kapitałowych; oraz

b) jednostka zależna przyznaje swoim pracownikom prawa do instrumentów kapitałowych jednostki dominującej: jednostka zależna jest zobowiązana do przekazania swoim pracownikom wymaganych instrumentów kapitałowych.

4. Niniejsza interpretacja dotyczy sposobu, w jaki umowy dotyczące płatności w formie akcji, o których mowa w pkt 3, powinny być ujmowane w sprawozdaniach finansowych jednostki zależnej, na rzecz której pracownicy świadczą usługi.

5. Między jednostką dominującą a podległą jej jednostką zależną może obowiązywać umowa, która nakłada na jednostkę zależną wymóg zapłaty jednostce dominującej za przekazanie instrumentów kapitałowych pracownikom. Niniejsza interpretacja nie dotyczy sposobu ujmowania tego rodzaju wewnątrzgrupowej umowy.

6. Niniejsza interpretacja koncentruje się wprawdzie na transakcjach z pracownikami, ale ma ona również zastosowanie do podobnych transakcji płatności w formie akcji dokonywanych z innymi dostawcami towarów i usług.

Uzgodnione stanowisko

Umowy dotyczące płatności w formie akcji, które obejmują własne instrumenty kapitałowe jednostki (pkt 1)

7. Transakcje płatności w formie akcji, w ramach których jednostka przekazuje własne instrumenty kapitałowe jako wynagrodzenie za świadczone na jej rzecz usługi, należy ujmować jako rozliczane w instrumentach kapitałowych. Ma to zastosowanie niezależnie od tego, czy celem wypełnienia zobowiązań wobec swoich pracowników wynikających z umowy dotyczącej płatności w formie akcji dana jednostka decyduje się na zakup tych instrumentów kapitałowych od strony trzeciej lub też jest do tego zmuszona. Ma to również zastosowanie niezależnie od tego, czy:

a) prawa do instrumentów kapitałowych jednostki zostały przyznane pracownikom przez samą jednostkę czy też przez jej akcjonariusza(-y); oraz czy

b) umowa dotycząca płatności w formie akcji została zawarta przez samą jednostkę czy też przez jej akcjonariusza(-y).

Umowy dotyczące płatności w formie akcji, które obejmują instrumenty kapitałowe jednostki dominującej

Jednostka dominująca przyznaje prawa do swoich instrumentów kapitałowych pracownikom jednostki zależnej (pkt 3 lit. a))

8. Jednostka zależna wycenia usługi świadczone przez jej pracowników zgodnie z wymogami stosowanymi w odniesieniu do transakcji płatności w formie akcji rozliczanych w instrumentach kapitałowych, jak również ujmuje odpowiadający im wzrost w kapitałach własnych jako wkład jednostki dominującej, pod warunkiem że umowa dotycząca płatności w formie akcji jest ujmowana w skonsolidowanych sprawozdaniach finansowych jednostki dominującej jako rozliczana w instrumentach kapitałowych.

9. Jednostka dominująca może przyznać pracownikom jednostek zależnych prawa do swoich instrumentów kapitałowych, których wykonanie jest uzależnione od upływu określonego okresu świadczenia pracy w ramach grupy. Zmiana miejsca zatrudnienia pracownika z jednej jednostki zależnej na inną jednostkę zależną w trakcie ustalonego okresu nabywania uprawnień nie narusza jego praw do instrumentów kapitałowych jednostki dominującej wynikających z pierwotnej umowy dotyczącej płatności w formie akcji. Każda jednostka zależna wycenia usługi świadczone przez pracownika przez odniesienie do wartości godziwej instrumentów kapitałowych w dniu, w którym prawa do tych instrumentów zostały pierwotnie przyznane przez jednostkę dominującą, określonej zgodnie z definicją w załączniku A do MSSF 2, oraz proporcjonalnie do części okresu nabywania uprawnień, przez którą pracownik był zatrudniony w każdej z jednostek zależnych.

10. Po zmianie miejsca zatrudnienia na inną jednostkę grupy pracownik taki może nie spełnić warunków nabycia uprawnień innych niż warunek rynkowy określony w załączniku A do MSSF 2, np. w przypadku, gdy pracownik opuszcza grupę kapitałową przed upływem określonego okresu świadczenia pracy. W takim przypadku każda jednostka zależna dokonuje korekty kwoty ujętej uprzednio w odniesieniu do usług świadczonych przez pracownika zgodnie z zasadami określonymi w MSSF 2 pkt 19. W konsekwencji tego, jeśli w związku z faktem, iż pracownik nie spełnia warunków nabycia uprawnień innych niż warunek rynkowy, nie nastąpi nabycie uprawnień do instrumentów kapitałowych przyznanych przez jednostkę dominującą, w ostatecznym rozliczeniu żadna kwota nie jest ujmowana dla usług świadczonych przez tego pracownika w sprawozdaniach finansowych żadnej z jednostek zależnych.

Jednostka zależna przyznaje swoim pracownikom prawa do instrumentów kapitałowych jednostki dominującej (pkt 3 lit. b))

11. Jednostka zależna ujmuje transakcje ze swoimi pracownikami jako rozliczane w środkach pieniężnych. Wymóg ten ma zastosowanie niezależnie od sposobu, w jaki jednostka zależna pozyskała instrumenty kapitałowe celem wypełnienia swoich zobowiązań wobec pracowników.

Data wejścia w życie

12. Jednostka stosuje niniejszą interpretację do rocznych okresów sprawozdawczych rozpoczynających się w dniu 1 marca 2007 r. lub później. Dopuszczalne jest wcześniejsze stosowanie interpretacji. W przypadku zastosowania niniejszej interpretacji w odniesieniu do okresu rozpoczynającego się przed dniem 1 marca 2007 r. jednostka zobowiązana jest ujawnić ten fakt w sprawozdaniu finansowym.

Przepisy przejściowe

13. Jednostka stosuje niniejszą interpretację w sposób retrospektywny zgodnie z MSR 8, z zastrzeżeniem przepisów przejściowych MSSF 2.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 26.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.141.49

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 611/2007 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1725/2003 przyjmujące określone międzynarodowe standardy rachunkowości zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1606/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do Interpretacji 11 Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej (IFRIC)
Data aktu: 01/06/2007
Data ogłoszenia: 02/06/2007
Data wejścia w życie: 05/06/2007