Decyzja 2007/344/WE w sprawie jednolitego dostępu do informacji o wykorzystaniu widma radiowego we Wspólnocie

DECYZJA KOMISJI
z dnia 16 maja 2007 r.
w sprawie jednolitego dostępu do informacji o wykorzystaniu widma radiowego we Wspólnocie

(notyfikowana jako dokument nr C(2007) 2085)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2007/344/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 17 maja 2007 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając decyzję 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym)(1), w szczególności jej art. 4 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja 676/2002/WE (decyzja o spektrum radiowym) zobowiązuje państwa członkowskie do zapewnienia publikacji ich krajowych zestawień przydziału częstotliwości radiowych oraz informacji o prawach, warunkach, procedurach, opłatach i taryfach dotyczących korzystania z widma radiowego, jeśli jest to istotne dla osiągnięcia celu określonego w art. 1 tej decyzji. Państwa członkowskie aktualizują te informacje i podejmują środki służące stworzeniu odpowiednich baz danych celem publicznego udostępnienia tych informacji, w stosownych przypadkach zgodnie z odpowiednimi środkami harmonizującymi podejmowanymi na podstawie art. 4 tej decyzji.

(2) W ramach przeprowadzonego na zlecenie Komisji badania(2) stwierdzono, że mimo dotychczasowych starań udostępniane publicznie przez państwa członkowskie informacje o wykorzystaniu widma radiowego w dalszym ciągu różnią się, jeśli chodzi o stopień szczegółowości, format, łatwość dostępu oraz częstotliwość aktualizacji. Różnice te mogą wpływać na warunki prowadzenia działalności gospodarczej, planowanie inwestycji i podejmowanie decyzji w kontekście wspólnego rynku produktów i usług, jak również na działalność produkcyjną. Informacje o warunkach korzystania z częstotliwości mogą ponadto ułatwiać włączenie się małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), a pośrednio wspierać trwały wzrost całej branży łączności elektronicznej.

(3) Dostępność odpowiednich informacji ma zasadnicze znaczenie w kontekście lepszego stanowienia prawa, ponieważ wyeliminowanie zbędnych środków restrykcyjnych i wprowadzenie możliwości handlu prawami do korzystania z częstotliwości wymaga zrozumiałych, wiarygodnych i aktualnych informacji dotyczących faktycznego ich wykorzystania.

(4) Łatwy dostęp do informacji o widmie radiowym i bardziej przyjazną ich prezentację użytkownikom w całej Wspólnocie zapewniłoby utworzenie wspólnego punktu informacyjnego. Aby rozwiązanie to było skuteczne, informacje te powinny być przedstawiane we wspólnym dla wszystkich państw członkowskich formacie o jednolitej zawartości oraz powinna być zapewniona możliwość ich przekazywania z krajowych baz danych przy pomocy nowoczesnych rozwiązań automatycznej transmisji danych, co pozwoli uniknąć konieczności angażowania dodatkowych pracowników do wprowadzania danych krajowych do wspólnego systemu informacyjnego.

(5) Wśród państw członkowskich i przedstawicieli branży panuje zasadnicza zgoda na stosowanie systemu stworzonego przez Europejskie Biuro Radiokomunikacyjne (European Radiocommunications Office, zwane dalej ERO)(3). System informacji o częstotliwościach ERO (ERO Frequency Information System, zwany dalej EFIS) jest publicznie dostępny w Internecie i umożliwia wyszukiwanie i porównywanie oficjalnych informacji na temat widma radiowego w Europie, o ile informacje takie zostały przekazane przez krajowe organy administracji. System ten powinien być stosowany przez wszystkie państwa członkowskie.

(6) W dniu 8 grudnia 2005 r. Komisja udzieliła CEPT (CEPT - European Conference of Postal and Telecommunications Administrations) mandatu dotyczącego wykorzystania systemu EFIS do celów publikowania i dostępu do informacji o widmie radiowym we Wspólnocie. Jak wynika z końcowego sprawozdania CEPT dotyczącego wykonania mandatu, możliwe jest stosowanie systemu EFIS jako wspólnego portalu informacyjnego we Wspólnocie Europejskiej, zgodnie z celami określonymi w mandacie. Dnia 5 października 2006 r. Komitet ds. Widma Radiowego zatwierdził końcowe sprawozdanie CEPT i potwierdził wymienione w mandacie cele. Wyniki wykonania mandatu należy zastosować we Wspólnocie Europejskiej.

(7) Europejski portal informacji o widmie radiowym nie powinien zastępować krajowych baz danych o częstotliwościach, lecz ma stanowić ich uzupełnienie, stanowiąc wspólny punkt informacyjny z funkcjami wyszukiwania i porównywania na poziomie europejskim, wykorzystujący informacje o jednakowym stopniu szczegółowości przekazywane w jednolitym formacie.

(8) Komitet ds. Oceny Zgodności Telekomunikacyjnej i Nadzoru Rynku (TCAM - Telecommunications Conformity Assessment and Market Surveillance Committee), utworzony na mocy dyrektywy 1999/5/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 marca 1999 r. w sprawie urządzeń radiowych i końcowych urządzeń telekomunikacyjnych oraz wzajemnego uznawania ich zgodności (dyrektywa RTTE)(1) podjął starania o ujednolicenie sposobu prezentacji specyfikacji interfejsów radiowych. Warunki te są istotne z punktu widzenia art. 5 decyzji o spektrum radiowym i uważane są za informacje istotne dla ogółu odbiorców, które powinny być udostępnione przez wszystkie państwa członkowskie.

(9) Udostępnianie informacji dotyczących praw do użytkowania częstotliwości może wymagać szczególnych starań ze strony państw członkowskich, ma ono jednak ogromne znaczenie dla przejrzystej, skutecznej i opartej na zasadach rynkowych polityki w zakresie widma radiowego. Państwa członkowskie mogą potrzebować więcej czasu na spełnienie wymogu udostępniania tego rodzaju informacji.

(10) Wszystkim zainteresowanym podmiotom należy zagwarantować łatwy dostęp do informacji pod warunkiem przestrzegania wspólnotowych przepisów w zakresie tajemnicy handlowej, w szczególności przepisów dyrektywy 2002/21/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie wspólnych ram regulacyjnych sieci i usług łączności elektronicznej (dyrektywa ramowa)(8).

(11) Niniejszą decyzję należy wdrożyć i stosować z zachowaniem pełnej zgodności z zasadami i wymogami dotyczącymi ochrony danych osobowych zgodnie z dyrektywą 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych(6) oraz zgodnie z dyrektywą 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotyczącą przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej (dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej)(7).

(12) Przydatność systemu EFIS dla państw członkowskich i ogółu odbiorców należy okresowo kontrolować celem zapewnienia, że cele wymienione w mandacie są skutecznie realizowane.

(13) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Widma Radiowego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Celem niniejszej decyzji jest zapewnienie jednolitego dostępu do informacji o wykorzystaniu widma radiowego we Wspólnocie za pomocą wspólnego punktu informacyjnego oraz ujednoliconego formatu i zawartości tych informacji.

Artykuł  2

Państwa członkowskie udostępniają publicznie przez Internet porównywalne informacje o wykorzystaniu częstotliwości w poszczególnych państwach członkowskich, wykorzystując w tym celu System informacji o częstotliwościach ERO (EFIS) stworzony przez Europejskie Biuro Radiokomunikacyjne (ERO) jako wspólny punkt dostępu.

Artykuł  3
1.
Każde państwo członkowskie przekazuje do EFIS następujące informacje dotyczące wykorzystania widma radiowego na jego terytorium:

a) indywidualnie, dla każdego zakresu częstotliwości:

– przeznaczenie dla służb radiokomunikacyjnych zgodnie z definicjami zawartymi w Regulaminie Radiokomunikacyjnym Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (ITU),

– zastosowania, przy użyciu określeń dostępnych w EFIS,

– specyfikacje interfejsów radiowych zgodnie z formatem określonym w załączniku I,

– indywidualne prawa do użytkowania częstotliwości zgodnie z formatem określonym w załączniku II;

b) ogólnie, dla wykorzystania widma radiowego:

– informacje o krajowym punkcie kontaktowym udzielającym odpowiedzi na publiczne zapytania, dotyczące uzyskania krajowych informacji o widmie radiowym, które nie są dostępne poprzez wspólny europejski punkt informacyjny, jak również informacji o obowiązujących procedurach i warunkach przyznawania krajowych praw do użytkowania częstotliwości,

– jeśli istnieje, krajową politykę i strategię w zakresie widma radiowego w formie sprawozdania.

2.
Państwa członkowskie dokonują aktualizacji informacji wymienionych w ust. 1 co najmniej raz w roku do dnia 1 stycznia 2010 r., a dwa razy w roku po tej dacie. Aktualizacji dokonuje się albo przez ręczne wprowadzanie danych przez Internet, albo przez automatyczne ich przesłanie przy użyciu określonego formatu wymiany danych.
Artykuł  4

Państwa członkowskie informują Komisję, jeśli uznają, że możliwości techniczne, integralność i wiarygodność EFIS są niewystarczające, by mógł on nadal służyć jako wspólny punkt informacyjny.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2008 r. Przepisy dotyczące informacji o indywidualnych prawach do użytkowania częstotliwości stosuje się od dnia 1 stycznia 2010 r.

Artykuł  6

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 16 maja 2007 r.

W imieniu Komisji
Viviane REDING
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, str. 1.

(2) Study on information on the allocation, availability and use of radio spectrum in the Community, IDATE, luty 2005 (Badanie dotyczące informacji na temat przeznaczenia, dostępności i wykorzystania widma radiowego we Wspólnocie).

(3) Europejskie Biuro Radiokomunikacyjne jest organizacją międzynarodową utworzoną na mocy Konwencji w sprawie utworzenia Europejskiego Biura Radiokomunikacyjnego, podpisanej w Hadze dnia 23 czerwca 1993 r.

(4) Dz.U. L 91 z 7.4.1999, str. 10. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).

(5) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, str. 33.

(6) Dz.U. L 281 z 23.11.1995, str. 31. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003.

(7) Dz.U. L 201 z 31.7.2002, str. 37. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 2006/24/WE (Dz.U. L 105 z 13.4.2006, str. 54).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Format specyfikacji interfejsów radiowych

Państwa członkowskie przekazują, bądź przez odniesienie do właściwej normy bądź przez opis z ewentualnymi uwagami, dane dotyczące następujących parametrów:

1) plan kanałowy;

2) modulacja/zajmowana szerokość pasma;

3) kierunek nadawania dupleksowego/odstęp dupleksowy;

4) moc nadawania/gęstość mocy;

5) zasady dotyczące dostępności i zajętości kanałów;

6) procedura autoryzacyjna;

7) dodatkowe wymogi zasadnicze zgodnie z art. 3 ust. 3 dyrektywy 1999/5/WE;

8) podstawy planowania częstotliwości.

ZAŁĄCZNIK  II

Format informacji dotyczących praw do użytkowania częstotliwości

Informacje dotyczące praw do użytkowania częstotliwości mogą być ograniczone do zakresów częstotliwości wykorzystywanych do świadczenia usług łączności elektronicznej, które są zbywalne zgodnie z art. 9 ust. 3 dyrektywy 2002/21/WE lub przyznawane w ramach procedury selekcji konkurencyjnej lub porównawczej zgodnie z dyrektywą 2002/20/WE.

Dla odpowiednich zakresów częstotliwości państwa członkowskie przekazują następujące informacje, zgodnie z wymogami dyrektyw 95/46/WE i 2002/58/WE'oraz wspólnotowych i krajowych przepisów dotyczących tajemnicy handlowej:

1) tożsamość posiadacza prawa do użytkowania częstotliwości radiowej;

2) datę wygaśnięcia prawa lub, jeśli nie jest określona, przewidywany okres obowiązywania;

3) zakres geograficzny ważności prawa, poprzez podanie przynajmniej informacji, czy ma ono charakter lokalny (ograniczony do jednej stacji nadawczej), regionalny czy krajowy;

4) informację, czy prawo jest zbywalne.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.129.67

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2007/344/WE w sprawie jednolitego dostępu do informacji o wykorzystaniu widma radiowego we Wspólnocie
Data aktu: 16/05/2007
Data ogłoszenia: 17/05/2007
Data wejścia w życie: 17/05/2007, 01/01/2008