KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(1), w szczególności jego art. 183,
po konsultacji z Parlamentem Europejskim, Radą, Trybunałem Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich, Trybunałem Obrachunkowym, Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym, Komitetem Regionów, Rzecznikiem Praw Obywatelskich i Europejskim Inspektorem Ochrony Danych,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE, Euratom) nr 1605/2002 (zwane dalej "rozporządzeniem finansowym") przewiduje, że instytucje wspólnotowe w odniesieniu do własnych zamówień przestrzegają zasad zawartych w dyrektywach mających zastosowanie do Państw Członkowskich. Dyrektywa nr 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi(2) wprowadziła zmiany w tych zasadach. Tym samym do rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002(3), które zasadniczo transponuje zasady dyrektywy Rady 92/50/EWG(4) odnoszącej się do koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na usługi do wewnętrznych przepisów finansowych instytucji, należy wprowadzić, we właściwym zakresie, zmiany dokonane na mocy dyrektywy 2004/18/WE.
(2) Zmiany te dotyczą w szczególności nowych możliwości elektronicznego udzielania zamówień, w tym nowego systemu zamówień dynamicznych w przypadku zakupów bieżących, a także procedury dialogu konkurencyjnego, zasad, których należy przestrzegać w przypadku zamówień określonych jako tajne i korzystania z umów ramowych, które z przyczyn praktycznych w dalszym ciągu określane będą jako umowy ramowe w kontekście wykonania budżetu wspólnotowego i które odtąd umożliwią konkurencję między stronami umowy ramowej przy udzielaniu szczególnych zamówień i wreszcie wzmocnienia wymiaru społecznego i ekologicznego przy ocenie ofert. Ponadto ponownie oszacowano progi stosowane w przypadku zamówień na usługi niewymagające uzgodnienia ze Światową Organizacją Handlu. Dyrektywa 2004/18/WE harmonizuje również przepisy dotyczące trzech głównych kategorii zamówień, w kwestiach publikacji, specyfikacji technicznych lub obliczania wartości zamówień.
(3) Ponadto przepisy dotyczące środków identyfikowania odsetek od płatności finansowanych z góry okazały się zbyt restrykcyjne. Należy zatem umożliwić identyfikację tych odsetek na podstawie dowolnych zasad rachunkowości.
(4) W art. 31 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2342/2002 wyszczególniono akty podstawowe w rozumieniu art. 49 rozporządzenia finansowego, jednak nie wskazano szeregu instrumentów prawnych, którymi dysponuje Rada w dziedzinie wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa. Należy zatem uzupełnić wykaz o decyzje w sprawie zawarcia umów międzynarodowych, jak również decyzje w sprawie działań w nagłych wypadkach oraz działań ograniczonych czasowo w celu zaradzenia sytuacjom kryzysowym.
(5) Ponadto należy przewidzieć procedurę powiadamiania kandydatów i oferentów odrzuconych w wyniku procedury przetargowej na zamówienia publiczne udzielane przez instytucje wspólnotowe na własny rachunek. Obowiązek powiadamiania kandydatów i oferentów przed podpisaniem umowy pozwoli im zapoznać się z przyczynami odrzucenia ich wniosku lub oferty. W wyniku wprowadzenia procedury powiadamiania instytucje zostaną objęte obowiązkiem nałożonym przez Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich na Państwa Członkowskie.
(6) Doświadczenie wykazało, że przewidziane poprzednio obowiązki związane z procedurami zamówień o niskiej wartości oraz które dotyczą zamówień na usługi prawnicze, bardziej rygorystyczne niż wymaga dyrektywa 2004/18/WE, okazały się w praktyce zbyt obciążające. Tym samym należy je uelastycznić, szczególnie w odniesieniu do publikacji oraz, pod warunkiem przeprowadzenia analizy ryzyka przez intendenta, w odniesieniu do przedstawianych dowodów. W ostatnim przypadku instytucja zamawiająca musi zawsze być w stanie uzasadnić swój wybór.
(7) W wyniku liberalizacji sektora usług pocztowych należy usunąć istniejącą od dawna dyskryminację między przesyłkami poleconymi i przesyłkami kurierskimi, gdyż obydwa rodzaje przesyłek oferują pokwitowanie odbioru, które może zaświadczać o dacie wysyłki ofert.
(8) Instytucje wspólnotowe powinny stosować terminologię przewidzianą rozporządzeniem (WE) nr 2195/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 listopada 2002 r. w sprawie Wspólnego Słownika Zamówień (CPV)(5).
(9) W dziedzinie dotacji termin ustalony na dzień 31 stycznia przewidziany na przyjęcie rocznego programu pracy okazuje się zbyt krótki czy też wręcz niemożliwy do realizacji, szczególnie w przypadku aktów podstawowych lub projektów pilotażowych przyjętych z opóźnieniem lub w związku z procedurami komitetowymi. Należy zatem uelastycznić przyjęty termin przy jednoczesnym zachowaniu w wymienionym programie jego wymiaru dotyczącego publikacji ex ante i wstępnego warunku niezbędnego do wykonania budżetu.
(10) Przepisy dotyczące rodzaju wymaganych kontroli w oparciu o wnioski płatności, a także dotyczące progów stosowanych w tym zakresie okazały się niejednoznaczne lub niepotrzebnie złożone. Należy zatem je uprościć i zracjonalizować.
(11) W dziedzinie pomocy humanitarnej beneficjenci dotacji na ogół są powiązani z Komisją umowami partnerskimi, które przewidują ogólne i regularne uzgodnienia dotyczące audytów i kontroli. Intendent w oparciu o swoją analizę ryzyka zarządzania może uznać, że uzgodnienia te oferują gwarancje równorzędne z gwarancjami oferowanymi przez audyt rachunkowy działania wymagany na poparcie płatności salda. W takiej sytuacji w celu uproszczenia zarządzania należy umożliwić intendentowi niewymaganie audytu przy płatności salda.
(12) Dla uzyskania poprawy skuteczności w użytkowaniu funduszy wspólnotowych właściwym wydaje się rozszerzenie finansowania poprzez stawkę ryczałtową, w powiązaniu ze zwiększeniem odpowiedzialności beneficjentów i ich obowiązków co do rezultatu.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE, Euratom) nr 2342/2002,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 20 lipca 2005 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Dalia GRYBAUSKAITĖ |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.
(2) Dz.U. L 134 z 30.4.2004, str. 114. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1874/2004 (Dz. U. L 326 z 29.10.2004, str. 17).
(3) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, str. 1.
(4) Dz.U. L 209 z 24.7.1992, str. 1. Dyrektywa uchylona dyrektywą 2004/18/WE.
(5) Dz.U. L 340 z 16.12.2002, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2151/2003 (Dz.U. L 329 z 17.12.2003, str. 1).