Kiribati-Wspólnota Europejska. Umowa w sprawie połowów w strefie połowowej Kiribati.

UMOWA
między Wspólnotą Europejską a Republiką Kiribati w sprawie połowów w strefie połowowej Kiribati *

WSPÓLNOTA EUROPEJSKA, zwana dalej "Wspólnotą", oraz

REPUBLIKA KIRIBATI, zwana dalej "Kiribati",

UWZGLĘDNIAJĄC atmosferę współpracy wynikającą z Konwencji z Lomé i Kotonu, z jednej strony, oraz stosunki dobrej współpracy między Wspólnotą a Kiribati, z drugiej strony,

UWZGLĘDNIAJĄC pragnienie Kiribati do wspierania racjonalnej eksploatacji swoich zasobów połowowych w drodze wzmożonej współpracy,

POWOŁUJĄC SIĘ na to, że w odniesieniu w szczególności do połowów morskich, Kiribati sprawuje władzę suwerenną lub jurysdykcję nad strefą rozciągającą się do 200 mil morskich od jej wybrzeża,

BIORĄC POD UWAGĘ Konwencję Narodów Zjednoczonych o prawie morza,

POTWIERDZAJĄC, ŻE wykonywanie praw suwerennych przez państwa nadbrzeżne na wodach będących pod ich jurysdykcją do celów eksploatacji, ochrony i zarządzania żywymi zasobami musi następować zgodnie z zasadami prawa międzynarodowego,

ZDECYDOWANE utrzymywać stosunki w duchu wzajemnego zaufania i poszanowania interesów każdej ze Stron w sferze połowów morskich jak wskazano w Konwencji z Lomé oraz Kotonu,

PRAGNĄC ustanowić zasady i warunki regulujące działalność połowową stanowiącą przedmiot wspólnego zainteresowania obu Stron,

UZGODNIŁY, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Celem niniejszej Umowy jest ustanowienie zasad i reguł, które będą regulować działalność połowową statków pod banderą Państwa Członkowskiego Wspólnoty, zwanych dalej "statkami wspólnotowymi", na wodach, na których władzę suwerenną lub jurysdykcję sprawuje Kiribati w zakresie łowisk określanych przez ustawodawstwo krajowe Kiribati jako "granice łowisk Kiribati" oraz dalej zwanych "strefą połowową Kiribati".

Artykuł  2

Niniejszym Kiribati zobowiązuje się zatwierdzić prowadzenie działalności połowowej przez statki wspólnotowe w ramach jej strefy połowowej zgodnie z niniejszą Umową, w szczególności z Protokołem i jej Załącznikiem.

Działalność połowowa regulowana niniejszą Umową podlega przepisom ustawowym i wykonawczym obowiązującym w Kiribati.

Artykuł  3

Niniejszym Wspólnota zobowiązuje się podjąć wszelkie właściwe kroki w celu zapewnienia, że jej statki przestrzegają postanowień niniejszej Umowy oraz zasad i reguł regulujących połowy w strefie połowowej Kiribati.

Władze Kiribati powiadamiają Komisję Wspólnot Europejskich o wszelkich zmianach we wspomnianych regułach i przepisach zanim zaczną być stosowane.

Kroki podejmowane przez władze Kiribati w celu regulacji połowów w interesie ochrony zasobów połowowych, są oparte na obiektywnych i naukowych kryteriach. Stosuje się je w odniesieniu do statków wspólnotowych bez dyskryminacji, bez uszczerbku dla umów zawartych między krajami rozwijającymi się w ramach jednego regionu geograficznego, włączając wzajemne umowy połowowe.

Artykuł  4

Na mocy niniejszej Umowy działalność połowowa statków wspólnotowych w strefie połowowej Kiribati podlega obowiązkowi posiadania licencji połowowej wydanej na wniosek Wspólnoty przez władze Kiribati.

Władze Kiribati wydają licencje połowowe w granicach ustanowionych dla kategorii statków w Protokole załączonym do niniejszej Umowy.

Wydanie licencji jest uzależnione od wniesienia opłaty przez danych właścicieli statków.

Procedura składania wniosków o licencję, należne opłaty oraz rozwiązania dotyczące płatności są określone w Załączniku.

Artykuł  5

Strony Umowy zobowiązują się koordynować, albo bezpośrednio albo w ramach organizacji międzynarodowych, podejmowane przez nie wysiłki w celu zapewnienia zarządzania żywymi zasobami na Środkowym i Zachodnim Pacyfiku i ich ochrony oraz ułatwienia odpowiednich badań naukowych.

Artykuł  6

Statki uprawnione na warunkach niniejszej Umowy do połowów w strefie połowowej Kiribati są zobowiązane do przesyłania władzom Kiribati sprawozdań połowowych, zgodnie z postanowieniami określonymi w Załączniku.

Artykuł  7

W zamian za możliwości połowowe przyznane na mocy artykułu 2, Wspólnota, zgodnie z warunkami i procedurą określonymi w Protokole załączonym do niniejszej Umowy, dokonuje wkładu finansowego na rzecz Republiki Kiribati, bez uszczerbku dla finansowania przyznanego Kiribati na mocy Konwencji z Lomé i Kotonu.

Artykuł  8

W przypadku gdy w wyniku okoliczności wynikających wyłącznie z winy lub zaniedbania po stronie Kiribati, działalność połowowa nie może być prowadzona w strefie połowowej Kiribati, Wspólnota może, po wcześniejszych konsultacjach z władzami Kiribati, zawiesić płatność wkładu finansowego przewidzianego w artykule 7.

Płatność wkładu finansowego nastąpi, gdy sytuacja powróci do normy i po konsultacji i porozumieniu między dwoma Stronami potwierdzających, że sytuacja prawdopodobnie pozwoli na powrót do zwykłej działalności połowowej.

Ważność licencji wydanych statkom wspólnotowym na mocy artykułu 4 przedłuża się o liczbę miesięcy, w ciągu których działalność połowowa nie mogła być prowadzona.

Artykuł  9

W przypadku jakichkolwiek sporów dotyczących wykładni lub stosowania niniejszej Umowy, prowadzone są konsultacje między Stronami.

Artykuł  10

W celu zapewnienia prawidłowego stosowania niniejszej Umowy ustanawia się Wspólny Komitet złożony z urzędników obu Stron.

Komitet zbiera się przemiennie w Kiribati i we Wspólnocie, na wniosek którejkolwiek ze Stron niniejszej Umowy.

Artykuł  11

W przypadku gdy w wyniku rozwoju stanu zasobów, władze Kiribati zadecydują o podjęciu środków ochrony zasobów połowowych, które mają wpływ na działalność statków wspólnotowych, prowadzone są konsultacje między Stronami w celu dostosowania we właściwy sposób Załącznika i Protokołu.

Konsultacje oparte są na zasadzie, że jakiekolwiek znaczące obniżenie możliwości połowowych ustanowionych w Protokole, musi pociągnąć za sobą proporcjonalne obniżenie wkładu finansowego należnego od Wspólnoty.

Artykuł  12

Żadne z postanowień niniejszej Umowy nie wpływa ani nie narusza w jakikolwiek sposób poglądów żadnej ze Stron w odniesieniu do jakiejkolwiek kwestii odnoszącej się do prawa morza.

Artykuł  13

Niniejszą Umowę stosuje się, z jednej strony, do terytoriów, na których stosuje się Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską i na warunkach ustanowionych w tym Traktacie oraz, z drugiej strony, do terytorium Republiki Kiribati.

Artykuł  14

Załącznik i Protokół stanowią integralną część niniejszej Umowy.

Artykuł  15

Niniejszą Umowę zawiera się na wstępny okres pięciu lat licząc od dnia jej wejścia w życie. Jeśli żadna ze stron nie wypowie Umowy w drodze wypowiedzenia w terminie sześciu miesięcy przed upływem tego pięcioletniego okresu, jest ona przedłużana w sposób dorozumiany na kolejne dwuletnie okresy, chyba że zostanie wypowiedziana w drodze wypowiedzenia w terminie co najmniej trzech miesięcy przed upływem takiego dwuletniego okresu.

Strony rozpoczynają negocjacje w przypadku wypowiedzenia Umowy przez jedną z nich.

Przed upływem obowiązującego okresu ważności Protokołu, Strony prowadzą negocjacje w celu ustalenia w drodze porozumienia, jakie zmiany lub uzupełnienia do Protokołu lub Załącznika są wymagane.

Artykuł  16

Niniejsza Umowa, sporządzona w dwóch egzemplarzach w językach duńskim, niemieckim, greckim, angielskim, hiszpańskim, fińskim, francuskim, włoskim, niderlandzkim, portugalskim i szwedzkim, przy czym każdy z tych tekstów jest jednakowo autentyczny, wchodzi w życie, kiedy Strony wymienią notyfikacje dotyczące zakończenia odpowiednich właściwych procedur przyjęcia.

PROTOKÓŁ

określający możliwości połowowe i wkład finansowy przewidziane w Umowie między Wspólnotą Europejską a Republiką Kiribati w sprawie połowów w strefie połowowej Kiribati

Artykuł  1
1.
Na podstawie artykułu 2 Umowy, Kiribati przyznaje roczne licencje połowowe wspólnotowym statkom do połowu tuńczyka na okres trzech lat rozpoczynający się od daty wejścia w życie Umowy oraz zgodnie z limitami ustanowionymi w Uzgodnieniach z Palau dotyczących zarządzania połowami przy użyciu okrężnic na Zachodnim Pacyfiku, zwanych dalej "Uzgodnieniami z Palau".
2.
Przez pierwszy rok stosowania niniejszego Protokołu, licencje roczne na równoczesne połowy w strefie połowowej Kiribati, przyznawane są sześciu sejnerom i 12 taklowcom.
3.
Przez następne lata, licencje roczne na równoczesne połowy w strefie połowowej Kiribati, przyznawane są czterem sejnerom i 12 taklowcom.
Artykuł  2
1.
Wkład finansowy, określony w artykule 7 Umowy, ustala się na 546.000 EUR w pierwszym roku oraz 416.000 EUR na rok w latach następnych.
2.
Przez pierwszy rok stosowania Protokołu, część pierwsza wkładu finansowego równoważna kwocie 446.000 EUR płacona jest na rachunek nr 1 Rządu Kiribati w Banku Kiribati Ltd., w Betio, w Tarawie, i zostaje udostępniona zaraz po wejściu w życie niniejszego Protokołu.

Przez następne lata, pierwsza część wkładu finansowego równoważna kwocie 316.000 EUR na rok płacona jest na ten sam rachunek Rządu Kiribati przed datą stanowiącą rocznicę wejścia w życie Protokołu.

Sposób wykorzystania takich części wkładu finansowego należy do wyłącznej kompetencji Rządu Kiribati.

3.
Druga część wkładu finansowego, równoważna kwocie 100.000 EUR na rok, przeznaczana jest na cel realizacji spraw określonych w artykule 5 niniejszego Protokołu.
4.
Całkowity wkład finansowy odpowiada połowowi w ramach strefy połowowej Kiribati wynoszącemu 8.400 ton tuńczyka przez pierwszy rok oraz 6.400 ton tuńczyka na rok przez kolejne lata.
Artykuł  3
1.
Począwszy od drugiego roku stosowania Protokołu i bez uszczerbku dla artykułu 11 Umowy, na wniosek Wspólnoty, liczba licencji połowowych sejnerów przyznanych w artykule 1 ustęp 3 niniejszego Protokołu może wzrosnąć, jeśli pozwolą na to zasoby, oraz zgodnie z właściwą oceną zasobów tuńczyka opartą na obiektywnych i naukowych kryteriach, włączając "Przegląd połowów tuńczyka oraz stan zasobów na Zachodnim i Środkowym Pacyfiku" ("Western and Central Pacific Tuna Fishery Overview and Status of Stocks") publikowany corocznie przez Sekretariat Wspólnoty Pacyfiku.

Przyznanie takich dodatkowych licencji jest zgodne z warunkami Uzgodnień z Palau. W każdym przypadku, Kiribati nie przyznaje sejnerom rocznie więcej niż siedem dodatkowych licencji. O aktualnej liczbie dostępnych dodatkowych licencji Kiribati będzie powiadamiać Wspólnotę każdego roku po corocznym spotkaniu w związku z Uzgodnieniami z Palau.

2.
Za każdą dodatkową licencję na połowy przy użyciu okrężnic przyznanej przez Kiribati zgodnie z ustępem 1, Wspólnota podwyższy wkład finansowy określony w artykule 2 ustęp 1 niniejszego Protokołu o kwotę 65.000 EUR na rok, która odpowiada połowowi 1.000 ton tuńczyka na rok.
3.
Roczny wkład finansowy, który Wspólnota ma ponosić w zamian za przyznanie dodatkowych licencji rocznych na mocy ustępów 1 i 2, wpłacany jest na rachunek nr 1 Rządu Kiribati w Banku Kiribati Ltd., w Betio, w Tarawie.
Artykuł  4

Począwszy od drugiego roku stosowania niniejszego Protokołu, jeśli całkowita kwota tuńczyka złowionego każdego roku przez statki wspólnotowe na podstawie artykułu 1 ustęp 3 oraz artykułu 3 ustęp 1 niniejszego Protokołu przekracza sumę połowów tuńczyka określoną w artykule 2 ustęp 4 oraz artykule 3 ustęp 2, kwota całkowitego rocznego wkładu finansowego ustalona zgodnie z artykułem 2 ustęp 1 oraz artykułem 3 ustęp 2, wzrasta o 65 EUR za dodatkową tonę złowionego tuńczyka. Jednakże całkowita roczna kwota należna od Wspólnoty nie może przekraczać podwojonej kwoty wkładu finansowego ustalonej zgodnie z artykułem 2 ustęp 1 oraz artykułem 3 ustęp 2.

Artykuł  5

Podczas okresu objętego niniejszym Protokołem, środki określone poniżej są finansowane z drugiej części wkładu finansowego przewidzianej w artykule 2 ustęp 3 w wysokości 100.000 EUR na rok, w podziale na:

a) 50.000 EUR na udział urzędników Kiribati w regionalnych i międzynarodowych spotkaniach dotyczących rybołówstwa;

b) 35.000 EUR na wsparcie instytucjonalne departamentu administracji odpowiedzialnego za rybołówstwo;

c) 15.000 EUR na wkłady Kiribati w regionalnych i międzynarodowych organizacjach rybołówstwa.

Władze Kiribati planują powyższe środki i przesyłają plany do Komisji w celach informacyjnych przed pierwszą płatnością.

Artykuł  6
1.
Kwoty określone w artykule 5 zostają udostępnione zaraz po wejściu w życie niniejszego Protokołu w pierwszym roku oraz w następnych latach zostają udostępnione przed datą stanowiącą rocznicę wejścia w życie Protokołu, i są wpłacane na rachunek nr 1 Rządu Kiribati w Banku Kiribati Ltd., w Betio, w Tarawie.
2.
Właściwe władze Kiribati przekazują roczne sprawozdanie w sprawie wykonania powyższych środków i osiągniętych wyników Przedstawicielstwu Komisji odpowiedzialnemu za Kiribati, trzy miesiące po dacie stanowiącej rocznicę wejścia w życie Protokołu.
3.
Komisja Wspólnot Europejskich zachowuje prawo wystąpienia do właściwych władz krajowych z zapytaniem o wszelkie dodatkowe informacje w sprawie tych wyników oraz, gdy ma to zastosowanie, prawo ponownego rozważenia płatności w świetle aktualnego stanu wykonania środków.
Artykuł  7

W przypadku gdy Wspólnota nie dokona płatności przewidzianych w artykułach 2, 3 oraz 5, Kiribati zachowuje prawo do zawieszenia stosowania niniejszego Protokołu.

ZAŁĄCZNIK 1

(uchylony)

* Umowa uzupełniona z dniem 16 września 2006 r. Protokołem określającym wielkości dopuszczalnych połowów oraz rekompensatę finansową przewidziane w umowie między Wspólnotą Europejską a Republiką Kiribati na okres od dnia 16 września 2006 r. do dnia 15 września 2012 r. (Dz.U.UE.L.07.205.3).
1 Załącznik uchylony przez art. 12 Protokołu określającego wielkości dopuszczalnych połowów oraz rekompensatę finansową przewidziane w umowie między Wspólnotą Europejską a Republiką Kiribati na okres od dnia 16 września 2006 r. do dnia 15 września 2012 r. (Dz.U.UE.L.07.205.3).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024