Dyrektywa 2000/17/WE zmieniająca dyrektywę 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - przepisy przejściowe przyznane Republice Austrii i Republice Portugalii

DYREKTYWA RADY 2000/17/WE
z dnia 30 marca 2000 r.
zmieniająca dyrektywę 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - przepisy przejściowe przyznane Republice Austrii i Republice Portugalii

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 93,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Punkt 2 lit. e) część IX "Opodatkowanie" załącznika XV do Aktu przystąpienia z 1994 r. upoważniał Republikę Austrii do odstępstwa od art. 28 ust. 2 szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (3) (zwana dalej "szóstą dyrektywą VAT") i do stosowania obniżonej stawki w odniesieniu do wynajmu nieruchomości na użytek mieszkalny do dnia 31 grudnia 1998 r., pod warunkiem że stawka ta nie będzie niższa od 10 %.

(2) Na mocy art. 13(B) lit. b) szóstej dyrektywy VAT wynajem nieruchomości na użytek mieszkalny w Austrii jest zwolniony z podatku VAT od dnia 1 stycznia 1999 r. bez prawa do odliczenia wkładu podatkowego. Jednak na mocy art. 13(C) lit. a) tej dyrektywy Austria może przyznać podatnikom prawo wyboru opodatkowania. W takim przypadku zastosowanie ma zwykła stawka VAT i zwykłe zasady odliczania.

(3) Republika Austrii uważa, że działanie to ma nadal zasadnicze znaczenie, głównie ze względu na to, że nadal obowiązuje przejściowy system VAT i sytuacja nie zmieniła się zasadniczo od negocjacji Aktu przystąpienia z 1994 r.

(4) Republika Austrii uważa również, że rezygnacja ze zmniejszonej stawki 10 % w sposób nieunikniony prowadziłaby do wzrostu ceny wynajmu nieruchomości dla konsumentów końcowych.

(5) Republika Portugalii stosowała zmniejszoną stawkę 8 % na usługi gastronomiczne od dnia 1 stycznia 1991 r. Na mocy art. 28 ust. 2 lit. d) szóstej dyrektywy VAT Portugalii zezwolono na dalsze stosowanie tej stawki. Jednak po całościowej zmianie stawek i z powodów politycznych oraz budżetowych usługi gastronomiczne podlegały zwykłej stawce od 1992 r.

(6) Republika Portugalii pragnie ponownie wprowadzić zmniejszoną stawkę na te usługi uzasadniając to tym, że utrzymywanie zwykłej stawki miało negatywne konsekwencje, powodując w szczególności utratę miejsc pracy i wzrost nielegalnego zatrudnienia oraz że stosowanie zwykłej stawki podwyższało ceny usług gastronomicznych dla konsumenta końcowego.

(7) Ponieważ rozpatrywane odstępstwo dotyczy świadczenia usług w obrębie jednego Państwa Członkowskiego można uznać, że nie istnieje ryzyko zakłócenia konkurencji.

(8) W takich okolicznościach można rozważyć powrót do wcześniejszej sytuacji zarówno w przypadku Republiki Austrii, jak i w przypadku Republiki Portugalii, pod warunkiem że stosowanie tego odstępstwa będzie ograniczać się do okresu przejściowego określonego w art. 281 szóstej dyrektywy VAT. Jednak Republika Austrii musi podjąć niezbędne kroki, aby zapewnić, że zmniejszona stawka nie będzie miała negatywnego wpływu na środki własne Wspólnot Europejskich z tytułu VAT, dla których podstawa opodatkowania musi być przywrócona zgodnie z rozporządzeniem (EWG, Euratom) nr 1553/89 (4),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W art. 28 ust. 2 szóstej dyrektywy VAT dodaje się lit. j) i lit. k) w brzmieniu:

"j) Republika Austrii może stosować jedną z dwóch obniżonych stawek przewidzianych w art. 12 ust. 3 lit. a) akapit trzeci w odniesieniu do wynajmu nieruchomości na użytek mieszkalny, pod warunkiem że stawka ta nie będzie niższa od 10 %;

k) Republika Portugalii może stosować jedną z dwóch obniżonych stawek przewidzianych w art. 12 ust. 3 lit. a) akapit trzeci w odniesieniu do usług gastronomicznych, pod warunkiem że stawka ta nie będzie niższa od 12 %".

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie określone w art. 1 wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy i niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie określone w art. 1 przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejszą dyrektywę stosuje się od dnia 1 stycznia 1999 r. do końca okresu przejściowego określonego w art. 281 szóstej dyrektywy VAT.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 30 marca 2000 r.
W imieniu Rady
J. SÓCRATES
Przewodniczący

______

(1) Opinia przedstawiona dnia 15 marca 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(2) Dz.U. C 75 z 15.3.2000, str. 21.

(3) Dz.U. L 145 z 13.6.1977, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 1999/85/WE (Dz.U. L 277 z 28.10.1999, str. 34).

(4) Dz.U. L 155 z 7.6.1989, str. 9.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.84.24

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2000/17/WE zmieniająca dyrektywę 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - przepisy przejściowe przyznane Republice Austrii i Republice Portugalii
Data aktu: 30/03/2000
Data ogłoszenia: 05/04/2000
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 05/04/2000, 01/01/1999