uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 93,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Punkt 2 lit. e) część IX "Opodatkowanie" załącznika XV do Aktu przystąpienia z 1994 r. upoważniał Republikę Austrii do odstępstwa od art. 28 ust. 2 szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (3) (zwana dalej "szóstą dyrektywą VAT") i do stosowania obniżonej stawki w odniesieniu do wynajmu nieruchomości na użytek mieszkalny do dnia 31 grudnia 1998 r., pod warunkiem że stawka ta nie będzie niższa od 10 %.
(2) Na mocy art. 13(B) lit. b) szóstej dyrektywy VAT wynajem nieruchomości na użytek mieszkalny w Austrii jest zwolniony z podatku VAT od dnia 1 stycznia 1999 r. bez prawa do odliczenia wkładu podatkowego. Jednak na mocy art. 13(C) lit. a) tej dyrektywy Austria może przyznać podatnikom prawo wyboru opodatkowania. W takim przypadku zastosowanie ma zwykła stawka VAT i zwykłe zasady odliczania.
(3) Republika Austrii uważa, że działanie to ma nadal zasadnicze znaczenie, głównie ze względu na to, że nadal obowiązuje przejściowy system VAT i sytuacja nie zmieniła się zasadniczo od negocjacji Aktu przystąpienia z 1994 r.
(4) Republika Austrii uważa również, że rezygnacja ze zmniejszonej stawki 10 % w sposób nieunikniony prowadziłaby do wzrostu ceny wynajmu nieruchomości dla konsumentów końcowych.
(5) Republika Portugalii stosowała zmniejszoną stawkę 8 % na usługi gastronomiczne od dnia 1 stycznia 1991 r. Na mocy art. 28 ust. 2 lit. d) szóstej dyrektywy VAT Portugalii zezwolono na dalsze stosowanie tej stawki. Jednak po całościowej zmianie stawek i z powodów politycznych oraz budżetowych usługi gastronomiczne podlegały zwykłej stawce od 1992 r.
(6) Republika Portugalii pragnie ponownie wprowadzić zmniejszoną stawkę na te usługi uzasadniając to tym, że utrzymywanie zwykłej stawki miało negatywne konsekwencje, powodując w szczególności utratę miejsc pracy i wzrost nielegalnego zatrudnienia oraz że stosowanie zwykłej stawki podwyższało ceny usług gastronomicznych dla konsumenta końcowego.
(7) Ponieważ rozpatrywane odstępstwo dotyczy świadczenia usług w obrębie jednego Państwa Członkowskiego można uznać, że nie istnieje ryzyko zakłócenia konkurencji.
(8) W takich okolicznościach można rozważyć powrót do wcześniejszej sytuacji zarówno w przypadku Republiki Austrii, jak i w przypadku Republiki Portugalii, pod warunkiem że stosowanie tego odstępstwa będzie ograniczać się do okresu przejściowego określonego w art. 281 szóstej dyrektywy VAT. Jednak Republika Austrii musi podjąć niezbędne kroki, aby zapewnić, że zmniejszona stawka nie będzie miała negatywnego wpływu na środki własne Wspólnot Europejskich z tytułu VAT, dla których podstawa opodatkowania musi być przywrócona zgodnie z rozporządzeniem (EWG, Euratom) nr 1553/89 (4),
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Rady | |
| J. SÓCRATES | |
| Przewodniczący |
______
(1) Opinia przedstawiona dnia 15 marca 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(2) Dz.U. C 75 z 15.3.2000, str. 21.
(3) Dz.U. L 145 z 13.6.1977, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 1999/85/WE (Dz.U. L 277 z 28.10.1999, str. 34).
(4) Dz.U. L 155 z 7.6.1989, str. 9.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.84.24 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2000/17/WE zmieniająca dyrektywę 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - przepisy przejściowe przyznane Republice Austrii i Republice Portugalii |
| Data aktu: | 30/03/2000 |
| Data ogłoszenia: | 05/04/2000 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 05/04/2000, 01/01/1999 |