Decyzja 2000/261/WSiSW w sprawie poprawy wymiany informacji w celu zwalczania fałszowania dokumentów podróży

DECYZJA RADY
z dnia 27 marca 2000 r.
w sprawie poprawy wymiany informacji w celu zwalczania fałszowania dokumentów podróży

(2000/261/WSiSW)

(Dz.U.UE L z dnia 1 kwietnia 2000 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 34 ust. 2 lit. c),

uwzględniając inicjatywę Republiki Federalnej Niemiec (1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Fałszowanie dokumentów podróży wzrosło do alarmującego stopnia.

(2) Skomputeryzowany system przechowywania i przesyłu obrazów (FADO) został ustanowiony wspólnym działaniem Rady z dnia 3 grudnia 1998 r. (3)

(3) Poprawa wymiany informacji o sfałszowanych dokumentach podróży umożliwi ograniczenie fałszowania dokumentów, a przez to efektywnie przyczyni się do zwalczania przestępczości i przemytu ludzi.

(4) Wykorzystanie standaryzowanego zbierania informacji ułatwi i przyśpieszy prowadzenie postępowań karnych.

(5) Niniejsza decyzja nie ma wpływu na kompetencje Państw Członkowskich odnoszące się do uznawania paszportów, dokumentów podróży, wiz lub innych dokumentów tożsamości,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
W celu dalszej poprawy wymiany między Państwami Członkowskimi informacji o fałszywych dokumentach, wykorzystywany jest system sprawozdawania, mający na celu wykrywanie sfałszowanych dokumentów podróży. Celem systemu jest:

a) ułatwienie wykrywania w trakcie kontroli sfałszowanych dokumentów; oraz

b) zwiększenie skuteczności poszukiwania skradzionych dokumentów podróży, ze szczególnym zwróceniem uwagi na numer seryjny dokumentu podróży.

2.
Wymiana informacji nie obejmuje szczegółowych danych osobistych.
Artykuł  2
1.
Standardowy formularz określony w załączniku I wykorzystywany jest do celów przekazywania informacji zgodnie z art. 1.
2.
Centralna jednostka każdego Państwa Członkowskiego bezpośrednio i niezwłocznie wymienia informacje z centralną jednostką każdego z pozostałych Państw Członkowskich. Zawiadamia również Sekretariat Generalny Rady.
Artykuł  3
1.
Do celów jednolitego zbierania informacji, które mogą być wymagane do późniejszych postępowań karnych odnoszących się do fałszowania dokumentów podróży, Państwa Członkowskie wykorzystują, w jak najpełniejszym stopniu, ankietę, określoną w załączniku II.
2.
Dane wymagane do postępowań karnych, określonych w ust. 1, są przekazywane innym Państwom Członkowskim zgodnie z prawem krajowym i konwencjami międzynarodowymi.
Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie w trzy miesiące po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 marca 2000 r.

W imieniu Rady
F. GOMES
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 176 z 22.6.1999, str. 1.

(2) Opinia wydana dnia 19 listopada 1999 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. L 333 z 9.12.1998, str. 4.

ZAŁĄCZNIKI

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  I

ZAŁĄCZNIK  II

ANKIETA

do badania użytkowników sfałszowanych dokumentów w związku z informacją ad hoc Państw Członkowskich Unii Europejskiej o sfałszowanych dokumentach podróży

1. Dane związane z użytkownikiem dokumentu

(niezbędne do dalszego dochodzenia, wezwań sądowych itd.):

Nazwisko, imię, inne imiona/pseudonim/przezwisko, data urodzenia, miejsce urodzenia, płeć, przynależność państwowa, adres do kontaktu.

2. Informacja dotycząca trasy podróży oraz powodu wykorzystania sfałszowanego dokumentu

3. Informacje dotyczące fałszerza/wytwórcy/osoby handlującej/organizacji

3.1. Kiedy, gdzie (1) i od kogo (2) został otrzymany sfałszowany dokument?

3.2. Kiedy i gdzie (1) miał miejsce pierwszy kontakt?

3.3. Jakie warunki należało spełnić, aby otrzymać dokument?

(Zdjęcia paszportowe, podpisy, zadatek itp.)

3.4. Kiedy, jak i gdzie (1) został przekazany sfałszowany dokument?

Czy zorganizowano miejsce spotkania?

3.5. Ile kosztował sfałszowany dokument?

3.6. Kiedy, jak i gdzie (1) przekazano pieniądze?

3.7. W jakim zakresie inne osoby brały udział? Kto?

Czy znane są inne zaangażowane osoby? Pośrednicy? (2)

3.8. Kim jest (2) fałszerz i gdzie (1) wyprodukowano sfałszowany dokument?

3.9. Czy możliwe było otrzymanie innych dokumentów (sfałszowanych)?

3.10. Kto (2) jeszcze otrzymał podobny sfałszowany dokument?

3.11. Gdzie(1) są Pańskie/Pani prawdziwe dokumenty?

(Jeżeli zostały przekazane innej osobie, na przykład przemytnikowi (2), dokładne dane paszportowe, włącznie z numerem paszportu)

3.12. Czy może Pan/Pani podać inne związane z tą sprawą informacje?

______

(1) W przypadku określenia miejsca proszę wskazać:

Państwo, miasto, budynek, mieszkanie, przedsiębiorstwo, stację kolejową, restaurację, inną lokalizację, środki transportu, dokładne oznaczenie i/lub opis.

(2) Dane osobowe, nazwisko, imię, inne imiona/pseudonim/przezwisko, data urodzenia, miejsce urodzenia, płeć, przynależność państwowa oraz inne ważne informacje, na przykład opis osoby, wiek z wyglądu, wzrost, waga, kolor włosów, znaki szczególne, język, adresy, numery telefonów, pojazdy (marka, kolor, tablica rejestracyjna, cechy szczególne).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.81.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2000/261/WSiSW w sprawie poprawy wymiany informacji w celu zwalczania fałszowania dokumentów podróży
Data aktu: 27/03/2000
Data ogłoszenia: 01/04/2000
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/07/2000