Rozporządzenie 645/2000 ustanawiające szczegółowe przepisy wykonawcze niezbędne do prawidłowego funkcjonowania niektórych przepisów art. 7 dyrektywy Rady 86/362/EWG oraz art. 4 dyrektywy Rady 90/642/EWG dotyczących ustaleń w zakresie monitoringu najwyższych dopuszczalnych poziomów pestycydów odpowiednio w zbożach i produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach oraz na ich powierzchni

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 645/2000
z dnia 28 marca 2000 r.
ustanawiające szczegółowe przepisy wykonawcze niezbędne do prawidłowego funkcjonowania niektórych przepisów art. 7 dyrektywy Rady 86/362/EWG oraz art. 4 dyrektywy Rady 90/642/EWG dotyczących ustaleń w zakresie monitoringu najwyższych dopuszczalnych poziomów pestycydów odpowiednio w zbożach i produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach oraz na ich powierzchni

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/362/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach(1) i na ich powierzchni, ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 1999/71/WE(2), w szczególności jej art. 7,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni(3), ostatnio zmienioną dyrektywą 1999/71/WE, w szczególności jej art. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 7 dyrektywy 86/362/WE oraz art. 4 dyrektywy 90/642/EWG odpowiednio określają podstawowe przepisy dotyczące monitoringu pestycydów w zbożach oraz owocach i warzywach oraz na ich powierzchni odpowiednio.

(2) Doświadczenie w ustalaniu i wprowadzaniu w życie zaleceń Komisji wskazuje, iż najbardziej efektywnym sposobem ustanawiania skoordynowanych programów monitoringu we Wspólnocie Europejskiej jest wieloletnie planowanie, z możliwością corocznej korekty założeń.

(3) Artykuł 7 dyrektywy 86/362/EWG oraz art. 4 dyrektywy 90/642/EWG przewidują dokonanie przeglądu oraz przyjęcie wszystkich niezbędnych środków, takich jak publikacja przez Komisję Wspólnot Europejskich sprawozdań zawierających opracowane i zestawione informacje z Państw Członkowskich oraz podjęcie działań na poziomie wspólnotowym w przypadku odnotowanych naruszeń najwyższych dopuszczalnych poziomów. Doświadczenie potwierdza, iż aby uzyskiwane rezultaty mogły być wykorzystane z pełnym zaufaniem, laboratoria przeprowadzające analizy pozostałości pestycydów muszą działać przy zapewnieniu jakości na najwyższym poziomie. Udział laboratoriów w regularnie przeprowadzanych testach umiejętności oraz wprowadzanie w życie przez laboratoria powszechnie stosowanych procedur kontroli jakości, może służyć spełnieniu wymogów akredytacji ustanowionych w art. 3 dyrektywy Rady 93/99/EWG z dnia 29 października 1993 r. w sprawie dodatkowych środków dotyczących urzędowej kontroli środków spożywczych(4).

(4) Ponieważ Komisja w procesie opracowywania i zestawiania informacji przedłożonych przez Państwa Członkowskie w celu przedstawienia ich jako sprawozdania Wspólnoty Europejskiej, musi mieć pewność, co do jakości, dokładności i porównywalności uzyskanych informacji, właściwe jest, aby Komisja wniosła wkład finansowy do działań, które wspierają przedsięwzięcie zapewniając uzyskanie najwyższego możliwego standardu realizacji programów monitoringu. W szczególności należy wesprzeć regularnie prowadzone w laboratoriach testy umiejętności a także przegląd i opracowywanie instrukcji procedur kontroli jakości podczas regularnych spotkań specjalistów.

(5) Właściwe jest, aby Komisja wniosła wkład finansowy do działań, które wspierają pozostałe aspekty koordynacji monitoringu pozostałości pestycydów na poziomie wspólnotowym. W szczególności należy wesprzeć prace związane z umożliwieniem Komisji spełnienia wymogów w odniesieniu do postępu w pracach nad opracowaniem systemu pozwalającego na ocenę aktualnego ryzyka spożycia na podstawie uzyskanych informacji.

(6) Komunikat Komisji w sprawie zdrowia konsumentów i bezpieczeństwa żywności (COM(97) 183) opisuje działania, którym poddawana jest żywność; kontrola weterynaryjna, fitosanitarna i służby kontrolne. Monitoring pozostałości pestycydów w zbożach oraz warzywach i owocach oraz na ich powierzchni jest czynnością, która powinna być dokonywana przez służbę kontrolną.

(7) Działania monitoringu w latach 1996 i 1997 wykazały naruszenia najwyższych dopuszczalnych poziomów pestycydów ustalonych w zmienionej dyrektywie 90/642/EWG.

(8) W przypadku odnotowanych naruszeń oraz w odniesieniu do szczegółowych przepisów wykonawczych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania monitoringu zmieniona dyrektywa 90/642/EWG, jak również zmieniona dyrektywa 86/362/EWG przewidują przyjęcie na poziomie wspólnotowym określonych działań.

(9) Niezbędne jest podsumowujące zestawienie istniejących we wszystkich Państwach Członkowskich systemów monitoringu mające na celu poprawę monitoringu pozostałości pestycydów we Wspólnocie oraz wspieranie ich prawidłowego funkcjonowania.

(10) Należy opracować szczegółowe przepisy wykonawcze niezbędne do prawidłowego funkcjonowania przepisów dotyczących monitoringu. Przepisy te powinny w sposób jasny ustanawiać działania i procedury, w odniesieniu do których Komisja może wnieść wkład finansowy w ramach dostępnych przydziałów budżetowych.

(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Zalecenia Komisji zgodne z przepisami art. 7 ust. 2 lit. b) dyrektywy 86/362/WE oraz art. 4 ust. 2 lit. b) dyrektywy 90/642/EWG mogą odnosić się do okresu między jednym rokiem a pięcioma latami.
2.
W celu umożliwienia efektywnego rokrocznego zarządzania wieloletnimi programami monitoringu, Komisja może przedłożyć roczne potwierdzające oraz uzupełniające projekty zaleceń; należy przedłożyć je Stałemu Komitetowi ds. zdrowia roślin zgodnie z art. 7 ust. 2 lit. b) dyrektywy 86/362/EWG oraz z art. 4 ust. 2 lit. b) dyrektywy 90/642/EWG.
Artykuł  2

Aby ułatwić prawidłowe funkcjonowanie przepisów odpowiednio art. 7 ust. 2 i 3 dyrektywy 86/362/EWG oraz art. 4 dyrektywy 90/642/EWG, Komisja:

1) koordynuje działania Państw Członkowskich w zakresie w jakim wymogi dotyczące tworzenia, odnotowania, przetwarzania i przekazywania informacji na temat monitoringu i programów monitoringu, jeśli ma to zastosowanie, za pomocą wskazówek Stałego Komitetu ds. zdrowia roślin w szczególności wskazówek dotyczących procedur kontroli jakości analiz pozostałości pestycydów(6) oraz dokumentu roboczego dotyczącego wskazówek dla Państw Członkowskich w odniesieniu do wprowadzenia w życie zaleceń Komisji dotyczących wspólnotowych skoordynowanych programów monitoringu(7);

2) wnosi wkład finansowy, w ramach odpowiednich przydziałów dostępnych w budżecie Wspólnoty Europejskiej wspierający:

a) regularne organizowanie testów umiejętności, zasadniczo, co dwa lata we wszystkich laboratoriach przeprowadzających analizy w celu zapewnienia jakości, dokładności i porównywalności informacji przesyłanych przez Państwa Członkowskie Komisji i pozostałym Państwom Członkowskim corocznie, opracowywanych i zestawianych w celu publikacji przez Komisję zgodnie z przepisami art. 7 ust. 3 dyrektywy 86/362/EWG oraz art. 4 ust. 3 dyrektywy 90/642/EWG;

b) organizowanie opracowywania procedur kontroli jakości w odniesieniu do przeprowadzania analiz pozostałości pestycydów w formie wskazówek Stałego Komitetu ds. zdrowia roślin oraz organizowanie regularnych przeglądów zastosowania takich procedur w laboratoriach Państw Członkowskich przeprowadzających analizę pozostałości, zasadniczo co dwa lata na spotkaniach specjalistów w celu zapewnienia jakości, dokładności i porównywalności informacji przesyłanych przez Państwa Członkowskie Komisji i pozostałym Państwom Członkowskim corocznie oraz opracowywanych i zestawianych w celu publikacji przez Komisję zgodnie z przepisami art. 7 ust. 3 dyrektywy 86/362 EWG oraz art. 4 ust. 3 dyrektywy 90/642/EWG;

c) coroczne organizowanie badań, konsultacji i innych działań niezbędnych do umożliwienia Komisji postępu w pracach nad opracowaniem systemu pozwalającego na ocenę aktualnego ryzyka związanego ze spożyciem na podstawie uzyskanych informacji, wymaganego zgodnie z art. 7 ust. 3 akapit drugi dyrektywy 86/362/EWG oraz art. 4 ust. 3 dyrektywy 90/642 EWG; oraz

d) organizowanie innych działań na poziomie wspólnotowym niezbędnych do prawidłowego wprowadzenia w życie odpowiednio art. 7 ust. 2 i 3 dyrektywy 86/362/EWG oraz art. 4 dyrektywy 90/642/EWG, które zostaną określone przez Komisję i Stały Komitet ds. Zdrowia Roślin.

Artykuł  3
1.
Komisja wyznaczy beneficjenta lub beneficjentów wkładów finansowych przewidzianych w art. 2 ust. 2 w drodze decyzji przyjętej zgodnie z procedurami ustalonymi w art. 12 dyrektywy 86/362/EWG oraz art. 10 dyrektywy 90642/EWG.
2.
Decyzja Komisji, przewidziana w ust. 1, w szczególności ustanawia:

– nazwę (nazwisko) beneficjenta lub beneficjentów wkładu finansowego Wspólnoty,

– całkowity koszt podjętego działania oraz wkłady stron biorących w nim udział, łącznie ze Wspólnotą Europejską,

– skrócony opis działania, które zostanie podjęte,

– harmonogram zakończenia działań.

Artykuł  4

Państwa Członkowskie zapewnią, aby wyniki analiz przesłane Komisji i pozostałym Państwom Członkowskim corocznie, zgodnie z przepisami art. 7 ust. 3 dyrektywy 86/362/EWG oraz art. 4 ust. 3 dyrektywy 90/642/EWG zostały uzyskane przez laboratoria, które:

– spełniają wymogi art. 3 dyrektywy 93/99/EWG, oraz

– podejmują wszelki wysiłek w celu wprowadzenia w życie procedur kontroli jakości w odniesieniu do analiz pozostałości pestycydów zgodnie z przepisami art. 2 ust. 2 lit. b) niniejszego rozporządzenia.

Ponadto Państwa Członkowskie zapewnią, iż udział w skoordynowanym wspólnotowym programie wezmą tylko te laboratoria, które uczestniczyły w poprzednich, lub będą uczestniczyć w następnej rundzie stosownych wspólnotowych testów umiejętności, przewidzianych w art. 2 ust. 2 lit. a) niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  5
1.
Komisja powoła specjalnych odpowiednio wykształconych urzędników do monitorowania w Państwach Członkowskich, razem z krajowymi władzami, realizacji krajowych i wspólnotowych programów monitoringu pozostałości pestycydów w środkach spożywczych pochodzenia roślinnego oraz na ich powierzchni. Monitorowanie obejmuje pobieranie próbek i wydajność odpowiednich laboratoriów.
2.
Urzędnicy będą wizytować krajowe władze w każdym Państwie Członkowskim, które będą współpracować z urzędnikami wyznaczonymi przez Komisję i udzielać wszelkiej niezbędnej pomocy w realizacji ich zadań. Programy wizytacji zostaną opracowane oraz wykonane we współpracy z danym Państwem Członkowskim. W każdym wypadku, krajowe władze są odpowiedzialne za realizację operacji kontrolnych.
3.
Komisja przygotuje wspomniane wizytacje w odpowiednich ramach czasowych wraz z krajowymi urzędnikami. Oprócz ekspertów z wizytowanego Państwa Członkowskiego, ekspertom Komisji mogą towarzyszyć podczas wizytacji jeden lub większa liczba ekspertów z jednego lub kilku pozostałych Państw Członkowskich. Podczas wizytacji, eksperci z Państwa Członkowskiego lub eksperci powołani przez Komisję przestrzegają przepisów administracyjnych Komisji.
4.
Komisja przygotuje pisemne sprawozdanie z każdej wizytacji. Państwo Członkowskie wizytowane będzie miało możliwość ustosunkowania się do niego.
5.
Komisja regularnie powiadomi wszystkie Państwa Członkowskie w Stałym Komitecie ds. zdrowia roślin o wynikach wizytacji w każdym Państwie Członkowskim w formie pisemnego sprawozdania. Komisja poinformuje Parlament Europejski. Komisja udostępnia również sprawozdania szerokiemu kręgowi odbiorców na bieżąco.
6.
Przepisy niniejszego artykułu zostaną ponownie rozpatrzone do dnia 31 października 2001 r.
Artykuł  6

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2000 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich

Sporządzono w Brukseli, dnia 28 marca 2000 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 37.

(2) Dz.U. L 194 z 27.7.1999, str. 36.

(3) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71.

(4) Dz.U. L 290 z 24.11.1993, str. 14.

(6) Dz.U. L 128 z 21.5.1999, str. 30.

(7) Dz.U. L 128 z 21.5.1999, str. 48.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.78.7

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 645/2000 ustanawiające szczegółowe przepisy wykonawcze niezbędne do prawidłowego funkcjonowania niektórych przepisów art. 7 dyrektywy Rady 86/362/EWG oraz art. 4 dyrektywy Rady 90/642/EWG dotyczących ustaleń w zakresie monitoringu najwyższych dopuszczalnych poziomów pestycydów odpowiednio w zbożach i produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach oraz na ich powierzchni
Data aktu: 28/03/2000
Data ogłoszenia: 29/03/2000
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/04/2000