Wspólne stanowisko 2000/130/WSiSW w sprawie proponowanego protokołu przeciwko nielegalnej produkcji i nielegalnemu handlowi bronią palną, jej częściami i elementami oraz amunicją do niej, uzupełniającego Konwencję Narodów Zjednoczonych przeciwko międzynarodowej przestępczości zorganizowanej

WSPÓLNE STANOWISKO RADY
z dnia 31 stycznia 2000 r.
w sprawie proponowanego protokołu przeciwko nielegalnej produkcji i nielegalnemu handlowi bronią palną, jej częściami i elementami oraz amunicją do niej, uzupełniającego Konwencję Narodów Zjednoczonych przeciwko międzynarodowej przestępczości zorganizowanej

(2000/130/WSiSW)

(Dz.U.UE L z dnia 12 lutego 2000 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 34 ust. 2 lit. a),

uwzględniając inicjatywę Republiki Portugalskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Uznaje się wagę międzynarodowej współpracy w sprawach karnych do celów zapobiegania i zwalczania wszelkich poważnych form przestępczości, łącznie z nielegalnym handlem bronią, jak przewidziano w art. 29 Traktatu.

(2) Poczyniono przygotowania do opracowania i negocjowania Protokołu przeciwko nielegalnej produkcji i nielegalnemu handlowi bronią palną, jej częściami i elementami i amunicją do niej, uzupełniającego Konwencję Narodów Zjednoczonych przeciwko międzynarodowej przestępczości zorganizowanej.

(3) Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych zadecydowało, że ostateczna wersja tekstu proponowanej Konwencji i protokołów do niej powinna zostać mu przedstawiona do wcześniejszego przyjęcia przed konferencją na wysokim szczeblu, która odbędzie się w Palermo, i na której podpisane zostaną Konwencja i protokoły do niej.

(4) Wiele międzynarodowych instrumentów przyjętych w Unii i na innych forach już przewiduje przyjęcie środków zwalczających nielegalną produkcję i handel bronią i amunicją.

(5) Dnia 17 grudnia 1998 r. przyjęto wspólne działanie w sprawie udziału Unii Europejskiej w zwalczaniu destabilizującego gromadzenia i rozprzestrzeniania broni ręcznej i broni lekkiej(1).

(6) Oczekuje się, że przyczyni się ono w jak największym stopniu do negocjowania proponowanego Protokołu i do uniknięcia rozbieżności między proponowanym Protokołem a instrumentami przygotowanymi w Unii.

(7) W swoich konkluzjach z dnia 5 października 1998 r., Rada poprosiła Prezydencję o zaproponowanie jednego lub kilku wspólnych stanowisk, zgodnych z Traktatem o Unii Europejskiej, w związku z projektem Konwencji Narodów Zjednoczonych i protokołów do niej.

(8) Uwzględnia się wspólne stanowisko przyjęte przez Radę w dniu 29 marca 1999 r. w sprawie proponowanej Konwencji Narodów Zjednoczonych przeciwko przestępczości zorganizowanej(2),

PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE STANOWISKO:

Artykuł  1

Negocjując projekt Protokołu Narodów Zjednoczonych przeciwko nielegalnej produkcji i nielegalnemu handlowi bronią palną, jej częściami i elementami i amunicją do niej, Państwa Członkowskie Unii Europejskiej poprą definicję broni palnej rozumianej jako śmiercionośna broń lufowa, która wyrzuca, jest przeznaczona do wyrzucania, lub może być szybko przerobiona do wyrzucania śrutu, kuli, lub pocisku poprzez działanie materiału wybuchowego, ale z wyłączeniem zabytkowej broni palnej lub jej replik. W tym kontekście, kwestię definicji zabytkowej broni palnej należy uregulować w prawie krajowym, ale nie powinna ona obejmować broni palnej wyprodukowanej po1870 r.

Artykuł  2

Do celów projektu Protokołu, broń wybuchowa, taka jak bomby, granaty, rakiety niekierowane lub rakiety kierowane, nie jest uważana za broń palną. Jednakże należy wprowadzić do tekstu postanowienie dotyczące karalności nielegalnej produkcji i nielegalnego handlu taką bronią.

Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie postanawiają, że bliższe rozpatrzenie wszelkich kwestii związanych z nielegalną produkcją i nielegalnym handlem materiałami wybuchowymi oraz wykorzystanie tych materiałów w celach przestępczych powinno zostać odłożone do czasu, gdy zostanie przedstawiony wynik badania przeprowadzonego przez grupę ekspercką ad hoc, określoną w rezolucji Zgromadzenia Ogólnego Organizacji Narodów Zjednoczonych E/1999/30 oraz na ewentualne opracowanie międzynarodowego instrumentu dotyczącego nielegalnej produkcji i nielegalnego handlu materiałami wybuchowymi przez Komitet Ad Hoc Narodów Zjednoczonych ds. opracowania konwencji przeciwko międzynarodowej przestępczości zorganizowanej.
2.
Państwa Członkowskie wspierają prace grupy eksperckiej ad hoc Narodów Zjednoczonych i dążą do zagwarantowania jak najszybszego zakończenia jej prac.
Artykuł  4

Rada stara się, w miarę potrzeby, wypracować kolejne wspólne stanowiska dotyczące projektu Protokołu.

Sporządzono w Brukseli, dnia 31 stycznia 2000 r.

W imieniu Rady
J. PINA MOURA
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 9 z 15.1.1999, str. 1.

(2) Dz.U. L 87 z 31.3.1999, str. 1.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.37.1

Rodzaj: Wspólne stanowisko
Tytuł: Wspólne stanowisko 2000/130/WSiSW w sprawie proponowanego protokołu przeciwko nielegalnej produkcji i nielegalnemu handlowi bronią palną, jej częściami i elementami oraz amunicją do niej, uzupełniającego Konwencję Narodów Zjednoczonych przeciwko międzynarodowej przestępczości zorganizowanej
Data aktu: 31/01/2000
Data ogłoszenia: 12/02/2000
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 31/01/2000