Rozporządzenie 2508/2000 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000 w odniesieniu do programów operacyjnych w sektorze rybołówstwa

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 2508/2000
z dnia 15 listopada 2000 r.
ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000 w odniesieniu do programów operacyjnych w sektorze rybołówstwa

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 104/2000 z dnia 17 grudnia 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 5 i art. 10 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 104/2000 nakłada na organizacje producentów obowiązek przedkładania programu operacyjnego w zakresie planowania dostaw i regulującego z wyprzedzeniem dostaw od swych członków już na początku roku połowowego.

(2) W celu wykonania swoich zobowiązań przez organizacje producentów istnieje potrzeba określenia programu operacyjnego. Dlatego też niezbędne jest ustalenie, jakie są wymogi strategii wprowadzania do obrotu, planu połowowego i planu produkcji, jeżeli chodzi o organizacje producentów zarówno połowowe, jak i prowadzące akwakultury.

(3) Konieczne jest zapewnienie wewnętrznej dyscypliny w organizacjach producentów w celu zapewnienia, aby program operacyjny mógł wejść w życie. Przewidziane kary muszą być proporcjonalne do stopnia naruszenia dyscypliny, a członkowie organizacji producentów muszą zostać o tym powiadomieni z wyprzedzeniem.

(4) W celu zapewnienia skuteczności działania uzgodnień należy ustanowić harmonogram dostarczania programów operacyjnych przez organizacje producentów i ich zatwierdzania przez właściwe organy krajowe.

(5) Organizacjom producentów należy udzielać zaliczek na pokrycie niektórych kosztów finansowych wynikających z ustanawiania programów operacyjnych.

(6) Właściwe jest ustalenie, aby sprawozdania o wdrożeniu programu operacyjnego były sporządzane na koniec roku połowowego w celu umożliwienia organizacjom producentów dokonania oceny skuteczności swoich programów, a organom krajowym stwierdzenia, czy należy im przyznawać rekompensaty finansowe.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Produktów Rybołówstwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Rozdział  I

Strategia wprowadzania do obrotu i plan połowowy dla połowowych organizacji producentów

Artykuł  1

Dla gatunków wymienionych w załącznikach I i IV do rozporządzenia (WE) nr 104/2000, strategia wprowadzania do obrotu, określona w art. 9 ust. 1 lit. a) wyżej wymienionego rozporządzenia, zawiera następujące elementy:

a)
liczbę zarejestrowanych członków organizacji producentów w pierwszym dniu roku połowowego, tak jak zostało to określone w art. 9 ust. 1 niniejszego rozporządzenia;
b)
liczbę i rodzaj statków rybackich będących członkami organizacji producentów w pierwszym dniu roku połowowego;
c)
wielkość produkcji i działań interwencyjnych w poprzednim roku połowowym z podziałem na gatunki;
d)
całkowity obrót organizacji producentów w poprzednim roku połowowym;
e)
kwoty przyznane organizacji producentów z podziałem na gatunki;
f)
procent ryb sprzedanych w drodze przetargu lub w inny sposób w poprzednim roku połowowym;
g)
strategię dla poprawy lub utrzymania jakości produktów zbywanych bezpośrednio przez organizację producentów lub jej członków;
h)
dobrowolne etykietowanie produktów lub inne działania promocyjne;
i)
proponowane rynki zbytu lub inne możliwości handlowe.
Artykuł  2
1.
Za gatunki reprezentujące znaczny udział wyładunków organizacji producentów uważa się te gatunki, które stanowią:
a)
co najmniej 5 % całkowitej produkcji organizacji producentów podczas poprzedniego roku połowowego, w stosunku do ilości lub wartości - dla gatunków objętych kwotami połowowymi ustalonymi zgodnie z art. 8 ust. 4 rozporządzenia Rady (EWG) nr 3760/92 2 ; lub
b)
co najmniej 10 % całkowitej produkcji organizacji producentów podczas poprzedniego roku połowowego, w stosunku do ilości lub wartości - dla gatunków nieobjętych kwotami połowowymi określonymi w lit a).
2.
Dla gatunków określonych w art. 9 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 104/2000, które spełniają wymogi ust. 1 niniejszego artykułu, plan połowowy zawiera harmonogram dostaw obejmujący cały rok połowowy i bazujący na tendencjach sezonowych (cena, produkcja i popyt) panujących na rynku.
3.
Plan połowowy może być uproszczony w sytuacjach, gdy nie występują żadne trudności na rynku, w szczególności wycofanie towaru z rynku.
4.
Tam, gdzie istnieją plany połowowe ustalane przez Państwo Członkowskie na różnych szczeblach dla organizacji producentów, dana organizacja producentów może dokonywać odniesienia do tych planów.

Jednakże istnienie takich planów nie zwalnia organizacji producentów od stosowania dalszych środków regulujących dostawy od swoich członków, zgodnie z art. 5.

Rozdział  II

Strategia wprowadzania do obrotu i plan produkcji dla organizacji producentów prowadzących akwakultury

Artykuł  3

Dla gatunków, określonych w załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 104/2000, strategia wprowadzania do obrotu, określona w art. 9 ust. 1 lit. a) tego rozporządzenia, zawiera następujące elementy:

a)
liczbę zarejestrowanych członków organizacji producentów w pierwszym dniu roku połowowego, jak określone w art. 9 ust. 1 niniejszego rozporządzenia;
b)
ilość gatunków złowionych w poprzednim roku połowowym;
c)
przeciętną cenę sprzedaży tych gatunków w poprzednim roku połowowym;
d)
całkowity obrót organizacji producentów w poprzednim roku połowowym;
e)
stosowaną metodę uprawy;
f)
szczytowe sezony dla produkcji i sprzedaży;
g)
strategię poprawy lub utrzymania jakości produktów zbywanych bezpośrednio przez organizację producentów lub jej członków;
h)
dobrowolne etykietowanie produktów lub inne działania promocyjne;
i)
ocenę rynku obejmującą proponowane nowe rynki lub inne możliwości handlowe.
Artykuł  4

Plan produkcji, określony w art. 9 ust. 1 lit. b) tiret drugie rozporządzenia (WE) nr 104/2000, zawiera harmonogram dostaw dla roku połowowego, oparty na sezonowych czynnikach produkcji i oczekiwanych tendencjach na rynku.

Rozdział  III

Środki mające zastosowanie do gatunków wymienionych w załącznikach I, IV i V do rozporządzenia (WE) nr 104/2000

Artykuł  5

Program operacyjny, określony w art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 104/2000, zawiera przyczyny występowania w ostatnich latach połowowych każdej ze zwyczajowych trudności rynkowych oraz określa środki podjęte w celu dostosowania dostaw do zaistniałej sytuacji.

Artykuł  6
1.
Organizacja producentów podejmuje wszelkie niezbędne kroki w celu próby przeciwdziałania sytuacji, w której warunki rynkowe ulegają zmianie w ten sposób, że:
a)
wycofywanie produktów z rynku, określone procentowo w stosunku do ilości przeznaczonych do sprzedaży, wzrasta w jakimkolwiek miesiącu o 5 punktów procentowych w porównaniu do przeciętnego procentu wycofywania w poprzednich trzech miesiącach; lub
b)
pojawiają się jakiekolwiek inne poważne trudności rynkowe.

Produkty wycofane z rynku w celu uzyskania pomocy w odniesieniu do składowania, określone w art. 23 i 24 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 104/2000, nie są traktowane jako wycofywane w rozumieniu niniejszego ustępu.

2.
Organizacja producentów informuje właściwe organy Państwa Członkowskiego o wszelkich krokach podjętych zgodnie z ust. 1. Zmiana planu operacyjnego nie jest konieczna, o ile nie zażądają tego właściwe organy Państwa Członkowskiego.
Artykuł  7

Organizacja producentów ustanawia wykaz kar, określonych w art. 9 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (WE) nr 104/2000 i udostępni go wszystkim swoim członkom.

Kary są proporcjonalne do stopnia naruszenia.

Artykuł  8

Za nieprzewidziane okoliczności określone w art. 9 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 104/2000, uważa się te zdarzenia, które wystąpiły niezależnie od działań podejmowanych przez organizację producentów i które oddziałują na rynek przedmiotowych gatunków.

Rozdział  IV

Sprawy proceduralne

Artykuł  9
1.
Rok połowowy trwa 12 miesięcy i zasadniczo rozpoczyna się w dniu 1 stycznia, o ile nie jest uzasadniony i zatwierdzony przez właściwe organy Państwa Członkowskiego alternatywny okres lub jego dzień początkowy.
2.
Organizacja producentów dostarcza swój program operacyjny w ciągu siedmiu tygodni od rozpoczęcia roku połowowego. Organizacja producentów niezwłocznie wykonuje swój program operacyjny.
3.
Zainteresowane Państwo Członkowskie zatwierdza program operacyjny w ciągu 12 tygodni od rozpoczęcia roku połowowego.

Jeżeli Państwo Członkowskie stwierdzi potrzebę wprowadzenia istotnych zmian w programie przez organizację producentów, termin zatwierdzenia może zostać przedłużony o kolejne 2 tygodnie.

Artykuł  10

Po zatwierdzeniu przez zainteresowane Państwo Członkowskie programu operacyjnego i najpóźniej w ciągu czterech miesięcy po rozpoczęciu roku połowowego może ono udzielić zaliczki w wysokości 50 % wartości rekompensaty przyznanej organizacji producentów zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 104/2000, pod warunkiem że organizacja producentów złoży zabezpieczenie w wysokości nie mniejszej niż 105 % wartości zaliczki.

Artykuł  11
1.
Liczbę statków braną pod uwagę w celu obliczenia pomocy, określonej w art. 10 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 104/2000, stanowi całkowita liczba statków organizacji producentów w pierwszym dniu roku połowowego.
2.
Reprezentatywność organizacji producentów, brana pod uwagę w celu obliczenia pomocy określonej w art. 10 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 104/2000, jest ustalana na podstawie danych dotyczących roku połowowego poprzedzającego rok połowowy, dla którego tworzony jest program operacyjny.
3.
Pięcioletni okres, określony w art. 10 ust. 1 akapit drugi i trzeci rozporządzenia (WE) nr 104/2000 i w jego załączniku VII, jest równy liczbie pięciu lat połowowych określonych w art. 9 ust. 1 niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  12 3

Organizacja producentów sporządza sprawozdanie ze swoich działań oraz przesyła je do właściwych władz państwa członkowskiego w ciągu siedmiu tygodni od zakończenia roku połowowego. Sprawozdanie powinno zawierać następujące informacje:

a)
sprawozdanie rynkowe dotyczące gatunków objętych programem operacyjnym, które powinno skupić się na trudnościach rynkowych zaistniałych w ciągu danego roku oraz środki podjęte w celu reakcji na te trudności, takie jak wymagane przez art. 6, włącznie z zastosowanymi karami, a ponadto, jeżeli właściwe, powody, dla których organizacja producentów nie była w stanie zaradzić tym trudnościom;
b)
kopię regulaminu organizacji producentów obowiązującego w pierwszym roku połowowym wykonania programu oraz następujące później wszelkie zmiany tego regulaminu;
c)
wykaz kar ustanowionych przez organizację producentów zgodnie z art. 7.
Artykuł  13

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2001 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 15 listopada 2000 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji
1 Dz.U. L 17 z 21.1.2000, str. 22.
2 Dz.U. L 389 z 31.12.1992, str. 1.
3 Art. 12 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1282/2013 z dnia 10 grudnia 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.332.13) zawierającego sprostowanie nin. rozporządzenie z dniem 14 grudnia 2013 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.289.8

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2508/2000 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000 w odniesieniu do programów operacyjnych w sektorze rybołówstwa
Data aktu: 15/11/2000
Data ogłoszenia: 16/11/2000
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 23/11/2000, 01/01/2001