uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 384/96 z dnia 22 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony przed dumpingowym przywozem z krajów nie będących członkami Wspólnoty Europejskiej(1), a w szczególności jego art. 8 ust. 1,
uwzględniając wniosek złożony przez Komisję po konsultacji z Komitetem Doradczym,
a także mając na uwadze, co następuje:
A. POPRZEDNIA PROCEDURA
(1) Rozporządzeniem (WE) nr 2320/97(2) (zwanym dalej "rozporządzeniem wprowadzającym środki ostateczne") Rada nałożyła ostateczne cła antydumpingowe na przywóz niektórych rodzajów rur żelaznych lub ze stali niestopowej bez szwu pochodzących z Węgier, Polski, Rosji, Republiki Czeskiej, Rumunii i Republiki Słowacji. Większość dokonujących wywozu producentów z wyżej wymienionych państw zaproponowało zobowiązania. Zobowiązania te zostały przyjęte decyzją Komisji nr 97/790/WE(3). W konsekwencji, dokonywany przez nich wywóz jest częściowo zwolniony z ceł antydumpingowych.
(2) W przypadku Rosji, zaproponowane zobowiązanie nie zostało przyjęte przez Komisję, ponieważ nie zawierało niezbędnych gwarancji ze strony władz rosyjskich, że umożliwione będzie odpowiednie monitorowanie, oraz nałożono cło antydumpingowe ad valorem w wysokości 26,8 %.
(3) Akapit (87) rozporządzenia ostatecznego stanowił jednak, że środek zastosowany w odniesieniu do Rosji może zostać zmodyfikowany, jeżeli okoliczności ulegną zmianie i zostaną spełnione warunki co do przyjęcia zobowiązania.
B. TYMCZASOWE POSTĘPOWANIE PRZEGLĄDOWE
(4) Ponieważ władze rosyjskie oświadczyły następnie, że dostarczą nowe gwarancje, Komisja odpowiednio wszczęła nowe tymczasowe postępowanie przeglądowe(4) na mocy art. 11 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 384/96 (zwanego dalej "rozporządzeniem podstawowym"), w zakresie ograniczonym do zbadania możliwości przyjęcia zobowiązania odnośnych producentów rosyjskich dokonujących wywozu.
(5) Przeprowadzone dochodzenie ujawniło, że zobowiązanie proponowane wspólnie przez rosyjskie władze i zainteresowanych rosyjskich producentów jest wzorowane na zobowiązaniach zaproponowanych oraz przyjętych przez Komisję w trakcie pierwotnego dochodzenia. Ponadto rosyjskie Ministerstwo Handlu zagwarantowało, że będzie nadzorować i monitorować zobowiązanie.
(6) Usunięcie szkody zostanie osiągnięta za pomocą dwóch środków: po pierwsze, zobowiązania cenowego do wysokości progu rocznego wolumenu zwolnionego z cła antydumpingowego oraz cła antydumpingowego ad valorem nałożonego na wszelki przywóz powyżej tego progu.
(7) Rosyjskie Ministerstwo Handlu zobowiązało się do kontrolowania i uwierzytelniania świadectw produkcji dla każdej fakturowanej wysyłki wywożonej do Wspólnoty, która mieści się w granicach uzgodnionej wielkości zwolnionej z cła antydumpingowego. Aby zapewnić, że wielkość przywozu zwolniona z cła antydumpingowego nie przekracza wielkości, w odniesieniu do której zaproponowano zobowiązanie, zwolnienie z cła powinno być uwarunkowane przedstawieniem organom celnym Wspólnoty ważnego świadectwa produkcji jasno określającego producenta, odnośny produkt, klienta, dla którego przeznaczony jest towar oraz szczegóły wymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia. W przypadku wątpliwości, Komisja dokonuje ustaleń odnośnie do ważności świadectwa oraz podejmuje stosowne środki, zgodnie z art. 8 ust. 9 i 10 rozporządzenia podstawowego.
(8) Po dokładnym zbadaniu sytuacji, Komisja przyjęła zobowiązanie decyzją Komisji 2000/70/WE(5).
(9) Dlatego rozporządzenie wprowadzające środki ostateczne musi zostać zmienione, aby przywóz dokonywany zgodnie z warunkami zobowiązania nie podlegał cłu antydumpingowemu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 24 stycznia 2000 r.
| W imieniu Rady | |
| J. GAMA | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 56 z 6.3.1996, str. 1. Rozporządzenie zmienione przez rozporządzenie (WE) nr 905/98 (Dz.U. L 128 z 30.4.1998, str. 18).
(2) Dz.U. L 322 z 25.11.1997, str. 1.
(3) Dz.U. L 322 z 25.11.1997, str. 63.
(4) Dz.U. C 77 z 20.3.1999, str. 6.
(5) Dz.U. L 23 z 28.1.2000, str. 78.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.23.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 190/2000 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2320/97, między innymi, nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz niektórych rodzajów rur i przewodów żelaznych lub ze stali niestopowej bez szwu pochodzących z Rosji |
| Data aktu: | 24/01/2000 |
| Data ogłoszenia: | 28/01/2000 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 29/01/2000 |