Rozporządzenie 190/2000 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2320/97, między innymi, nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz niektórych rodzajów rur i przewodów żelaznych lub ze stali niestopowej bez szwu pochodzących z Rosji

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 190/2000
z dnia 24 stycznia 2000 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2320/97, między innymi, nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz niektórych rodzajów rur i przewodów żelaznych lub ze stali niestopowej bez szwu pochodzących z Rosji

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 384/96 z dnia 22 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony przed dumpingowym przywozem z krajów nie będących członkami Wspólnoty Europejskiej(1), a w szczególności jego art. 8 ust. 1,

uwzględniając wniosek złożony przez Komisję po konsultacji z Komitetem Doradczym,

a także mając na uwadze, co następuje:

A. POPRZEDNIA PROCEDURA

(1) Rozporządzeniem (WE) nr 2320/97(2) (zwanym dalej "rozporządzeniem wprowadzającym środki ostateczne") Rada nałożyła ostateczne cła antydumpingowe na przywóz niektórych rodzajów rur żelaznych lub ze stali niestopowej bez szwu pochodzących z Węgier, Polski, Rosji, Republiki Czeskiej, Rumunii i Republiki Słowacji. Większość dokonujących wywozu producentów z wyżej wymienionych państw zaproponowało zobowiązania. Zobowiązania te zostały przyjęte decyzją Komisji nr 97/790/WE(3). W konsekwencji, dokonywany przez nich wywóz jest częściowo zwolniony z ceł antydumpingowych.

(2) W przypadku Rosji, zaproponowane zobowiązanie nie zostało przyjęte przez Komisję, ponieważ nie zawierało niezbędnych gwarancji ze strony władz rosyjskich, że umożliwione będzie odpowiednie monitorowanie, oraz nałożono cło antydumpingowe ad valorem w wysokości 26,8 %.

(3) Akapit (87) rozporządzenia ostatecznego stanowił jednak, że środek zastosowany w odniesieniu do Rosji może zostać zmodyfikowany, jeżeli okoliczności ulegną zmianie i zostaną spełnione warunki co do przyjęcia zobowiązania.

B. TYMCZASOWE POSTĘPOWANIE PRZEGLĄDOWE

(4) Ponieważ władze rosyjskie oświadczyły następnie, że dostarczą nowe gwarancje, Komisja odpowiednio wszczęła nowe tymczasowe postępowanie przeglądowe(4) na mocy art. 11 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 384/96 (zwanego dalej "rozporządzeniem podstawowym"), w zakresie ograniczonym do zbadania możliwości przyjęcia zobowiązania odnośnych producentów rosyjskich dokonujących wywozu.

(5) Przeprowadzone dochodzenie ujawniło, że zobowiązanie proponowane wspólnie przez rosyjskie władze i zainteresowanych rosyjskich producentów jest wzorowane na zobowiązaniach zaproponowanych oraz przyjętych przez Komisję w trakcie pierwotnego dochodzenia. Ponadto rosyjskie Ministerstwo Handlu zagwarantowało, że będzie nadzorować i monitorować zobowiązanie.

(6) Usunięcie szkody zostanie osiągnięta za pomocą dwóch środków: po pierwsze, zobowiązania cenowego do wysokości progu rocznego wolumenu zwolnionego z cła antydumpingowego oraz cła antydumpingowego ad valorem nałożonego na wszelki przywóz powyżej tego progu.

(7) Rosyjskie Ministerstwo Handlu zobowiązało się do kontrolowania i uwierzytelniania świadectw produkcji dla każdej fakturowanej wysyłki wywożonej do Wspólnoty, która mieści się w granicach uzgodnionej wielkości zwolnionej z cła antydumpingowego. Aby zapewnić, że wielkość przywozu zwolniona z cła antydumpingowego nie przekracza wielkości, w odniesieniu do której zaproponowano zobowiązanie, zwolnienie z cła powinno być uwarunkowane przedstawieniem organom celnym Wspólnoty ważnego świadectwa produkcji jasno określającego producenta, odnośny produkt, klienta, dla którego przeznaczony jest towar oraz szczegóły wymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia. W przypadku wątpliwości, Komisja dokonuje ustaleń odnośnie do ważności świadectwa oraz podejmuje stosowne środki, zgodnie z art. 8 ust. 9 i 10 rozporządzenia podstawowego.

(8) Po dokładnym zbadaniu sytuacji, Komisja przyjęła zobowiązanie decyzją Komisji 2000/70/WE(5).

(9) Dlatego rozporządzenie wprowadzające środki ostateczne musi zostać zmienione, aby przywóz dokonywany zgodnie z warunkami zobowiązania nie podlegał cłu antydumpingowemu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 2320/97 wprowadza się następujące zmiany:

a) w art. 1 ust. 2 część tabeli odnosząca się do Rosji otrzymuje brzmienie:

"Państwo

Producent produktu

Stawka celna

Dodatkowy kod Taric

Rosja

Taganrog metallurgical works (Zakłady Hutnicze w Taganrogu)

26,8 %

A039

Pervouralsky Novotrubny

26,8 %

A040

Chelyabinsk tube-rolling Plant (Walcownia Rur w Czelabińsku)

26,8 %

A041

Pozostałe

26,8 %

A999"

b) w tabeli w art. 2 ust. 4 dodaje się:

"Państwo

Producent produktu

Dodatkowy kod Taric

Rosja

Taganrog metallurgical works (Zakłady Hutnicze w Taganrogu)

A042

Pervouralsky Novotrubny

A043

Chelyabinsk tube-rolling plant (Walcownia Rur w Czelabińsku)

A044"

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 24 stycznia 2000 r.

W imieniu Rady
J. GAMA
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 56 z 6.3.1996, str. 1. Rozporządzenie zmienione przez rozporządzenie (WE) nr 905/98 (Dz.U. L 128 z 30.4.1998, str. 18).

(2) Dz.U. L 322 z 25.11.1997, str. 1.

(3) Dz.U. L 322 z 25.11.1997, str. 63.

(4) Dz.U. C 77 z 20.3.1999, str. 6.

(5) Dz.U. L 23 z 28.1.2000, str. 78.

ZAŁĄCZNIK

Główne elementy świadectwa produkcji(*)

a) Numer świadectwa.

b) Identyfikator wskazujący, czy świadectwo jest oryginałem, czy kopią.

c) Data wygaśnięcia świadectwa.

d) Następujący tekst:

"Świadectwo produkcji uwierzytelnione przez Ministerstwo Handlu Federacji Rosyjskiej dla monitorowania na podstawie art. 2 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2320/97 dla wywozu do Wspólnoty Europejskiej w ramach dodatkowego kodu Taric XXXX niektórych rur i przewodów stalowych bez szwu."

e) Nazwa i dokładny adres odnośnego producenta dokonującego wywozu, łącznie z numerem telefonu i faksu oraz ewentualnie numer identyfikacyjny, taki jak krajowy numer rejestru dla przedsiębiorstw zarejestrowanych.

f) Nazwa i dokładny adres klienta odnośnego producenta dokonującego wywozu, łącznie z numerem telefonu i faksu, któremu został sprzedany produkt i wystawiona faktura przez tego producenta dokonującego wywozu.

g) Numer faktury handlowej, do której odnosi się świadectwo produkcji.

h) Dokładny opis towarów, obejmujący:

– opis produktu wystarczający do zidentyfikowania produktu, który będzie identyczny, jak specyfikacje na fakturze,

– kod CN,

– wielkość (w tonach metrycznych).

i) Następujące podpisane oświadczenie producenta dokonującego wywozu:

"Ja, niżej podpisany, zaświadczam, że sprzedaż na wywóz do Wspólnoty Europejskiej towarów objętych niniejszym świadectwem jest dokonywana w zakresie i zgodnie z warunkami zobowiązania podjętego przez...... (odnośny producent dokonujący wywozu) i w ramach dozwolonej wielkości dla przywozu wolnego od cła antydumpingowego do Wspólnoty Europejskiej, określonej w zobowiązaniu przyjętym, przez Komisję na podstawie decyzji nr 2000/70/WE. Oświadczam, że informacje zawarte w tym świadectwie są pełne i prawidłowe."

j) Miejsce na pieczęć i podpis osoby upoważnionej z ramienia rosyjskiego Ministerstwa Handlu.

k) Miejsce do wykorzystania przez właściwe organy Wspólnoty.

______

(*) Każda rubryka na świadectwie będzie w dwóch językach, rosyjskim i angielskim.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.23.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 190/2000 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2320/97, między innymi, nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz niektórych rodzajów rur i przewodów żelaznych lub ze stali niestopowej bez szwu pochodzących z Rosji
Data aktu: 24/01/2000
Data ogłoszenia: 28/01/2000
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 29/01/2000